Manager: Daniel Farke

Started by Gufrias, July 04, 2023, 19:18:44

Previous topic - Next topic

0 Members and 17 Guests are viewing this topic.

Bromancer

Quote from: Asbjørn on August 28, 2025, 18:14:33
Quote from: Bromancer on August 28, 2025, 18:10:17For meg viser det total mangel på pragmatisme og fleksibilitet.
Ja, og alt i etterpåklokskapens navn.

«Don't change a winning team» har blitt et mantra av en grunn. Og så rr det jo slik (i etterpåklokskapens navn) at det ikke alltid er lurt å tenke slik.

Men mon om ikke de samme ville kritisert Farke for å skifte på et lag som over tid hadde fungert godt sammen...

Etterpåklokskap? Jeg var rimelig sikker PÅ FORHÅND at å spille seg ut bakfra (via Gruev attpåtil) og en isolert Piroe på topp ville funke dårlig, og jeg var ikke den eneste. Det er det jeg mener med mangel på pragmatisme. Jeg etterlyser forhåndsklokskap.

Asbjørn

Quote from: Bromancer on August 28, 2025, 19:29:10
Quote from: Bromancer on August 28, 2025, 18:10:17For meg viser det total mangel på pragmatisme og fleksibilitet.

«Don't change a winning team» har blitt et mantra av en grunn. Og så rr det jo slik (i etterpåklokskapens navn) at det ikke alltid er lurt å tenke slik.

Men mon om ikke de samme ville kritisert Farke for å skifte på et lag som over tid hadde fungert godt sammen...

Etterpåklokskap? Jeg var rimelig sikker PÅ FORHÅND at å spille seg ut bakfra (via Gruev attpåtil) og en isolert Piroe på topp ville funke dårlig, og jeg var ikke den eneste. Det er det jeg mener med mangel på pragmatisme. Jeg etterlyser forhåndsklokskap.
... eg FORVENTET motstand på denne - Farke måå vinne for å ha enkeltes støtte. Bl.a. fordi han som 95% av andre managere som regel venter til siste halvdel av andre omgang med byttene.

For all del, Farke må bevise at han funker i PL også, det har han ikke klart i halvannen sesong med Norwich.

Men eg vil ikkje gå inn i historien som en Farke-forsvarer, men følte behov for å være litt motstemme. :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Reaney

Jeg må bare spørre. Sitter det virkelig folk inne på Forumet her som fortsatt har tro på Farke?

leedslife

Personlig synes jeg Farke har levert.
49ers har jeg på ingen måte blitt trollbundet av - verken i forrige eierskap eller dagens.
Det er jo liten tvil om at vi har blitt tappet for våre beste unge spillere og beste seniorsspillere.
Store delen av logistikken inn har jo i størregrad vært et lappeteppe.
Men har troen på tanken dems om og bygge en base med britiske spillere i midten av 20 årene med erfaring og som i kvalitet har ligget mellom CC og PL.

Så ser jeg også utfordringene med at man oppe i dette har måtte skifte ut hele den tidligere stammen i laget (fra Bielsa eraen), samt at man nok har kjent de kraftige etterdønningene av det som skjedde siste to sesongene i PL og kontraktinngåelsene der.

Blir det en bedre spiss tilgjengelig på markedet enn DCL som passer våre rammer så regner jeg med Leeds går all inn. Finnes det en bedre trener tilgjengelig der ute innafor det 49ers ønsker å bygge så regner jeg med det er en diskusjon som går kontinuerlig. Men er de mulighetene der ute nå?
Vi vil ikke til på the Big Sam opplegget igjen?

Jeg tror vi er konkurransedyktige med de nederste lagene i divisjonen. Og jeg støtter tanken om at en supporterskare og et Elland Road som drar i samme retning kan være med på og vippe det i vår favør.

Jeg tror ikke vi vil oppleve det vi gjorde med Bielsa igjen med mindre det skjer noe radikalt ifht ligaen/ strukturen og det økonomiske og kommersielle aspektet.

Men man må også kunne være kritiske. Det bør jo være rom for at folk har ulike meninger.
Tror Farke er en dead man walking og har trodd det i lang, lang tid.
Du tar altså nesten 200 poeng over to sesonger og det har jo vært heavy kritikk mot han nesten i halvannet år.
Det er ganske unikt og interessant - for jeg tror mange kan ha rett selv om kritikken kan virke urettferdig.

auren

Sportslig sett har jo Farke levert like bra som Bielsa i sine to første sesonger som manager, selv om underholdningsverdien ikke helt kan sammenlignes. Men Bielsa var også sta og kjørte samme opplegg hver gang. Han lærte jo heller ikke. Plan B var å gjøre plan A bedre. Dette førte til noen ekstremt pinlige og stygge tap i slutten av hans Leedskarriere. Mye verre enn den ene kampen vi har sett med Farke mot Arsenal. Så man kan ikke forsvare Bielsas taktiske egenskaper og samtidig hudflette Farke er nå mitt syn.

Jeg tror Leeds klarer å unngå nedrykk denne sesongen. Har tippet 16. plass. Skjer dette er det med Farke som trener. Sparkes han, tipper jeg vi ligger såpass dårlig til at en ny trener ikke klarer å snu det, for da tror jeg heller det er stallen som er for dårlig enn det er treneren sin skyld.

Synes det er latterlig å mene at Farke bør sparkes etter to kamper av årets sesong.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Buddy

Quote from: Reaney on August 28, 2025, 20:19:28Jeg må bare spørre. Sitter det virkelig folk inne på Forumet her som fortsatt har tro på Farke?
JA!
(Synes det bør være unødvendig å begrunne åffer. Sju poeng på neste fire kamper.)

Hawley

Quote from: leedslife on August 28, 2025, 20:38:31Personlig synes jeg Farke har levert.
49ers har jeg på ingen måte blitt trollbundet av - verken i forrige eierskap eller dagens.
Det er jo liten tvil om at vi har blitt tappet for våre beste unge spillere og beste seniorsspillere.
Men har troen på tanken dems om og bygge en base med britiske spillere i midten av 20 årene med erfaring og som i kvalitet har ligget mellom CC og PL.

Så ser jeg også utfordringene med at man oppe i dette har måtte skifte ut hele den tidligere stammen i laget (fra Bielsa eraen), samt at man nok har kjent de kraftige etterdønningene av det som skjedde siste to sesongene i PL og kontraktinngåelsene der.

Blir det en bedre spiss tilgjengelig på markedet enn DCL som passer våre rammer så regner jeg med Leeds går all inn. Finnes det en bedre trener tilgjengelig der ute innafor det 49ers ønsker å bygge så regner jeg med det er en diskusjon som går kontinuerlig. Men er de mulighetene der ute nå?

Jeg tror vi er konkurransedyktige med de nederste lagene i divisjonen. Og jeg støtter tanken om at en supporterskare og et Elland Road som drar i samme retning kan være med på og vippe det i vår favør.

Jeg tror ikke vi vil oppleve det vi gjorde med Bielsa igjen med mindre det skjer noe radikalt ifht ligaen/ strukturen og det økonomiske og kommersielle aspektet.

Men man må også kunne være kritiske. Det bør jo være rom for at folk har ulike meninger.
Du tar altså nesten 200 poeng over to sesonger og det har jo vært heavy kritikk mot han nesten i halvannet år.
Det er ganske unikt og interessant - for jeg tror mange kan ha rett selv om kritikken kan virke urettferdig.

Det ble vel sagt av alle forståsegpåere at med det mannskapet Leeds hadde i fjor, så hadde det vært en prestasjon å ikke rykke opp. Det må tas med i betraktning når man vurderer Farke. Jeg mener han har klare begrensninger taktisk og er redd for det vil bli et problem i PL hvor mannskapet er på nederste skala. Men time will show

leedslife

Quote from: Hawley on August 28, 2025, 21:08:28
Quote from: leedslife on August 28, 2025, 20:38:31Personlig synes jeg Farke har levert.

Det ble vel sagt av alle forståsegpåere at med det mannskapet Leeds hadde i fjor, så hadde det vært en prestasjon å ikke rykke opp. Det må tas med i betraktning når man vurderer Farke. Jeg mener han har klare begrensninger taktisk og er redd for det vil bli et problem i PL hvor mannskapet er på nederste skala. Men time will show

Det er jo ingen tvil om at vi var den store favoritten til 1 plass og DO.
Men man kan vel trygt si at de spådommene ikke var like sterke August sesongen før.
Da minnes jeg både nedrykk til L1 og midt på tabellen gikk igjen.

leedslife

Quote from: auren on August 28, 2025, 20:54:26Sportslig sett har jo Farke levert like bra som Bielsa i sine to første sesonger som manager, selv om underholdningsverdien ikke helt kan sammenlignes. Men Bielsa var også sta og kjørte samme opplegg hver gang. Han lærte jo heller ikke. Plan B var å gjøre plan A bedre. Dette førte til noen ekstremt pinlige og stygge tap i slutten av hans Leedskarriere. Mye verre enn den ene kampen vi har sett med Farke mot Arsenal. Så man kan ikke forsvare Bielsas taktiske egenskaper og samtidig hudflette Farke er nå mitt syn.

Jeg tror Leeds klarer å unngå nedrykk denne sesongen. Har tippet 16. plass. Skjer dette er det med Farke som trener. Sparkes han, tipper jeg vi ligger såpass dårlig til at en ny trener ikke klarer å snu det, for da tror jeg heller det er stallen som er for dårlig enn det er treneren sin skyld.

Synes det er latterlig å mene at Farke bør sparkes etter to kamper av årets sesong.

auren

Jeg tror det er flere elementer her du er inne på.
Bielsa eraen var nok helt spesiell med tanke på at vi hadde stått utenfor PL over så mange år.
Han tok over en klubb som hadde endt på 13,7,13 plass sesongene før i CC.
Han forvandlet en core spillere som stort sett hadde spilt fotballen sin på det nivået med noen få unntak.
Essensen i den fotballen vi spilte treffer nok også supportere på en helt annen måte som du er inne på.
I tillegg var jo signeringen av Bielsa i seg selv en signering som skapte en voldsom effekt i engasjement og tiltro til et prosjekt. Så tror jeg baksiden her er at det blir et prosjekt som ikke støttes godt nok opp sportslig - det blir en følelse at det levnes alene til utvikling fra mannen selv.

Farke har en litt annen inngang. Det var kaos så klart i tradisjon tro som alltid med denne klubben, men  han hadde jo alikavel helt andre ressurser til rådighet.
Så tror jeg fortsatt flere kjenner på sorgen etter Bielsa selv om vi på samme tid trengte den tryggheten, forståelsen og kompetansen Farke kommer med etter de feilvalgene som ble gjort med Prosjekt Marsch, Gracia, Big Sam.

Jeg tror veldig mange sitter igjen med en følelse av at klubben ikke forvaltet DEN sjansen til og etablere klubben i PL igjen.

Om det store problemet ligger i manglende endring av spillsystem og bytter er jeg litt tvilende til.
De fleste topptrenere idag har jo litt de samme karakteristikkene som du beskriver både Bielsa og Farke.
Føler med utviklingen av hvordan fotball spilles og hvor marginene hentes så er det mer en trend som man må være med på.
Så må man jo så klart til en viss grad være tilpasningsdyktig når man konkurrerer mot motstand langt over eget nivå.
Men det var jo også veldig samlende fra et supporterperspektiv og se et Leeds lag som krummet nakken og jaget ManU spillerne over hele banen selv etter 4,5 og 6 i mot.
Mot Arsenal sist helg så manglet alt dette desverre.
Og det er vel selve kjernen her hvis man sammenligner Bielsa med Farke.
Det er jo en sum av underholdning, samhold, identitet og flere ting ved siden av resultater og gjennomføringer.

Man kan også stille seg det spm om 11éren idag er bedre enn 11éren vi hadde i 2020?

peacock

Quote from: Reaney on August 28, 2025, 20:19:28Jeg må bare spørre. Sitter det virkelig folk inne på Forumet her som fortsatt har tro på Farke?

Et komplett idiotisk spørsmål.
Mannen har tatt neste 200 poeng på to sesonger. Han har ETT tap siden mars. Bør det være nødvendig
å svare på tullespørsmålet?

Bromancer

Quote from: Asbjørn on August 28, 2025, 20:15:20
Quote from: Bromancer on August 28, 2025, 19:29:10

... eg FORVENTET motstand på denne - Farke måå vinne for å ha enkeltes støtte. Bl.a. fordi han som 95% av andre managere som regel venter til siste halvdel av andre omgang med byttene.

For all del, Farke må bevise at han funker i PL også, det har han ikke klart i halvannen sesong med Norwich.

Men eg vil ikkje gå inn i historien som en Farke-forsvarer, men følte behov for å være litt motstemme. :)

Selvfølgelig Asbjørn, setter pris på en god diskusjon! Problemet mitt er ikke et stygt tap mot Arsenal, men at han signaliserer at han skal holde på spillestilen uansett motstander. Da blir det mange av dem. Tilpasser du deg ikke etter tilgjengelig spillemateriell og motstander er det døden i PL for et nyopprykket lag. Han prøvde to ganger med Norwich. Russell Martin prøvde i fjor.

Bromancer

Quote from: peacock on August 29, 2025, 05:10:23

Et komplett idiotisk spørsmål.
Mannen har tatt neste 200 poeng på to sesonger. Han har ETT tap siden mars. Bør det være nødvendig
å svare på tullespørsmålet?

Du sammenligner Championship og PL. Antall seiere i Ch'ship har 0 å si, bare spør Vincent Kompany.

Asbjørn

Quote from: Bromancer on August 29, 2025, 07:34:51Russell Martin prøvde i fjor.

Ja, Martin prøvde å seg med den samme possession-fotballen som hadde funket for Southampton i Ch.ship. Men i PL ble de utspilt. Akkurat der har jo Farke lært med å endre Leeds' spillestil til 4-3-3 så langt i PL. Men han har jo også sagt at han vil de skal ha de samme prinsippene som i fjor, og gjerne 4-2-3-1 mot nedre del av PL. Men mot Everton var det 4-3-3.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Reaney

Vi er i en komplett annen verden nå Peacock hvor det trengs kompetanse som er hinsides Championship. Det vet Farke selv, og bare å se til Kompany og Martin som nevnes.

Blank_File

Kickthemdown

Quote from: Buddy on August 28, 2025, 21:07:55
JA!
(Synes det bør være unødvendig å begrunne åffer. Sju poeng på neste fire kamper.)
Det skjer ikke.

Kickthemdown

Quote from: Blank_File on August 29, 2025, 10:47:49Stein på stein...
Hvorfor vil du steine Farke, greit vi vil ha han ut men vi trenger ikke ty til sharia-lover av den grunn!!

Bromancer

Quote from: Buddy on August 28, 2025, 21:07:55
JA!

Skulle ønske jeg hadde den optimismen, håper du har rett!