Kamp vs Sunderland @Stadium of Light søndag 28.12 kl 15 på V sport PL

Started by auren, December 27, 2025, 22:52:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Lucas the Kop Cat

Quote from: Fantasyland on December 28, 2025, 22:15:23Må bare følge på her. Sterk bortekamp som jeg syntes vi hadde fortjent alle 3 i. Litt overrasket over hvor mye Farke har uppa gamet i forhold til taktikk og spillermønster.

Også cred til BA som jeg personlig aldri har vært fan av. Enorm arbeidskapasitet og viser at det faktisk bor noe der inne.

On to the scousers!
Mange som har skrevet side opp og side ned om Aaronsons mangler, må være greit å skryte av hans sterke sider og hvordan Farke klarer å utnytte dem.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

stian

Prestasjonen er god, men jeg er faktisk skuffet over denne kampen. Klart, vi kunne ligget under både 2-0 og 3-0 etter 1. omgang om Sunderland hadde satt alle de feteste sjansene, men i andre omgang er det mye enveiskjøring. Over 90 min er vi klart bedre enn Sunderland og det var et kampbilde som vi må bli i stand til å kapitalisere på.

Vi er klart bedre enn (et svekket) Sunderland, men vi må klare å bikke denne typen kamper til vår fordel. Farke outsmarter Le Bris taktisk, og vi kjemper dem i senk i duellspill og intensitet. Det eneste som mangler er litt killer-egenskaper i motstanderens boks, så vinner vi denne typen kamper.

Med de riktige forsterkningene i januar så er dette langt unna nedrykk. Det er en hårsbredd unna kjempekvalitet, men da må januarvinduet brukes smart. Det gleder meg at det per i dag er de stigende forventningers misnøye som gjelder :)

Reaney

Veldig enig med Stian her. Denne kampen minner mye om Brentford borte, som også skulle vært vunnet. Men det skjer noe mot slutten i begge kampene der det virker som om tilfredsheten over å ha kommet tilbake og kapret ett poeng, trumfer risikoviljen til å sikre seg alle tre poengene. Selv om jeg ikke er noen stor fan av Okafor, var det etter min mening helt feil i går og erstatte han med en "un match fit" Nmecha. Gnonto i høyduellspill hadde heller ikke noe å fare med. Så etter 60 min. "momentum" faller vi sammen siste kvarteret i stedet for å stå på fullt inn og vinne kampen. Med andre ord. Vi må begynne å tro på at vi kan vinne borte også.

auren

Quote from: Reaney on December 29, 2025, 09:30:02Veldig enig med Stian her. Denne kampen minner mye om Brentford borte, som også skulle vært vunnet. Men det skjer noe mot slutten i begge kampene der det virker som om tilfredsheten over å ha kommet tilbake og kapret ett poeng, trumfer risikoviljen til å sikre seg alle tre poengene. Selv om jeg ikke er noen stor fan av Okafor, var det etter min mening helt feil i går og erstatte han med en "un match fit" Nmecha. Gnonto i høyduellspill hadde heller ikke noe å fare med. Så etter 60 min. "momentum" faller vi sammen siste kvarteret i stedet for å stå på fullt inn og vinne kampen. Med andre ord. Vi må begynne å tro på at vi kan vinne borte også.

Vi kan ikke høvle over et lag som Sunderland i 45 minutter sammenhengende. Det gjorde vi første 30 minutter av andre omgang. At vi ramler litt sammen på slutten henger nok mest sammen med at vi ble tomme for krefter samt at de også foretok bytter rundt 70 minutter. Vi gikk jo vitterlig for alle tre poengene! På slutten følte nok mange Leedsfan at her kunne kampen faktisk tapes, da vi mistet momentum og hjemmelaget hadde mer ball. Tviler sterkt på at Farke ba spillerne parkere bussen siste minutter.

Gnonto har kommet inn som innbytter i flere kamper i det siste og det har hatt god effekt. Kanskje du husker at han la innlegget som gav ett poeng mot Brentford? Og skaffet straffen mot Liverpool?

Kanskje burde Gnonto kommet inn tidligere heller, på bekostning av Nmecha. Men tyskeren trenger litt matchtrening etter å ha vært ute et par uker. Han var instrumental mot City i andre omgang og mot Chelsea på topp i tospann med DCL.

Tidligere i høst hadde vi tapt mot Brentford og Sunderland. Nå får vi 1 poeng. Det er et steg i riktig retning og luka til 18. plass ble økt fra 6 til 7 poeng denne runden. Det var mer enn jeg hadde sett for meg, for jeg fryktet faktisk det motsatte!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Josch

Quote from: Reaney on December 29, 2025, 09:30:02Veldig enig med Stian her. Denne kampen minner mye om Brentford borte, som også skulle vært vunnet. Men det skjer noe mot slutten i begge kampene der det virker som om tilfredsheten over å ha kommet tilbake og kapret ett poeng, trumfer risikoviljen til å sikre seg alle tre poengene. Selv om jeg ikke er noen stor fan av Okafor, var det etter min mening helt feil i går og erstatte han med en "un match fit" Nmecha. Gnonto i høyduellspill hadde heller ikke noe å fare med. Så etter 60 min. "momentum" faller vi sammen siste kvarteret i stedet for å stå på fullt inn og vinne kampen. Med andre ord. Vi må begynne å tro på at vi kan vinne borte også.

Jeg tror heller vi mangler gode folk på benken enn mangel på vinnervilje. Lagene som vinner slike kamper klarer å heve kvaliteten et hakk opp med sine bytter siste 30 min. Om vi ikke bytter vil ikke okafor og de andre makte samme tempo resten av kampen. Første elveren er bra, men benken mangler det lille ekstra. Normalt vinner man kun 2-4 bortekamper. Hjemmelaget kommer alltid tilbake i kampen.

peacock

Quote from: karaba on December 28, 2025, 18:21:36
Quote from: peacock on December 28, 2025, 18:00:49"Tanaka er god når han kommer inn og Ampadu er en potet som fyller midtstopper plassen bra etter at Rodon må ut."

Hvilken kamp så du? Ampadu spilte på midtbanen hele matchen.
Jeg ser nok samme match som deg hvor Ampadu faller av mye mer og fyller midtstopper plass gang på gang.
Du er alltid like hyggelig i tonen du

Sent from my iPhone using Tapatalk

Oi! Det var sårt. Jeg skal ikke kommentere feil observasjoner du gjør i framtiden.

leedslife

Man kan så klart si at man underpresterer i forhold til xG tabellen som har oss på 7 plass etter 18 spilte. (-7)
På den andre siden så har vi vel vært heldige mtp skader og spillere ute.
Vi har stort sett kunne mønstre på Rodon, Ampadu, Stach og DCL som nok individuelt presterer på et jevnere og høyere nivå enn hva 16 plassen tilsier.

Man ønsker seg alltid flere poeng, men tror det er relativt fair mtp på hvor lite utsatt vi har vært for skader på sentrale spillere.

Synes fortsatt det bærer preg av høye fysiske tall for kollektivet, samt utenfra ser det ut som en sterk spillergruppe (som har blitt bekfeftet gang på gang siste sesongene).

Skal man vippe flere av kampene i vår favør så tror jeg vi trenger mer individuelle spissferdigheter som Stian (og Josch) er inne på. Er nok fortsatt 2-3 vinduer unna.

Såvidt meg bekjent så er det vel bare Arsenal som har vært i nærheten av og skape like mye på Stadium of Light som oss denne sesongen.
Det forteller vel det meste om prestasjonen i går og hvilket momentum vi har for tiden og ikke minst og hvor mye man får ut av mannskapet -> Formtabell siste 6 kamper - Leeds på 8 plass - xG tabell siste 6 - Leeds 8 plass.

Tar man vekk tall så har man utvilsomt øyeblikk i kampen og spesielt første omgang etter formasjonssbytte som fort kunne endt katastrofalt for oss.
Farke ønsket mer mot, mer risiko og sette laget opp i bedre posisjoner, men Sunderland kunne enkelt straffet oss med 2-0 og 3-0 før vi gikk inn til pause og da tror jeg nok kampen hadde vært over for vår del - så det er utvilsomt små, små marginer her.

Så får vi se hvor lenge det varer. Perioder med skader/suspensjoner og tap av form og det kan bli mange uker uten poeng i denne divisjonen.
I tillegg er det en klubb der omgivelsene snur styggfort får man 1-2 over øret på rappen.

Så kan det jo være Januarvinduet kan gi oss noen muligheter. Wilson blir kanskje vanskelig nå, men YEP linket oss til McAtee her forleden.
Er vel relativt gode spillere rundt på benkene til de andre PL lagene som kunne fått bedre av og spilt i Leeds drakt.
Når vi har to-tre formasjoner som fungerer såpass godt så bør det være muligheter for flere ulike spillertyper og.

stian

Quote from: leedslife on December 29, 2025, 12:07:41Man kan så klart si at man underpresterer i forhold til xG tabellen som har oss på 7 plass etter 18 spilte. (-7)
Vi har stort sett kunne mønstre på Rodon, Ampadu, Stach og DCL som nok individuelt presterer på et jevnere og høyere nivå enn hva 16 plassen tilsier.

Man ønsker seg alltid flere poeng, men tror det er relativt fair mtp på hvor lite utsatt vi har vært for skader på sentrale spillere.

Synes fortsatt det bærer preg av høye fysiske tall for kollektivet, samt utenfra ser det ut som en sterk spillergruppe (som har blitt bekfeftet gang på gang siste sesongene).

Skal man vippe flere av kampene i vår favør så tror jeg vi trenger mer individuelle spissferdigheter som Stian (og Josch) er inne på. Er nok fortsatt 2-3 vinduer unna.

Såvidt meg bekjent så er det vel bare Arsenal som har vært i nærheten av og skape like mye på Stadium of Light som oss denne sesongen.
Det forteller vel det meste om prestasjonen i går og hvilket momentum vi har for tiden og ikke minst og hvor mye man får ut av mannskapet -> Formtabell siste 6 kamper - Leeds på 8 plass - xG tabell siste 6 - Leeds 8 plass.

Tar man vekk tall så har man utvilsomt øyeblikk i kampen og spesielt første omgang etter formasjonssbytte som fort kunne endt katastrofalt for oss.
Farke ønsket mer mot, mer risiko og sette laget opp i bedre posisjoner, men Sunderland kunne enkelt straffet oss med 2-0 og 3-0 før vi gikk inn til pause og da tror jeg nok kampen hadde vært over for vår del - så det er utvilsomt små, små marginer her.

Så får vi se hvor lenge det varer. Perioder med skader/suspensjoner og tap av form og det kan bli mange uker uten poeng i denne divisjonen.
I tillegg er det en klubb der omgivelsene snur styggfort får man 1-2 over øret på rappen.

Så kan det jo være Januarvinduet kan gi oss noen muligheter. Wilson blir kanskje vanskelig nå, men YEP linket oss til McAtee her forleden.
Er vel relativt gode spillere rundt på benkene til de andre PL lagene som kunne fått bedre av og spilt i Leeds drakt.
Når vi har to-tre formasjoner som fungerer såpass godt så bør det være muligheter for flere ulike spillertyper og.

Jeg ser poenget med at vi har hatt litt marginer med oss i utviklingen av kampene, f.eks gjennom at Brobbey brant to gigasjanser for Sunderland. Poengene mot Liverpool og City var nok også litt heldige, så det går jo begge veier.

Men det er den der følelsen av at vi på viktige tidspunkt i flere kamper har hatt motstanderen «på gaffelen», uten å evne den siste dytten som sikrer tre poeng. Kampene mot Sunderland, Brentford og til dels Fulham var u den kategorien - det blir ganske mange tapte poeng mot lag som ligger nært oss i nivå og kanskje også tabellplassering i mai.

Mye handler om å ha en benk med spillere som kan være tungen på vektskålen. Men noe handler kanskje også om å jobbe med de man har? Og så kommer sikkert noe med erfaring hvis vi fortsetter å sette opp spillerne i mange situasjoner foran mål. Selvtillit er en merkelig ting og vi skal ikke se bort fra at det kommer ketchupeffekter for flere enn DCL etter hvert.

leedslife

Quote from: stian on December 29, 2025, 17:36:16
Quote from: leedslife on December 29, 2025, 12:07:41Man kan så klart si at man underpresterer i forhold til xG tabellen som har oss på 7 plass etter 18 spilte. (-7)

Jeg ser poenget med at vi har hatt litt marginer med oss i utviklingen av kampene, f.eks gjennom at Brobbey brant to gigasjanser for Sunderland. Poengene mot Liverpool og City var nok også litt heldige, så det går jo begge veier.

Men det er den der følelsen av at vi på viktige tidspunkt i flere kamper har hatt motstanderen «på gaffelen», uten å evne den siste dytten som sikrer tre poeng. Kampene mot Sunderland, Brentford og til dels Fulham var u den kategorien - det blir ganske mange tapte poeng mot lag som ligger nært oss i nivå og kanskje også tabellplassering i mai.

Mye handler om å ha en benk med spillere som kan være tungen på vektskålen. Men noe handler kanskje også om å jobbe med de man har? Og så kommer sikkert noe med erfaring hvis vi fortsetter å sette opp spillerne i mange situasjoner foran mål. Selvtillit er en merkelig ting og vi skal ikke se bort fra at det kommer ketchupeffekter for flere enn DCL etter hvert.
Endel av det går jo på Farkes gamemanegement, men også spillernes gamemanegment i kamper.
Synes han har sett mer animert ut på sidelinjen denne sesongen kontra tidligere - eksempelvis målet til Liverpool.

Mot Burnley borte feks. Det er jo en kamp Leeds igjen er det klart beste laget over 90 minutter.
Man skal så klart kreditere innlegget til Walker på første og ikke minst andre scoringen til han franskmannen, men oppløpet til målene og tidspunktene de kommer på er jo fryktelige.
Marginene er små fra før og du sakker akterut hvis du spiller momentumskiftene i kampene så dårlig som Leeds spillerne gjorde eksempelvis her. Så er jo dette kvalitet og erfaring som du er inne på og vi er jo i en utviklingsfase der de må lære gjennom den erfaringen og helst ganske raskt.

Realiteten er jo at man har en trener og en spillergruppe som er underdogs i stort sett alle oppgjør.
På den andre siden har levert gjennomføringen og resultater på et nivå man må tiår tilbake for og finne.
192 poeng, PO finale og DO over to sesonger i CC.
Det var vel opp mot 180 scorede mål over 92 spilte kamper i CC.
Akkurat idag er vi et av formlagene i PL på de 5-6 siste kamper.
Ser det er litt ulike tolkninger fra forskjellige datasider, men på xG tabellen basert på 3 ulike sider så er vi altså et sted mellom 7 og 4 plass etter 18 spilte.
Nå skal man ikke bli helt opphengt i dette som Jesse Marsch da det begynte og koke, men det gir jo en sterk pekepinn på hvordan vi gjennomfører kamper og du var vel en av få som slo et slag for solide gjennomføringer tross resultatene var som de var FØR City kampen.

Underholdningsfaktoren og spillestil vil aldri nytte og sammenligne med Bielsa, men hvor mye man henter ut av spillere kan man absolutt diskutere. Salgene av Rutter, Summerville og Gray forklarer seg selv.
Mens Rodon, Ampadu og DCL har vel knapt prestert på et høyere nivå enn nå.

Alikavel har du et trenerteam og en sportsligavdeling som knapt får kred. Tross historisk gode gjennomføringer OG resultat så går det knappe uker mellom hver gang det ropes på sparken.

Jeg tror aldri jeg har vært borti en trener som over tid har blitt så dekredidert tross så sterke resultater.

Og vedr selvtilitt så vil jeg tippe Brenden er et godt eksempel.
Slik ekscouting beskrev Brenden inn og ut av posession i går ser naturlignok Farke og teamet uke inn og uke ut på trening, men de er jo også i en situasjon der de til tider må verne spilleren på grunn av trøkket fra omgivelsene.
Effekten av at Ampadu og spesielt DCL har stått frem i det siste har nok hatt en stor påvirkning på gruppa og hele klubben. Det må jo ihvertfall være gledelig for dataanalytikerene at du har en spiss som bare står på riktig plass til enhver tid og konverterer overtall i sjanser uke inn og uke ut i mål.

Tror det til tider er helt umulig og navigere i de omgivelsene og summen av engasjement, lidenskap og skyhøye krav som er i denne klubben.
Tror nesten en seier hjemme mot rivalen 4 Januar på egenhånd hadde båret klubben til fornyet kontrakt.

Selv om tallene og resultatene har vært enestående og vi er inne i den tredje sesongen så finner denne spillergruppa en vei ut når det koker som mest. Vi så det på høsten og vinteren første sesongen i CC. De responderte utmerket på høsten og/vårparten forrige sesong og i pausen mot City så hentet de det frem igjen.
Det er facinerende. Det må være en svært robust spillergruppe.

Det er vel også her Farke er ekstremt dyktig.
Forstår det presset og klarer og holde hodet kaldt og fremstår som veldig rolig og samlende.
Klart og implementert det i en garderobe - en spillergruppe som forvandler det til en slags styrke.
Og i tillegg får han veldig mye ut av stort sett hver spiller. Det er jo mange eksempler, men se på Gruev mot Man City feks. Eller når han kommer inn mot Palmer/Enzo.
Eller de gangene han virkelig trengs forrige sesong.

Man hadde jo slike eksempler under Bielsa og. Da vi vant borte mot Sheff Utd og Halme må inn midt i kampen.
Forstår rollen utmerket. Er trygg i rollen og det går ikke ut over kvaliteten.
Som supporter tror du det er kjørt, men gruppa er så sterk at du henter ut det maksimale tross et utfordrende scenario.

Det er jo egentlig det samme vi er vitne til nå bare i en annen drakt og for noen en kanskje gråere og kjedeligere utgave.

Stut og Fjærkre

Enig i nesten alt Leedslife skriver over her, bortsett fra antydningene om at det er så kjedelig. Dirty Leeds er mitt Leeds. Jeg storkoser meg med å se kamper der vi vinner majoriteten av duellene, og vi får poeng på rein viljestyrke. Når det kombineres med kjappe spillvendinger og raskeste vei til mål, og et massivt ettertykk i boks da skal det ikke mer til for å underholde meg.

Sutringa til motstanderfansen blir en del av pakka. Som når Palace-fansen etter kampen påstod at det var som å spille mot Rhinos. De burde heller klaget på at Palace stilte utrent til kamp, jeg lever fint at Leeds løper lengre og vinner kamper på fysikk. Synes egentlig ikke tiki-taka trillinger på egen banehalvdel er morsomt og se på i det hele tatt, og er veldig glad for at de fleste lag nå har funnet mottrekk mot det.

Det neste tiåret skal jeg kose meg med å se på at United klatrer til toppen på brutal fysikk, lange innkast og litt teknikk. Det er så old school non-league at det blir kjempestas.

Blank_File

Quote from: Stut og Fjærkre on Today at 09:54:10Sutringa til motstanderfansen blir en del av pakka. Som når Palace-fansen etter kampen påstod at det var som å spille mot Rhinos. De burde heller klaget på at Palace stilte utrent til kamp, jeg lever fint at Leeds løper lengre og vinner kamper på fysikk. Synes egentlig ikke tiki-taka trillinger på egen banehalvdel er morsomt og se på i det hele tatt, og er veldig glad for at de fleste lag nå har funnet mottrekk mot det.
Her er jeg helt enig, sånne utspill som dette etter West Ham kampen fryder jeg meg over.

"I've managed in some hostile environments before, but this... this was something else," Nuno said. "Elland Road tonight was the most toxic stadium I've ever seen. The atmosphere crossed the line, it wasn't just passion, it was pure hostility. My players were abused from the warm up to the final whistle."