Graysons bruk av stallen

Started by Kato, January 02, 2011, 17:18:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Kato

Ser at Grayson etter gårsdagens elendige prestasjon bruker tett kampprogram som forklaring.

3 poeng på 3 julekamper er vel godt under pari.

Jeg var kritisk til kun 2 endringer fra kamp forrige søndag til tirsdag. Uten å ha sett disse kampene, virket vi spesielt tirsdag å være kjørt mot slutten.

I går var vi elendige, uten at det nok en gang hadde vært store utskiftninger.

Vi har en stor stall, mye kvalitet på benk. Bruce, Bromby, Watt, Sam, Paynter og Somma kan vel stort sett alle gå inn uten at vi blir vesentlig svekket.

Stort sett gjøres det kun endringer fra start gjennom skader, suspensjoner og avslutning av lån.

I den perioden av sesongen med tettest program, hvorfor bruker vi da ikke den store bredden vi er så fornøyd med å ha?

GeirO

Jeg er enig med deg. Ville byttet flere fra start i går, og de du nevner er omtrent like god som førsteelleveren. Ville satt inn Bruce, Sam og Somma fra start.

Når det er sagt har Simon tidligere vist seg villig til å bytte ut 4-5 mann, men vet ikke hvorfor han ikke gjorde det etter to relativt skuffende kamper i romjula (i forhold til 2-0-ledelse).
MOT

samadhi

Enig i at Grayson kanskje burde ha rullert litt mer når det er så tett kampprogram. Samtidig er han nok redd for at for mange endringer vil gjøre laget ustabilt. Det er ikkje tvil om at dersom vi hadde satt Snodgrass, Howson og Becchio på benken mot Boro ville Grayson fått flengende kritikk om vi hadde tapt.

En av de få spillerne som faktisk var benket til denne kampen var Kilkenny ,og det er rimelig å tro at dette var fordi han var sliten. Likevel er dette noe av det folk her inne har kritisert Grayson for, og han burde aldri benket Kilkennet. Problemet til Grayson blir da om han skal velge de beste som er litt slitne, eller går for de nest beste som er 100% fit men mangler kamptrening.
marching on together,
derudaf forever...

Kato

Jeg mener kampen han virkelig burde gjort endringer, var på tirsdag. Kamp 48 timer før, og så kunne en 5-6 vært uthvilt til i går.

TK20

Quote from: samadhi on January 02, 2011, 18:20:22
Enig i at Grayson kanskje burde ha rullert litt mer når det er så tett kampprogram. Samtidig er han nok redd for at for mange endringer vil gjøre laget ustabilt. Det er ikkje tvil om at dersom vi hadde satt Snodgrass, Howson og Becchio på benken mot Boro ville Grayson fått flengende kritikk om vi hadde tapt.

En av de få spillerne som faktisk var benket til denne kampen var Kilkenny ,og det er rimelig å tro at dette var fordi han var sliten. Likevel er dette noe av det folk her inne har kritisert Grayson for, og han burde aldri benket Kilkennet. Problemet til Grayson blir da om han skal velge de beste som er litt slitne, eller går for de nest beste som er 100% fit men mangler kamptrening.

Enig, Simon har ikke vært redd for å bytte spillere tidligere (ref bortekampen mot Oldham i 2009). Tror han rett og slett føler at denne elleveren sitter såpass godt, at han gamblet.

Vi sitter igjen med tre uavgjorte på de tre siste, og Kilkenneth :-D drar i en måned. Spent på hva han velger på tirsdag!

SDalen

Det blir spennende å se i morgen, hvilke valg grayson gjør! Håper vertfall å få se mer til Watt, er en spennende spiller! Samtidig er jeg usikker på hva jeg håper på sentralt i banen, nå som Killa er borte..
Rogaland whites!

Sleivind

Hvorfor får ikke flere spillere hvile når de åpenbart trenger det?

Hvorfor får ikke spillere som kommer inn og gjør det bra, sjansen fra start i neste kamp?

Hvorfor er ikke Bromby mer brukt? Gjorde en kjempekamp mot QPR, likevel ble han henvist til benken og seinere tribunen. Ikke med selv om vi slipper inn 2-3 mål hver enste kamp.

Når kommer midtbanespilleren vi har etterlyst siden sommer?

Hvorfor signerte vi Clayton? Jeg ser flere sier han er en mann for fremtiden, greit nok. Men mannen fyller snart 22 år. Han burde vært i Leeds og kjempet om en plass på laget. Istedenfor å ha fremtiden på benken, har vi en, snart 34 år gammel, reject som har spilt sju kamper de to siste sesongene. Uforståelig.

Dennis

Stiller meg veldig undrende til disse punktene:

* Hvorfor hviles Kilkenny inn mot avreise?
* Hvorfor spiller Collins og ikke Bruce?
* Hvorfor la vi om til 4-4-2 fra 4-2-3-1-varianten når sistnevnte helt tydelig utnytter spillermaterialet på en langt bedre måte.

Regner med at Kilkenny-hvilen er et forsøk på "å ta" problemet før det har startet, altså ved å la Kilkenny sitte på benken, mens noen andre spiller seg i inn i posisjonen/rollen. Noe merkelig taktikk, men jeg kan ikke helt se en annen grunn (vet han ikke var tilgjengelig i går).

Med Collins i laget har vi noe sånt som 1.8 baklengs per kamp (inkludert League One). Han har sine hederlige opptredener, men jeg er 100% sikker på at Bruce står bedre til O'Brien, samt å være en bedre spiller.

Johnson er mer komfortabel i en holding rolle, Howson er langt farligere og mer kreativ uten alle de defensive oppgavene, Snoddy/Gradel kommer høyere i banen. Når jeg ser vi spiller i en mer ren 4-4-2, synes jeg taktikken virker å være 'lang ball fra midtstopper på Becchio'- Det er en dødfødt strategi. I 4-2-3-1 hadde vi både flere spillere i det defensive arbeidet OG i angrep ettersom det blir mer flytende. Howson var også dødelig både som servitør og målgjører i en mer offensiv rolle.

Gå tilbake til den, Simon!
Marching on together!

Sydhagen

4-4-2 fungerer ikke i det hele tatt med de spillerne vi har til rådighet. Vi blir fullstendig overløpt på midtbanen hver eneste gang! Og da blir det også en nesten håpløs jobb for forsvaret....

Vi må spille 4-2-3-1 og kjøre Johnson og Faye på defensiv midtbane nå når Kilkenny er borte. Håper inderlig at vi henter Doyle på lån/permanent nå i Januar. tror han hadde fungert fint ilag med Johnson som en killer.

Howson skal ikke spille noe mer defensivt enn offensiv midtbane. han er en fare for vårt defensive spill i en sentral/defensiv midtbane rolle. han har ikke god nok posisjonering til å spille en slik rolle.

mener også at vi nå bør gå for Sam/Watt på kantene. virker som Snoddy og Gradel har løpt fra seg litt.

Mener også at vi bør rullere på Becchio/Paynter i angrep. Mccormack er et merkelig kjøp i mine øyne...vi hadde egentlig ikke bruk for ham.....litt robbie fowler over det kjøpet der....

Forsvaret bør være: Connoly, OB, Bruce og Parker (Punktum!!!)
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Per-Stian

Meiner å hugse at Bruce har spelt defensiv midtbanespelar tidligare i karrieren. Viss dette stemmer, så burde vel han få sjansen i Kilkennys fråvær og i påvente av ein ny spelar?

Kato

En under kamptråden i går (Jarle?) som trykte på rett knapp.

Det ble sagt at de som var over og så kampen mot Preston så det store problenet: FART.

Cardiff scoret seiersmålet i vår beste periode i går. Ikke tilfeldig. Vi trykker, det blir mer rom bak hos oss, og dermed blir hver og en utfordret på fart.

Derfor tror jeg vi også har trøbbel hjemme. Borte kan vi ligge kompakt, og kontre. Hjemme skal vi styre spillet, gir fra oss rom, og da er det gjort.

Er vel ingen i fireren som er Carl Lewis, akkurat.

Så når vi fornyer, trenger vi FART bak.

Runar

Quote from: Mr Kaizer on January 05, 2011, 11:29:06

* Hvorfor la vi om til 4-4-2 fra 4-2-3-1-varianten når sistnevnte helt tydelig utnytter spillermaterialet på en langt bedre måte.

Regner med at Kilkenny-hvilen er et forsøk på "å ta" problemet før det har startet, altså ved å la Kilkenny sitte på benken, mens noen andre spiller seg i inn i posisjonen/rollen. Noe merkelig taktikk, men jeg kan ikke helt se en annen grunn (vet han ikke var tilgjengelig i går).

Med Collins i laget har vi noe sånt som 1.8 baklengs per kamp (inkludert League One). Han har sine hederlige opptredener, men jeg er 100% sikker på at Bruce står bedre til O'Brien, samt å være en bedre spiller.

Johnson er mer komfortabel i en holding rolle, Howson er langt farligere og mer kreativ uten alle de defensive oppgavene, Snoddy/Gradel kommer høyere i banen. Når jeg ser vi spiller i en mer ren 4-4-2, synes jeg taktikken virker å være 'lang ball fra midtstopper på Becchio'- Det er en dødfødt strategi. I 4-2-3-1 hadde vi både flere spillere i det defensive arbeidet OG i angrep ettersom det blir mer flytende. Howson var også dødelig både som servitør og målgjører i en mer offensiv rolle.

Nå har jeg forstått det som at vi forsatt spiller 4-2-3-1 bare med Howson som sittende og McCormack i Howson rollen. Mye av grunnen til at det bare blir langt så vi mot Boro. Uten Kilkennys vilje til å hente ballen å sette igang spill så blir ballen satt høyt å langt hver gang.

Kato

Nå har jeg forstått det som at vi forsatt spiller 4-2-3-1 bare med Howson som sittende og McCormack i Howson rollen. Mye av grunnen til at det bare blir langt så vi mot Boro. Uten Kilkennys vilje til å hente ballen å sette igang spill så blir ballen satt høyt å langt hver gang.
[/quote]

I tillegg til behovet for ballglade Kilkenny sentralt, vil jeg ta med noen flere momenter i forhold til det å bli spillende:

1. Stoppere som er trygge nok med ball til å utfordre og dermed spille fri backer forbi motstanderens fremste ledd.

2. Backer som er trygge og gode nok med ball til å ville bli med fremover.

3. Bevisst posisjonering av offensive midtbanespillere.

4. Tydelige fra-mot bevegelser av kanter.

5. En klar plan på å forvalte overtall ut mot kant ved hjelp av back eller sittende midtbanespiller.

6. Og over alt dette, en bevisst plan på hva vi gjør offensivt.

jarle

Quote from: Mr Kaizer on January 05, 2011, 11:29:06

Jo vi trenger McGor...

Det vi trenger er 2 defensive midtbanespillere plus 1 Kilkenny til...

Vi trenger Kilkenny plus 1 av samme type
Vi har McG og Howson som dekker samme plass
Vi har Watt og Snoddy
Gradel og Sam

Becchio og Painter
Somma som en litt annen spiss type

Så i mine øyne er vi 3 short på midten når Brad forsvinner...
2 defensive (Faye plus 1?)
Og en som er bedre eller like god som Kilkenny i hans rolle.

Nå har vi ingen som kan brukes i Kilkenny rollen.. la oss se hvordan det går...

Mitt tips.. dårlig...

Og enig at vi må ha ballsikre stoppere... BRUCE!! er der et valg som i mine øyne er klart bedre enn Collins...

auren

Tydeligvis ikke et smart trekk å bruke Parker i går ettersom han var skyld i 1-2 målet. Bessone burde spilt. Hva galt har han gjort?

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Runar

Parker var bra i 75 minutter ifølge Gray. Så gikk han tom for krefter noe som er veldig naturlig i en slik kamp og når en har spilt 70 minutter fotball på 20 mnd. Desverre for Leeds og Grayson så ble Sam skadet og alle byttene ble brukt opp - da hadde en ikke mulighet til å gjøre noen endringer lengre...

Bare å beholde Parker

Dennis

Quote from: Runar on January 05, 2011, 12:14:23

Ikke enig i det iht til Boro-kampen. I så fall lå McCormack altfor høyt og involverte seg lite i det oppbyggende spillet. Han fungerte mer som hengende spiss, men fikk sjelden snu seg opp og løpe mot forsvaret, slik Howson har gjort med suksess.

Uansett et under at Howson flyttes bakover på banen. Det hadde i mine øyne vært bedre å sette inn en annen på holding midfield, enn å fjerne Howsons spissferdigheter. Han er en habil spiller defensivt i mine øyne, men han er LANGT bedre offensivt og blir ofte borte når han har "doble" oppgaver.

Tyder på for meg at McCormack skal "presses" inn i elleveren, ettersom Kilkenny også ble benket før avreisedatoen. McCormack tror jeg kunne fungert i en bredere rolle også, selv om det ikke var en enorm suksess i Cardiff.
Marching on together!

vielljaa

Helt sinnsykt hvor mye negativ analyse som kan komme ut av et tap :P
Ser at mange påstår at flere av disse problemene har pågått over lang tid, men da lurer jeg på hvorfor vi har klart å gå 12 kamper uten tap? Når vi har et lekk forsvar, ingen tyngde på midten osv. Har nesten ikke vært et ord om dette under denne perioden, men når vi taper borte mot en seriøs opprykkskandidat (som kanskje har det beste laget på papiret) da skriker alle ut i kor.

Jeg trodde de fleste satset safe på midtable i år, og kanskje med en liten tur opp på playoff. Hallo? Vi ligger på playoff, med heng på direkte opprykk. Noe må ha fungert hittil, og noe må Grayson, forsvaret, midtbanen og spissene gjort rett. Jeg for min del synes det er deilig å endelig se litt kontinuitet på resultater og prestasjoner etter en heller rufsete start.

MOT
There is only one United

jarle

Quote from: vielljaa on January 05, 2011, 15:07:58
Ser at mange påstår at flere av disse problemene har pågått over lang tid, men da lurer jeg på hvorfor vi har klart å gå 12 kamper uten tap? Når vi har et lekk forsvar, ingen tyngde på midten osv. Har nesten ikke vært et ord om dette under denne perioden, men når vi taper borte mot en seriøs opprykkskandidat (som kanskje har det beste laget på papiret) da skriker alle ut i kor.

Jeg trodde de fleste satset safe på midtable i år, og kanskje med en liten tur opp på playoff. Hallo? Vi ligger på playoff, med heng på direkte opprykk. Noe må ha fungert hittil, og noe må Grayson, forsvaret, midtbanen og spissene gjort rett. Jeg for min del synes det er deilig å endelig se litt kontinuitet på resultater og prestasjoner etter en heller rufsete start.

MOT

Trenden er ikke så bra.. 0 - 3 - 1  og 7-8 i goals..

Kato

MOT

Du har helt rett i det du sier. Problemet er bare at manglene er så forbanna åpenbare. Vi snuser på direkte opprykk med åpent hus bakover, hvor i all verden tror du vi hadde vært hvis vi hadde løst litt av det defenive problemet.

Jon R

MOT

Flott at du er fornøyd viellja!  :)

Konstruktive refleksjoner over hva som kan bli bedre, bør det alltid være rom for på forumet vårt. Vi er litt inne i en blindgate nå, og timingen sammenfaller helt med noen taktiske endringer som Grayson gjorde for noen kamper siden. Selvfølgelig blir folk engasjert av slikt.  :)
Jon R.

SDalen

Quote from: Jon R on January 05, 2011, 19:14:06

MOT

Flott at du er fornøyd viellja!  :)

Konstruktive refleksjoner over hva som kan bli bedre, bør det alltid være rom for på forumet vårt. Vi er litt inne i en blindgate nå, og timingen sammenfaller helt med noen taktiske endringer som Grayson gjorde for noen kamper siden. Selvfølgelig blir folk engasjert av slikt.  :)
Og det er da akkurat slik det skal være? Man skal jo ikke være fornøyd etter "dårlige" resultater, dessuten er det viktig å kunne se veien til forbedringene, som alltid finnes!

Ting har selvfølgelig også fungert, men det er alltid tingene some IKKE fungerer som blir satt i lys, og det er disse som må forbedre for å få fremgang. Enig?
Rogaland whites!

vielljaa

Quote from: Jon R on January 05, 2011, 19:14:06

MOT

Flott at du er fornøyd viellja!  :)

Konstruktive refleksjoner over hva som kan bli bedre, bør det alltid være rom for på forumet vårt. Vi er litt inne i en blindgate nå, og timingen sammenfaller helt med noen taktiske endringer som Grayson gjorde for noen kamper siden. Selvfølgelig blir folk engasjert av slikt.  :)

Jeg er fornøyd jeg :)

Er så klart enig i flere av deres synspunkter og påstår ikke at vi er feilfrie på noen måte. Skulle gjerne sett et par råe signings på midten og i det bakre ledd (eventuelt taktiske justeringer). Synes bare vi er litt strenge og "glemmer" at vi faktisk ligger bra an for opprykk og har gjort det brukbart første halvdel av sesongen.

Når det gjelder nylig form 0-3-1, så synes jeg vi har vært litt uheldige med tanke på at vi har dominert store deler av kampene. Vi kan trekke linjer til våre blackout-kamper på høsten med horribelt forsvarspill og dette er så klart bekymringsfullt. Forskjellen nå er at vi faktisk dominerer de fleste kamper spillemessig. Hvis vi nå klarer å luke bort juniorfeilene bakover og forhåpentligvis får inn et rivjern både på midten og bak så lukter det PL til våren. :)
There is only one United

pedro

Forsvarsrekka vår i neste kamp bør bestå av; Crowe* Bromby* O'Brian* Parker*
Neste kamp er som kjent borte mot Gunners i FA cupen, la denne forsvarsrekka få forsøke seg fra start, vi har ingen ting å tape i denne kampen, det står kun om å gjøre en hederlig innsats. Skulle det vise seg, noe jeg tror, at disse fire vil fungere....la dem fortsette i kampen om opprykk våren 2011.
Leedsomaniac

Oggy

Oggy

Promotion 2010

Jeg tenker at Grayson gikk bort fra 4-2-3-1 til 4-4-2 i de siste kampene for å forvirre Arsenal. Hvordan i all verden skal Wenger legge opp taktikken mot oss når han ikke vet om det er "vulnerable" 4-4-2 vi stiller i eller "high-flying" 4-2-3-1....  ;)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

fmtj

Enig i at det ble snaut med poeng i jula, men til dere som analyserer dette ihjæl....Leeds- Cardigg 0-4 på ER i høst!!! Cardiff er sterke det visste vi godt om og de kom fra et forsmedelig tap mot Bristol City. Antagelig et vanskelig tidspunkt å møte et sterkt lag på. Ikke fotvil folkens, gutta gjør det bra så langt, i fjor var vi en divisjon lavere!!
Yeboahs vitne