Skrevet av Emne: Amazon.com  (Lest 2355 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Amazon.com
« på: August 26, 2009, 20:35:33 »
Lurte på å bestille noen pokerbøker fra Amazon.com, ettersom de blir schwindyre om man bestiller gjennom et norsk bindeledd.

Er det noen som har erfaring med bestilling fra siden? Tenkte på 4 bøker, på ca 3-400 sider hver, så vekten blir jo ikke så altfor stor. Får en pris for bøkene (ca 75$) og en totalpris når jeg skal angi betalingsmetode (ca 95$).

Spørsmålet mitt er om jeg kan forvente at 95 daler er totalbeløpet (dette er inkl. shipping), eller om Jens også vil ta en klekkelig sum når pakken krysser grensa til Norge? Om totalsummen blir f.eks. 1000-1200kr, så kan jeg like godt kjøpe bøkene på norske nettsteder.
Marching on together!

CoachKarlstad

Sv: Amazon.com
« Svar #1 på: August 26, 2009, 21:08:35 »
Lurte på å bestille noen pokerbøker fra Amazon.com, ettersom de blir schwindyre om man bestiller gjennom et norsk bindeledd.

Er det noen som har erfaring med bestilling fra siden? Tenkte på 4 bøker, på ca 3-400 sider hver, så vekten blir jo ikke så altfor stor. Får en pris for bøkene (ca 75$) og en totalpris når jeg skal angi betalingsmetode (ca 95$).

Spørsmålet mitt er om jeg kan forvente at 95 daler er totalbeløpet (dette er inkl. shipping), eller om Jens også vil ta en klekkelig sum når pakken krysser grensa til Norge? Om totalsummen blir f.eks. 1000-1200kr, så kan jeg like godt kjøpe bøkene på norske nettsteder.

Ifølge denne: http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&epslanguage=NO#avgiftsfri

finner du:
- Alle varer som importeres til Norge er i utgangspunktet avgiftspliktige. Unntakene er:
Sendinger fra utlandet med verdi (eksklusiv frakt- og forsikringskostnader) inntil 200 kroner med unntak av alkoholholdige drikkevarer og tobakkvarer.
Bøker - uansett verdi - som importeres av privatpersoner til eget bruk. For informasjon om hva som regnes som bøker, se forskrift om avgiftsfritaket for bøker.

Så da er det vel bare å bestille da...  :)

Budda

Sv: Amazon.com
« Svar #2 på: August 26, 2009, 21:28:24 »
Et tips: sjekk om det har bøkene på Play.com. De tar ikke porto, og er som oftest billigere.
Endre

readysteady

Sv: Amazon.com
« Svar #3 på: August 26, 2009, 21:40:02 »
Et annet tips er å handle på amazon.co.uk i stedet for på amazon.com (hvis de har bøkene, vel og merke). Min erfaring er at dette gir en mye raskere leveranse.

fjellhaugen

Sv: Amazon.com
« Svar #4 på: August 26, 2009, 21:44:49 »
dersom du bestiller bøkene med free shipping, som budda foreslår, blir de minder og du kan også be firmaet du bestiller om å skrive "gift" på pakken.
går ofte gjennom da, da det ikke skal fortolles gaver ;)

ellers er det også en del firmaer du kan få igjen en del av fortollingen ved å scanne utgiftene dine ved mottak og sende kvitteringen til avsender. obs, dette får du ikke alltid
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

ollan

Sv: Amazon.com
« Svar #5 på: August 26, 2009, 22:04:02 »
dersom du bestiller bøkene med free shipping, som budda foreslår, blir de minder og du kan også be firmaet du bestiller om å skrive "gift" på pakken.
går ofte gjennom da, da det ikke skal fortolles gaver ;)

ellers er det også en del firmaer du kan få igjen en del av fortollingen ved å scanne utgiftene dine ved mottak og sende kvitteringen til avsender. obs, dette får du ikke alltid

bøker er det ikke toll på.................................(for privatimport)
Ollan

Robert

Sv: Amazon.com
« Svar #6 på: August 26, 2009, 22:15:39 »
Det er selvfølgelig ikke toll på bøker.
Men det er heller ikke moms. Derfor kan du bestille uten problemer fra Amazon.

Amazon er helt glimrende, bestiller ofte både fra .com og .co.uk. De er veldig flinke om noe skulle skje, men om du velger den billigste frakten kan det ta usannsynlig lang tid før du får bøkene (har ventet i over 30 dager).

Går oftest fortere fra co.uk enn fra .com forøvrig.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Dennis

Sv: Amazon.com
« Svar #7 på: August 26, 2009, 22:22:07 »
Tusen hjertelig for alle svar!  :)

Da blir det bare å lesse på da!  8)
Marching on together!

fjellhaugen

Sv: Amazon.com
« Svar #8 på: August 26, 2009, 22:40:23 »
dersom du bestiller bøkene med free shipping, som budda foreslår, blir de minder og du kan også be firmaet du bestiller om å skrive "gift" på pakken.
går ofte gjennom da, da det ikke skal fortolles gaver ;)

ellers er det også en del firmaer du kan få igjen en del av fortollingen ved å scanne utgiftene dine ved mottak og sende kvitteringen til avsender. obs, dette får du ikke alltid

bøker er det ikke toll på.................................(for privatimport)

busted!!

må si jeg ikke har kjøpt ei eineste bok på nettet.
går mest i ..... tja omtrent alt annet når jeg tenker meg om ;D
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

R - R

Sv: Amazon.com
« Svar #9 på: August 26, 2009, 23:31:43 »
Amazon kan anbefalast på det varmaste. Bøkene kjem relativt kjapt, og prisane er betydeleg lågare enn i Noreg.

Et tips: sjekk om det har bøkene på Play.com. De tar ikke porto, og er som oftest billigere.

Play.com er meget bra, spesielt på film og cd'ar. Amazon har mykje større utval, spesielt på bøker, og har som oftast litt lågare prisar. Om du bestiller mange bøker kjem som oftast Amazon ut, men ved få bøker så lønnar Play som oftast seg.

Uansett, både Amazon og Play er meget bra. Har lagt igjen ein del tusenlappar på dei sidene...
- Rune

Dennis

Sv: Amazon.com
« Svar #10 på: September 04, 2009, 17:01:15 »
Takk for anbefalelsene!

Bøkene kom i kassa (dvs. måtte hente de på nærmeste PostiButikk pga størrelsen) ikke mer enn åtte dager etter bestilling. Bestilte da nest raskeste leveringstid (av tre alt) som var 8-16 dager, men den antatte leveringstiden kom likevel opp som 21.september.

Meget fornøyd med Amazon  ;)

(PS: Dette var Amazon.com, ikke co.uk pga litt dyrere priser og de manglet en av bøkene.)
Marching on together!