Skrevet av Emne: Hva drikker du på nå tråden  (Lest 71330 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

lojosang

Sv: Re: Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #150 på: Desember 14, 2013, 19:43:31 »
Fredrikstad Juleøl.
Jammen er det også på engangsflaske.
Det var noe nytt..

Smakte 2011 polutgaven for et par uker siden. Var blitt rystende god!
- Leif Olav

brenaldo

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #151 på: Desember 14, 2013, 22:48:26 »
Mørk Lager, Lade Gaards Brygghus. Anbefales!!
Medlem nr. 850

HåvardK

Sv: Re: Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #152 på: Desember 14, 2013, 23:36:39 »
Fredrikstad Juleøl.
Jammen er det også på engangsflaske.
Det var noe nytt..

Smakte 2011 polutgaven for et par uker siden. Var blitt rystende god!
Shaken, not stirred?

lojosang

Sv: Re: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #153 på: Desember 15, 2013, 00:06:04 »
Både rørende og rystende god, vil jeg si.
- Leif Olav

lojosang

Sv: Re: Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #154 på: Desember 15, 2013, 00:06:29 »
Mørk Lager, Lade Gaards Brygghus. Anbefales!!

Syke jævel!
- Leif Olav

brenaldo

Sv: Re: Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #155 på: Desember 16, 2013, 08:40:44 »
Mørk Lager, Lade Gaards Brygghus. Anbefales!!

Syke jævel!
Jeg føler meg ganske frisk og fin... med slike mld så tror jeg det står verre til med deg...
Medlem nr. 850

lojosang

Sv: Re: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #156 på: Desember 16, 2013, 09:05:26 »
Har ennå tilgode å smake et Gransprodukt med ladestempel på 4.7% som ikke har vært sur og bakterieinfisert. Gratulerer med å tydeligvis ha funnet ei rein flaske, da. :)
- Leif Olav

Dennis

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #157 på: Desember 16, 2013, 10:46:40 »
Drikker ikke, er på jobb :P, men søker anbefalinger på Pale Ale og juleøl i jula.

Noen?
Marching on together!

brenaldo

Sv: Re: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #158 på: Desember 16, 2013, 11:31:13 »
Har ennå tilgode å smake et Gransprodukt med ladestempel på 4.7% som ikke har vært sur og bakterieinfisert. Gratulerer med å tydeligvis ha funnet ei rein flaske, da. :)
Mulig jeg var heldig og fikk ei flaske som ikke var "sur", men jeg håper og tror at jeg ikke er en syk jævel fordi jeg anbefalte noe du ikke liker.
Medlem nr. 850

lojosang

Sv: Re: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #159 på: Desember 16, 2013, 14:52:40 »
Har ennå tilgode å smake et Gransprodukt med ladestempel på 4.7% som ikke har vært sur og bakterieinfisert. Gratulerer med å tydeligvis ha funnet ei rein flaske, da. :)
Mulig jeg var heldig og fikk ei flaske som ikke var "sur", men jeg håper og tror at jeg ikke er en syk jævel fordi jeg anbefalte noe du ikke liker.

Beklager at jeg fyrer løs fra hofta med umerket Pondussjargong her. Det er ikke ment som en oppfordring om å søke medisinsk sakkyndig hjelp.
 Jeg har et like anstrengt forhold til Grans som nevnte tegneseriefigur har til korpsmusikk.
- Leif Olav

lojosang

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #160 på: Desember 16, 2013, 15:09:11 »
Drikker ikke, er på jobb :P, men søker anbefalinger på Pale Ale og juleøl i jula.

Noen?

Hva skal du bruke juleølen til, kosedrikke eller til mat, i så fall hvilken mat.
Og foretrekker du den klassiske norske juleølstilen med relativt søte, karamellprega juleøl, eller liker du også litt røyksmak eller krydder i ølet ditt?

Og hva slags type pale ale er du ute etter? Maltrik og balansert i engelsk stil, eller humlefrisk og bitter i amerikansk stil?

Ja, og poløl eller butikk?

Mine egne favoritter så langt av årets juleøl er
Klassisk norsk juleøl: CB sitt poløl. Burde funke bra til både pinnekjøtt og kanskje spesielt ribbe

Forsøk på moderne gjenskaping av "middelalderjuleølet":
HB Nissefar til ribba og pinnekjøtter. Bestefar til peiskosen etter middag.

Koseøl i åpen klasse: Ringnes Julebokk fra i fjor, forfjor osv. Helst 4-5 år gammelt. Kjøp en håndfull og lagre i bod eller kjeller til neste år. Eller 2018.
Har du ikke tilgang til det, og ikke syns ingefær og nellik er så dumt, Underlig Jul. Også best om man venter et år eller to, men årets utgave er også god allerede nå. Noen pol vil kunne ha 2012-utgaven i hyllene, og da ville jeg satsa på den. OBS! Lansert som "et alternativ til gløgg" så det smaker MYE krydder.

Nøgne Ø Special Holiday Ale er også veldig god.

Butikkjuleølene har jeg ikke smakt så mange av i år, men Grans på boks var sur både på lukt og smak, mens Dahls var sånn midt på treet.

Av pale ale er den absolutte favoritten min Lervigs Johnny Love. en genial øl på under 3%. Smekkfull av humlefriskhet. Nøgne Ø GPA og Brewdog Dead Pony Club er også veldig god i kategorien haugevis av humle. Håndbryggeriet Humlesus er også OK.

Maltrik pale ale har jeg ikke så mye erfaring med. Foretrekker bitter av de lyse engelske ølene, med Klostergården Bitter som favoritten. Vet en del sverger til Waldemars, spesielt om de er fra Bergen. :)
 
- Leif Olav

brenaldo

Sv: Re: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #161 på: Desember 16, 2013, 16:09:29 »
Har ennå tilgode å smake et Gransprodukt med ladestempel på 4.7% som ikke har vært sur og bakterieinfisert. Gratulerer med å tydeligvis ha funnet ei rein flaske, da. :)
Mulig jeg var heldig og fikk ei flaske som ikke var "sur", men jeg håper og tror at jeg ikke er en syk jævel fordi jeg anbefalte noe du ikke liker.

Beklager at jeg fyrer løs fra hofta med umerket Pondussjargong her. Det er ikke ment som en oppfordring om å søke medisinsk sakkyndig hjelp.
 Jeg har et like anstrengt forhold til Grans som nevnte tegneseriefigur har til korpsmusikk.
Jeg drikker vanligvis ikke Gransprodukter jeg heller, men prøvde denne og hadde tydeligvis flaks ;)
PS, jeg har sans for Pondussjargong men syns denne var litt drøy ;)
Medlem nr. 850

Dennis

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #162 på: Desember 17, 2013, 08:08:54 »
Takk for meget grundig svar, lojo!

Da har jeg litt å teste ut i jula. Får håpe julestemninga kommer med ølen, aquaviten og ribba. Ser ut som det blir jul i t-skjorte i år.
Marching on together!

lojosang

Sv: Re: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #163 på: Desember 17, 2013, 11:08:39 »
Har ennå tilgode å smake et Gransprodukt med ladestempel på 4.7% som ikke har vært sur og bakterieinfisert. Gratulerer med å tydeligvis ha funnet ei rein flaske, da. :)
Mulig jeg var heldig og fikk ei flaske som ikke var "sur", men jeg håper og tror at jeg ikke er en syk jævel fordi jeg anbefalte noe du ikke liker.

Beklager at jeg fyrer løs fra hofta med umerket Pondussjargong her. Det er ikke ment som en oppfordring om å søke medisinsk sakkyndig hjelp.
 Jeg har et like anstrengt forhold til Grans som nevnte tegneseriefigur har til korpsmusikk.
Jeg drikker vanligvis ikke Gransprodukter jeg heller, men prøvde denne og hadde tydeligvis flaks ;)
PS, jeg har sans for Pondussjargong men syns denne var litt drøy ;)

Skulle lagt på en "syke" til og klasket på en sånn smilesjef.   :)
- Leif Olav

Hallgeir *

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #164 på: Desember 24, 2013, 21:14:43 »
El Copero.   Nydelig spansk rødvin.
Super Leeds since 1968

Tom S

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #165 på: Desember 24, 2013, 22:42:46 »
Kald Carlsberg :)
COME ON LEEDS !!

ArneS

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #166 på: Januar 30, 2014, 21:50:41 »
Black Bush
Den 17. mann

Hallgeir *

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #167 på: Mars 21, 2014, 21:46:57 »
Paulaner, Hefe-Weissbier
Super Leeds since 1968

lojosang

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #168 på: Mars 22, 2014, 00:41:21 »
Kefir
- Leif Olav

brenaldo

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #169 på: Mars 22, 2014, 09:55:48 »
Svart kaffe
Medlem nr. 850

ollan

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #170 på: Mars 22, 2014, 11:51:00 »



Sent from my iPhone using Tapatalk
Ollan

ArneS

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #171 på: April 12, 2014, 16:35:39 »
Berentsens Påskeøl
Den 17. mann

Kimfjellheim

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #172 på: April 12, 2014, 16:41:53 »
Guinness!

HåvardK

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #173 på: April 12, 2014, 16:52:51 »
Södra Almighty american pale ale. God, men litt vassen. En ørliten Glen Grant 16 ved siden av for balansens skyld.

ArneS

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #174 på: April 12, 2014, 19:01:53 »
Pierre Gonon.  St Joseph 2007
Den 17. mann

ar9

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #175 på: April 13, 2014, 00:47:20 »
P.Ronni

brenaldo

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #176 på: April 14, 2014, 22:09:04 »
Carlsberg
Medlem nr. 850

Tom S

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #177 på: April 15, 2014, 13:22:35 »
Kaffi
COME ON LEEDS !!

lojosang

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #178 på: April 15, 2014, 13:35:20 »
Södra Almighty american pale ale. God, men litt vassen. En ørliten Glen Grant 16 ved siden av for balansens skyld.

Væskebalanse er selvsagt viktig. Godt å se folk som tar dette på alvor.  :D
Hva er konklusjonen på vår venn Glenn? Passer samme beskrivelse på den?
- Leif Olav

HåvardK

Sv: Hva drikker du på nå tråden
« Svar #179 på: April 15, 2014, 15:59:42 »
Södra Almighty american pale ale. God, men litt vassen. En ørliten Glen Grant 16 ved siden av for balansens skyld.

Væskebalanse er selvsagt viktig. Godt å se folk som tar dette på alvor.  :D
Hva er konklusjonen på vår venn Glenn? Passer samme beskrivelse på den?
En helt ålreit, old school single malt. Ikke vassen, men tåler som kjent adskillige år til på fat. Dette var restene av en flaske jeg kjøpte på tax-free for noen år siden.
Er ellers i ferd med å smake meg gjennom ulike svenske brygg. Og som vanlig leverer solide bryggerier som Nils Oscar og Oppigårds fortsatt svært tiltalende saker, særlig de mest humlepregede variantene. Imponerende.