Den utrolige Play-offen i 1987

Started by Kato, May 04, 2008, 09:47:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kato

Leeds avsluttet sesongen med 5-1-2 de siste åtte kampene og ble nr 4 i daværende 2.-divisjon. Semifinalemotstander Oldham ble nummer tre (Var lenge i striden for direkte opprykk), sju poeng foran oss. I den andre semifinalen møttes Charlton (nr 19 i førstedivisjon) og Ipswich (Nummer 5 i andredivisjon).

14. mai vant vi 1-0 hjemme over Oldham. Keith Edwards kom inn som innbytter og avgjorde med en svært sen scoring (Tror det var 89. minutt). 17. mai på Boundary Park tok Oldham tidlig ledelsen 1-0 ved Williams. Med kun få minutter igjen scoret Cecere 2-0 og Oldham var på tur mot finale. Like etter scoringen får Leeds frispark fra skrått hold. Sheridan (tror jeg) svinger inn frisparket og nok en gang dukker Edwards opp og stupheader inn på første stang. Leeds-fansen bak målet går helt amok (Vises godt på Videoen fra den sesongen).

I ekstraomgangene henger vi i løkka, men rir stormen av og er videre til finale på bortemål.

Charlton fra toppdivisjonen slår Ipswich, og kommer som favoritter til finalen.

Finalen ble spilt etter hjemme-borteprinsippet. I en kjedelig kamp på The Valley scorer Jim Melrose kampens eneste mål, og vi taper 0-1.

På Elland Road er stemningen elektrisk og Bob Taylor scorer kampens eneste mål (ved god hjelp av Brendan Ormsby på streken). Dermed likt etter to kamper.

Det blir dermed en tredje avgjørende kamp på St. Andrews Ground i Birmingham.

0-0 etter ordinær tid i Birmingham, og ekstraomgangene avgjør.

I første ekstraomgang får Leeds frispark fra rundt 20 meter. John Sheridan peker på det høyre hjørnet, før han løfter ballen vakkert opp i samme kryss han pekte på. Vi er på vei til det forjettede land.

Dessverre ble krumtappen Brendan Ormsby skadet i ordinær spilletid. I andre ekstraomgang snur kampen. Forsvarsspiller Peter Shirtliff (senere Sheffield Wednesday) er to ganger på rett plass i slutten av andre ekstraomgang (husker ikke tidspunktene), og mitt kjære Leeds sviktet i siste øyeblikk.

Etter å ha tapt semifinalen i FA-cupen 2-3 etter ekstraomganger mot Coventry i samme sesong, ble det den store nesten-sesongen for Leeds United.

Billy Bremner blir belønnet med ny kontrakt etter sesongen. Påfølgende sesong ble en skuffelse, og i oktober 1988 fikk Bremner sparken. Ikke ukjente Howard Wilkinson overtok.

Sheridan

Det var en fantastisk sesong....so close...
Her er hva Tips hadde å si om kampene....

Sheridan

LeedsUnited

Greit innlegg dette, men bør vi ikke fokusere på det positive nå?  Virker som vi enkelte ganger drar frem slike historier for å ha en unnskyldning hvis vi ikke rykker opp.
Som f.eks: hva sa jeg, vi er ikke noe cuplag, vi har alltid vært dårlig i playoff.
Vi må liksom ha noen sånne unnskyldninger på lur for å forsvare oss.

Greier vi ikke opprykk via playoff er vi rett og slett ikke gode nok.  Vi har spilt bedre enn de tre andre lagene denne sesongen og bør ha de beste forutsetningene for å klare dette.

Slik formen til Leeds er nå samt arbeidet som er lagt ned i trenerstaben de siste ukene ser jeg veldig optimistisk på mulighetene til å rykke opp.  Vi må kaste fra oss denne negative holdningen(sier ikke at innlegget over var negativt) og fokusere positivt på de neste ukene.  Det kommer til å bli en fest for oss Leedssupportere, og det har vi jaggu fortjent.

McMidjo

Skal ikke påstå at jeg husker dette som igår, men artig historie å mimre over....

Den gang var det jo ikke mulig å følge kampene live ved hjelp av internett, tekst-TV e.l., så her var det jo bare å sitte i åndeløs spenning å vente på at nyheten ble presentert på TV/radio eller neste dags aviser.

Var jo også litt annet playoffsystem den gangen.
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Quote from: LeedsUnited on May 04, 2008, 10:49:47
Greit innlegg dette, men bør vi ikke fokusere på det positive nå?  Virker som vi enkelte ganger drar frem slike historier for å ha en unnskyldning hvis vi ikke rykker opp.
Som f.eks: hva sa jeg, vi er ikke noe cuplag, vi har alltid vært dårlig i playoff.
Vi må liksom ha noen sånne unnskyldninger på lur for å forsvare oss.

Greier vi ikke opprykk via playoff er vi rett og slett ikke gode nok.  Vi har spilt bedre enn de tre andre lagene denne sesongen og bør ha de beste forutsetningene for å klare dette.

Slik formen til Leeds er nå samt arbeidet som er lagt ned i trenerstaben de siste ukene ser jeg veldig optimistisk på mulighetene til å rykke opp.  Vi må kaste fra oss denne negative holdningen(sier ikke at innlegget over var negativt) og fokusere positivt på de neste ukene.  Det kommer til å bli en fest for oss Leedssupportere, og det har vi jaggu fortjent.

Her på OEF bør det være rom for både "pessimister", "optimister" og "skeptikere" .( uten at jeg tolket katos innlegg som verken "positivt" eller "negativt".)  Artig med slike historiske tilbakeblikk, uten at det betyr et døyt ift til de kommende kampene.  :)
Jon R.

agehvitstein

Husker faktisk dette som om det var i går! Utrolig dramatisk på Boundray Park i den andre
semi finale kampen som gikk på selveste 17.mai. Merkelig regel at bortemål kun skulle telle etter
ekstraomganger! Radioen var særdeles dårlig den kvelden. Det er vel Linighan man skimter på bildet Sheridan?

Wannabe

Quote from: agehvitstein on May 04, 2008, 15:23:50
Husker faktisk dette som om det var i går! Utrolig dramatisk på Boundray Park i den andre
semi finale kampen som gikk på selveste 17.mai. Merkelig regel at bortemål kun skulle telle etter
ekstraomganger! Radioen var særdeles dårlig den kvelden. Det er vel Linighan man skimter på bildet Sheridan?
Hjertelig takk for mimringen! Selv om jeg absolutt ikke var noen helt liten gutt lenger i '87, var det lenge før jeg tenkte på å heie på noe engelsk lag, antakelig langt mindre Leeds... Det endret seg (til det bedre) mange år senere!

MOT

LeedsUnited

Quote from: Jon R on May 04, 2008, 11:23:07
Her på OEF bør det være rom for både "pessimister", "optimister" og "skeptikere" .( uten at jeg tolket katos innlegg som verken "positivt" eller "negativt".)  Artig med slike historiske tilbakeblikk, uten at det betyr et døyt ift til de kommende kampene.  :)

Har ikke sagt noe annet.  Men de kommende ukene bør vi fokusere på det positive.  Vi er det laget som har gjort det best av de fire lagene i playoff.  Vi har en stigende formkurve.  Vi har en trener som var med å spille sist vi vant toppdivisjonen.
Historien som dette innlegget handler om er artig lesing den, men forhåpentligvis har vi en mye bedre historie å komme med i slutten av mai.

Sheridan

Quote from: agehvitstein on May 04, 2008, 15:23:50

Ja det må være hengslete Andy Linighan.
Kvitta seg med mange lovende spillere, Bremner.

agehvitstein

Riktig. Scott Sellars, Andy Linighan, Dennis Irwin, Tommy Wright, Terry Phelan, John Scales, Bob Taylor for å nevne noen.