Skrevet av Emne: Litt mimring fra Slainté-tida...  (Lest 10403 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ØBS

Litt mimring fra Slainté-tida...
« på: September 17, 2010, 00:52:22 »
Jeg sitter og ser igjennom noen bilder og diverse fra den tida Oslomiljøet i LUSCOS begynte å ta form, og ikke minst vokse til det det er i dag.

Etter Seier, Slainté Feb. 2001.

Nå, ti år etter, virker det som at Leeds/LUSCOS-miljøet i hele landet har utviklet seg til noe som andre engelske fotballlags miljøer ikke er i nærheten av.  Vi har et sosialt nettverk som har blitt enormt stort.  Rett over år 2000 søkte til og med andre lags supportere til Leeds-miljøet (som Arsenal, Tottenham og til og med Manure) til det som utviklet seg til en sosial smeltedigel...

Bohemen, sept. 2004.

Det var på denne tida jeg traff folk som etter hvert har blitt kjente forum-profiler som JonR, RuneR, JohnTiger, Andy Mathie, Bjorn, Kaasa-brødrene, SA,Bjørn Broen, Prince, Smører'n,  Fisker'n, Plole, Tore på sporet, Erik G. + bror, Klausen Jr., styret i LUSCOS gjennom de ti-tolv siste år, Espen Lie, en masssssse andre folk, og ikke minst Egil Tostrup Bråten, hvis drap ennå ikke er oppklart.

Egil Tostrup Bråten

Videre har jeg selv opplevd å berike min bekjentskapskrets med andre fantastiske personligheter utover det lokale som Rudi, Asbjørn, ArneS, Kjell Rønning, Skjerven, og alle de jeg har truffet på tur enten det er innomlands på Leeds-treff eller i selve Leeds.

...og de i Leeds, selvsagt.  Spesielt White Rose Branch som jeg selv er medlem av...

På bortetur med White Rose Branch, MK Dons, sept. 2009.

Jeg vil ikke starte noen historier her ennå (kommer tilbake med mange gode litt seinere), men oppfordrer alle som har en historie å fortelle, bare komme med den, og en gang for alle få dokumentert den innholdsrike supporter-historien vi har vært vitne til det siste ti-året.  Eller lenger tilbake.  Uansett hva Ken Bates måtte mene om oss såkalte Leeds-supportere, så har i hvert fall jeg hatt et både rikere og et mer omfangsrikt sosialt liv rundt det som har skjedd av LUSCOS-aktiviteter de siste 10-15 årene.  Faktisk så har nok største delen av min omgangskrets tilknytning til dette miljøet.  Det sier ikke så rent lite...

...og takk for det...  TIL ALLE...

PS: om bildene ikke kommer frem, så har jeg gjort en feil.  Prøver i så fall igjen lenger nede i tråden...
« Siste redigering: September 17, 2010, 16:28:53 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

Sander

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #1 på: September 17, 2010, 02:59:09 »
Flott tråd!

Jeg ser ingen av bildene dine :( Kan være jeg mangler et eller annet program da.

Har bare møtt èn på detta forumet (unntatt min bror Mr Kaizer) Andy Mathie. Var vel 2-2 hjemme mot Barnsley året etter vi rykka ned. Satt på rekke og rad uten no syn, ikke som kinoer akkurat. Men Mathie gikk hvertfall rundt og snakka med folk, kom til slutt til meg og lurte på hvem jeg var på forumet :) Sa jeg var David Healy, som jeg tidligere var, og vi snakka litt om klubben vår, før Ugo Ehiogu gjorde en elendig debut :-\

Dårlig tid i Oslo/Bærum :-\ Ã…ret vi skulle opp, men gikk ned
 

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #2 på: September 17, 2010, 13:20:19 »
Enig, kjempetråd!! Ser heller ingen bilder, men det blir vel ordnet. Jeg er halvparten av en duo fra Tromøya, Arendal som vant tur til Leeds i lotteriet samme år. Kampen ble siste hjemmekamp i PL mot Charlton. En gripende opplevelse på Elland Road den gangen. At vi begge vant og faktisk kjente hverandre godt var et sammentreff av de sjeldne!! Vi hadde en kjempetur og traff mange supportere, blant annet avdøde Sverre som for meg fremsto som en særdeles hyggelig og inkluderende person.
Yeboahs vitne

lojosang

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #3 på: September 17, 2010, 14:01:04 »
Brillefin tråd. Ser fram til fortsettelsen. Billedlenkene ser ut til å kun inneholde filnavn, ikke full url til hvor de nå måtte befinne seg på nett.
- Leif Olav

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #4 på: September 17, 2010, 16:34:45 »
Det kommer flere bilder som illusterer historiene etter hvert...  Altså begge deler...
LUSCOS-hilsen
ØBS

asLeeds

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #5 på: September 17, 2010, 17:23:16 »
Kjempe flott tråd ØBS.
DALHEIM WHITES

B-m

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #6 på: September 17, 2010, 17:23:37 »
Fin tråd, bra jobba:)
---------------------------
who killed Trondheimwhite?

HåvardK

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #7 på: September 17, 2010, 19:32:16 »
Kjempetråd, ØBS. Hendte jeg var innom Bohemen på starten av årtusenet, og ble jo etter hvert kjent med Jon R, RuneR m fl. Vet ikke om du husker at vi stilte sammen på quiz en eller annen fredag; som LUSCOS, selvsagt.

Jaja. Nostalgien blir aldri det den en gang var. Slainté! Evt: prett!

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #8 på: September 18, 2010, 12:28:17 »
LUSCOS stilte forøvrig lag på Bohemen i går som vorspiel til kampen mot Doncaster, og kom på en respektabel 7. plass av totalt 32 lag.

Hørte det var bra med folk på Sportsbaren i går også.  Flott at vi markerer oss og er mange...

Ã…nden lever...
LUSCOS-hilsen
ØBS

Per-Stian

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #9 på: September 18, 2010, 15:08:32 »
Supert, Øyvind, dette er kjempebra!
Synd oslomiljøet var "splitta" under Doncaster-kampen. Det var ein fin gjeng på Oslo Sportsbar, og vi var ikkje mindre snau enn at vi tok oss ein pubcrawl bort til Lompa etterpå.

Per-Stian

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #10 på: September 18, 2010, 15:13:06 »

Frå venstre: Anders, ØBS, Per-Stian, Jon og Øyvind.


Frå venstre: Jon, Bjørn og Espen.
« Siste redigering: September 18, 2010, 15:19:14 av Per-Stian »

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #11 på: September 19, 2010, 20:07:32 »
DEL I

I begynnelsen…

Det var en sur forblåst torsdagskveld vinteren 2000, 2. mars nærmere bestemt.  Jeg reka gatelangs for å finne et sted som viste UEFA-cupkampen mot Roma.  På veien traff jeg flere som var ute i samme ærend.

Oslo Sportsbar (i Rosenkrantz gate, må ikke forveksles med Sportsbaren av i dag i Schweigaards gate) var en av dem, og det hendte fra tid til annen at Leedsfolket i hovedstaden ble samlet der til kamp.  Der traff jeg Egil Tostrup Bråten og vi fikk begge bekreftet at de ikke skulle vise kampen.  Vi bestemte oss for å prøve Tempest som var et mer sentralt samlingspunkt i de dager.

Gatelangs igjen traff vi JonR som kom drassende med et kobbel han kjente.  Han kom akkurat fra Tempest og fått beskjed om at de ikke kom til å vise kampen selv om det var en TV-kanal som sendte den.  De prioriterte annerledes dessverre.  Og dette skulle liksom være vår offisielle Leedspub i Oslo?  Ikke rart det ble bestemt O.S. innimellom da…



Februar 2001.
Espen "Viduka" med nytegna skulderlogo. Også kjent som "den dagen han blei merkevare"...
Folka i bakgrunnen kjenner jeg ikke...


Vi satte oss ned på en pub hele gjengen (8-9 stykker) ettersom det ikke ble noe kamp å se, og ble således bedre kjent.  Personlig hadde jeg fra før kun særlig kjennskap til rundt 8-10 stykker som vanket i Oslos Leedsmiljø i den spede begynnelse.  I hvert fall slik vi kjenner det i dag.

(her skulle jeg hatt et bilde fra Tempest datert høsten 1999 av Jan Egil ”Fisker’n” Mikkelsen, men den filen er blitt ødelagt.  Beklager)

Etter hvert gikk det rykter om en nystartet pub i Gamlebyen som visstnok ville prioritere Leedskamper.  Jeg tror det var Jens Lien eller Tom Emanuelsen, begge i styret i LUSCOS den gang, som ringte meg og fortalte det.  Det var en irsk drikkestasjon som kunne ta ned det som var av TV-signaler over hele Europa ble det sagt.  Ble det sendt, ble det vist…

Slainté…

Da Slainté åpnet sine dører for oss, og innehaver Eugene McGlynn tok oss imot med åpne armer, var det ikke særlig vanskelig å bestemme seg for strategisk sideforskyvning fra Tempest.  De siste par årene der var fine, ikke noe tvil om det, men mot slutten opplevde jeg at vi ble behandlet dårlig.  Folk ble kastet ut for å synge Leeds-sanger eller ble jaget ut når kampen var ferdig for å gjøre plass til ”ordentlige folk”.  Og som nevnt ble vi heller ikke prioritert lenger på TV.




Høsten 2000.
Eugene i Leeds-drakt for anledningen.  Ellers fra Venstre BT Kaasa, Gunnar og Erik Messel.



Det sosiale skjøt rakettfart på Slainté.  Så godt som hele miljøet fra Tempest ble med før overgangsvinduet lukket.  På kort tid (et par kamper bare) hadde jeg godt over doblet antallet bekjentskaper i LUSCOS Oslo.  Og det ble noen vanvittige fester der også, men det får jeg ta mer om et annet sted.

Den andre kampen jeg så der var semifinalen mot Gala-rassatay.  Som de fleste husker var dette kun kort tid etter de meningsløse drapene på Kevin Speight og Chris Loftus i Istanbul.  Dere som evt. IKKE vet det får bare Google det.  Barnelærdom om man er Leeds-supporter.  Men uansett farget dette naturlig nok kampen og stemningen rundt den.  Bedre ble det heller ikke når det ved en feil ble sluppet inn en skokk (er ikke en skokk rundt 60?) tyrkere som skulle heie frem møkkalaget sitt.  Flere av oss fikk etter kampen invitasjon til å ”værra med uttafor”, men vi takket høflig nei og sa at det får bli til en annen gang.  Skulle vi inviteres på te der i gården ble vel det neppe uten bestikk.

Dessuten skulle det ikke gå lang tid før vi selv skulle stifte bekjentskap med blind vold, da Egil ble stukket ned og drept i Nordahl Bruns gate drøyt to og et halvt år etter…



Nesten scoring, feb 2001.  De med Leeds-drakter fra v., Mikkel "Fisker'n", NN, Tore "på sporet", Egil Tostrup Bråten (stående foran med grønn skjorte), og Bjørn Broen.  Ã˜vrige har jeg ikke navn på (innspill please...)



Vi fant ut i løpet av disse første kampene at vi hadde funnet stedet vi ladde lett etter den siste tiden. Det voldsomme engasjementet og oppmøte tydet på det.  Og man skal vel heller ikke underslå at drapene på våre engelske venner i Istanbul hadde en samlende betydning.

Andre lags supportere…

Leeds-kolonien i Gamlebyen på kampdager begynte å bli beryktet og vinne ry.  Det var alltid igjen folk etter kamper for sosialt samvær.  Der andre gikk etter kampslutt ble vi igjen, og festsugne fotballsupportere fra andre lag begynte å slenge seg med.  Noen av de endte til og med på Leeds-tur  (pre season i Sverige blant annet, men dette kommer jeg tilbake til i et senere inlegg) bare for å være med.  Noen tok den litt lenger ut enn andre selvsagt, og som Dag sa sist jeg traff ham og mimret mente han at det var ”de to årene jeg enten var full eller fyllesjuk…”



Fra samme kamp, feb. 2001.  Scoring denne gang.  I tillegg ser vi Geir Jensen i lusekofte til venstre, og noe som kan minne om halve Kjell Skjerven til høyre...



Jeg skal innrømme at det røk nok noen parforhold i gjengen den såkalte Slainté-tida,  og konkret vet jeg om tre stykker i tillegg til mine to...

Slik fortonet supporterlivet seg på Slainté innledningsvis, i hvert fall for undertegnede, og jeg håper også andre vil bidra til å dokumentere denne tiden/epoken med sine anekdoter.

Fortsettelse følger…
« Siste redigering: September 22, 2010, 02:59:44 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

Jon R

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #12 på: September 20, 2010, 18:19:43 »
En fantastisk tråd for minneboken. Takk Øyvind!   :)
Jon R.

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #13 på: September 20, 2010, 19:06:31 »
Dette er bra saker Øyvind 8)

Pål

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #14 på: September 21, 2010, 01:54:50 »
En flott tråd, og jeg kan skrive under på at parforhold gikk under på denne tiden, ;) selv om jeg dukket opp i miljøet helt på slutten av tiden på Slainte...
Full mann, full kontroll

RuneR

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #15 på: September 21, 2010, 09:51:37 »
Blir nesten blank i øya av denne tråden.....
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

MrK

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #16 på: September 21, 2010, 11:05:46 »
Artig å lese Øyvind - bring it on............
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

veteranen

  • Gjest
Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #17 på: September 21, 2010, 15:47:52 »
Kjempefin tråd! Hipp hipp for ØBS!  :)

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #18 på: September 21, 2010, 16:55:53 »
DEL II

Kjernetiden…


Ved inngangen til året 2001 var LUSCOS godt etablert og frekventerte Slainté hyppig.  Et anselig antall av oss hadde også begynt å dukke opp utenom fotballkampene.  Noen sågar så ofte at de hadde ”regning” i baren.  Gjorde opp en gang i måneden eller to.  Eller ikke…

Eugene begynte å bli litt slipphendt med akkurat det.  Ikke det at folk ikke gjorde opp for seg, men enkelte fikk en KJEMPE-regning etter at ”det hadde passet dårlig å gjøre opp de siste 2-3-4-5 gangene.




Mars 2001.
Espen "Viduka" og Per, etter lønning, før regning...



Engasjement…

Fremgangen i Champion’s League samt at vi hang godt med i toppen i PL bidro videre til, ikke bare et økende antall besøk, men også at LUSCOS og miljøet rundt Slainté vokste ytterligere.  Folk som hadde sverget til andre steder og heller ikke helt hadde sluppet taket fra disse den første Slainté-tiden, begynte nå å dukke opp også (jeg skal ikke nevne navn, Tom T. m. fl.).  Undertegnedes engasjement ble bare styrket av at min jomfrutur til Elland Road i tillegg fant sted tidlig i februar dette året, mot Derby (0-0) og Anderlecht (2-1).  Dessuten hadde foregående høst produsert en rekke besnærende resultater som 4-3 seieren over Liverpool 4. november.


”Møtevirksomhet”…

Det ble mange sene kvelder utover våren.  Det er overdrevent å si at resultatet etter en kamp hadde underordnet betydning, men etter et sjeldent leit tap kunne det faktisk virke sånn.  De led nok i denne tiden de som satt hjemme og ventet.  Det hendte sågar at formann Eugene ved stengetid bare gikk og låste døren, trakk for gardinene og jagde de som ikke hadde kommet seg ut innen dette inn på avdeling II.  Der de to beryktede toalettene var.  En skål til hvert kjønn.  Ikke rart det falleferdige bakgårdstoalettet mot jernbanen ble tatt i bruk under storkamper med mengder av folk.  Det gikk rykter om at folk hadde forsvunnet der inne etter mørkets frembrudd.



Mars 2001.
Innerst ved veggen skimtes begge brødrene Kaasa, Gunnar helt til høyre.  Undertegnede mistenker fotografen for å dokumentere "møtevirksomhet".  Ikke troverdig dokumentasjon fra den siden av baren synes vel de fleste...


Men dit ble vi altså vist inn mens lysene i avdelingen ut mot gata ble tonet ned.  Det var jo tross alt stengt.  For publikum må vites.  Dette var ”møte” og ”forhandlinger” om videre samarbeid mellom Slainté  og LUSCOS, med et par nøytrale meglere til stede for å sørge for objektivitet og at begge parter måtte gi og ta.

Det ble mest gitt.  Og vi tok…


Uoverensstemmelser…

Apropos forhandlinger: Det hadde oppstått en disputt på datidens OEF og en uenighet mellom innehaver Eugene og enkelte som hadde forhandlet frem denne avtalen som nå var gjeldende med Slainté, begynte å utbre seg.  At han satt oppe på nattestid og kommenterte, kombinert med at han var pubeier og frisk i argumentasjonen, fikk selvsagt også andre på Forumet engasjert.  Selvfølgelighetene om nattefylla etter stengetid haglet, selv om mange var fra helt andre kanter av landet og ikke kjente verken Eugene eller Slainté.  Om det var tilfelle eller ikke får vi bare spekulere til vi blir grønne i trynet.  Men det skjedde visst ting her som gjorde det litt anstrengt for enkelte å komme på besøk, men dette var minimalt.  Det ble stort sett tatt med et smil og diskusjonen fortsatte på puben.

Broren til Eugene, Colin,  og hans kjæreste begynte etter hvert også å jobbe der.  At det var en ire som drev et irsk sted i Oslo med irske arbeidere, kunne vel antyde en attraksjon av irske og enkelte britiske beboere i byen.  Dette la selvfølgelig også vi merke til.  Nye bekjentskaper ble stiftet, men også en litt alternativ diskusjonsvariant så dagens lys når Leeds og Celtic spilte samtidig.  Ikke bare var det et problem hvem som skulle få storskjermen, men en masse supportere fra mange forskjellige steder av landet samt forskjellige land samlet i ett og samme lokale, ga nye og uventede problemstillinger.  Mest lot jeg meg underholde av dette, og spesielt de ”hardbarka” norske Celtic-supporterne som sto og sang IRA sanger med de irske, og havna i krangel med dem etterpå fordi de gjorde akkurat det.  Nordmenn visste vel pokker ikke hva dette dreide seg om og hvordan de hadde det.

Ikke lett å bli klok på, nei.  â€De vil ha vår støtte og forståelse, men blir fornærmet når de får det”, var det nok noen nordmenn som tenkte.

Og bare for å nevne det, så var denne storskjerm-problematikken et resultat av den nevnte disputten Eugene hadde med LUSCOS sentralt og på Forumet.  Mer om dette kommer i neste kapittel…



Mars 2001.
Colin serverer Geir Jensen sjampis, men de som kjenner Geir vet han avviser høflig.



I kongeriket ellers var det et forestående bryllup mange var opptatt av.  Republikaner som jeg er, synes jeg det var på sin plass å trekke dette fenomenet inn i den dagligeLUSCOS-debatten.  Kronprins Haakon skulle gifte seg med en dame av ”folket”.  Jeg husker godt at dette var et samtaleemne som stadig dukket opp på Slainté.
Hvordan hadde det artet seg om dette tilfeldigvis var MIN søster?  Eller enda verre, om Märtha var det.  Skulle jeg gi avkall må mitt liv også, og slutte å følge Leeds United på min måte fordi søstera mi eller den nye dama mi hadde bestemt seg for at å ”hoffe” seg var in?

På denne tiden hadde jeg et innlegg eller anekdote om du vil, i TPN om akkurat dette.  Jeg husker det var enkelte som følte seg støtt av den, eller bare hadde et markeringsbehov og derfor kommenterte det på OEF.  Noen synes bare den var umorsom og pinlig, mens andre mer genuint faktisk kanskje følte seg støtt.  Uansett er det ti år siden til våren, og jeg har funnet den frem igjen for å prøve å gjenspeile noe av stemningen jeg følte innad i LUSCOS på Slainté den gangen.

Ingenting annet.

Fortsettelse følger…
« Siste redigering: September 22, 2010, 03:08:31 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #19 på: September 21, 2010, 18:51:35 »
Førnøyelig lesning ;D

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #20 på: September 21, 2010, 20:43:08 »
Akk ja, hvem husker vel ikke Eugenes engasjerte innlegg på forumet etter arbeidstidens slutt (fra 02 og utover). Kjekt endelig å ha et bilde å forholde seg til  :D
...for øvrig tror jeg ikke Sten f.eks. savner det såå veldig ;)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Rasmussen7

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #21 på: September 21, 2010, 21:45:43 »
Husker jeg ble rimelig lang i maska den dagen jeg oppdaga at sjappa var stengt...

Jon R

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #22 på: September 21, 2010, 23:23:01 »
Jeg visste du hadde en god penn, Øyvind, men denne tråden bare vokser inn i klassikernes rekker. Også er det noe Knausgaardsk over stilen din.  ;)

Seriøst: Har du vurdert å skrive en bok om dette?  :)


(Jeg foreslår i såfall følgende arbeidstittel:

 "VÃ…R KAMP": En supportersaga fra Tigerstaden på 2000 tallet.   ;D)
Jon R.

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #23 på: September 22, 2010, 03:28:38 »
Jeg skjønner at denne tråden kan være interessant for dem som frekventerte miljøet på den tiden, muligens bare for de som er spesielt interessert, men jeg oppfordrer innstendig til de som var med på dette, og har noe å bidra med å gjøre dette .  Vi er mange i dette miljøet som savner historier...

Jeg prøvde å intervjue en av de sentrale i ettermiddag, og hun hevdet at "husker du noe av Slainté-tida, da var du ikke med...  Hun var Arse-supporter, mind you all... Hun var med...

Burde kanskje vært med som LUSCOS-medlemt og skribent...
« Siste redigering: September 22, 2010, 11:06:42 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

RuneR

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #24 på: September 22, 2010, 08:05:19 »
Jeg skjønner at denne tråden kan være interessant for dem som frekventerte miljøet på den tiden, muligens bare for de som er spesielt interessert, men jeg oppfordrer innstendig til de som var med på dette, og har noe å bidra med å gjøre dette .  Vi er mange i dette miljøet som savner historier...

Jeg prøvde å intervjue en av de sentrale i ettermiddag, og hun hevdet at "husker du ikke noe av Slainté-tida, da var du ikke med...  Hun var Arse-supporter, mind you all... Hun var med...

Burde kanskje vært med som LUSCOS-medlemt og skribent...
....og for de som ikke skjønte det, så har det sneket seg inn en liten skrivefeil i ØBS' siste innlegg.  Det dama sa, var naturligvis "husker du ikke noe av Slainté-tida, da var du ikke med..."
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

trondt

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #25 på: September 22, 2010, 09:01:19 »
Jeg skjønner at denne tråden kan være interessant for dem som frekventerte miljøet på den tiden, muligens bare for de som er spesielt interessert, men jeg oppfordrer innstendig til de som var med på dette, og har noe å bidra med å gjøre dette .  Vi er mange i dette miljøet som savner historier...

Jeg prøvde å intervjue en av de sentrale i ettermiddag, og hun hevdet at "husker du ikke noe av Slainté-tida, da var du ikke med...  Hun var Arse-supporter, mind you all... Hun var med...

Burde kanskje vært med som LUSCOS-medlemt og skribent...
Dette er interessant og underholdende også for meg som ikke var en del av dette miljøet.
Keep up the good work og la oss høre/lese mer.

McMidjo

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1854
  • Total likes: 0
  • Winning doesn't really matter - as long as you win
    • Vis profil
    • Bremnerbloggen
Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #26 på: September 22, 2010, 10:26:42 »
Fabelaktige greier ØBS!  :)
Venter spent på fortsettelsen....

For min del: Utvilsomt den morsomste perioden i mine 35 år som Leedssupporter - selv om jeg var av de som prioriterte forholdet (og siste tog hjem til Langhus) framfor fylla på Slainte etter kamp. So-called Leedssupporter etc.....  :)
So-called Leedsfans, so-called Leedsfans, so-called Leedsfans - We are here....

lojosang

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #27 på: September 22, 2010, 13:23:54 »
Jeg skjønner at denne tråden kan være interessant for dem som frekventerte miljøet på den tiden, muligens bare for de som er spesielt interessert, men jeg oppfordrer innstendig til de som var med på dette, og har noe å bidra med å gjøre dette .  Vi er mange i dette miljøet som savner historier...

Jeg prøvde å intervjue en av de sentrale i ettermiddag, og hun hevdet at "husker du ikke noe av Slainté-tida, da var du ikke med...  Hun var Arse-supporter, mind you all... Hun var med...

Burde kanskje vært med som LUSCOS-medlemt og skribent...
Dette er interessant og underholdende også for meg som ikke var en del av dette miljøet.
Keep up the good work og la oss høre/lese mer.

Helt enig. Pikante Kanusgårdske selvutleverende sexhistorier kan vi klare oss uten, men dette er underholdende lesning.  :D
- Leif Olav

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #28 på: September 24, 2010, 08:12:19 »
Som jeg nevnte i forrige kapittel så tenkte jeg å plukke frem et innlegg som ble trykket i TPN for over ni år siden.  Jeg nevnte også grunnen, nemlig å prøve å fange litt av LUSCOS tidsånden på Slainté den tida (for de som trenger flere og tyngre begrunnelser viser jeg til siste avsnitt av forrige kapittel).



Del III



Agurksommer...

Nevnte innlegg ble faktisk unnfanget OG skrevet på Slainté, på det lille koselige bordet bak gelenderet ved vinduet.  Jeg satt der noen ettermiddager og kvelder med bakhodet fullt av samtaler og diskusjoner vi flittig hadde, blandet med en overveldende Leeds-følelse som preget de fleste av oss grunnet suksessen den siste tiden.  Det eneste skår i gleden var selvsagt liga-avslutningen før sommeren.  Men akkurat dette kommer jeg tilbake til i neste kapittel...

Media var fylt til randen av det kongelige bryllup, og det var vel kun valget og terroranslaget 11. september som fikk like mye dekning det året.  Alle andre saker ble overskygget av nevnte, til manges glede men også til manges irritasjon.  Irritasjon fordi mange begynte å sette spørsmålstegn ved poenget med kongehuset når "folket" til stadighet skulle giftes inn...





Jeg synes det var kostelig å gjøre det omvendte, trekke kongehuset inn i LUSCOS...

Uansett var stykket den gang som følger:


KANSKJE KOMMER KONGEN…



Jeg er så glad for at jeg er et vanlig menneske…

Et vanlig menneske i den forstand at jeg ikke trenger å ta hensyn til at det står ”paparazzi-fotografer” på hvert hjørne, at jeg ikke trenger å bekymre meg over ikke å ha kledd meg representativt, eller at jeg naturlig kan gå ”bananas” når Leeds scorer i en fotballkamp.

Stakkars Haakon…

Vi har nettopp vært vitne til et bryllup mellom vår Kronprins, og en Mette-Marit av folket som til nå kanskje har hatt slike uvaner som hun nå må vende seg av med.  Hun har sogar innrømmet ”utenomsportslige” forhold som eksperimentering med narkotika, og flyttet grenser for hva som er sosialt godtatt oppførsel. 
Vår kommende dronning…

Mette-Marit MED bindestrek…




Tenke seg til om Märtha skulle kaste sine blå øyne på meg og antyde giftemål etter et lengre (eller ikke så langt) forhold.
Grøss og gru!

Ã… komme seg på høstens Premier League-kamper vil bli en sjeldenhet og UEFA-cup-kampene vil bli en saga blott.  For slik sømmer seg ikke for et kommende medlem av kongefamilien.  Ã… dra på pub for å se fotball og fore de uvitendes holdninger og argumenter om hva som ikke sømmer seg.

Eller kanskje ikke ??

Vi snur litt på flisa og ser på hva det eventuelt innebærer.

___________________________________


Haakon er nemlig også Leeds-fan.

Haakon og jeg dukker opp på Sláinte i Leeds-drakter.  Jeg i kortbukse, Haakon i langbukse og med et litt gammelt og velbrukt Leeds-skjerf hengende over skuldrene.  Vi ble kjørt av en sivilordonnans fra Slottet for vi kan jo ikke reise kollektivt i dette antrekket.  Dessuten kommer vi litt sent fordi Haakon ikke fikk barnevakt til lille Marius.  Men det har ordnet seg nå.

”Mette-Marit skulle på representasjon, skjønner du…”

Haakon har bløffet seg ut av den.  Kvartfinale i UEFA-cupen er ikke noe denne karen skal gå glipp av, nei…
Mette-Marit vet ingenting.  Hun har reist av gårde til en broåpning på Sunnmøre i den tro at jeg skulle komme over på Skaugum den kvelden og spille Ludo med begge to, og tilbringe kvelden sammen med dem.

Eller den gangen Haakon måtte stille i statsråd dagen etter Leeds vant 4-1 mot Anderlecht på bortebane i Champions League. 
Det tok helt av på Sláinte den kvelden.  Da vi gikk hjem hadde jeg fire meldinger på svarer’n fra Märtha, og hun hørtes ikke videre blid ut.  Og Haakon da, som hadde lovet seg selv på forhånd å ta det litt rolig, nettopp fordi han skulle på jobb på Slottet dagen etter og møte alle ministrene.  Han la seg i Ullevaalsveien den natten.  Ikke noe særlig å dra hjem til Mette-Marit og lille Marius på Skaugum i denne tilstanden, nei.  Dessuten er det kortere vei til Slottet derfra.  Praktisk med et lite krypinn nær sentrum når man er Leeds-supporter, var vi enige om der vi gikk noe brisene og skrålet om scoringene til Alan Smith i seiersrus oppover Pilestredet klokken halv to om natten.

Jeg på min side måtte hjem og møte Märthas vrede etter motvillig å ha takket nei til et tilbud fra Haakon om å overnatte hos ham.  Det ville bare være å utsette det som ventet meg i døra hjemme, og gjøre det tusen reiser verre dagen etter.

Det gikk nesten enn uke før hun snakket til meg igjen.

Haakon hadde også avgjort problemer i Statsråd.  Han stinket.  Kjell Magne hadde både kommentarer og kroppsspråk som avslørte at han trolig var høyst klar over hva vår kjære Kronprins hadde vært ute på kvelden i forveien.
Og han som er fotballsupporter selv…

Jeg sliter fortsatt med å få Märtha med meg på kamp.  Hun er mest interessert i at jeg fordyper meg mer i hestesport og danner grunnlag for en interesse for HENNES sport og store hobby.  Jeg klarer det ikke.  Jeg har faktisk virkelig prøvd, å fatte hva som er så fascinerende med disse dyrene og sporten med dem.  Virkelig gått inn for å skjønne hva som er så fantastisk henrivende og engasjerende med dette.

Men jeg klarer det ikke.

Man kan ikke holde med en hest uten å ha tippet på den først.  Det kan man med et fotball-lag som Leeds United.  Men hun vil ikke skjønne dette.

Hele prosjektet ble skrinlagt etter en krangel vi hadde fordi jeg ikke gadd å være med på et ridestevne i Lier.  Det kolliderte med seriekamp mot Chelsea.
Jeg fikk siste ordet: 

”Märtha:  Hest er pølse !!!”

Hun snakket ikke med meg på nesten en uke…

Dessuten dveler det et skrekkscenario rundt dette prosjektet som jeg ikke har turt å nevne for henne:  Tabloidavisene!!!
Skrekkvisjonen om å bli avbildet på forsiden av VG og Dagbladet sammen med henne på et ridestevne...  I Lier!!!
Jeg kommer til å bli ledd ut på Sláinte neste gang jeg treffer gutta, og høre hvilken tøffel jeg er som ofret kampen mot Chelsea for et ridestevne.

Men, som jeg nevnte, er det ikke lett å få med Märtha på kamp.  På Sláinte helt umulig, men Leeds og Elland Road er et lengre og mer seriøst prosjekt som jeg ikke har gitt opp.
Jeg har nemlig pønsket ut en glimrende plan: 

Når vi skal spille mot Man. U. hjemme, jobber jeg intenst for å få henne til å ta et representasjonsoppdrag i England.   Helst i nærheten av Leeds.  Det må da finnes et eller annet grevskap der borte i eller rundt Yorkshire som vi kan besøke, klippe noe snorer eller noe sånt, og middag med den (gjesp) lystige overklassen ??

Og dagen etterpå tar vi fri.  Når vi først er der, mener jeg.  Vi tar en shoppingtur i sentrum, ser på noen saler, bissel eller noe sånt, en ny høygaffel kanskje.  Og så, før hun vet ordet av det står vi utenfor E.R. og skal inn og bivåne sesongens høydepunkt.
Av frykt for å bli avslørt har jeg skippet den obligatoriske turen innom The Commercial Inn for en øl med gutta før kampen.  Da hadde hun luktet lunta. 
For hun er ikke dum, skjønner dere.  Bare litt treg…

Det er altså planen.  Men Gud bedre hvis vi kommer i avisa.  Da får vi nok høre det av Sonja og Harald når vi kommer hjem tenker jeg.  Og jeg får sikkert skylda.
Tenk å dra med Kronprinsessa på Leeds-kamp…

Sist gang det var et skandaløst oppslag blei det båtpuss og bunnbehandling av Fram IX som straff.  Det tok over ei uke…

Nei, jeg lurer på om det hele er verd det.  Vi har faktisk ingenting felles, og vil sannsynlig heller aldri få det.  Ikke pokker om jeg kommer til å bryte ekteskapet med Leeds United for å inngå et annet med en kongelig gallionsfigur.  Skilsmisse med Leeds føles helt utenkelig, og er det når alt kommer til alt.

Jeg får ta en prat med Märtha en av de kommende dagene.  Jeg får si det på en grei, direkte men samtidig forsiktig måte. 
At vi ikke kan ha et forhold som bare bygger på sex.  Vi må ha noen flere livsliner enn det.  Jeg har Leeds United, hun har sine hester.  Jeg passer ikke inn på slottsbalkongen på 17. mai der jeg står sammen med hele familien hennes og vinker til folket med Leeds-drakta på, for tilfeldighetene vil ha det til at Leeds spiller FA-cupfinale akkurat den dagen.

Haakon blir sikkert veldig skuffet.  Jeg har bestemt meg for å fortelle ham det direkte.  At det er slutt mellom Märtha og meg.  At hans livsline til fotballen og Leeds United forsvinner med meg ut av livet hans.  For nå har han ikke alibiet lenger, som er så viktig for å ta fokus fra det ”alle” mener ikke sømmer seg av ham.  At han kan si ”-ja, men Øyvind var også med” når vi blir oppdaget av pressen og kommer ufrivillig i avisa.

Jeg får trøste han med at Märtha finner seg sikkert en grei forfatter eller noe, som kan ta min plass og ikke påføre kongehuset denne unødvendige publisiteten jeg bidrar med som Leeds-supporter.

___________________________________________________________________________




Håkon og Mette-Marit:  Jeg ønsker dere lykke til med hva dere frivillig (?) går glipp av.  Jeg ønsker dere lykke til med de ”pålagte” oppgaver som forventes gjennomført, og de normer som nå må leves etter.

Eller kanskje ikke...

For Mette-Marits skyld får jeg også håpe at hun ikke er nødt til å foreta så mange ”skilsmisser” som følge av sin nye status.  Tenk om hun virkelig ER Leeds-supporter??
Vi får sjekke medlemslistene til LUSCOS.  Kanskje det ligger enda en skandale der og bare venter på å bli oppdaget??

Jeg er så glad for at jeg er et vanlig menneske…

Et menneske som kan utøve min lidenskap for Leeds United, bære klubbmerket med stolthet uten å havne i avisa fordi det er ”feil”.  Feil helt uten grunn fordi det er en menneskerett å ha menneskelige behov og relasjoner.  Feil fordi det er helt unaturlig å bryte det ”ekteskapet” med Leeds United som ikke kan sammenliknes med en kvinnes…

Men det skjønner de ikke…



I skrivende stund er vi på toppen av Premier League…

Må det bare holde ut denne sesongen som vi har så høye forhåpninger.


LUSCOS-hilsen
ØBS
____________________________________________________________


Vel, det var det.  Vi vet jo alle nå hvordan det gikk.  De er fortsatt gift med hverandre, jeg er fortsatt gift med Leeds United.  Terapeutene som hevder at motgang gjør ekteskapet sterkere vet sannelig hva de snakker om.  Men det vi heldigvis IKKE visste den gangen, var hvilken potensiell bombe som senere skulle gå av i vårt miljø.





Begynnelsen til nedturen for oss var stengningen av Slainté.  Etter det gikk det unnabakke helt til opprykket forrige sesong.  Det ble en total på 8 år. 

Men jeg skal ikke ta farvel med Slainté helt ennå.  Det skjedde mange episoder i tiden før og etter sommeren 2001 som ikke er fortalt, og de bør fortelles...

Tilbake til siste kapittel vil jeg igjen henvise til siste avsnitt av forrige kapittel (DEL II) for de som fortsatt måtte lure på hvorfor akkurat dette.

Dessuten synes jeg det er viktig å holde tråden i live ettersom jeg blir borte en ukes tid og ikke får postet innlegg.  I tillegg bør det utvises såpass respekt overfor de som har fulgt med så langt og ikke vente for lenge med akkurat det.

Nå er det først 2 kamper mot Sheff. U. og Preston som står for tur.

Måtte alle som reiser over på disse to sistnevnte kampene komme hjem med 6 poeng i kofferten.

Fortsettelse følger...
LUSCOS-hilsen
ØBS

ØBS

Sv: Litt mimring fra Slainté-tida...
« Svar #29 på: September 24, 2010, 08:22:57 »
...dessuten er det kanskje på sin plass å nevne at planen er ytterligere tre kapitler.

Det neste vil ta litt tid for jeg trenger å gjøre en tanke research når jeg kommer hjem fra Leeds neste uke.

Lykke til med kommende kamper alle sammen...
« Siste redigering: September 24, 2010, 13:18:09 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS