Main Menu

Slektsgranskning

Started by Asbjørn, February 28, 2006, 06:34:35

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Asbjørn

National Geographics har gitt meg muligheten til å sjekke slekta. Skikkelig [:)]

I et femårig prosjekt skal de gå grundig til verks og finne ut hvordan vi har havnet der vi er.

For å si det enkelt så er det ett kromosom hos oss som stort sett holder seg uforandret gjennom slektene. Detaljene finner du ved å trykke her. Så ved å sende inn en prøve (Saddam-metoden som det nå kalles, du så hvordan de sjekket DNA'en hans ved å grave i munnhulen[:)]) kan man få sjekket hvilken kromosom-gren du tilhører.

M170 heter min.[:)]

Dét betyr at mine forfedre - ulikt européere flest ikke tok den lange omveien gjennom mesteparten av Asia før vi kom til Europa.[:)]
M168 er felles forfader av alle som utvandret fra Asia (Eurasian Adam som han kalles) en reise han startet på for ca 60 000 år siden i dag, faktisk [:)].
M89 er felles forfader for oppimot 90-95% av alle ikke-afrikanere han også, der han dro gjennom Midtøsten. Den reisen begynte for ca 45 000 år siden.
Men mens de fleste européere dro "til høyre" gjennom store deler av Asia, tok altså "jeg" direkteveien.  Vi krysset fjellene vi [:)] ...er nok derfor jeg liker å klatre opp på alle disse fjelltoppene [:D]
For å sitere:[:)]
quote:
A tiny fraction of M89 carriers struck out north, to Anatolia and the Balkaans. Traces of this route can be found in Europe, but very few peole took this route, which meant treading grasslands for unfamiliar forests and high country

Og såå har vi kommet til min "endelige" kromosomtype, M170:
quote:
M170 is widespread throughout southeastern and central Europe and most common in the Balkans. Members of this haplogroup carry a 20,000-year-old marker dubbed M170.
This Y chromosome marker first appeared in the Middle East. Its subsequent spread into southeastern Europe may have accompanied the expansion of the prosperous Gravettian culture

These Upper Paleolithic people used effective communal hunting techniques and developed art notable for voluptuous female carvings often dubbed "Venus" figures.

Det er en kultur det fortsatt gjenstår for meg å sette meg inn i...

Men den Celtiske er lettere [:)]
quote:
The later spread of this lineage M170 could be also tied to the mid-first millennium B.C. Celtic culture    

(Tror nesten jeg skal holde med Celtic i neste lokaloppgjør [:)])

Flesteparten fra "mitt" kromosom holder til i Balkanområdet og Sentral Europa.

Kartet over alle reiserutene finner du
her og viser alle grenene, og så kan en lese mer om hver enkelt gren.

M343 er forresten mest vanlig i England (70% av de som bor i sør England, 90% i Irland - og Spania).

Når prosjektet nærmer seg slutten kan man kanskje si mer om hvorvidt de fleste nordmenn tilhører M170 som meg, eller om jeg er spesiell
[:)]

I'm just average, common too
I'm everybody's brother and son
I ain't different from  anyone
It ain't no use a-talking to me
It's just the same as talking to you
B.  Dylan
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Jon R

Nå har det tydligvis rablet for gamle Sve...[V]

Jon R.
Jon R.

HåvardK

Han har vel vinterferie, Jon. Og for å få tiden til å gå...
Men er han egentlig så gammel?

Jon R

quote:
Originally posted by HåvardK

Han har vel vinterferie, Jon. Og for å få tiden til å gå...
Men er han egentlig så gammel?

Egentlig ikke, Håvard. Tenkte mer på slekten hans. [:)]

Jon R.
Jon R.

Milou

Interessant lesnad, Asbjorn (maa nesten vurdera aa spa opp 100 dollar for aa bli med paa dette). Du skulle tilfeldigvis ikkje komma fraa Vestlandskysten? Det er ein tydeleg Soer-Europeisk innflytelse her, som viser seg gjennom moerkare hud og haarfarge enn paa aust- og soerlandet. Eg reknar med at dette kjem av toerrfisk-handelen i middelalderen (eller naar dette no var?).

Asbjørn

quote:
Originally posted by Milou

Interessant lesnad, Asbjorn (maa nesten vurdera aa spa opp 100 dollar for aa bli med paa dette). Du skulle tilfeldigvis ikkje komma fraa Vestlandskysten? Det er ein tydeleg Soer-Europeisk innflytelse her, som viser seg gjennom moerkare hud og haarfarge enn paa aust- og soerlandet. Eg reknar med at dette kjem av toerrfisk-handelen i middelalderen (eller naar dette no var?).

Interessant teori egentlig, det, at vestlendingene kom via Balkan/Britain mens østlendingene kom via Asia/Russland [:)]

Iallefall, National Geographics' oppdaterte undersøkelser viser at vel  halvparten av skandinavene stammer fra den lenger oppe omtalte M 170-kromosomgrenen som iallefall jeg tilhører...

quote:
Today, members of this haplogroup can be found throughout southeastern and central Europe. Relatively high consentrations exist in two distinct regions of Europe: among Scandinavian populations and those in the northwestern Balkans. Some studies suggest that up to 40 to 50 percent of the men in Nordic populations of Scandinavia belong to haplogroup I (M170). A similar frequency is found around the Dinaric Alps, a mountain chain in southern Europe spanning areas of Slovenia, Croatia, Bosnia and Herzegovina, Serbia and Montenegro and Albania. Men carrying marker M170 can also be found in relatively high frequencies in some parts of southern France and Normandy

Kjekt å vite hvor slekta befinner seg [:)]

Well the desert is hot, the mountain is cursed
Pray that I don't die of thirst, baby
Two feet from the well

B.Dylan
Tell me  Tell me

Dylan

pale

Jeg undrer meg litt litt rundt dette.
Når du sier at stamfaren din kommer fra Eurasian Adam, så betyr det at en 10 000 del av deg stammer derfra omtrent? Vi er jo ganske så utvannet siden da så vi stammer vel like mye fra alle de andre stedene også?

Jeg (og de fleste meg meg) har besteforeldre fra flere deler av landet. Da er jeg jo allerede spredd både til Balkan og Asia. Nei ,dette synes jeg blir for søkt, du kan jo ikke bare følge en av 100 000 vis av slektstråder.

Eller?

Asbjørn

quote:
Originally posted by pale

Jeg undrer meg litt litt rundt dette.
Når du sier at stamfaren din kommer fra Eurasian Adam, så betyr det at en 10 000 del av deg stammer derfra omtrent? Vi er jo ganske så utvannet siden da så vi stammer vel like mye fra alle de andre stedene også?

Jeg (og de fleste meg meg) har besteforeldre fra flere deler av landet. Da er jeg jo allerede spredd både til Balkan og Asia. Nei ,dette synes jeg blir for søkt, du kan jo ikke bare følge en av 100 000 vis av slektstråder.

Eller?

Jeg skal gi deg rett i at alle grener ikke lar seg følge på denne måten. For oss menn er det mannslinjen det er mulig å følge...

Og det er jo det som er det viktige [:o)]

Som du sikkert vet har vi alle vårt unike DNA. MEN. Det er ett kromosom som stort sett holder seg uforandret gjennom slektsleddene... Jeg lar Nat Geo forklare...

quote:
For most of our genome we receive half of our genes from our mother and from our father. Each half represent a shuffled combination of DNA passed down to us from our ancestors. This recombination process makes it difficult to study lines of decent - it creates a genetic mix of everyone who has come before. Fortunately for anthropological geneticists there are parts of the genome that are passed down unshuffled from parent to child. In these segments the genetic code is varied only through occational mutations - random spelling mistakes in the long sequence of letters that make up our DNA. When these mutations are passed down through the generations they become markers of decent.

Dette siste uthevede er faktisk det mannlige Y-kromosomet som ikke finner noe annet kromosom å mutere med og derfor står uforandret [:)]

quote:
The Y-chromosome is the sex-determing chromosome in humans. While all other chromosomes are found in matching pairs. it is the mismatch of the Y with its partner, the X-chromosome, that determines gender-men have a mismatched pair (Y and X) while women have two X-chromosomes. Because the Y have no matching chromosome, most of it (the non-recombining region, or NRY) escapes the shuffling process known as a recombination that occurs every generation in the rest of our genome. This allows the Y to pass down through a purely male line, changed only by random mutational events

For kvinner er det mulig å følge med på samme måte (kvinne-kvinne) via  
quote:
...the mitochondrial genome (mtDNA) can be considered its female counterpart.

Mottoet er altså "det er bedre å følge én slektslinje enn ingen slektslinje..."

Well the desert is hot, the mountain is cursed
Pray that I don't die of thirst, baby
Two feet from the well

B.Dylan
Tell me  Tell me

Dylan

pale

Ja, det skal jeg gi deg rett i, Asbjørn...

Hilsen Pål, som etter sin bestefars sigende er i direkte slekt med Tore Hund....
(Olav den helliges banemann)

Asbjørn

quote:
Originally posted by pale

Ja, det skal jeg gi deg rett i, Asbjørn...

Hilsen Pål, som etter sin bestefars sigende er i direkte slekt med Tore Hund....
(Olav den helliges banemann)

Siste ukene har jeg også gått gjennom alle grenene mine nedover...

Nesten så den anbefales, det var morsomt - og gav resultater.

De fleste kilder svinner hen ca år 1500/1600, unntaket er stort sett der det har vært lensmenn inne i bildet.

Og så ridder Eirik fra 1460 (han var utsending til Riksmøte  i Bud i 1537, Lars Kristian [:)])...

Han tilhørte "Arnungeætta" på Giske og ledet meg gjennom Svartedaudens lite skriftbevarte kilder. Lykkeligvis.

For hør bare:
Tipp*25-oldefaren min er Erling Skjalgson, kjent fra Snorre. Og han var sågar gift med søsteren til Olav Tryggvason. [:)]
Denne selvsamme Astrid Tryggvasdotter var tanta til kong Olav Kyrre, Bergens grunnlegger [:)]

Tipp*23 var Ulf Usbakson (sønn av en islending), Harald Hardrådes stallar.

...slik kunne jeg egentlig ha fortsatt, men nøyer meg med å nevne at "eldstemann" hittil oppsport er Finnvid (den fundne fra Ønundarfjord)... Født ca år 850...

Spørs om jeg ikke må lese Snorre på nytt nå [:D]

It's a restless hungry feeling, that dont mean noone no good
When ev'rything I'm a-sayin', you can say it just as good
You're right from your side, I'm right from mine
We're both just one too many mornings and a thousand miles behind

B.Dylan
Tell me  Tell me

Dylan