Thorp arch-tilbakekjøp mm.

Started by MacMurder, August 18, 2009, 14:25:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Superfan

Quote from: Budda on October 02, 2009, 11:07:33
Jeg skjønner virkelig ikke hvorfor dette skulle være et problem. Kommunen låner ikke penger til eierne, men de kjøper TP for å så leie ut til klubben. Kommunen har ingen ting å tape på dette, og er med også å sikre utviklingen av talenter i Leeds.

Jeg skjønner heller ikke hvorfor kommunen skal være en pådriver for å avdekke eierforhold. De har ikke noe med det å gjøre. Latterlig forslag

Enig! Kommunen har vel egentlig alt å vinne, ved å kjøpe en eiendom som er verdsatt til det mangedobbelte av hva de betaler. Enkel avgjørelse spør du meg.

h.b

Da ser det ut til at denne avtalen er i boks

http://www.leedsunited.com/news/thorp-arch-agreement-edges-closer-20091002_2247585_1815665
THORP ARCH AGREEMENT EDGES CLOSER
02 Oct 2009
Council confirm terms agreed with Leeds United...

Leeds United chairman Ken Bates has expressed his delighted after confirmation that terms have been agreed between Leeds City Council and Leeds United Football Club regarding the future of the club's Thorp Arch training ground.
Leeds City Council yesterday (Thursday) approved terms which would see the council acquire Thorp Arch from the Manchester-based company Barnaway Ltd and lease the facility back to Leeds United.
Councillor Richard Brett, who chaired the subgroup of councillors which made the decision, said:  "We have settled the main terms of any agreement with Leeds United and look forward to completing our due diligence work so that matters can be concluded as soon as possible.
"This will be a good deal for both council taxpayers and the club. The city will secure ownership of the facility to ensure its availability for training during the Olympics 2012, the two Rugby World Cups in 2013 and 2015, and for the Football World Cup should it come to England in 2018.
"The council has also negotiated an increase in community outreach work with Leeds United. This will all be achieved at no cost to the taxpayer as the annual rent paid by the club will cover the annual cost of the council's borrowings to buy the facility."
Leeds United chairman Ken Bates said: "We're delighted to be entering into a partnership with Leeds City Council.
"We appreciate their support and it gives great encouragement that we are working together.
"We look forward to extending that partnership by continuing to work closely together during the build-up to 2018."
Leeds United will have the option to acquire the freehold of the facility after 14 years when all council debt has been repaid or earlier by negotiation.

Superfan

Quote from: Superfan on September 18, 2009, 14:24:41
Skulle virkelig ønske at enkelte satte seg inn i faktum og saksopplysningene før en spekulerer vilt og uhemmet i "død og fordervelse".

Leeds Council har hele tiden hatt to alternativer; enten lån eller kjøp. Dette framgår direkte av pkt. 6.2 i rapporten til Executive Board:

Quote6.2 There are two basic models for Council involvement, should Members be minded to assist the Club:-

(i) The Council gives the Club a loan to acquire the facility, and receives annual loan repayments from the Club. The Council takes a charge over the asset to insure itself against the risk of default by the Club.

(ii) The Club novates its option to purchase to the Council and the Council acquires the facility itself and leases it back to the Club, which then makes annual rental payments to the Council. In the event of default the Council is already then the owner of the facility. This option can allow for the ultimate ownership of the facility by the Club under a formula-based option to acquire. There may be issues regarding double payment of stamp duty here which would need to be addressed.

Det uttales videre at:

Quote6.5 The Club states that under the second option (6.2 (ii)) its intention would be to acquire the training facility back from the Council as soon as funds permit. In that context the Council’s assistance should be seen as providing stop-gap funding to ensure that the option to purchase is not lost. Clearly if the Club does go on to acquire the facility from the Council than any risk is eliminated at that point.

Så alle mørkemenn: det er nok slik at (i) kommunen overtar klubbens opsjon på kjøp til opsjonsprisen, og (ii) klubben vil få opsjon på å kjøpe anlegget tilbake fra kommunen. Sorry, but that's the way it is.

Beklager h.b, men da fikk jeg rett. Fint for klubben og fint for byen.

Sydhagen

glimrende nyheter nå før helgen!  :)

la oss nå gå for å KNUSE Charlton imorgen!  8)
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

jarle

Bra... da er den ballen lagt død!

Bra gjort av Bates og få igjenom den...
Diverse World Cup og muligheten for Leeds City til å ta del i inntektene fra et evt WM i fotball som avgjørende. Uten et oppgradert ER og TA ville neppe Leeds få kamper og inntekter lagt til byen.

Gruppespill og kvartfinale på ER er vel mulig...

Semifinale OT og i London

Finale Wembley...

4ever arcticwhite

Liker særlig denne:

Leeds United will have the option to acquire the freehold of the facility after 14 years when all council debt has been repaid or earlier by negotiation.

Jeg tolker det slik at Leeds overtar TA (gratis) når lånet er nedbetalt, og vi kan velge å kjøpe det tidligere dersom vi har penger til det.

Hvis det virkelig er slik, så er det jo en genialt god deal.
The future's so White I've got to wear shades 8)

DenHviteYeboah

Hurra-dette var gode nyheter!
Hurra for Papa Smurf :)
Hurra for Leeds United :)

baste

Bates har gjort noe bra i LEEDS...tross alt? God helg og så satser vi på en SEIER i morgen.

MOT

Per Arne

Men var det egentlig noen som trodde at Bates var kommet dit han er i dag fordi han er stokk dum?  Personlig tror jeg at Bates har en plan med Leeds. Han vil ta klubben opp, og dermed tjene en god slump penger.

:)

Andersen

Skjønner ikke en d..............tt av dette her, !  :( men håper nissefar Bates vet hva han gjør .!  :o LEEDS4EVER. 

Rudi G.

Slik jeg forstår dette her er dette en god deal for Leeds United  :)

Peters

Quote from: Per Arne on October 02, 2009, 21:57:26
Men var det egentlig noen som trodde at Bates var kommet dit han er i dag fordi han er stokk dum?  Personlig tror jeg at Bates har en plan med Leeds. Han vil ta klubben opp, og dermed tjene en god slump penger.

:)

Hva skal Bates med flere penger når han har det som plommen i egget i Monaco og er sjef for verdens beste fotball klubb.....  8) 8) 8)

Peters

Quote from: h.b on October 02, 2009, 13:29:44
Det hele kan komme til å falle i fisk på grun av dette.
Javist så er det ikke Leeds kommunen skal låne penger til. Men de skal kjøpe anlegget for å leie det ut til Leeds. Men på grunn av dette bråket så kan kommunen faktisk velge å få se bøkene som viser at Leeds ikke har penger til dette selv. Kommunen kan her snu kontra. Og hvis vi tenker kommune og økonomi. Er det noen som har prøvd å få noe fra en kommune uten å måtte dokumentere alt hva du har og eier.
Men i prinsippet så er jeg fullstendig enig med Jarle her. Jeg hadde sagt nei til forespørselen fra Leeds. Vet at dette vil gå ut over TA, men jeg mener at det med eierskapstrukturen er mye viktigere i lengden enn det med TA.
Leeds kan alltids bygge et nytt TA et annet sted. Men Leeds kan faktisk bli ødelagt i lengden ved at man ikke vet hvem som eier klubben eller hva som skjer med klubben i lengden

Bøkene kan både du og kommunen få se HB....  ;)

Promotion 2010

Da er avtalen med kommunen i boks. Leeds United kan kjøpe TA tilbake i løpet av de neste 14 årene - da gjeld på anlegget er i null - eller når-som-helst før eller etter!

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Leeds-United-Thorp-Arch-deal.5702793.jp

Leeds United: Thorp Arch deal good for the taxpayer

Council bosses today insisted their proposed purchase of Leeds United's Thorp Arch training ground would prove a "good deal" for taxpayers.

Date: 05 October 2009
By Paul Robinson
Council bosses today insisted their proposed purchase of Leeds United's Thorp Arch training ground would prove a "good deal" for taxpayers.
Leeds City Council yesterday announced it had agreed terms with the football club over the future of the site.

Subject to the satisfactory completion of due diligence checks, the
council will now buy Thorp Arch for an estimated £6m from its current owner, Manchester-based company Barnaway, and lease it back to United.
Welcoming the agreement, council leader Coun Richard Brett said: "This will be a good deal for council taxpayers and the club.

"The city will secure ownership of this facility to ensure its availability for training during the 2012 Olympics, the rugby World Cups in 2013 and 2015 and the football World Cup, should it come to England in 2018."

Coun Brett stressed the deal would involve no cost to the taxpayer, as Leeds's rent would cover the amount borrowed by the council for the purchase.

United will have the option to acquire the site after 14 years, when all Thorp Arch-related debt incurred by the local authority will have been cleared.

Alternatively, Leeds could purchase the facility before that time, should they come up with the necessary funds.

The council today declined to discuss the amount of rent it was planning to charge the club.

United chairman Ken Bates said he was "delighted" that terms had been agreed.

Leeds, then under the chairmanship of Gerald Krasner, sold Thorp Arch to Manchester businessman Jacob Adler for £4m in 2004 as they tried to stave off financial collapse.

The club was given a 25-year lease on the facility - on prime building land near Wetherby - as well as an option to repurchase it for a fixed price of about £6m. That option, however, expires later this month.

The council says allowing it to lapse could mean the site is lost to development once United's lease runs out.

Leeds United approached the local authority for help after failing in attempts to raise money themselves for the buy-back.

To allow the deal to be done, United will surrender their repurchase option with Barnaway to the council.

The local authority's executive board voted last month to make a formal offer to Leeds regarding Thorp Arch.

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Tom S

Leeds United: Completion date for Thorp Arch deal

The deal to sell Leeds United's Thorp Arch training ground to Leeds City Council will be completed by October 15, according to club chairman Ken Bates.

Leeds City Council have agreed to purchase Thorp Arch from its private owners and lease the complex back to United.

Bates announced in last night's programme that transfer of ownership will be finalised no later than a week tomorrow.

(YEP)
COME ON LEEDS !!

h.b

For ikke å ta helt av her når det gjelder negativitet. Men er ikke 10 oktober datoen som et gjennkjøp må gjennomføres. ser at dette med FL kan sette kjepper i hjulene her http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/teams/l/leeds_united/8299058.stm , eller har ikke dette noe å si.

Budda

Quote from: h.b on October 09, 2009, 15:21:43
For ikke å ta helt av her når det gjelder negativitet. Men er ikke 10 oktober datoen som et gjennkjøp må gjennomføres. ser at dette med FL kan sette kjepper i hjulene her http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/football/teams/l/leeds_united/8299058.stm , eller har ikke dette noe å si.

Skjønner ikke hvorfor kommunen må vente til at det kommer en avklaring. Er jo ingen risiko for kommunen å eie treningsanlegget. Eieren TA er jo avklart, og har ingen tilknytning Bates eller Forward.

I følge Bates så vil avtalen bli gjennomført 15 oktober:

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Leeds-United-Completion-date-for.5712474.jp
Endre

h.b

Quote from: Budda on October 09, 2009, 15:40:47
Quote from: h.b on October 09, 2009, 15:21:43

Skjønner ikke hvorfor kommunen må vente til at det kommer en avklaring. Er jo ingen risiko for kommunen å eie treningsanlegget. Eieren TA er jo avklart, og har ingen tilknytning Bates eller Forward.

I følge Bates så vil avtalen bli gjennomført 15 oktober:

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Leeds-United-Completion-date-for.5712474.jp

Dette her fater ikke jeg heller. FL har vel ingenting med hvordan kommunen og Leeds sammarbeider. Men det virker som om et eller annet ikke helt er på plass

Boxman

Nå skal jo klubben betale leie for dette her, og da må de som kjent være betalingsdyktige.
Det LCC nå prøver å sikre seg mot, er at The Football League skal gjøre noe som får konsekvenser i så måte. Sparke dem ut av ligaen f.eks. Jeg tipper de forhører seg om hva som vil være ytterste konsekvens av undersøkelsene som nå blir gjort.
Hvis FL f.eks sier at det verste som kan skje, er at klubben får 1 år på seg til å finne en "Fit and proper" eier, så vil det umulig være noe problem. Sier de derimot at klubben kan sendes ned til Conference, så vil det bli et problem.
Ergo tror jeg at dersom kjøpet gjennomføres, vil det kunne si en del om hva vi risikerer i forhold til FL's undersøkelser. Forkastes avtalen...be afraid....be very afraid. Hvis ikke...don't worry, be happy!  :-\
Proud to be Leeds!

h.b

Council calls for Leeds United to come clean on club's ownership
• Council wants £6m training ground with World Cup in mind
• No sale will take place until council knows who owns the club

http://www.guardian.co.uk/football/2009/oct/10/leeds-united-council-thorp-arch

Virker som om Bates må vise de virkelige eierne. Og det rimelig raskt

Torpe-do

Quote from: h.b on October 10, 2009, 09:17:37
Council calls for Leeds United to come clean on club's ownership
• Council wants £6m training ground with World Cup in mind
• No sale will take place until council knows who owns the club

http://www.guardian.co.uk/football/2009/oct/10/leeds-united-council-thorp-arch

Virker som om Bates må vise de virkelige eierne. Og det rimelig raskt

Mener det er en bra ting. Shit or get of the pot!

jarle

hmmm... nå har vi trøbbel på to fronter!!

TA - Leeds Council krever eierforhold klarert...
FL - krever Fit and proper owner...

Hvordan skal Bates avsløre noe som tydeligvis ikke tåler dagens lys...

Spennende å se reaksjonene på forumet her om både TA ryker og FL setter ned foten...

Rudi G.

Quote from: jarle on October 10, 2009, 18:41:39

Spennende å se reaksjonene på forumet her om både TA ryker og FL setter ned foten...

Dette er jo noe du absolutt burde være fornøyd med at skjer. Dette kan jo være den store muligheten til å bli kvitt den store hodepinen din! For all del, vår hodepine også men vi kjører jo strutsetaktikk!

jarle

Quote from: Rudi G. on October 10, 2009, 18:55:40

Dette er jo noe du absolutt burde være fornøyd med at skjer. Dette kan jo være den store muligheten til å bli kvitt den store hodepinen din! For all del, vår hodepine også men vi kjører jo strutsetaktikk!

Sinna?...

Kall det hva du vil... men når man er negativ til folk som kommer med info og synsspunkter på viktige ting rundt Leeds med argumenter som at jeg liker kun det sportslige jeg...
og ikke krig og fred å sånn... så kan man vel ligge unna den tråden da...

Jeg driver ikke å hopper rundt på alle tråder å kritiserer innlegg jeg ikke liker eller temaer jeg ikke er så opptatt av... oppfordrer deg til det samme.

Er like trist og lei meg som alle andre når det stormer rundt klubben... poenget mitt er at det kommer til å fortsette å storme helt til vi har en redelig eier på plass... en som vi faktisk vet hvem er... ikke en bankboks på Cayman island....

Hvis postbokser kan eie fotballklubber er vi på villspor - uansett om det er Leeds eller en annen klubb.
Og Bates er en stoooor katastrofe for Leeds United! - 10 år eller mer på å rykke opp til PL igjen!!!
Skandale!!!

Peters

Quote from: jarle on October 10, 2009, 19:30:57

Sinna?...

Kall det hva du vil... men når man er negativ til folk som kommer med info og synsspunkter på viktige ting rundt Leeds med argumenter som at jeg liker kun det sportslige jeg...

Jeg driver ikke å hopper rundt på alle tråder å kritiserer innlegg jeg ikke liker eller temaer jeg ikke er så opptatt av... oppfordrer deg til det samme.

Er like trist og lei meg som alle andre når det stormer rundt klubben... poenget mitt er at det kommer til å fortsette å storme helt til vi har en redelig eier på plass... en som vi faktisk vet hvem er... ikke en bankboks på Cayman island....

Hvis postbokser kan eie fotballklubber er vi på villspor - uansett om det er Leeds eller en annen klubb.
Og Bates er en stoooor katastrofe for Leeds United! - 10 år eller mer på å rykke opp til PL igjen!!!
Skandale!!!

Point taken Jarle.

Rudi G.

Sinna?...

Skandale!!!

??? Var dette svar til mitt innlegg Jarle eller har du postet feil? Jeg ser jo muligheter med kravene til LC og FL! Gjør ikke du? Mener du jeg er negativ til dine synspunker så må du faen med lese hva jeg skriver i innleggene mine!

Boxman

poenget mitt er at det kommer til å fortsette å storme helt til vi har en redelig eier på plass... en som vi faktisk vet hvem er...
Ok, så hvem er denne eieren da? Få høre nå da, og slutt å prate piss!
Den dagen Bates kjøpte klubben fra Krasner og co, var Bates eneste som var villig å legge penger på bordet. Eller? Og nå? Alt har sin pris, men jeg har ikke sett noen som er villig til å betale jeg. Har du? Hvem er denne eieren som skal komme fra det store intet, og redde oss? Få høre hvem du babler om? Hvem? Hvem? Hvem?
Du forventer vel ikke at Bates(eller hvem som nå eier klubben) skal gi den bort? Så naiv kan du umulig være!?! Eller?
Proud to be Leeds!

Asbjørn

Please, folkens, det er lørdagskveld og all tingen...
Vi demper språkbruken, og prater sak.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Tom S

Ja, det er nok dette som trigger tenker eg...
:o
COME ON LEEDS !!

fjellhaugen

januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!