Det er en syk, syk verden! del IV

Started by Dennis, August 24, 2007, 16:00:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Dennis

Sitter og leser dagens VG og ser at nå skal omsider mannen som stakk ihjel og skadet flere andre på en trikk i Oslo i august 2004 saksøke helsevesenet - fordi han ble drapsmann! Grunnen til at han ble sluppet ut av behandling for tidlig, var altså grunnen til at han kjøpte seg en "Rambo-kniv" og begynte å stikke vilt rundt seg. Mannen fikk også, lest i tidligere VG-artikler, permisjon fra institusjonen ved Dikemark kun måneder etter den kriminelle handlingen. Da fikk han selvsagt ikke gå alene, men er en vakt nok?

Jeg kan selvsagt se frustrasjonen fra mannen side, men jeg klarer ikke på noen som helst måte å ha sympati for han. Dersom han får erstatning for å ha drept et menneske og skadet flere andre, så må det være noe galt! Det grenser til slike historier man kun hører fra Statene, der ei dame har fått millionerstatning fordi det ikke stod i bruksanvisning at hun ikke kunne tørke bikkja i mikron, noe ho hadde gjort i steikovnen. Eller dama som satte husbilen på cruise-control, for så å gå bak for å lage mat. [xx(]

Ting blir også gjort i USA, selvsagt. I dag står det om en mann som blir henrettet 30.august for et mord kameraten hans, som allerede ble henrettet i 1997, gjorde, mens tiltate satt i en bil noen meter unna og røykte marihuana med et par andre kamerater. De to andre har vitnet på at mannen ikke visste hva kameraten var i ferd med å gjøre, men dette har falt for døve ører. Jeg tror nok denne fyren føler seg ganske så urettferdig behandlet.

- Dennis

"Jeg har spilt på et skikkelig United, LEEDS UNITED." - Alf Inge Haaland
Marching on together!

Per-Stian

Opplevde sjølv sterk avsky av å høyre dette, blei direkte kvalm. Håpar han tapar så det svir i retten. Og advokaten hans kan godt miste løyve sitt også!

MrK

Eksporter mennesket der han kom fra evt. enveis billett til ett av pol punkta med beskjed - du er en fri mann - grei deg selv!

Advokaten bør fratas bevilgning samt bøtlegges kraftig for å oppta retts systemet med nok en tøvete sak

"Molde på topp"

Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

h.b

Hadde sluppet slike meninsløse erstattningssaker, hvis det hadde vært dødsstraff i Norge.
Biter bikja di en unge blir denne bikja avliva.

Ã... være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

MrK

quote:
Originally posted by h.b

Hadde sluppet slike meninsløse erstattningssaker, hvis det hadde vært dødsstraff i Norge.

Ã... være Leeds supporter er verdens hardeste og dårligst betalte yrke. 0 kroner i lønn og en 24 timers arbeidsdag

Det var både en drøy sammenligning og konklusjon!

"Molde på topp"

Per-Stian

quote:
Originally posted by MrK

Eksporter mennesket der han kom fra evt. enveis billett til ett av pol punkta med beskjed - du er en fri mann - grei deg selv!

Advokaten bør fratas bevilgning samt bøtlegges kraftig for å oppta retts systemet med nok en tøvete sak

Støttar denne, sjølv om mange vil stemple oss som "rasistar"[;)]

lojosang

quote:
Originally posted by MrK

quote:
Originally posted by h.b

Det var både en drøy sammenligning og konklusjon!

"Molde på topp"

Enig.
Hadde vi hatt dødsstraff ville Fritz Moen og Per Liland aldri blitt renvasket, og om de HADDE blitt renvasket tror jeg myndighetene hadde fått litt problemer med å gjøre noe for å rette opp igjen den feilaktige staffen. Med mindre du har en dødssraffmetode som er reversibel?

Forøvrig ville en sinnsyk mann neppe ha blitt henrettet uansett. Men derfra til å søke ERSTATNING fra myndighetene for å ha tatt livet av noen er et skritt som ikke bare er langt, men i mine øyne også direkte tåpelig. Men så har jeg alltid hatt vondt for å skjønne advokaters logikk.

- Leif Olav

Jon R

quote:
Originally posted by lojosang

QuoteOriginally posted by MrK
Hadde vi hatt dødsstraff ville Fritz Moen og Per Liland aldri blitt renvasket, og om de HADDE blitt renvasket tror jeg myndighetene hadde fått litt problemer med å gjøre noe for å rette opp igjen den feilaktige staffen. Med mindre du har en dødssraffmetode som er reversibel?

Spør Siv Jensen. FRP pleier å ha enkle og gode løsninger selv på de mest kompliserte problemstillinger. [:p]

Jon R.
Jon R.

Asbjørn

quote:
Originally posted by Jon R

Spør Siv Jensen. FRP pleier å ha enkle og gode løsninger selv på de mest kompliserte problemstillinger. [:p]

God idé [:D]

Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free
silhouetted by the sea

B.Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

lojosang

Hvis jeg treffer henne skal jeg spørre [:)]

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

Sander

Det sykaste jeg har hørt, er karn som skulle ta seg inn i huset til et ektepar, for å stjele.. Denne mannen tråkka feil på en komode eller no, og brakk/skada beinet.. Han saksøkte ekteparet for dette: og JA, han vant!!

Ã...ssen i S****n er det mulig???? ekteparet mista jo huset osv. Forferdelig!!

Og det som sto i VG her om dagen: Knivmorderen som sover med kniv under puta.. Det skal lissom være terapi.. HAHAHAHA, dummeste jeg har lest noen sinne!! Han ble tatt fra kniven dagen etter dette kom i media

Sten

quote:
Originally posted by Jon R

quote:
Originally posted by lojosang

QuoteOriginally posted by MrK

Jon R.

Spør Kristin Halvorsen - hun pleier å love ting hun ikke klarer å holde når det gjelder emner hun ikke har greie på.

Sten
Sten

kjelvi

Har stoooor tålmodighet og overbærenhet med ulike OT diskusjoner på Forum.
Mener at slike forum bør ha preg av anarkisme.

MEN denne tråden og diskusjonen tar kaka. Noe av de mest meningsløse og hemningløse - og historie- og kunnskapsløse - jeg noensinne har sett på LUSCOS-forumet.

For en kvasijurist som meg er denne pasientskadeerstatningssaken er viktig test på pasienters rettigheter i Norge. Ser at mange jurister (ref. avisene) mener det samme.
Trikkemorderen var en psykisk sjuk mann som tilsynelatende ikke fikk den pleie og omsorg som han har krav på fra Ullevaal, på tross av innstendige ønsker fra pasienten og hans behandlende lege. Sent på dør i en påstått psykotisk-tilstand. Så skjer den fryktlige hendelsen på Bislett.
Mannen ble regnet som sinnsyk av alle kyndige (uten motstand fra påtalemyndighetene) i rettsaken - og ikke straffedømt, men dømt til pleie og behandling.
Hva gikk galt?

Her sprer man rundt seg påstander om dødstraff, bøtlegging av advokatene, m.m. Tull og tøv!

Slik jeg har oppfattet saken (fra avisene) vil pasienten og hans advokat ha erstatning fra Pasienterstatsningsfondet for å kunne betale erstatningen til den dreptes familie. Ser også at den dreptes pårørende støtter saken - og melder klart og sterkt fra om at de mner at Ullevaal er den skyldige parten her.

For meg kan man få diskutere hva som helst, hvor som helst og med hvem som helst - også på Forum. Man kan hoppe elegant over de tråder og innlegg som man ikke vil lese. Vil bare gratulere med en ny tull og tøv-rekord!

kjelvi

Bør vel kanskje legge til at et nært vennepar var på trikken, hvor han fikk en mindre knivskade i hånden da han hjelp en eldre dame ut av trikken.
Vi har selvsagt mange ganger diskutert hendelsen. Også de stiller store spørsmål om hvordan en sånn syk mann (syk må du være når du gjør noe slikt) kan gå ute blant folk nå hans diagnose og tilstand er kjent.

Sten

Det er vel enkelte av diskusjonene på off-topic man ikke trenger å tillegge så stor betydning. Det blir som en samtale rundt lunsjbordet på jobb, der sakenes fakta kun er egnet til å ødelegge stemningen [:D]

Jeg har inntrykk av at det blir litt som News Of The World - alle vet det er tullball, men det er gøy å lese om det lell. Og jo lenger vekk fra saken man er, jo lettere blir det å ha en bastant oppfatning om den.

Men takk for edruelig informasjon i sakens anledning.

(Og, ja: jeg føler meg litt teit når kjelvis saklige innlegg kom rett etter det flåsete mitt [B)])

Sten
Sten

Dennis

quote:
Originally posted by kjelvi
MEN denne tråden og diskusjonen tar kaka. Noe av de mest meningsløse og hemningløse - og historie- og kunnskapsløse - jeg noensinne har sett på LUSCOS-forumet.

For meg kan man få diskutere hva som helst, hvor som helst og med hvem som helst - også på Forum. Man kan hoppe elegant over de tråder og innlegg som man ikke vil lese. Vil bare gratulere med en ny tull og tøv-rekord!

(1) Faren til samboeren min er leder på en avdeling på denne institusjonen på Dikemark, hvor blant annet trikkemorderen har vært en periode. Jeg VET hva jeg snakker om. Svigerfar har selvsagt taushetsplikt, men enkelte ting er lov å diskutere. Kunnskapsløshet kan du gå et annet sted med.

(2) Så hvorfor hopper du ikke bare over denne? Jeg engasjerer meg sterkt i slike saker. Jeg vet dette er en isolert hendelse og at skylden ligger flere steder. Ikke bare er det mannen, som selvsagt sitter med ansvaret, men også Ullevaal sin skyld. like fullt blir jeg provosert når en morder går til sak fordi han har drept et menneske. Vi har kanskje forskjellige syn på dette, men jeg har like lov til å ytre min provokasjon mot han. Dette er verken basert på bakgrunn eller noe annet, så det vil jeg ikke ha på meg.

Om du, eller andre, er i stand til å vise denne mannen nestekjærlighet, så er dere et bedre menneske enn meg. Det eneste jeg vet er at det er mange som har fortalt meg sin frustrasjon over dette. Det er også grunnen til at jeg opprettet en slik menings- og hemningsløs tråd - ikke for å opprette dødsstraff eller sparke advokater.

Dersom det hadde vært min bror, kamerat eller andre nære som ble drept, hadde jeg nok ikke klart å se saken fra flere sider. Ære være de som hadde klart det.

- Dennis

"Jeg har spilt på et skikkelig United, LEEDS UNITED." - Alf Inge Haaland
Marching on together!

Eriksen55

Helt greit at staten hoster opp erstatningen nå slik at offrene får det de har krav på! Men, han skal og bør betale tilbake til staten om han noen gang får sjansen til det. Jeg personlig syntes mannen burde vært låst inne fortsatt, det eller blitt sendt hjem til det landet han kommer fra. Norge er ikke tjent med å ha sånne her.

Så han burde fått et valg, vi dekker erstatningene+ enveis bill til hjemlandet og full nekt for å komme tilbake på livstid! Eller få behandling, når han er frisk fengsel og jobb til erstatningen er betalt tilbake til staten!

Møkk lei drap,voldtekt og kriminaltiet!

lojosang

Unnskyld.

Jeg er virkelig lei meg, men kommer ballen trillende mot en for blank gåll klarer man ikke å la være å klinke til.
Hvor usmakelig det enn måtte være, etter kjellvis utblåsning.

Mea culpa.

quote:
Originally posted by eriksen55
Møkk lei drap,voldtekt og kriminaltiet!

Så hvorfor ikke slutte med det, og skaffe seg sunnere fritidssysler?
Skrive på internettfora, lufte hunden...
- Leif Olav

kjelvi

kunne ha fulgt opp i en småspennende diskusjon, men etter de siste innleggene tror jeg det kanskje er like greit å la være.

MrK

quote:

B Også de stiller store spørsmål om hvordan en sånn syk mann (syk må du være når du gjør noe slikt) kan gå ute blant folk nå hans diagnose og tilstand er kjent.

Han gikk jo ikke - han tok TRIKKEN![:)]

"Molde på topp"

kjelvi

quote:
Originally posted by MrK

quote:

B Også de stiller store spørsmål om hvordan en sånn syk mann (syk må du være når du gjør noe slikt) kan gå ute blant folk nå hans diagnose og tilstand er kjent.

Han gikk jo ikke - han tok TRIKKEN![:)]

Ha, ha, ha [;)]