NEGATIVE SUPPORTERE - The Kandol Factor

Started by Promotion 2010, September 16, 2010, 09:05:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Promotion 2010

Her er til alle dere sofaslitere som hyler ut Naylor kan ikke takle, Higgs er for lett, Bessone får alltid en 5'er på børsen, Howson er shite og UT MED Grayson:

Teenage Kicks In, The Kandol Factor
Sep 16th, 10 / 0 Comments / Share this Entry

In his new Thursday slot Darragh offers us a theory.

Over the past couple of years I’ve developed a theory. Now to be fair it’s only an observation and it probably doesn’t apply to every Leeds fan but as I said it’s something I’ve developed over time rather than over night. I call it the Kandol factor because it was the first time I noticed it but I’m sure it’s most likely been around before him and will be around as long as there are fans giving their opinions.

In Big Tres’ first half of the Season in our first Season in League 1 I think it was fair to say that he was outstanding. Himself and Beckford turned out to be a great partnership that first half of the Season and he reached double figures in scoring by Christmas as we rid the 15 points. After that though is also well documented as his performances dropped along with his effort on the pitch and soon he fell foul in the eyes of Leeds fans (myself included). Of course this wasn’t the only case of this happening with similar occurrences at Millwall and Charlton so quite obviously a trait of his is that he is a confidence player. The Kandol Factor though is nothing to do with a player and his confidence but more so about Leeds fans and their opinions towards such players. As Kandol began to come under more and more criticism, and quite deservedly so, eventually the vast majority of Leeds fans felt the same way about him. Soon people were dreading seeing his name on the score-sheet and were begging for someone else to fill in the vacant role and luckily Becchio did that the Season after. In regards to people view of Kandol though it got to a stage where he virtually hit rock bottom opinions-wise and among the majority of Leeds fans he could literally do no good and I mean that. It eventually got to the stage that people were only looking out for his mistakes and poor play and any little good he did would go completely unnoticed among a lot of Leeds fans simply due to the fact that they were concentrating to much on the mistakes.

Now before the odd person takes it personally let me just say that I am not referring to every Leeds fan when I talk about this Kandol Factor. If you are one of the people offended and think I’m talking through my hole then just imagine that you are one of the people I am not talking about and rest assured in the knowledge that you’re better than us! For the other majority of people who I genuinely feel this applies to though, Kandol isn’t the only example. In recent times people to fall into this category include Showumni, Hughes, Howson and more recently Naylor and Bessone. I’m not saying all of these players didn’t deserve stick at some point in time and to be fair I was definitely one of Big Enoch’s biggest critics but again I think he was another who fell under this Kandol Factor. He actually has a decent enough scoring record for us, all be it most of them JPT games. The thing about it is though myself and others, mainly on forums, gave up on him a long time before that. The phrase credit where credit’s due was not being put into practice and because people were only looking out for mistakes and the view of those people was being completely shrouded by these views. By only looking out for the mistakes, it is only the mistakes you remember when forming an opinion on a player and you become almost completely oblivious to the rest of the players game as the mistakes that a person expects overshadow everything else.

More recently as I said this has applied to Bessone and Naylor. To be fair I still haven’t been to a game in person this Season but I have been listening to all of them and seen the few TV games so I have a relatively good idea each week of how each individual players.  Taking last Saturday as a good example of my theory in action. From various reviews it sounds like Bessone had an abysmal 1st half. He was still at his supposed “80%” and didn’t seem good enough but apparently he came out in the 2nd half and made a mense with a much better performance in the second half. In Clarkeonenils unofficial report ” The Dielhenn Debrief” it was felt that he was particularly impressive. The comments tended not to agree though and I think those who did agree were the people who let the first half define the performance. Whether it is just a trait of Leeds fans or football fans in general, it seems that the negatives cancel out the positives far too quickly for people (once again myself included). The Kandol Factor strikes again as a number of responses to that review were critical of James for giving any sort of credit. Once again it was only the negatives that stuck in peoples mind because ultimately that’s the only thing they were looking for in him.

Taking one last example, all be it a completely hypothetical one. If we were to imagine that  Howson had a trait where he just didn’t have the ability to play an accurate long ball down the wing and he just kept kicking it out of play. If somebody on a forum picked that up and mentioned it, eventually people who read this review would start to see it themselves. Eventually everybody who has picked up on this trait will only be looking out for it and expecting it throughout the game every time Howson gets the ball. By only looking out for this, they don’t even notice any potential good play of Howson’s as their tunnel vision is preventing them from seeing this. Meanwhile somebody who has never read this hypothetical forum would have never noticed Howson’s long ball blunders and would be none the wiser. They would see Howson for what he is and not for the one mistake he might keep making. Hypothetically.

Getting sidetracked slightly but my main point remains. Sometimes it’s easy to form an opinion and let it get the better of you. For some at this time Bessone can do absolutely no good (especially after Tuesdays shambles) but it’s not a good thing to let that develop a sort of tunnel vision. I’m not telling people who they can and can’t criticise but becoming too bias isn’t a particularly healthy trait to have as a fan. I suppose football would be boring as hell if everyone was impartial but being of the other extreme where you refuse to recognise any good a player you dislike does is far worse in my opinion.

As I said it’s all just a theory of mine and I’m sure there’s those who disagree and call what I’m talking about free speech but as I said it’s something I’ve noticed over time and I genuinely believe it to be true. If you are a person who disagrees feel free to let me know in the comments below.

Note: this was written before Tuesdays game so there is absolutely no excuse for the likes of Bessone and Naylor. There was nothing shrouding anyone’s opinions, they were just poor.

Darragh Mullen.

http://clarkeonenil.co.uk/front-page/teenage-kicks-in-the-kandol-factor
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Kanskje vi kan få en analyse av deg på denne, veteranen. Faglige diskusjoner er vel bedre enn faderlige omtaler av forumdeltakerne som denne:
QuoteDu bør skjerpe deg, Bjørn Marius. Du fremstår frem og mer som en enspora hysteriker som desperat forsøker å skrike kritikerne til taushet. Lær deg å se forskjellen på dem som er ensidig negativ og dem som forsøker å være konstruktiv i sin kritikk. Jon og Kato tilhører etter min mening sistnevnte gruppe.

Min første Leeds-kamp:

Bjorn

Gode poenger! Viktig å kunne isolere dårlige ting for det det er og se hele bildet. Veldig lett å huske det negative. Har aldri vært fan av ukonstruktiv drittslenging til egne spillere hverken på tribunen eller på forumene rundt om.
Men å psyke ut motstandere derimot.. Heeeelt greit!  :)
Marching On! 4276

torivar

Interessante tanker.

Jeg synest Bessone var outstanding i Bergen, og ser med bekymring på hva engelske fansforum skriver om ham. Klart han kan bli utpsyket av dette og at hans valg i enkeltsituasjoner kan bli påvirket. Det er ikke bra. Det er heller ikke bra at fansen på Elland Road alltid finner en hakkekylling i laget som får gjennomgå uansett hvordan han presterer.

Likevel, hva synest du da Promotion? Ditt syn på Howson, Bessone og Naylor sine bidrag over litt tid? Er det lov å forlange bedre prestasjoner av disse tre konkrete spillerene?

bwirum

Jeg synes absolutt han har et poeng, vi har som Leedsfans nesten en forpliktelse (det kan i alle fall virke sånn) til å finne en eller to spillere som aldri kan gjøre noe riktig. Det er litt trist egentlig, for de gjør jo riktige ting hele tida, men kanskje de feila de gjør blir mer synlige på grunn av alles oppmerksomhet mot det.

På den annen side så er det jo også sånn at Howson, Bessone og Naylor (siden de ble spesifikt nevnt) godt kan heve seg en del uten at de står i fare for at Real Madrid skal plukke de opp i umiddelbar fremtid.

Generelt er det vel sånn at fotballfans kunne ha godt av å være en smule mer pragmatiske...
Best post ever:
Quote from: DenHviteYeboah on August 18, 2009, 23:07:40
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

flynn

Quote from: Duncan McKenzie on September 16, 2010, 09:55:57
Interessante tanker.

Jeg synest Bessone var outstanding i Bergen, og ser med bekymring på hva engelske fansforum skriver om ham. Klart han kan bli utpsyket av dette og at hans valg i enkeltsituasjoner kan bli påvirket. Det er ikke bra. Det er heller ikke bra at fansen på Elland Road alltid finner en hakkekylling i laget som får gjennomgå uansett hvordan han presterer.

Likevel, hva synest du da Promotion? Ditt syn på Howson, Bessone og Naylor sine bidrag over litt tid? Er det lov å forlange bedre prestasjoner av disse tre konkrete spillerene?

Jeg har ikke sett annet enn åpningskampen mor Derby, men mener å ha fått med meg at Howson gjennomgående får ros for sesongstarten sin fra de fleste hold? Er du av en annen oppfatning?

flynn

B-m

Quote from: flynn on September 16, 2010, 11:47:25
Interessante tanker.

Jeg har ikke sett annet enn åpningskampen mor Derby, men mener å ha fått med meg at Howson gjennomgående får ros for sesongstarten sin fra de fleste hold? Er du av en annen oppfatning?

flynn

Jeg så Derby, Forest og Millwall og synes Howson var veldig god i disse kampene. Han har også fått mye skryt i de andre kampene fra engelske Leeds fans som har vært på kamp.

Forresten, interessant lesning! Husker Crainey godt(som er prakteksempel), var på ingen måte den verste spilleren vi hadde  - forsvaret og laget var dårlig i seg selv - men du dæven hvor han ble slaktet her på forumet og på waccoe, hinsides! Nå er han sideback i Premier League og gjør sakene veldig så bra.

Husker at jeg var så uheldig å si at Crainey var god en kamp og jeg ble absolutt slaktet her på forumet. Noe ala Collins-tråden.

---------------------------
who killed Trondheimwhite?

torivar

Quote from: flynn on September 16, 2010, 11:47:25
Interessante tanker.

flynn

Howson er/har vært veldig god i enkelte kamper (som millwall og swansea), men jeg mener han er altfor ujevn i prestasjonene (Leicester og watford). Når det butter imot laget synest jeg han er nærmest usynlig. Ingenting ville glede meg mer enn om lokale Howson presterte jevnt opp mot det nivået han har vist i enkelte av kampene i sesongstarten.

Helt ærlig, og ikke på bakgrunn av resultatet mot Barnsley, så mener jeg hans prestasjoner i snitt er middels. Det er mitt syn, og nødvendigvis ikke fasit.

Evig Pint

Vi har da alltid hatt takhøyde for å ha forskjellige meninger her inne. Ser jeg en Leedsspiller som ikke leverer det jeg mener vi kan forlange så sier jeg jo det. En ting er å skrive det inne på et forum. Jeg mener f.eks. Bessone relativt ofte befinner seg utav posisjon, og at dette ofte fører til farlige situasjoner for oss. Forsvaret sett under ett er hverken spesielt hurtige, eller flinke til å falle av å bak mann som går i duell (ifølge flere rapporter). Da mener jeg at vi har et problem, og slikt må det være lov å påpeke. DESVERRE er det slikt at mistakes (med tanke på artikkelen) ofte blir veldig avgjørende, spesielt om mann er forsvarsspiller eller keeper. Det nytter ikke om man slår 5-6 kanoninnlegg iløpet av en omgang, hvis man er feilplassert og rundingsbøyle som back.. (Da må man enten gjøre noe med spillet sitt, eller så er man ikke god nok - min mening). For en keeper nytter det ikke med to kanonredninger hvis man i tillegg har en kjempetabbe (Jarstein er et typisk eksempel på en slik ustabil keeper, og derfor ikke god nok for landslaget - min mening). Selvsagt kan spillere gjøre noe med spillet sitt, og ingenting gjør meg gladere om Leeds vinner hver kamp og spillere jeg mener har mangler i sitt spill motbeviser meg med kjempe prestasjoner.

En helt annen ting er å konsekvent stå å slenge dritt til en spiller fra tribunen under kamp. Det lønner ingen, og det er jeg selvsagt ikke for. Det skal ikke være slik at man støtter 9 av 11 mann. Man støtter hele tiden laget LEEDS og alle som til en hver tid kan bidra, slik at vi vinner. Så kan vi heller diskutere etterpå. Hvor gikk det galt? All motgang kan desverre ikke bare tilskrives uflaks, all medgang kan ikke tilskrives flaks.

Litt av sjarmen med fotball er at alle har meninger, og dermed blir det selvsagt også mye forskjellige meninger. Så kan vi ikke heller være enige om å være uenige? Sånn som det har nå har enkelte stilt seg i bresjen for å hakke på alle som mener noe som helst som ikke kan oppfattes som 100 % positivt? De som føler seg truffet svarer. Meg selv inkludert. Men seriøst det hele ender bare opp i masse småstikk her og der, som strengt tatt ikke gir noe god diskusjonsånd på et forum. Jeg har helt sikkert ikke alt på det rene selv, så jeg skal ta en kikk i speilet før jeg skriver her inne i tiden fremover. Nå har nettet mitt hjemme vært ute i en ukes tid, så jeg har ikke fått med meg alt, men kanskje derfor merker jeg ekstra godt stemningen her inne.
Marching on together

Stephenjazz

Quote from: bwirum on September 16, 2010, 11:13:54
Jeg synes absolutt han har et poeng, vi har som Leedsfans nesten en forpliktelse (det kan i alle fall virke sånn) til å finne en eller to spillere som aldri kan gjøre noe riktig. Det er litt trist egentlig, for de gjør jo riktige ting hele tida, men kanskje de feila de gjør blir mer synlige på grunn av alles oppmerksomhet mot det.

På den annen side så er det jo også sånn at Howson, Bessone og Naylor (siden de ble spesifikt nevnt) godt kan heve seg en del uten at de står i fare for at Real Madrid skal plukke de opp i umiddelbar fremtid.

Generelt er det vel sånn at fotballfans kunne ha godt av å være en smule mer pragmatiske...
Altså som profosjonelle utøvere som lever av å spille fotball, bør det da være takhøyde for å tåle negativt omtale. Selv om det er lett å se seg blind på den negative omtalen, må man huske at mye av det er kontruktivt. når en spiller gjør gjennomgående feil gang på gang er da slik at han ikke er god nok for laget. Ta nå Naylor for eksempel. Hvor mange ganger har han vært delatkig i baklengsmål, han skal være kaptein, og viser et nivå som er gjennomgående for dårlig. Det blir da for dumt å ikke ha "lov" til å komme med kritikk, da man kan risikere at Naylor kan bli dårligere.
Selv verdens beste fotballspillere får mye kritikk fra flere hold. Ronaldo for egoistisk, Messi dribler for mye, Zlatan for arrogant. Blir for dumt om det ikke skal være lov til å komme med kritikk, fordi det kan være "fare" for at den respektive spilleren blir dårligere
Det blir aldri umoderne å vinne

lojosang

Poenget er ikke at vi ikke skal påpeke eller diskutere feil. Poenget er at vi ikke skal se oss så blinde på feil at det blir alt vi ser etter hos enkelte spillere, og slik ikke legger merke til det om og når de gjør noe positivt.. Det motsatte er også mulig, så klart, men neppe spesielt vanlig blant Leedsfans.  8)
- Leif Olav

Promotion 2010

Quote from: lojosang on September 16, 2010, 16:55:51
Poenget er ikke at vi ikke skal påpeke eller diskutere feil. Poenget er at vi ikke skal se oss så blinde på feil at det blir alt vi ser etter hos enkelte spillere, og slik ikke legger merke til det om og når de gjør noe positivt.. Det motsatte er også mulig, så klart, men neppe spesielt vanlig blant Leedsfans.  8)

Skisserer du her Graysons falkeblikk?  :D
Min første Leeds-kamp:

lojosang

Quote from: Promotion 2010 on September 16, 2010, 18:33:20

Vel ingen er feilfrie på den fronten. Jeg har vel selv aldri gitt Dennis Wise kreditt for at han aldri har begått folkemord eller skjendet nasjonalhelligdommer mens han var i klubben. Men det skal han tross alt ha.  8)
- Leif Olav

Stephenjazz

Quote from: lojosang on September 16, 2010, 18:59:59
Quote from: Promotion 2010 on September 16, 2010, 18:33:20

Vel ingen er feilfrie på den fronten. Jeg har vel selv aldri gitt Dennis Wise kreditt for at han aldri har begått folkemord eller skjendet nasjonalhelligdommer mens han var i klubben. Men det skal han tross alt ha.  8)
Jeg som nettopp hadde fortrengt at han hadde ledet Leeds :p
Det blir aldri umoderne å vinne

Jon R

Ã... skrike mishagsytringer mot spillere når man er live tilstede, vil alltid være en uting og det motsatte av å støtte laget. Ã... være kritisk på et norsk webforum kan vel ikke helt sidestilles med dette. Ingen spillere hører oss og Bessone spiller verken dårligere eller bedre hvis en forumist er kritisk til sideforskyvningen hans på OEF.
Jon R.

Promotion 2010

Quote from: Jon R on September 16, 2010, 20:08:35
Ã... skrike mishagsytringer mot spillere når man er live tilstede, vil alltid være en uting og det motsatte av å støtte laget. Ã... være kritisk på et norsk webforum kan vel ikke helt sidestilles med dette. Ingen spillere hører oss og Bessone spiller verken dårligere eller bedre hvis en forumist er kritisk til sideforskyvningen hans på OEF.

Men, kjære Jon, hvis du tuter meg ørene fulle her og jeg så tar turen over dammen med dine synspunkter i bagasjen så kan det hende jeg skriker til feil spiller.  :o

Og noen av de trofaste her inne står også på Elland Road annenhver lørdag... Det er ikke noe lukket rom dette forumet.

Men som du kanskje skjønner så er det ikke det du tar opp her som er det store problemet. Poenget er massehysteriet som oppstår etter et resultat som ikke er 5-0 vår vei kan være en fallgrube for de fleste av oss. Her skriker folk "Naylor ut" uten å ha sett ham spille ett eneste minutt denne sesongen. Klart det smitter.  ::)
Jeg peker kun på fellen her: WACCOE består av mer frittalende supportere og hvis man er ensidig negativ så kommer det til å drøye lenge til et opprykk til eliten.

Kanskje Leeds United underpresterer fordi publikum og supportere er ultrakritiske til alt som foregår. Vi undrer oss på hva som skjer med Crainey som spiller fast i PL og Johnson som er på landslaget etter å ha underprestert i Leeds. Hva hvis det er sånne som oss som skaper usikkerheten i klubben?

Jeg var på Elland Road og så de to første kampene. Det er slett ikke rart at spillere som Bessone og Collins underpresterer. De fikk regelrett kjeft fra de som satt rundt meg 3 rader fra gresset.

Hvordan rykket Hull, Burnley og Blackpool opp hvis det ikke var fordi folk rundt laget og publikum spesielt var ultra-positive og ikke ultra-nagative?  ::)
Min første Leeds-kamp:

Runar

Ser ikke helt "problemstillingen" fotball er folkets idrett, mening mann har inngående meninger omkring sitt lag. Det skaper engasjement og er mye av grunnen til at fotball er verdens mest populære idrett. At noen klager på forum eller på tribunen er vanskelig å kontrollere, noen vil alltid være minst god på et lag. Og når laget "underpresterer" i supporterens øyne så er er de naturlige hakkekyllinger.

Enig med JonR at det ikke skal sammenlignes med å diskutere på forum å bue/sjikanere spillere "live". Men noe av konseptet med fotball som produkt og fag er jo at alle har en mening om det, en kan sammenlinge det med andre fag. Jeg verken krangler eller kjefter på min snekker om hvordan han slå en spiker, ikke har jeg noen inngående kjennskap til tannlege yrket heller. Derfor er jeg ikke uenig med tannlegen min når han vil trekke to visdomsjeksler hos meg, tiltross for at jeg aldri har hatt vondt i tennene. Kun Ã...PENBARE mangler hos min snekker/tannlege osv vil jeg sette tvil om, fordi forventningene er større. Men forventningene til en fotballsupporter er gjerne mer og oftere for ambisiøse enn forventningene til en annen yrkesgruppe.

Men i fotball er jo alle experter - INGEN gruppe utaler seg så mye og så bastant om noe som de i utgangspunktet ikke er skolert i som fotballsupporter. Slik som enkelte utaler seg så er det jo egentlig helt utrolig at ikke flertallet har karriere innenfor fotballen. Og slik er det ikke bare i vår klubb, slik er det over hele linjen, men kanskje mer synlig i de "store" klubbene som ikke opplever den suksessen som de mener de bør. Spør en Pool supporter om alle feilene til Rafa, og hvilke spillere de "hakket" på.

bwirum

Quote from: Runar on September 16, 2010, 21:03:12
Men i fotball er jo alle experter - INGEN gruppe utaler seg så mye og så bastant om noe som de i utgangspunktet ikke er skolert i som fotballsupporter. Slik som enkelte utaler seg så er det jo egentlig helt utrolig at ikke flertallet har karriere innenfor fotballen.
Det er vel nesten en karriere å sitte og ytre sannheter på OEF, er det ikke?

For øvrig så er vel poenget her ikke at man ikke skal kunne ytre seg negativt om spillere i gitte matcher eller situasjoner, men at det er dumt hvis det går så langt med enkelt-spillere at man ikke registrerer de positive tingene i tillegg.

Kritikk er en balansekunst, ting er meget sjelden sort eller hvitt.

Har for øvrig ingen betenkeligheter med å ytre min mening her inne, men om jeg står på ER så slenger jeg jo ikke dritt til Leeds-spillere, utover et ørlite "NEEEIIIIIIII!!!!!" i ny og ne... bare ørlite selvsagt.

Howson er vel også litt av typen "medgangsspiller" som gjør det bra når resten gjør det bra, men det er jo noe som kan sies om mange. Savner dog litt at han tar tak i dårlige matcher. Jeg er sikker på at han kan, det har nok litt med den mentale delen og innbitt fighterinstinkt å gjøre.
Best post ever:
Quote from: DenHviteYeboah on August 18, 2009, 23:07:40
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)