Skrevet av Emne: Sesongkortprisene 2011/12  (Lest 5094 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Svend Anders

Sesongkortprisene 2011/12
« på: Januar 02, 2011, 15:27:38 »
Som folk kanskje har fått med seg har Leeds United allerede lagt ut sesongkortene for neste sesong ut til fornyelse - 8 måneder før sesongstart.

Det bli en stor økning i prisene for nye sesongkortholdere sammenlignet med de som er fra før OG fornyer tidlig (før utløpet av februar). Men selv for de som fornyer umiddelbart er økningen betydelig.

Jeg kunne tenke meg å skrive litt om trendene i England vs Norge - og er takknemlig for om dere - som vel representerer de fleste klubber i eliteserien her hjemme - kunne bidratt med noen tall her.

1) Hva var 2010-pris på hhv kortside og langside hos din klubb?
2) Hva er 2011-prisen på samme plasser?
3) Hva tilsvarer det av % økning?
4) Er det spesielle familierabatter?
5) Har klubben signalisert at de tenker annerledes med pris sammenlignet med tidligere?

Håper på gode bidrag her for å gjøre jobben noe enklere. Sammenligningen med England blir spesielt relevant når man ser på at Norge og vår økonomi går for full gass igjen, mens det i England fremdeles er store utfordringer.

Har noen forresten sammenlignbare tall på lønnsinntekt i England og Norge?

SA

CoachKarlstad

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #1 på: Januar 02, 2011, 15:46:29 »
Jobber med tallene fra VIF nå...  :)

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #2 på: Januar 02, 2011, 15:55:57 »


Har noen forresten sammenlignbare tall på lønnsinntekt i England og Norge?


Angående dette ser jeg at flere viser til disse tallene fra 2002

http://www.ssb.no/vis/magasinet/norge_verden/art-2005-04-22-01.html

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #3 på: Januar 02, 2011, 17:36:00 »
http://www.brann.no/billetter/partoutkort-2011/priskart/ På Brannalmenningen må man i tillegg betale for seteleie som utgjør fra kr 1200,- pr sesong avhengig av hvor lang avtale som inngåes (2, 6 eller 15 år).

Prisstigningen fra 2010 sesongen er kun mva som er lagt på billetteprisene til alle idrettsarrangementer fra 2011. De som fornyet partoukortene på Brann Stadion før 31/10.10 slapp denne avgiften!


LeedsU878

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #4 på: Januar 02, 2011, 19:13:23 »
Leeds er en storklubb, men jeg mener ikke at disse prisene kan forsvares. Den billigste voksenbilletten koster £522 hvis man fornyer mellom 5. mars og 18. mai - i familieområdet. Dette kommer til å stige til £574 hvis man skal kjøpe et nytt sesongkort før sesongen.

Det er dyrere enn 16 Premier League-klubber! Disse prisene er sammenlignet med det billigste sesongkortet som kunne kjøpes før årets sesong, så man må ta forbehold for prisøkninger der også.

Kun Liverpool, West Ham, Spurs og Arsenal hadde dyrere billetter, mens Chelsea og Scum var billigere?
« Siste redigering: Januar 02, 2011, 19:51:22 av LeedsU878 »
"When he plays on snow, he doesn't leave any footprints"

thesheep

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #5 på: Januar 02, 2011, 19:49:22 »


Har noen forresten sammenlignbare tall på lønnsinntekt i England og Norge?

SA

Det er vel kjøpekraft som er interessant. Vi har høyt lønnsnivå, men blir slått av mange på kjøpekraft. 3/4 av alt vi tjener forsvinner til staten. Den brøken er kanskje annerledes i UK. Og kanskje man må tenke på om folk i Leeds området er generelt mer velstående enn f.eks. Sheffield e.l.

Svend Anders

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #6 på: Januar 02, 2011, 21:45:23 »
Har noen forresten sammenlignbare tall på lønnsinntekt i England og Norge?

SA

Det er vel kjøpekraft som er interessant. Vi har høyt lønnsnivå, men blir slått av mange på kjøpekraft. 3/4 av alt vi tjener forsvinner til staten. Den brøken er kanskje annerledes i UK. Og kanskje man må tenke på om folk i Leeds området er generelt mer velstående enn f.eks. Sheffield e.l.

Utrolige mange faktorer som gjør det veldig vanskelig å sammenligne her, ikke minst om man ser på forskjeller innen England (London er jo svært høyt lønnet område, mens Yorkshire nok står vesentlig lavere). Og uten å gå i en politisk debatt om det er ikke skattebelegget i Norge så voldsomt mye større enn andre land.

Har noen tall på kjøpekraft (jeg har såvidt lett etter tall på SSB mm) er jeg svært takknemlig for det!

Uansett er mitt første punkt her at norske klubber foran kommende sesong ser ut til å faktisk stoppe prisutviklingen på sesongkort. De ser at man er i ferd med å tippe for langt i forhold til pris.

Derfor ville det f.eks være relevant å se hva man betaler per kamp (sesongkortet delt på antall kamper), selvsagt basert på samme plassering på stadion, osv, ut i fra at man i Norge har langt bedre råd og at vi nå stort sett står sterke økonomisk enn vi gjorde før finanskrisen - mens man i England fremdeles sliter sterkt og kommer til å gjøre det i en god stund til.

SA

Svend Anders

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #7 på: Januar 02, 2011, 21:48:03 »
For ordens skyld: Mine foreløpige tall viser at de rimeligste sesongkortene i 11/12-sesongen (ut i fra hvor tidlig du bestiller) stiger med mellom 13 og 16 prosent fra de billigste i fjor.

Sammenligninger man de som fornyet tidligst i fjor med de som kjøper for første gang til sommeren, må økningen være på over 20%?

Det skal legges til at UK har hatt en moms-økning som kan ta noe av skylda, men likevel.

SA

Kato

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #8 på: Januar 02, 2011, 21:53:37 »
Med tanke på at vi her på berget har innført mva på denne type arrangementer, vil det vel for mange lag ikke være noen netto økning av sesongkortprisene, i og med at momsen i seg selv står for stor økning.

Dermed vil kanskje ikke netto økning av priser akkurat i år være sammenlignbart....eller.
 

Svend Anders

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #9 på: Januar 02, 2011, 21:57:22 »
Med tanke på at vi her på berget har innført mva på denne type arrangementer, vil det vel for mange lag ikke være noen netto økning av sesongkortprisene, i og med at momsen i seg selv står for stor økning.

Dermed vil kanskje ikke netto økning av priser akkurat i år være sammenlignbart....eller.

Helt åpenbart, og det styrker jo tildels argumentet om at norske klubber bremser prisutviklingen.

Likevel hadde det vært kjekt å hentet inn tall fra de fleste klubbene som sier: Hvor mye har prisene hos din klubb økt siden i fjor (på samme plass på tribunen)? Og hva koster det deg per kamp?

SA


Kato

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #10 på: Januar 02, 2011, 22:03:25 »
Interessant tema du tar opp. Basert på underholdningen på Elland Road i går, kan vi vel uansett si at pris/kvalitet hos oss ligger i øvre sjikt  ;)
 

Per Arne

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #11 på: Januar 02, 2011, 22:16:53 »
Som et eksempel: Vålerenga gikk ut og senket sesongkortprisene, vel å merke om man kjøpte før 31.12.

Jeg betalte 1550,- for en plass på Bendit Øvre, noe som tilsvarer i overkant av en hundrelapp pr kamp.


Sydhagen

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #13 på: Januar 03, 2011, 13:56:48 »
Som et eksempel: Vålerenga gikk ut og senket sesongkortprisene, vel å merke om man kjøpte før 31.12.

Jeg betalte 1550,- for en plass på Bendit Øvre, noe som tilsvarer i overkant av en hundrelapp pr kamp.

1500,- er prisen jeg måtte betale for et sesongkort med Hødd...men så er jo underholdningsverdien bedre på Høddvoll enn på Ullevaall  ;)
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

SuperLeeds!

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #14 på: Januar 03, 2011, 20:54:09 »
Godset øker prisene tilsvarende momsen så vidt jeg vet - men så er klubben regjerende cupmester også da ;)

Mener de høye prisene slett ikke kan forsvares på Elland Road. Da får vi samme trenden som i Manchester ved at kun godt voksne mennesker med gode jobber har råd til sesongkort. Det er som kjent ikke direktørfruer som lager den beste stemningen på kampene... Leste at gjennomsnittsalderen på old trafford var så høy som 47 år. Da blir selv jeg rene junioren :o

I Bulgaria var det faktisk helt gratis inngang på fotballkamper i øverste liga. Mye mindre penger blant folk flest i Bulgaria, men allikevel...

Ja til ståplasseksjoner for å få de yngre til å gå på kampene i stedet for at de sitter og ser kampen på puben!

Jeg våger å avslutte med å påstå at det for tiden er bedre stemning på mange norske kamper enn engelske. Dette rett og slett fordi vi har et yngre og mer virilt publikum på kampene i Norge.


Per Arne

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #15 på: Januar 03, 2011, 20:59:26 »
Som et eksempel: Vålerenga gikk ut og senket sesongkortprisene, vel å merke om man kjøpte før 31.12.

Jeg betalte 1550,- for en plass på Bendit Øvre, noe som tilsvarer i overkant av en hundrelapp pr kamp.

1500,- er prisen jeg måtte betale for et sesongkort med Hødd...men så er jo underholdningsverdien bedre på Høddvoll enn på Ullevaall  ;)

Da burde det jo vært dobbelt så dyrt!

Heia Hødd!

 ;D

thesheep

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #16 på: Januar 03, 2011, 21:03:46 »
...det for tiden er bedre stemning på mange norske kamper enn engelske. Dette rett og slett fordi vi har et yngre og mer virilt publikum på kampene i Norge.

Hvor? Ser ikke tippeliga for ofte, men på f.eks. Viking er det stille som graven. Mer liv i en nordnorsk begravelse;-)

SuperLeeds!

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #17 på: Januar 04, 2011, 12:15:01 »
...det for tiden er bedre stemning på mange norske kamper enn engelske. Dette rett og slett fordi vi har et yngre og mer virilt publikum på kampene i Norge.

Hvor? Ser ikke tippeliga for ofte, men på f.eks. Viking er det stille som graven. Mer liv i en nordnorsk begravelse;-)

Mange steder det. Viking er vel bare for oljesjeiker, men vi har Marienlyst hvor GodsetUnionen lager bra stemning. Spesielt i kamper mot Vålerenga, LSK, Brann og RBK. Blir bedre liv når du har noen å synge mot. Brann stadion er bra, det samme er Ã…råsen. Nå kommer FFK tilbake og der er det bra liv. Er imponert over AaFK og antallet som møter opp til kamper på Color line stadion.
Om vi går drøyt 10 år tilbake ble Klanen kåret til beste bortesupportere av Chelsea fansen, det skulle vel bevise en del... ;)

jarle

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #18 på: Januar 04, 2011, 13:07:44 »
15-20% økning er drøyt.

Svaret ligger hos fansen - er de villige til å betale?

Mener at prisene bør ligge topp 15 i England inkl PL lagene.

auren

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #19 på: Januar 04, 2011, 13:10:25 »
Er disse prisene uavhengig om vi spiller i PL eller i NpC neste sesong?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Promotion 2010

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #20 på: Januar 04, 2011, 13:11:14 »
Er disse prisene uavhengig om vi spiller i PL eller i NpC neste sesong?

auren

JA!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Kato

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #21 på: Januar 04, 2011, 13:18:22 »
...det for tiden er bedre stemning på mange norske kamper enn engelske. Dette rett og slett fordi vi har et yngre og mer virilt publikum på kampene i Norge.

Hvor? Ser ikke tippeliga for ofte, men på f.eks. Viking er det stille som graven. Mer liv i en nordnorsk begravelse;-)

Nå, nå, nå, nå.  ;D
 

auren

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #22 på: Januar 04, 2011, 13:22:03 »
Er disse prisene uavhengig om vi spiller i PL eller i NpC neste sesong?

auren

JA!

Da får vi for all del håpe vi rykker opp, ellers kan det bli glissent på tribunene neste sesong. Grøss!

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Promotion 2010

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #23 på: Januar 04, 2011, 13:59:10 »
Er disse prisene uavhengig om vi spiller i PL eller i NpC neste sesong?

auren

JA!

Da får vi for all del håpe vi rykker opp, ellers kan det bli glissent på tribunene neste sesong. Grøss!

auren

DA har vi et enda bedre produkt og er enda mer attraktive!  ;D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Runar

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #24 på: Januar 04, 2011, 14:09:41 »
Såvidt jeg vet (jeg kan ta feil er noen år siden jeg hadde idrettsjuss) så skal ikke staten ta noen av inntektene som er generert gjennom kjerneaktivteten til et idrettslag. Dvs at i Norge så har ikke staten krav på verken moms eller skatt av publikumsinntekter - Dette gjelder tydeligvis ikke i England
 

Svend Anders

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #25 på: Januar 04, 2011, 19:57:48 »
Såvidt jeg vet (jeg kan ta feil er noen år siden jeg hadde idrettsjuss) så skal ikke staten ta noen av inntektene som er generert gjennom kjerneaktivteten til et idrettslag. Dvs at i Norge så har ikke staten krav på verken moms eller skatt av publikumsinntekter - Dette gjelder tydeligvis ikke i England

Momsen på kampbillettene i England er satt opp fra 17,5 til 20 prosent fra nyttår, så noe av økningen der borte skyldes dette.

Det var vel også en momsinnføring i Norge nylig, som først nå treffer sesongkortene?

Er det noen flere som har tall fra sin eliteserieklubb på fjorårets priser og økning til kommende sesong?

SA

Svend Anders

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #26 på: Januar 04, 2011, 19:59:32 »
Er disse prisene uavhengig om vi spiller i PL eller i NpC neste sesong?

auren

For de som fornyer av eksisterende kortholdere er prisen den samme om det skulle bli opprykk. Det er ikke satt for nye kjøpere (til sommeren) ennå, men den helt store forskjellen kommer neppe. Det er tre kamper mindre i PL, men samtidig høyere kvalitet i varen. De veier vel omtrent opp mot hverandre?

SA

Promotion 2010

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #27 på: Januar 08, 2011, 11:13:28 »
Leeds United: Fans paying the price for success 
Date: 07 January 2011
By Phil Hay

The gnashing of teeth over season ticket prices at Elland Road is becoming an annual event.
Rises of up to 13 per cent in certain areas of the stadium next season ensured that this year was no different.

Leeds United's supporters have been at odds with the club's board over the cost of attending Elland Road for most of Ken Bates' tenure as chairman. It was a contentious issue in 2005 and continues to be so, a never-ending cycle of dispute.

An adult season ticket for an existing holder next season will cost between £462 and £711, depending on the date of renewal.

On the assumption that prices will increase for new applicants – and perhaps increase substantially if the club are promoted to the Premier League – the cost of watching matches from Elland Road's West Stand is liable to knock on the door of £800.

By any measure, £800 is a serious amount of money for a Championship season ticket. A sizeable number of supporters would say that £711 is more than they should be asked to pay.

Leeds argued last week that the prices and rises are not only justified but necessary to meet growing expenses.

Those costs, according to Bates, pictured above, include a jump in VAT, a three per cent increase in the rent of both Elland Road and Thorp Arch and, most pertinently, the price of maintaining a squad which has a fair chance of winning promotion from the Championship.

Thus the season ticket rises unveiled last week. "You can't have one without the other," Bates said.

If the price of admission at Elland Road really does reflect the cost of running an ambitious Championship club and maintaining the necessary wage bill, it asks a serious question of English football in general – namely, how long it can continue to allow a financial structure which asks so much of the average fan.

Football should not aspire to a scenario where promotion from the Championship is dependent on season ticket holders paying £1 for every three minutes of football they see.


http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Leeds-United-Fans-paying-the.6683160.jp
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

jarle

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #28 på: Januar 08, 2011, 11:28:05 »
Leeds United: Fans paying the price for success 
Date: 07 January 2011
By Phil Hay

The gnashing of teeth over season ticket prices at Elland Road is becoming an annual event.
Rises of up to 13 per cent in certain areas of the stadium next season ensured that this year was no different.

Leeds United's supporters have been at odds with the club's board over the cost of attending Elland Road for most of Ken Bates' tenure as chairman. It was a contentious issue in 2005 and continues to be so, a never-ending cycle of dispute.

An adult season ticket for an existing holder next season will cost between £462 and £711, depending on the date of renewal.

On the assumption that prices will increase for new applicants – and perhaps increase substantially if the club are promoted to the Premier League – the cost of watching matches from Elland Road's West Stand is liable to knock on the door of £800.

By any measure, £800 is a serious amount of money for a Championship season ticket. A sizeable number of supporters would say that £711 is more than they should be asked to pay.

Leeds argued last week that the prices and rises are not only justified but necessary to meet growing expenses.

Those costs, according to Bates, pictured above, include a jump in VAT, a three per cent increase in the rent of both Elland Road and Thorp Arch and, most pertinently, the price of maintaining a squad which has a fair chance of winning promotion from the Championship.

Thus the season ticket rises unveiled last week. "You can't have one without the other," Bates said.

If the price of admission at Elland Road really does reflect the cost of running an ambitious Championship club and maintaining the necessary wage bill, it asks a serious question of English football in general – namely, how long it can continue to allow a financial structure which asks so much of the average fan.

Football should not aspire to a scenario where promotion from the Championship is dependent on season ticket holders paying £1 for every three minutes of football they see.


http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Leeds-United-Fans-paying-the.6683160.jp



Bates leker med tall og vrir og vrenger på alt...

Han forsvarer prisene med økte kostnader...
Jeg trodde han hadde kuttet kostnader i klubben  ;D

Billettprisene har snart gått opp 100% under Bates.
Så vidt jeg vet er kostnadene og gjeld kuttet til et minimum.

Så skal man følge Bates sin logikk skulle prisene gått ned!


lojosang

Sv: Sesongkortprisene 2011/12
« Svar #29 på: Januar 08, 2011, 12:46:22 »
Leeds United: Fans paying the price for success 
Date: 07 January 2011
By Phil Hay

The gnashing of teeth over season ticket prices at Elland Road is becoming an annual event.
Rises of up to 13 per cent in certain areas of the stadium next season ensured that this year was no different.

Leeds United's supporters have been at odds with the club's board over the cost of attending Elland Road for most of Ken Bates' tenure as chairman. It was a contentious issue in 2005 and continues to be so, a never-ending cycle of dispute.

An adult season ticket for an existing holder next season will cost between £462 and £711, depending on the date of renewal.

On the assumption that prices will increase for new applicants – and perhaps increase substantially if the club are promoted to the Premier League – the cost of watching matches from Elland Road's West Stand is liable to knock on the door of £800.

By any measure, £800 is a serious amount of money for a Championship season ticket. A sizeable number of supporters would say that £711 is more than they should be asked to pay.

Leeds argued last week that the prices and rises are not only justified but necessary to meet growing expenses.

Those costs, according to Bates, pictured above, include a jump in VAT, a three per cent increase in the rent of both Elland Road and Thorp Arch and, most pertinently, the price of maintaining a squad which has a fair chance of winning promotion from the Championship.

Thus the season ticket rises unveiled last week. "You can't have one without the other," Bates said.

If the price of admission at Elland Road really does reflect the cost of running an ambitious Championship club and maintaining the necessary wage bill, it asks a serious question of English football in general – namely, how long it can continue to allow a financial structure which asks so much of the average fan.

Football should not aspire to a scenario where promotion from the Championship is dependent on season ticket holders paying £1 for every three minutes of football they see.


http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/leedsunited/Leeds-United-Fans-paying-the.6683160.jp



Bates leker med tall og vrir og vrenger på alt...

Han forsvarer prisene med økte kostnader...
Jeg trodde han hadde kuttet kostnader i klubben  ;D

Billettprisene har snart gått opp 100% under Bates.
Så vidt jeg vet er kostnadene og gjeld kuttet til et minimum.

Så skal man følge Bates sin logikk skulle prisene gått ned!

Nå har jeg snev av breaking news for deg her!
Det har de siste timene blitt avslørt at klubben gikk med UNDERSKUDD før alle kostnadskuttene til Bates.  ;D
- Leif Olav