Skrevet av Emne: Drapet på Egil Tostrup Bråten...  (Lest 17963 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

ØBS

Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« på: Oktober 15, 2012, 16:20:57 »
Dette er noe som angår hele supporterklubben, så derfor våger jeg meg på å poste innlegget her på OEF...

I november er det ti år siden drapet på en av våre medsupportere fant sted i Nordahl Bruuns Gate i Oslo.  Gjerningsmannen/mennene er etter det vi vet fortsatt på frifot, og ingen er stilt til ansvar for denne grusomme ugjerningen.

Jeg har forsatt kontakt med hans foreldre og har lurt litt på om vi skal gjøre en markering som vi gjorde for ti år siden.  Det trengs fortsatt fokus på saken, og dette kan være en mulighet til å kaste nytt lys over et uoppklart drap og se om det kan dukke opp nye ting som kan føre til en oppklaring.

Det gikk i denne sammenheng et program på TVNorge for et par år siden som utelukkende var viet til denne hendelsen, men ingenting nytt kom frem dessverre.

For ti år siden var det en massiv oppslutning om markeringen som fant sted, og dette helt på tvers av supportergrupperinger.  Vi spilte mot Tottenham den dagen og dette lags supportere viste sin respekt ved å følge opptoget til drapsstedet for kransenedleggelse og minnemarkeringen etterpå på Bohemen.

Jeg vil bare med dette innlegget lufte stemningen og hente inn noen eventuelle synspunkter.  Jeg var litt ufrivillig talsmann for saken den gangen, men jeg føler det er naturlig å organisere en markering på 10-års dagen både for å minnes og som sagt å kaste lys over saken som fortsatt står uoppklart.

Jeg skal gi beskjed her så snart jeg har hentet inn nødvendig aksept fra hans foreldre....

MOT
LUSCOS-hilsen
ØBS

h.b

  • Gjest
Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #1 på: Oktober 15, 2012, 16:52:11 »
Er med på dette jeg

Jon R

Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #2 på: Oktober 15, 2012, 17:04:26 »
Flott initativ Øyvind.

Tenk, 10 år allerede.

Spørsmålet er i hvilken grad vi klarer å mobilisere denne gangen....?
Jon R.

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #3 på: Oktober 15, 2012, 20:34:39 »
Vi får vel neppe det samme medietrykket, men håpet er jo at det blir satt såpass fokus på saken at det kan komme frem nye opplysninger.

Noen der ute vet noe, og gjerningsmannen er selvsagt en av dem.  Vi må samtidig vise at vi heller ikke glemmer.

For ordens skyld ble utbyttet av ranet som skjedde før drapet noe sånt som 200 kroner og en mobiltelefon.

Egil var jo som de fleste vet et engasjert medlem av LUSCOS og hadde mesteparten av sitt sosiale nettverk i Leeds-miljøet i Oslo.  Det var representanter fra supporterklubben til stede i begravelsen hans i Våler, og en var med og bar kisten.  Dette sier litt om hva han har fortalt om oss til sine foreldre hjemme og hva Leeds-miljøet betydde for ham den korte tiden han fikk i hovedstaden

Jeg skal gå igjennom trådene på OEF fra den gangen og se hva jeg kan finne...
LUSCOS-hilsen
ØBS

sportcarl1

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #4 på: Oktober 16, 2012, 00:14:25 »
man kan ju trycka på kvällstidningarna lite att de skall uppmärksamma detta, i sverige finns ett program på tv som heter efterlyst, som tar tag i ouppklarade mordfall  m m, kanske finns det något liknande i norge?,  de skyldiga skall aldrig få känna sig fria
 

Svend Anders

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #5 på: Oktober 16, 2012, 08:34:04 »
man kan ju trycka på kvällstidningarna lite att de skall uppmärksamma detta, i sverige finns ett program på tv som heter efterlyst, som tar tag i ouppklarade mordfall  m m, kanske finns det något liknande i norge?,  de skyldiga skall aldrig få känna sig fria

Ja det var dette programmet Øyvind refererer til på TVNorge for 1-2 år siden, men det ga ikke så mye mer.

Forøvrig har vi minnet Egil med en side i TPN som når dere om et par dager.

Svend Anders

PetterH

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #6 på: Oktober 16, 2012, 10:59:22 »
Dersom det blir en ny markering, er jeg selvfølgelig med, Øivind.

Ja 10 år er gått siden denne tragiske hendelsen,alikevel huskes den som om den var for kort tid siden.

Ikke bare var hendelsen tragisk,tenk stakkars foreldre som nok aldri får ro,så lenge morderen/e ennå går fri.
« Siste redigering: Oktober 16, 2012, 11:01:29 av PetterH »
 

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #7 på: Oktober 16, 2012, 15:47:14 »
man kan ju trycka på kvällstidningarna lite att de skall uppmärksamma detta, i sverige finns ett program på tv som heter efterlyst, som tar tag i ouppklarade mordfall  m m, kanske finns det något liknande i norge?,  de skyldiga skall aldrig få känna sig fria

Ja det var dette programmet Øyvind refererer til på TVNorge for 1-2 år siden, men det ga ikke så mye mer.

Forøvrig har vi minnet Egil med en side i TPN som når dere om et par dager.

Svend Anders

Flott SA, bra tiltak...

Viktig at vi ikke glemmer...
LUSCOS-hilsen
ØBS

TrJ

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #8 på: Oktober 16, 2012, 17:52:20 »
Spilte fotball med Egil i mine yngre dager og det er utrolig at det har gått 10 år.
Kommer nok aldri til å glemme avisforsidene med hans ansikt på dagen etter..
/Terje


"When I finish with football, I will be able to say 'I played for Leeds'. No one will ask me which division I was in, they will just know it was the biggest club I have played for."
- Rodostin Kishishev.

OPM

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #9 på: Oktober 16, 2012, 19:57:42 »
Flott initiativ Øyvind! Vil oppmode alle som kan om å stille opp gitt at foreldrene synes det er greitt at vi gjør en slik markering!
Slike ugjerninger bør aldri bli glemt!
 

AndyMathie

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #10 på: Oktober 17, 2012, 13:44:37 »
Egil var en kjempe bra gutt, har utelukkende positive minner fra de gangene vi møttes. Jeg stiller om det er noe markering.

Sykt at morderen enda ikke er tatt, helt ufattelig i en så trafikert gate. Jeg bodde et år i paralell gata Wesselsgate for noen år siden og har mange ganger tenkt at det er veldig rart at ingen har sedd noe!
We are Leeds and we are proud of it!

Gambi

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #11 på: Oktober 17, 2012, 15:39:41 »
Ufattelig trist. At morderen enda ikke er tatt gjoer meg daarlig av bare tanken. Fint dere markerer dette.
wallah bror, jeg kæzer den schmøø kæba der oppe og nede... shiit ass bror du tæsher alle djååmene joo, spar noen til meg a bro' !

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #12 på: Oktober 24, 2012, 02:01:14 »
Den mest sannsynlige datoen for markeringen blir 19.11.  Egil døde denne natten, men vi har valgt å minnes og markere hendelsen den 18 frem til nå.  Valget av dato er rett og slett fordi dette var den faktiske datoen Egil gikk bort, samt at mandag kveld er mer tilgjengelig enn søndag eller helg som kanskje hadde vært mer naturlig.  Jeg selv er opptatt med spilleoppdrag hele helgen og der bare NØDT til å legge det til mandag.

Uansett har jeg sendt følgende e-post til Finn Abrahamsen som var en FANTASTISK verdifull støttespiller gjennom hele prosessen den gangen.  Dere vet HELT sikkert hvem han er, om ikke får dere Google ham.  Uansett er dette mailen jeg håper vi samlet kan stille oss bak.  Jeg kommer tilbake når mer info foreligger...:

Hei Finn...

Du husker meg sikkert ikke, men jeg var en høyst ufrivillig talsmann for det som skjedde etter Egils dødsfall for snart ti år siden.   Jeg er fortsatt Leeds-supporter i aller høyeste grad, og den gang ønsket vi å samles rundt og markere det grusomme som hadde skjedd...

Jeg fant mye støtte og trøst i måten du håndterte dette på, og vil med dette takke deg på det sterkeste for hvordan du stilte opp den gangen...  Om jeg den gangen var ufrivillig talsmann for markeringen, tar jeg nå fullt ansvar for en markering for drapet som fant sted for nesten ti år siden.  Vi trenger et svar og han fortjener IKKE å bli glemt.  Dette betyr MYE for oss og helt sikkert for hans foreldre også...

Jeg er nå i ferd med (avhengig av foreldrenes tillatelse) å arrangere en minnemarkering siden det nå er ti år siden ugjerningen fant sted.  Saken har som du vet fått oppmerksomhet ved flere tilfeller, senest for et par år siden på TVNorge, der han ble viet et helt program.  Var ikke du sterkt involvert i dette?  Jeg mener å huske det.  Uansett trenger saken fortsatt fokus ettersom gjerningsmannen/mennene fortsatt er på frifot etter det vi vet.  Uansett er INGEN stilt til ansvar for dette, og vi i Leeds-miljøet i Norge føler sterkt behov for å følge opp.  Jeg har selv hatt mye kontakt med Egils foreldre etter drapet, og de fortjener virkelig ro i sjelen og at gjerningsmannen/mennene blir stilt til ansvar.  Uansett trenger de et svar...

Min henvendelse til deg nå er rett og slett en forespørsel om hvordan vi kan gjøre dette på best mulig måte, slik at det blir respektfullt, minneverdig, og ikke minst at vi får satt fokus på saken i media som forhåpentligvis kan føre til tips eller reaksjoner som fører til oppklaring.

Ser frem til et behjelpelig svar...

Uansett, takk for hva du gjorde den gangen Finn...

Mvh
Øyvind Bratlie Skaare


Takk til Svend Anders som helt uten oppfordring husket dette i siste TPN.  DET beviser hva vi står for og at vi ALDRI glemmer...
« Siste redigering: Oktober 24, 2012, 02:03:10 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

Jon R

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #13 på: Oktober 24, 2012, 12:33:08 »
Den mest sannsynlige datoen for markeringen blir 19.11.  Egil døde denne natten, men vi har valgt å minnes og markere hendelsen den 18 frem til nå.  Valget av dato er rett og slett fordi dette var den faktiske datoen Egil gikk bort, samt at mandag kveld er mer tilgjengelig enn søndag eller helg som kanskje hadde vært mer naturlig.  Jeg selv er opptatt med spilleoppdrag hele helgen og der bare NØDT til å legge det til mandag.

Uansett har jeg sendt følgende e-post til Finn Abrahamsen som var en FANTASTISK verdifull støttespiller gjennom hele prosessen den gangen.  Dere vet HELT sikkert hvem han er, om ikke får dere Google ham.  Uansett er dette mailen jeg håper vi samlet kan stille oss bak.  Jeg kommer tilbake når mer info foreligger...:

Hei Finn...

Du husker meg sikkert ikke, men jeg var en høyst ufrivillig talsmann for det som skjedde etter Egils dødsfall for snart ti år siden.   Jeg er fortsatt Leeds-supporter i aller høyeste grad, og den gang ønsket vi å samles rundt og markere det grusomme som hadde skjedd...

Jeg fant mye støtte og trøst i måten du håndterte dette på, og vil med dette takke deg på det sterkeste for hvordan du stilte opp den gangen...  Om jeg den gangen var ufrivillig talsmann for markeringen, tar jeg nå fullt ansvar for en markering for drapet som fant sted for nesten ti år siden.  Vi trenger et svar og han fortjener IKKE å bli glemt.  Dette betyr MYE for oss og helt sikkert for hans foreldre også...

Jeg er nå i ferd med (avhengig av foreldrenes tillatelse) å arrangere en minnemarkering siden det nå er ti år siden ugjerningen fant sted.  Saken har som du vet fått oppmerksomhet ved flere tilfeller, senest for et par år siden på TVNorge, der han ble viet et helt program.  Var ikke du sterkt involvert i dette?  Jeg mener å huske det.  Uansett trenger saken fortsatt fokus ettersom gjerningsmannen/mennene fortsatt er på frifot etter det vi vet.  Uansett er INGEN stilt til ansvar for dette, og vi i Leeds-miljøet i Norge føler sterkt behov for å følge opp.  Jeg har selv hatt mye kontakt med Egils foreldre etter drapet, og de fortjener virkelig ro i sjelen og at gjerningsmannen/mennene blir stilt til ansvar.  Uansett trenger de et svar...

Min henvendelse til deg nå er rett og slett en forespørsel om hvordan vi kan gjøre dette på best mulig måte, slik at det blir respektfullt, minneverdig, og ikke minst at vi får satt fokus på saken i media som forhåpentligvis kan føre til tips eller reaksjoner som fører til oppklaring.

Ser frem til et behjelpelig svar...

Uansett, takk for hva du gjorde den gangen Finn...

Mvh
Øyvind Bratlie Skaare


Takk til Svend Anders som helt uten oppfordring husket dette i siste TPN.  DET beviser hva vi står for og at vi ALDRI glemmer...

Flott arbeid, Øyvind. Jeg stiller den 19.

Når det gjelder Abrahamsen repesenterte jo han Oslo politidistrikt den gangen. Han er nå pensjonert politimann og har en helt annen "hatt" pr idag. Mulig han kan bidra med noen erfaringer og innspill til selve arrangementet men da som privatperson.

mvh Jon R
Jon R.

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #14 på: Oktober 24, 2012, 12:40:55 »
Svar fra Finn Abrahamsen:

Hei!
 
 
 
Dette var en prisverdig måte å tenke omsorg  og tanke både for Egil og for hans foreldre. Jeg er overbevist om at hans foreldre vil sett pris på dette. Det er ikke noen problem for meg å få kontrakt med dem dersom du ønsker dette. Jeg var sterkt involvert i saken og hadde flere år  etter god kontakt med hans foreldre. Hører fra deg om hvordan du hadde tenkt å gjennomføre en slik minnestund.
 
 
 
mvh,
Finn Abrahamsen
LUSCOS-hilsen
ØBS

AndyMathie

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #15 på: Oktober 25, 2012, 09:47:23 »
Æ stille også den 19!
We are Leeds and we are proud of it!

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #16 på: November 01, 2012, 00:56:35 »
Da har jeg snakket med begge Egils foreldre og de har gitt sitt "go-ahead".

De ønsker i begrenset grad å være involvert, men er usikre på om de klarer å delta.  Jeg har forklart at vi ønsker først å fremst å minnes (for IKKE å glemme), dernest å rette fokus på saken for å se om det kan komme opp nye ting som kan lede til en oppklaring.  

Det tredje er selvfølgelig å stille seg bak et felles opprop mot blind vold og VISE at VI, LUSCOS og de aller fleste Leeds-supportere i Norge, ikke tolererer dette i vårt samfunn der vi alle fortjener å ferdes trygt.

Det finnes noen der ute som VET, og de pårørende vil gjerne vite.

Solveig, Egils mor, sier hun har slått seg til ro med uvissheten og at gjerningsmannen/mennene ikke vil bli tatt eller stilt til ansvar.  Dette synes jeg er fryktelig trist, men på den annen side bra at HUN har slått seg til ro med det.

Uansett synes både Solveig og Steinar (og sikkert Egils søster Laila også) at tiltaket er prisverdig først og fremst for å holde hans minne levende.  De har ikke noen forhåpninger om nye opplysninger i saken ettersom den har vært behørig belyst i media flere ganger i alle disse ti årene...

Når det gjelder dag og tidspunkt ønsker familien, enten de er til stede eller ikke, at markeringen skal skje på 10-års dagen for drapet.  DET kan jeg forstå, og ettersom vi til nå har ansett mandag 19.11 som den mest aktuelle dagen (det jeg feilaktig kom til å nevne i innlegg over som drapsdatoen, men det er altså en dag for sent) synes jeg vi bør etterkomme familiens ønske om å flytte det til søndag 18.11.  Tidspunkt kommer jeg tilbake til, men det blir mest sannsynlig tidlig på ettermiddagen.

Som dere ser har jeg vært i kontakt med Finn Abrahamsen, og jeg kommer til å ta en del av den formelle planleggingen med ham, samt kontakte de aktuelle medier.  Jeg føler at vi i tillegg til å minnes Egil må legge alt det vi kan av press for å få dette oppklart.  Det har familien og absolutt alle fortjent, ikke minst de som har begått ugjerningen.

Kom med forslag og synspunkter.

Jeg håper så mange som mulig av dere finner plass i kalenderen for dette...

MOT...
« Siste redigering: November 01, 2012, 01:08:07 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

RuneR

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #17 på: November 01, 2012, 07:36:17 »
.... flytte det til søndag 18.11.  Tidspunkt kommer jeg tilbake til, men det blir mest sannsynlig tidlig på ettermiddagen.
.....
Kom med forslag og synspunkter.

Jeg håper så mange som mulig av dere finner plass i kalenderen for dette...

MOT...
Bra tiltak, Øyvind. 
Jeg tenkte bare kort å minne om at Millwall - Leeds spilles kl 14:15 søndag 18. november, og blir vist på tv.  Det er vel ikke unaturlig å knytte Egil-markeringen til denne kampen, på en eller annen måte? Kanskje kan vi benytte anledningen til å befeste et nytt, felles samlingssted for Leeds-fansen i Oslo-området - helt i Egils ånd.....
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

kjelvi

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #18 på: November 01, 2012, 10:46:52 »
...  flytte det til søndag 18.11.  Tidspunkt kommer jeg tilbake til, men det blir mest sannsynlig tidlig på ettermiddagen.
Jeg håper så mange som mulig av dere finner plass i kalenderen for dette...

Var i kontakt med Egil svært så flyktig i sin tid.
Dette er et prisverdig iniativt og tiltak. Vil prøve å finne plass til dette!

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #19 på: November 05, 2012, 16:15:09 »
Da er det bestemt følgende:

Det blir oppmøte på C.J. Hambroes plass, altså foran Tinghuset  søndag 18. november.

Vi går til drapsstedet i Nordahl Bruuns gate kl. 13 fra Tinghuset.  På åstedet blir det holdt en appell og noen minneord.  Det tennes lys evt legger ned det folk måtte ha med av blomster og andre effekter, også Leeds-effekter.

For ti år siden var oppmøtet på Bohemen før tilsvarende seremoni på åstedet.  Grunnen til dette var at Egils siste kamp med Leeds opplevde han der kun tre dager før han ble drept.  Det var også siste gangen jeg så ham og snakket med ham.  Dessuten åpnet stedet to timer tidligere BARE for at vi skulle få kommet inn og organisert med lys, henge opp bilder etc.

Om det er noe stemning for å gjenta dette søndag 18. nov., er det sikkert greit.  Men da er det KUN snakk om å returnere til Bohemen for å se kampen mot Millwall der.  I så fall skal jeg ta kontakt med  personalet og informere.

Det er flere av dere som bruker andre sosiale medier enn dette, og det hadde vært fint om ordet blir spredd mest mulig slik at alle som har lyst å være med og markere dette får muligheten.

Tar fortsatt meget gjerne imot innspill.  En del instanser er allerede involvert men det er bestandig plass til gode ideer.

MOT....
LUSCOS-hilsen
ØBS

RuneR

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #20 på: November 05, 2012, 23:44:56 »
Jeg har laget et "arrangement" vedr. dette på Facebook:  http://www.facebook.com/events/430337677031428/
Rune B. Reitan
Medlemssekretær i LUSCOS
mob. +47 92410603
reitan@leedsunited.no                              Member of "The Peterborough Eight"

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #21 på: November 07, 2012, 03:07:11 »
Du er, og har alltid vært en av gutta, Rune...

KOM IGJEN OG VIS AT DERE ANDRE ER DET OGSÃ…...

ALLE jeg har møtt, som holder med LEEDS, stiller på dette...

På nett eller ikke, har du hjertet i LEEDS, er du en av oss...

OG stiller.....

FYSISK..................................
LUSCOS-hilsen
ØBS

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #22 på: November 09, 2012, 15:09:48 »
Det begynner å nærme seg datoen for markeringen vår.

Jeg har nå hyppigere kontakt med familien og ønsker å gjengi relevant info til dere som har vist interesse for dette ved å følge denne tråden.

Det viser seg at saken får større oppmerksomhet og fanger større engasjement enn ventet.  Og det er bra for denne gangen er det akkurat DET vi ønsker.  Kan vi bidra til å hjelpe saken litt på vei, ser jeg ngen annen måte å gjøre det på enn akkurat dette som er forestående.

Familien ønsker også selv å delta og reiser fra Våler lørdag eller søndag.  Egils tante vil i år, som for ti år siden, tale på familiens vegne.  Vi husker vel alle den spreke kvinnelige presten med utfordrende hårsveis som var med oss på Bohemen flere ganger for ti år siden...

Jeg har fått e-post fra Egils mor som jeg her gjengir, slik at dere er informert.  For dette er post til oss alle og da bør selvsagt alle som ønsker få mulighet til å lese den:

Hei Øyvind!
 
Min søster Lise ba meg sende epostadressen hennes til deg, noe som herved gjøres: (e-post adr. er fjernet av hensyn til Lise).
 
Hun kan tenke seg å si noen ord i Nordal Bruns gate, og synes det er greit å ha kontakt med deg på forhånd.
Jeg har funnet ut at jeg også drar til Oslo, så vi deltar begge to i markeringen.
Sier også ifra til Philip (fetter), og mine søsken, - håper det er ok for deg og 'Leedsgutta'?
 
Mvh Solveig, - Steinar sovnet foran tv'n, men jeg kan sikkert hilse fra ham òg! :)



Jeg har tatt meg den frihet å svare på vegne av oss:


Flott, og takk skal du ha Solveig.

Selvfølgelig er alt helt i orden for oss.  Det gjør alt bare enda mer intimt at flere deltar og vi setter selvfølgelig pris på at det kommer familie noen som sto Egil virkelig nær.  Vi var kanskje ikke klar over at en liten og uskyldig markering for oss internt skulle vekke slikt et engasjement og oppmerksomhet.  Men vi har markert dette 18. november hvert eneste år, ikke organisert, men tatt et sosialt møte på en pub, gjerne i forbindelse med en fotballkamp, der vi har skålet for ham og sittet og pratet og mimret for ikke å glemme.  Innimellom har det selvsagt blitt noe følelsesladet for enkelte, men poenget er at vi har minnet oss om det hele på denne dagen.

Nå synes vi derimot at det kunne være på sin plass å gjennomføre en litt mer organisert markering for en Leeds supporter som ikke lenger er blandt oss for å minnes, og for å se om man kan komme noen vei.  Det er alt for mange ubesvarte spørsmål i denne saken til at vi føler at den bare kan ligge.

Jeg sitter for øyeblikket på et trangt rom i Sønderborg på grensen til Tyskland og jobber med dette.  Improvisorisk og med et nett som er ustabilt og hele tiden faller ut tar dette litt lenger tid ennn vanlig, men det må gjøres.  Sitter også og jobber med en artikkel til vårt medlemsblad der Egil var viet en side i forrige nummer.  Om dere ikke har fått det må du si ifra, så skal jeg ringe redaktøren og få sendt dere et eksemplar...

Gi meg beskjed om det er noe spesielt dere ønsker eller dere føler vi bør gjøre i forbindelse med denne markeringen.  Hils Steinar (om han da ikke sitter og sover foran TV'n igjen...).

Mvh
Øyvind


Jeg har også vært i kontakt med media og de har en viss interesse av å dekke dette, litt avhengig av hvem vi får med på laget.  NRK mener Finn Abrahamsen kan være en nøkkel til dette, så jeg jobber litt videre med ham.

Jeg følger opp med mere informasjon så snart det foreligger.

MOT...
« Siste redigering: November 09, 2012, 15:14:21 av ØBS »
LUSCOS-hilsen
ØBS

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #23 på: November 14, 2012, 23:33:57 »
Da er det gått ut følgende pressemelding:


Pressemelding.

Det er nå gått ti år siden Egil ble funnet stukket ned i Nordahl Bruuns g., en skade han senere døde av bare 23 år gammel.  Saken står fortsatt uoppklart og ingen er tatt for ugjerningen.

Egil var sentral i miljøet rundt fotballklubben Leeds United i Oslo.  Undertegnede kjente ham godt og han rakk å markere seg meget positivt i den korte perioden han fikk oppleve sammen med oss.  Drapet sjokkerte og beveget oss dypt den gangen og har vært markert av oss stort sett hvert år siden.

Jeg selv ble den gangen høyst ufrivillig utpekt av media til en slags talsmann for Leeds-supporterne i Norge i sakens anledning.  Jeg var også til stede i begravelsen i Våler, og fikk den ære å bidra med bæring av kisten, noe som fortalte om hvilket inntrykk han hadde gitt sin familien av oss.

Finn Abrahamsen fra Politiet var den gang sentral i saken, og til stede på en markering vi arrangerte på åstedet en uke senere.  Vi håper virkelig han finner tid til en ny markering vi har organisert for ti års dagen for denne grufulle hendelsen.

Supportergrupperingen for Leeds United i Oslo stiller mannsterke samt representanter for Leedsmiljøet generelt i Norge, og familien har også ytret ønske om å delta og kommer helt fra Våler.  Vi har avmarsj fra C.J. Hambroes plass utenfor Tinghuset kl. 13 søndag 18. november, går opp til åstedet og holder en markering der.  Familien ønsker også å si noen ord.

E-post kan rettes til undertegnede.

Mvh
Øyvind Bratlie Skaare
Representant og talsmann for LUSCOS, Leeds United Supporters Club Of Scandinavia.
T. 907 69 009
LUSCOS-hilsen
ØBS

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #24 på: November 14, 2012, 23:36:10 »
Æ stille også den 19!

Bare gjør oppmerksom på at datoen er 18. november, altså på søndag, med avmarsj kl. 13 til åstedet fra Tinghuset...
LUSCOS-hilsen
ØBS

Kickthemdown

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #25 på: November 15, 2012, 09:07:09 »
Massiv repekt til deg ØBS som fremdeles tar deg tid til dette, når de fleste ville latt saken ligge. Utrolig fint gjort.

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #26 på: November 15, 2012, 14:06:41 »
Jo, takk for kredit Alta-White.

En praktisk opplysning:  For ti år siden returnerte vi fra åstedet til Bohemen og såkampen mellom Tottenham og Leeds der etter markeringen.  De hadde stilt sine lokaler tilgjengelig og åpnet to timer FØR tiden for at vi skulle få hengt opp bilder, tent lys etc.

Jeg har snakket med Bohemen i dag for å høre om det  kan gjentas på søndag, og vår kamp kolliderer ikke nevneverdig med noen andre kamper, så om vi skulle bli mange bør det være plass til alle.  Det gjelder da KUN fotballkampen ETTER markeringen.  Oppmøte for denne er fortsatt foran Tinghuset.

Ta gjerne med lys, blomster, Leeds-effekter eller annet som kan ofres og legges ned.  Jeg stiller selvfølgelig i Leeds-drakt...
LUSCOS-hilsen
ØBS

kjelvi

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #27 på: November 20, 2012, 15:57:03 »
Takk til ØBS for en flott og verdig markering!

Gomdalen.no's sak ('Tiden kan bli vår venn') er dessverre abonnement-belagt: http://www.glomdalen.no/nyheter/article6350226.ece

Avisas bildekavaldade: http://www.glomdalen.no/nyheter/article6350346.ece

kjelvi

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #28 på: November 20, 2012, 16:02:17 »
Her er teksten fra Glåmdalens sak:





– Tiden kan bli vår venn

OSLO: Søndag var det ti år siden Egil Tostrup Bråten ble knivdrept på åpen gate i Oslo. – Det er fortsatt 15 år til saken blir lagt bort, sier politiet, som ikke har gitt opp å oppklare drapsgåten.




Søndag gikk nærmere 40 personer i tog for å hedre vålergutten Egil Tostrup Bråtens minne.

Initiativtakerne til markeringen var Leeds United sin supporterklubb i Skandinavia – laget i hjertet til avdøde Egil Tostrup Bråten.

– For ti år siden mistet vi en kamerat og en medsupporter. Det er fortsatt ikke til å begripe. Vi har en sammenkomst hvert eneste år for å mimre og utbringe en skål til hans minne. Jeg minnes Egil som en god venn. Han var utadvendt og lydhør, med en utpreget rettferdighetssans, sier Øyvind Bratlie Skaare.

Siden den tragiske hendelsen i 2002, har han vært supporterklubbens talsmann i denne saken. Bratlie Skaare forteller at mange greiner av supporterklubben tente lys for Egil søndag – både i Ã…lesund, Bergen, Farsund og Kvinesdal.

Markeringen i Oslo begynte ved Tinghuset, der rundt 40 personer samlet seg for å gå i tog til Nordahl Bruns gate 22 – der Egil Tostrup Bråten ble knivstukket utenfor sitt hjem.


Sterke minner

Egils tante og fadder, Lise Tostrup Setek, holdt en sterk tale da følget kom fram til åstedet.

– I går kveld satt noen av oss nærmeste og så på familiebilder. På noen av disse så vi Egil smilende, blid og livsglad midt i familiekretsen. Det var nesten så vi kunne høre hans hikstende latter. For oss vil han være risset inn i hjertene våre, slik navnet hans er risset inn i gravstenen hjemme i Våler. Det er tungt, men vi kan utøse vårt hjerte til den guddommelige kjærlighet som vi skal få lov til å tro at Egil er omsluttet av, også i dag, sa Lise Tostrup Setek, som er prostiprest i Oslo domprosti, til en tydelig beveget forsamling.

– Egil ville bygge seg en framtid i Oslo, hvor han jobbet i firmaet Rasmussen AS, som importerte klokker, og i tillegg som dørvakt på Blue Monk. Han ville etablere et eget firma en dag. Som person var han veldig opptatt av å stå på egne bein, sier hun.


Rørte foreldre

Det ble en spesiell og minneverdig dag for foreldrene Steinar Bråten og Solveig Tostrup Bråten, som satte stor pris på initiativet fra supporterklubben.

– Jeg er overveldet over at så mange kom hit for å minnes Egil, sier Solveig Tostrup Bråten.

– Tusen takk til alle Leeds-supportere. Denne dagen kommer jeg til å huske, sier Steinar Bråten.


Politiet gir ikke opp

Foreldrene satte også stor pris på at politiet var til stede på markeringen, representert ved blant andre Grete Lien Metlid, nåværende leder for voldsavsnittet i Oslo politidistrikt, og Finn Abrahamsen – som var sjef for etterforskningen av drapet inntil Lien Metlid tok over hans stilling.

– Drapet på Egil var en veldig spesiell sak å håndtere. Det er meget alvorlig og helt meningsløst at en pliktoppfyllende, ung gutt blir tatt av dage på en slik måte, sier Abrahamsen og titter mot overvåkingskameraet i portrommet på Nordahl Bruns gate 22.

– Bilde- og lydkvaliteten på kameraet var for dårlig til at vi kunne se hvem som passerte her på drapstidspunktet. Jeg trodde at vi skulle komme i mål med denne saken. Det lot seg dessverre ikke gjøre, forteller han.

Grete Lien Metlid lover imidlertid at politiet fortsatt gjør hva de kan for å finne ut hvem som drepte Våler-gutten.

– Det er fortsatt 15 år til saken blir lagt bort, og fortsatt muligheter for en oppklaring. Tiden kan bli vår venn, og kanskje brytes noen lojalitetsbånd. Vi gir ikke opp i politiet, forsikrer hun.

– Politiet har klart å vise omtanke etter hendelsen, og det er vi veldig takknemlige for. Det hører dessverre virkeligheten til at det skjer grusomme ting, sier Steinar Bråten.

Etter markeringen gikk flere videre til sportspuben Bohemen for å ta vare på hverandre og se Leeds spille mot Millwall. Med Egil Tostrup Bråten i tankene.


**

Egil Tostrup Bråten

    Født 29. mars 1979 i Våler.
    Ble knivstukket og drept utenfor sin egen leilighet i Nordahl Bruns gate 22 i Oslo natt til 18. november 2002; 23 år gammel.
    En drosjesjåfør observerte Egil sammen med to ukjente menn i minuttene før han ble drept.
    Ti år senere er drapet fortsatt uoppklart.
    Tidligere FBI-agent og «profiler», Gregg McCrary, så på saken for noen år siden. Han tror at Bråten kan være offer for et tilfeldig drap.

« Siste redigering: November 20, 2012, 16:04:43 av kjelvi »

ØBS

Sv: Drapet på Egil Tostrup Bråten...
« Svar #29 på: November 21, 2012, 10:05:22 »
Det ble en verdig minnemarkering.

Stor takk til alle oppmøtte og bidragsytere.  Takk til dere andre som fulgte opp med å tenne lys på sine respektive hjemsteder.

Foreldrene hilser så mye og satte meget stor pris på både tiltak såvel som engasjement og oppmøte...

MOT
LUSCOS-hilsen
ØBS