Leeds i VG gjennom 63 år

Started by Thomas, December 06, 2008, 23:52:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Thomas

Thomas

p0ndus

Hei! Det var jo kjempegøy å lese. Supert initiativ og legge ut dette. Tusen takk

Thomas

Thomas

kjelvi

Thomas. Dine arkivdykk er gull!
Når vi nå i tillegg har kommet til den tiden da min Leeds-fascinasjon gikk nesten over til å bli sykelig, er dette ennå større gjensynsglede.
Kudos til deg!

berlin

Samme her.

Nå kommer vi inn i min mest "syke" periode, 13 år gammel i 1977. Abonnment på YEP og Green Post og fotballprogrammene, toppet av sykkelturen til Leeds i 1980.

Hele rommet tapetsert med bilder fra fotballrevyen og Shoot. En egen innretning med spiker, tråd og binders for å henge fotballprogrammene på veggen. Lørdagsstunder foran radioen med kortbølgesendinger fra BBC. Sløydarbeider på skolen med "Smiley" logo. Levde og åndet for Leeds, og det påførte antagelig forsinket pubertet, i alle fall kom jenter og moped ikke med i min "verden". Hetset av pool-fans, men bar nederlag på nederlag med stolthet. Rothmans Football Yearbook, og Reidar Martinsen årlige bok "Engelsk fotball".

Noen som kjenner seg igjen?

Thomas

Jeg takker igjen for hyggelige tilbakemeldinger. Ellers er jo ikke disse sakene om Revie helt on topic, men den mannen er allikevel en såpass stor del av klubben at jeg poster det her. Knut Haavik er forresten mannen som skriver denne saken ser jeg. Dette var året før han sluttet i VG for å starte opp Se og Hør.

13 juli 1977

Thomas

fmtj

Dette er bare fantastisk for oss som er født i begynnelsen av sekstiåra og som fikk oppleve Superleeds og Don Revies tid!!!
Yeboahs vitne

Thomas

Thomas

Dette er det siste jeg har fått redigert til nå. Tar uansett 2-3 ukers pause fremover nå i eksamensperioden.

Det som kommer da er 5 saker fra november 77 som omhandler Revie og kampfiksing. VG reklamerte med "bare i VG". Hvor de fikk denne eksklusiviteten fra vet jeg ikke. Vil jo tro Aftenposten og Dagbladet skrev om denne saken også.  

Kommer

Thomas

5 november 1977

Thomas

14 november 1977

Thomas

Rune Bergen

Dette var en spennende lenke, takk.

Thomas

Thomas

Thomas

Thomas

Promotion 2010

Begynte du før klokken 06.00 idag? DU ER EN HELT! Nå er du inne i den perioden jeg begynte med utklippsbok!  :D En ung Promo klippet og limte fra midt på 70-tallet frem til 1992. Da tok limet slutt!  8)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Thomas

Quote from: Promotion 2010 on January 19, 2010, 13:36:30
Begynte du før klokken 06.00 idag? DU ER EN HELT! Nå er du inne i den perioden jeg begynte med utklippsbok!  :D En ung Promo klippet og limte fra midt på 70-tallet frem til 1992. Da tok limet slutt!  8)

Jeg hadde redigert det fra før, så det var bare å uploade det på imageshack. :) Synd med limet ditt da  :D, jeg har ingenting mellom 92 og 03 fordi VG rett og slette ikke hadde det tilgjengelig da jeg lastet ned alt dette i november 2008. Nå ser det derimot ut til at VG har fått orden på det.

Thomas

Thomas

Thomas

Thomas

29 desember 1979

Om Joe Jordan i Man U

Thomas

Vi tar et byks 6 år frem til 1985. Dette er faktisk den eneste saken jeg har fra 80-tallet. Jeg sluttet ganske raskt med søkene "Leeds" og "Leeds United". Det ga alt for mange treff med resultatservice og tippeservice etc. Jeg søkte heller på navn på spillere og trenere, samt søk på "Leeds" og "Leeds United" rundt datoer hvor store kamper ble spilt.

På 80-tallet var det ikke akkurat mange store kamper. Uten at jeg husker det, så søkte jeg nok ikke på saker fra da vi nådde play-off og semifinale i FA-cupen med Bremner. Heller ikke fra opprykket i 90 eller sesongen som endte med 4-plass året etter. Vil tro VG hadde artikler om dette, men det har jeg altså ikke. Neste sak som kommer er fra 1991. Etter dette kommer en god del saker fra våren 92, samt noen fra kampen mot Godset i august samme år.

Denne saken fra 85 er faktisk den samme som ble lagt ut som første innlegg i "Scrapbook"-tråden fra 2006. Link: http://www.leedsunited.no/forum/index.php/topic,5185.0.html

26 mars 1985

Thomas

30 desember 1991

Lorimer var virkelig ute å kjøre...

Thomas

Jeg har noen få tekstdokumentsaker. I perioden 1992-2002 hadde VG kun tekstdokumenter og ikke pdf-filer tilgjengelig, så jeg tok ikke med noe fra den perioden. Unntaket er på søkene Don Revie og Peter Lorimer (saken under) hvor jeg tok med rubel og bit (det sto uansett ikke mye om disse fra 92-02). Jeg har også noen tekstdokumenter fra Godset-Leeds i august 92. Don Revie ga forresten ikke noe treff da han døde i 1989, så det har de ikke skrevet om.

Til tross for at de ikke hadde denne saken fra januar 92 i pdf, fantes det masse fra våren 92 i pdf. Dette kommer fremover nå.

Disse rene tekst-sakene inneholder litt bokstaver og bildetekster som har rotet seg inn på litt merkelige plasser.

14 januar 1992

FORHANDLER MED LEEDS I DAG

Dato: 14.01.1992 - Side: 26,27

UN: Guttedrømmen ender i treårs-kontrakt . . ? TS: LIGALEDEREN SATSER NORSK IN:

LEEDS (VG) I dag blir Start-spissen Frank Strandli (19) presentert for en fotballfremtid hos den engelske ligalederen Leeds United på legendariske Elland Road.
I nærvær av Leeds-manager Howard Wilkinson og proff-agent Rune Hauge skal Frank diskutere minst en treårskontrakt kanskje fire.

Det er en drøm som går i oppfyllelse. Jeg tror det nesten ikke ennå. Jeg håper bare at Start og Leeds blir enige på sin side, sier en optimistisk Frank Strandli etter at velkomstkomiteen innlosjerte ham på fasjonable Leeds Hilton Hotel sent i går kveld. Start har poengtert at de vil ha forhandlingene i Kristiansand. Frank har for øvrig kontrakt med Start ut året. Uansett hvordan forhandlingene i dag forløper, kommer Frank til å spille hele årets sesong for sørlendingene

Overbevist
Det var i løpet av en 14-dagers periode like før jul at kristiansanderen overbeviste Leedsledelsen om at han er en mann for fremtiden. Både manager Howard Wilkinson og sjeftrener Michael Hennigan er overbevist om at Start-spilleren kan bli Yorkshire-lagets «nye Lee Chapman».
- Jeg hadde ikke hørt noe før jeg kom hjem fra A-landslagets tur til Egypt nå på nyåret, men det hadde tydeligvis Rune Hauge gjort. Derfor tvilte jeg heller ikke mange sekundene da Leeds ba meg om å komme til Elland Road alt i dag, forteller Frank Strandli
«Alt i rute»

Leeds’ hovedtrener, Michael Hennigan, møtte Start-spissen på Leeds / Bradford-flyplassen i går kveld, og fortalte gledesstrålende at «alt var i rute» og at manager Wilkinson så frem til å møte nordmannen i formiddag.

Det hele har gått veldig fort. Jeg måtte be om to ekstra fridager fra militærtjenesten på Odderøya Fort. Der viste de heldigvis forståelse for saken, sier Frank, som ble innmeldt i den norske supporterklubben til Leeds i desember.

Jeg har egentlig aldri hatt noe engelsk favorittlag, men det er helt klart at Leeds er en seriøs storklubb. Om jeg ikke går rett inn på laget, er jeg i hvert fall ikke skremt av nivået. Jeg kan gjøre karriere i England og Leeds, sier Frank.

Frank var i fjor høst klar for danske Brøndby. Men Start stoppet denne overgangen. Etter at klubben hadde mistet Pål Lydersen til Arsenal og «Totto» Dahlum til Rosenborg, slo de kontrakten i bordet. Da hadde ikke Strandli noe å komme med. I frustrasjon gikk han så rett inn i militæret.

Håper på EØS-avtale Overgangen til Leeds kan skje med rekordfart, og nå håper engelskmennene at nordmannen sanker masse landskamper og at vi får en EØS-avtale. Det kan bety at Frank kommer raskere til Elland Road enn 1. januar 1993.

SI: “Jeg tror det nesten ikke ennå. “ FRANK STRANDLI TI: SKAL KJEMPE MOT SUPERSPISS LEEDS (VG) 162 mål på 422 ligakamper har Lee Chapman (32) gjort gjennom sin lange og brokete karriere. Med trøye nummer ni har lange Lee gjort livet surt for mang en motstander. Nå sist på søndag da han banket inn tre Leeds-mål mot Sheffield Wednesday. Han er mannen Frank Strandli må danke ut for selv å få plass.

Flere ganger i sin karriere har Lee Chapman blitt avskrevet som toppspiller
Men han har alltid kommet tilbake.
Den mest undervurderte spissen i England, hevder hans manager Howard Wilkinson i Leeds United.

To ganger har Wilkinson reddet Chapmans karriere. Som manager i både Sheffield Wednesday og Leeds har «Wilko» satset på i Wednesday. I fjor gjentok han bedriften i Leeds.
Leeds United så for øvrig dagens lys i 1921. Men det tok over 40 år før premieskapet begynte å fylles under Don Revies ledelse: Ligagull 1969 og 1974, ligacup- og FA-cupseier 1968 og 1972, e-cuptitler 1968 og 1971. I tillegg: 11 andreplasser i liga og cup fra 1965 til 1975. Revie innførte for øvrig de velkjente hvite draktene for å skape Englands Real Madrid! Toppscorere i klubben har vært: Peter Lorimer (196285) 238, John Charles (194862) 157, Allan Clarke (196977) 151, Tom Jennings (192430) 117, Billy Bremner (195976) 115, Johnny Giles (196374) 115, Mick Jones (196773) 111 og Lee Chapman (1990 ) 57

TI: FRANK BLIR MED LEEDS MOT TOPPEN
Frank Strandli (19) tok sent i går kveld inn på Hotel Hilton i Leeds. I dag møter han manager Howard Wilkinson. Begge setter sitt navnetrekk på kontrakten som gjør sørlendingen klar for ligalederen. Som kurven vår viser, har Yorkshire-laget bare gått en vei siden Howard Wilkinson overtok managerjobben i oktober 1988.
stop

Thomas