Skrevet av Emne: Din første Leeds-kamp.  (Lest 7537 ganger)

0 medlemmer og 2 gjester leser dette emnet.

LeedsU878

Din første Leeds-kamp.
« på: September 18, 2009, 22:33:53 »
Nå vet jeg ikke om det finnes en lignende tråd herinde på forumet allerede, men jeg klarte ikke å finne den ihvertfall.

Om det finnes er det bare å henvise meg til den tråden. :)

Uansett - Jeg syntes det kunne være morsomt å høre om historiene fra første gangen man så Leeds United live. For meg var det ihvertfall en helt spesiell følelse, og noe jeg aldri vil glemme.

Ã…ret var 1995, og en gutt på 13 år var med sin far til Leeds for første gang. Min far er født og oppvokst i byen, så dette tror jeg var like spesielt for han som det var for meg - Ta med sønnen sin på Leeds-kamp var nok noe han hadde drømt om siden jeg ble født.

Det var en kald dag i Februar, så jeg hadde blitt utstyrt med både skjerf og lue, hvor Leeds-logoen naturligvis var det sentrale. Kampen var mot Everton og jeg gledet meg helt enormt.

Vi gikk ut til stadion, og jeg husker fortsatt det øyeblikket da jeg så Elland Road for første gang - For anledningen helt nytt også, da Taylor-rapporten hadde tvunget klubben til å gjøre det om til en "all-seater" som følge av tragedien i Sheffield noen år før.

Vi gikk inn på stadion, fant plassene våre, og jeg var veldig opptatt av å høre på sangene fra the Kop, og jeg tror jeg på dette tidspunktet visste at Leeds var min klubb.

Selve kampen husker jeg ikke så mye av, men den endte 1-0, og husker jeg ikke helt feil var det etter mål av Yeboah..

Ut gikk ihvertfall en veldig glad og nyfrelst gutt, som var fast bestemt på at han ville tilbake til Elland Road og Leeds så fort som mulig............  



« Siste redigering: September 18, 2009, 22:49:47 av LeedsU878 »
"When he plays on snow, he doesn't leave any footprints"

raggen

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #1 på: September 19, 2009, 13:14:19 »
Har desverre bare vært på 1 Leeds kamp og den var tilbake da Leeds var i PL. Huske ikke året men vi var og så Leeds-Blackburn og Leeds Vant 3-1 ;D ;D
God opplevelse og jeg vil snart "hjem" igjen
Forever Leeds United!!!!!!!!

Hallgeir *

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #2 på: September 19, 2009, 13:24:21 »
 18.april 1992. Borte mot Liverpool på Anfield. En viss arrogant franskmann var på laget vårt den dagen. Hjemmelaget var bedre, men klarte ikke å skåre. Nevnte franskmann hadde en stor sjanse på slutten av kampen, men suseren strøk like over tverrliggeren.

  En halv uke senere så jeg Coventry bli slått 2-0 på ER, og fire kamper senere var vi ligavinnere. Gode minner!  :D
Super Leeds since 1968

flynn

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #3 på: September 19, 2009, 13:33:56 »
1.November 1989.
Leeds - Plymouth, i datidens 2.divisjon.
Over 26.000 tilskuere !
Og blant dem, undertegnede.
Leeds vinner 2-1 denne kvelden, etter scoringer av Bobby Davison (en av mine all time favorites) og en viss Gordon Strachan på straffe.
Husker best at flomlyset ble dempet før kampstart, og Vinnie Jones kom løpende ut med spotlight-lys og til tonene av Eye-of-the-Tiger!

flynn

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #4 på: September 19, 2009, 13:34:04 »
21.november 1987.
Hjemme mot Swindon, seier 4-2.
Den nyinnkjøpte spissen Bobby Davison debuterte med scoring.  Også en ung midtbanespiller debuterte fra start denne dagen (så jeg sleit med lagoppstillinga i starten), Batty et-eller-annet var visst navnet.

 
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

SirOlsen

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #5 på: September 19, 2009, 13:59:07 »
Min første Leeds-kamp var i Drammen 92. (som jeg så laget live.. hadde jo sett dem på tv før).
Det var Strømsgodset - Leeds. Ahh, herlige minner..

Neste gang var da de gjestet Sarpsborg for et par år tilbake :)))
-SirOlsen-

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #6 på: September 19, 2009, 14:14:41 »
Ipswich - Leeds United 17/10-93. Kampen endte 0-0. David Wetherall hadde en ball i nettet etter en heading, men jeg mener å huske at det var Charlton Palmer som stod i off-side uten å påvirke spillet og målet ble annullert. Møkka dommer.
« Siste redigering: September 19, 2009, 18:16:14 av Rudi G. »

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #7 på: September 19, 2009, 15:32:06 »
10.oktober 1987,heime mot Villa......Bob Taylor scora først,men det ble tap 1-3 >:(

Satt på legendariske Lowfields Road :)

Tom S

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #8 på: September 19, 2009, 16:24:15 »
29/12-1993.
Heime mot QPR, 1-1, mål av Steve Hodge.
Litt over 39000 på tribuna og ein enorm opplevelse for ein 22-åring som hadde lengtet etter dette i ei årrekke.

Fortsatte med bortekamp mot scum 1/1-94, 0-0, men soleklare vinnere på tribunen.

COME ON LEEDS !!

pale

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #9 på: September 19, 2009, 16:59:19 »
19 februar 1994.
Leeds-Liverpool. 40 000 på tribunen. 2-0 seier, Strachan og Speed scorte etter hva jeg husker.

Droppet OL på Lillehammer og dro til Leeds i stedet. Fornøyd med den prioriteringa.

lufc86

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #10 på: September 19, 2009, 17:30:27 »
Første serierunde 2001 mot Southampton på Elland Road. Vann 2-0 etter scoringar av Bowyer og Smith.. Påfølgande kamp vann me 2-1 borte mot Arsenal, i ein kamp kor me fekk to utvisingar!!
@m_sortland på twitter

GeirO

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #11 på: September 19, 2009, 17:31:18 »
18.mars 1978.

Hadde holdt med Leeds i 8 år, og det var på tide for meg og kameraten min (med far), begge oss 15 år, å ta turen til Mekka for første gang. Min store favoritt var Peter Lorimer.

Debuten kunne ikke ha blitt bedre, Leeds-Middlesbrough 5-0 og Lorimer scoret. Drømmedag! Ikke mer å si om det ;D
MOT

trondt

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #12 på: September 19, 2009, 20:23:01 »
Kopierer inn denne fra "på  tur til Leeds"  tråden:
I sommer ringte samboern til svogeren min og lurte på om vi kunne finne på noe spes. til 40-årsdagen hans. Med min kjenskap til fotballsympatiene hans, så kom forslaget om en Leeds-tur raskt opp. Sjøl har jeg vært Leeds-fan siden cupfinalen i -72, men har aldri fått muligheten til å oppleve gutta "live". Tilfeldighetene ville det slik at vi fikk ordna tur på 40-årsdagen og siden alle 8 som skulle være med hadde klart å holde kj..... om turen ble det en svært glad og overrasket 40-åring som ankom Hilton hotel i Leeds på fredag kveld 27.10. Med tanke på tabellplasseringen og spillet i de siste kampene var vel forventningene til kampen mot Southend ikke de aller største. Vi hadde jo også "prestert" å tape i ligacupen for dette laget bare noen dager i forveien.
Men dette var jo starten på noe nytt i og med at vi hadde ny manager på plass til denne kampen.
Lørdag formiddag ble tilbragt med besøk i super-storen i sentrum, slik at vi fikk kledd opp den delen av reisefølget som ikke var korrekt pyntet for anledningen.
Bussen til Elland Road stoppet tvers over veien for hotellet, veldig greit og billig. Pulsen steg i takt med at vi nærmet oss ER og jeg må si at jeg var nokså stille når vi gikk rundt for å finne inngangen vår. Følelsen jeg hadde når jeg satte meg på plassen min kan vel sammenlignes med den følelsen jeg hadde i -75 når jeg leita meg fram til BBC på radioen og hørte vi slo ut Barcelona av E-cupen. Vi satt rett bak benken til Leeds og fikk studert Wise og Poyet på nært hold.
Kampen i seg selv er jo kjent, men det som strømma igjennom en Leeds-kropp når jeg fikk se mitt første "live"-mål kan ikke beskrives. TUSEN TAKK IAN MOORE.
Alt i alt hadde vi en meget positiv opplevelse i forbindelse med denne turen. Fly til Newcastle, minibuss til Leeds og overnatting på et meget bra Hilton-hotel (til en rimelig penge)og billeter over nettet tilsendt pr. post.
Planlegger nå tur tilbake i slutten av mars.
Vi rakk dessverre ikke the commercial denne gangen, men som sagt vi skal tilbake.

Per-Stian

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #13 på: September 19, 2009, 22:24:29 »
Strømsgodset 0-2 Leeds i Drammen, sommaren 1992.

Tottenham 3-3 Leeds i London, hausten 1997.

R - R

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #14 på: September 20, 2009, 01:00:54 »
10. desember 2005: Cardiff City, Elland Road

Var på tur arrangert gjennom supporterklubben, der blant anna Sverre og Edgar (r.i.p. begge to) var med. Av folk som postar på forumet her var Læshy (Læshy fekk jo til og med møte sitt store idol Walton ;D) og Henning med på same tur.

Meinar Leeds var i bra stim foran kampen (4. plass), så forventningane var store, sjølv om Cardiff også hadde gjort det bra. Kampen i seg sjølv blei desverre ei skuffelse, men var uansett stort å få oppleve ER og Leeds for første gang. Hugsar Koumas herja med Leeds denne dagen, og putta sjølv 1-0 målet som ga dei sigeren.
- Rune

Xern

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #15 på: September 20, 2009, 08:05:04 »
Mer sikker på opprykk en noen gang.. Har heiet på leeds siden 2003, og jeg er 11 år... Love leeds!
Jeg har jo blitt mobbet en del pga at jeg heier på leeds, men so what..

Om Leeds rykker opp i år skal jeg og pappa til Leeds på siste kampen  :)
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

Hobben

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #16 på: September 20, 2009, 11:22:14 »
Første live kampen jeg så var vell da Leeds besøkte Norge. Er fra Jæren.
Så de mot Haugesund, Stavanger og Sandnes ULF.

Og i fjor ble det første tur over til England og Leeds, der vi så Leeds - Swindon. Jermaine Beckford scoret på overtid. Noe av det største jeg har opplevd. Skal tilbake i år med en far og søster som aldri har vært der..   Blir nok 2-3 turer i året fremover for meg.
Rogaland Whites

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #17 på: September 20, 2009, 11:38:59 »
På min 40 årsdag 28. januar, 2003 så jeg min aller første kamp. Chelsea- Leeds på Stamford bridge. En god kamp, men dessverre 3-2 tap for våre gutter. Eidur Gudjohnsen scora på hel volley på slutten, en perle av et mål- dessverre!!! Kewell og Viduka tror jeg dte var som nettet for oss.
Tok lang tid før jeg opplevde gutta live, men opplevelsen var enorm selv om det ble tap den gangen. Har etter det vært heldig og sett gutta på ER også.
Yeboahs vitne

Cherry

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #18 på: September 22, 2009, 14:38:08 »
April 2001.
Leeds-Liverpool : 4-5.
Lå under 0-4 etter 29 minutter.
Trampeklapp ut til 2.omg (hvor får man det på 0-4?)
1-4 Chapman, 2-4, Shutt, 2-5 Rush, 3-5 & 4-5 Chapman...fantastisk kamp.
Commercial inn & hele pakka på Peacock før kamp....utrolig dag.
Holsæter kan bekrefte. ;D
 

Førde

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #19 på: September 22, 2009, 14:58:58 »
Min første kamp i Leeds var i Feb 2004 .  Leeds - Liverpool, de endte 2-2 !
Andre , Leeds 1-1 Crewe
tredje , Leeds 1-0 Stockport
Fjerde, Leicester 1-0 Leeds , Målet kom akuratt på overtid, de var surt!
Marching On Together

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #20 på: September 22, 2009, 15:56:55 »
April 2001.
Leeds-Liverpool : 4-5.
Lå under 0-4 etter 29 minutter.
Trampeklapp ut til 2.omg (hvor får man det på 0-4?)
1-4 Chapman, 2-4, Shutt, 2-5 Rush, 3-5 & 4-5 Chapman...fantastisk kamp.
Commercial inn & hele pakka på Peacock før kamp....utrolig dag.
Holsæter kan bekrefte. ;D

Husker kampen godt men jeg så den på TV. Mener også at kampen ble spillt i 1991!  ;)

ollan

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #21 på: September 22, 2009, 18:15:34 »
Min første kamp i Leeds var i Feb 2004 .  Leeds - Liverpool, de endte 2-2 !
Andre , Leeds 1-1 Crewe
tredje , Leeds 1-0 Stockport
Fjerde, Leicester 1-0 Leeds , Målet kom akuratt på overtid, de var surt!
Kewelljudasen laget desverre 2. målet til jentene fra looserpoooooool. var selv på den kampen. Samme helgen det ble holdt minnestund for John Charles på ER(mandagen,var der også)
Ollan

fjellhaugen

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #22 på: September 22, 2009, 18:22:55 »
Min første kamp på ER må ha vært i 2001/2 en gang.
Vi spilte uansett 1-1 mot Villa, Smith scorte og fikk rødt kort 2 min etterpå :P
Så de før jul mot Crewe i 07, nok en gang 1-1 og Flo ble pepet ut av egne supportere etter omtrent 30 sekunder på banen. Det jeg husker best fra denne kampen er egentlig at jeg virkelig fant ut hvor dårlig kandol er. :o
Vi traff forresten Thomas Finstad på kamp. han hadde fått leeds tur og fullt utstyr til bursdagen av kompisene. For noen fantastiske venner ;D
Nå blir det Hudds kampen som står for tur og jeg kan mer enn gjerne bryte 1-1 rekken som foreløpig står. 4-0 hadde vært greit
januar 3. remember the date. we beat the team that we f@*kin hate. we knocked the scum out the FA cup. we`re super leeds and we`re goin up!!!!!

Trond90

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #23 på: September 22, 2009, 18:24:21 »
På min 40 årsdag 28. januar, 2003 så jeg min aller første kamp. Chelsea- Leeds på Stamford bridge. En god kamp, men dessverre 3-2 tap for våre gutter. Eidur Gudjohnsen scora på hel volley på slutten, en perle av et mål- dessverre!!! Kewell og Viduka tror jeg dte var som nettet for oss.
Tok lang tid før jeg opplevde gutta live, men opplevelsen var enorm selv om det ble tap den gangen. Har etter det vært heldig og sett gutta på ER også.
Sikker på at vår gode svenske nabo ikke scoret den kampen? mener og huske han puttet mot Chelsea en gang  ;)
We are Leeds, We are Proud, Standing up, Singing loud,
and there's nothing you can do against the Yellow Whites and Blue!

The Gentle Giant

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #24 på: September 22, 2009, 18:53:12 »
28 Mars 2009 vs MK Dons.
Vi vannt 2-0 og Becks skåra 2 mål.

Erik M

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #25 på: September 22, 2009, 20:07:40 »
Her er det vanskelig å unngå å røpe alder på 29 pluss..

Min første Leeds kamp live var på Ã…rasen - jeg tror det var i 1975.  Tom Lund var på sitt beste og puttet to ganger.  Leeds måtte gire opp i andre omgang og anstrenge seg for å slå Lillestrøm 4-3. 

På denne tiden var Leeds i ypperste Europaklasse.  Vi fikk autografen til alle sammen og en times tid i lobby'en på SAS hotellet i Oslo med hele stjernegalleriet.  Fantastisk for en 13 åring, eller?
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28909
  • Total likes: 2642
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #26 på: September 22, 2009, 20:10:18 »
 Fantastisk for en 13 åring, eller?

Etter det har man liksom ikke noe valg...
Man er solgt :)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

gill

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #27 på: September 22, 2009, 23:09:46 »
Første Leeds kamp: Godset- Leeds 0-2 i 1992.

Første og dessverre eneste kamp på Elland Road: Leeds- Leicester 2-1 (Healy og Kilgallon)03.12.2005.
 

Promotion 2010

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #28 på: September 23, 2009, 19:37:52 »
September 1973: Strømsgodset vs Leeds på Ullevål. Jeg husker jeg sto i svingen bak godset-keeperen, Inge Thun (var det vel) da Allan Clarke dunket inn Leeds-målet i 1-1 kampen.
Jaktet på autografer, men kom ikke utpå banen. Har noen ganske så gode bilder, programmer og billetten fra kampen!  ;D

Mai 1976: Lillestrøm vs Leeds 3-4. Jeg husker Frank Grays straffe, men ellers lite fra kampen. Husker vi dro med tog fra Oslo. Bra med folk og god stemning. Veldig spesielt!  ;D

Mars 1982: Leeds vs Manch. C 0-1. City hadde Hareide på laget. Husker at Kenny Burns tråkket på hodet til Hareide. Dette var vel Frank Worthingstons debut. Fantastisk selvtillitt på den karen. Han var vel et ganske så friskt pust...litt bohemaktig i de månedene han spilte for oss!
Vi kom fra London med tog denne dagen og dro tilbake samme kveld / natt. Det snødde i Leeds og vi frøys neste i hjel!
Det som har slått meg i ettertid er at dette virkelig ga meg følelsen av å være hjemme....hjemme på Eland Road. Den følelsen sitter i og er like sterk hver gang jeg er hjemme!  ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Tom S

Sv: Din første Leeds-kamp.
« Svar #29 på: September 23, 2009, 19:50:49 »

Det som har slått meg i ettertid er at dette virkelig ga meg følelsen av å være hjemme....hjemme på Eland Road. Den følelsen sitter i og er like sterk hver gang jeg er hjemme!  ;D


Akkurat den følelsen har eg også!
Det er så herlig å vere på og rundt ER, det er omtrent som å vere heime i si eiga stove.
Den følelsen har eg kvar gang og er nok mykje av grunnen til at ein stadig vender tilbake!
 :)
« Siste redigering: September 23, 2009, 19:53:15 av Tom S »
COME ON LEEDS !!