Frode Granhus er død.

Started by Hallgeir *, September 01, 2012, 19:41:23

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hallgeir *

For de som er glade i krim og ikke har lest noe av Frode Granhus..

Her på forumet har vi en kommende forfatterstjerne (tror jeg tør si det) blant oss. Sjekk ut hans siste bok som kom ut denne uka. Jeg har selv lest de tre første bøkene og kan anbefale denne også, til og med før jeg har lest den selv. Schibsted Forlag satser tungt på denne karen og boka hans. Terningkast 5 i VG.

Forrige utgivelse heter forøvrig "Malstrømmen".

Artikkelen under er sakset fra lokalavisa Lofot-Tidende, og ellers finnes det artikler i Avisa Nordland (AN), VG, Dagbladet m.fl.

Frode Granhus' ferske krimroman "Stormen" treffer bokhandlerhyllene i dag.

"Stormen" er en av Schibsted forlags største satsinger denne høsten, sier informasjonssjef for skjønnlitteratur og sakprosa i forlaget, Anne Iversen.

- Frode Granhus skriver glitrende krim som virkelig skiller seg ut i mengden. Med handling fra Lofoten er Stormen både eksotisk og annerledes. Det ville nordnorske landskapet spiller en viktig rolle i boka og understreker den isende uhyggen i historien, sier hun.

Roet nervene

Boka har allerede fått gode anmeldelser, noe som gjør at Granhus selv tar lanseringen litt mer fattet enn tidligere.

- Skal jeg være helt ærlig har jeg vært litt mer spent ved tidligere lanseringer. Da har jeg gjerne gått og ventet på anmeldelser som ofte kommer noen uker etter boka. Man går jo og tenker på om det blir slakt eller ikke, men denne gangen har jeg fått et par tidliger anmeldelser som har vært veldig gode, og det roet nervene litt. Så jeg er trygg på at dette sikkert går bra, sier han.

På turné

I neste uke legger Granhus ut på en lanseringsturné for å promotere "Stormen".

- Det blir en runde til Lillhammer, Kristiansand, Narvik og Fredrikstad, der det blir avslutning på litteraturfestival. Dette er noe jeg ikke har vært med på før, annet enn festivalen på Reine, så det blir jo spennende. Det er mest snakk om ting på ettermiddag og kveldstid for å selge boka inn til folk i bokbransjen, sier Granhus.

Kort intro av handlingen:

Nok en intenst spennende krim fra Frode Granhus! Under en stormnatt i Reine i Lofoten løsner en diger steinblokk og pløyer en dyp renne i fjellet. Raset avdekker det som ved første øyekast ser ut som små bein og knokler. En forbrent skikkelse ligger på pleiehjemmet i bygda. Ilden har fratatt ham synet, taleevnen og størstedelen av bevegelsesevnen. Smertene er konstante, men han lever. Uheldigvis er han ikke i stand til å fortelle noen at smertene tiltar, at en ukjent fiende sørger for at han får det enda litt verre, dag for dag. At faren er størst nettopp her, hvor han burde være tryggest. Med sin særegne evne til å skape uhygge, har Frode Granhus nok en gang skapt en krim det er umulig å legge fra seg.

Super Leeds since 1968

Asbjørn

...snakker vi om 'Frode' med over 1000 innlegg her inne? :)

Uansett, gratulerer med utgivelsene/suksessen.
Og, ja, de skal nok leses :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Hallgeir *

Quote from: Asbjørn on September 01, 2012, 19:47:45
...snakker vi om 'Frode' med over 1000 innlegg her inne? :)

Uansett, gratulerer med utgivelsene/suksessen.
Og, ja, de skal nok leses :)

Han er det, ja.

Syntes jeg måtte skape litt blest om en kamerat fra tidligere dager med bedriftsfotball, ungkarsliv og et utall av fjellturer m.m.

Ja, han er fortsatt en nær venn, selvfølgelig.   :)
Super Leeds since 1968

Gufrias

Jeg har en strålende ide til en kriminalroman:

Ben Kates er en rik gammel grinebiter, viden kjent for sin gjerrighet og uforsonlige natur. Han driver titusenvis av fotballsupportere til vanvidd gjennom sine krumspring som eier/ikke eier(?) og styreformann i fotballklubben Deeles United, etter at de gikk igjennom et spektakulært fall fra verdenseliten. Herfra har vi to mulige utviklinger:

- Helten, privatetterforsker Jarle Yeboah, følges gjennom sine anstrengelser for å oppklare og bevise Kates' disposisjoner som ga ham råderetten over Deeles, mens Kates kaster alt mulig av advokater, torpedoer og andre møkkamenn etter ham.

- Et tradisjonelt mordmysterium, med Kates som offeret. Den åpenbare mistenkte er selvfølgelig Atle White, en Deeles-fan som har lagt Kates for hat i svært tydelige ordelag. men hvorvidt han er morderen, det overlater jeg til mer erfarne forfattere å finne ut av.
Hekta på Leeds siden 1974

Hallgeir *

Jeg tror du har et forfatteremne i deg. Bare sett igang og skriv boka, du. Fotballkrim kommer til å bli en hit!
Super Leeds since 1968

Gufrias

Jeg tror nok jeg skal fortsette å leve av å skrive revisjonsrapporter. (Og en og annen sang til julebord, konfirmasjoner og sånt.)
Hekta på Leeds siden 1974

Frode

Takk for initiativet, Hallgeir!
Tror slitne Leedsfans trenger litt virkelighetsflukt, gjerne i form av en god krimbok:)

Hallgeir *

Jeg har nå kommet igang med boka, og jeg kan fortelle dem som ennå er usikre: Meget lovende innledning - løp og kjøp!

Halvveis nå, og jeg kan med hånden på hjertet si at jeg ikke har lest noen bedre i år, og av det jeg leser er 90% krimbøker. Faktisk har jeg ikke lyst til å legge boka fra meg!
Super Leeds since 1968

Hallgeir *

"Stormen" er nå ferdig lest. Jeg brukte mindre enn 2 dager på den, og det er uvanlig raskt for undertegnede.

Karakter fra meg blir en svært sterk 5'er på terningen, ikke langt unna full score. Boka anbefales på det varmeste. Skikkelig imponerende, Frode!
Super Leeds since 1968

Frode

Takk for det, Hallgeir. Da satser vi på at det finnes mange krimlesere blant LUSCOS - medlemmene.

Den russiske utgaven av MALSTRØMMEN skal visstnok være klar før jul - den leveres på døren din:)

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

Frode

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

Robert

Leser vanligvis ikke bøker som ikke er tilgjengelig fra Amazon som e-bok, men får vel muligens gjøre et unntak. Vi får se :)
Kanskje kommer som e-bok etterhvert? (Men er usikker på om jeg har lyst til å sette meg inn i det norske e-bok kaoset  ;D )
Ved problemer med forumet, ta kontakt via PM

Fygle

Quote from: Frode on September 18, 2012, 20:18:11
Quote from: Asbjørn on September 18, 2012, 20:16:04
Sånn :)

http://www.schibstedforlag.no/no/Kategorier/Skjonnlitteratur/Krim/Stormen/

Denne linken burde få fart på salget tenker ejg ;)

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

Takk førr stilig signering! Kvalitetskrim nok engang! Grattis!!!
Howard Wilkinson "I am a firm believer that if you score one goal the other team have to score two to win."

Frode

Quote from: Fygle on September 20, 2012, 19:17:31

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

Takk for det. I førsteutkastet stod det fotballresultater i sportsnotatene til en sliten lensmann, hvor Leeds-Southampton 7-0 ble nevnt. Etter hvert endret jeg dette, men en gang skal Leeds skrives inn i en av bøkene ...

kalle_92

Quote from: Frode on September 20, 2012, 20:55:17

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

Takk for det. I førsteutkastet stod det fotballresultater i sportsnotatene til en sliten lensmann, hvor Leeds-Southampton 7-0 ble nevnt. Etter hvert endret jeg dette, men en gang skal Leeds skrives inn i en av bøkene ...
Herlig!  8)

Leif Sverre

Quote from: kalle_92 on September 22, 2012, 16:55:19

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

Herlig!  8)
Glimrende nytt for meg  dette.Jeg leser mye krim, men dette var nytt for meg. Jeg må begynne med den første boka han skrev.Så nå er jeg på jakt etter den.

Hallgeir *

Quote from: Leif Sverre on September 22, 2012, 21:05:56
Quote from: kalle_92 on September 22, 2012, 16:55:19

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

Herlig!  8)
Glimrende nytt for meg  dette.Jeg leser mye krim, men dette var nytt for meg. Jeg må begynne med den første boka han skrev.Så nå er jeg på jakt etter den.

Den første boka kom ut i pocketformat. Du er god dersom du klarer å avsløre skurken veldig lenge før forfatteren selv gjør det. "Hevneren" er absolutt verdt å lese.
Super Leeds since 1968

Frode

Slenger på noen skryteanmeldelser for å få fart på salget:)
Så lover jeg å holde meg til fotball heretter.

Frode Granhus â€" STORMEN
31 Aug
KRIMBIBLIOTEKET:

Handlinga er sett til Reine i Lofoten, ein ekte stad denne gong, i motsetning til sist. Ein storm og eit jordskred avdekker ein menneskekropp som har ligge nedgreven lenge. Rino Carlsen tek turen ut for å finne ut kven dette kan vere, og tenkjer at det neppe kan vere så vanskeleg, i og med at det berre er ein handfull hus i den vesle bygda.

(2012)

Vurdering:

Plottet â€" 8
Eit gammalt skjelett dukkar opp, i ei nesten fråflytta bygd. Samstundes vert ein forbrend pasient på den lokale sjukeheimen utsett for drapsforsøk.

Karakterane â€" 8
Gode, og veldig lite pretensiøse, som me så altfor ofte ser, både hos ferske og etablerte krimforfattarar.

Miljøskildring â€" 10
Verdensklasse. Skildringa av ein stormen og uveret og ting som ikkje fungerar heilt som det skal i den vesle bygda, gir boka ein eigen dimensjon. Her har Granhus ein fordel mange andre forfattarar kan misunne han.

Språket â€" 9
Enkelt og bra. Veldig bra driv heile vegen.

Starten â€" 8
Spennande frå fyrste side.

Sidesnuing â€" 9
Ingen kvileskjer, her skjer det ting heile vegen. Nesten i overkant med cliffhangera. Men dei mange korte kapitla Granhus legg opp til, fungerar veldig bra for å halde ei jamn, høg spenning.

Tempo â€" 9
Som nemnt over, så er det ikkje mykje å utsetje på drivet.

Forutsigbarheit â€" 8
Du ser kanskje kva som vil skje ganske tidleg, men spenninga held seg likevel. I tillegg så gjer Granhus noko som er svært sjeldan: Når han gir oss leietrådar, via mistankane til hovudpersonen, så er hovudpersonen på høgde med oss, og tek i tak i disse mistankane umiddelbart. Det er ikkje slik som i mange andre bøker, der du sit og riv deg i håret fordi etterforskarane ikkje ser den enkle logikken som lesaren ser.

Den gode kjensla â€" 9
Veldig bra. Fantastisk miljø og stemning, og spennande heile vegen.

Avslutninga â€" 8
Action og spenning, og ingen lause trådar. Ei veldig god bok, rett og slett.

TOTAL: 8,6

"Frode Granhus skriver krim om folk og landskap så det knaker av blåsten i Lofoten hjemme i stua hos leseren ... Godt gjort!"  Terningkast 5
Guri Hjeltnes, VG

"En forrykende dramatisk, kompleks og god kriminalroman."
Margoth Hovda-Lien, Nordlys

"En bok som ikke bør minske sjansene til å bli en del av den norske krimeliten."
Øystein Ingebriftsen, Lofot-Tidende

Bokanmeldelse: I ”Stormen” er politietterforsker Rino Carlsen i Reine i Lofoten, der han avdekker ondskap og hemmeligheter. Forfatteren Frode Granhus ”løfter denne krimromanen til nasjonalt og internasjonalt nivå” skriver Finn Stenstad i Nordnorsk Magasin 3-2012.

«Det skal godt gjøres å levere sterkere og bedre enn det Frode Granhus her gjør.» Terningskast 6.
Monika Nordland Yndestad, Bergensavisen

Hallgeir *

Salget går så det griner, etter det jeg har oppfattet. Som fortjent!  8)
Super Leeds since 1968

Leif Sverre

Quote from: Hallgeir * on September 22, 2012, 22:31:16
Salget går så det griner, etter det jeg har oppfattet. Som fortjent!  8)

Pocketutgave sier du, hvor får jeg tak i den ?
Hevneren mener jeg  og jeg har nå lest de 23 første sider av Stormen, så den må jeg og ha etterhvert

Hallgeir *

Quote from: Leif Sverre on September 22, 2012, 22:39:31
Quote from: Hallgeir * on September 22, 2012, 22:31:16
Salget går så det griner, etter det jeg har oppfattet. Som fortjent!  8)

Pocketutgave sier du, hvor får jeg tak i den ?
Hevneren mener jeg  og jeg har nå lest de 23 første sider av Stormen, så den må jeg og ha etterhvert

Da har du forhåpentligvis fått kontakt med forfatteren.... :)
Super Leeds since 1968

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on September 18, 2012, 23:23:01

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

...for the record: It's bought ;)
...and done :)

I neste bok skjer det forviklinger når Rino er på weekendtur (med Joakim) til Leeds?
Det skjer jo mye skummelt i Holbeck nattestid. Så Lorimer må trå til og låse folk inn igjen etter at han har lagt seg ;)
(ville bare hjelpe deg med et plot)

PS! Du må jo også på reasearchtur før du begynner å skrive den der. Ser du tegninga...  :D
Tell me  Tell me

Dylan

Frode

Quote from: Asbjørn on October 09, 2012, 23:49:03
Quote from: Asbjørn on September 18, 2012, 23:23:01

Kjøp og løp!

;D  Takk for drahjelp!

...for the record: It's bought ;)
...and done :)

I neste bok skjer det forviklinger når Rino er på weekendtur (med Joakim) til Leeds?
Det skjer jo mye skummelt i Holbeck nattestid. Så Lorimer må trå til og låse folk inn igjen etter at han har lagt seg ;)
(ville bare hjelpe deg med et plot)

PS! Du må jo også på reasearchtur før du begynner å skrive den der. Ser du tegninga...  :D

Takk for tipset! ;)

Hallgeir *

Sakset fra www.lofot-tidende.no/ 

NOMINERT TIL BOKHANDLERPRISEN

Frode Granhus er nominert til Bokhandlerprisen 2012 for sin siste roman "Stormen.

Det er bokhandlerne som har stemt frem sine favoritter til årets pris, heter det i en pressemelding.Granhus er en av fem nykommere til prisen.

Tidligere bokhandlerprisvinnere Per Pettersen, Gunnar Staalesen og Jørn Lier Horst er også blant de nominerte. Henrik H. Langeland og Pedro Carmona-Alvarez er nominert for andre gang.

I dette selskapet er altså forfatteren fra Vestvågøy nominert for sin fjerde krimbok.

- I alt ble det stemt på over 70 ulike forfattere, mangfoldet er stort og konkurransen har vært tøff, sier Trine Stensen, direktør i Bokhandlerforeningen i en pressemelding.

Bokhandlerprisen deles ut 20. november.

Nominert til Bokhandlerprisen 2012:

- Frode Granhus, «Stormen»

- Gabi Gleichmann, «Udødelighetens elixir»

- Gunnar Staalesen, «Der hvor roser aldri dør»

- Henrik H. Langeland, «Hauk og due»

- Jørgen Jæger, «Stemmen»

- Jørn Lier Horst, «Jakthundene»

- Pedro Carmona-Alvarez, «Og været skiftet og det ble sommer og så videre»

- Per Petterson, «Jeg nekter»

- Tiger Gartè, «Fuglehotellet»

- Trude Teige, «Svik»

Om Bokhandlerprisen

Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel. Boka det stemmes på må være av årets bøker og av en norsk forfatter innenfor skjønn/generell litteratur, også barne- og ungdomsbøker. Bokhandlerprisen er en bronsestatuett: «Takk for boken», utført av billedhugger Nils Aas.

Bokhandlerprisen ble delt ut første gang i 1948. Da het den «Takk for boken»-prisen og ble tildelt Sigurd Hoel. Da tradisjonen ble gjenopptatt i 1981, etter tolv års opphold, fikk den navnet «Bokhandlerprisen». I 1998 ble reglene endret slik at Bokhandlerprisen også kan utdeles til forfattere som har fått prisen tidligere, og fra 2008 startet man med nominasjon til Bokhandlerprisen.

Bokhandlerprisen deles ut 20. november.
Super Leeds since 1968

kalle_92

Fant Malstrømmen på toget til Oslo for å reise til Leeds  ;)

Frode

Quote from: kalle_92 on November 01, 2012, 17:33:59
Fant Malstrømmen på toget til Oslo for å reise til Leeds  ;)
Jepp - en gave fra forlag og forfatter:)

Hallgeir *

Fra Lofot-Tidendes nettutgave i dag....

Ikke til topps

Frode Granhus var blant de nominerte til årets Bokhandlerpris, men gikk ikke til topps.

Tidligere i år ble det kjent at forfatteren fra Vestvågøy ble nominert for sin fjerde krimbok "Stormen" til Bokhandlerprisen.

Tirsdag ble det offentliggjort at Per Petterson ble tildelt prisen for sin roman "Jeg nekter".

- Dette er andre gang Petterson mottar Bokhandlerprisen, forrige gang var i 2003 for boken Ut å stjæle hester. Bokhandlerprisen er bokhandlernes egen pris og deles ut etter avstemming blant alle som arbeider i norsk bokhandel, heter det på nettsidene til Bokhandlerforeningen.

Granhus har fått en rekke positive kritikker for sin siste bok som kom ut i høst.

Synd. Det hadde vært stort, Frode, men all ære likevel. Konkurransen var hard.  8)
Super Leeds since 1968

h.b

Orker ikke bøker. Når kommer den på dvd