Skrevet av Emne: Tippeligaen 2012  (Lest 32085 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Stifler

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #120 på: November 05, 2012, 00:42:30 »
Regner med en del har faatt sett min bror spille litt i det siste i Tippeligaen?:)
-Nr 2 er den første taperen-

Gambi

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #121 på: November 05, 2012, 08:30:57 »
Hvem er broren din?
wallah bror, jeg kæzer den schmøø kæba der oppe og nede... shiit ass bror du tæsher alle djååmene joo, spar noen til meg a bro' !

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #122 på: November 05, 2012, 08:44:20 »
Hvem er broren din?
The one & only Sean McDermott of Sandnes Ulf (ex Arsenal & Leeds Utd) :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Gambi

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #123 på: November 05, 2012, 08:47:32 »
Haha, heftig! Visste ikke han spilte i Ulf, trodde han fortsatt var i Arsenal!
wallah bror, jeg kæzer den schmøø kæba der oppe og nede... shiit ass bror du tæsher alle djååmene joo, spar noen til meg a bro' !

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #124 på: November 06, 2012, 09:14:55 »
Saft Suse!!  :) Heia Sogndal!! Herlig seier over VIF i går med scoring langt på overtid!
Yeboahs vitne

haak-d

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #125 på: November 11, 2012, 08:38:43 »
I den tid vi ikke leverer varene på banen, gleder jeg meg til å dra på Aker stadion og se Daniel løfte bøtta i kveld :)
 

Leedsulf

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #126 på: November 11, 2012, 09:02:53 »
Sean har vært meget bra de kampene han har stått  :)
Hadde han stått hele sesongen, tror jeg Sandnes Ulf vært plassert midt på tabellen nå.
« Siste redigering: November 11, 2012, 09:04:39 av Leedsulf »

Hallgeir *

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #127 på: November 11, 2012, 19:58:24 »
Da snublet Strømsgodset på målstreken, dessverre. Gratulerer til moldenserne.
Super Leeds since 1968

chief

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #128 på: November 11, 2012, 21:46:49 »
Var det ikke selveste MrK som dukket opp på tv2 sporten fra "Røkkeløkka" nå!  :o
1 4 all and all 4 1

J-R

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #129 på: November 12, 2012, 02:08:01 »
Beste laget, finest fotball og flest poeng.....
Grattis Mollje!

Ankerjon15

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #130 på: November 16, 2012, 01:03:23 »
Grattis til Molde, håper Sandnes Ulf klarer seg.

Stifler

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #131 på: November 16, 2012, 16:25:01 »
Blir en Spennende avsluttning til Sondag.
Aldri vaart saa interessert i Tippeligaewn foor naa :)
-Nr 2 er den første taperen-

Sleivind

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #132 på: November 21, 2012, 17:44:52 »
Mjelde er ferdig Brann!!!  8)


Nå går det faktisk an å glede seg til neste sesong!

Gambi

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #133 på: November 21, 2012, 17:57:38 »
Mjelde er god.
wallah bror, jeg kæzer den schmøø kæba der oppe og nede... shiit ass bror du tæsher alle djååmene joo, spar noen til meg a bro' !

Hallgeir *

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #134 på: November 21, 2012, 19:14:05 »
Mjelde er god.

Mons Ivar var god.
Super Leeds since 1968

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #135 på: November 21, 2012, 19:17:48 »
Mjelde er god.

Ja, Maren er vel av de beste i landet! #ikketull
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Gufrias

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #136 på: Desember 07, 2012, 19:54:23 »
Så var Jan Jönsson ferdig i Rosenborg.

Når først så ille skulle være, ønsker jeg meg Trond Sollied.
Hekta på Leeds siden 1974

Gambi

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #137 på: Desember 07, 2012, 20:31:18 »
Eggen hadde vaert det ultimate!
wallah bror, jeg kæzer den schmøø kæba der oppe og nede... shiit ass bror du tæsher alle djååmene joo, spar noen til meg a bro' !

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Tippeligaen 2013
« Svar #138 på: Juni 28, 2013, 20:05:52 »
Ingen tråd for 2013  :o


Lurte litt på hvor jeg skulle poste dette.

Det er artig å følge Deane/Burchinall i Tippeligaen, ikke minst via twitter.
Her har Nettavisen hatt en interessant taktikkprat med ham.

Artig at de har begynt denne serien med to Leedsfans (Rekdal var først ut). Kommer Fagermo NeXT blir det 3*Leeds :)

http://www.nettavisen.no/sport/fotball/article3638053.ece

Sarpsborg-trener Brian Deane er neste gjest i Nettavisen-serien «Taktikkpraten».

SARPSBORG (Nettavisen): Du leser nå den andre utgaven av Nettavisen-serien «Taktikkpraten». Vi har reist til Sarpsborg for å snakke med tidenes første målscorer i Premier League, Sarpsborg-trener Brian Deane.

Vårt mål og ønske for denne artikkelserien er å komme skikkelig inn under huden på hovedtrenerne i Tippeligaen. Hvordan tenker de? Hva ønsker de? Hvorfor går det som det går?

I løpet av den neste halvtimen skal vi spørre Deane om alt mellom himmel og jord - med fotballstrategi som utgangspunkt.

Du får bli med på hele samtalen, ord for ord.


- Når du ser lag som Barcelona og Bayern Munchen spille fotball. De har ulik spillestil, men begge er i verdenstoppen. Finnes det et lag som i dine øyne spiller perfekt fotball? 

- Jeg har nettopp sett det spanske U21-landslaget i EM. Putt den gjengen i et VM, og de kommer til å nå kvartfinalen. Så gode er de. Men jeg er engelsk, og i mine øyne må England følge den tyske stilen. I Norge har vi de samme fysiske forutsetningene som i Tyskland, derfor vil det være meningsløst å etterligne den spanske stilen. Vi har ikke små og tekniske spillere. Det betyr ikke at man skal unngå å stjele elementer fra andre typer spillestiler.

- Du er engelsk. Så du kampen mellom England og Norge i U21-EM? 

- Jeg så det meste, men jeg var på en bar, ha-ha.

- England hadde ballen 70 prosent av tiden, men Norge likevel vant 3-1. Hvilket lag har størst potensial, synes du? 

- Norge. Hvis du ser på det engelske laget, finner du spillere som allerede har fantastiske lønninger. Så fort en spiller føler at han fortjener en slik belønning, mister han sulten. Jeg har kikket på noen av de norske spillerne, som Stefan Johansen og han som scoret Norges andre mål (Jo Inge Berget), begge er fantastiske spillere som fortsatt føler de har ting å bevise. Det er fint å se spillere som Stefan Johansen, som egentlig kunne spilt hvor han ville, for han er faktisk så god. Du har også Håvard Nielsen, som allerede er i utlandet. I England er det få som drar ut av landet for å lære fotball, mange er fornøyde med å være en stallspiller i en engelsk klubb. Det gjør at utviklingen deres lider. Ikke misforstå meg, jeg er veldig forkjemper for at fotballspillere skal tjene gode penger, men i England er det for høy belønning uten at man egentlig har oppnådd noe som helst.

- Sulten forsvinner? 

- Sulten forsvinner. Det er noe annet når jeg ser spillerne jeg har i Sarpsborg, og i mine øyne beviste kampen mellom Norge og England et poeng. Vi sier i England at Premier League er verdens beste liga, men hvor mange engelske spillere slår gjennom der? Det er som en stein som ruller nedover en bakke.

- Hvordan vil du beskrive din egen fotballfilosofi?

- Jeg liker å ha spillere som er komfortable med ballen i alle tenkelige situasjoner, på alle områder i banen. Spillere som klarer å finne løsninger. Jeg liker å spille rask fotball gjennom alle lagdeler, noe som står i kontrast til fotballen jeg selv spilte mot slutten av min egen karriere. Jeg har sett mye jeg ikke liker, ting jeg aldri vil innføre i mine egne lag.

- Noen har beskrevet spillestilen din som risikabel. Enig? 

- Hvis det ikke er risikabelt, er det prosentfotball, og det ønsker jeg ikke. Hvis man ikke tar risiko, og heller satser på dødballer og faste situasjoner, får du statistikkprosentene på din side. Du får ballen inn i feltet, får avslutninger og så videre. Det er ikke slik jeg ønsker å fremstå som manager. Ikke misforstå, en slik stil kan passe til visse tider, og jeg vil ikke spille én stil hele tiden. Men det er viktig at man utvikler seg som lag, og da er ikke den typen spillestil slik jeg vil fremstå.

- Du blir aldri Stoke-manager altså? 

- Nå har Mark Hughes fått jobben, så man vet aldri, haha. Det er imidlertid viktig å påpeke at man er prisgitt den hånden man får utdelt. Man må se på hvilke spillere man har til rådighet. Men jeg vet hva jeg liker, og jeg var heldig da jeg kom til Sarpsborg, for det var allerede gode rammer for å spille slik jeg ønsker.

- Har du rukket å sette ditt preg på Sarpsborg? 

- Jeg liker å tro det, og jeg liker å tro at spillerne mine trives med min måte å gjøre ting på. Jeg mener jeg har skapt fremskritt her.

- Har du én foretrukket formasjon eller liker du å variere? 

- Det avhenger av situasjonen. Hvis man har en ideell spiss i dagens moderne fotball, trenger man bare å spille med én spiss. Da kan man bruke tre frontspillere som kan rullere. Det gir en mulighet til å ha en ekstra mann på midtbanen. Hvis man kan spille med én spiss, betyr det at man kan ha løpere bakfra til å støtte i angrep, og det er det ideelle for meg.

- Du har spilt under mange kjente managere. Hva har du lært av dem? 

- Det er morsomt, det der, for jeg hører spillere si at de har lært ditt og datt av forskjellige managere. Selv har jeg sett på måten de ulike managerene har jobbet og tatt med meg småting fra hver av dem. Ta George Graham som et eksempel. Hver dag jobbet vi med bestemte ting, og han var veldig disiplinert. Det passet meg også bra at han ikke hadde noen favoritter i spillergruppa. Hvis George Graham skrøt av deg, visste du at du hadde fortjent det. For en fotballspiller er slikt veldig verdifullt. Alan Pardew hadde sine egne ting da jeg spilte under ham. Han hadde en arroganse over seg, men samtidig ga det spillerne ståltro på at de kunne gå på banen og utrette hva som helst. Jeg har også hatt managere som har fått meg til å være klar over hva jeg ikke bør gjøre.

- Skal vi tippe Graeme Souness er en slik? 

- Som person kom jeg godt overens med Graeme. Han er en flott fyr, og jeg lærte noe av ham. Jeg vet ikke hvor du fikk det fra, ha-ha.

- Han har et dårlig rykte på seg i Norge, blant annet etter konflikter med Henning Berg. 

- Ja, den ser jeg. Jeg husker vi hadde en berømt brasilianer i Benfica som het Amaral, brasiliansk landslagsspiller, og de kom aldri overens. Jeg skjønte aldri hvorfor de hadde et hatforhold, men noen er sånn. Selv ønsker jeg bare at spillerne mine skal prestere 100 prosent. Dette er verdens beste jobb, og vi prøver å gjøre treningene her så morsomme som mulig, men samtidig med et budskap.



PRATER MYE: Sarpsborg-trener Brian Deane legger vekt på nær spillerkontakt. Her gir han instrukser til Mohamed Elyounoussi under tippeligakampen mellom Rosenborg og Sarpsborg i mai.

PRATER MYE: Sarpsborg-trener Brian Deane legger vekt på nær spillerkontakt. Her gir han instrukser til Mohamed Elyounoussi under tippeligakampen mellom Rosenborg og Sarpsborg i mai.
 Foto: Ned Alley / NTB scanpix

- Jeg la merke til under treningen i sted at alle øvelser var med ball. Tilfeldig? 

- Nei, vi prøver å gi spillerne så mange ballberøringer som mulig, slik at de blir vant til å ha ballen. Man kan få like mye fysisk utbytte med ballen i beina som kan uten. Man vender, spurter, stanser, alt mulig. Det er viktig at man får mye ballkontakt daglig.

- Jeg husker jeg så et lag med 11-åringer på fotballtrening i vinter. De brukte nesten en time av treningen bare på å løpe. Hva synes du om det? 

- Latterlig. Hvis du er et barn som skal på fotballtrening, hvordan skal du trives og utvikle deg hvis alt du gjør er å løpe? Du blir ikke vant til hva det vil si å kontrollere ballen.

- For en tid tilbake skrev du på Twitter at du skulle ønske du forsto verdien av kunnskap da du selv var aktiv fotballspiller. Hva mente du med det? 

- Jeg hadde så utrolig mye tid den gangen, og jeg kunne ha vært veldig mye mer avansert enn jeg er nå, hvis jeg bare hadde stoppet opp og tenkt mer på spillet fotball. Men man blir opptatt med andre ting.

- Denne sesongen har dere overrasket mange med positivt angrepsspill, men dere har samtidig sluppet inn flest mål i Tippeligaen. Hvilke tanker gjør du deg om det? 

- Det bekymrer meg, men vi fikk kapteinen vår skadet, og det førte til at vi slapp inn en del mål. Man må også huske at vi har spilt på bortebane mot tre av de tradisjonelle topplagene, Rosenborg, Brann og Tromsø. I tillegg har vi møtt Vålerenga på hjemmebane. Hvis ikke det hadde vært for noen individuelle feil, hadde vi gjort det bedre. Jeg er positiv, men jeg liker ikke at vi slipper inn mål. Men det handler om å luke bort individuelle feil. De beste spillerne gjør færrest feil, derfor er de best.

 Du er ganske fersk i norsk fotball. Har du fått deg noen overraskelser? 

- Jeg synes det er god atmosfære her. Skummel, men på en positiv måte. I England har jeg blitt spyttet på, blitt kalt navn og verre. Det bare preller av uansett, og man undrer seg hva som foregår i det sosiale livet til de personene, men i Norge er det god atmosfære som samtidig er familievennlig. Det har vært forfriskende. Spillemessig er den norske ligaen er god liga å finne talenter i. Jeg ble overrasket over mye talent det finnes i Norge, og hvor lite utenlandske klubber speider her.

- Hvis du kunne hentet hvilken som helst av spillerne i Tippeligaen gratis. Hvem hadde du valgt? 

- Godt spørsmål. Som sagt liker jeg Stefan Johansen, men det hadde ikke vært dumt med Mohamed (Elyounoussi) og Tarik (Elyounoussi) på hver sin ving heller.

- Hvor involvert er du i spilleroverganger? 

- Jeg kommer med anbefalinger, og det er selvsagt jeg som har siste ord. Men vi har trolig Tippeligaens minste budsjett. Jeg kan ønske hvem jeg vil, men det er nytteløst hvis vi ikke har råd. Dermed må vi være kreative og se på hvem som passer til vår økonomiske struktur.

- Hvor mye speider dere på en spiller før han blir signert? 

- Vi har et lite nettverk her, som du kanskje kan forestille deg. Men vi må stole på instinktene våre noen ganger. Så langt har vi ikke gjort en dårlig jobb med spillerne vi har hentet. Vi er nødt til å være nøye når vi henter spillere. Det er som å gå inn i en godteributikk med ti kroner. Da kjøper man ikke noe for å eksperimentere, da kjøper man noe man er sikker på smaker godt. Ti kroner gir deg riktignok ikke mye i Norge, ha-ha. Men poenget er, hvis man går inn i butikken med 100 kroner, er det enklere å kjøpe godis bare for å kjøpe godis.

- Dere blir tvunget til å være ekstra nøye, med andre ord? 

- Ja, nettopp.

- Er spillerjakt noe av det morsomste med å være manager? 

- Det morsomste er å vinne kamper. Jeg kan ikke beskrive følelsen jeg får når vi vinner. Det varer bare noen timer, men det minner meg om tiden jeg spilte selv. Når du jobber en hel uke med en plan, og den fungerer, det er den beste følelsen.

- Hva slags ambisjoner har du som manager? 

- Det er jeg blitt spurt om før, men jeg ser ikke lenger frem enn akkurat nå. Jeg jobber med noen fantastiske folk her, har en fantastisk styreformann og vise-styreformann, og vi er veldig åpne om å utvikle klubben. Det viktigste for meg er å beholde plassen i Tippeligaen og utvikle klubben videre. Klubben skal være i hjertet til byen.

- Hvis Liverpool ringer deg i morgen, da svarer du? 

- Liverpool ringer meg ikke i morgen, ha-ha. Jeg har fortsatt mye å lære som manager, og jeg er glad jeg er her. Jeg lærer meg yrket akkurat nå.

- En ting jeg alltid har lurt på: Hvor mye har såkalte teamtalks å si, tror du? 

- Jeg tror en teamtalk før kampen handler om å få frem nøkkelen til akkurat den kampen du skal prøve å vinne. I pausen handler det mer om lidenskap. Man må alltid vurdere situasjonen, for det er ikke alltid lurt å spille på lidenskap og følelser. Noen ganger klarer man uansett ikke å la være. Noen ganger må man si hva man tenker, men spillerne kjenner deg og vet hvorfor du gjør det.

- Du kan eksplodere i garderoben? 

- Ja, men det er ikke lurt å gjøre det hver gang. Da mister det effekten. Det viktigste er å få frem et budskap til spillerne, hjelpe dem, ikke skrike bare for å skrike.

- Det er første dag i ny klubb som manager. Hva er det første du gjør? 

- Snakker med spillerne, forteller hva du forventer av dem. Det er lurt å sette standarden med en gang, i stedet for å rette på ting etter hvert som de dukker opp.

- Dette er veldig aktuelt, med tanke på Mohamed Elyounoussi: En av dine beste spillere er ønsket av en større klubb. Hvordan forholder du deg til situasjonen? 

- Jeg er avslappet. Alle spillere har en prislapp, slik er fotball. Jeg gir spillerne mine alt jeg har, og jeg krever det samme tilbake fra dem. Hvis noen kommer med et bud man ikke kan avslå, må man selge spilleren. Det er ikke noe poeng å beholde en spiller som er misfornøyd.

- En av spillerne dine kritiserer deg åpenlyst i pressen. Hvordan forholder du deg til situasjonen? 

- Det er et vanskelig tema. Hvis man har kontroll over situasjonen i garderoben, skal det ikke skje. Jeg hadde blitt overrasket om noen av mine spillere gikk til pressen og kritiserte meg. Det hadde vært veldig feigt. Jeg er ikke en type som åpenlyst kritiserer spillere i pressen. Hvis jeg har noe å si, sier jeg det direkte til spilleren. Det er viktig at spillerne respekterer manageren.

- Hva vil konsekvensene bli hvis en spiller kritiserer deg? 

- Det avhenger litt av situasjonen. Hvis det er en av dine beste spillere som gjør det, en spiller du er nødt til å bruke, må man jobbe for å få solgt ham og få den best mulige prisen for ham. Jeg kan ikke ha en spiller som tror han kan kritisere meg i pressen og fortsatt bli værende i klubben.

- Ingen nåde, altså? 

- Ingen nåde, uansett hvem du er og hva du heter.

- Hva slags alkoholregler har du for spillerne dine? 

- Det hadde blitt feil hvis jeg ba spillerne styre unna alkohol underveis i sesongen. Jeg har selv vært spiller, og vet at man får lyst på en drink nå og da. Men det er ikke akseptabelt om spillere kommer beruset på trening eller kamp, man må vite grensene.

- Det sies at Tony Adams vant FA-cupen beruset? 

- Det er Tony Adams.

- Du sa tidligere at det beste med å være manager er å vinne. Hva er det verste? 

- Ã… tape. Jeg hater det.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #139 på: August 11, 2013, 21:24:17 »
Ingen tråd for 2013.....   :o Merkelig.

Endelig 3 poeng til Start og det på bortebane. Kanskje det finnes håp for makrellfotballen likevel.
Super Leeds since 1968

p0ndus

  • Gjest
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #140 på: August 11, 2013, 23:11:30 »
Artig med Start ;D og noen må snart sensurere han Mini i fotballsendingene til tv2, han er så RBK patriot at han furter hver gang noe går RBK i mot. Lær av Nannskog, Mini.

bjoggis

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #141 på: August 12, 2013, 23:38:11 »
Artig med Start ;D og noen må snart sensurere han Mini i fotballsendingene til tv2, han er så RBK patriot at han furter hver gang noe går RBK i mot. Lær av Nannskog, Mini.
Helt enig, er så lei av Mini..

fmtj

  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 5148
  • Total likes: 0
  • Vi har kvittet oss med mange spillere nÃ¥...
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #142 på: August 27, 2013, 07:09:20 »
Blir en spennende høst. Jevnt i begge ender av tabellen. Mini roer seg neste år når Bodø/Glimt er i TL...?

Ser vedlig dårlig ut for Brian Deane sine gutter synes jeg, Og Start kommer til å slite veldig. Få spillere i troppen, sårbare når skader og gule kort gjør seg gjeldende.

Yeboahs vitne

Hallgeir *

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #143 på: November 10, 2013, 20:21:42 »
TIPPELIGAEN 2013

Endelig Strømsgodset.....  Gratulerer Drammen!

Stor triumf for Ronny Deila.
Super Leeds since 1968

Leedsfan

Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #144 på: November 10, 2013, 20:26:27 »
Deilig å være Drammenser i dag, jeg hadde det bra i går også..:)
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

lojosang

Sv: Re: Sv: Tippeligaen 2012
« Svar #145 på: November 11, 2013, 00:30:04 »
Deilig å være Drammenser i dag, jeg hadde det bra i går også..:)

Høyst fortjent. Godset har vært det klart beste laget i tippeligaen i år. Gratulerer.
- Leif Olav