Forsvarsorganisering og litt til....

Started by Kato, November 16, 2008, 23:21:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kato

Kunne vel kanskje ligget i en av de øvrige trådene, men lager en ny.

Vil bare si at vurderingene mine her baserer seg på begrenset bakgrunn i antall TV-kamper, mest radio og rapporter.

Er selv veldig glad i soneprinsippet, og blir selvsagt farget av det.

Defensivt:

1. Vi kommer ofte i ubalanse, da motstanderen ligger lavt og "tar" oss når vi har mange spillere høyt i banen.

2. Vi løser ofte ubalansen gærnt ved IKKE å falle av hurtig nok for å ta bort det farligste rommet, som jo selvsagt er bakrommet.

3. Bruddene mot oss gir ofte motstanderne store rom. Enkeltspillerne i midtbaneleddet og forsvarsleddet er ikke temposterke og gode duellspillere en mot en (1. forsvarere). Det gjør oss ekstra sårbare for overganger mot.

4. Vi gjør ofte personlige feil i den bakre firer.

5. Stopperne blir ofte dratt langt ut av sine soner, noe som er døden når vi nærmer oss egen 16-meter. Der er det en ting som gjelder, beskytt målet.

Offensivt:

1. Den spillende stilen til Macca stiller i mine øyne altfor store krav til midtstopperne. Telfer har jeg sett lite av, men Michalik har et altfor stort ansvar i forhold til å være aktiv i oppspillsdelen. En spiller på 2 meter med begrensede ferdigheter med ball, får ikke brukt sine ferdigheter på riktig måte. Ideelt sett er han en "rensende stopper". Hos oss tror jeg ansvaret blir for stort når han skal "styre" mye av det offensive spillet med å spille mye ball, spesielt på fot til midtbanespillerne.

2. 95% av oppspillene bakfra spilles på fot. Sjelden spiller vi fri midtbanespillere i mellomleddet. Vi angriper altfor omstendelig, og tempoet blir for lavt når alt skal på fot.

3. Innleggskvalitet og samhandling foran mål er stort sett fraværende. Med "feilvendte føtter" hos kantspillerne mister vi dimensjonen med å slå innlegg bak motstandernes bakre firer (Og da gjerne så tidlig at de ikke har falt av).

Konklusjon: Vi trøbler en god del defensivt for tiden. Da tror jeg det viktigste er at midtstopperne (som jo er ryggraden) først og fremst har fokus på å være forsvarsspillere. Jeg har på følelsen at de har for store krav på seg i forhold til spillestilen. Så kan heller backene være med og skape og forvalte overtall fremover i banen.

Har stor tro på at alt ordner seg, men spillestilen er svært krevende. Derfor tror jeg Macca av og til bør puste litt med nesen, og ta et steg tilbake til scratch før nye krevende "spillende" momenter jobbes inn. 

Uten sammenligning for øvrig synes jeg Arsenal så langt i høst sliter med en del av det samme som oss (dog på et mye høyere nivå). Labert tempo i angrepsspillet, spiller svært ofte på fot, og dermed stanger de mot dypt etablert forsvar 98% av tiden. Laget får overganger mot, og jeg mener det ikke er tilfeldig at de har tapt mot godt organiserte, dyptliggende lag (Hull, Stoke osv) som har enkeltspillere med gode individuelle ferdigheter til å avgjøre.

Kommenter gjerne.

Runar

Er ueing i endel av det du skriver....

Jeg oppfatter ikke at stopperne har for store offensive oppgaver med ball. Jeg synes at man alltid ser en av de tre sentralemidtbanespillerne går ned å henter ballen av stopperne.

Sone prinsippet er jeg enig i, men Leeds praktiser verken A eller B..... Når Leeds har ball inne på motstanderens banehalvdel, noe som vi har ganske mye så må stopperne våre i større grad MARKERER motstanderenes spisser, slik at de ikke får tak i klareringer og kan starte kontringer....

Backene må reserver seg mer, ikke fly ut av linjen i tide og utide som ser ut til å skje nå. Parker er skyld i situasjonen som fører til 1-1 målet!

Offensivt vet jeg ikke hva som er planen. Spill ballen nok ganger rundt i ring til man finner en åpning ser ut til å være gjennomgangs melodien....

Fotball trenger ikke være så vanskelig. Macca må se/analysere hva som er gjennomgangsmelodien når Leeds scorer/skaper sjanser og dyrke de sidene ved angrepspillet....

Hvorfor vi spiller med feilbeinte vinger aner jeg ikke. men tror det er fordi Macca vil ha dem vandrene inn i banen å skape overtall ved hjelp av indreløperne og spissen.

Promotion 2010

Kato:
Jeg tror du er inne på noe viktig. Kan jeg omforme det til at hver mann har en egen oppgave som får maskinen til å går rundt?

Toppidretsutøvere snakker ofte om egne arbeidsoppgaver og fokusområder. Har Leeds-spillerne dette egentlig? Blir det for mye ansvar for fellesskapet slik at de personlige oppgavene går i glemmeboken.
F.eks. virker det som om de sentrale forsvarerne er en for stor del av spillet. Det er vel egentlig bare Hunty som har en pasningsfot der bak. I tillegg er backenes offensive oppgaver for store til at de også fikser de defensive. Dermed er det opp til andre å jage bakover. Det har de ikke fart til... Dermed har vi det gående.

Vet gutta hva de skal gjøre? Har vi et godt bevegelsesmønster i angrep? Som du er inne på Kato, så blir det mye spill på fot til midtbansspillerne, og lite rykk og gode løp annet enn det Delph gjør. Howsons styrke ifjor var de gangene han kom på løp inn i 16-meteren. I år er disse løpene praktisk talt borte. Hvorfor?

At Becks starter fra venstre kant, kan være bra, men bare hvis vi kommer i overtall i angrep pga gode løp fra midtbanen. Ofte blir det statisk og vi mangler en Beckford med overskudd til å avslutte innenfor straffefeltet.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Og litt til:
Jeg er litt forundret over de av dere som kaller Douglas for "holding" midtbanespiller eller det defensive ankeret.

I bortimot alle kamper denne sesongen han har spilt har Douglas vært å stadige løp inn foran mål. Han er slett ikke den defensive stabilisatoren, spesielt fordi det glipper for ham når motstanderen er på kontring. Kanskje dette er nøkkelen til våre tapte poeng?
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Kato

Skal bli spennende å se og analysere litt av disse momentene i kveld :)

jackbauer68

Quote from: Promotion 2010 on November 17, 2008, 18:54:58
Og litt til:
Jeg er litt forundret over de av dere som kaller Douglas for "holding" midtbanespiller eller det defensive ankeret.

I bortimot alle kamper denne sesongen han har spilt har Douglas vært å stadige løp inn foran mål. Han er slett ikke den defensive stabilisatoren, spesielt fordi det glipper for ham når motstanderen er på kontring. Kanskje dette er nøkkelen til våre tapte poeng?

kanskje det ja ???

sveifors

Jeg er litt redd at gårdagens 5-2 resultat skal bli en ny sovepute. Ser en bak resultatet ser vi at vi fikk 2 meget lettkjøpte scoringer( og at Lukas hadde noen enorme redninger), uten de ville det vær 3-2. Begge målene var utrolig elendig markering og ballwatching som viser at ALLE KAN SCORE PÃ... LEEDS, LITE BETRYGGENDE.

Nå brukes uka til påny  hause opp hvor gode vi er og hvor stor klubb osv osv, UTEN i å ta tak i problemet. For så å få oss en på tygga igjen til helgen.

Til vår spillestil, så er det jo sånn at lang tid med possession gjør at den bakre lagdelen senker beredskapen fordi alt virker under kontroll. Når vi da mister ballen er alle opptatt framover og vi kan kontres på. Drillo fikk Norge 2 ganger til VM mot gode lag bare ved å la de andre ha ballen og så ligge å vente på den feile tversoverpasningen eller at den andre ble overmodige.

Nr 2 vi kan jo FAN ikke markere ved corner, innkast og frispark . Vi var elendig under Wise på dette og ikke særlig bedre nå. Dette handler om disiplin.
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

Kato

Quote from: Runar on November 16, 2008, 23:31:01

Jeg oppfatter ikke at stopperne har for store offensive oppgaver med ball. Jeg synes at man alltid ser en av de tre sentralemidtbanespillerne går ned å henter ballen av stopperne.

Sone prinsippet er jeg enig i, men Leeds praktiser verken A eller B..... Når Leeds har ball inne på motstanderens banehalvdel, noe som vi har ganske mye så må stopperne våre i større grad MARKERER motstanderenes spisser, slik at de ikke får tak i klareringer og kan starte kontringer....

Backene må reserver seg mer, ikke fly ut av linjen i tide og utide som ser ut til å skje nå. Parker er skyld i situasjonen som fører til 1-1 målet!

Offensivt vet jeg ikke hva som er planen. Spill ballen nok ganger rundt i ring til man finner en åpning ser ut til å være gjennomgangs melodien....

Fotball trenger ikke være så vanskelig. Macca må se/analysere hva som er gjennomgangsmelodien når Leeds scorer/skaper sjanser og dyrke de sidene ved angrepspillet....

Hvorfor vi spiller med feilbeinte vinger aner jeg ikke. men tror det er fordi Macca vil ha dem vandrene inn i banen å skape overtall ved hjelp av indreløperne og spissen.

Dette du her refererer til synes jeg ikke var relevant i går ihvertfall. Midtbanespillerne var ikke dypt og hentet ballen mye hos stopperne. Jeg mener vi nok en gang fikk se beviset på at Michalik må gjennom et tyngre offensivt ansvar (med oppspill) uten å ha ferdigheter til det. Han spilte en bra kamp defensivt, og helhetsinntrykket blir dratt ned av mye involvering og feil offensivt.

LEO

Det var helt uvirkelig igår med sjanse på sjanse begge veier !!!  

Følte at det mange ganger var helt ut av kontroll hos oss.  Det kunne like godt vært 8 - 6 til oss eller 9 - 7 for den saksskyld.

La dere merke til Telfer som leverte ballen til en motspiller innenfor sekstenmeteren.  Vi har problemer med dødballer og spesielt hvis motstanderen har en "Target man".
Da er vi helt hjelpesløse.  Slike spillere skal man gå i kroppen på før de mottar ballen.
Mot Rotherham kunne vi se hvor dårlige vi er i lufta.

Er ikke sikker om Telfer hopper engang og RUI han har jeg tidligere sett snu ræva/ryggen til.

For meg så var Lucas og Beckford banens beste.  Lucas med sine gode redninger og faktisk flink til å komme ut i feltet.  Der er han klart bedre enn Ankergren.
Beckford med sine 3 fantastiske scoringer.

Kato

Defensivt mener jeg vi har to hovedproblemer:

1. Evnen og viljen til å ta ut og vinne dueller i feltet (vises spesielt godt på dødballer).

2. Vi har temposvake forsvarsspillere, som er spesielt svake som 1. forsvarere.

3. Organsieringsdelen var ikke så gæærn i går, bortsett fra litt store avsrander mellom Michalik og Hughes i perioder. Sjelden vi blir spilt ut, sjansene mot kom først og fremst på dødballer, langskudd og rene personlige feil.

lojosang

Markering på dødball var helt fraværende i går. Var vel først Telfer og så Becchio som slapp sin mann og forårsaka scoring mot.

Også enig i at Michalik virker rimelig hjelpesløs når han må bidra offensivt.
- Leif Olav

pedro

Quote from: lojosang on November 18, 2008, 09:58:04
Markering på dødball var helt fraværende i går. Var vel først Telfer og så Becchio som slapp sin mann og forårsaka scoring mot.

Michalik minner desverre veldig på Paul Butler, liksom skal ose av selvtillit, men er helt hjelpeløs med ballen i bena samtidig veldig treg. Utnytter ikke sin enorme fysikk.
Leedsomaniac

TK20

Quote from: lojosang on November 18, 2008, 09:58:04

Det var Webb som slapp han siste.

sammene

syns att forsvaret kan forbedre seg litt.

Runar

Quote from: Kato on November 18, 2008, 09:34:48
Quote from: Runar on November 16, 2008, 23:31:01

Dette du her refererer til synes jeg ikke var relevant i går ihvertfall. Midtbanespillerne var ikke dypt og hentet ballen mye hos stopperne. Jeg mener vi nok en gang fikk se beviset på at Michalik må gjennom et tyngre offensivt ansvar (med oppspill) uten å ha ferdigheter til det. Han spilte en bra kamp defensivt, og helhetsinntrykket blir dratt ned av mye involvering og feil offensivt.

enig med e i northampton, men da spilte vi heller ikke med 3 sentralespiller slik vi har pleid. Var vel heller ikke slik at d var et stort problem at telfer og Lubo hadde ballen innimellom?

Asbjørn

Her forteller Kilkenny om hvor viktig backene er i det offensive spillet, spesielt på hjemmebane. Ikke noe revolusjonerende nytt, men fortelller en del om hvordan Macca tenker (fra YEP):

Neil Kilkenny has made his promotion pitch on the home front.

The silky-skilled Leeds United midfielder feels the Whites can give their League One promotion rivals a wide berth by finding a successful width formula on their own patch.

Utilising every inch of the vast expanses of the Elland Road pitch has not been lost on boss Gary McAllister, who has been cajoling his charges to spread the play more to open up many opponents who come to LS11 armed with nothing but smothering tactics up their sleeves.

The United chief has been urging his full-backs in particular to supplement the attack whenever possible to provide more options on the flanks.

Teams trying to strangle the life out of games against United has been commonplace this term â€" away from Elland Road, but particularly at home.

But rivals will find it a damn sight harder to do that if Leeds find their width.

Kilkenny said: "The manager has come in and taught us to spread out more as a team to make the pitch a lot bigger.

"If you make the pitch bigger, it's harder for the opposition to get the ball.

"I was recently speaking to one of the old players here who came back to play against us and he said that when we make the pitch big, there's no-one that is going to touch us.

"And hopefully we can do that until the end of the season, make the pitch big here, play some good football and win games.

"That will make it hard for teams to contain us and if we can make teams run after the ball more, they will get tired and lose concentration and more chances will come for our strikers and team."

The Whites' strength in the engine room has also not been lost on many divisional rivals, who have been congesting the midfield in a bid to stop play-makers Kilkenny and Fabian Delph grabbing matches by the scruff of the neck.

Thankfully, those tactics were successfully overcome in the 5-2 FA Cup success at Northampton on Monday and ex-Oldham and Birmingham schemer Kilkenny is hoping that will prove the sign of things to come.

Kilkenny, who set up Jermaine Beckford's hat-trick goal, said: "I feel my game is about getting the ball and in some games I'm not getting it as much as I like.

"Hopefully, I can get the ball as much as I did on Monday night and create a few more chances for the strikers.

"I'm one of those players who always demands the ball. In some recent away games, we've been struggling a bit to get the ball down as much as we've wanted to and pass it.

"Lots of teams have been putting three on three in central midfield when we've been playing three in there with myself, Fab and Dougie (Jonathan Douglas). And maybe it's been a bit hard for us to get on the ball as much, as teams know this is a strength and we're decent footballers.

"People are going tight to stop us playing, especially in the midfield, which is the most vital part of the team."
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

jackbauer68

Telfer og Mikke har vel no 10 kamper på rad som stopperpar,uten at det ser ut som om forståelsen dem mellom er blitt noe bedre.På tide å prøve nokke nytt? 8)

Allanclarke

Noe må hvertfall gjøres og det snart. Er redd toget er gått snart alikevell.

fjellhaugen

januar vinduet kan ikke komme tidsnok. med penger på bok er vi nødt til å få kjøpt inn helst 3 fosrvarspillere med ccc ferdigheter. jeg mener vi trenger en skilled midtbanesåiler også, men se på hvor mange poeng back fireren har kostet oss til nå i år, så er det bare å bla opp.
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!