Tema: Den store spillestil-tråden!

Started by flynn, August 22, 2006, 16:55:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 3 Guests are viewing this topic.

Blank_File

Quote from: Asbjørn on November 12, 2024, 08:34:46Daniel Champman (Moscowhite) tar det opp glimrende her, om hvordan Farke sliter med å få deler av fansen med seg mht spillestilen. Og setter det litt i perspektiv om hvordan vi har selektiv hukommelse, Don Revie slet med å fylle tribunene selv om Leeds fikk resultater som aldri før, alle tilbakespillene Mervyn Day måtte plukke opp...

https://www.leedsista.com/leeds-united-2-0-qpr-into-the-machine/
Jusst, presis, nettopp, akkurat hva vi har å forholde oss til! Jeg feller dommen over Farke når vi har sett om han klarer å spille fotball i Premier League. Det vi holder på med nå er kjedelig og se på, men det er, som nevnt av Moscowhite, ikke først og fremst Farkes skyld.

Sydhagen

Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Asbjørn

As promised. The updated EFL Championship style of play table. Que surprise,
#LUFC
 still play their passes long the least(10%).  Followed by
#NCFC
 (11%) and
#Boro

#HCFC
 (12%)

Biggest outlier is
#SwanseaCity
 who play 14% of their passes long(7th lowest) but are 2nd highest for possession(59%)

#EFL

https://bsky.app/profile/allstatsarentwe.bsky.social/post/3ldivy4etic24
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

ingve1960

Litt synsing angående spillestilen

Først,,,jeg ville ikke bytta med noen. Vi må vel 20 år tilbake hvor hellas vant em på kick and run og kontringer, den stilen lukes ofte vekk i beste fall kvartfinaler,de beste klubb og landslag vil ha ball..

Når det gjelder posisjonball så tror jeg vanskelighetsgraden er undervurdert (vi så Barcelona nylig).det dreier seg ofte om balltempo og tolmodighet, vis vi begynner å lempe inn vil vi få dobbelt så mange kontringer mot.
Noen synes dette er kjedelig fotball men for noen år tilbake når Barcelona hvar på sitt beste hvar de det laget i verden som spilte mest på tvers og bakover..men de hadde tryllekunstner som Figo, iniesta messi, da kan vi ikke sammenligne

Det som er litt spesielt er at om vi taper 1-0,spiller u eller vinner med 3 mål så er kampene/stats veldig lik  ,,70%ball 4 ganger corner/shots on off o.s.v det gjelder bare å sette en tidl sjangs.
Dette kan være p.g.a litt trette ben etter 3 kamper på ei uke..litt lavere balltempo,slakkere press så blir innlegg, avslutninger av lavere kvalitet.

Gå en spennende jul i møte, tror vi vinner boksingday. MOT

Hawley

ingve1960

Hawley

Eneste vi mangler! Wood, Pukki-type....og en keeper

Kato

Quote from: ingve1960 on December 22, 2024, 17:04:41Litt synsing angående spillestilen

Først,,,jeg ville ikke bytta med noen. Vi må vel 20 år tilbake hvor hellas vant em på kick and run og kontringer, den stilen lukes ofte vekk i beste fall kvartfinaler,de beste klubb og landslag vil ha ball..

Når det gjelder posisjonball så tror jeg vanskelighetsgraden er undervurdert (vi så Barcelona nylig).det dreier seg ofte om balltempo og tolmodighet, vis vi begynner å lempe inn vil vi få dobbelt så mange kontringer mot.
Noen synes dette er kjedelig fotball men for noen år tilbake når Barcelona hvar på sitt beste hvar de det laget i verden som spilte mest på tvers og bakover..men de hadde tryllekunstner som Figo, iniesta messi, da kan vi ikke sammenligne

Det som er litt spesielt er at om vi taper 1-0,spiller u eller vinner med 3 mål så er kampene/stats veldig lik  ,,70%ball 4 ganger corner/shots on off o.s.v det gjelder bare å sette en tidl sjangs.
Dette kan være p.g.a litt trette ben etter 3 kamper på ei uke..litt lavere balltempo,slakkere press så blir innlegg, avslutninger av lavere kvalitet.

Gå en spennende jul i møte, tror vi vinner boksingday. MOT

Jeg syns faktisk vi har utviklet oss utover høsten. Spiller mer opp i mellomrom, og har mer possession høyere i banen. Bogle sa etter forrige kamp at det trenes mye mot lavtspillende blokk. At vi trenger spiss i januar er åpenbart. En ting er at det scores relativt lite fra spissposisjon, enda verre at spissene kommer til lite målsjanser basert på possession, innlegg og all tid vi har vi motstanderens boks. James for eksmepel har 2-3 store sjanser hver kamp. Da blir det mye mål.

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

...noe vi får med Isaac Johnson hos Leeds-Live er at han også ser på hvordan Farke legger opp spillet i kamper.

Fra gårsdagens kamp:
Tactical analysis
There were several points of note that may have slipped the attention when it came to tactics. One may have been the function of Anton Stach and Ao Tanaka besides Ethan Ampadu.

As a base start, the pair were both slightly advanced of the sitting Ampadu but when in play, the pair would advance forward with the full-backs also pinned wide. This gave an attacking outlay for Leeds when they held possession in the opposition half and helped them dominate territory.

When the game demanded, one of either Tanaka or Stach would sit if Ampadu was further forward and they would keep their positions until a stoppage in play allowed them to reset. It's a very fluid system.

Another, more obvious, ploy saw Lucas Perri aim for Wilfried Gnonto on the left wing with his long kicking, something he did at least three times in the first half. The attacker brought the ball down well each time and it usually led to retention and progression.
https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/jack-harrison-gesture-tactical-shift-32235457
Tell me  Tell me

Dylan

peacock

Nåja, ingen stor taktisk analyse. Om en spiller i et ledd går høyt i banen, er det en selvfølge at de andre i samme ledd dekker rommet som oppstår. Det lærte jeg som lilleputtspiller! :)

leedslife

Liker godt det jeg ser i det triangelet Gudmundsson, Stach, Gnonto.
Bevegelser, rolleoppfatning og det dukker opp mål og sjanser der.
Det er store sko og fylle mtp påvirkningen venstresiden har hatt siste sesongene.

Det som etterhvert blir vår beste 11ér tror jeg vil slå greit fra seg. Mer skeptisk mtp skader, suspensjoner etc.
Var jo det som var så fryktelig sist. 1-11 var ganske OK. Men fra 12 til 18 var det jo ikke i nærheten av kvalitet.

rd1

Med den nye 4-3-3 formasjonen, blir det fort mye Harrison/James på kantene i år. Midtbane med harrison-longstaff-Ampadu-Stach-James er solid defensivt..

https://www.irishnews.com/sport/soccer/daniel-farke-leeds-jack-harrison-has-won-team-mates-over-after-two-years-away-5CELG5ZL65M2ZHS4X4SOU6YENQ/
"Who needs Cantona??"

stian

Quote from: rd1 on August 17, 2025, 11:14:45Med den nye 4-3-3 formasjonen, blir det fort mye Harrison/James på kantene i år. Midtbane med harrison-longstaff-Ampadu-Stach-James er solid defensivt..

https://www.irishnews.com/sport/soccer/daniel-farke-leeds-jack-harrison-has-won-team-mates-over-after-two-years-away-5CELG5ZL65M2ZHS4X4SOU6YENQ/

Det vil i så fall være en midtbane med meget bra arbeidskapasitet og løpskraft defensivt. Jeg liker egentlig ikke å si det, men Harrison kan faktisk bli en ok brikke for oss denne sesongen.

Men det som tilføres defensivt innebærer ganske klare svakheter offensivt. Jeg tror vi kommer til å bli gjerrige, men per i dag er vi et lag helt ribbet for X-faktor og uforutsigbarhet. Vi kan jo ikke gå for å spille 0-0 i alle kampene heller, selv om det gir oss 38 poeng 😊

Spillestilen til Farke har vært veldig avhengig av noen enkeltspillere som gjør ting på egen hånd. Der er vi klart svekket. Men kanskje vi kommer til å se at vi bruker kantene litt annerledes, og at vi spiller litt mer gjennom midten, eventuelt slår mer langt, med den stallen vi nå engang har? Både DCL og Nmecha tilfører noe nytt her, og det gir litt andre muligheter/oppgaver for kantene. Kanskje ser vi også at vi scorer mer fra distanse enn det vi har sett de siste sesongene?

Hvis spillestilen gjør at den sentrale midtbanen bidrar med 15-20 mål seg imellom, så kompenserer det i alle fall noe for at vi ikke har klart å rekruttere førstevalgene (?) på kant og spiss. Vet ikke helt om jeg tror på det, men vi har den stallen vi har og må vel justere spillestilen etter det

Asbjørn

Quote from: stian on August 17, 2025, 12:07:55
Quote from: rd1 on August 17, 2025, 11:14:45Med den nye 4-3-3 formasjonen, blir det fort mye Harrison/James på kantene i år. Midtbane med harrison-longstaff-Ampadu-Stach-James er solid defensivt..

Det vil i så fall være en midtbane med meget bra arbeidskapasitet og løpskraft defensivt. Jeg liker egentlig ikke å si det, men Harrison kan faktisk bli en ok brikke for oss denne sesongen.

Men det som tilføres defensivt innebærer ganske klare svakheter offensivt. Jeg tror vi kommer til å bli gjerrige, men per i dag er vi et lag helt ribbet for X-faktor og uforutsigbarhet. Vi kan jo ikke gå for å spille 0-0 i alle kampene heller, selv om det gir oss 38 poeng 😊

Spillestilen til Farke har vært veldig avhengig av noen enkeltspillere som gjør ting på egen hånd. Der er vi klart svekket. Men kanskje vi kommer til å se at vi bruker kantene litt annerledes, og at vi spiller litt mer gjennom midten, eventuelt slår mer langt, med den stallen vi nå engang har? Både DCL og Nmecha tilfører noe nytt her, og det gir litt andre muligheter/oppgaver for kantene. Kanskje ser vi også at vi scorer mer fra distanse enn det vi har sett de siste sesongene?

Hvis spillestilen gjør at den sentrale midtbanen bidrar med 15-20 mål seg imellom, så kompenserer det i alle fall noe for at vi ikke har klart å rekruttere førstevalgene (?) på kant og spiss. Vet ikke helt om jeg tror på det, men vi har den stallen vi har og må vel justere spillestilen etter det
Fine poenger dette - du glemte imidlertid at vi (forhåpentligvis) også nå har tilført betydelig forsterkning i offensiv (og defensiv) dødballkraft. Det BØR nesten bli flere dødballmål på oss nå.

...og ja, jeg vet, vi trenger fortsatt en servitør eller to. Stach kan ikke både slå innlegget og heade det i mål. :o
Tell me  Tell me

Dylan

Cannavaro

Vi trenger virkelig en løpssterk og fysisk sterk midtbane !  Noe av suksessfaktoren ifjor var ofte at backene skulle ofte frem i angrep, dobling på kant og med mye innlegg (Firpo og Bogle gode bidragsytere for dette). Men, det vi vil oppleve i PL med bedre lag og spillere er motpress og at vi oftere kan få balltap høyt i banen. Jeg gruer meg hver gang vi står med begge backene høyt og mister ball....da blir det helsikkes mye returløp for sentral midtbane...men i Stach har vi fått en ballvinner, og en fyr med bra fotballhode. Longstaff også i denne kategorien...

Ifjor var den offensive linja med Gnonto,Piroe,Solomon og etterhvert Ramazani konstant trussel for forsvarerne i Cship. Litt mer usikkert er det nå med Solomon borte og Nmecha og DCL inn, men spenningen er å føle på hva disse kan bidra med. DCL har jo et godt nivå inne, men må komme i ordentlig kampform før vi kan "stole" på han som vår beste 9-er.

Defensivt skal vi ligge bra an, med Bijol og Gudmundsson som forsterkninger. Rodon er en fighter og har spilt mange kamper, stinn av selvtillit og har fart i seg, og tar ansvar.  Jeg ønsker å se mer offensivt bidrag fra Tanaka og Ampadu men tviler sterkt på at sentral midtbane skal bidra med 15-20 mål for oss iår. kanskje 8-12 mål max. Angrepsrekka bør kunne bidra med 25-30 mål minimum, og det blir her hvor skoen "trykker" for oss. I Premier League MÅ du ha såpass kvalitet at man scorer på opplagte målsjanser, og straffespark MÅ settes, ihvertfall for oss som "underdogs".

Jeg syns fortsatt vi mangler en klar boksåpner i 10-er rollen og en klasse spiss inn hadde heller ikke vært å fornekte...

Som alle lag i begynnelsen av en sesong, så trenger spillerne flere kamper for å bli varme i trøya på et nytt nivå, og nyankomne spillere trenger tid for å finne kjemi og samhandling. Det gikk ikke på skinner for Liverpool på fredag heller, flere nye inn der også.

Uansett ; det som ofte kjennetegner lag som holder seg oppe i PL etter opprykk er sterk defensiv struktur og spillere som kan gjøre det lille ekstra som resulterer i mål. Fikse mål på egenhånd, som kan dra av motspillere og har et godt skuddbein eller har sin styrke i hodespill.  Manchester City`s nyervervelser så spennende ut ; Reijnders og Cherki, og en Oscar Bob i godt slag...samt at de har Haaland såklart og Marmoush...de ser sterke ut offensivt - men har svakheter defensivt som kan utnyttes.

Vel, det blir uansett en spennende sesong, og får vi se variasjoner i formasjon fra Farke ; 4-3-3 som mange velger nå eller 4-5-1 i noen kamper ?  Tror jeg ville ha en realistisk tilnærming ettersom hvilket lag vi spiller mot...jeg forblir optimist og har god tro på at vi skal klare oss i Premier League denne sesongen...
MFLU - Miracles For Leeds United

stian

Gode poenger fra både Asbjørn og Cannavaro med at X-faktor kan være så mangt. Det å ha knallsterke hodespillere på dødball (begge veier) er jo et område hvor vi bør være i stand til å ta store steg og som fort kan bli et varemerke.

For øvrig er både James og Harrison eminente når det gjelder å dundre ballen i førsteforsvarer i innleggssituasjoner, så cornere får vi sannsynligvis nok av 😊

rd1

Lenge siden jeg så DCL, er han en «kontring spiss»?

« Dominic Calvert-Lewin's top speed is 34.6 km/h. »

Daniel James har 35..
"Who needs Cantona??"

stian

Quote from: rd1 on August 17, 2025, 15:20:27Lenge siden jeg så DCL, er han en «kontring spiss»?

« Dominic Calvert-Lewin's top speed is 34.6 km/h. »

Daniel James har 35..

Visste ikke at han var såpass rask, det gjør han kanskje til et våpen i bakrom og på overganger. Så spørs det om han har den samme farten nå som han hadde da han slo gjennom.

Vi trenger i alle fall en spiss med nok fart til å være en bakromsspiller i en sesong hvor vi nok må forsvare oss mye mer enn det vi har vært vant til i Championship.

DKC er i alle fall smart nok i bevegelsene til å kunne havne på riktig sted til riktig tid, selv om han kanskje ikke er der at han løpet fra alt og alle med ballen i beina.

Når vi først har temaet om overgngsspillet oppe: Jeg synes også Nmecha så overraskende kjapp ut til å være en såpass stor mann. Jeg har et lite håp om at han kan vise seg å være et kupp. Hvis han skulle holde seg skadefri (han har spilt mindre fotball enn Bamford de siste årene) kan han være en supersub i mange ulike kampbilder.