Negative assosiasjoner langs E6 og på Boxing Day

Started by joare, December 27, 2006, 02:04:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

joare

Assosiasjoner til en mai-lørdag i 1973.

Verden er full av assosiasjoner og koblinger, og det er kun de skarpeste som klarer å følge med når den ene koblingen tar den andre.

Et sted langs E6.

Vet du for eksempel hvilket sted langs E6 som bare er en enkel konsonant fra å ha vunnet tidenes mest ufortjente FA-cupmesterskap?  Har du litt peiling på geografi og fotball, forstår du fort at vi tenker på Dunderland â€" stasjonsstedet i enden av Dunderlandsdalen ved foten av Saltfjellet, noen mil nord for Mo i Rana.

Hadde det ikke vært for Armenias nåværende landslagssjef Ian Porterfield (60) og denne uovervinnelige keeperen Jim Montgomery, hadde aldri Dunderland vært noe annet enn et veiskilt langs E6. Det er dessverre ikke slik. Hver gang jeg passerer skiltet med ”Dunderland” (et par ganger i året), slår det meg hvor nært ”Dunderland” er ”Sunderland”, og hvor nært Peter Lorimer var en utligning like før slutt på Wembley i mai 1973.

Boxing Day.

Selvsagt må jeg komme trekkende med dette Sunderland-syndromet på en Boxing Day 33 og et halvt år etter Wembley-fadesen til Billy Bremner & Co. Leeds United har nemlig nettopp tapt nok en kamp. Ikke mot hvem som helst, men nettopp mot Sunderland. Situasjonen i bunnen av 2. divisjon (jeg forbeholder meg retten til å kalle den nest øverste divisjonen for det) er alt annet en lys, og den negativt ladede stemningen fra mai 1973 er i ferd med å vende tungt tilbake.

En småguttekamp.

Men faktum var at jeg ikke så den TV-sendte FA-cupfinalen på Wembley tilbake i mai 1973. Jeg var forhindret og opptatt med å spille høyreback på Osterøy sitt lag i en småguttekamp mot Ã...rstad (mener jeg bestemt at de som var motstandere).

Da de trasige kampkollisjonen ble oppdaget et par uker før finalelørdagen, var min første reaksjon at noen andre måtte få spille i drakt nummer 2 mot Ã...rstad. Jeg måtte prioritere FA-cupfinalen. Etter hvert fikk medspillere og trener omvendt meg, og det hele endte med at jeg spilte kampen. Fordelen med å spille høyreback (i motsetning til om du spiller sentralt å banen) er imidlertid at da kan du kombinere offensivt backspill med radiolytting. Jeg hadde en liten batteridrevet reiseradio strategisk plassert på sidelinja, og fikk med meg Bjørge Lilleliens engasjerte beretning fra Wembley. Man akk hvilket budskap som kom fra Lillelien strupe. Ian Porterfield (landslagssjefen til Armenia) avgjorde det hele med kampens eneste scoring. Leeds tapte på Wembley og vi tapte selvsagt også for Ã...rstad på grusbanen i Fotlandsvåg (vi hadde ikke bane selv i 1973, og måtte låne bane av naboklubben for å spille våre hjemmekamper). Skandalen var fullkommen, og forfølger med og alle andre Leeds-supportere fortsatt.

Spesielt hver gang jeg passerer veiskiltet med ”Dunderland” like nord for Mo i Rana. Og på Boxing Day i 2006.

Måtte lysere dager komme â€" for folk på Dunderland, for Osterøy IL sitt småguttelag anno 1973 og for alle tilhengere av Leeds United.

Godt nytt år1

Med hilsen
Jo Are

GeirO

Du skal være glad for at du slapp og se den kampen. Det var en prøvelse for en liten Leedssupporter og en forsmak på alt som skulle komme......

Nå, 33 år etterpå, synes jeg ikke Sunderland er så ille lag, sammenlignet med den lørdags ettermiddagen i 73.
MOT