Skrevet av Emne: TOMA 1: Rykter og spekulasjoner om Takeover  (Lest 1373214 ganger)

0 medlemmer og 12 gjester leser dette emnet.

Jon R

Sv: Takeover
« Svar #2520 på: August 28, 2012, 15:46:51 »
Mye tyder på at Leeds United nå kontrolleres av en senil paranoid gubbe som tror at hele verden har konspirert mot han.  Hvis det har seg slik at Bates ikke lenger snakker med sine tidligere nære allierte og helt mangler korrektiv fra folk som forstår hva som er best for alle parter ( Bates inkludert) , kan dette bare bli verre.

Mulig vi må ta han på ordet og bære han ut av Elland Road for å bli kvitt han.
Jon R.

Lundewhites

Sv: Takeover
« Svar #2521 på: August 28, 2012, 16:42:37 »
Hva kan gjøres hvis det stemmer at Bates har blitt senil? Ingen umulighet det, mannen er over 80 år. Kan han da siden han er eier kjøre klubben totalt i grøfta, eller fins det noen som helst "sikkerhetsnett" mot dette? Han kan selvfølgelig bli dømt utilregnelig, men det kan jo ta litt tid. Hadde vært spennende med en grundig analyse av denne karen!
Ellers så håper jeg at det er noe i ryktene om at "kjøperne" allerede har spyttet inn penger i klubben, (selv om jeg syns dette høres merkelig ut, hvor har det blitt av de pengene?) ellers hadde de vel gitt opp for lengst. Men det er nok ikke noen pengebinge disse karene har heller, da ville de vel gitt Bates litt ekstra og blitt kvitt han. For dette kan jeg ikke skjønne at de gidder!
For the sake of Leeds United he would break himself in two

HåvardK

Sv: Takeover
« Svar #2522 på: August 28, 2012, 16:46:35 »
Mulig vi må ta han på ordet og bære han ut av Elland Road for å bli kvitt han.
Såså.  Glem nå ikke at vi ikke har noen garanti for at det blir bedre med nye eiere. ;)

Gufrias

Sv: Takeover
« Svar #2523 på: August 28, 2012, 17:49:22 »
Mulig vi må ta han på ordet og bære han ut av Elland Road for å bli kvitt han.
Såså.  Glem nå ikke at vi ikke har noen garanti for at det blir bedre med nye eiere. ;)
Ingen garanti, men prognosen er god.
Hekta på Leeds siden 1974

lojosang

Sv: Takeover
« Svar #2524 på: August 28, 2012, 18:03:30 »
Eller så lider han rett og slett av beslutningsvegring fordi han driver fotballklubb som hobby og allerede har nok penger til etterkommerne sine og ikke klarer å bestemme seg for om han vil fortsette eller kæsje inn leende hele veien til den Kaymanske banken?
- Leif Olav

DenHviteYeboah

Sv: Takeover
« Svar #2525 på: August 28, 2012, 18:10:55 »
Mulig vi må ta han på ordet og bære han ut av Elland Road for å bli kvitt han.
Såså.  Glem nå ikke at vi ikke har noen garanti for at det blir bedre med nye eiere. ;)
Spiller ingen rolle for meg.Hater Evil Santa så intenst at for min del kan godt Delia Smith kjøpe klubben.På tide at en eier av Leeds United behandler supportere som mennesker!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Takeover
« Svar #2526 på: August 28, 2012, 18:31:42 »
...hvis dere leser trådene om takeover (og tror på Boozie) så har ikke Kenneth Bates noe valg i lengden!!! Han har ikke kapital til å fortsette. Skulle han måtte betale 'kjøperne' tilbake de ca £4mill de allerede har betalt klubben, påkoste kostnadene ved en failed Due Dilligence, og på toppen av dette fortsette å drive en klubb han allerede har cash flow problemer med, han få inn investmensts/nye eiere- Mulig han nå sjekker mulighetene hos andre grupperinger, men uansett kommer han ikke utenom kostnadene han allerede har påført seg ved å drive denne salgsprosessen så langt.

Konklusjon: Han må selge.

... og klubben (så lenge Shaun Harvey) fortsatt er ved roret, vil ikke godta en ny administrasjonprosess. Da vil Harvey ha vært ansvarlig for to administrasjonsprosesser, og pr definisjon være uaktuell for flere jobber innen engelsk FA, der han ellerede har visse posisjoner (uten at jeg husker hva).
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Takeover
« Svar #2527 på: August 28, 2012, 18:34:38 »
Eller så lider han rett og slett av beslutningsvegring fordi han driver fotballklubb som hobby og allerede har nok penger til etterkommerne sine og ikke klarer å bestemme seg for om han vil fortsette eller kæsje inn leende hele veien til den Kaymanske banken?

I lag med SAs innlegg det mest innholdsrike innlegget på denne siden. Senilitet og fullstendig iscenesettelse (som inkluderer innflyging av arabiske businessfolk på Bates' regning) kjøper jeg dessverre ikke.

Bates ønsker selvsagt penger, men også å gjøre alt på sine premisser og til sin tid. Ikke noe nytt i businessverdenen det.

Så må jeg innrømme at jeg er bekymret for tanken over å se løpegutten Shaun Harvey fortsette i rollen.
Marching on together!

Bites Yer Legs

Sv: Takeover
« Svar #2528 på: August 28, 2012, 19:18:35 »
...hvis dere leser trådene om takeover (og tror på Boozie) så har ikke Kenneth Bates noe valg i lengden!!! Han har ikke kapital til å fortsette. Skulle han måtte betale 'kjøperne' tilbake de ca £4mill de allerede har betalt klubben, påkoste kostnadene ved en failed Due Dilligence, og på toppen av dette fortsette å drive en klubb han allerede har cash flow problemer med, han få inn investmensts/nye eiere- Mulig han nå sjekker mulighetene hos andre grupperinger, men uansett kommer han ikke utenom kostnadene han allerede har påført seg ved å drive denne salgsprosessen så langt.

Konklusjon: Han må selge.

... og klubben (så lenge Shaun Harvey) fortsatt er ved roret, vil ikke godta en ny administrasjonprosess. Da vil Harvey ha vært ansvarlig for to administrasjonsprosesser, og pr definisjon være uaktuell for flere jobber innen engelsk FA, der han ellerede har visse posisjoner (uten at jeg husker hva).


Han er en av championship-representantene i FL-styret
KEEP FIGHTING!!

kalle_92

  • Gjest
Sv: Takeover
« Svar #2529 på: August 28, 2012, 21:37:48 »
Kan ikke Bates bare selge, og så kan han finne seg en annen klubb å drive på med som hobby? PEN4KEN

p0ndus

  • Gjest
Sv: Takeover
« Svar #2530 på: August 28, 2012, 21:53:57 »
Kan ikke Bates bare selge, og så kan han finne seg en annen klubb å drive på med som hobby? PEN4KEN

Eller "plage". ?

Jon R

Sv: Takeover
« Svar #2531 på: August 28, 2012, 22:07:47 »
Senilitet og fullstendig iscenesettelse (som inkluderer innflyging av arabiske businessfolk på Bates' regning) kjøper jeg dessverre ikke.

Bates ønsker selvsagt penger, men også å gjøre alt på sine premisser og til sin tid. Ikke noe nytt i businessverdenen det.

Så må jeg innrømme at jeg er bekymret for tanken over å se løpegutten Shaun Harvey fortsette i rollen.

Summen av "lekkasjer" referert av SA og ulike kilder i England siste dager, er at mannen nå har alt å tjene på å selge og svært mye å tape på at overtakelsen havarerer. Ergo, hadde mannen vært ved sine fulle fem ville han signert for lenge siden. Ved å tviholde på aksjemajoriteten risiker han for alvor å bli sittende med nisseskjegget i postkassa.

Kan ikke skjønne at han har noen rasjonelle grunner for å stikke kjepper i hjulene for en TO i dette stadiet av prosessen, med mindre TO innebærer at noen av Bates tidligere lyssky transaksjoner vil komme opp i dagen. Kanskje det er her problemet ligger? Finnes det for mange gamle skjelletter i skapet når det gjelder administrasjonen i 07 , eierskapet av klubben, TA og ER, som truer med å ramle ut ved en overtakelse?  :o

En alternativ teori kan narurligvis være at han gjør dette av ren ondskap , noe som er veldig uvanlig for så gamle mennesker. De er normalt opptatt av sitt ettermæle når de legger inn årene. Vil tro at dette også gjelder Ken Bates men kven kveit når det gjelder den mannen?  ::)
Jon R.

kalle_92

  • Gjest
Sv: Takeover
« Svar #2532 på: August 28, 2012, 22:10:46 »
Senilitet og fullstendig iscenesettelse (som inkluderer innflyging av arabiske businessfolk på Bates' regning) kjøper jeg dessverre ikke.

Bates ønsker selvsagt penger, men også å gjøre alt på sine premisser og til sin tid. Ikke noe nytt i businessverdenen det.

Så må jeg innrømme at jeg er bekymret for tanken over å se løpegutten Shaun Harvey fortsette i rollen.

Summen av "lekkasjer" referert av SA og ulike kilder i England siste dager, er at mannen nå har alt å tjene på å selge og svært mye å tape på at overtakelsen havarerer. Ergo, hadde mannen vært ved sine fulle fem ville han signert for lenge siden. Ved å tviholde på aksjemajoriteten risiker han for alvor å bli sittende med nisseskjegget i postkassa.

Kan ikke skjønne at han har noen rasjonelle grunner for å stikke kjepper i hjulene for en TO i dette stadiet av prosessen, med mindre TO innebærer at noen av Bates tidligere lyssky transaksjoner vil komme opp i dagen. Kanskje det er her problemet ligger? Finnes det for mange gamle skjelletter i skapet når det gjelder administrasjonen i 07 , eierskapet av klubben, TA og ER, som truer med å ramle ut ved en overtakelse?  :o

En alternativ teori kan narurligvis være at han gjør dette av ren ondskap , noe som er veldig uvanlig for så gamle mennesker. De er normalt opptatt av sitt ettermæle når de legger inn årene. Vil tro at dette også gjelder Ken Bates men kven kveit når det gjelder den mannen?  ::)
Hvorfor ville han i det hele tatt gått med på den prosessen i sommer det har vært med hele oppkjøpet, om han hele tiden har vært redd for div. skjeletter etter 07 osv. ? Det skaper ikke mening for meg at han i det hele tatt skulle vurdert?

Promotion 2010

Sv: Takeover
« Svar #2533 på: August 28, 2012, 22:14:04 »
Senilitet og fullstendig iscenesettelse (som inkluderer innflyging av arabiske businessfolk på Bates' regning) kjøper jeg dessverre ikke.

Bates ønsker selvsagt penger, men også å gjøre alt på sine premisser og til sin tid. Ikke noe nytt i businessverdenen det.

Så må jeg innrømme at jeg er bekymret for tanken over å se løpegutten Shaun Harvey fortsette i rollen.

Summen av "lekkasjer" referert av SA og ulike kilder i England siste dager, er at mannen nå har alt å tjene på å selge og svært mye å tape på at overtakelsen havarerer. Ergo, hadde mannen vært ved sine fulle fem ville han signert for lenge siden. Ved å tviholde på aksjemajoriteten risiker han for alvor å bli sittende med nisseskjegget i postkassa.

Kan ikke skjønne at han har noen rasjonelle grunner for å stikke kjepper i hjulene for en TO i dette stadiet av prosessen, med mindre TO innebærer at noen av Bates tidligere lyssky transaksjoner vil komme opp i dagen. Kanskje det er her problemet ligger? Finnes det for mange gamle skjelletter i skapet når det gjelder administrasjonen i 07 , eierskapet av klubben, TA og ER, som truer med å ramle ut ved en overtakelse?  :o

En alternativ teori kan narurligvis være at han gjør dette av ren ondskap , noe som er veldig uvanlig for så gamle mennesker. De er normalt opptatt av sitt ettermæle når de legger inn årene. Vil tro at dette også gjelder Ken Bates men kven kveit når det gjelder den mannen?  ::)

Det er vel her det siste springende punktet er: "Certain legal sources believe that suggestion is not so far from the truth. The talk in the past few weeks has been about disagreements over an indemnity clause – the protection given to a buyer in the event that liabilities appear after a sale is complete.."   :o
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Takeover
« Svar #2534 på: August 28, 2012, 22:25:13 »

Hvorfor ville han i det hele tatt gått med på den prosessen i sommer det har vært med hele oppkjøpet, om han hele tiden har vært redd for div. skjeletter etter 07 osv. ? Det skaper ikke mening for meg at han i det hele tatt skulle vurdert?

Se promos innlegg under.  :)
Jon R.

Leedsfan

Sv: Takeover
« Svar #2535 på: August 28, 2012, 22:27:49 »
Se Jon R sitt innlegg under Promo..
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Jon R

Sv: Takeover
« Svar #2536 på: August 28, 2012, 22:28:52 »
Se mitt, kalle92 og promos innlegg under her, Leedsfan.
Jon R.

Promotion 2010

Sv: Takeover
« Svar #2537 på: August 28, 2012, 22:35:04 »
Se mitt, kalle92 og promos innlegg under her, Leedsfan.

Kikk litt oppover også da....  ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Takeover
« Svar #2538 på: August 28, 2012, 22:35:55 »
Se mitt, kalle92 og promos innlegg under her, Leedsfan.

Kikk litt oppover også da....  ;D

Se Leedsfans innlegg over her, promo.
Jon R.

kalle_92

  • Gjest
Sv: Takeover
« Svar #2539 på: August 28, 2012, 22:36:03 »
Haha! Takk for det folkens  ;)

 :D

Pheriox

Sv: Takeover
« Svar #2540 på: August 28, 2012, 23:18:07 »
En alternativ teori kan narurligvis være at han gjør dette av ren ondskap , noe som er veldig uvanlig for så gamle mennesker. De er normalt opptatt av sitt ettermæle når de legger inn årene. Vil tro at dette også gjelder Ken Bates men kven kveit når det gjelder den mannen?  ::)

Kan jo for "moro" skyld skissere en nesten like dyster alternativ teori (fri fantasi, forhåpentligvis):
Hva hvis de potensielle eierne bruker det de har av midler på å kjøpe klubben, og derfor ikke har råd til å hente inn forsterkninger med det første. Da ville det være interessant å utsette TO til etter transfer deadline, for å slippe unna en del mas.
« Siste redigering: August 28, 2012, 23:19:40 av Pheriox »
"The only difference between Leeds United and a circus is that a circus only has one clown!" - Peter Beagrie 14-02-2014

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Takeover
« Svar #2541 på: August 28, 2012, 23:22:34 »
Haha, det er lett å gå seg vill  :D

Question for BIG/Boozie/Anyone/Everyone

Given the buyers are patient and prepared to wait/spent too much to let it go/really want Leeds United etc...(from Boozie)...
Bates is running out of time and money...(from BIG)...
Solicitors on all sides are urging bates to sign...(BIG and Boozie)...

...then the only logical way for this takeover to NOT go through and for bates to remain in charge would have to be if he brings genuine and significant long term investment into the club. Selling a player(s) for a couple of million just gets him by for a short while - maybe a month or two (which is why, I believe, snodgrass was sold against buyers wishes)...he needs a lot more than that given that crowds will remain low and possibly fall further, and, if the takeover does fail, he's gonna have to repay the £4m the 'buyer' have already put in. And as we've all said so many times, who would give their money to bates?

f**k, I've forgotten where I was going with this...

TOMA is doing my head in


Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Lundewhites

Sv: Takeover
« Svar #2542 på: August 29, 2012, 12:19:42 »
En alternativ teori kan narurligvis være at han gjør dette av ren ondskap , noe som er veldig uvanlig for så gamle mennesker. De er normalt opptatt av sitt ettermæle når de legger inn årene. Vil tro at dette også gjelder Ken Bates men kven kveit når det gjelder den mannen?  ::)

Kan jo for "moro" skyld skissere en nesten like dyster alternativ teori (fri fantasi, forhåpentligvis):
Hva hvis de potensielle eierne bruker det de har av midler på å kjøpe klubben, og derfor ikke har råd til å hente inn forsterkninger med det første. Da ville det være interessant å utsette TO til etter transfer deadline, for å slippe unna en del mas.

Har vært inne på den tanken selv  :(
For the sake of Leeds United he would break himself in two

B_Ød

Sv: Takeover
« Svar #2543 på: August 29, 2012, 12:59:18 »
Kan jo for "moro" skyld skissere en nesten like dyster alternativ teori (fri fantasi, forhåpentligvis):
Hva hvis de potensielle eierne bruker det de har av midler på å kjøpe klubben, og derfor ikke har råd til å hente inn forsterkninger med det første. Da ville det være interessant å utsette TO til etter transfer deadline, for å slippe unna en del mas.
litt sånn asken til ilden for klubben og forventningsfulle supportere da??
Ups & Ups!!

GeirO

Sv: Takeover
« Svar #2544 på: August 29, 2012, 13:15:58 »
Nå må vi da kjøpe denne Takeover (fornavn ukjent?). Han kan gå inn på venstre kant, så blir vi et komplett lag!

 ;D ;D
MOT

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Takeover
« Svar #2545 på: August 29, 2012, 14:44:01 »
Nå må vi da kjøpe denne Takeover (fornavn ukjent?). Han kan gå inn på venstre kant, så blir vi et komplett lag!

 ;D ;D


Mulig det er D.D Takeover, Due Dilligence Takeover, spiller nummer X "Takover"..... ::)....hele saken smaker av farse, her må det være innslag av Alzheimer....... >:(
Yeboahs vitne

Svend Anders

Sv: Takeover
« Svar #2546 på: August 29, 2012, 18:10:49 »
Eller så lider han rett og slett av beslutningsvegring fordi han driver fotballklubb som hobby og allerede har nok penger til etterkommerne sine og ikke klarer å bestemme seg for om han vil fortsette eller kæsje inn leende hele veien til den Kaymanske banken?

Nå har så vidt jeg vet Bates kommet på kant med de fleste av sine etterfølgere også gjennom årene, så jeg tror ikke han er så opptatt av at det skal bli så mye igjen til de nødvendigvis. Men som vi har sagt mange ganger før, hva skal han ta seg til om han ikke eier Leeds?

(eie en annen klubb, jeg vet)

Men jeg er svært spent på hva de neste grepene som gjøres for å få Bates til å signere blir. Må det opprør til blant ansatte i klubben og hans nærmeste støttespillere - og vil det hjelpe? Vil ytterligere protester fra fansen ha noe som helst å si? Eller må det kjøres en PR-kampanje i form av skittentøyvask i media?

SA

sveifors

Sv: Takeover
« Svar #2547 på: August 29, 2012, 18:19:20 »
Eller så lider han rett og slett av beslutningsvegring fordi han driver fotballklubb som hobby og allerede har nok penger til etterkommerne sine og ikke klarer å bestemme seg for om han vil fortsette eller kæsje inn leende hele veien til den Kaymanske banken?

Nå har så vidt jeg vet Bates kommet på kant med de fleste av sine etterfølgere også gjennom årene, så jeg tror ikke han er så opptatt av at det skal bli så mye igjen til de nødvendigvis. Men som vi har sagt mange ganger før, hva skal han ta seg til om han ikke eier Leeds?

(eie en annen klubb, jeg vet)

Men jeg er svært spent på hva de neste grepene som gjøres for å få Bates til å signere blir. Må det opprør til blant ansatte i klubben og hans nærmeste støttespillere - og vil det hjelpe? Vil ytterligere protester fra fansen ha noe som helst å si? Eller må det kjøres en PR-kampanje i form av skittentøyvask i media?

SA

80 år og på god veg inn i senil tilstand. Han var en vanskelig og tverr person i yngre dager og det blir verre og verre for hver dag som går. Tror rett og slett ingenting biter på ham. En fot i grava og hendene på Leeds. Huff. Kjenner vi noen som kan voodoo som vi kan sende ei Ken-dukke
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

Gufrias

Sv: Takeover
« Svar #2548 på: August 29, 2012, 18:26:37 »
Kan jo for "moro" skyld skissere en nesten like dyster alternativ teori (fri fantasi, forhåpentligvis):
Hva hvis de potensielle eierne bruker det de har av midler på å kjøpe klubben, og derfor ikke har råd til å hente inn forsterkninger med det første. Da ville det være interessant å utsette TO til etter transfer deadline, for å slippe unna en del mas.
litt sånn asken til ilden for klubben og forventningsfulle supportere da??
Ashes to ashes
Hekta på Leeds siden 1974

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Takeover
« Svar #2549 på: August 29, 2012, 21:14:29 »
Blogg som prøver å forklare Bates posisjon pr dato...



http://spoughts.co.uk/2012/08/29/ken-bates-is-on-the-ropes/


Ken Bates is on the ropes

 
Viewing the takeover, it has become increasingly clear that Ken Bates no longer holds any power at the club that he owns. This is a baffling state of affairs, and one that I will seek to explore. Below is an explanation of how Ken Bates has found himself in a position whereby his ownership is of little more value than the name on the door, and what this has resulted in at Elland Road.
 
Ken Bates has often spoken of the solvency of Leeds United since his second phase of chairmanship, i.e. the lifting of Administration and the granting of power back into his hands in 2007. The manner in which Ken Bates re-established control of the club, eventually winning over other bids through the insistence of previously unheard of debtors, allowed Bates to put Leeds back on a firm financial footing. The chairman paid mere pennies in the pound, and would not have to pay any more unless Premier League football was achieved prior to 2017. This is of little consequence, as the cost of this additional fee is minimal relative to the windfall that Premier League football provides. (It is, however, interesting as an aside – agreements over who should have to pay this fee will likely have proved an annoyance in negotiations.) Bates then spent several years insisting that only did he not own Leeds United, but that the various offshore trusts that owned the club, on paper, had nothing to do with him. Bates reportedly even carried out his duties as Chairman completely unaware of who owned the club. He even managed to purchase the club from these mysterious owners, still not aware of who they were.
 
It was at this point that Bates began to make decisions that brought Leeds United’s solvency into question. Whilst Leeds had sold players on over the years, for example Fabian Delph, the loss of Beckford at the start of our Championship return seemed understandable. After all, he simply did not agree a deal. It was, at that point, not a question of whether Beckford was being sold to fund Bates or anything of the sort – after all, we had rejected deals for him the previous January, losing him for free with the understanding that he’d get us promotion. It is also not worth considering the financial benefit of promotion offsetting the loss of the transfer fee; the manner in which the Football League operates means that the jump in central fund allocation between the two divisions is negligible. Where the Premier League represents a return to eight-figure television payments, the Football League is generally built around a reasonable understanding that funds are fairly evenly split – there is obviously a divisional difference but promotion does not bring the material gains that the hyped £90 million Championship play-off final does. So Beckford was retained, with the question not being about the business side of Leeds United, but the footballing side.
 
Why, one might reasonably ask, has there been a shift? Beckford was, over the course of an 18 month period, swiftly followed by Johnson, Kilkenny, Schmeichel, Gradel, Howson and Snodgrass. Of those mentioned, three of them are now playing in the Premier League, and one reportedly single handedly fired a Ligue 1 side to the Europa League in the latter half of 2011/12. Yet none seemed particularly keen to go. Ben Parker will remain an everlasting hero at Elland Road for his ruthless reporting of Howson’s transfer. At an event in the Pavilion, Parker revealed that Howson was truly forced out, a bid accepted and no attempt to retain him. It has been reported by the brilliant people at the Leeds United Supporter’s Trust that Snodgrass has a buy-back clause built into his contract. The fact that it was built into his contract, not the terms of the transfer, shows that this is a term he insisted on – he did not want to leave Elland Road, even if the club saw no belief of ever easily bringing him back.
 
Why has this shift happened? The reality is, ever since the paper transfer of the club into Ken Bates’s hands, astoundingly foolish decisions have been made, the most obvious of which is the building of the East Stand corporate section last summer. It is no coincidence that the supposed £7 million outlay on this development has coincided with our most regular period of player sales. As covered first on this site, Simon Grayson’s budget was horribly slashed last season. Every Leeds fan knows this, but for the last 18 months, football has no longer been the priority at Elland Road.
 
Why is this all important for the question we ask today, which is how has Ken Bates found himself in the position he’s in, and what does this mean for the takeover? Ken Bates has actually, through incompetence and a steadfast stubborn belief that his personal philosophy on football club chairmanship, which also nearly led Chelsea to ruin, is the only right way, managed to place Leeds on a precipice between a takeover and future success, and financial frailty and ruin.
 
This is the situation at Elland Road. The loan taken to cover the building of the East Stand development has been offset against Season Ticket income for the next two seasons. The Square Ball covered this months ago. However, whilst this proves we have significant debts that cannot be easily serviced, it also leads to another issue at the club – cash flow. Season Ticket income is dealt with in a frankly odd manner. The club is not allowed to spend each portion of money until the good has been delivered to the fan – i.e. the match that each 23rd of a season ticket pays for. Whilst it gives the club guaranteed income over the course of a season, the money from a season ticket cannot be spent as a lump sum. Therefore it is incredibly beneficial to cash flow if retained. It provides a guaranteed payment every month that can be factored into budgets, giving leeway against any sudden costs. The selling of this income to the tune of £5 million to fund the East Stand means that at Leeds, there is no guaranteed monthly income. Should Leeds suffer a shock to the financial system, there is every chance that we will not be able to afford it. The safety net is gone, and yet we still have debts to service.
 
Alone, this would place Leeds United in a precarious financial position. Whilst player sales can cover this and even give Leeds a positive financial outlook at the end of a season, any other debts would make things difficult. Ken probably realised he could no longer hold his position at the club. The issue of financial ruin can be combined with the fact that no one particularly likes him. Yes there is a subset of fans who accept him, but as the summer has shown, this is easily eroded. There is a final reason Ken might wish to leave, that will come into his thinking, that I do not wish to expound upon. It is a reason nonetheless.
 
So along came a takeover attempt. The Yorkshire Evening post has covered that this has been agreed several times, as have LUST. Bates remains obstinate in his signing off of the documents, which has led to the Pen4Ken movement.
 
However, the signing off has to occur. The original issue of debt arising from the East Stand development (and the Pavilion) aside, the club has since been loaded with further debts that Ken is not in a position to fend off. There was an agreed fee that would be paid if due diligence occurred successfully yet the deal collapsed, which is why Bates has come crawling back to the negotiation table. Furthermore, the new owners funded Aiden White’s new contract, which the club would not have been able to afford otherwise – similarly, we cannot afford to pay back their involvement in this should the takeover collapse entirely. A similar agreement was in place, I have heard from sources, for Lee Peltier’s transfer – Warnock himself said he was surprised that we were able to afford him.
 
Should the takeover collapse therefore, the future does not look rosy. Administration is a very realistic possibility. Ken cannot afford for this to happen – in the event of administration, Bates would receive no money for the sale of the club, and the potential new owners would likely be able to snatch the club for a significantly lower price than if Bates sold to them directly. This is assuming debtors related to Bates (i.e. Astor) do not come crawling from the woodwork.
 
This has all led to the current situation at Elland Road. Bates needs to sell but is obstinate in his refusal to. Shaun Harvey, bemoaned by Leeds fans, has taken the club aside and united it against its owner, in a bizarre twist of events. “The club”, as alluded to by Gary Cooper, chairman of LUST, is now entirely separate in action from “Ken Bates”. There was no defense of Ken Bates on Yorkshire Radio last night when a caller named Steve managed to air grievances on the phone-in, merely the suggestion that Yorkshire Radio itself was not biased. An interview with Bates remained on LUTV for very little time – broadcast once in the ground well before kick-off against Wolves, with few in attendance, this was likely to appease Bates. Shaun Harvey appeared at an evening organised by LUST and the FSF, an incredibly unlikely event months ago. Harvey seems to have Cooper onside, at least with the mutually beneficial goal of ousting Bates, as, after all, Harvey understands that the only way Leeds United can continue (given debts and all) is with new owners who have the financial muscle to rectify the mistakes Bates has made over the last few years. Bates himself would never accept these are mistakes. He is a stubborn old man who believes his method of property development is the way forward for football clubs. He thinks he can still turn it around, that is why he does not sign.
 
He will have to though. The Bates regime cannot last much longer. He cannot afford it. It is sign or bust for Ken Bates, and signing will bring him untold riches. The Club itself is united against him, and Bates has no allies. He even went as far as attempting to get the Supporter’s Club on his side in the programme notes last night, which shows how far he has fallen. He is so weak that he needs help from those he has previously criticised repeatedly. There are no assets left to sell. He is all alone, trapped in an ivory tower as those below him ignore his demands.
 
Bates must sign and he will. The only question now is when.
 
Follow Amitai Winehouse on Twitter
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan