Skrevet av Emne: Bare glede eller grunn til bekymring?  (Lest 7488 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Bare glede eller grunn til bekymring?
« på: Juli 04, 2013, 17:06:11 »
Det er for første gang på mange år positivitet som preger Leeds United i disse dager, med det første syvsifrede spillerkjøpet siden 2005/2006. Foreløpig er det heller ingen tegn til at stjerneskuddet Sam Byram forsvinner, i alle fall ikke for "småsummer" som 3,5 mill pund. Det har vi ikke opplevd siden nedrykket fra Premier League, med unntak av salget av Delph som i etterkant skulle vise seg å være overpris, dersom det rapporterte beløpet stemmer.

Likevel spør jeg om det kun er lyse tider i vente på Elland Road eller om det er grå skyer i horisonten.

Grunnen er, paradoksalt nok, Luke Murphy. To-tre dager før kjøpet ble Brian McDermott sitert på - riktignok ikke direkte - at virkeligheten ikke stemte med lovnadene ved ansettelsen. Så punget "vi" plutselig ut 1 million pund for Murphy og, ettersom jeg ikke tror McDermott verken blåste hele sitt budsjett på èn spiller eller kun spilte et spill i media om hvor fattige vi er, er det egentlig bare en plausibel grunn jeg tør støtte meg til: Det har kommet penger utenfra.

(Mis)forstå meg rett; akkurat det har jeg ikke noe problem med. Bekymringen ligger i hva som følger med disse pundsedlene. Ytterst få businessmenn dytter penger fra seg uten å forvente noe tilbake. Så hvordan betalte GFHC for Luke Murphy? Utlånet av Morison? Nei, så mye tjente han ikke. Sponsorpenger? Neppe. Salg av aksjeandeler? Kanskje... nei, antakelig.

Dette har det også blitt spekulert i de siste dagene. Om det er tilfellet, synes jeg gråskyene blåser vår vei. Vi vet allerede at IIB eier 10% av Leeds Uniteds morselskap og den nyutnevnte styreformannen 3,33%. Hvordan han plutselig er styreformann, synes jeg også er noe rart. Alt lå an til at David Haigh skulle følge Kenneth W. Bates, men slik ble det altså ikke. Spørsmålet mitt blir dermed: Er Norruddin kompetent til jobben og "profesjonelt" ansatt eller ble 3,33% av aksjene solgt for å betale løpende regninger, i "bytte" mot en styrelederposisjon?

Og om ryktene stemmer i at 25% av aksjene skiftet eier i forkant av Luke Murphy-kjøpet, tyder det meste på at det var måten Crewe ble betalt på. Det minner fryktelig mye om å selge eiendeler for å betale regninger - not so good.

Problemet foreligger ikke i dag, men eventuelt en gang i fremtiden. Hvis klubben plutselig har en haug med forskjellige eiere, vil det en eller annen skje at disse blir uenige i driften eller utgiftene: "Vi betalte for Murphy, stadionleie kan dere ta" e.l. Om GFHC hadde solgt aksjene i Leeds Uniteds holdingsselskap til èn nye eier hadde jeg ikke sett på det på samme måte, men dette kan rett og slett være en solid fartsdump på eventuelle nye eieroverdragelser - det er lettere og billigere å kjøpe fra èn.

Dette er kun synsing og målet er ikke å snu håp til bekymring, men jeg må innrømme at de siste dagers positivitet ikke er helt uten forbehold for min del.

Jeg håper selvsagt jeg tar grundig og ettertrykkelig feil.

Marching on together!

Jon R

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #1 på: Juli 04, 2013, 19:41:29 »
Sunn skepsis, kaizer, ikke minst ift denne Noorudin. 

Det er også en grense for hvor mange minoritetseiere klubben bør ha. "Stein for stein" må ikke bli til "bit for bit"!  :-\
Jon R.

Sleivind

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #2 på: Juli 04, 2013, 20:17:04 »
Sunn skepsis, kaizer, ikke minst ift denne Noorudin. 

Det er også en grense for hvor mange minoritetseiere klubben bør ha. "Stein for stein" må ikke bli til "bit for bit"!  :-\

Enig! Sunn skepsis er bra! Og ja, det er grenser for hvor mange minoritetseiere klubben bør ha. Man kan ha en skikkelig god eier, men i noen tilfeller er det krise. Se på Bates, kyllingeierne, Ashley og til dels Abramovitsj. Drømmen hadde jo selvfølgelig vært en steinrik snusfornuftig mann fra Leeds, men akkurat det kommer ikke til å skje. Da ser jeg det som en fordel at det er flere minoritetseiere. Da er det hvert fall ingen galninger som får lov til å regjere fritt.

Leedsfan

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #3 på: Juli 05, 2013, 10:00:23 »
Går prosjektet "McD" som vi alle håper så er det ikke noe problem, der det dermott i dass så spørs det hvem av de som ønsker å ta regninga, det blir nok oss igjen...
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

sveifors

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #4 på: Juli 06, 2013, 12:33:34 »
Sunn skepsis er greit. kapitalister eller investorer forventer avkastning på sine penger. Alle som tror noe annet er naive. Dersom de ville være snill mot klubben så kan de vel skyte inn en sum penger i form av donasjoner slik som feks bergenseren Trond Mohn gjør overfor Tromsø IL.

Det behøver ikke å være en negativ ting om klubben gir penger igjen til eierne om det skjer på grunn av sportslig suksess.
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

Dennis

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #5 på: Juli 06, 2013, 13:19:09 »
Sunn skepsis er greit. kapitalister eller investorer forventer avkastning på sine penger. Alle som tror noe annet er naive. Dersom de ville være snill mot klubben så kan de vel skyte inn en sum penger i form av donasjoner slik som feks bergenseren Trond Mohn gjør overfor Tromsø IL.

Det behøver ikke å være en negativ ting om klubben gir penger igjen til eierne om det skjer på grunn av sportslig suksess.

Ã… forvente avkastning, har jeg absolutt ingen problem med. Har økonomisk utdannelse og er derfor opptatt av bærekraftig utvikling (copyright, Gro H.) og regnskaper som går in the black over tid. Derfor anser jeg det ofte som langt sunnere for klubben å satse mot et greit overskudd, enn en eier som Abramotivsj, Monacos russer eller karene i Man City. Disse er mer opptatt av å bygge eget ego, gjennom å "kjøpe" sølvtøyet. Selvsagt er dette langt på vei i klubben - og fansens -  interesser, men ikke alltid. Og den dagen de ikke gidder mer, rakner alt sammen (les: Malaga).

Det er forøvrig på dørstokken til en helt annen diskusjon.

Det potensielle problemet jeg ser iht Leeds Uniteds fremtid, er at vi plutselig kan sitte (igjen) med en klubb som eies av en stor, grøtete masse av "småinvestorer" uten noen virkelig kontroll - mange kokker, mye søl. Jeg ser heller ikke det store behovet for å eie 3,33% (om det i dette tilfellet ikke fulgte med en styreformannrolle) av en klubb som drives i ca 0. Er det potensiell salgs- eller utbyttegevinst ved opprykk som frister? For en slik eierandel, la oss trekke styreformannposten ut av ligningen, gir jo ingen direkte innflytelse over klubben.

Og som nevnt i originalinnlegget; hva da når en eventuell ny eier ønsker å overta klubben? Velger han å tråle eierinteressene i Leeds United eller kjøper han/de i stedet en annen storklubb med mer oversiktlig selger, som f.eks. Notts Forest?
« Siste redigering: Juli 06, 2013, 13:24:01 av Mr Kaizer »
Marching on together!

Erik M

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #6 på: Juli 06, 2013, 16:06:59 »
Enig i at dette er sunn og kanskje berettiget skepsis.  Dersom det er solgt aksjer for å få råd til løpende kostnader OG å handle spillere så signaliserer det en utålmodighet som jeg liker.  Eierne kunne insistert på nok en sesong med konsolidering og altså salg av spillere før noen kunne komme inn.

Ved å være på hugget helt i starten av vinduet (det har vi ikke vært på lenge) så slår eierne seg sammen med oss om et utålmodig ønske, tro og håp - om opprykk 2014.

 

Leedsfan

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #7 på: Juli 07, 2013, 15:08:09 »
Mail fra faren til Aidy i dag:

"Ye McDermott a totally different character from Warnock.
The lads all feel much more optimistic about the future.
There's still going to be changes Leeds still have no money but I'm not surprised.
Yesterday game good workout it's was like been in Tenerife it was very hot the big lad up front looks quite and handful but very difficult to tell the opposition weren't that strong, Noel Hunt brings lots of experience, the other signing don't know much About only played 15 minutes.

Aidan's just called he's leaving now to go to London with the team then flying out to Slovenia tomorrow I'm flying out on Tuesday."

Still no money??? Betyr at de må selges noen med salgsverdi, men hvem???
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Cherry

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #8 på: Juli 07, 2013, 20:28:34 »
Mail fra faren til Aidy i dag:

"Ye McDermott a totally different character from Warnock.
The lads all feel much more optimistic about the future.
There's still going to be changes Leeds still have no money but I'm not surprised.
Yesterday game good workout it's was like been in Tenerife it was very hot the big lad up front looks quite and handful but very difficult to tell the opposition weren't that strong, Noel Hunt brings lots of experience, the other signing don't know much About only played 15 minutes.

Aidan's just called he's leaving now to go to London with the team then flying out to Slovenia tomorrow I'm flying out on Tuesday."

Still no money??? Betyr at de må selges noen med salgsverdi, men hvem???

Tror d betyr at de skaffer penger som trengs etterhvert som de trengs når BMc  bestemmer seg for de.... Ønsketenkning ;)
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #9 på: Juli 15, 2013, 23:54:26 »
Noel Hunt‏@boyhunt8m
I just want to make that clear to a LUFC fans it's good to team bond on here but were working to make a difference to this club!! All of us!


Det kan være vi har fått inn en 'ny Ross McCormack' - en som vet å kommunisere med fansen :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #10 på: Juli 15, 2013, 23:57:02 »
YEP-reporteren slår til med en opinion etter å ha fulgt pre season tett i en uke :)

Richard ByramYEP‏@RichardByramYEP13m
It is fair to say Brian Mac is loving it at #LUFC - in fact he says as much himself - but refuses to look beyond the next training session!
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #11 på: Juli 16, 2013, 00:01:22 »
Noel Hunt‏@boyhunt8m
I just want to make that clear to a LUFC fans it's good to team bond on here but were working to make a difference to this club!! All of us!
[/size]

Det kan være vi har fått inn en 'ny Ross McCormack' - en som vet å kommunisere med fansen :)

Noel var visst ikke ferdig ;)

Noel Hunt‏@boyhunt17m
I know the twitter banter is good with the boys!BUT just to let all you guys know we are working "EXTREMELY" hard on the training pitch to

Noel Hunt‏@boyhunt17m
Make this season a real push! And that's the number 1 objective to all of us here!The banter comes second! Winning comes first in our eyes!
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

MrK

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #12 på: Juli 16, 2013, 10:41:37 »
Det er forsåvidt ikke noe problem med mange eiere hvis en har en majoritetseier dvs >50.01% - da vil denne ha kontrollen.
Ikke noe negativt at det er flere eiere i mitt hode.
Hørt på Living Room; "where's the cardmachine"?

h.b

  • Gjest
Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #13 på: Juli 20, 2013, 22:17:40 »
Jeg ser med bekymring på laget. Greit det kun er treningskamper. Men 3 tap på rad nå og seriestart om 14 dager er bekymringsfult med stallen Leeds har når jeg tar av meg Leeds brillene

Oppdrettslaksen

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #14 på: Juli 23, 2013, 04:03:26 »
Bare glede i et lag som MÃ… selge for å kjøpe? Hjelpes, jeg ser tvert imot svært bekymringsfullt på dette laget. Får vi ikke inn 2-3 kvalitetsspillere til, så kan vi bare vinke farvel til alle opprykksmuligheter!

B_Ød

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #15 på: Juli 23, 2013, 08:17:38 »
tja, kan jo hende at vi bare trenger å få finslipt litt. "Pace" er vel mangelvare, så vi må være smarte i stedet. Dette stoler jeg på BMcD fikser.
Som Ormåsen sa...nytter itte å vara rask, hvis en er dum.  ;)

så...litt glede.

Ups & Ups!!

Odin

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #16 på: Juli 23, 2013, 09:11:10 »
Så vi har 10 dager igjen til seriestart.
Håper vi får inn 2 nye spillere; en midtstopper og en rask ving.
Hvis ikke, må vi iallefall forvente fandenivoldsk innsats av de 11 som stiller mot Brighton. Blø for drakta!

I august møter vi:
Brighton H
Leicester B
Sheff W  H
Ipswich   B
QPR        H

De samme 4 første kampene i forrige sesong gav oss 4 poeng. I år er kanskje Leicester sterkere og vi må slite for en uavgjort der.
Dette blir spennende! 
Med dagens stall er jeg fornøyd om vi får uavgjort mot Brighton den 3 aug, og jeg ser det som urealistisk med en tabell plassering over midten ved sesongslutt.
MOT!

Mephistopheles

  • Gjest
Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #17 på: Juli 26, 2013, 15:42:45 »
Jeg ser egentlig ingenting som skal tilsi at Leeds skal gjøre det noe bedre denne sesongen en de 2 siste sesongene.


Jeg håper selvsakt at Leeds rykker opp. Men om Leeds rykker opp igjennom play-off eller direkte er meg totalt likegyldig. Det eneste jeg ønsker i år er at Leeds rykker opp alt annet er meg likegyldig.

Selvsakt om Leeds gjør det bra i FA Cupen og ligacupen så vil dette glede meg. Men det viktigste for meg er at Leeds rykker opp

Leedsfan

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #18 på: Juli 26, 2013, 15:51:14 »
Jeg håper IKKE at høydepunktene våre kommer i cupene dette året også. Jeg takler ikke å slå Everton eller Tottenham for så å reise til Barnsley eller Yeovil får så å få 3-1 i sekken. Hvis vi ligger blant de 8 beste utover i sesongen så kan vi godt ryke for i cupene for min del..

Hvis det har vært ?????? før de andre sesongene, så er det nesten flere ??????????? før denne starter...
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

SindreWikre

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 672
  • Total likes: 0
  • Sindre - LEEDS - LEEDS - LEEDS
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #19 på: Juli 26, 2013, 16:11:14 »
Vi er definitivt et bedre lag enn ifjor og beholder en skatt i Sam Byram. Så jeg er positiv men hadde håpt på litt mer salg og kjøp :)

VING VING VING
Pontus ❤

stigahauge

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #20 på: Juli 27, 2013, 03:35:05 »
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/leeds-united-boss-issues-gloomy-transfers-update-1-5893884

Eg meiner det er ganske bekymringsverdig at BMD og klubben går ut og seier at nokon må ut for at nokon ein ynskjer meir skal komme inn. Eg er sjølvsagt fullstendig einig med BMD at han vil byta ut nokon i stallen mot nokon nye, men dette bør ein ikkje gå ut med i media. Først og fremst er det ei mistillitserklæring mot spelarar i klubben og dette er ikkje bra for lagmoralen så tett inn mot seriestart.

Igjen skulle dette temaet vore behandla mykje tidlegare. Allerede i mai/juni skulle ein funne ut kven ein ikkje ville ha med vidare og gjort kva som helst for å kvitte seg med desse. Når ein berre er 2-3 veker unna seriestart bør ein holde kjeft til media og heller jobbe i kullisane samt at ein går ut og støttar dei spelarane ein har!
 

Leedsfan

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #21 på: Juli 27, 2013, 09:25:35 »
Det er jo helt normalt å si at noen må selges før noen skal kunne komme inn.. Stallen vår er for stor, igjen, og regnskapet skal gå i balanse..

Den de fleste av oss vil ha ut er Pugh, Grayson klarte å kjøpe han for 500000£ og samtidig gi han 10000£ i uka. Pugh var jo fantastisk i 2-3 kamper når han kom, putta mål. Etter en bra innledning har han vært ute i kulden, lenge. Brown, Norris og Tonge får vi heller ingen penger for selv om McD sikker hadde byttet bort de tre gutta mot Mills..
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Blank_File

Sv: Re: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #22 på: Juli 27, 2013, 11:18:18 »
Etter hva jeg har hørt så har Norris vært temmelig god i oppkjøringen. Uten våre kjære Johnny Howson er han den eneste som er god til å fylle på i boks fra midtbanen. Brown forsvinner aldri, men Tonge er vel "erstattet" med Murphy. Det er vel likevel sånn at denne posisjonen er det bør fjernes flest spillere fra om vi kunne velge. Men vi bør beholde 4. Så er spørsmålet om man skal regne Dawson inni der.

Kan bare ikke se for meg at vi får solgt noen som vi egentlig ønsker å selge...

Rudi G.

  • Gjest
Sv: Re: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #23 på: Juli 27, 2013, 11:37:26 »
Etter hva jeg har hørt så har Norris vært temmelig god i oppkjøringen. Uten våre kjære Johnny Howson er han den eneste som er god til å fylle på i boks fra midtbanen. Brown forsvinner aldri, men Tonge er vel "erstattet" med Murphy. Det er vel likevel sånn at denne posisjonen er det bør fjernes flest spillere fra om vi kunne velge. Men vi bør beholde 4. Så er spørsmålet om man skal regne Dawson inni der.

Kan bare ikke se for meg at vi får solgt noen som vi egentlig ønsker å selge...

Er vel øyet som ser, men det jeg har oppfattet i løpet av tre kamper i sommer er litt motsatt av hva du har hørt :)

Blank_File

Sv: Re: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #24 på: Juli 28, 2013, 21:19:56 »
Bare helt ræva altså? :-)

Leedsfan

Sv: Bare glede eller grunn til bekymring?
« Svar #25 på: Juli 28, 2013, 21:47:07 »
Etter hva jeg har hørt så har Norris vært temmelig god i oppkjøringen. Uten våre kjære Johnny Howson er han den eneste som er god til å fylle på i boks fra midtbanen. Brown forsvinner aldri, men Tonge er vel "erstattet" med Murphy. Det er vel likevel sånn at denne posisjonen er det bør fjernes flest spillere fra om vi kunne velge. Men vi bør beholde 4. Så er spørsmålet om man skal regne Dawson inni der.

Kan bare ikke se for meg at vi får solgt noen som vi egentlig ønsker å selge...

Er vel øyet som ser, men det jeg har oppfattet i løpet av tre kamper i sommer er litt motsatt av hva du har hørt :)

Hva er positivt i dine øyne, er det håp?
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.