Skrevet av Emne: Hovedproblemet  (Lest 3140 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

veteranen

  • Gjest
Hovedproblemet
« på: Desember 20, 2008, 22:47:31 »
Hovedproblemet i Leeds heter Ken Bates.

Vi kan diskutere managere, spillestil og spillere til vi blir grønn i trynet, men det hjelper ingenting så lenge vi ikke er i stand til å løfte blikket og se hvem som egentlig styrer dette skakkjørte fartøyet.

Selv på dette forumet, der folk ellers er i stand til å uttrykke misnøye med de utroligste ting, er diskusjonen om Bates` rolle så og si totalt fraværende.  Ja, til og med flere av de debattantene som jeg regner som noenlunde oppegående, blir tause når man forsøker å rette et kritisk søkelys på måten han styrer klubben - eller enda verre, de tar ham i forsvar.

Hovedargumentet til de som mener at vi må være snille med Bates, er at han berget klubben fra undergangen. Før vi ser litt på hva han "berget" klubben til, skal vi se litt på hva han berget klubben fra.

Bates overtok Leeds 21/1 2005. Hvis han ikke hadde kommet inn på det tidspunktet, ville klubben sannsynligvis blitt satt under administrasjon noen uker seinere. Dette tolker mange som at Leeds ville gått under og forsvunnet fra fotballkartet for godt. De som tror dette, tar feil. Det sannsynlige scenarioet under administrasjon ville vært en opprydningsperiode med striskjorte og havrelefse (inkludert en mulig degradering) , før noen hadde kommet inn og drevet klubben videre på en normal måte. Men at klubben ville gått under og forsvunnet for godt, er kun skremselspropaganda.


Da kan vi se litt på hva Bates har "berget" oss til.

Da han overtok i januar 2005, var Leeds en midt på treet klubb i The Championship. To og et halvt år seinere hadde Bates sørget for at vi var trygt plassert  i tredje divisjon. Dette klarte han helt uten hjelp av en administrasjon. Derimot trengte han av hjelp av en administrasjon, som han kaldt og kynisk satte klubben i, som sørget for at vi ikke klarte å rykke opp igjen på første forsøk. Fire år etter at Bates overtok, er vi altså i ferd med å etablere oss som en tredjerangs tredjedivisjonsklubb. Du verden for en suksess!

Jeg husker godt at flere av forumets største Bates-venner mente at solide investorer ville dukke etter at  Bates vant tilbake kontrollen av klubben under administrasjonen. Det var snakk om amerikanere og gud-vet -hva. Hvor er de nå? Det meste tyder på at de skygger banen så lenge fyren sitter der. Og jeg skjønner dem godt.

Så var det manageransettelser, et av de viktigste områder for en eier/leder av en fotballklubb. For et rot! Når ny mann snart blir ansatt (Macca får fyken), så blir det i realiteten den fjerde ansettelsen på knappe tre år! I denne rekken tar jeg med Blackwell, for han satt i realiteten på "prøve" da Bates gav ham en tre års kontrakt i mars 2006. Så kom Wise/Poyet, og førte klubben, med "stødige" hender og "gjennomtenkte" uttalelser, rett ned i tredje divisjon. Og så var det McAllister sin tur. Jeg er ikke forbanna på Macca, for han har aldri lovet oss noe annet enn det han viste i 18 måneder som Coventry-manager: en ballbesittende-dill-dall-plommesuppe-fotball, som ikke fører klubben andre steder enn rakt inn i ingenmannsland. Og snart er det nok Poyet sin tur til å prøve seg som sjef. Der ser jeg for meg at det meste kommer til å foregå på lykke og fromme. Så når det gjelder Bates og manager-ansettelser, hørte jeg noen nevne ord som plan og kontinuitet..?

Og så har vi det som jeg synes er det verste av alt - Bates sin splitt og  hersk polikk, som er totalt ødeleggende for den tradisjonelle Leeds-kulturen. Mange av de som har representert den mest  lojale og oppofrende støtte gjennom mange tiår, er nå totalt stengt ute i kulden. Hvorfor er de det? Jo, fordi de ikke har vært villig til å totalt underlegge seg klubbens enmannsregime.

Klubbens representanter kan sende ut så mange Pravda-meldinger de bare vil, der de forteller at "nu går alt så meget bedre", kun ignoranter vil tro dem. Sannheten er at Leeds United er en uharmonisk og splittet klubb, og sånn vil det forbli helt til det kommer grunnleggende personalendringer i den øverste sjefstolen. Og jeg synes jaggu det er på tide at enkelte supportere klarer å ta inn over seg denne realiteten. Enkelte ganger er det ikke nok med MOT i strupen og conjac i glasset.

God jul!

h.b

  • Gjest
Sv: Hovedproblemet
« Svar #1 på: Desember 20, 2008, 22:57:12 »
Veteranen.
Gudene vet hvor mange ganger jeg har sagt akkurat det samme som deg. Men har tonet ned skytsen mot bates den siste tiden. Grunnen er enkel. Jeg vil ha ro rundt klubben dette året, men klubben må opp for å være innteresante for investorer/nye eiere. derfor retter jeg skytsen i denne omgang mot Macca.
Personlig så tror jeg Bates er fornøyd bare han kan være i rampelyset noen år til. Derfor  er ikke et opprykk noe han setter høyt. Han vil heller salte pengene unna .
Men senariet med Macca er feil uansett Macca er sportslig ansvarlig. bates er økonomisk ansvarlig for at manageren får de pengene han trenger for å bygge opp et lag.
Konklusjonen er at både macca og Bates feiler

Sander

Sv: Hovedproblemet
« Svar #2 på: Desember 20, 2008, 22:59:33 »
Huff
 

Oggy

Sv: Hovedproblemet
« Svar #3 på: Desember 20, 2008, 23:07:40 »
Vi må bare se i øynene at:

Bates ikke har hjerte for klubben vår
Bates ikke bryr seg en dritt om han blir populær i Leeds
Bates eneste formål med å være diktator i Leeds, er å tjene enda mere penger

Ã… få inn en ny eier ville vært det aller beste, men det har vist seg djevelsk vanskelig.

Men manager/spillerne må ta et stort, stort ansvar her de også.
Se f.eks på Lubo. Han ble regnet som gal, som gikk fra spill i PL i Bolton,
til en "møkkaklubb" som oss.
Hva har han gjort siden han kom? Har han dominert som vi ville tro han skulle?
Nei, han har mer eller mindre stagnert og falt i gjennom.

Hva skal egentlig til? Kjøpe 3 PL-spillere, holder det?
Noen må lede de på rett spor, og det er faktisk Maccas jobb.

Det er ondt, ondt, ondt å elske Leeds for tiden, og har vært det så
inn i helvete lenge nå.
Vi er ikke en liten landsby uten folk i ryggen.

Vi er en av de største byene i landet!!
Vi har de beste supporterne!!
Vi fortjener så inn i helvete mye bedre!!

Kjære Gud i himmelen



Oggy

SOL

Sv: Hovedproblemet
« Svar #4 på: Desember 20, 2008, 23:28:35 »
Sorry, Veteranen, men nå ER Bates i klubben.Det må vi forholde oss til, og så får vi se fremover og finne ut hvor vi vil. Jeg tror Bates vil rykke opp, men det er mulig han velge "billige" løsninger for å få det til. Uansett blir det for enkelt å gi hele skylden på Bates. Da må i så fall du fjerne han. ;)
 

abbe

  • Gjest
Sv: Hovedproblemet
« Svar #5 på: Desember 20, 2008, 23:51:54 »
Hovedproblemet i Leeds heter Ken Bates.


Hovedproblemet heter corner i mot. Leeds United må ha den verste statistikken på corner i mot i moderne tid! Det er nesten som man må klype seg i armen når de IKKE slipper inn mål når motstanderen har corner. Leeds United 2008 må være Harry Kure´s våte drøm.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Hovedproblemet
« Svar #6 på: Desember 21, 2008, 00:02:45 »
Hovedproblemet i Leeds heter Ken Bates.


Hovedproblemet heter corner i mot. Leeds United må ha den verste statistikken på corner i mot i moderne tid! Det er nesten som man må klype seg i armen når de IKKE slipper inn mål når motstanderen har corner. Leeds United 2008 må være Harry Kure´s våte drøm.

Hehe, dere har begge rett :)

...det er faktisk lettere å gjøre noe med det sistnevnte (selv om man ikke skulle tro det etter de siste to mnd)...

Kenneth har jeg 'inneforstått meg med' inntil videre.

Ã… diskutere 'ny manager/ny formann' før det blir aktuelt prøver jeg å la være å engasjere meg i...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

stian

Sv: Hovedproblemet
« Svar #7 på: Desember 21, 2008, 00:15:30 »
Sorry, Veteranen, men nå ER Bates i klubben.Det må vi forholde oss til, og så får vi se fremover og finne ut hvor vi vil. Jeg tror Bates vil rykke opp, men det er mulig han velge "billige" løsninger for å få det til. Uansett blir det for enkelt å gi hele skylden på Bates. Da må i så fall du fjerne han. ;)

kloke ord. Det er grenser for hvor mye Bates kan bidra på cornere i mot. Jeg er ingen stor Bates-fan, men han har i alle fall vært sterkt delaktig til at det fortsatt finnes en klubb som heter Leeds United. Vi har en stall som er god i forhold til det nivået vi er på, problemet ligger i de justeringene som kan få kampene til å vippe riktig vei. Det er mulig jeg er naiv og i overkant tålmodig, men jeg tror ikke det er dramatiske omveltninger vi trenger nå. Vi må bygge stein på stein som noen trenere liker å kalle det. Den første steinen legger vi i januar med innkjøpet av en ny forsvarssjef og han er det Bates som kommer til å betale for.


DenHviteYeboah

Sv: Hovedproblemet
« Svar #8 på: Desember 21, 2008, 00:40:15 »
de fleste av oss har ingen ting til overs for Papa Smurf.Men kan noen her på forumet ramse opp for meg hvilke muligheter som finnes for at Bates forsvinner fra klubben?
Selger han ikke klubben hvis han får et godt bud?
Andre ting?

h.b

  • Gjest
Sv: Hovedproblemet
« Svar #9 på: Desember 21, 2008, 11:29:30 »
90 % her inne sier at Leeds har den sterkeste og beste stallen i divisjonen. Men allikevel så freder de samme personene den som er ansvarlig for dårlige resultater. Nemmlig Macca. Sier dette her helt til jeg blir grønn i trynet. Hvorfor er det slik at dere ikke vil sparke en ex Leeds spiller med elendige resultater som manager, når dere faktisk ville fjerne Wise selv etter rekka med 7 strake seire Wise fikk til. Dere lever desverre med gamle følelser for klubben og freder de som har vært store en gang. Dette er faktisk med på å ikke få klubben fremover.
Det aller beste for klubben hadde fatisk vært at supporterne i Leeds hadde boykotta Elland Road og vist sin harme mot den gamle geitebukken. Kun da kunne bates bli pressa ut og Leeds fått den eieren som klubben trenger fremover. Kun da kan det komme inn en person som faktisk ser hvor viktig det er å ansette rett manager. Men slik det er i denne byen, så vl Bates regjere helt til han tar kvelden. Managere som aldri har bevist noenting vil faktisk betjene maagerposten fremover i denne helige klubben som jeg elsker over alt ( med unntak av mine 2 sønner )
« Siste redigering: Desember 21, 2008, 11:48:37 av h.b »

DenHviteYeboah

Sv: Hovedproblemet
« Svar #10 på: Desember 21, 2008, 11:51:31 »
90 % her inne sier at Leeds har den sterkeste og beste stallen i divisjonen. Men allikevel så freder de samme personene den som er ansvarlig for dårlige resultater. Nemmlig Macca. Sier dette her helt til jeg blir grønn i trynet. Hvorfor er det slik at dere ikke vil sparke en ex Leeds spiller med elendige resultater som manager, når dere faktisk ville fjerne Wise selv etter rekka med 15 strake seire Wise fikk til. Dere lever desverre med gamle følelser for klubben og freder de som har vært store en gang. Dette er faktisk med på å ikke få klubben fremover.
Det aller beste for klubben hadde fatisk vært at supporterne i Leeds hadde boykotta Elland Road og vist sin harme mot den gamle geitebukken. Kun da kunne bates bli pressa ut og Leeds fått den eieren som klubben trenger fremover. Kun da kan det komme inn en person som faktisk ser hvor viktig det er å ansette rett manager. Men slik det er i denne byen, så vl Bates regjere helt til han tar kvelden. Managere som aldri har bevist noenting vil faktisk betjene maagerposten fremover i denne helige klubben som jeg elsker over alt ( med unntak av mine 2 sønner )
Glimrende innlegg.Helt enig.Vi har nok på andre briller siden Macca er en av ikonene fra 91/92.
Egentlig merkelig at det ikke har vært aksjoner på Elland Road.Er redd for at supporterne rett og slett har resignert.....

Peters

Sv: Hovedproblemet
« Svar #11 på: Desember 21, 2008, 15:35:02 »
Hovedproblemet i Leeds heter Ken Bates.

Vi kan diskutere managere, spillestil og spillere til vi blir grønn i trynet, men det hjelper ingenting så lenge vi ikke er i stand til å løfte blikket og se hvem som egentlig styrer dette skakkjørte fartøyet.

Selv på dette forumet, der folk ellers er i stand til å uttrykke misnøye med de utroligste ting, er diskusjonen om Bates` rolle så og si totalt fraværende.  Ja, til og med flere av de debattantene som jeg regner som noenlunde oppegående, blir tause når man forsøker å rette et kritisk søkelys på måten han styrer klubben - eller enda verre, de tar ham i forsvar.

Hovedargumentet til de som mener at vi må være snille med Bates, er at han berget klubben fra undergangen. Før vi ser litt på hva han "berget" klubben til, skal vi se litt på hva han berget klubben fra.

Bates overtok Leeds 21/1 2005. Hvis han ikke hadde kommet inn på det tidspunktet, ville klubben sannsynligvis blitt satt under administrasjon noen uker seinere. Dette tolker mange som at Leeds ville gått under og forsvunnet fra fotballkartet for godt. De som tror dette, tar feil. Det sannsynlige scenarioet under administrasjon ville vært en opprydningsperiode med striskjorte og havrelefse (inkludert en mulig degradering) , før noen hadde kommet inn og drevet klubben videre på en normal måte. Men at klubben ville gått under og forsvunnet for godt, er kun skremselspropaganda.


Da kan vi se litt på hva Bates har "berget" oss til.

Da han overtok i januar 2005, var Leeds en midt på treet klubb i The Championship. To og et halvt år seinere hadde Bates sørget for at vi var trygt plassert  i tredje divisjon. Dette klarte han helt uten hjelp av en administrasjon. Derimot trengte han av hjelp av en administrasjon, som han kaldt og kynisk satte klubben i, som sørget for at vi ikke klarte å rykke opp igjen på første forsøk. Fire år etter at Bates overtok, er vi altså i ferd med å etablere oss som en tredjerangs tredjedivisjonsklubb. Du verden for en suksess!

Jeg husker godt at flere av forumets største Bates-venner mente at solide investorer ville dukke etter at  Bates vant tilbake kontrollen av klubben under administrasjonen. Det var snakk om amerikanere og gud-vet -hva. Hvor er de nå? Det meste tyder på at de skygger banen så lenge fyren sitter der. Og jeg skjønner dem godt.

Så var det manageransettelser, et av de viktigste områder for en eier/leder av en fotballklubb. For et rot! Når ny mann snart blir ansatt (Macca får fyken), så blir det i realiteten den fjerde ansettelsen på knappe tre år! I denne rekken tar jeg med Blackwell, for han satt i realiteten på "prøve" da Bates gav ham en tre års kontrakt i mars 2006. Så kom Wise/Poyet, og førte klubben, med "stødige" hender og "gjennomtenkte" uttalelser, rett ned i tredje divisjon. Og så var det McAllister sin tur. Jeg er ikke forbanna på Macca, for han har aldri lovet oss noe annet enn det han viste i 18 måneder som Coventry-manager: en ballbesittende-dill-dall-plommesuppe-fotball, som ikke fører klubben andre steder enn rakt inn i ingenmannsland. Og snart er det nok Poyet sin tur til å prøve seg som sjef. Der ser jeg for meg at det meste kommer til å foregå på lykke og fromme. Så når det gjelder Bates og manager-ansettelser, hørte jeg noen nevne ord som plan og kontinuitet..?

Og så har vi det som jeg synes er det verste av alt - Bates sin splitt og  hersk polikk, som er totalt ødeleggende for den tradisjonelle Leeds-kulturen. Mange av de som har representert den mest  lojale og oppofrende støtte gjennom mange tiår, er nå totalt stengt ute i kulden. Hvorfor er de det? Jo, fordi de ikke har vært villig til å totalt underlegge seg klubbens enmannsregime.

Klubbens representanter kan sende ut så mange Pravda-meldinger de bare vil, der de forteller at "nu går alt så meget bedre", kun ignoranter vil tro dem. Sannheten er at Leeds United er en uharmonisk og splittet klubb, og sånn vil det forbli helt til det kommer grunnleggende personalendringer i den øverste sjefstolen. Og jeg synes jaggu det er på tide at enkelte supportere klarer å ta inn over seg denne realiteten. Enkelte ganger er det ikke nok med MOT i strupen og conjac i glasset.

God jul!


Og du nevner ikke med et ord at han overtok en skute med godt over 1 milliard kroner i gjeld..... :-\


God jul.

veteranen

  • Gjest
Sv: Hovedproblemet
« Svar #12 på: Desember 21, 2008, 21:45:16 »

Og du nevner ikke med et ord at han overtok en skute med godt over 1 milliard kroner i gjeld..... :-\


God jul.

Hvorfor skulle jeg med viten og vilje skrive noe som ikke er sant? 
Bates kjøpte ikke klubben fra Ridsdale i 2003, eller fra McKenzie i 2004 - han kjøpte den fra Krasner & co i 2005.  Klubbens gjeld var langt mindre da Bates overtok enn hva den var da Ridsdale forlot det synkende skipet. Samtidig er det også en kjensgjerning at klubbens gjeld igjen økte i perioden mellom Bates overtagelse og da klubben ble satt under administrasjon.

Av de kommentarer som er kommet, så er det ingen som har grepet fatt i noe av det jeg skrev i trådens første innlegg. Men SOL har utvilsomt et poeng når han skriver at det er nytteløst (og dermed meningsløst!) å mobilisere en mental motstand mot det som ER, når en ikke har mulighet til å gjøre noe med det. Men hvis en virkelig reflekter litt over denne kjensgjerningen, så vil en også se at det egentlig er ganske meningsløst å være en engasjert fotballsupporter.

Kanskje på tide å bli voksen…

Geir Magne

Sv: Hovedproblemet
« Svar #13 på: Desember 22, 2008, 10:40:55 »
Jeg tror faktisk Bates har et ærlig ønske om å føre Leeds United tilbake til toppen i Engelsk fortball. Jeg forsvarer ikke alt han har gjort, men han blåser i om han blir upopulær i enkelte kretser, og det kan være en avgjørende egenskap for å lykkes. Han var den som bød mest penger for å kjøpe klubben ut av administrasjon. Ingen andre såkalte "Leedsbaserte fans" la pund på bordet.
Og han vet selvfølgelig at han aldri kommer til å tjene penger på sin involvering i Leeds. Det vet vi andre også. Med ett unntak: om han får oss tilbake til toppen og selger klubben deretter. Og da vil vi vel alle være fornøyde ....?
Happy days are here again, it's official from Number 10!

marve

Sv: Hovedproblemet
« Svar #14 på: Desember 22, 2008, 11:09:58 »
Jeg tror faktisk Bates har et ærlig ønske om å føre Leeds United tilbake til toppen i Engelsk fortball. Jeg forsvarer ikke alt han har gjort, men han blåser i om han blir upopulær i enkelte kretser, og det kan være en avgjørende egenskap for å lykkes. Han var den som bød mest penger for å kjøpe klubben ut av administrasjon. Ingen andre såkalte "Leedsbaserte fans" la pund på bordet.
Og han vet selvfølgelig at han aldri kommer til å tjene penger på sin involvering i Leeds. Det vet vi andre også. Med ett unntak: om han får oss tilbake til toppen og selger klubben deretter. Og da vil vi vel alle være fornøyde ....?

Veldig enig med deg geir magne .Tror faktisk bates ønsker å lykkes .Men vi har måttet starte fra bunnen av igjen så ting tar tid ,viktig å få tilbake torp a og elland road igjen også noe som vill koste møe peng .