Hvor mye mann er egentlig du? - Del 1:Mekking

Started by B-m, December 14, 2007, 11:02:52

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Ranger deg selv

1 - Ekstremt lite mann
9 (29%)
2 -  Lite
7 (22.6%)
3 - sånn midt på
7 (22.6%)
4 - Mye
5 (16.1%)
5 - Ekstremt mye mann
3 (9.7%)

Total Members Voted: 31

B-m

Siden jeg har vært syk den senere tid så har jeg ligget mye i senga og tenkt. Jeg har aldri sett på meg selv som særlig fingernem eller handy(okei setning 1 og 2 passet ikke helt sammen). Dette er del 1 av en serie som blir å gå utover vinteren om hvor praktisk anlagt folk her inne her. Og for dere kvinner, ikke les denne tråden, takk!
Første del blir vi ha en avstemning om hvor mye "mann" man føler seg, i den aller siste delen vil vi så ha en ny avstemning for å se om folk har forandret mening. Kanskje det har gått opp for noen at man faktisk kan mer enn man tror? Eller for andre at man faktisk ikke er så forbaska god som man liker å skryte om. Ikke for å være frekk eller noe men tror slike bezzerweisere som Asbjørn og Jon R som roper høyest i kirka blir å få seg en liten overraskelse, at de faktisk er VELDIG lite mann av seg  :D Men hva vet jeg?

Del 1

Mekaniker skillz

Jeg har en feeling at fotball-supportere er rimelige hjelpesløse når det kommer til å mekke bil. For som oftest så liker ikke mekanikere fotball, og vice versa, tror jeg. Vi supportere liker å drikke pils, kjefte på kjerringa, spille playstation sammen med ungene, lese fotballbøker, mimre, tape penger på bet24, dra til Leeds, Hilse på Lorimer, drikke pils, kjøpe leeds effekter, fikse opp mediarom, og se på skisport(selv om jeg ikke selv gjør det). Og ja, sitte på forum.
Vi er faktisk udugelige.
Jeg synes selv at jeg er utrolig dårlig til å mekke og jeg får noia når bilen streiker, men så kom jeg til å tenke at jeg faktisk har gjort noen "operasjoner" som jeg ikke helt skjønner at jeg klarte.

Jeg skal ramse opp alt jeg har gjort, forventer at noen har gjør det samme!

*Skiftet vannpumpe saab 900
*Skiftet bakre og midtre eksospotte Golf 2 Cl
*Skiftet fordeler m/tilbehør på golf gti
*Skiftet begge bensimpumper golf gti
*bensinfilter golf gti
*Skiftet luftfilter Bmw
*Skiftet kupèfilter Bmw (helvete)
*Skiftet frontplate golf gti.
*Skiftet forskjermer golf gti
*Service Golf gti(olje, plugger, fordelerlokk, pluggledninger)
*Skiftet støtdempere bmw(med assistanse)
*Drenert takluke Golf gti
*Teipet takluke Golf gti med jaffateip(i bestemt rekkefølge)
* Koblet stereo i golf og Bmw (sub :D)
*Skiftet dørpanel golf gti
*limt på stålplate i dørk med sikaflex for å komme gjennom eu-kontroll, guess what - golf gti :D
*skiftet dekk da
*lakket bakluke golf gti

Jeg stemte lite mann, men etter å ha lest listen min så føler jeg meg faktisk midt på! Selv om det meste er enkelt, så kunne det ha vært verre.

next please


---------------------------
who killed Trondheimwhite?

lojosang

Quote from: B-m on December 14, 2007, 11:02:52

*Skiftet fordeler m/tilbehør på golf gti


Hmmm. Du virker sykelig opptatt av fordeler for tiden.
- Leif Olav

pale

Tror du havner lang over middels med den lista der.

Jeg har: Skiftet dekk, fylt spylervæske(flere ganger), fylt bensin(mange ganger), vasket bilen (stort sett i maskin), skiftet pusserblad (2 ganger på 17 år!), kjørt mange mil med hylende unger i baksetet, skrudd fast løs vindusvisker (med hjelp fra naboen), fylt (ikke tømt ut) olje og bannet over skyhøye verkstedregninger.

Ja, dette ble jammen en liste å være stolt over!
Tror jammen jeg havner på.....?

lojosang

#3
Fiksa Joysticken til amigaen min med en trekile spikka til med speiderkniv i hine hårde dager. Teller det?  ???

Hadde bil i tre og et halvt år omtrent, og har en far som hvis han ser noen med verktøy i henda har en tendens til å røske det ut av nevnte hender og fikse for en. Praktisk mtp å få ting fiksa. Upraktisk mmtp å lære å fikse sjøl.

Har vært gjennom lista til Pale med unntak av fastskruing av løs visker.
Legger til:
- starta bilen med startkabler to-tre ganger
- rent bilen i gang utallige ganger. Parkerte alltid på bakketopp da jeg bodde i Bergen.
- Lukka panseret godt igjen etter at det skvatt opp og ødela frontruta i 70 km/h
- Skrudd fast tennpluggen på mopeden da den hadde løsna under kjøring, og motoren plutselig slukna.
- Leif Olav

Dennis

Ble nødt til å stemme 'esktremt lite mann' ettersom jeg knapt kan mer enn å fylle bensin, olje og fryse- og spylærvæske på bilen min, samt enkelte småting som vindusvisker og småting inni bilen. Nå skal det også sies at jeg kun har hatt en bil og det er en liten Toyota som er fra omtrent murens fall. Kosta kun 18 lapper, men på drøye året har den ikke trengt verksted\hobbymekking en gang, kontra en kompis som ga 50 store for en gammal kebabtralle og har betalt over det i verkstedregninger i tillegg.

Men altså, totalt håpløs når det gjelder bil!
Marching on together!

ToreLA

#5
Alt det der, b-m, og "lite"? Jeg har oppgradert PC'en min en gang som 14-åring, og stemte "lite" (kanskje litt i frykt for å innse at jeg er ekstremt lite dyktig mekker). Men så er jeg ingeniør og en ingeniør skal da absolutt ikke ha peiling på hva som foregår på en byggeplass heller .............  :D

Joda, jeg burde absolutt stemt ekstremt lite her....  :-[


ToreLA

Ser først nå at det var spesifikt bilmekking du mente, og da er jeg ihvertfall "ekstremt lite"!  ;D


lowfields

Har egentlig ikke peiling på hvor jeg står.
De fleste kameratene mine er nesten å regne som supermekanikere, mens jeg brukte tida på fotball.
Har allikevel knotet meg gjennom noen ting:

-Skiftet hjullager Granada.
-Skiftet eksospotte Escort.
-Byttet bensinpumpe Escort.
-Skiftet hjullager Escort.
-Skiftet støttebein Escort.
-Bensinfilter Escort.
-Fordeler, rotor, plugger Escort.
-Viftereim Escort+VW.
-Byttet bremsesylinder Escort.
-Og ja, husker jeg skiftet en slags gummiforing til rattstaget på Escorten(var for mye dødgang i rattet)
-Skiftet bremseklosser og skiver Primera.
-Byttet olje/oljefilter/luftfilter Primera 
-Hjullager Primera.
-Bytta bremserør Primera.
-Skifta drivknute Primera(denne er jeg litt stolt av).
-Lappa eksos Primera.
-Festet starter som hadde løsna på en Fiesta.

Tror nesten alle jobbene har innebært oppfinnelser av nye banneord, men Gud og deilig når en er ferdig.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Asbjørn

Quote from: B-m on December 14, 2007, 11:02:52

Ikke for å være frekk eller noe men tror slike bezzerweisere som Asbjørn og Jon R som roper høyest i kirka blir å få seg en liten overraskelse, at de faktisk er VELDIG lite mann av seg  :D Men hva vet jeg?
Del 1

Mekaniker skillz


Ha, du trodde du skulle få inn noen minuspoeng her ja  ;D

Dengang ei, unge spjæææle mann.

* Jeg har mer eller mindre kjørt traktor siden jeg var 8 (ikke mye siste 25 årene nei...)
* Mopeden siden jeg var... la oss si 16 (den skjærte seg forresten siden jeg aldri sjekket om reperatøren hadde etterfylt olje etter en reperasjon...)
* Beltevogn et års tid (Evjemoen, Porsangermoen)
* ...og jeg har fortsatt lappen opp til 3,5 tonn.

...men den grisepraten om hva som befinner seg under panseret syns jeg du skal holde deg for god for, fordeler eller ei...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Einar

bah, man har da hatt en mengde biler opp gjennom tidens lange løp:

Saab95, Granada, Econovan, Mitsubishi Lancer, VW Caravelle, Nissan Almera, Suzuki XL7.

Som det tydelig framgår av listen over ble det gjort et valg etter de 3 første som klart innebar betydelig mindre tid under panseret.
Men på de 3 første ble det brukt mer tid under lokket enn bak rattet, og jeg har utført mer rep. enn jeg vil huske, inkl. bytting av det meste av deler, oppborring av sylindere (granada selvsagt) og pokker vet hva - uten at jeg kaller meg mekaniker...
Nå skal man jo ikke mekke mer, ikke er det plass til å gjøre noe heller - det er jo blitt et sant lite helvete til og med å skifte lyspærer: man ender gjerne opp med avskrubba knoker og et 3-siders utvida bannskapsrepertoar.

Dekkskift, spylervæske, olje og til nød en sjelden lyspære får holde...

Mann my ass, mekking er blitt kvinnfolkarbeid  ;D
 

Runar

 -Skiftet dekk
-Fylt spyler væske
-Fylt bensin
-Fylt Olje
 

lakris

Jeg regner meg som ekstremt amøbe når det gjelder bil, dessverre. Likevel har jeg klart meg gjennom følgende operasjoner:
Fylt bensin
Fylt diesel
Fylt vindusspylervæske
Til og med dristet meg til å skifte kjølevæske
Skiftet diverse lyspærer, med god hjelp fra instruksjonsheftet.
 

Giske

Jeg fyller bensin og spylervæske. Til nød litt olje, men langt mer skeptisk til det etter at jeg en gang sølte olje ned på koylen(?? noe sånt??) mens bilen var varm. Noe som førte til at det begynte å brenne i motoren. Prøvde faktisk å blåse ut flammene (!!!), før jeg måtte løpe å hente et brannslukkingsapparat. Røykutviklingen tiltrakk seg selvsagt oppmerksomheten fra x antall naboer, som kom ilende til..

Takk gud for at svigerfar er bilmekaniker, han gjør alt som trengs på bilen min nå..

Jon R

#13
Mekking av bil har jeg samme forhold til som avansert medisinsk kirurgi: Den slags bør man overlate til erfarne fagfolk.   ::)

Forøvrig vil jeg protestere på et noe foreldet "mannssyn" i denne tråden.   ;D
Jon R.

pale

Svarte f**ns i huleste m**kkabil >:( >:(

Mista lyset på den ene lykta igår. Inspirert av denne tråden, tenkte jeg at dette er noe som kan få meg et hakk opp på lista. Det må da være mulig å skifte ei lyspære, tenkte jeg.

Men den gang ei.
Lykta sitter slik at man må ta ut deksler og masse annet (et eller annet med svart og rød klemme på?)
Så det gadd jeg ikke prøve engang. Kom på at det er kanskje står noe om hvordan dette skal gjøres i instruksjonsboka.
Og det gjorde det:
"Hvis du har xenon-pærer (tror jeg har det), må pæren skiftes på registrert merkeverksted"

Er det mulig?!?
På verksted for å skifte ei pære!

Så nå måtte frua ta bilen idag og levere den på verkstedet som er rett ved jobben hennes.

Frustert hilsen fra ekstremt lite mann, Pål

B-m

#15
Quote from: pale on December 17, 2007, 08:32:48
Svarte f**ns i huleste m**kkabil >:( >:(

Mista lyset på den ene lykta igår. Inspirert av denne tråden, tenkte jeg at dette er noe som kan få meg et hakk opp på lista. Det må da være mulig å skifte ei lyspære, tenkte jeg.

Men den gang ei.
Lykta sitter slik at man må ta ut deksler og masse annet (et eller annet med svart og rød klemme på?)
Så det gadd jeg ikke prøve engang. Kom på at det er kanskje står noe om hvordan dette skal gjøres i instruksjonsboka.
Og det gjorde det:
"Hvis du har xenon-pærer (tror jeg har det), må pæren skiftes på registrert merkeverksted"

Er det mulig?!?
På verksted for å skifte ei pære!

Så nå måtte frua ta bilen idag og levere den på verkstedet som er rett ved jobben hennes.

Frustert hilsen fra ekstremt lite mann, Pål

Kjenner til frustrasjonen Pale!

Er oftest det "enkleste" som er det verste!
Skulle stille nærlys og langlys her om dagen, endte opp med å demontere en grill, som selvsagt var totalt unødvendig. Etter 2-3 timer fant jeg to små hull som jeg skulle stikke et lite stjernejern inn i. Måtte på coop bygg for å kjøpe meg riktig stjernejern men det er jo en annen historie.

Håper ikke flere blir inspirert, for det kan gå galt. Jeg har aldri klart de små prosjektene mine uten god hjelp fra foraer og internett. Anbefaler at man søker i google på f.eks:  "DIY (do it yourself) Granada sote ruter", etc. Da jeg skulle skifte tennplugger på bilen fant jeg takk gud denne linken, utrolig bra å ha en slik oppskrift! http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticles/E36-Spark-Plugs/E36-Spark-Plugs.htm



Quote from: Jon R on December 17, 2007, 00:01:46
Mekking av bil har jeg samme forhold til som avansert medisinsk kirurgi: Den slags bør man overlate til erfarne fagfolk.   ::)

Forøvrig vil jeg protestere på et noe foreldet "mannssyn" i denne tråden.   ;D

haha ;D



Og imponert over listen til Lowfields!
---------------------------
who killed Trondheimwhite?