Main Menu

Motorolje

Started by Sleivind, March 26, 2008, 17:41:12

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sleivind

Jeg vet det er en viss forskjell på hel og halvsyntetisk olje. Men når det kommer til 5W-40, 5W-50, 10W-40, 10W-30 så blir det litt verre. Hva er egentlig forskjellen?

lojosang

Som legmann og tidligere stolte eier av en FIAT Uno 1984-modell og en Vespa trømoped har jeg lyst å si "prisen".  ::)

Dette er vel strengt tatt Bjørn Marius sitt gebet.
- Leif Olav

B-m

Quote from: lojosang on March 26, 2008, 19:37:57
Som legmann og tidligere stolte eier av en FIAT Uno 1984-modell og en Vespa trømoped har jeg lyst å si "prisen".  ::)

Dette er vel strengt tatt Bjørn Marius sitt gebet.

hehe :D jeg vil fraskrive meg rollen som bilekspert fortest mulig lojo!

Hvis jeg har forstått det riktig står tallene for viskositetet, altså hvor tynn/tykk oljen er kald og varm. Det første tallet er når kald(w'en står for winter) og det andre tallet er når varm. En olje på 0w-50 er veldig tynn kald men ganske tykk varm. Jo høyere tall jo tykkere. Den mest normale oljen er vanligvis 5w-40. Står ofte i manualen til bilen hvilken olje den skal ha! :)
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

lowfields

Har du en gammel motor så bør du vel helst ikke bruke en helsyntetisk, "god" olje som renser opp altfor mye. den har en tendens til å rense litt for godt og dermed dra med seg småting/flak som har løsnet sånn halveis gjennom årenes løp.
Bruk heller en billigere type.
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Sleivind

Jeg har en Toyota Carina E GTI, 1993 modell. Og lurer på hvilken olje mitt kjære glis skal ha? I Haynes si instruksjonsbok står det følgende: Multigrade engine oil, viscosity, SAE 15W/40, 10W30 or 20W/50 to API SG or better. (Duckhams QXR, QS, Hypergrade Plus, Hypergrade or 10W/40 motor oil).

pesi

er tykkelsen (viskositeten) på olja som er forskjellen sånn jeg har forstått det. 10-40 olja er liksom den "ideele" men meninga er vel at om sommeren skal du kjøre med "tykkere" olje å om vinteren "tynnere" olje.

men 10-40 er den "gyldne mellom vei"

15 points who gives a f**k, we're Super Leeds and we're going up!

Masinga

Masinga, medl.nr. 1250