Diskusjoner rundt det taktiske

Started by Kato, August 19, 2012, 10:41:11

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Gufrias

Quote from: Kato on August 22, 2012, 08:29:17
Blackpool - Leeds 2-1

1. Hvorfor blir Ross McCormack, stort sett vårt eneste offensive våpen, tatt av banen før timen er gått?

2. I en kamp hvor vi blir overkjørt fra ende til annen, hvorfor i all verden bare to bytter? Managerens jobb er å endre kampbildet når vi sliter, og det gjorde vi ettertrykkelig. Skuffende at Gray blir sittende når vi ligger under. Sammenlign med Holloway, innbytterne inn og avgjorde.

3. Ingen krise å tape borte mot et så sterkt lag. Men prestasjonen er vel egentlig langt verre enn resultatet.

Enig med deg, med ett lite forbehold om punkt 2. Holloway hadde en helt annen benk, med spillere som kunne tilby alternative måter å overvinne et forsvar på. Vi hadde spillere som ligner mye på de som allerede var på banen. Troppen skriker etter en playmaker.
Hekta på Leeds siden 1974

RoarG

Det er bare spilt to kamper. Vi har møtt to av opprykkskandidatene allerede. Særlig om prestasjonen i går var under pari, synes jeg at vi ikke skal svartmale situasjonen riktig ennå.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Jon R

Quote from: RoarG on August 22, 2012, 15:25:48
Det er bare spilt to kamper. Vi har møtt to av opprykkskandidatene allerede. Særlig om prestasjonen i går var under pari, synes jeg at vi ikke skal svartmale situasjonen riktig ennå.

En god omgang av 4 mulige er kanskje ikke så verst, nytt lag og motstanderne tatt i betraktning?

Dog viktig at NW allerede nå sender ut tydelige signaler til spillerne om hva han forventer av de, og at merkelappen "Leeds United type" spillere forplikter! Jeg er langt fra overbevist om at alle de nye er så robuste som NW trodde de var!
Jon R.

Promotion 2010

Quote from: Jon R on August 22, 2012, 15:35:46

En god omgang av 4 mulige er kanskje ikke så verst, nytt lag og motstanderne tatt i betraktning?

Dog viktig at NW allerede nå sender ut tydelige signaler til spillerne om hva han forventer av de, og at merkelappen "Leeds United type" spillere forplikter! Jeg er langt fra overbevist om at alle de nye er så robuste som NW trodde de var!

Jeg tror bare Warnock står passiv og ser på jeg. Han tør nok ikke ta opp udugelighet med noen!   ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Kato

Passelig passiv i går siste 15 ihvertfall. Kanskje det viktigste tidspunktet av kampen å ha en manager tilstede på

Leedsfan

Quote from: Kato on August 22, 2012, 17:04:33
Passelig passiv i går siste 15 ihvertfall. Kanskje det viktigste tidspunktet av kampen å ha en manager tilstede på

Hva gjør man når alle kortene ligger synlig og man vet at man taper?
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

kalle_92

Quote from: Leedsfan on August 22, 2012, 17:29:13

It ain't over 'till it's over  ;)

Jon R

Quote from: Promotion 2010 on August 22, 2012, 16:23:07
Quote from: Jon R on August 22, 2012, 15:35:46

Jeg tror bare Warnock står passiv og ser på jeg. Han tør nok ikke ta opp udugelighet med noen!   ;)

Ooops. Der misforstod du meg tror jeg.  Jeg burde nok skrevet " dog bra at at NW allerede nå sender ut tydelige signaler"... fordi det var jo det jeg mente. Han er jo svært så tydelig i det som er gjengitt på den off siden idag, kanskje litt for tydelig ift Varney og Byram....  ;)
Jon R.

Leedsfan

Quote from: kalle_92 on August 22, 2012, 17:45:35

Yesterday it was..
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Ian Baird

Så ikke kampen og ikke sikker om innbytter Gray ville gjort noen forskjell siste 10 min. Men er vel bare å gjøre som Wilco ofte gjorde. Ta sjansen, bytte ut spillere bak på banen med spillere fremme på banen. Slik gambling gir uttelling i ny og ne. Det bør NW forstå...
Cellino 5. April 2014: We will be back in the Premier Leauge by 2016.

kalle_92

Quote from: Leedsfan on August 22, 2012, 18:59:38
Quote from: kalle_92 on August 22, 2012, 17:45:35

Yesterday it was..
Kampen, men ikke serien ;) Dessuten må man aldri gi opp, det snur fort i fotball! Dog, i 7-3 mot Nottingham Forest så det selvsagt mørkt ut med tanke på optimisme på en seier ;)

Jon R

3 baklengs på ER mot Blackburn igår. Har fått med meg at noen ( NW inkludert)  delvis frikjenner Peltier for sin "skyld" for baklengsmålene og at det ser ut til at det er en hel serie av dårlige valg ( Diouf, Peltier, Lees...) som fører frem til de to første målene. Snakker vi om en formasjon- og systemsvikt her?  Utfra diverse analyser her og andre nettsteder høres det ut som om vi sliter med taktiske valg fra enkeltspillere som i sum skaper store forsvarsproblemer av typen  vi kanskje ikke skulle forvente under det nye regimet.   
Er det enkeltspillere som ikke duger eller kan taktiske justeringer tette igjen hullene bakover?

Kjør debatt!
Jon R.

Asbjørn

Quote from: Jon R on September 02, 2012, 13:10:18

Kjør debatt!

Vanligvis vettuge McMidjo så jo kampen fr orkesterplass i går og var inne på det
QuoteOppløftet av et lag m veldig bra innsats og vilje. Knallbra på dødballer, Ross MOM, noe samhandlings-/​posisjoneringsproblemer som kommer til å bedre seg m mer samspill. Austin stor publikumsfavoritt på The Kop, og mener White burde ha vært byttet innpå for Varney siste 15!
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Leedsfan

Quote from: Jon R on September 02, 2012, 13:10:18
3 baklengs på ER mot Blackburn igår. Har fått med meg at noen ( NW inkludert)  delvis frikjenner Peltier for sin "skyld" for baklengsmålene og at det ser ut til at det er en hel serie av dårlige valg ( Diouf, Peltier, Lees...) som fører frem til de to første målene. Snakker vi om en formasjon- og systemsvikt her?  Utfra diverse analyser her og andre nettsteder høres det ut som om vi sliter med taktiske valg fra enkeltspillere som i sum skaper store forsvarsproblemer av typen  vi kanskje ikke skulle forvente under det nye regimet.   
Er det enkeltspillere som ikke duger eller kan taktiske justeringer tette igjen hullene bakover?

Kjør debatt!

Vi har vært solide bakover så langt selv om spillere har spilt ute av posisjon. Helt klart at Warnock ikke har vært fornøyd med White sitt spill/posisjonering.

Det tar nok litt tid før vi er der vi burde være, av den grunn er jeg meget fornøyd med ligastarten. Perfekt med pause nå såfremt ikke Austin kommer tilbake med skade.

RoarG

Har bare sett den første kampen, og det blir for tynt grunnlag å diskutere taktikk på. Synes vi skal la laget sette seg litt først. Men for all del, det synes fremdeles som vi har et backproblem? Eller er det bare flankespillerne som ikke jobber nok hjemover?
I moderne fotball er de beste backene de som greier den defensive jobben selv, uten å være avhengige av flankespillernes bidrag bakover. I tillegg blir de med oppover. Erketypen på en slik back er selvsagt Roberto Carlos, men vi skal vel ikke forvente at vi har backer av dette kaliberet ennå? Så, ideelt sett skal Drury/White/Peltier/Byram klare denne jobben selv, men da forlanger vi kanskje for mye?
BRANNFAKKEL: Det må være 1. prioritet for akademiet å utvikle to toppklasse backer. Talentutviklingen spisses inn til å finne disse talentene, og utvikle deres spisskompetanse som backer.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Asbjørn

...svaret på våre defensive problemer på høyresiden heter vel ganske enkelt Paul Green?
Iallefall håper jeg reintroduksjonen av ham, med det aller første (?), vil være med på å løse de problemene.
Starten mot Wolves samt de siste pre seasonkampene før ligastarten tydet jo på at han fylte sin rolle på høyrekanten, og vel så det :)
Tell me  Tell me

Dylan

Leedsfan

Quote from: Asbjørn on September 02, 2012, 13:48:00
...svaret på våre defensive problemer på høyresiden heter vel ganske enkelt Paul Green?
Iallefall håper jeg reintroduksjonen av ham, med det aller første (?), vil være med på å løse de problemene.
Starten mot Wolves samt de siste pre seasonkampene før ligastarten tydet jo på at han fylte sin rolle på høyrekanten, og vel så det :)

Jeg tror Warnock ville ha han sentralt sammen med Austin, men passet bedre på høyrekanten enn Norris, og ble derfor ofret. Green virker som en spillende box-to-box spiller med nese for mål og avgjørende pasninger.

Diouf er et sjansespill på kant da han er overalt. I kamper vi dominerer så funker det, i kamper vi blir spilt ut blir det farlig.

Vi kan ikke bytte ut Ross, men Diouf passer best i en fri offensiv rolle på midtbanen eller som spiss.

Hallgeir *

Quote from: Leedsfan on September 02, 2012, 13:53:20

Jeg tror Warnock ville ha han sentralt sammen med Austin, men passet bedre på høyrekanten enn Norris, og ble derfor ofret. Green virker som en spillende box-to-box spiller med nese for mål og avgjørende pasninger.

Diouf er et sjansespill på kant da han er overalt. I kamper vi dominerer så funker det, i kamper vi blir spilt ut blir det farlig.

Vi kan ikke bytte ut Ross, men Diouf passer best i en fri offensiv rolle på midtbanen eller som spiss.

Dette var vel første hele kampen Ross fikk spille. Ellers har han blitt tatt av etter 70 min ++. Warnock må ha vært så fornøyd med de 11 som startet, eller ditto usikker på de benkeplasserte, at han lot være å bytte før i det 90. minutt da unge Lionel kom inn.
Super Leeds since 1968

Leedsfan

Quote from: Hallgeir * on September 02, 2012, 14:54:33
Quote from: Leedsfan on September 02, 2012, 13:53:20

Dette var vel første hele kampen Ross fikk spille. Ellers har han blitt tatt av etter 70 min ++. Warnock må ha vært så fornøyd med de 11 som startet, eller ditto usikker på de benkeplasserte, at han lot være å bytte før i det 90. minutt da unge Lionel kom inn.

Tenkte på fra start jeg da.

Kampen var vel i et vippepunkt, og det kunne se ut som det ville vippe vår vei. I lys av det så skjønner jeg at han ikke ville bytte.

Hadde vi hatt bedre spillere på benken så hadde han kanskje byttet..

Promotion 2010

Her er et innlegg fra en som HAR SETT kampene:

WACCOE:

I have an opinion, based upon what I have seen.

At this stage Lees is IMO still a work in progress. I see a serious problem with his movement. In particular 2 sittuations.

1) If a player gets in behind our RB.
2) If a player makes a run from central between Lees and th RB.

Either of those sittuations have caused us issues defensively(not just the goals, but on other occasions).

When Peltier played CB against Shrewsbury and Wolves(Byram at RB) there was no sign of the issue. When Lees came on against Wolves this issue was noticeable, but we coped just. At Blackpool they repeatedly took advantage of this issue starting with runs across the front of Lees behind Byram and then with runs around Byram(who started to tuck in). Even against Oxford there threat came between Lees and Peltier.

Then we have the Blackburn game. The same issue lead directly to Blackburns first goal. A ball in behind the FB (or acting FB as Diouf). Lees runs from our centre circle to the 6 yard box. He makes absolutely no attempt to cut out the run and eventual shot. Lees could easily have come across, forcing their player to check his run and buy time. Instead Lees allowed the player to enter our box (after a run from the half way line) and a clear shot at goal when he had ample chance to at least pressurise their players shot well before he got to our penalty box.

Dont get me wrong there are certain aspects to Lees game that strong and he has potential, but if he keeps doing what he is currently we will always look dodgy with him playing CB.

As I see it he is on a learning curve. If Lees sorts out this issue I think he will be a good CB at this level. Until then I am wary of him playing CB.
Min første Leeds-kamp:

Promotion 2010

WACCOE:

As I see it the defending was far from fine for the first goal.

Peltier was out of position but that should not cause us an issue. Or are we to say that CBs should never go up for corners or the like that takes players out of position?

Diouf was not procative enough. That was a certainty. It was his man that he tracked poorly, but even so that Blackburn players should not have been able to run from 5 yards inside the half way line to our penalty box without a Leeds player coming across to at least try to negate that threat. There was 1 player who could do that and that was Lees. Lees had ample time to come across. Lees was in a decent position to move across to force the player wide but instead of doing so he chose to run roughly from around the centre circle to the nearside corner of the 6 yard box. When the greatest threat to our goal was the man running with the ball at our goal.

Lees has made this same run several times in each game he has played where he has effectively made no impact upon shots at our goal when he could have. If it was not for the fact that Pearce does not seem to do the same on the other flank I would blame it directly on a Warnock instruction. It may still be a Warnock instruction, but Pearce has the experience to know when to make that run and when to try to affect play.
Min første Leeds-kamp:

Asbjørn

...skal være enig i at Davout ser ut til å ha noen poenger i det han skriver her, i TOMA-tråden derimot har han visst plassert seg selv langt ut over sidelinjen for lenge siden   ::)

Mht Lees ser jeg han møter litt motbør, han har klart seg stort sett veldig bra (ved siden av Pierce), selv om han tydeligvis har en svakhet i det Davout påpeker...
Tell me  Tell me

Dylan