Defensiv organisering

Started by ingar-br, January 10, 2012, 20:18:56

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ingar-br

"Et godt organisert og hardtarbeidende Leeds-lag tapte såvidt på Emirates i London og er ute av FA-cupen." er overskriften på framsiden. De tre siste årene har vi hørt og lest mye om Grayson's manglende defensive kvaliteter. Han beviste igjen i går at det ikke mangler på evne til å organisere laget defensivt. Problemene kommer når laget også skal tenke offensivt lagmessig og skape overtall framover på banen. Når så angrepet brytes er ikke spillerne gode nok i omstillingsfasen. Det er derfor ikke manageren det er noe feil med, men spillernes kvaliteter i overgangsfasen. Summerer en opp mål mot og fjerner grove personlige feil er det her nøkkelen til suksess ligger. Det mangler i hovedsak en defensiv midtbanespiller som binder sammen laget og styrer.

RoarG

Trenger kanskje en skikkelig box to box player? Skal backrekka slippe og måtte forsvare seg alene må de ha støtte fra en veldig løpssterk midtbane. De beste lagene i moderne fotball er de som klarer omstillingene fra angrep til forsvar og omvendt raskt. Midtbanespillerne kan ikke løpe hver for seg, ukoordinert, men må ha en sjef som styrer hele midtbanens arbeid. Har Leeds en slik spiller pr. i dag?
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

auren

Quote from: RoarG on January 10, 2012, 20:30:25
Trenger kanskje en skikkelig box to box player? Skal backrekka slippe og måtte forsvare seg alene må de ha støtte fra en veldig løpssterk midtbane. De beste lagene i moderne fotball er de som klarer omstillingene fra angrep til forsvar og omvendt raskt. Midtbanespillerne kan ikke løpe hver for seg, ukoordinert, men må ha en sjef som styrer hele midtbanens arbeid. Har Leeds en slik spiller pr. i dag?

Det er vel Howson som er den mest utpregede box to box playeren i stallen. Synd han er skadet. Han passer utmerket i "Howson-rollen" sin.
Ellers vil jeg nevne Claytons 50 meters raid i går, fra langt inn på egen banehalvdel. Passerte flere spillere, før han dyttet ballen utpå vingen. Dessverre ble ikke innlegget fra Townsend (?) godt nok.

auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Kato

Når noe sies mange nok ganger blir det en sannhet. Roar Stokke utbasunerte i pausen om vår gode organisering. Gjør oppmerksom på at man kan finne "bilder" fra en kamp på hva man måtte ønske (for å forsterke det). Her på forumet skrives det også om et godt organisert Leeds-mannskap.

Jeg er uenig. Vi var langt fra godt organisert  går. Ja, vi må ta hensyn til at vi møtte god motstand. Og vi hadde noen karer i bakerste rekke som var veldig oppofrende.

Kan nevne noen eksempler på min oppfatning av organiseringa:

1. Spesielt på høyresiden ble Thompson altfor alene. Midtstopper som andreforsvarer var milevis unna sikringsposisjonen sin.

2. Vi evner ikke å flytte ut når Arsenal slår en kort corner bakover i banen. Tydelig eksempel på at her mangler det noe.

3. Vi slipper inn mål basert på en forsvarslinje som er i utakt (les White)

4. Når Arsenal kommer faller vi av på de merkverdigste måter. Ingen linje, ingen tydelig fordeling første-f og andre f, ingen klok sikring.

5. Arsenal spiller seg et utall ganger gjennom i mellomrommet. Med andre ord gærne avstander mellom leddene.

Godt organisert? NEI. Kjempet hardt, og løp mye? JA

auren

Søk jobb som trener i Leeds, Kato. Du virker å ha god peiling!  :)

auren

Kato

Det er enkelt å sitte her å late som man har peiling.  :) Noe verre når man skal ha et lag til å gjennomføre det man tror på.

auren

Quote from: Kato on January 10, 2012, 22:40:58
Det er enkelt å sitte her å late som man har peiling. Noe verre når man skal ha et lag til å gjennomføre det man tror på.

Vel.. Du kommer med poenger som er lette å presentere i en videoanalyse av kampen. Du får sende en tape med dine innspill til Grayson  :)

Er det forresten noen i Leeds som har ansvaret for å analysere kampene i ettertid?

auren

Kato

Går ut fra at en klubb på dette nivået analyserer både egne kamper, og også motstandere.

Små marginer, spesielt i NPC. Får håpe vi gjør det som kreves.

For øvrig har jeg liten tiltro til at apparatet rundt Grayson er i verdensklasse når det gjelder organiseringen av mannskapet. Tipper det er mye 5-a-side.

Ove

Organiseringen var ikke borte hele kampen. I pausen fikk vi se en del glimt fra kampen og spesielt i siste halvdel av 1. omgang var vi god med. Lagdelene var tette og kompakte og Arsenal hadde problemer med å trenge igjennom, måtte ty til støttepasninger.

Dessverre holdt ikke dette i 2. omgang, og vi fikk det værre og værre mot en god motstander.

Andersen

Defensiv organisering har vi vel slitt med 3-4 år nå ! Rart at ikke SG har fått ut fingern når det gjelder den delen av laget.

RoarG

Quote from: Andersen on January 11, 2012, 13:07:03
Defensiv organisering har vi vel slitt med 3-4 år nå ! Rart at ikke SG har fått ut fingern når det gjelder den delen av laget.
Kan ikke bare stå på de 4 bak. Også andre spillere må bidra defensivt. En ulempe med bare 1 spiss er at motstandernes forsvarspillere for spille framover relativt uhindret.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020