Oppkjøp av klubber og Leeds

Started by h.b, October 06, 2009, 11:38:45

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

h.b

http://www.dagbladet.no/2009/10/06/sport/portsmouth/premier_league/fotball/oppkjop/8444401/
Registrerer at Portsmouth nå er kjøpt opp av en steinrik  saudiaraber. Hvorfor skjer ikke dette med Leeds.
Javist er det forskjell på at Portsmouth spiller i Premier League og at Leeds spiller 2 divisjoner lavere. Men alt tyder på at Leeds og Portsmouth vil spille i CCC neste sesong. Altså burde faktisk Leeds være et større potensielt kjøp enn hva Portsmouth er.
Kan muligens forskjellen være at Leeds ikke er til salgs mens Portsmouth har ligget til salgs. Den grunnen kjøper jeg ikke. Alle klubber er til salgs. Og prisen for Leeds vil mest sannsynlig være lavere enn hva prisen for Portsmouth vil være. Eller er kanskje grunnen at Saudiarabere hater Jøder. For Leeds har en status som jødeklubb hengende over seg

jackbauer68

Som sagt tidligere: Det er den mildt sagt grumsete eierstrukturen som jager vekk interesserte kjøpere.Det er jo helt tragisk siden Bates tydeligvis ikkje har økonomiske muskler til å bestille 2 opprykk på rad....

Tenkte når eg såg Villa-Man City i går.......fy faen for en innsats City spillerene sto for,og for en glede spillere og ikkje minst fansen viste på målet.Den gjengen har det gøyere enn vi kommer til å få det på mange år,greit nok å være "proud to be leeds" og slikt,men fy f eg e missunnelig på Man City sine fans. 8)

h.b

Quote from: jackbauer68 on October 06, 2009, 11:54:12
Som sagt tidligere: Det er den mildt sagt grumsete eierstrukturen som jager vekk interesserte kjøpere.Det er jo helt tragisk siden Bates tydeligvis ikkje har økonomiske muskler til å bestille 2 opprykk på rad....

Tenkte når eg såg Villa-Man City i går.......fy faen for en innsats City spillerene sto for,og for en glede spillere og ikkje minst fansen viste på målet.Den gjengen har det gøyere enn vi kommer til å få det på mange år,greit nok å være "proud to be leeds" og slikt,men fy f eg e missunnelig på Man City sine fans. 8)

Men det er jo slik 90% av Leeds supporterne ikke vil se Leeds jo. Man må tydeligvis være en  gråstein av en fotballspiller for å blø for drakta. Er du en stjerne er du en primadonna og er ikke istand til å blø for klubben din. Men Doyle derimot

jackbauer68

Quote from: h.b on October 06, 2009, 12:01:57
Quote from: jackbauer68 on October 06, 2009, 11:54:12

Men det er jo slik 90% av Leeds supporterne ikke vil se Leeds jo. Man må tydeligvis være en  gråstein av en fotballspiller for å blø for drakta. Er du en stjerne er du en primadonna og er ikke istand til å blø for klubben din. Men Doyle derimot

Hehe,ja då såg de ikkje på Bellamy,Tevez og Kolo Toure m fl i går i alle fall,det lyser guts og spilleglede av øynene til de gutta der......og kom ikkje å fortell meg at Cityfansen vil bytte plass med oss........alle påstander om at vi har det bra der vi er,e så toskete at de faller på sin egen urimelighet 8)

h.b

Personlig tror jeg dette med å si at man ikke vil ha en eier fra f.eks  Saudi Arabia henger samme med at man er redd for at man kan oppnå suksess, Man gjemmer seg for det ukjente. En strutse taktikk altså

jackbauer68

Tror de fleste her inne fikk øynene opp for hva vi savner når vi møtte Liverpool for ett par uker siden.Fullt hus,prestisje,guts,flomlys.......fy faen det var kjekt,og det vil vi sjølsagt ha hver uke.Hvis ikkje ønsker vi ikkje Leeds beste....Og siden vi ikkje vil sammenligne oss med Hull,Stoke og slikt,så må vi ha en søkkande rik eier som gjør at vi kan få Leeds opp der de hører hjemme i lag med Man City,Arsenal og Chelsea 8)

h.b

Tror mye kan forklares her
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/HAY-Leeds-in-no-hurry.5697086.jp
og her
http://www.thescratchingshed.com/2009/10/wheres-our-billionaire-oil-tycoon/
Her blir selvsagt det at Leeds ikke eier hverken Elland Road eller Thorp Arch brukt som argument. At Leeds har en avtale som er god for klubben når det gjelder TA betyr absolutt ingenting. Det er kun eierskap som betyr noe. Og usikkerheten med et gjennkjøp av TA og ER gjør muligens sitt til at kjøpere tviler når det kommer til å kjøpe opp Leeds United.
Nå har ikke akkurat Bates lagt klubben ut for salg heller. Kanskje er eierne fornøyde med å være i de nederste divisjonene og ser muligheten til å ta mer penger ut av Leeds United på dette nivå enn man vil få i lengden ved å selge Leeds United.
Jeg tror også at Bates ikke vil selge. Dette fordi dette er hans absolutt siste sjanse i livet til å være i rampelyset.
Muligens vil summen som det kreves av Bates for å selge Leeds United være i størrelsesordenen 100 millioner pund. Og dette er det ingen som vil gi uten at man er sikret eierforholdet over TA & ER.
Så denne avtalen som sikret Leeds leasingrettighetene til TA, ja denne avtalen istedenfor det å kjøpe dette anlegget. Ja dette kan være med på å ikke sikre Leeds United noen fremtid blandt  Englands beste fotball lag. Nye eiere liker ikke tanken på å lease. Og det er jo ikke sikkert at TA kan kjøpes tilbake før 2015 heller

LeedsU878

Quote from: h.b on October 06, 2009, 13:40:14
Så denne avtalen som sikret Leeds leasingrettighetene til TA, ja denne avtalen istedenfor det å kjøpe dette anlegget. Ja dette kan være med på å ikke sikre Leeds United noen fremtid blandt  Englands beste fotball lag. Nye eiere liker ikke tanken på å lease. Og det er jo ikke sikkert at TA kan kjøpes tilbake før 2015 heller

Jeg forsto at klubben kan kjøpe fri anlegget fra Leeds CC når som helst? Er det bare jeg som har lest/tenkt helt feil her?
"When he plays on snow, he doesn't leave any footprints"

h.b

Har ikke studert hele avtalen. Men det virker som om man ikke kan kjøpe dette anlegget før i 2015 men når som helst etter dette
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Council-to-buy-Leed-United.5657380.jp
It will be leased to the club for a fixed period at the end of which the club can buy it from the council.
For dette betyr jo at Leeds kan kjøpe tilbake anlegget på slutten av leieavtalen. Så denne avtalen er kanskje ikke så gunstig i lengden som vi trodde

Budda

Quote from: h.b on October 06, 2009, 13:51:53
Har ikke studert hele avtalen. Men det virker som om man ikke kan kjøpe dette anlegget før i 2015 men når som helst etter dette
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Council-to-buy-Leed-United.5657380.jp
It will be leased to the club for a fixed period at the end of which the club can buy it from the council.
For dette betyr jo at Leeds kan kjøpe tilbake anlegget på slutten av leieavtalen. Så denne avtalen er kanskje ikke så gunstig i lengden som vi trodde

United will have the option to acquire the site after 14 years, when all Thorp Arch-related debt incurred by the local authority will have been cleared.

Alternatively, Leeds could purchase the facility before that time, should they come up with the necessary funds.

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/news/Leeds-United-Thorp-Arch-deal.5702793.jp

Dette ble skrevet 5 oktober, men den du viser til ble skrevet 17 september
Endre

h.b

Quote from: Budda on October 06, 2009, 14:25:38

United will have the option to acquire the site after 14 years, when all Thorp Arch-related debt incurred by the local authority will have been cleared.

Alternatively, Leeds could purchase the facility before that time, should they come up with the necessary funds.

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/news/Leeds-United-Thorp-Arch-deal.5702793.jp

I denne avtalen står det også ettertrykkelig
The city will secure ownership of this facility to ensure its availability for training during the 2012 Olympics, the rugby World Cups in 2013 and 2015 and the football World Cup, should it come to England in 2018.
For meg så betyr dette at kommunen ikke vil selge anlegget før tidligst i 2015. Dette for å sikre seg anleggene til disse konkuransene

Budda

Quote from: h.b on October 06, 2009, 14:35:54

The city will secure ownership of this facility to ensure its availability for training during the 2012 Olympics, the rugby World Cups in 2013 and 2015 and the football World Cup, should it come to England in 2018.
For meg så betyr dette at kommunen ikke vil selge anlegget før tidligst i 2015. Dette for å sikre seg anleggene til disse konkuransene

Det trenger vel ikke å hindre salg, men heller at det inneholde noen klausuler om bruk av anleggene ved turneringene.

I tillegg så betyr det ikke noe om kommunen vil selge eller ikke hvis det finnes en tilbakekjøpsklausul i avtalen. Barnaway vil vel heller ikke selge Torph Arch nå til under markedspris, men siden kontrakten inneholder denne klausen så er de nødt

Endre

h.b

Quote from: Budda on October 06, 2009, 14:45:57

Det trenger vel ikke å hindre salg, men heller at det inneholde noen klausuler om bruk av anleggene ved turneringene.

I tillegg så betyr det ikke noe om kommunen vil selge eller ikke hvis det finnes en tilbakekjøpsklausul i avtalen. Barnaway vil vel heller ikke selge Torph Arch nå til under markedspris, men siden kontrakten inneholder denne klausen så er de nødt

Dette er riktig men når du sier at Barnaway vil vel heller ikke selge Torph Arch nå til under markedspris, men siden kontrakten inneholder denne klausen så er de nødt, så er det med Leeds United denne avtalen er. Er det forresten garantert at Kommunen får overta rettighetene fra Leeds United. Hvis ikke dette er garantert. Ja da kan faktisk hele avtalen falle sammen. Men da tar jeg utgangspunkt i at avtalen ikke er spikret enda

Budda

Quote from: h.b on October 06, 2009, 14:48:59
Quote from: Budda on October 06, 2009, 14:45:57

Dette er riktig men når du sier at Barnaway vil vel heller ikke selge Torph Arch nå til under markedspris, men siden kontrakten inneholder denne klausen så er de nødt, så er det med Leeds United denne avtalen er. Er det forresten garantert at Kommunen får overta rettighetene fra Leeds United. Hvis ikke dette er garantert. Ja da kan faktisk hele avtalen falle sammen. Men da tar jeg utgangspunkt i at avtalen ikke er spikret enda

Kanskje at Leeds kjøper Torph Arch med øremerkede middler fra kommunen? Vet ingenting om hvordan de juridiske avtalene om finansiering og eierskifte er. Dette er advokatmat og er spikret lenge for lenge siden. Sånt skjer vel hele tiden.   
Endre

Superfan

Ja, det ville virkelig tatt seg ut. Kommunen og Leeds forhandler om at kommunen skal overta opsjonen om å kjøpe TA fra Leeds, uten at dette er kontraktsrettslig mulig? Dette er jo selvfølgelig det første partene har sjekket. Noe annet ville jo være fullstendig skandale.

Hvordan begrunner du forresten at det er negativt for Leeds å leie TA med opsjon på kjøp i framtiden, enn det er å eie selv? Leien skal såvidt jeg forstår dekke avdrag og renter som kommunen må betale.

h.b

Quote from: Superfan on October 06, 2009, 14:59:24
Ja, det ville virkelig tatt seg ut. Kommunen og Leeds forhandler om at kommunen skal overta opsjonen om å kjøpe TA fra Leeds, uten at dette er kontraktsrettslig mulig? Dette er jo selvfølgelig det første partene har sjekket. Noe annet ville jo være fullstendig skandale.

Hvordan begrunner du forresten at det er negativt for Leeds å leie TA med opsjon på kjøp i framtiden, enn det er å eie selv? Leien skal såvidt jeg forstår dekke avdrag og renter som kommunen må betale.

begrunnelsen er at dette er nagativt med tanke på et salg av Leeds United. En kjøper vil eie det han kjøper. Uten at Leeds United eier verken TA eller ER, så vil det være vanskelig å tiltrekke seg nye eiere. Og Nye eiere trengs hvis Leeds United skal rykke opp til Premier League. Dagens eiere har vist at de ikke har finansielle muskler til å nå dette mål.

Superfan

Ser ingen stor forskjell for en langsiktig investor, så lenge klubben har en kjøpsopsjon på anlegget (dvs. rett men ikke plikt til kjøp). Leien til kommunen er satt til kostpris, dvs. kommunen har ingen fortjeneste knyttet til denne transaksjonen.

Ifølge hjemmesiden til Leeds kan denne opsjonen utøves enten (i) etter 14 år når all kommunal gjeld er tilbakebetalt eller (ii) tidligere etter forhandlinger mellom partene. For eventuelle kortsiktige investorer som bare er ute etter å utnytte merverdiene i TA til annen virksomhet, er det imidlertid ingen fordel. Men hvem ønsker kortsiktige investorer?

http://www.leedsunited.com/news/thorp-arch-agreement-edges-closer-20091002_2247585_1815665

LeedsU878

Selvfølgelig har partene sjekket at det er juridisk mulig for Leeds CC å kjøpe TA. Dette er jo helt grunnleggende.

Sånn som jeg leser det, så vil Leeds overta eierskapet når lånet er betalt, men de har samtidig mulighet for å nedbetale lånet tidligere om de får mulighet for dette.

At Leeds United eier TA, har da ingen betydning for om anlegget kan brukes til VM, OL etc. Det er jo stort sett klubbene som eier stadions og treningsanlegg i resten av landet.

DenHviteYeboah

Har egentlig resignert.Skulle ønske vi fikk en rik eier,men det skjer tydligvis ikke så lenge Mr.Bates lever.Hvis vi er i ccc neste sesong, tipper jeg vi vil være der i årevis.Hvis vi skulle rykke opp,vil vi rykke ned igjen fra PL direkt.Man klarer seg ikke i PL med et lag sammenrasket av free transfers og lønnstak på £6000 i uka-dessverre....

Superfan

Så, så... Våre inntekter (sponsor, TV-rettigheter, prispenger) vil jo stige betraktelig dersom vi rykker oppover i systemet. Har godt håp om at vi skal klare oss godt dersom vi lykkes i år, men vi kan jo ikke regne med å hevde oss i CCC og PL med den stallen vi har i dag.

bwirum

Quote from: DenHviteYeboah on October 06, 2009, 15:41:28
Har egentlig resignert.Skulle ønske vi fikk en rik eier,men det skjer tydligvis ikke så lenge Mr.Bates lever.Hvis vi er i ccc neste sesong, tipper jeg vi vil være der i årevis.Hvis vi skulle rykke opp,vil vi rykke ned igjen fra PL direkt.Man klarer seg ikke i PL med et lag sammenrasket av free transfers og lønnstak på £6000 i uka-dessverre....
Når Leeds rykker opp til CCC vil både inntekter og utgifter øke. Det er utopi å tro at selv Bates ikke er inneforstått med det. En kan si mye rart om Bates, men noen idiot er han ikke. Hvis vi da skulle klare å rykke opp til PL innen et forhåpentligvis ikke for høyt antall år så vil det samme skje. Det er selvsagt ingen rettighet å spille i PL, men jeg tror nok ikke ALLE dommedagsprofetiene slår til allikevel.
Best post ever:
Quote from: DenHviteYeboah on August 18, 2009, 23:07:40
min attr søt kaff på min atamaskin- virkr ikk bra- rfr han jg ikk skrvt så my i t sist

Grattis m  1-2 ikv
MT :) :) :)

Tom S

Tipper du at lønstaket på £6k også vil bestå når vi rykker opp til CC og PL?
Tipper du at vi kommer til å satse på dagens stall når vi rykker opp til CC og PL?
COME ON LEEDS !!

DenHviteYeboah

Quote from: Tom S on October 06, 2009, 16:15:15

Tipper du at vi kommer til å satse på dagens stall når vi rykker opp til CC og PL?

Nei,selvfølgelig ikke.Poenget er at vi ikke kommer dit vi hører hjemme:blant de 6 beste i England.Uansett hvor smart forretningsmann Bates er, har han ikke midler til at klubben kommer tilbake dit vi vil.Så er det jo også dette repeterende spørsmålet på forumet: er han villig til å bruke penger?eller sylter han mesteparten av overskudd ned i sine diverse selskap?Ikke vet jeg,bare konstaterer at pengemakta rår mer enn noen gang i engelsk foppal-dessverre.

Tom S

Quote from: DenHviteYeboah on October 06, 2009, 16:50:51

Nei,selvfølgelig ikke.Poenget er at vi ikke kommer dit vi hører hjemme:blant de 6 beste i England.Uansett hvor smart forretningsmann Bates er, har han ikke midler til at klubben kommer tilbake dit vi vil.Så er det jo også dette repeterende spørsmålet på forumet: er han villig til å bruke penger?eller sylter han mesteparten av overskudd ned i sine diverse selskap?Ikke vet jeg,bare konstaterer at pengemakta rår mer enn noen gang i engelsk foppal-dessverre.

Kvifor skriver du då at "man klarer seg ikke i PL med et lag sammenrasket av free transfers og lønnstak på £6000 i uka-dessverre", når du selvfølgelig ikkje meiner det?

Alle skjønner at det trengs penger for å komme i topp 6 i PL.
Alle er usikre på om Bates er rette mannen for å bringe Leeds tilbake til topp 6 i PL.

Men, no lyt vi først rykke opp frå L1, det er steg 1, og det ser så langt bra ut.
Så får vi ta de evt bekymringene eit opprykk vil medøre når den tid kommer.

Eg tipper Bates finner fram nokre pund til Larry neste sommer sånn at vi kan forsterke laget og vere med å kjempe på øvre halvdel av CC.

(ja, eg tek eit opprykk for gitt!)
COME ON LEEDS !!

Dennis

Huff, bare tanken på at jeg til stadighet skulle sammenlignet Leeds United i tredjedivisjon med verdens rikeste fotballklubb gjør at jeg forstår desperasjonen til enkelte. Når troen i tillegg er at Leeds ville hatt samme lønnstak og utgifter på transfermarkedet i CCC og PL, forstår jeg at fremtiden ser særdeles grim ut.

Særdeles dystopisk!  >:(

Nei, jeg satser heller på strutsetaktikken til hb, men redd for suksess? Den syns jeg var morsom!  ;D

Håper forøvrig at ingen andre lags supportere leser denne tråden, rett og slett basert på de to siste setningene i første innlegg. Håpløst!
Marching on together!

DenHviteYeboah

Quote from: Tom S on October 06, 2009, 17:08:24
Quote from: DenHviteYeboah on October 06, 2009, 16:50:51

Kvifor skriver du då at "man klarer seg ikke i PL med et lag sammenrasket av free transfers og lønnstak på £6000 i uka-dessverre", når du selvfølgelig ikkje meiner det?

Alle skjønner at det trengs penger for å komme i topp 6 i PL.
Alle er usikre på om Bates er rette mannen for å bringe Leeds tilbake til topp 6 i PL.

Men, no lyt vi først rykke opp frå L1, det er steg 1, og det ser så langt bra ut.
Så får vi ta de evt bekymringene eit opprykk vil medøre når den tid kommer.

Eg tipper Bates finner fram nokre pund til Larry neste sommer sånn at vi kan forsterke laget og vere med å kjempe på øvre halvdel av CC.

(ja, eg tek eit opprykk for gitt!)
"Kvifor skriver du då at "man klarer seg ikke i PL med et lag sammenrasket av free transfers og lønnstak på £6000 i uka-dessverre", når du selvfølgelig ikkje meiner det?"
hmmm,jeg mener jo virkelig at det ikke går med et lag i PL sammenrasket av free transfers....
Ellers bet jeg meg merke i din setning:"Alle er usikre på om Bates er rette mannen for å bringe Leeds tilbake til topp 6 i PL."
Usikre er vel tidenes understatement.Jeg er ihvertfall bombesikker på at Bates ALDRI vil bringe Leeds tilbake til top six!Det har han ikke penger til.
Dette med penger:se på Liverpool: de har vel handlet inn 100 spillere til £300 mill de 10 siste årene,men har altså ikke klart å vinne ligaen.Og de har jo ikke hatt managere som har vært i tåka heller?Hadde det vært Souness eller Venables hadde jeg forstått det.Nei,pengebruken i engelsk foppal har gått helt av hengslene,og vi har fått merke det sterkest-dessverre!

LeedsU878

Nei, nå får vi heller glede oss over et eventuelt opprykk, og så deale med "problemene" dette medfører senere. :)

Asbjørn

Quote from: LeedsU878 on October 06, 2009, 17:40:18
Nei, nå får vi heller glede oss over et eventuelt opprykk, og så deale med "problemene" dette medfører senere. :)

Njaa, jeg for min del er gråååådig usikker på om dagens lag ville hevdet seg i Champions League-finalen i 2013 - hvis vi kommer dit  :-\
Får ikke sove om nettene, faktisk...
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

DenHviteYeboah

Jeg synes som Leeds supporter det er fryktelig vanskelig å se kun en uke frem i tid.....med den historien vi har, tror jeg de fleste ser langt frem for å kanskje forhindre eller stålsette seg for eventuelle skandaler :)MOT

Smudge17

Man trenger ikke de store stjernene for å rykke opp til Premier League. Bare se på Barnsley som et fint eksempel :)