Videodømming og slikt

Started by flynn, June 29, 2010, 15:09:17

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

flynn

Ikke overraskende så kommer debatten om videodømming opp igjen, spesielt etter Lampards skudd. De aller fleste synes å være enig om at det må innføres en eller annen form for teknolokistyrt måte å overprøve dommertrioens vurderinger på. Jeg er derimot svært "sjepisk".
Ja, jeg kan godt støtte tanken på en type målfoto, for å avgjøre om ballen er inne eller ikke.
Men, der stopper det også for min del.

Offiside-avgjørelser: Her får man jo demonstrert at det er mulig å avgjøre de fleste situasjoner ved å legge linjer på tv-bildene. Problemet er slik jeg ser det at man i løpet av en kamp allerede har mange slike situasjoner. Hvis man åpner for tv-dømming av dette vil dommerne måtte la alle tvilsomme situasjoner gå, for deretter å sjekke videobildene for å avgjøre om spilleren var off- eller onside. Det vil dermed gå mye tid til dette i kampene. Og, jeg tror man ganske fort ville fått lag som "utnytter" dette til å løpe inn i bakrom så ofte som mulig, og score mål, for deretter å håpe at man en gang iblant lykkes med å time pasning/løp slik at scoringen godkjennes. Jeg tror derfor antall situasjoner som ville måtte medføre stans i spillet og granskning av videobilder fort vil øke.

Taklinger, filming, hands og andre regelbrudd: Her er hovedproblemet at man selv ikke med videobevis alltid klarer å bli 100% sikker på hva som er riktig avgjørelse. Tenk dere følgende: VM-finale, 5 minutter igjen, stillingen er uavgjort. Messi løper gjennom og takles av Mertesacker innenfor 16-meteren. Kampen stanses og videobilder analyseres. Dommeren bestemmer seg endelig for å vurdere forseelsen som over streken, og dømmer straffe. Argentina avgjør VM-finalen ved å sette straffen i mål.
Hvor enig i den vurderingen tror dere at tyske dommere og spillere er?
Og hvor håpløst vil det ikke bli når man oppfatter at dommere dømmer "feil" selv etter å ha studert videobilder i HD fra alle tenkelige og utenkelige vinkler?

Ingen klarer tilsynelatende å bli enige om hva som er hands, og hva som ikke er det. Det samme gjelder f.eks det å sette grensa mellom å beskytte seg selv/skjerme ballen med armer og albuer, og det å aktivt "slå" en motstander som presser deg i ryggen.
Tenk dere at noen skal granske bilder for å finne ut om det var nok holding i trøya inne i feltet på en corner til å rettferdiggjøre straffespark...

Slik det er idag kan man stort sett slå seg til ro med dommeravgjørelser fordi man vet hvor vanskelig det er å vurdere situasjonene "live" og uten reprisemuligheter og betenkningstid.
Jeg vil nødig være dommer dersom min jobb skal være å finne absolutte sannheter i ettertid!

Fotball er et spill som handler om marginer og tilfeldigheter. Det er også en stor del av sjarmen med det hele. Jeg vil fortsatt ha det sånn, men som sagt er jeg for å bruke teknologi til å avgjøre ting som er soleklart enten/eller.
Ja til overvåknig av mållinja. Ja til straffesanksjoner mot spillere som bedriver tull og tøys bak dommerens rygg (f.eks Zidane/Materazzi), nei til resten!

Jeg synes dessuten vi aldri har sett et mesterskap med bedre dømming enn årets VM. Bortsett fra 2-3 graverende feil har de fleste klart seg veldig bra. Spesielt er jeg imponert over linjedommernes vurdering av offsidesituasjoner!

Andre har sikkert andre syn på saken...

flynn

Rudi G.

Quote from: flynn on June 29, 2010, 15:09:17
Ikke overraskende så kommer debatten om videodømming opp igjen, spesielt etter Lampards skudd. De aller fleste synes å være enig om at det må innføres en eller annen form for teknolokistyrt måte å overprøve dommertrioens vurderinger på. Jeg er derimot svært "sjepisk".
Ja, jeg kan godt støtte tanken på en type målfoto, for å avgjøre om ballen er inne eller ikke.
Men, der stopper det også for min del.

Offiside-avgjørelser: Her får man jo demonstrert at det er mulig å avgjøre de fleste situasjoner ved å legge linjer på tv-bildene. Problemet er slik jeg ser det at man i løpet av en kamp allerede har mange slike situasjoner. Hvis man åpner for tv-dømming av dette vil dommerne måtte la alle tvilsomme situasjoner gå, for deretter å sjekke videobildene for å avgjøre om spilleren var off- eller onside. Det vil dermed gå mye tid til dette i kampene. Og, jeg tror man ganske fort ville fått lag som "utnytter" dette til å løpe inn i bakrom så ofte som mulig, og score mål, for deretter å håpe at man en gang iblant lykkes med å time pasning/løp slik at scoringen godkjennes. Jeg tror derfor antall situasjoner som ville måtte medføre stans i spillet og granskning av videobilder fort vil øke.

Taklinger, filming, hands og andre regelbrudd: Her er hovedproblemet at man selv ikke med videobevis alltid klarer å bli 100% sikker på hva som er riktig avgjørelse. Tenk dere følgende: VM-finale, 5 minutter igjen, stillingen er uavgjort. Messi løper gjennom og takles av Mertesacker innenfor 16-meteren. Kampen stanses og videobilder analyseres. Dommeren bestemmer seg endelig for å vurdere forseelsen som over streken, og dømmer straffe. Argentina avgjør VM-finalen ved å sette straffen i mål.
Hvor enig i den vurderingen tror dere at tyske dommere og spillere er?
Og hvor håpløst vil det ikke bli når man oppfatter at dommere dømmer "feil" selv etter å ha studert videobilder i HD fra alle tenkelige og utenkelige vinkler?

Ingen klarer tilsynelatende å bli enige om hva som er hands, og hva som ikke er det. Det samme gjelder f.eks det å sette grensa mellom å beskytte seg selv/skjerme ballen med armer og albuer, og det å aktivt "slå" en motstander som presser deg i ryggen.
Tenk dere at noen skal granske bilder for å finne ut om det var nok holding i trøya inne i feltet på en corner til å rettferdiggjøre straffespark...

Slik det er idag kan man stort sett slå seg til ro med dommeravgjørelser fordi man vet hvor vanskelig det er å vurdere situasjonene "live" og uten reprisemuligheter og betenkningstid.
Jeg vil nødig være dommer dersom min jobb skal være å finne absolutte sannheter i ettertid!

Fotball er et spill som handler om marginer og tilfeldigheter. Det er også en stor del av sjarmen med det hele. Jeg vil fortsatt ha det sånn, men som sagt er jeg for å bruke teknologi til å avgjøre ting som er soleklart enten/eller.
Ja til overvåknig av mållinja. Ja til straffesanksjoner mot spillere som bedriver tull og tøys bak dommerens rygg (f.eks Zidane/Materazzi), nei til resten!

Jeg synes dessuten vi aldri har sett et mesterskap med bedre dømming enn årets VM. Bortsett fra 2-3 graverende feil har de fleste klart seg veldig bra. Spesielt er jeg imponert over linjedommernes vurdering av offsidesituasjoner!

Andre har sikkert andre syn på saken...

flynn

Akkurat den er jeg vel ikke helt enig i!

I dagens fotball er det så mye penger og prestisje på spill at dommer feil kan få store økonomiske og pokalmessige konsekvenser! Før hadde man ikke et utall av TV-kameraer som får med seg alle detaljer og som avslører hver minste dommerfeil, så noe må gjøres skal toppfotballen beholde det som er igjen av troverdighet. Om video dømming er det rette vet jeg ikke, men i Europaligaen denne sesongen hadde man også linjedommere bak målene som et prøveprosjekt. At dette også ikke blir brukt nå under VM er for meg ubegripelig. 6 par øyne, hvis vi tar med fjerde dommeren, må jo se bedre en 3 par.

Tom S

Helt enig med flynneren!
(bortsett fra at eg meiner det har vert forferdelig dårlig dømming i VM2010)

Eg meiner det kan vere formuftig med målfoto for å fange opp om ballen er inne eller ikkje, men deretter meiner eg dommerene må få "lov" til å ha gode og dårlige dager på lik linje med spillerene.

Ellers kunne det vert interessant å straffe "juksemakerene" etter kampslutt ved bruk av videoanalyse.
Er så drittlei all denne filmingen, holdingen og ikkje minst det verste av alt der spillerene prøver å påvirke dommer til å gi kort til motstanderen.
COME ON LEEDS !!

berlin

Sier meg enig med deg, flynn!

Målfoto er ok. Ellers er oppstykking av spillet overhodet ikke ønskelig, som du sier kan det gavne lag. Dessuten har vi klart oss uten teknologi lenge, og det er faktisk sjarmerende at det kommer til opphetede diskusjoner om off-side og straffespark/ikke straffespark i etterkant. Dette må forbli slik etter min mening.

Synes ellers de regler som er innført vedrørende kort/ikke kort, eventuelle sanksjoner i etterkant i form av suspensjon fungerer tilfredstillende.

Bottom line: Målfoto er helt OK på toppnivå, men ikke i 6.divisjon.

auren

Burde det ikke finnes en teknologi nå i 2010 som gjør at fotballen inneholder en slags chip som sier i fra når hele ballen krysser sidelinje, kortlinje og mållinje? Det må i tilfelle være nedgravd en slags sensorlinje over hele fotballbanen (sidelinje, kortlinje og mållinje) og når ballen bryter denne sensoren så registreres dette via chippen som er innebygget. Bare en tanke tatt litt ut i fra luften, men dette burde vel være mulig å gjennomføre?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Rudi G.

Quote from: auren on June 29, 2010, 20:26:42
Burde det ikke finnes en teknologi nå i 2010 som gjør at fotballen inneholder en slags chip som sier i fra når hele ballen krysser sidelinje, kortlinje og mållinje? Det må i tilfelle være nedgravd en slags sensorlinje over hele fotballbanen (sidelinje, kortlinje og mållinje) og når ballen bryter denne sensoren så registreres dette via chippen som er innebygget. Bare en tanke tatt litt ut i fra luften, men dette burde vel være mulig å gjennomføre?

auren

Gammel tanke for min del :) Sy inn en chip i draktene også så får vi med oss offsidene også!

berlin

Quote from: auren on June 29, 2010, 20:26:42

auren

i Conference Leauge også, eller?

Nei, dette er et villspor. Kan brukes på enkelte spesielt utvalgte områder og i mesterskap/cup-finaler,
men som "påkrevet", f.eks i Premier Leauge. Njet. Min mening.

Tom S

COME ON LEEDS !!

flynn

Eddie Gray snakker med et varmt hjerte og kaldt hode som vanlig. Kanskje enkelt for skotter, når urettferdighteten gikk utover England ?
Men jeg savner at han forklarer hvorfor han er redd for en eskalering av videobruken....

Ny situasjon i går, Spanias mål ville blitt annulert dersom man hadde tillatt granskning av tv-bildene. Men, den er så hårfin at den faller innunder prinsippet om å la tvilen komme angripende lag til gode. Dermed ble det ikke noe voldsomt kjør av dette fra sympatiske portugisere heller.

Og, ny dag med gode innsatser fra dommerne, knapt en eneste situasjon å ta fatt i!
Jeg har jo fått med meg at det har vært episoder også i dette VM'et, der dommerne har dummet seg ut. Men, jeg husker godt ramaskriket fra nær sagt alle foregående mesterskap, og jeg mener faktisk at det i år har vært usedvalig lite tull fra den kanten!

flynn