"Analyse" av serieåpningen

Started by Kato, August 08, 2010, 13:03:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kato

Ikke ofte vi får sett gutta på TV, så spennende å se litt på struktur i disse tv-kampene. TV gir ikke voldsomt inntrykk, men her er mine tanker:

1. Formasjon
Vi prøver noe nytt med 4-3-3. Kantspillerne våre virker å være tilpasset formasjonen (utfordrerkanter). Indreløperne utfyller hverandre bra, Johnson duellspiller og Howson mer ballspiller. Ikke så gæærnt. Kilkenny ikke noe ankertype, til det er han for glad i å være involvert fremover. Mangler også fysikken i en slik rolle. Selv om 4-3-3 kan være et mer "spillende" system enn 4-4-2 , tror jeg vi uansett kan forvente mye pumping i denne divisjonen. I går manglet vi først og fremst et stødig anker foran fireren.

2. Presshøyde

Vi står høyt, presser indreløperne høyt i banen, og scorer mål på gjenvinning høyt oppe. Konsekvensen er at vi da har en liten Kilkenny og en treg firer til å forsvare oss med når Derby spiller forbi indreløperne våre. Opplever at det høye presset gjør oss ekstremt sårbare defensivt, spesielt før pause.

Avstand mellom ledd
Når vi presset høyt blir forsvarsfireren for baktung. Avstand mellom firer og midtbaneledd blir for stor. Rett og slett for stor strekk. Derby kommer gjentatte ganger rettvendt mot vår forsvarsfirer. Tror stopperne er redd for å stå for høyt, og dermed bli tatt på fart. Også her mest merkbart før pause.

Samhandling i forsvarsleddet
Selv med manglende fart kunne det verste rufset blitt tatt bort med god organisering. Fireren står altfor bredt når vi faller ned mot egen 16-meter, dermed trer Derby lett gjennom i rom2 flere ganger (blant annet ved målet hvis jeg husker riktig). Vi flytter generelt for sakte både i side og høyde. Og spillerne står for mye i sine posisjoner. På denne måten slippes altfor mye sjanser mot. Offensivt blir det mye lemping fra stopperne utover i kampen, uten voldsomt klar adresse.

Spillestil
4-3-3 krever blant annet at vi skaper overtall ut mot kant. Lyktes bare delvis med det, men kom gjentatte ganger i god innleggsposisjon. Ofte var innleggene av svak kvalitet, mens det var bra med folk i boks. Sjelden vi fikk indreløperne rettvendt i mellomrommet. Utover i kampen ble det spilt mye langt fra stopperne, mot en Becchio som tapte 95% i lufta. Det tipper jeg han gjør mot de fleste stopperne i denne divisjonen.

Alt bare svart?
Neida, hadde Naylor scoret på sin store, og vi hadde tatt ledelsen, hadde det blitt en helt annen kamp. Føler vi skaper ok med sjanser, og vi trykker godt på utover i andre omgang. Viljen virket å være tilstede.

Konklusjon: Forsvarsorganisering bør være hovedtema fremover.

Synspunkter? (Gjerne kritiske)

samadhi

Ett av problemene med 4-3-3 så vi i går når Derby tok ledelsen og la seg litt lengre bakover. Da får vingene våre liten plass å boltre seg på, og mulighetene for kontringer uteblir i stor grad. Løsningen blir ofte da å pumpe opp mot en enslig Becchio og dette fungerer dårlig når han er pakket sammen av forsvaret.

Jeg tror kanskje at i kamper som i går er det bedre å spille med to spisser, men da må vi ha en som kan erstatte Beckford der opp med litt fart. Kanskje Gradel eller Somma kan gjøre en jobb der. 4-3-3 fungerer kanskje best når vi spiller borte og motstanderen ligger høyere med laget.
marching on together,
derudaf forever...

Foffe

Liker å se at Leeds ønsker å være et angripende lag og ønsker å styre kampen (noe jeg egentlig føler vi gjorde i går), men i denne divisjonen handler det ikke om å underholde men å vinne poeng. Så kanskje 4-4-2 hadde vært mer riktig formasjon når vi lå under? Derby ligger med 9-10 mann bak ballen, og da er det vanskelig å spille oss gjennom dem. Med en stor spiss som kunne tatt duellene tror jeg vi hadde fått enda flere målsjanser...
Tror også Derby er et lag som kommer til å gjøre det godt i denne divisjonen. De har en spillestil som fort tar mange poeng. Så synes vi klare oss brukbart mot et slikt lag.

Men forsvaret trenger samkjøring! Tror de kan kompensere på samhandling og klokskap når de ikke har så mye fart. Men gi de litt tid så får vi heller være kritiske da.

Men vi har fått en keeper i virkelig toppklasse! Hvis han kan være i denne formen i store deler av sesongen så hjelper han oss med mange poeng!

Når det gjelder kantspillerne Watt og Sam føler jeg ikke de fikk vist hva som bor i de. Gi de litt tid de også! Tror de blir bedre utover sesongen. Men Gradel og Snodgrass vil bli som en ny verden på kanten, da de har evnen til å gjøre noe ingen forventer å klarer å utfordre motstanderen mye mer!

Gleder meg til fortsettelsen av en god og lang sesong!

MOT

Kato

Når du nevner Gradel og Snodgrass så hjelper det sikkert på.

Har vi ikke dårlig balanse i mannskapet pr dags dato?

Lite gode spisser, Becchio og Paynter på topp (Somma, Grella).

Haugevis av kantspillere med Sam, Watt,Gradel, White og Snodgrass.

Tynt med indreløpere.

Masse middelmådige midtstoppere + Kisnorbo.

Runar

Snoddy må spille indreløper om vi skal forsette med 4-3-3

Foffe

Når er Kisnorbo tilbake i trening/kamp?

Med det mannskapet vi har, blir vi vel et middelsfarede lag?
Men det er nesten så det er bedre med ett år ekstra i Championship enn å rykke opp å bli slakta i PL.

Men hadde også sett at vi hadde hatt en klassestopper og en klassemidtbane spiller til.
Snodgrass kan også brukes som spiss da, kan jo være et alternativ?

Dennis

Tre kamper unnagjort i serien, så fortsatt veldig tidlig å konkludere med noe som helst, men synes det er et par ting som skiller seg ut allerede.

1. Vi har et langt farligere angrep
"Ingen Beckford, ingen mål" leste jeg en bruker skrev på forumet (tror det var mot Forest). Personlig synes jeg angrepet - da mener jeg laget som enhet rent offensivt - virker langt skumlere i år, kontra i fjor. Det er langt viktigere å ha tre spillere som scorer 10 mål hver, enn å ha en Beckford som scorer 30. Watt, Sam, Becchio, Somma og Howson tror jeg alle kan snuse på tosifret i år. Kanskje (og sannsynligvis) når ikke alle ti scoringer, men spekteret av målfarlige spillere er langt bredere enn i våres. hvor hele angrepet var bygget opp rundt Jermaine Beckford.

I tillegg har vi i år to angripere i Watt og Sam, som ikke bare går på fine løp i rommene, men som er dyktig til å holde på ballen og vente på laget, SAMTIDIG (og dette er viktig) som de har kreativitet, fart og driblestyrke til å skape ting på egenhånd. Med to slike spillere på banen, vil Leeds alltid kunne skape sjanser og avgjøre kamper til vår fordel. En spiller av samme typen, dog med noe mer power og driv enn driblestyrke, har vi også i Snoddy, når han er tilbake.

2. Stallen er sterkere
Altså, det motsatte av det flere har konkludert med. Vi har nå to keepere som er av klasse ift nivået og jeg tør vedde på at vi har divisjonens suverent beste førstevalg mellom stengene. Jeg skjelver allerede litt grunnet den korte kontrakten; forhåpentligvis kan de forlenge den til sommeren.
Midtstopperne og den sentrale midtbanen er fortsatt for tynn, men om vi ser bort i fra skadene, ser angrepet (den offensive midtbanen m/vinger inkl.) meget godt ut.

3. Midtbanen er mer dynamisk
Dette er kanskje mest basert på den flotte kampen mot Millwall, men det virker for meg som midtbaneleddet står langt mindre stille i posisjonene enn i fjor. Kanskje har omleggingen til 4-3-3 vist seg som en blessing in disguise, ettersom den skjeve formasjonen ser ut til å skape langt flere dype løp og vanskeligheter for motstanders forsvar iht markering og forskyvninger i leddene.

Kilkenny går på dype løp og Howson er nærmere kassa, med blant annet flott assister og dype løp som er stolper og gode redninger unna mål. Hvorfor han til tider får så stor kritikk er for meg et stort under med spørsmålstegn. Ikke bare er han farlig fremover selv, men er det tre assists han har på de tre første kampene?? Med Watt og Sam som er såpass "frie" i sitt angrepsspill, er vi også mindre avhengig av at Bradley Johnson må rundt på kant, noe jeg ikke ser han klare mot gode backer på egenhånd. Der skal også Bessone ha skryt; en god, offensiv venstreback som helt sikkert vil notere en del assist via innlegg.

Igjen, det er tidlig å konkludere med noe som helst, men balansen i laget virker god og spennende. Vi skaper et stort antall sjanser borte mot Nottingham og hjemme mot Millwall, mens vi også har mange sjanser til å score flere mål mot Derby hjemme.

Uttellingen tror jeg vil komme; jeg hadde vært langt mer bekymret om vi ikke skapte sjanser, men vant de tre kampene på Wise- eller høst 2009-vis. Da kunne vi stått med en langt mer "falsk" tabellposisjon.
Marching on together!

jackbauer68

Quote from: Mr Kaizer on August 23, 2010, 15:31:40
Tre kamper unnagjort i serien, så fortsatt veldig tidlig å konkludere med noe som helst, men synes det er et par ting som skiller seg ut allerede.

"Ingen Beckford, ingen mål" leste jeg en bruker skrev på forumet (tror det var mot Forest). Personlig synes jeg angrepet - da mener jeg laget som enhet rent offensivt - virker langt skumlere i år, kontra i fjor. Det er langt viktigere å ha tre spillere som scorer 10 mål hver, enn å ha en Beckford som scorer 30. Watt, Sam, Becchio, Somma og Howson tror jeg alle kan snuse på tosifret i år. Kanskje (og sannsynligvis) når ikke alle ti scoringer, men spekteret av målfarlige spillere er langt bredere enn i våres. hvor hele angrepet var bygget opp rundt Jermaine Beckford.

I tillegg har vi i år to angripere i Watt og Sam, som ikke bare går på fine løp i rommene, men som er dyktig til å holde på ballen og vente på laget, SAMTIDIG (og dette er viktig) som de har kreativitet, fart og driblestyrke til å skape ting på egenhånd. Med to slike spillere på banen, vil Leeds alltid kunne skape sjanser og avgjøre kamper til vår fordel. En spiller av samme typen, dog med noe mer power og driv enn driblestyrke, har vi også i Snoddy, når han er tilbake.

2. Stallen er sterkere
Altså, det motsatte av det flere har konkludert med. Vi har nå to keepere som er av klasse ift nivået og jeg tør vedde på at vi har divisjonens suverent beste førstevalg mellom stengene. Jeg skjelver allerede litt grunnet den korte kontrakten; forhåpentligvis kan de forlenge den til sommeren.
Midtstopperne og den sentrale midtbanen er fortsatt for tynn, men om vi ser bort i fra skadene, ser angrepet (den offensive midtbanen m/vinger inkl.) meget godt ut.

Dette er kanskje mest basert på den flotte kampen mot Millwall, men det virker for meg som midtbaneleddet står langt mindre stille i posisjonene enn i fjor. Kanskje har omleggingen til 4-3-3 vist seg som en blessing in disguise, ettersom den skjeve formasjonen ser ut til å skape langt flere dype løp og vanskeligheter for motstanders forsvar iht markering og forskyvninger i leddene.

Kilkenny går på dype løp og Howson er nærmere kassa, med blant annet flott assister og dype løp som er stolper og gode redninger unna mål. Hvorfor han til tider får så stor kritikk er for meg et stort under med spørsmålstegn. Med Watt og Sam som er såpass "frie" i sitt angrepsspill, er vi også mindre avhengig av at Bradley Johnson må rundt på kant, noe jeg ikke ser han klare mot gode backer på egenhånd. Der skal også Bessone ha skryt; en god, offensiv venstreback som helt sikkert vil notere en del assist via innlegg.

Igjen, det er tidlig å konkludere med noe som helst, men balansen i laget virker god og spennende. Vi skaper et stort antall sjanser borte mot Nottingham og hjemme mot Millwall, mens vi også har mange sjanser til å score flere mål mot Derby hjemme.

Uttellingen tror jeg vil komme; jeg hadde vært langt mer bekymret om vi ikke skapte sjanser, men vant de tre kampene på Wise- eller høst 2009-vis. Da kunne vi stått med en langt mer "falsk" tabellposisjon.

Og i tillegg Johnson som er mye mer sannsynlig i tosifra antall mål enn Howson er!Men eg tror du skal lete vel og lenge til du finner en klubb med suksess som ikkje har en "20 goal a season man" på topp (og det veit vi ikkje om vi har pr i dag)

Når det gjelder keeperen veit du like godt som meg at med den profileringen han får i ett vinnende Leeds-lag så kan det hende han forsvinner allerede i Januar.
Skal vi beholde Schmeichel jr. lenger enn til sommeren 2011 er eg redd for at vi er nødt å rykke opp i år,evt vise ambisjoner om det og hente flere til stallen av Kasper's kaliber. Eg er enig i at det meste ser veldig bra ut nå,men det er for tidlig å konkludere ennå 8)

Jon R

Quote from: Mr Kaizer on August 23, 2010, 15:31:40

2. Stallen er sterkere

Kilkenny går på dype løp og Howson er nærmere kassa, med blant annet flott assister og dype løp som er stolper og gode redninger unna mål. Hvorfor han til tider får så stor kritikk er for meg et stort under med spørsmålstegn. Ikke bare er han farlig fremover selv, men er det tre assists han har på de tre første kampene?? Med Watt og Sam som er såpass "frie" i sitt angrepsspill, er vi også mindre avhengig av at Bradley Johnson må rundt på kant, noe jeg ikke ser han klare mot gode backer på egenhånd. Der skal også Bessone ha skryt; en god, offensiv venstreback som helt sikkert vil notere en del assist via innlegg.

Som du selv sier: For tidlig å konkludere hvorvidt stallen er styrket ift ifjor, men det ser utvilsomt lovende ut med Sam, Schmeichel og Bessone, og ikke minst Watt som vel fikk sitt gjennombrudd i helgen. Jeg mener som deg at vi fremstår som klart styrket i den offensive delen av spillet. Når det gjelder backfireren er den total sett svakere enn den vi startet med ifjor, noe som først og fremst skyldes Kisnorbos langtidsskade. Dette mener jeg må rettes opp innen utgangen av august hvis vi skal ha noe i toppen å gjøre.  

Når det gjelder Howson lurer jeg på hvor du ser all kritikken hen? Er det de kritiske røstene som savnet de offensive bidragene i kampen mot Nottingham du viser til? Hvis du leser mellom linjene vil de se at "kritikerne" måler Howson opp mot den standarden han selv har satt på sitt beste, og at dette kanskje først og fremst skyldtes at han hadde en rolle han ikke passet/ trivdes så godt i.  Det er jo den offensive inderløperen Howson de fleste av oss ønsker å se, og ikke grovarabeideren/defensiv midtbanemannen Johnny Howson.   :)
Jon R.

Dennis

Quote from: Jon R on August 23, 2010, 17:53:21
Når det gjelder Howson lurer jeg på hvor du ser all kritikken hen? Er det de kritiske røstene som savnet de offensive bidragene i kampen mot Nottingham du viser til? Hvis du leser mellom linjene vil de se at "kritikerne" måler Howson opp mot den standarden han selv har satt på sitt beste, og at dette kanskje først og fremst skyldtes at han hadde en rolle han ikke passet/ trivdes så godt i.  Det er jo den offensive inderløperen Howson de fleste av oss ønsker å se, og ikke grovarabeideren/defensiv midtbanemannen Johnny Howson.   :)

Kritikken er hovedsaklig på engelske forum, som Waccoe og DirtyLeeds. Disse sidene har som alle vet en stor mengde usaklige brukere, men jeg skulle selvsagt presisert hvor jeg har lest dette. Kritikken som kom iht Nottingham-kampen, ble derimot en slags "dråpe" for min del, da jeg ikke kan si meg enig, ettersom Howson hadde vært med å skape våre to scorede mål (ved gitt tidspunkt), blant annet ved en flott soloprestasjon mot Derby, før han foræret Becchio scoringen.

Skal derimot si meg enig at han fungerer bedre i rollen han får i 4-4-2-eren, enn som den defensive arbeidsmauren han har/hadde i 4-3-3 (hvor Johnson med hans hode- og skuddstyrke var den som oftere gikk på de dype løpene).

Nå ble dette som sagt litt satt på spissen fra min side, da jeg synes Leedsfans generelt - og langt ifra ubegrunnet, sett ut ifra vår historie de siste årene - har en veldig defensiv innstilling til det meste. Vi skal være blant de beste, men så fort noe går veien, bare venter vi på det fullstendig onde som skal veie opp for vår lille periode i lyset.  ;) Du sa det jo selv, Jon R, da du påpekte at Nottingham var som Jekyll & Hyde og ikke Leeds som spilte de dårlige. Det er ikke sikkert det var slikt du mente det, men slik leste jeg det og det sier jo kanskje bare at jeg ser på ting på samme måte.  :)

Et annet eksempel er kritikken Neill Collins fikk den kampen. Etter mitt syn var han vår beste mot Nottingham og selv om han er en høyst ordinær og gammeldags stoppertype, reddet han unna mange bakromspasninger etter at Leeds fikk kontroll på kampen. Det som ble påpekt var at han var elendig med ballen, ikke at han gjorde det en midtstopper skal gjøre, nemlig å kneble motstanders angrep og angripere. Joda, jeg er helt enig i at han kunne vært tryggere med ballen i beina og til tider spilt seg ut, men er det ikke noe av det samme vi beskyttet Beckford for? Han kunne være banens svakeste spiller, uten at det gjorde stort da han putta mål jevnt og trutt.

Fullt mulig jeg leser tingene feil og at jeg tar Howson litt for mye under vingene, men jeg har stor tro på gutten. Han har vært fast fra forholdsvis ung alder og spiller sine beste kamper i de viktigste oppgjørene, noe som tyder på karakter og kvalitet. Er Millwall et bilde på hva vi har i vente fra Howson dette året, tror jeg han putter opp mot tosifret, samt et likt antall assist. I tillegg har vi Neil Kilkenny sentralt på midten, som virker å ha skrudd opp tempoet på pasningsspillet sitt. Et par av pasningene mot Millwall var direkte utsøkte fra disse to. Killa har et par fra egen forsvarssone og direkte i bakrom, mens Howson har en 3.januar-assist til Davide Somma på 3-1.

I like  :)
Marching on together!

Jon R

"Fullt mulig jeg leser tingene feil og at jeg tar Howson litt for mye under vingene, men jeg har stor tro på gutten"

Men da er vi jo to! Jeg har stor tro på Howson og høye forventninger til han denne sesongen. Da blir gjerne fallhøyden større når jeg opplever at han faller litt igjennom og derav skuffelsen. Syntes han viste glimt av storhet mot Derby, spesielt i første omgang, og viste også enkelte glimt mot Forest. Jeg er sikker på Howson hever seg med nivået og utvikler seg ytterligere, foutsatt at han rendyrkes i sin beste posisjon. I mine øyne har han alle forutsetninger til å bli vår tids Lee Bowyer. Håper og tror at Grayson ser det samme. Foreløpig tror jeg midtbanen er litt for ubalansert til at Howson kommer helt til sin rett, selv om rapportene fra Millwall gir grunn til stor optimisme på Howsons vegne. Innttil videre forventer jeg at han vil svinge mye i prestasjonene, men med en klart stigende kurve utover sesongen inntil slitasjen tar han i mars/ april.  ;)
Jon R.

Asbjørn

Da er første måned av den nye sesongen unnagjort. Det ble en glipp hjemme i serieåpningen, uavgjort borte mot en potensiell opprykkskandidat og deretter to strake seire, hjemme/borte mot to middelhavsfarere (?) - der riktignok førstnevnte har hatt en flying start etter opprykket. Sett på bakgrunn av at vi i serieåpningen manglet en halv start-ellever og likevel bare var marginer unna poeng, og at vi fort kunne kapret tre poeng også i neste kamp, har dette vært en lovende seriestart.

Nå er vi bare dager unna at vinduet lukkes, og mange begynner å si seg fornøyd med stallen - forutsatt at den defensive midtbanespilleren ankommer.
Jeg er enig i det. Men jeg er skuffet over at f.eks. Bruce ble hentet i noe som virker som en styrking av stallen og ikke første-elleveren. Collins kom også på permanent vis nå, og han heller styrker ikke forsvaret i forhold til avslutningen i fjor, all den tid han allerede var her...

Hva venter så i september?
Det er fem seriekamper, som kommer etter 14 dagers 'internasjonal pause.'
Swansea hjemme er forhåpentligvis ikke den mest krevende oppgaven, selv om alle kamper i denne divisjonen vil handle om marginer. Men her er jeg håpefull...
Deretter kommer tre Yorkshire derbies i løpet av 10 dager, de to første (Barnsley/Doncaster) borte. Slike kamper vil alltid bli jevne, nærmest uavhengig av tabellsituasjon. Får hååpe vi kommer gunstig ut av de. :) Det siste derbyet er hjemme mot Sheffield United.
Måneden avsluttes med at Preston tar turen over the Pennies.
Tre hjemmekamper og to borte der vi kan håpe på grei poengfangst, men slett ikke forvente det.

For å henge med i playoff-striden er det nok viktig å hanke jevnt med poeng, skal vi håpe på tre seire og en uavgjort? :)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

jarle

Quote from: Asbjørn on August 29, 2010, 16:20:51
Da er første måned av den nye sesongen unnagjort. Det ble en glipp hjemme i serieåpningen, uavgjort borte mot en potensiell opprykkskandidat og deretter to strake seire, hjemme/borte mot to middelhavsfarere (?) - der riktignok førstnevnte har hatt en flying start etter opprykket. Sett på bakgrunn av at vi i serieåpningen manglet en halv start-ellever og likevel bare var marginer unna poeng, og at vi fort kunne kapret tre poeng også i neste kamp, har dette vært en lovende seriestart.

Nå er vi bare dager unna at vinduet lukkes, og mange begynner å si seg fornøyd med stallen - forutsatt at den defensive midtbanespilleren ankommer.
Jeg er enig i det. Men jeg er skuffet over at f.eks. Bruce ble hentet i noe som virker som en styrking av stallen og ikke første-elleveren. Collins kom også på permanent vis nå, og han heller styrker ikke forsvaret i forhold til avslutningen i fjor, all den tid han allerede var her...

Swansea hjemme er forhåpentligvis ikke den mest krevende oppgaven, selv om alle kamper i denne divisjonen vil handle om marginer. Men her er jeg håpefull...
Deretter kommer tre Yorkshire derbies i løpet av 10 dager, de to første (Barnsley/Doncaster) borte. Slike kamper vil alltid bli jevne, nærmest uavhengig av tabellsituasjon. Får hååpe vi kommer gunstig ut av de. :) Det siste derbyet er hjemme mot Sheffield United.
Tre hjemmekamper og to borte der vi kan håpe på grei poengfangst, men slett ikke forvente det.

For å henge med i playoff-striden er det nok viktig å hanke jevnt med poeng, skal vi håpe på tre seire og en uavgjort? :)

Greit at de nye må slåss for å komme inn i elveren...

Kanon start og dette laget blir bare bedre og bedre ser det ut som!

Kan bli en morsom sesong, play off bør være målet og det kan nås med noen forsterkninger til.

newsome

Quote from: Asbjørn on August 29, 2010, 16:20:51

Tror de neste kampene du nevner blir viktig og avgjørende for hvordan sesongen blir videre!!!Det er tøffe kamper,men klarer vi vi et par seire så har vi lagt et bra grunnlag videre!!

Vi har spillere ute som kan gå rett inn på laget!Er blitt mer optimistisk,og håper vi kan kjempe på øverste del av tabellen ;)

McMidjo

Bra tråd!

Litt lettere å trekke konklusjoner etter 6 kamper enn en…..

Tror vi har møtt et bra tverrsnitt av divisjonen (både mht kvalitet på motstander og formasjon/taktikk) i disse kampene, og synes vi resultatmessig har kommet svært mye bedre fra dette enn det jeg hadde forventet.

Synes særlig det blir spennende å følge forsvarsrekka utover. Virker i hvert fall som utskjelte Collins har spilt seg kraftig opp…..
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

Jon R

Quote from: McMidjo on August 30, 2010, 16:44:10

Synes særlig det blir spennende å følge forsvarsrekka utover. Virker i hvert fall som utskjelte Collins har spilt seg kraftig opp…..

God organisering og taktiske disposisjoner kan gjøre underverker med de fleste forsvar. Managmentet skal ha ros for arbeidet som er gjort under/ etter Forest kampen. Tror allikevel det vil gå langt mellom hver clean sheet inntil Kisnorbo er tilbake,med mindre det hentes inn en stopper som er klart bedre enn de vi har fra før. Er mest bekymret for den svært tynne dekningen på sentral midtbane. Her MÃ... det trolig både handles og lånes...
Jon R.

Asbjørn

Eddie Gray mener at Leeds' forsvar er bedre enn mange konkurrenters:

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/Leeds-United-Gray-makes-case.6512780.jp

Leeds United: Gray makes case for the defence

Leeds United legend Eddie Gray has hailed the cast-iron look of the Whites â€" and feels the back four looks far more robust than a host of Championship rivals.

United produced the consummate "they shall not pass" display in chiselling out last weekend's single-goal victory at Watford, which followed on from impressive rearguard displays against Millwall and Nottingham Forest.

With two new full-backs, a keeper and a regular centre-half in Neill Collins, United's new-look defence has made a statement of intent in the past few weeks â€" while making some doubters eat their words â€" and Gray has been impressed.

Gray said: "The back four were praised last weekend; rightly so, because they have come under a bit of scrutiny. I thought they did very well at Watford and the goalkeeper was excellent. His handling was outstanding.

"For me, we look more solid and resilient than so many teams. That's a good thing and we're capable of going to places like Watford and not neccesarily playing that well, but digging in and getting a result."
Gray is also delighted with the squad make-up at Simon Grayson's disposal and insists the Whites boss is spoilt for choice in most areas of the pitch.

Gray said: "The whole outfit and squad is looking very powerful. There's a lot of players around and about the club.

"You look at both goalkeepers and they look very solid and when the injuries and suspensions kick in, Simon has some areas of the park where he has an embarassment of riches.

"When Snodgrass gets fit, look at the wide players we'll have â€" Lloyd Sam, Max Gradel, Sanchez Watt and Snoddy.

"And look up front now, we've got Luciano Becchio, Davide Somma and Ross McCormack â€" players in there who can do a job. And there's also Billy Paynter to come back in as well.

"Obviously, we've just brought Ross in and you can't really judge yet. But he came into the team as a sub last Saturday and you would think he'll be a smashing signing.

"For me, Somma's a real bonus and done very well and is going to be a serious threat to the boys up front."

Oxford United boss Chris Wilder has revealed that the U's came close to sealing a beat-the-deadline move for United's American striker Mike Grella.

Meanwhile, United are reportedly interested in free agent midfielder Amdy Faye.

But Blackburn Rovers, who are believed to have held preliminary talks with the 33-year-old Senegalese international, â€" at Stoke City last term â€" are in the box seat for his signature
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Geiremann

Vi har klart å tilpasse oss nivået og tempoet i ligaen på få kamper, og spesielt den defensive delen av spillet har tatt seg opp. Jeg tror at nøkkelen til poeng ligger i å opprettholde et sterkt forsvarsspill. Spiller for spiller har vi nok ikke det beste forsvaret, så det blir viktig for Grayson å få hele laget til å opptre korrekt på defensiven.

Vi har i tillegg fått en keeper som sannsynligvis er ligaens beste og kan komme til å bli en matchvinner i mange kamper hvis han fortsetter som nå.

Lenger fram på banen har vi etterhvert fått en rekke spillere som har hurtighet, teknikk og er gode til å utfordre en mot en. Jeg tenker her spesielt på Sam, Gradel og Watt. Dette betyr at i kamper hvor vi sliter kan det være nok med et øyeblikks magi fra en av disse i forhold til å vinne.

Stallen virker også å være stor og ha god dekning på de fleste plasser.

Jeg ser positivt på resten av sesongen og dersom det meste går vår vei kan vi kanskje feire nytt opprykk i mai  ;D

Men jeg er klar over at det finnes mange skjær i sjøen som fort kan drukne disse forhåpningene.

Member of "The Peterborough eight".

Promotion 2010

Though it’s fair to say that sometimes positive results can act like an anaesthetic & its a sobering thought that our keeper has been the man of the match in 4 out of 5 games. It is also a worry that in 4 out of 5 games we have had to fight back from a (avoidable) goal down. A testament to our brave fighting spirit of that there is no doubt, but Grayson is not stupid, we saw last season how quickly things change when your luck runs out. Be it tactical or forced, 2 Yorkshire derbies in 4 days will no doubt see Grayson make changes. Only time will tell if these changes are for better or for worse but lets just hope that things are going just as well by the next International break in October…

Leeds United AFC… “The harder we work, the luckier we get”…  Keep Fighting…

http://keepfighting.wordpress.com/2010/09/12/leeds-united-afc-international/

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

samadhi

Jeg er ganske sikker på at vi må regne med at årets sesong kommer til å svinge fra det fantastiske til det grusomme. Vi spiller i ein liga som er kanskje den minst forutsigende i england, og her kan alle slå alle.

Det eneste laget som virkelig har imponert i sereåpninga er QPR som har 5-1-0 på sine 6 første. Cardiff har også vært gode, men de tapte i går mot Leicester som dermed fikk sin første seier. De 3 lagene som rykket ned fra PL ligger på henholdsvis 6., 16. og 24.plass, og M`boro som kanskje var den største favoritten før sesongen ligger på 17.plass. 

Ellers så må man legge merke til Scunthorpe sin overraskende 4-0 seier borte mot Sheff Utd. Tipper det ikke bare er våre fans som gir laget sitt stryk etter gårsdagen.

I bunn av tabellen ligger nå Bristol C, Derby, Preston og P`mouth. Alle disse var vel tippet å komme høyrer opp på tabellen og jeg blir ikke overrasket om alle kommer sterkere etterhvert.

I tillegg er laget vårt noe ustabilt i seg selv. Vi sliter litt defansivt og er preget av skadefraværet til Kisnorbo og mangelen på en defansiv midtbanemann. Dette vil nok gjøre til at vi som i går vil oppleve mye rart bakover. Fremover på banen ser det langt bedre ut, og når vi har dagen så kan vi vel slå hvem som helst med disse spillerne.

Jeg krysser fingrene for at vi klarer å henge med topp 10 fremover og kjempe om en playoff plass i mai. Tror ikke vi havner i noe nedrykksstid, men frykter at vi lander i ett vakum på midten av tabellen, og har ingenting å spille for mot slutten av sesongen...
marching on together,
derudaf forever...

flynn

Quote from: samadhi on September 15, 2010, 11:41:48
Jeg er ganske sikker på at vi må regne med at årets sesong kommer til å svinge fra det fantastiske til det grusomme. Vi spiller i ein liga som er kanskje den minst forutsigende i england, og her kan alle slå alle.

Det eneste laget som virkelig har imponert i sereåpninga er QPR som har 5-1-0 på sine 6 første. Cardiff har også vært gode, men de tapte i går mot Leicester som dermed fikk sin første seier. De 3 lagene som rykket ned fra PL ligger på henholdsvis 6., 16. og 24.plass, og M`boro som kanskje var den største favoritten før sesongen ligger på 17.plass. 

Ellers så må man legge merke til Scunthorpe sin overraskende 4-0 seier borte mot Sheff Utd. Tipper det ikke bare er våre fans som gir laget sitt stryk etter gårsdagen.

I bunn av tabellen ligger nå Bristol C, Derby, Preston og P`mouth. Alle disse var vel tippet å komme høyrer opp på tabellen og jeg blir ikke overrasket om alle kommer sterkere etterhvert.

I tillegg er laget vårt noe ustabilt i seg selv. Vi sliter litt defansivt og er preget av skadefraværet til Kisnorbo og mangelen på en defansiv midtbanemann. Dette vil nok gjøre til at vi som i går vil oppleve mye rart bakover. Fremover på banen ser det langt bedre ut, og når vi har dagen så kan vi vel slå hvem som helst med disse spillerne.

Jeg krysser fingrene for at vi klarer å henge med topp 10 fremover og kjempe om en playoff plass i mai. Tror ikke vi havner i noe nedrykksstid, men frykter at vi lander i ett vakum på midten av tabellen, og har ingenting å spille for mot slutten av sesongen...

Agreed. All erfaring tilsier at resultatene i denne divisjonen svinger voldsomt. Det tilhører sjeldenhetene at noen gjør som Newcastle i fjor, og i alle fall vil det sjelden være mange lag som enten stabilt vinner eller taper.
Det gjelder å ta tapene med fatning og komme fort og sterkt tilbake. 3 strake seiere vil trolig forbli uvant kost.
Ett tap i ny og ned er til å leve med, to på rappen er dumt men kan forekomme. Tre på rad er skummelt, da kan man fort miste troen på egne ferdigheter, og rote ting til for seg selv.
Ha is i magen folkens, vi har akkurat startet...

flynn

B-m

Quote from: flynn on September 15, 2010, 13:51:10

Agreed. All erfaring tilsier at resultatene i denne divisjonen svinger voldsomt. Det tilhører sjeldenhetene at noen gjør som Newcastle i fjor, og i alle fall vil det sjelden være mange lag som enten stabilt vinner eller taper.
Det gjelder å ta tapene med fatning og komme fort og sterkt tilbake. 3 strake seiere vil trolig forbli uvant kost.
Ett tap i ny og ned er til å leve med, to på rappen er dumt men kan forekomme. Tre på rad er skummelt, da kan man fort miste troen på egne ferdigheter, og rote ting til for seg selv.
Ha is i magen folkens, vi har akkurat startet...

flynn

To kjempebra innlegg :)
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

Gufrias

I tillegg er laget vårt noe ustabilt i seg selv. Vi sliter litt defansivt og er preget av skadefraværet til Kisnorbo og mangelen på en defansiv midtbanemann.

Får håpe Faye fyller tomrommet. Kan godt få prøve nå som Grayson ikke trenger å tenke på Never Change A Winning Team.
Hekta på Leeds siden 1974