Rente og fattigdomsproblematikken i Norge

Started by h.b, November 03, 2006, 01:37:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

h.b

Merkelige saker dette.
Her har vi en regjering som går inn for å bekjempe fattigdommen i Norge etter hva de selv sier.Det første de da gjør er å føre en politikk som faktisk øker renta i Norge.
Skal det bli gjort noe noe med fattigdommen i Norge, så bør faktisk staten ved Husbanken finansiere nøkterne boliger på en husbankstørrelse og skjerme disse boligene fra en renteøkning. La vanlige mennesker også få refinansiert sine lån gjennom husbanken med sikkerhet i disse nøkterne boliger ved et huskjøp, men nektes videre låneopptak utover dette. Skal man da oppta videre forbrukslån, så burde disse forbrukslånene bli med høy rente og gjennom banker.
La da heller de med boliger over denne størrelse og som ikke kan finansieres gjennom husbanken få betale denne renteøkninga.
Dette vil antagelig få ned prisene på nøkterne boliger til en pris som vanlige folk kan finansiere. Slik det er idag så må dagens unge ut på boligmarkedet og fullfinansiere eller mere. Nå vil mange si at man ikke skal låne mere enn man har råd til. De som faktisk tjener på dette er utleiehaier som da kan ta mere for sine utleieprosjekt. Hvis man som ung idag er uten egenkapital og skal skaffe seg en bolig, så må denne personen faktisk leie en knøttliten leilighet av en pris på minimum 6000 kroner pr mnd. Hadde regjeringa latt vanlige mennesker få fullfinansiere sin egen bolig gjennom husbanken,så ville ikke det blitt de samme utgift pr mnd som ved leie.Leieprisen ville også gått ned
Nei denne regjeringa er en skam for Norge. Regjeringens motto burde være . Det er dyrt å være fattig, og for å være ærlig driter vi i deg

lojosang

Ja, for det faktum at det er underskudd på arbeidskraft her i landet, og at økonomien er hetere enn varmt hvertebrød med hakka møkk på har ingenting med at renta gar gått opp et kvart prosentpoeng å gjøre. Nei, det er ene og alene regjeringens politikk som må ta skylda for det.

Om FrP hadde fått sine 100000 tungt bevæpna, politifolk til (innleid fra et selskap, for en tjeneste blir jo ikke bra med mindre en eller annen suspekt blårusskjetring kan børnotere, og tjene seg søkkrik på det) å jage ut utenlandskinger som tar jobba fra oss, og stjeler i buttikka vårres ville renta rast nedover. Bankene ville innen kort tid BETALT rente for at folk skulle tatt imot lån.

Trenge vel for fakerten  ikkje ha nåken signatur heller eg, vel! [:D]
- Leif Olav

lojosang

Har du forresten fått med deg hva denne "skyhøye" renta er på? 3.25%. Svimlende høyt!

- Leif Olav

Knut-

Renta er for lav i forhold til inflasjonen og vi kan forvente flere økninger neste år. Dette er klart signalisert fra NB. Det er nok flere sammenhenger her enn det h.b får fram i sine skriblerier.
medlem 191

Einar

Dette kunne jo blitt en interessant tråd med utveskling av politiske synspunkter samt den sittende regjerings mer eller mindre talentløse krumspring i både den ene og andre retning - for øvrig helt uten overordnede mål annet enn å skattelegge alt og alle (bortsett fra de rike selvsagt, som de sier de er ute etter..). Men ettersom slikt gjerne fører til konflikter og fiendskap er det vel best å la være, da dette sikkert ville ha forsuret dette koselige forumet hvor vi alle stort sett er enige om det meste - like som vi er, i god rød/grønn ånd...

lojosang

Skulle nå bare mangle at alle betalte skatt, Einar!
Eller hvem mener du det skal være forbeholdt? [:P]

- Leif Olav

Einar

Det er jeg helt likegyldig til, lojo, så lenge det ikke går ut over meg [;)]

Totto

La økonomer styre økonomi, snekkere snekkre og rørleggere lage rør sier nå jeg.

De rødgrønne har ikke skylden for at renten øker, men de kunne i mine øyne gjort en bedre jobb for å dempe hastigheten den øker i.

Mange blå drev skremselspropaganda om overbyråkratisering og sjalusipolitikk, og jeg må innrømme at jeg synes jeg har kjent en liten duft av dette lengst til venstre i regjeringen.
Totto

Solamen miseris socios habuisse malorum

R - R

quote:
Originally posted by h.b

Merkelige saker dette.
Her har vi en regjering som går inn for å bekjempe fattigdommen i Norge etter hva de selv sier.Det første de da gjør er å føre en politikk som faktisk øker renta i Norge.
Skal det bli gjort noe noe med fattigdommen i Norge, så bør faktisk staten ved Husbanken finansiere nøkterne boliger på en husbankstørrelse og skjerme disse boligene fra en renteøkning. La vanlige mennesker også få refinansiert sine lån gjennom husbanken med sikkerhet i disse nøkterne boliger ved et huskjøp, men nektes videre låneopptak utover dette. Skal man da oppta videre forbrukslån, så burde disse forbrukslånene bli med høy rente og gjennom banker.
La da heller de med boliger over denne størrelse og som ikke kan finansieres gjennom husbanken få betale denne renteøkninga.
Dette vil antagelig få ned prisene på nøkterne boliger til en pris som vanlige folk kan finansiere. Slik det er idag så må dagens unge ut på boligmarkedet og fullfinansiere eller mere. Nå vil mange si at man ikke skal låne mere enn man har råd til. De som faktisk tjener på dette er utleiehaier som da kan ta mere for sine utleieprosjekt. Hvis man som ung idag er uten egenkapital og skal skaffe seg en bolig, så må denne personen faktisk leie en knøttliten leilighet av en pris på minimum 6000 kroner pr mnd. Hadde regjeringa latt vanlige mennesker få fullfinansiere sin egen bolig gjennom husbanken,så ville ikke det blitt de samme utgift pr mnd som ved leie.Leieprisen ville også gått ned
Nei denne regjeringa er en skam for Norge. Regjeringens motto burde være . Det er dyrt å være fattig, og for å være ærlig driter vi i deg

Og som om den forrige regjeringa brydde seg meir. Uavhengig av kva regjering vi hadde hatt, saa hadde renta gaatt opp. Den har vore paa eit kunstig laagt nivaa dei siste aara, og med den idiotiske pengebruken ein del nordmenn har maa ein berre forvente renteauke. Sjolv med ditt elskede Frp hadde renta gaatt opp.

- Rune

1. omgang: Southampton 3 Leeds 0
2. omgang: Southampton 3 Leeds 4
[:D]

Job Done Preston, *******
- Rune

lojosang

Forøvrig stiller jeg meg sterkt kritisk til om det finnes fattige i Norge. OK, noen uteliggere har vi. De kvalifiserer muligens. Har man fått huslån er man etter min mening ikke fattig.

Det er forskjell på å ha det veldig trangt økonomisk, og å være fattig.

- Leif Olav