LEEDS TRIVIA

Started by Asbjørn, January 30, 2008, 23:56:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

ArneS

En tidligere lånespiller i Leeds scoret den 22.2.11 for Blackpool, og er så vidt jeg kan se den eneste spilleren som har scoret for samme klubb i alle 4 divisjonene.  Mannen er Brett Ormerod.
Den 17. mann

ArneS

Quote from: ArneS on March 07, 2011, 22:29:17
En tidligere lånespiller i Leeds scoret den 22.2.11 for Blackpool, og er så vidt jeg kan se den eneste spilleren som har scoret for samme klubb i alle 4 divisjonene.  Mannen er Brett Ormerod.

Var noe kjapp med researchen her....Flere spillere har gjort det samme - kanskje flere enn disse også:
Alan Cork, Wimbledon
Ian Ashbee, Hull
Chris Garland, Bristol City
Tom Ritchie, Bristol City
Sannsynligvis har også Jeremy Charles (John's nevø) og ALan Curtis gjort det samme for Swansea uten at jeg har klart å få det bekreftet på nettet enda....
Den 17. mann

ArneS

Mick Jones - eneste spiller som har mottatt FA-cup medalje med skulderen ute av ledd.
Den 17. mann

ArneS

Det er flere teorier for hvorfor personer fra Leeds kalles Loiners.

-Det kommer av at romerne kalte byen Loidis

-På 1800-tallet var det mange gårdsplasser bak husene langs Briggate, og inngangene til disse kaltes Low Inns eller Loins på dialekt.

-De små smauene inn av Briggate er lanes på engelsk, og loins på dialekt.
Den 17. mann

ArneS

Bak baren på Scarborough Hotel henger det et Borussia Dortmund skjerf.

Dortmund Square ligger mellom Headrow House og Lewis rett over The Headrow fra Briggate.

Dette skyldes at Dortmund er vennskapsby med Leeds
Den 17. mann

Blank_File

Helt fantastisk ArneS! Elsker denne tråden!

JohnTiger

Quote from: ArneS on March 13, 2011, 11:09:00

Dortmund Square ligger mellom Headrow House og Lewis rett over The Headrow fra Briggate.

Hadde vi bare fått innført ståtribuner igjen i Leeds også!! :) Slik som i Dortmund :)
(og andre steder i Tyskland)
Marching on together!

berlin

Quote from: JohnTiger on March 19, 2011, 00:28:31
Quote from: ArneS on March 13, 2011, 11:09:00

Hadde vi bare fått innført ståtribuner igjen i Leeds også!! :) Slik som i Dortmund :)
(og andre steder i Tyskland)

Denne lille gruppen som kaller seg Maverick Whites, og som flere her på forumet kjenner til og sågar spilt fotball mot, har gode relasjoner med Borussia Dortmund. De drar og ser B.Dortmund en gang i året.

Hva gjelder StandUp Sit Down Campaign, så virker den resignert. Det beste man håper på i enkelte kamper er at politi/vakter ikke griper inn når det forekommer såkalt "persistent standing".
For egen del har jeg vent meg til all-seaters, men i teorien hadde det vært vakkert med gjeninnføring av ståtribuner i dedikerte deler av stadion.

jackbauer68

Quote from: ArneS on March 08, 2011, 09:36:41

Var noe kjapp med researchen her....Flere spillere har gjort det samme - kanskje flere enn disse også:
Alan Cork, Wimbledon
Ian Ashbee, Hull
Sannsynligvis har også Jeremy Charles (John's nevø) og ALan Curtis gjort det samme for Swansea uten at jeg har klart å få det bekreftet på nettet enda....

Hva med Steve Bull??

ArneS

Quote from: jackbauer68 on March 19, 2011, 20:19:57
Quote from: ArneS on March 08, 2011, 09:36:41

Alan Cork, Wimbledon
Ian Ashbee, Hull

Hva med Steve Bull??

Wolves var ikkepå nivå 1 med Steve Bull på laget, så vidt jeg kan se.
Den 17. mann

ArneS

Det ble spilt fotball også under WW2, men tilfeldighetene rådet kan man si.  Spillerne trakk i uniform, og løsningen var utstrakt bruk av lånespillere - ofte på korte kontrakter.
I sesongen 1941-42 brukte Leeds hele 53 spillere.
Dette tallet ble økt til surrealistiske 70 spillere i 42-43 sesongen.

For å illustrere enda bedre, så tapte Leeds 9-0 borte mot Newcastle i januar 1943.  Uka etter vant Leeds med 9 av de samme spillerne mot samme Newcastle hjemme med 7-2!   
Om ikke det var nok, så ble det spilt kamp mot Newcastle også i mai 1943.  Etter å ha ligget under 4-0 med 20 minutter igjen snudde vi kampen og vant 5-4!
Den 17. mann

ArneS

Australia har de to øverste plassene på lista over Leeds' toppscorere i Premier League
Den 17. mann

ArneS

Første sesong etter WW2 ble katastrofalt dårlig for Leeds.  Desidert sist i division one, med 2 negative rekorder i beltet.  Færrest poeng ever (18), og fleste tapte kamper (30).
Den 17. mann

ArneS

I perioden 1864 - 1961 ble 93 menn og 1 kvinne henrettet ved hengning i Armley Jail, Leeds
Den 17. mann

kalle_92

Quote from: ArneS on March 26, 2011, 11:46:12
Det ble spilt fotball også under WW2, men tilfeldighetene rådet kan man si.  Spillerne trakk i uniform, og løsningen var utstrakt bruk av lånespillere - ofte på korte kontrakter.
I sesongen 1941-42 brukte Leeds hele 53 spillere.
Dette tallet ble økt til surrealistiske 70 spillere i 42-43 sesongen.

For å illustrere enda bedre, så tapte Leeds 9-0 borte mot Newcastle i januar 1943.  Uka etter vant Leeds med 9 av de samme spillerne mot samme Newcastle hjemme med 7-2!   
Om ikke det var nok, så ble det spilt kamp mot Newcastle også i mai 1943.  Etter å ha ligget under 4-0 med 20 minutter igjen snudde vi kampen og vant 5-4!
Morsomme fakta ArneS!  ;D

ArneS

Det første kjente kartet fra Leeds er fra 1560.
Her er Leeds Bridge og Briggate sentrale.
Den 17. mann

ArneS

BBC's gamle variete-show "The Good Old Days" ble filmet i Leeds City Varieties.
Den 17. mann

ArneS

Kirkgate Market er Europas største overbygde marked
Den 17. mann

ArneS

Leeds Town Hall be åpnet av dronning VIctoria i 1858 "kanskje den viktigste feiringen i byens historie"
Den 17. mann

ArneS

York Road er veien ut av Leeds retning York.
New York Road er derimot ikke veien ut av Leeds retning New York!
Den 17. mann

ArneS

Leeds har ifølge  "The Good Food Guide 2012",  10 restauranter inne blant balløyas beste:

Anthony’s,
Piazza by Anthony,
Salvo’s,
Brasserie Forty Four,
Fourth Floor at Harvey Nichols,
The Olive Tree,
Hansa’s,
Kendells Bistro,
Sukhothai,
Dough Bistro.
Den 17. mann

ArneS

Leeds rykket opp til division one for 4. gang i 1956.   Alle gangene rykket de opp i et skuddår.   Minner om at 2012 er skuddår.
Den 17. mann

Rudi G.

Quote from: ArneS on October 26, 2011, 19:45:39
Leeds rykket opp til division one for 4. gang i 1956.   Alle gangene rykket de opp i et skuddår.   Minner om at 2012 er skuddår.

Krysser det som krysses kan :)

fjellhaugen

Quote from: ArneS on October 26, 2011, 19:45:39

oh lord!!!
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!