Skrevet av Emne: Fineste og styggeste dialekter i Norge?  (Lest 12428 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

B-m

Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« på: Mai 11, 2010, 19:44:38 »
Vi hadde et Vors hvor vi kjørte en ganske morsom lek (idé fra meg), hvor vi alle skulle lese opp forskjellige setninger og gi hverandre rating og kommentarer på dialekten til hverandre.
testpersonene var fra Rygge, Fauske, Gravdal i Lofoten, Drevja ved mosjøen, Tromsø, Arendal/hemsedal blanding, siste husker jeg ikke..

anyhow, ble sjokkert at min bestis Martin fra Drevja vant konkurransen!! DREVJA, har dere hørt dem prate!?! FAEN kor stygt.

Jeg kom på sisteplass. :(

Hva er den fineste dialekten i landet? Mest sexy? Styggeste?

Jeg syns det er utrolig nice med jenter fra kristiansand, høres utrolig sexy ut. Men når gutter fra kristiansand prater vil jeg spy ut invollene mine i alfabetisk rekkefølge.

Ellers synes jeg Tromsø -dialekten er esktremt stygg, femi piss-dialekt. Også er det noe med tromsøfolk, de tror de er urbane og kule, men så er de bare en liten by i finmark.

Bodø-dialekten er direkte klepp- heslig.

Fauske dialekten er ganske kul, synd at folka er f**ka!

Østlandsk er utrolig sjarmlaus, og hver gang jeg hører en østlending kjeder jeg meg. DERE ER SÃ… KJEDELIGE OG ni-triste!! Reklame-stemmer kaller jeg dere.

Bergensdialekt, jeg har møtt en jordnær bergenser, og det er Bite yer legs her på forumet. Ikke særlig fin dialekt. Men nå er Bite yer legs søt, så han kommer unna med det =)

Kristiansund, ha ha, Enrique. Forsåvidt en søt og behagelig dialekt, men man kan vel ikke den seriøst?

Finmarksdialekt f.eks alta synes jeg er veldig fin, ihvertfall på jenter..


Edit: herregud glemte trønderdialekten, forferdelig. Helt forferdelig.
« Siste redigering: Mai 11, 2010, 19:46:15 av B-m »
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

p0ndus

  • Gjest
Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #1 på: Mai 11, 2010, 19:59:05 »
Den koseligste dialekten er totendialekten. Jeg får snikkerændersen følelese bare jeg hører en totning. :)

lojosang

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #2 på: Mai 12, 2010, 01:09:24 »
Det finnes ingen Oslodialekt, Gambi. Bare sunnmøringer som snakker riksmål, østkant, vestkant og kebabnorsk.  ;D

Finnes ingen stygge dialekter, bare noen rimelig uforståelige, hvorav de aller fleste er i innlandet.

Ellers blir jo dialekter snakket av sjarmerende piger og quinder automatisk sjarmerende dialekter. Jeg er en enkel sjel sånn.  ;D
- Leif Olav

Bites Yer Legs

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #3 på: Mai 12, 2010, 03:00:14 »
Jeg kjenner minst 1700 jordnære bergensere, vil mye heller få kompliment for dialekten enn personligheten min! Alle som har bodd i vestlandets deiligste gryte vet at vi snakker penest, og oppfører oss deretter!!  8)

Ellers blir jeg ganske mo i knærne når jenter snakker sognamål, såsant det ikke er Tone Damli som har forvillet seg til enda mer TV-tid..
« Siste redigering: Mai 12, 2010, 15:32:32 av Bites Yer Legs »
KEEP FIGHTING!!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28907
  • Total likes: 2638
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #4 på: Mai 12, 2010, 08:33:22 »


Ellers blir jo dialekter snakket av sjarmerende piger og quinder automatisk sjarmerende dialekter. Jeg er en enkel sjel sånn.  ;D

...hehe, du er inne på noe der  ;D

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

B-m

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #5 på: Mai 12, 2010, 12:56:09 »
Jeg kjenner minst 1700 jordnære bergensere, vil mye heller få kompliment for dialekten enn personligheten min! Alle som har bodd i vestlandets deiligste gryte vet at vi snakker penest, og oppfører oss deretter!!  8)

Ellers blir jeg ganske mo i knærne når jenter snakker sognamål, såsant det ikke er Tone Damli som har forvillet seg til enda mer TV-tid..

Mo i knærne  ;D Liker det utrykket! Men hvorfor prater gutter så veldig utydelig når de prater sognamål?

Hvor var ho i fra ho du klina med sist vi var ute?  ???

Desidert sexieste dialekten jeg vet om er Målselv /bardu ! Til og med gutter blir sensuelle med den dialakten !
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #6 på: Mai 12, 2010, 13:35:23 »
"spy ut invollene mine i alfabetisk rekkefølge."

Vil tro du da starter med aorta eller noe, men hvilken dialekt er Arendal/Hemsedal??? 

Mange artige dialekter i Norge synes jeg, men få virkelig stygge. Er personavhengig egentlig. Ikke vanskelig å like sognamål fra Tone Damli Ã…berget for eksempel, men må tilstå at det hjelper at det kommer fra hennes stemmebånd...!!  :P

Ellers er det artig å høre på folk fra Fredrikstad, Raymon for eksempel. Ille  er det egentlig å høre Finnmarkinger, selv om det sikkert varierer der også. Og samferdselsministeren vår.... :-X
Yeboahs vitne

Dennis

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #7 på: Mai 12, 2010, 14:00:24 »
Snakkær bræi østlandsdia-lekt, sjøl. Denn ær me andre orl denn kulaste, sønns jæi.

Det verste er når lokale kamerater legger til ord på fisefint vestkantspråk med overdrevne -en eller er-endinger i helgen, morgen, gutter, osv. De rettes på umiddelbart.
Marching on together!

B-m

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #8 på: Mai 12, 2010, 16:56:32 »
Snakkær bræi østlandsdia-lekt, sjøl. Denn ær me andre orl denn kulaste, sønns jæi.

Det verste er når lokale kamerater legger til ord på fisefint vestkantspråk med overdrevne -en eller er-endinger i helgen, morgen, gutter, osv. De rettes på umiddelbart.

what, var helt overbevist om du var fra sørlandet.
En smart og reflektert østlending, hmm. :D
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #9 på: Mai 12, 2010, 17:04:17 »


Ellers blir jo dialekter snakket av sjarmerende piger og quinder automatisk sjarmerende dialekter. Jeg er en enkel sjel sånn.  ;D

...hehe, du er inne på noe der  ;D



Det er vel akkurat slik det er ;D

Hallgeir *

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #10 på: Mai 12, 2010, 18:46:50 »
 Det verste, synes jeg, er når en person flytter hjemmefra og ikke bevarer den dialekten som er hans/hennes egen, men legger fullstendig om. Ha respekt for din opprinnelige dialekt!
« Siste redigering: Mai 12, 2010, 18:50:17 av hallghel »
Super Leeds since 1968

p0ndus

  • Gjest
Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #11 på: Mai 13, 2010, 12:44:56 »
 Det verste, synes jeg, er når en person flytter hjemmefra og ikke bevarer den dialekten som er hans/hennes egen, men legger fullstendig om. Ha respekt for din opprinnelige dialekt!

Det er så sant som det er skrevet!

Kickthemdown

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #12 på: Mai 13, 2010, 21:53:05 »
Det verste, synes jeg, er når en person flytter hjemmefra og ikke bevarer den dialekten som er hans/hennes egen, men legger fullstendig om. Ha respekt for din opprinnelige dialekt!Det er så sant som det er skrevet!
Argh så sant så sant. Folk nordfra som legger om etter noen år her nede på østlandet. Shame on you!!  >:( Sier selvsagt ifra om det til de det gjelder.

Robert

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #13 på: Mai 13, 2010, 21:56:48 »
Det verste, synes jeg, er når en person flytter hjemmefra og ikke bevarer den dialekten som er hans/hennes egen, men legger fullstendig om. Ha respekt for din opprinnelige dialekt!

Det er så sant som det er skrevet!

Personlig tok det et par uker, ettersom jeg måtte legge om. Jeg jobbet nemlig på telefonsupport, og det var ingen som forsto hva jeg sa til de. Så gjorde så godt jeg kunne med å legge om. Men klarer fortsatt å delvis legge om til min dialekt.. Men det begynner å bli vanskelig.
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Germ

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #14 på: Mai 13, 2010, 23:00:22 »
Personlig mener jeg at jenter med Stavanger, samt dialekt fra utenfor Bergensområdet alá Voss, og litt lenger mot Sogn er fint. Er fra Bergen og bor i Trondheim, og har fått mye oppmerksomhet fra jenter som liker bergensdialekt på gutter.  ;)

...østlandsdialekten syns jeg er sjel-løs, og minner meg om byråkrater, tørrpinner og bønder.

B-m: Digger beskrivelsen av tromsødialekten, er så enig så enig. Bortsett fra at Tromsø ligger i Troms da, ikke Finmark.


Det verste, synes jeg, er når en person flytter hjemmefra og ikke bevarer den dialekten som er hans/hennes egen, men legger fullstendig om. Ha respekt for din opprinnelige dialekt!

Det er så sant som det er skrevet!

Dette skjer jo ofte ubevisst (selvfølgelig sett bort fra de tilfellene der folk "må" gå aktivt inn og endre dialekten sin). Forskning på feltet viser at de som beholder dialekten sin er stolt over hjemstedet sitt, mens de som ikke holder dialketen sin er mindre stolt. (Kanksje logisk nok). Det blir jo ofte at folk som flytter til større steder vil endre sin dialekt. Men morsomt å se at det er få voksne som endrer sin dialekt, helst folk fra 15 og opp til rundt 25 år kanksje. Er det tryggheten, ryggraden og likegyldigheten til de voksen som gjør at de bevarer den? Eller har de mindre omgangskrets og impulser enn yngre folk?
"Shine On You Crazy Diamond"

Hallgeir *

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #15 på: Mai 13, 2010, 23:01:45 »
Det verste, synes jeg, er når en person flytter hjemmefra og ikke bevarer den dialekten som er hans/hennes egen, men legger fullstendig om. Ha respekt for din opprinnelige dialekt!Det er så sant som det er skrevet!
Argh så sant så sant. Folk nordfra som legger om etter noen år her nede på østlandet. Shame on you!!  >:( Sier selvsagt ifra om det til de det gjelder.

 Nå var dette egentlig mine ord da...., men sol dere for all del i glansen!  ;) :D 8)
Super Leeds since 1968

auren

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #16 på: Mai 13, 2010, 23:17:07 »
Den verste dialekten må vel være den fæle Gravdals-dialekten. Huff og gru

 ;)

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Blank_File

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #17 på: Mai 14, 2010, 02:38:11 »
Den verste dialekten er Siddis dialekten(Stavanger, Bryne, Sandnes) Nasty!
Støttes!

Selv liker jeg avslipte sogninger og hardinger... :P

lojosang

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #18 på: Mai 14, 2010, 11:05:13 »
Den verste dialekten er Siddis dialekten(Stavanger, Bryne, Sandnes) Nasty!
Støttes!

Selv liker jeg avslipte sogninger og hardinger... :P

Oi, denne sjansen til å rakke ned på fåkunnet på Østlandet hadde gått meg hus forbi.
1. Siddiser kommer fra Stavanger. Punktum.
2. Ã… omtale Bryne og Stavanger som samme dialekt er omtrent som å omtale Montebello-dialekten og brei Særping som samme dialekt.

For de som faktisk kommer fra feil side av Boknafjorden skal det visstnok være fullt mulig å skille Sandnesdialekten fra Stavangerdialekten (De Bene Gottene fra Egenes må holdes utenfor diskusjonen) men for denne Nord-Rogalendingen er det ikke mulig.
- Leif Olav

Jon R

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #19 på: Mai 14, 2010, 14:12:58 »
Jeg kjenner minst 1700 jordnære bergensere, vil mye heller få kompliment for dialekten enn personligheten min! Alle som har bodd i vestlandets deiligste gryte vet at vi snakker penest, og oppfører oss deretter!!  8)

Ellers blir jeg ganske mo i knærne når jenter snakker sognamål, såsant det ikke er Tone Damli som har forvillet seg til enda mer TV-tid..

Mo i knærne  ;D Liker det utrykket! Men hvorfor prater gutter så veldig utydelig når de prater sognamål?

Hvor var ho i fra ho du klina med sist vi var ute?  ???

Desidert sexieste dialekten jeg vet om er Målselv /bardu ! Til og med gutter blir sensuelle med den dialakten !

He he.  ;D

Kommer selv fra Vestfold som må kvalifisere til topp tre stygg dialekt.

Forøvrig er Mandal den jåteste dialekten på denne jord.
Jon R.

Blank_File

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #20 på: Mai 14, 2010, 14:36:01 »
Jeg kjenner minst 1700 jordnære bergensere, vil mye heller få kompliment for dialekten enn personligheten min! Alle som har bodd i vestlandets deiligste gryte vet at vi snakker penest, og oppfører oss deretter!!  8)

Ellers blir jeg ganske mo i knærne når jenter snakker sognamål, såsant det ikke er Tone Damli som har forvillet seg til enda mer TV-tid..

Mo i knærne  ;D Liker det utrykket! Men hvorfor prater gutter så veldig utydelig når de prater sognamål?

Hvor var ho i fra ho du klina med sist vi var ute?  ???

Desidert sexieste dialekten jeg vet om er Målselv /bardu ! Til og med gutter blir sensuelle med den dialakten !

He he.  ;D

Kommer selv fra Vestfold som må kvalifisere til topp tre stygg dialekt.

Forøvrig er Mandal den jåteste dialekten på denne jord.

Mandal Mandal Mandal! Kagå!

Cbas10an

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #21 på: Mai 14, 2010, 15:31:58 »

Ellers synes jeg Tromsø -dialekten er esktremt stygg, femi piss-dialekt. Også er det noe med tromsøfolk, de tror de er urbane og kule, men så er de bare en liten by i finmark.



Liten er vel Tromsø, men den ligger vel i Troms, og ikke i Finnmark...



Styggeste dialekt må være Haugesund's dialekt..
MOT


Joachim

B-m

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #22 på: Mai 14, 2010, 15:35:45 »
jada, jeg vet at tromsø er i troms.... jeg bor her.

Skulle prøve være morsom. Det bor jo sykt med finmarksværinger her..

litt slik som leeds-fansen som sang til spurs-fansen, your a small club from arsenal..
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Cbas10an

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #23 på: Mai 14, 2010, 15:52:56 »
jada, jeg vet at tromsø er i troms.... jeg bor her.

Skulle prøve være morsom. Det bor jo sykt med finmarksværinger her..

litt slik som leeds-fansen som sang til spurs-fansen, your a small club from arsenal..


Hehehe.....   :P :P
MOT


Joachim

lojosang

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #24 på: Mai 17, 2010, 02:50:38 »
Den verste dialekten er Siddis dialekten(Stavanger, Bryne, Sandnes) Nasty!
Støttes!

Selv liker jeg avslipte sogninger og hardinger... :P

Oi, denne sjansen til å rakke ned på fåkunnet på Østlandet hadde gått meg hus forbi.
1. Siddiser kommer fra Stavanger. Punktum.
2. Ã… omtale Bryne og Stavanger som samme dialekt er omtrent som å omtale Montebello-dialekten og brei Særping som samme dialekt.

For de som faktisk kommer fra feil side av Boknafjorden skal det visstnok være fullt mulig å skille Sandnesdialekten fra Stavangerdialekten (De Bene Gottene fra Egenes må holdes utenfor diskusjonen) men for denne Nord-Rogalendingen er det ikke mulig.


Når man er fra Stavanger er det klart at du liker din egen dialekt. :P

Nå e altså eg verken Siddis, Jærbu eller Sandnesgauk, men Tysværbu i Trøndelagseksil. Eg påpeike barre at du leve i villfarelse og at din dialektkunnskap e ennå verre enn smaken din i fotballag.  ;D
- Leif Olav

pesi

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #25 på: Mai 17, 2010, 02:59:55 »
di så faen kje lige stavanger dialektå kan komme her, så ska me se kem så e råast ;)

koffår kom der ingen tøffe vikinger fra østlandet? for det hørres så dumt ut me "kommigen a gutta nå tar vi dem" heheh
NÃ… TAR ME DI!!
15 points who gives a f**k, we're Super Leeds and we're going up!

Hobben

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #26 på: Mai 17, 2010, 23:16:37 »
Den verste dialekten er Siddis dialekten(Stavanger, Bryne, Sandnes) Nasty! Peneste er Oslo dialekt <3

Siddis dialekten er i Stavanger og Sandnes. Bryne er JÆRSK, og det er finere en Siddis spårk. På Bryne snakker de JÆRSK, og ikke siddis!!
Rogaland Whites

Hobben

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #27 på: Mai 17, 2010, 23:20:00 »
di så faen kje lige stavanger dialektå kan komme her, så ska me se kem så e råast ;)

koffår kom der ingen tøffe vikinger fra østlandet? for det hørres så dumt ut me "kommigen a gutta nå tar vi dem" heheh
NÃ… TAR ME DI!!

Nå tar me di? Synest det er bedre med: Nå tæge me di!!
Rogaland Whites

Blank_File

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #28 på: Mai 17, 2010, 23:30:34 »
Den verste dialekten er Siddis dialekten(Stavanger, Bryne, Sandnes) Nasty! Peneste er Oslo dialekt <3

Siddis dialekten er i Stavanger og Sandnes. Bryne er JÆRSK, og det er finere en Siddis spårk. På Bryne snakker de JÆRSK, og ikke siddis!!

At jærsk er "finere" enn siddis faktisk... Tidenes påstand! :D Jærsk er den desidert mest brautne dialekten i landet!

josoer

Sv: Fineste og styggeste dialekter i Norge?
« Svar #29 på: Mai 17, 2010, 23:42:57 »
Fineste: Skikkelig brei Senja dialekt ;)