Main Menu

Diego Maradona

Started by trondt, September 10, 2009, 08:03:02

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

trondt

Ser ut til at mannen med "guds hånd" er like latterlig som landslagssjef som han var som spiller.
For meg vil han alltid være den største jukseren som han har satt sine ben på en fotballbane.
Helt siden han ble utvist i VM -82 til dopingavsløringene som satte punktum for en karriere som kunne vært fantastisk. Når man føler seg så stor (?) som lille Diego gjorde, så behøvde man ikke, i hans verden, å innrømme det jukset som tv-bildene beviste. En liten innrømmelse her, og jeg skulle hyllet han som mannen som vant vm i -86 alene. 

Budda

Fryder meg. Har aldri likt fyren
Endre

Sleivind

Ansette Maradona som landslagstrener er som om Norge skulle ansatt Myggen og Mini. Det kan bare ikke gå bra!

pale

Quote from: Budda on September 10, 2009, 11:13:41

Hvordan er det mulig?
Har du sett han spille fotball?

Tidenes, uten tvil, beste fotballspiller.
Vant VM 86 alene, seriegull med Napoli, VM-finale 90 osv.osv.

At fattiggutten Diego, ble bergtatt av sitt eget ego er noe man lett kan forstå ut fra hvor han kommer fra og hvilken kultur han er vokst opp i.
Det er ikke uten grunn at han er elsket i Argentina, han snakker fattigfolks sak og er en glødende sosialist.

Ja,vel han har gjort mange dumme ting. Og jeg tror heller ikke han er en god landslagstrener. Men å slakte han fordi han handset mot England 86, og tok en forklaring med Guds hånd, er å trekke det langt.

Jeg synes tvert imot at Guds hånd forklaringen er helt suveren! Langt bedre enn Wenger som aldri ser noen ting...

Kanskje han mente at når Argentina slår England, så har Gud en finger med i spillet?

Dennis

En fantastisk spiller, antakelig en dårlig sjef.

Et VM uten Argentina?  :(
Marching on together!

Ronald

Quote from: Sleivind on September 10, 2009, 11:16:09
Ansette Maradona som landslagstrener er som om Norge skulle ansatt Myggen og Mini. Det kan bare ikke gå bra!
Ut fra Myggens uttalelser førkampen mot Makedonia så skal du ikke se bort fra et slikt senario
:-[
Han mener tydelig vis at det hadde vært bedre med 90 tallets helter som landslagstrenere enn Drillo. :-[ :-[
Han må ha tatt noe han ikke har godt av.

Når det gjelder Maradona så har eg kost meg med filmen om mannen, spilleren og legenden. Han hadde litt av et liv,men desverre håpløse "venner" og rådgivere.

trondt

Ja, pale, jeg har sett han spille fotball. En, til tider, eksepsjonell fotballspiller. Som jeg skriver så anser jeg at han vant VM i -86 alene, men på grunn av faktene, oppførselen, den ikke-tilsteværende evnen til selvinnsikt, så vil han for meg aldri bli noe annet enn en parentes i fotballhistorien. Du nevner finalen i vm i -90. Jeg anser det argentinske laget som opptrådte i den finalen som verdens mest usympatiske. En stor spiller og kaptein ville ha gjort sitt til at laget opptrådte med mer verdighet og fair-plyinnstilling. I stedet var maradona en pådriver i den farsen som finalen utviklet seg til.
Men smaken er som baken osv.................................

Budda

Quote from: pale on September 10, 2009, 11:54:15
Quote from: Budda on September 10, 2009, 11:13:41

Hvordan er det mulig?
Har du sett han spille fotball?

Tidenes, uten tvil, beste fotballspiller.
Vant VM 86 alene, seriegull med Napoli, VM-finale 90 osv.osv.

At fattiggutten Diego, ble bergtatt av sitt eget ego er noe man lett kan forstå ut fra hvor han kommer fra og hvilken kultur han er vokst opp i.
Det er ikke uten grunn at han er elsket i Argentina, han snakker fattigfolks sak og er en glødende sosialist.

Ja,vel han har gjort mange dumme ting. Og jeg tror heller ikke han er en god landslagstrener. Men å slakte han fordi han handset mot England 86, og tok en forklaring med Guds hånd, er å trekke det langt.

Jeg synes tvert imot at Guds hånd forklaringen er helt suveren! Langt bedre enn Wenger som aldri ser noen ting...

Kanskje han mente at når Argentina slår England, så har Gud en finger med i spillet?

Pele er tidenes beste spiller.

Grunnen til at jeg ikke liker Maradona er for det første at han er en juksemaker på banen. At han skylder på høyere makter, gjør det enda verre spør du meg. Han burde ha innrømmet det med en gang

For det andre så er den utenomsportslige Maradonna forkastelig. En kommunist som menger seg med med skurker som Fidel Castro og Chavez. Selv om han er selverklært kommunist så snyter han på skatten, og skylder Italia noe sånt som 37 millioner euro. Han har i tillegg vært narkoman, alkoholiker og operert for fedme. Så ikke akkurat et godt forbilde.

Så er en en del grunner til at jeg ikke liker typen. Pele virker også som er mer sympatisk person, selv om han sikkert også har en del svin på skogen
Endre

trondt

Pele er tidenes beste spiller.

Grunnen til at jeg ikke liker Maradona er for det første at han er en juksemaker på banen. At han skylder på høyere makter, gjør det enda verre spør du meg. Han burde ha innrømmet det med en gang

For det andre så er den utenomsportslige Maradonna forkastelig. En kommunist som menger seg med med skurker som Fidel Castro og Chavez. Selv om han er selverklært kommunist så snyter han på skatten, og skylder Italia noe sånt som 37 millioner euro. Han har i tillegg vært narkoman, alkoholiker og operert for fedme. Så ikke akkurat et godt forbilde.

Så er en en del grunner til at jeg ikke liker typen. Pele virker også som er mer sympatisk person, selv om han sikkert også har en del svin på skogen
[/quote]
Jeg er helt enig, Budda.

For meg er Pelè øverst,
med Johan Cruyff som neste.
Jeg mener også at vi har en nordmann som kunne vært inne blant verdens beste,
hvis han hadde fått med seg storgata, crocketbanen og kiosken i Lillestrøm til Amsterdam.
Tom Lund var sterkt ønsket som erstatter for Cruyff når han gikk til Barcelona og han hadde det som skulle til for å bli en verdensklassespiller.

pale

Quote from: trondt on September 10, 2009, 12:24:19
Ja, pale, jeg har sett han spille fotball. En, til tider, eksepsjonell fotballspiller. Som jeg skriver så anser jeg at han vant VM i -86 alene, men på grunn av faktene, oppførselen, den ikke-tilsteværende evnen til selvinnsikt, så vil han for meg aldri bli noe annet enn en parentes i fotballhistorien. Du nevner finalen i vm i -90. Jeg anser det argentinske laget som opptrådte i den finalen som verdens mest usympatiske. En stor spiller og kaptein ville ha gjort sitt til at laget opptrådte med mer verdighet og fair-plyinnstilling. I stedet var maradona en pådriver i den farsen som finalen utviklet seg til.
Men smaken er som baken osv.................................

Ok, da er vi grunnleggende uenige. At Maradona er en parantes i fotballhistorien er et syn jeg nok tror du er relativt alene om.
Og alt dette med verdighet og fair-play...Ok, Argentina i 90 var et lag som brukte alle midler for å vinne. Det er noe du misliker - greit nok.

Hvis et lag, la oss si Norge eller enda bedre, Leeds, hadde hatt noen overkanten taklinger, klaging på dommeren og ikke sparket ballen ut ved skader i tidenes viktigste fotballkamp.
Hadde det vært mulig å godta dette?

Det er dommeren som styrer kampen. Han får ta ansvar å vise ut usportslige spillere som bryter reglene. Jfr. filming-debatten jeg startet en annen tråd om.

Og som Leeds-fans er vel dette å kaste stein i glasshus. Jeg går ut fra at du synes Billy Bremner er en parantes i Leeds-historien.
En stor spiller og kaptein ville da aldri gått fysisk løs på en motspiller under en viktig kamp på Wembley...Det er vel ikke helt uten grunn at kallenavnet Dirty Leeds ble skapt?  

trondt

Neida, pale, du er ganske så spot on. Det er noe med lagene man har følelser for osv. En parentes var vel å ta i, men jeg liker rett og slett ikke fyren, as simple as that. Og selvsagt så var dommeren i -90 finalen en historie for seg.

pale

QuoteFor det andre så er den utenomsportslige Maradonna forkastelig. En kommunist som menger seg med med skurker som Fidel Castro og Chavez. Selv om han er selverklært kommunist så snyter han på skatten, og skylder Italia noe sånt som 37 millioner euro. Han har i tillegg vært narkoman, alkoholiker og operert for fedme. Så ikke akkurat et godt forbilde.

Skal vi ta en politisk debatt?
Ok. Hugo Chavez har sørget for en klar venstredreining i Venezuela. Han tar nå kontroll over egne oljeressurser (slik som Norge) og gir fattigfolk i Venezuela en bitteliten del i rikdommen.
Og ja, Chavez har kommet mer ut av kontroll de siste årene, men han har tross alt gjort slik at mange venezuelanere har fått en bedre hverdag.

Hadde jeg vært kommunist ville jo heller ikke jeg betalt 37 mill euro til kapitalistiske Itallia! ;)

Og til slutt, at man ikke kan være et forbilde når man HAR vært alkoholiker, HAR vært narkoman og HAR tatt slankeoperasjon og nå er kommet tilbake og blitt landslagssjef, synes jeg sier noe om deg!

pale

Quote from: trondt on September 10, 2009, 13:23:46
Neida, pale, du er ganske så spot on. Det er noe med lagene man har følelser for osv. En parentes var vel å ta i, men jeg liker rett og slett ikke fyren, as simple as that. Og selvsagt så var dommeren i -90 finalen en historie for seg.

Jepp, helt enig! :)
Og det er fint at vi liker forskjellige folk...

Dennis

Quote from: pale on September 10, 2009, 13:25:53
QuoteFor det andre så er den utenomsportslige Maradonna forkastelig. En kommunist som menger seg med med skurker som Fidel Castro og Chavez. Selv om han er selverklært kommunist så snyter han på skatten, og skylder Italia noe sånt som 37 millioner euro. Han har i tillegg vært narkoman, alkoholiker og operert for fedme. Så ikke akkurat et godt forbilde.

Skal vi ta en politisk debatt?
Ok. Hugo Chavez har sørget for en klar venstredreining i Venezuela. Han tar nå kontroll over egne oljeressurser (slik som Norge) og gir fattigfolk i Venezuela en bitteliten del i rikdommen.
Og ja, Chavez har kommet mer ut av kontroll de siste årene, men han har tross alt gjort slik at mange venezuelanere har fått en bedre hverdag.

Hadde jeg vært kommunist ville jo heller ikke jeg betalt 37 mill euro til kapitalistiske Itallia! ;)

Og til slutt, at man ikke kan være et forbilde når man HAR vært alkoholiker, HAR vært narkoman og HAR tatt slankeoperasjon og nå er kommet tilbake og blitt landslagssjef, synes jeg sier noe om deg!

En politisk debatt (i en annen tråd) kunne vært meget interessant i disse dager. :)

Forøvrig helt enig i innlegget ditt, pale.
Marching on together!

Budda

Tja, vet ikke hvor jeg skal starte. Her er noen problemer:

1. Hans syn på demokrati:
- Chavez prøvde i 1992 å komme til makten gjennom et militærkupp, men mislykkes. I kuppet så ble 14 soldater drept og 50 soldater og 80 sivile skadet.
- Stadig forsøk på å ende grensen for hvor lenge en president kan sitte. Lykkes i 2009 med et lovforslag som sier at en president kan sitte evig
- Knebler media og opposisjonen. Og i 2006 så nekter han å fornye landets nest største tvkanal og erstattet den med et statlig nettverk. Grunnen er at myndighetene mener de deltok i et kupp mot Chavez i 2002. Chavez prøver også nå å kneble Globovision som er kritisk mot Chavez.

Dette er mange indikasjoner på at Chavez har lyst til å føre Venezuela til å bli et diktatur

2. Energipolitikk:
Chavez tenker ikke miljøpolitikk. Venzuela er områdets største utslipper av Co2. I tillegg så minker viktige vannområder pga av oljevirksomhet. En god artikkel om temaet: http://www.venezuelanalysis.com/analysis/973

3. Diplomati/Utenrikspolitikk.
Chavez mangler diplomatiske evner, og kommer med utalelser som ikke en president bør komme med. Han kalte blant annet Mexico sin president for "the puppy dog of the empire".  Hans politikk ovenfor Colombia, Mexico, Kosovo, Iran og Israel stiller jeg meg også meget kritisk til.

4. Økonomi:
Det rosenrøde bildet er i ferd med å slå sprekker. Inflasjonen har gått opp fra 13,7 til 30,4 de to siste årene. Priskontroll på matvarer har ført til matmangel i beolkningen og harde kår for produsenter pga prisene ikke holder følge med inflasjonen. Fattigdom har gått ned siden Chavez kom til makten, men den har variert utrolig og var i 2003 helt oppi i 62 %.  Dette skjedde etter en kraftig stigning i inflasjonen, så skal ikke se bort i fra at det skjer igjen nå.

Det mest urovekkende er punkt 1. Utviklingen er ikke bra for demokrati i sør-amerika
Endre

lojosang

Det er velkjent at det er to ting man ALDRI skal diskutere, fordi det bare blir krangel og grining av det: Fotball og politikk, så noen politikkdiskusjon kan vi ikke tillate her på forumet!

Vent nå litt. Hva var det andre jeg sa man ikke skal diskutere igjen?

Vel, det er bare å ta konsekvensen av dette. Fra nå av blir dette forum moderert slik at samtaler om løker, ugress, svibler, champignon og sånt blir det eneste som slipper gjennom nåløyet. Ja, og så kameler, så klart.

;D

- Leif Olav

trondt

Ja, jeg ville bare si at denne tråden ble startet med bakgrunn i Argentinas tap for Paraguay igår kveld og trådstarters dårlige forhold til Argentinas landslagssjef. At vi klarte å dra inn internasjonal storpolitikk synes jeg vitner om at forumet er samfunnsengasjerte. Skal se hva jeg klarer å finne på til imorgen........................ ;)

pale

Godt tilsvar, Budda!

Jeg skal absolutt ikke gjøre meg til en stor forsvarer av Chavez og hans politikk.

Du gir her flere gode grunner til nettopp ikke å gjøre det.

Men: Da Chavez kom til makten, var det fordi folket i landet var lutfattige og så ingenting til de enorme inntektene oljen burde bragt med seg. Dette har Chavez gjort noe med, noe åpenbart Maradona setter pris på (dette handler om Maradona, sant? ;))

Og som oljemakt er det vel ikke rart at Venezuela slipper ut mest CO2? Hva gjør Norge for at oljen vi selger ikke skal føre til CO2-utslipp?
Men jeg må si venezuelas miljøpolitikk kan jeg ikke all verden om.

Punkt 3 er jeg totalt enig i!

Det er nok ikke lett å føre en god økonomisk politikk om dagen. Det er jo flere andre land som også sliter under finanskrisa. Når USA i tillegg er alt annet enn vennligsinnede blir det vanskelig å skape økonomisk vekst. Se bare på Cuba, hvordan blokkaden gjennom 40 år har utarmet landet. ( Og , nei dette er ikke skryt av Castro)

Og at du helt unyanseert kaller Chavez en skurk (han er tross alt valgt president) er det jeg reagerer på.
Men da skal ha at du nå ga en svært god begrunnelse på hvorfor du ser på han som nettopp dette.
Dette var moro.

Dennis

Ser vi grunnlaget for en grunnleggende ideologisk debatt?

Spennende og velargumentert så langt i alle fall!  :)
Marching on together!

Bites Yer Legs

John Charles er tidenes beste spiller.
KEEP FIGHTING!!

Tom S

COME ON LEEDS !!

Rudi G.

Tom S

Diego Maradona er ein juksemaker!
Kommer aldri til å tilgi han for handsen i '86.
COME ON LEEDS !!

Budda

Quote from: pale on September 10, 2009, 15:25:37

Godt tilsvar, Budda!

Jeg skal absolutt ikke gjøre meg til en stor forsvarer av Chavez og hans politikk.

Du gir her flere gode grunner til nettopp ikke å gjøre det.

Men: Da Chavez kom til makten, var det fordi folket i landet var lutfattige og så ingenting til de enorme inntektene oljen burde bragt med seg. Dette har Chavez gjort noe med, noe åpenbart Maradona setter pris på (dette handler om Maradona, sant? ;))

Og som oljemakt er det vel ikke rart at Venezuela slipper ut mest CO2? Hva gjør Norge for at oljen vi selger ikke skal føre til CO2-utslipp?
Men jeg må si venezuelas miljøpolitikk kan jeg ikke all verden om.

Punkt 3 er jeg totalt enig i!

Det er nok ikke lett å føre en god økonomisk politikk om dagen. Det er jo flere andre land som også sliter under finanskrisa. Når USA i tillegg er alt annet enn vennligsinnede blir det vanskelig å skape økonomisk vekst. Se bare på Cuba, hvordan blokkaden gjennom 40 år har utarmet landet. ( Og , nei dette er ikke skryt av Castro)

Og at du helt unyanseert kaller Chavez en skurk (han er tross alt valgt president) er det jeg reagerer på.
Men da skal ha at du nå ga en svært god begrunnelse på hvorfor du ser på han som nettopp dette.
Dette var moro.

Glemte å svare på denne.

Jeg bestrider ikke at han har gjort en del for å redusere fattigdom, men er meget skeptisk til måten han har gjort det på. Trur ikke at hans politikk er levedyktig i lengden. Som jeg nevnte tidligere, så begynner vi nå å se konsekvensene av tiltak som priskontroll. Inflasjonen har også gått fra 23,6 i 1999 til 30,4 i 2008, selv om den har vært nede på 12,5 (IMF). Dette kombinert med priskontrol kan vise seg en farlig kombinasjon. IMF spår også at den vil nå ca 50 % om tre år. Men jeg er ingen økonom, så jeg lar det ligge der.

Miljøpolitikk: Er ikke bare CO2 utslippene som beskymrer, men utviningen av olje- og gassreserver. Venzuela har sammen med Canada noen av verdens største oljesandreserver. Utvinning av oljesand er mye mer miljøskadelig enn vanlig olje, og i følge StatoilHydro så vil for eksempel utslippene fra oljesand i Canada være 10 ganger høyere enn olje produsert på norsk sokkel. Utvinningen er litt lettere i Venezuela, men likevel veldig skadelig. Det som er bekymringsverdig er at utvinningen av oljesand i Venezuela har firdoblet seg fra 2001 til 2006 (IEA). Men Chavez er ikke den eneste skurken her. Canada og StatiolHydro har også mye å svare for.

Har ingen ambisjoner om lang ideologisk debatt, Kaizer  ;). Måtte bare utdype min kommentar
Endre

Dag

Diego er og blir tidenes best fotballspiller, bak Billy Bremner selvfølgelig.

Noe han derimot ikke er god til, er trenerrollen. For øyeblikket holder han på med å drite ut hele Argentina med å ikke klare å kvalifisere seg til VM 2010 i Sør-Afrika. Mannen har ikke det minste kontroll på hva han driver med, og tviler på at han har noe trenerkurs/ bevis/ sertifikat på at han er kvalifisert til å trene et landslag i fotball.

Nå har det seg slik i Argentina, at kjenner man de rette folkene kan man få til alt, noe tydeligvis Maradona gjør. Han blir selvfølgelig forgudet av hver og en person i landet, men jobben som trener gjør han bare mer og mer upopulær. En trener skal være utdannet, med kurs osv, Maradona har ikke noe av dette.

Gjør ikke forbundet noe med saken i nærmeste fremtid får vi nok ikke se Argentina og verdens desidert beste fotballspiller, Lionel Messi i VM, noe som er veldig synd.

For hva er jo et VM uten verdens beste fotballspiller tilstede?

Blank_File

Dette var moro.

Pol Pot ble også valgt til statsminister.

Bites Yer Legs

Quote from: Dag on September 11, 2009, 00:26:30

Noe han derimot ikke er god til, er trenerrollen. For øyeblikket holder han på med å drite ut hele Argentina med å ikke klare å kvalifisere seg til VM 2010 i Sør-Afrika. Mannen har ikke det minste kontroll på hva han driver med, og tviler på at han har noe trenerkurs/ bevis/ sertifikat på at han er kvalifisert til å trene et landslag i fotball.

Nå har det seg slik i Argentina, at kjenner man de rette folkene kan man få til alt, noe tydeligvis Maradona gjør. Han blir selvfølgelig forgudet av hver og en person i landet, men jobben som trener gjør han bare mer og mer upopulær. En trener skal være utdannet, med kurs osv, Maradona har ikke noe av dette.

Gjør ikke forbundet noe med saken i nærmeste fremtid får vi nok ikke se Argentina og verdens desidert beste fotballspiller, Lionel Messi i VM, noe som er veldig synd.

Ta det rolig, Sverige har forsatt heng på det..  ;)
KEEP FIGHTING!!

pale

Quote from: Blank_File on September 11, 2009, 00:27:03
Dette var moro.

Pol Pot ble også valgt til statsminister.

Javel: "General Lon Nol tok makten med støtte fra blant annet USA. Kommunistpartiet startet en geriljakrig som varte til april 1975. Da tok Pol Pot og Røde Khmer makten i Kambodsja."
Kilde:http://www.forskning.no/artikler/2005/januar/1103113849.61

Ellers må jeg si dette ar en ganske så håpløs sammenligning.

Tom S

Quote from: Bites Yer Legs on September 11, 2009, 00:54:55

Det viktigste er at engelsmenna er med.
Eit VM eller EM er, for min del, aldri like engasjerande utan Three Lions.
COME ON LEEDS !!

fjellhaugen

Quote from: Tom S on September 11, 2009, 07:42:38
Quote from: Bites Yer Legs on September 11, 2009, 00:54:55

Det viktigste er at engelsmenna er med.
Eit VM eller EM er, for min del, aldri like engasjerande utan Three Lions.

spot on tom.

drit i maggie tatcher og fidel castro og resten av gjengen.

la oss diskutere fortball :D
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!