Hva ville du brukt 1 mill transferpenger til?

Started by McMidjo, September 12, 2007, 20:34:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

McMidjo

Har Dennis Wise en plan allikevel?
[:)]

Ser ut til at Leeds er en av de få klubber i League One som faktisk har litt penger å handle nye spillere for, og da er det jo hyggelig å registrere at disse pengene blir brukt både planmessig og fornuftig.  Det er lenge siden en har kunnet si det om transferpolitikken på Elland Road....

De eksakte transfersummene er jo ikke offentliggjort for alle spillerne, men det ser jo ut som Dennis Wise har brukt litt mindre enn 1 mill pund på å kjøpe en signifikant forsterkning i hvert ledd: Ankergren â€" Huntington â€" Hughes â€" Kandol. Tre av disse har vist at de også duger ett til to nivåer høyere enn League One, og fjerdemann har vel potensiale til å bli en meget god spiss i The Championship â€" med den rette spissmakkeren og i det rette spillesystemet.

Spekulasjonene omkring Davies â€" Jones â€" Barker i forrige transfervindu indikerer at Wise råder over nok en million å investere i transfermarkedet, så et stykke utpå vinteren skal en ikke se bort ifra at Dennis Wise har bygd opp den mest lovende og spennende spillergruppen i Leeds siden David O’Learys tid.

At dagens Leedsledelse allerede nå også begynner å forhandle nye â€" og forbedrede - kontrakter med Beckford og Kandol, vitner ellers om at det praktiseres planmessig og god personalpolitikk fra Bates & co.

Ikke noe nytt i  noe av dette, men jeg synes det er verdt å gjøre et poeng ut av det â€" iom at det gir en god indikasjon på at Bates og Wise faktisk har en god og konstruktiv plan med noe av det de gjør i klubben.....

--------------------------------------
http://www.vgb.no/12101/
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Leedsfan

En rask, kreativ og skåringsglad vingspiller (eller to) ala Aaron Lennon/James Milner:)
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

HåvardK

Ser at det faktisk er mulig å gi både Wise og til og med Bates kreditt for enkelte grep så langt i sesongen. Det er kanskje også slik at det meste går lettere etter en slik sesongstart som vi har hatt?
Selv har jeg ennå ikke glemt alt omkring de grepene som Bates gjorde tidligere i sommer.

Sheridan

Bra innlegg, midjo - flikker ballen videre i mål. [8D]

Jon R

Selvfølgelig har Wise en plan. Akkurat som hans forgjenger sikkert hadde det når han kjøpte inn andre støttespillere i dagens Leeds United, nemlig Beckford, Douglas, Carole,  Marques og (etterhvert? ) Westlake.  Flere av disse var tilsynelatende dårlige signinger, som  etterfølgeren nå nyter godt av. De positive konsekvensen av nedrykket er jo at vi får mer for pengene: CCC middelmådigheter blir plutselig "hot stuff" på dette nivået og får plenty av spilletid til å utvikle seg ytterligere. Den største utfordringen til Wise tror jeg blir å skape en mer balansert midtbane enn hva vi har hatt til nå. Vi har ofte blitt overspilt, men (til nå) i liten grad blitt straffet for det. Over tid vil dette naturligvis gå ut over poenghøsten hvis ikke Wise gjør noen grep i dette leddet. Mulig problemet er av taktisk art, eller mulig at Wise må gjøre noen forandringer i stallen. [8)]

Jon R.
Jon R.

McMidjo

quote:
Originally posted by HåvardK

Ser at det faktisk er mulig å gi både Wise og til og med Bates kreditt for enkelte grep så langt i sesongen. Det er kanskje også slik at det meste går lettere etter en slik sesongstart som vi har hatt?

Poenget mitt står egentlig på egne bein - uavhengig av en god sesongstart.

Wise bygger opp et lag av relativt unge, sultne spillere - som både framstår som sympatiske og seriøse idrettsmenn - og noen av dem kan til forveksling også se ut som gode fotballspillere. [:)]

Jeg synes denne spillerstallen har noen gode rollemodeller, og fraværet av drittsekkene, idiotene og grisespillerne - som flere fryktet at Wise vil trekke til seg  - er jo påtagelig fraværende.... (kanskje med unntak av Prutton - som jeg bare venter på skal eksplodere...[:)])

Jeg synes at Wise & co - innenfor de realistiske rammene som ligger der - følger en framsynt transferpolicy som vi supportere har skreket etter i mange år, og som jeg er ganske sikker på at Dennis Wise sin etterfølger (når den tid kommer) også vil nyte godt av.

-----------------------------------

http://www.vgb.no/12101

Dennis

Må si meg litt uenig i Jon Rs påstander. Carole og Beckford er bedre nå enn i fjor, de er ikke bare på et dårligere nivå. Marquez fikk først tillit under Wise og har var også meget god i de kampene jeg så i våres.

All forbedring kan ikke forklares med nedrykket, etter mitt syn! [8)]

At midtbanen må bli bedre balansert, for at vi ikke skal begynne å få på pukkelen, det er jeg derimot helt enig i! Jeg setter faktisk deler av min lit til at Derry skal komme tilbake i godt gammelt slag.

- Dennis
Marching on together!

Jon R

quote:
Originally posted by Mr Kaizer

Må si meg litt uenig i Jon Rs påstander. Carole og Beckford er bedre nå enn i fjor, de er ikke bare på et dårligere nivå. Marquez fikk først tillit under Wise og har var også meget god i de kampene jeg så i våres.

All forbedring kan ikke forklares med nedrykket, etter mitt syn! [8)]

At midtbanen må bli bedre balansert, for at vi ikke skal begynne å få på pukkelen, det er jeg derimot helt enig i! Jeg setter faktisk deler av min lit til at Derry skal komme tilbake i godt gammelt slag.

- Dennis

Før vi genierklærer Wise opp i skyene: Marques var heller ikke noe alternativ for Wise før han ble tvunget til å bruke han som kriseløsning da Ehiogu fikk sparken, Kilgallon ble solgt og Foxe måtte vikariere for våre skadede høyre backer. Vi stod da tilbake med Heath som eneste alternativ som stopper. Før det hadde Marques ikke engang nådd benken under to mnd med Wise som sjef. Tilfeldig at han fikk sjansen til å bevise noe som helst. Beckford ble utlånt (av Wise) til Scunthorpe i januar, og gjorde furore i L1, men ble aldri tilbakekalt til tross for den kritiske situasjonen som klubben befant seg i. Ian Moore og Jamal Johnson må med andre ord ha blitt vurdert som bedre alternativer. Carole? Hvem vet. Spilte noen gode kamper ifjor men fikk ikke tillit, noe han får nå. Fint for oss at disse spillerne er støttespillere denne sesongen, men mye kan faktisk forklares med dårligere nivå og en god del tilfeldigheter. [:0]

Jon R.
Jon R.

McMidjo

quote:
Originally posted by Jon R

Før vi genierklærer Wise opp i skyene....

Kan ikke huske å ha sett noen som i fullt alvor har benyttet ordet ’geni’ om Dennis Wise, Jon â€" og jeg synes det er litt 'pussig' at både du og en del andre reflekterte debattanter ofte oppfatter det som ’genierklæring’ når det en gang imellom trekkes fram positive sider ved Wise. [xx(]

Poenget var altså at Wise får mye ut av et trangt transferbudsjett, og at han ser ut til å jobbe planmessig med å etablere en spillergruppe som har et godt potensiale også på lang sikt. Dette er det vel ingen som vil kalle genialt, men en kan kalle det godt managerhåndverk.

At nivået er så mye dårligere i League One enn i Championship tror jeg er en stor myte. Se bare på Nottingham Forest â€" som bruker mer og mer penger, og for tredje sesong på rad prøver å komme seg opp fra denne sumpa....

flynn

midjo, nå har du bare i denne tråden levert 3 glimrende innlegg. Æ e imprengnert!

flynn

Asbjørn

quote:
Originally posted by flynn

midjo, nå har du bare i denne tråden levert 3 glimrende innlegg. Æ e imprengnert!

Vettisen og Midjo er to eksempel på at "gamlekara" i LUSCOS har begynt å levere (her inne) regelmessig!

Et eksempel som flere av de burde ta etter!

Du vet, det blir som i gamle dager, når man var samlet rundt leirbålet lyttet man ekstra når de gamle talte. De hadde litt å komme med de.  

Kanskje flere av TPN-bidragsyterne f.eks. på 80-tallet  kunne la tastaturet tale...  Dét haddde vært noe det.

There's a woman by the river
With some fine young handsome man
He's dressed up like a squire
Bootlegged whiskey in his hand

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Heia midjo, stå nå på! Flere innlegg vi venter på! [:)]

Skriver under på alle dine innlegg her, dundrende enig!

- Dennis
Marching on together!

Jon R

quote:
Originally posted by midjo

quote:

Før vi genierklærer Wise opp i skyene....

Kan ikke huske å ha sett noen som i fullt alvor har benyttet ordet ’geni’ om Dennis Wise, Jon â€" og jeg synes det er litt 'pussig' at både du og en del andre reflekterte debattanter ofte oppfatter det som ’genierklæring’ når det en gang imellom trekkes fram positive sider ved Wise. [xx(]

Poenget var altså at Wise får mye ut av et trangt transferbudsjett, og at han ser ut til å jobbe planmessig med å etablere en spillergruppe som har et godt potensiale også på lang sikt. Dette er det vel ingen som vil kalle genialt, men en kan kalle det godt managerhåndverk.

At nivået er så mye dårligere i League One enn i Championship tror jeg er en stor myte. Se bare på Nottingham Forest â€" som bruker mer og mer penger, og for tredje sesong på rad prøver å komme seg opp fra denne sumpa....

Når man man leser det første innlegget ditt kan man nesten få inntrykk av at Wise ikke har fått anerkjennelse for arbeidet han har gjort siden mai, midjo. Sannheten er vel at det gjennomgående har gått en positiv bølge over forumet, og sånn sett stusser jeg litt over timingen av innlegget ditt. "Genierklæring" er videre en spissformulering som jeg brukte i den sammenhengen. ( kan ikke erindre å ha brukt det i andre sammenhenger, slik du antyder)   I mine øyne har fraværet av kritikk har nesten vært mer påfallende. Kanskje ikke rart siden vi vinner kamper, men samtidig er fratatt muligheten til å foreta en skikkelig vurdering av styrker og svakheter i laget, via TV ruta. Måten vi ble overspilt av Hartlepool burde allikevel være et signal om at ikke alt er bare velstand i disse oppgangstider. [8)]

Huntington kan vise seg å bli et scoop, men har altså ikke bevist noe som helst til nå. Om Hughes er en så fremtidsrettet signing kan vel også diskuteres, på linje med signingen av Thompson og Flo. Ankergren har vært bra så langt denne sesongen, men vi skal ikke glemme at hans forgjenger Sullivan også nærmest stengte buret på dette nivået etter å ha blitt funnet ubrukelig av Dennis Wise. Heath sliter også på dette nivået og har neppe noen stor fremtid etterhvert som vi avanserer i ligasystemet. Blir trolig tredjevalget av stopperne våre. Prutton har jeg tro på, men han finner seg ikke helt til rette på høyre midtbane, skal vi tro Lorimer og Hunters vurderinger så langt. Constantine kan blir bra, men har ennå ikke spilt et minutt for oss. Weston? Tja.
Resten av dagens tropp består vesentlig av spillere som utskjelte Kevin Blackwell brakte til klubben, og flere av disse er støttespillere i dagens tropp. Mange av hans signinger virket også "planmessige og fornuftige", før det raknet.  Hvor mange totalt sett som har en fremtid "på et eller to nivå høyere enn dagens", er sannelig ikke lett å si bare 5 kamper ut i sesongen. [8)]

Og for gjenta meg selv. Selvfølgelig har Dennis Wise en plan. Skulle bare mangle. [;)]

Jon R.
Jon R.

McMidjo

Jon....

Hvis vi skal begynne å stille spørsmålstegn ved timingen på innleggene, kan det bli litt slitsomt her inne etterhvert tror jeg....[:)]

Ã... joda, jeg er nok flink til å hamre inn åpne dører, men jeg synes det var et poeng der som måtte ut. Jeg har vel en snikende følelse av at noen av oss søker å bagatellisere den jobben som gjøres, ved å skyve mye av årsaken til poengfangsten over på flaks og tilfeldigheter og 'fordelaktige psykologiske effekter' av 15 minus etc - og at vi bare blir mer og mer utålmodige etter at dommedagsprofetiene omkring Bates og Wise skal oppfylles...

Det er all grunn til å være kald og realistisk etter fem fattige ligarunder - for denne sesongåpningen minner veldig om den starten Forest hadde ifjor, og de feilet jo bigtime når det gjaldt som mest ut på våren.

Men ser en bak resultatene - noe en vel alltid bør gjøre enten det går bra eller dårlig - ser jeg mange positive trekk både ved driften av Leeds United og Dennis Wise sin utvikling som manager.  Jeg var i utgangspunktet relativt skeptisk til Wise, men synes gjennomgående han har utviklet seg i en positiv retning i den perioden han har vært i Leeds, og begynner vel å se en del likhetstrekk mellom Wise og O'Leary faktisk, men DO'L fikk jo så mye penger mellom hendene at han mistet grepet i transfermarkedet dessverre....

Asbjørn

quote:
og begynner vel å se en del likhetstrekk mellom Wise og O'Leary faktisk,

Denne var interessant. Hva tenker du på?
- alderen [:)]
- Londongutter [:)]
- slippe til unggutta (tja, DOL hadde vel litt mer alternativer enn hva Wise har hatt...)
...men lenger kommer ikke jeg?
- som sagt, hvilke likhetstrekk har slått deg?

Asbjørn, open minded...

There's a woman by the river
With some fine young handsome man
He's dressed up like a squire
Bootlegged whiskey in his hand

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

McMidjo

quote:
Originally posted by Asbjørn

quote:
og begynner vel å se en del likhetstrekk mellom Wise og O'Leary faktisk,

Denne var interessant. Hva tenker du på?
- alderen [:)]
- Londongutter [:)]
- slippe til unggutta (tja, DOL hadde vel litt mer alternativer enn hva Wise har hatt...)
...men lenger kommer ikke jeg?
- som sagt, hvilke likhetstrekk har slått deg?

Om vi skal begrense det til det som var utgangspunktet for denne tråden, synes jeg Wise søker en del av de samme spillertypene. I likhet med DO’L kan det virke som også Wise ønsker å sette sammen et lag som preges av tempo, fysikk, gjennombruddshissighet, entusiasme og pågångsmot â€" og ikke minst en uredd og svært offensiv holdning til store utfordringer. Det morsomste med DO’L var jo at han hadde en offensivitet â€" grensende til det naive -  som kom særlig godt til syne i flere av CL-kampene â€" og fikk resultater en bare kunne drømme om â€" med en spillergruppe som så å si hadde ingen erfaring på det nivået.

Jeg synes for eksempel at Leeds i ligacupkampen mot Portsmouth viste mye av den samme friske og pågående mentaliteten som vi så DO’L sitt Leedslag. Det ble riktignok tap 3-0,  men Leeds â€" som avsluttet kampen med en midtbanefirer bestående av Howson, Bayly, Carole og Delph â€"spilte i lange perioder jevnt med Portsmouth.

Det er naturligvis himmelvid forskjell på å være manager i toppen av Premiership â€" og i Europa, og i bunnen av League One, så sammenligningen blir nok temmelig søkt, men av de managere Leeds har hatt etter DO’L er vel Wise den som kommer nærmest?

Skal en sammenligne de to i et bredere perspektiv finnes det langt mer forskjeller enn likheter, ikke minst personlighetsmessig, men selv om DO’L kunne framstå som rolig, sindig og veloppdragen, var det jo noen mindre sympatiske episoder også med DO’L i kampsituasjoner (husker særlig en liten tildragelse i en kamp mot Arsenal, som fikk både Robert Pires og Wenger til å gå helt fra konseptene over DO’L sin oppførsel).

Jon R

Spennende diskusjon dette her. Når det gjelder Wise forhold til spillet og særlig det offensive spillet, har jeg en kommentar. Norman Hunter, som jeg anser som en glitrende kommentator og en fornuftig mann, har kommet med gjentakende kritkk av Wise sitt spilleopplegg og bruk av et ultradefensivt anker på midten. Douglas, og nå sist, Hughes, ligger svært dypt og fungerer nesten som en tredje stopper.
Dette påvirker både den offensive oppbygningen av spillet og det skaper store flater for mostanderene på vår banehalvdel. Det blir ofte store avstander mellom leddene og våre to spisser får lite støtte, og må i stor grad skape mye på egenhånd. Jeg sier ikke at dette er feil taktikk, men å hevde at vi har en spesiell offensiv spillestil under Wise, harmonerer ikke med inntrykket jeg har fått via Leeds radio. Det gir meg absolutt ikke assisjoner til den strålende angrepsfotballen vi var eksponenter for under Eddie Gray/ DOL. Det skal dog sies at på slutten av flere kamper har vi pøst på med offensiv styrke, og det har virkelig gitt resulateter til nå. Wise vil virkelig vinne alle kamper og det synes når vi ligger under eller til uavgjort. Bra!  Når det gjelder bruken av de yngste, har heller ikke Wise vært spesielt mer spenstig han hans forgjenger var det første året etter nedrykket i 2004.( Walton, Kilgallon, Frazer, Lennon) Så langt har bare Howson startet en ligakamp, når vi snakker om spillere fra eget akademi. [8)]

Det jeg liker best ved Wise er hans die hard innstilling og at han krever 100 % av spillerene hele tiden. Han sutrer ikke over dårlige rammebetingelser, men prøver hele tiden å gjøre det beste ut av situasjonen. Han krever åpenbart mye av seg selv og omgivelsene. Han sitter nå med en gjeng spillere som vet hva manageren står for og så langt ser samholdet ut til å være meget godt. Den virkelig testen kommer allikevel når motgangen melder seg. Hvordan vil Wise takle dette, og hvordan vil miljøet i klubben utvikle seg over tid? Den virkelige evalueringen tar vi ved sesongslutt. [:)]

Jon R.
Jon R.

McMidjo

Jeg er nok sikkert en del mer tålmodig enn de fleste her inne, men jeg synes det er relevant å skille mellom en managers planer/intensjoner â€" og det han klarer å omsette i en konsistent praksis ute på banen.

En managers planer og intensjoner sier noe om retningen denne manageren ønsker å bevege seg i, og jeg synes det er mer relevant å trekke inn dette i forbindelse med unge managere som er inne i en rivende læringsprosess, enn i forbindelse med managere som har 10-15 år på baken i yrket. Jeg synes mye av det Wise gjør ift transfervirksomhet og lagbygging vitner om gode intensjoner og planer â€" og disse intensjonene/planene gir meg visse assosiasjoner til det DO’L fikk til i Leeds.

Ã... omsette gode planer/intensjoner i praksis â€" og få resultater av det â€" kan imidlertid være en vanskelig kunst, og det er vel her Wise fortsatt står foran noen av sine største utfordringer. En manager som har gode intensjoner, legger gode planer, og klarer å omsette disse i praksis er en god manager. En manager som har gode intensjoner, legger gode planer â€" og fortsatt ikke har bevist at han klarer å sette de ut i praksis er en lovende manager. Hvor mye tid vi synes Wise skal få, har vi jo stadig vekk en diskusjon om på dette forumet, men fotballsupportere flest er jo så notorisk utålmodige at realismen gjerne er det første som går over bord â€" både i motgangs- og medgangstider.

Tror det kan bli noen spennende diskusjoner omkring Wise ved sesongslutt!

veteranen

Dette er en veldig god diskusjon. Midjo har fått velfortjent ros for flere gjennomtenkte, velformulerte og gode innlegg. Men personlig synes jeg at også Jon har vært veldig grundig og god i denne tråden!

Jeg har også endel tanker og meninger om temaet. Men for å ta en liten omskriving av Kurt Olav Helle: Det skal ikkje berre tenkjast, det skal skrivast og! Tenkingen foretar jeg mer eller mindre kontinuerlig, men akkurat i disse dager har jeg rett og slett ikke tid til å skrive mer enn det som vil få plass i en gjennomsnittlig VG-artikkel. Og det holder ikke i denne kvalitetstråden!

Men uansett, til dere andre: Keep up the good work! [:)]

sindre12

Jeg ville ha sikret meg:
Michalik og Bridges

Beckford 4 England!
Beckford 4 England!

Runar

Vil tørre å påstå at Wise har hatt motgang som Leeds manager JonR!

Hva vil du ellers kalle nedrykket, problemene med fjorårets stall, minus 15 og mangelen på den gyldne aksjen?!?!

Jon R

quote:
Originally posted by Runar

Vil tørre å påstå at Wise har hatt motgang som Leeds manager JonR!

Hva vil du ellers kalle nedrykket, problemene med fjorårets stall, minus 15 og mangelen på den gyldne aksjen?!?!

Ingen tvil om at han har taklet det på en imponerende måte til nå, Runar.  [:)]

Jon R.
Jon R.

Runar

nja....han hadde jo motgang i fjor og - og da var vel ikke alt like imponerende

Jon R

Det har du jo også helt rett i, Runar. [:)]

Jon R.
Jon R.

Runar

quote:

Det har du jo også helt rett i, Runar. [:)]

Jon R.

pleier det[:D]

Jon R

Med andre ord inten nytt under solen. Har du forresten sett Caprinos "reveenka", Runar? [:)]

Jon R.
Jon R.

Runar