Er Leeds United på konkursens rand?

Started by Kato, February 05, 2014, 10:40:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Promotion 2010

Leeds cash crisis worsens: Now suppliers go unpaid

Leeds United in crisis

by Phil Hay

Published on the 07 February
2014
09:13

FRESH details were revealed today of the financial crisis at Leeds United which has halted payment to some suppliers â€" and delayed the installation of a new Astroturf pitch at the club’s training ground.

Emails passed to the Yorkshire Evening Post show that suppliers of the Championship club, some of whom have not been paid for services since October, are being told that they will receive no further money until the shambolic ownership saga at Elland Road is over.

The details emerged at the end of a week in which Leeds were forced to accept a £1.5million loan from Massimo Cellino, the Italian businessman poised to buy 75 per cent of the club, to fund their wage bill for January.

Mounting financial pressure has been increasingly apparent at Elland Road since the turn of the year, and beleaguered club owner Gulf Finance House has been working for months to sell its majority stake in Leeds.

Cellino has struck a deal to take charge of United last week, an agreement which is subject to Football League approval, but the club have given no timescale for completion nor clarified whether Cellino’s prior convictions for fraud are likely to see him pass the Football League’s Owners and Directors Test.

Local businesses and sections of the club itself are feeling the effect of chronic uncertainty and the YEP can reveal how work to lay a state-of-the-art 3G Astroturf surface at Leeds’ Thorp Arch training complex has ceased due to a disagreement about payment.

The outdoor pitch â€" a fundamental part of United’s attempt to secure category two status for their academy under the Elite Player Performance Plan (EPPP) â€" is close to completion but appears unlikely to be finished until United meet their financial obligation. The situation was described as a “nightmare” by one source.

One of United’s suppliers, meanwhile, who spoke on the condition of anonymity, said: “If I ran my business the way Leeds United run theirs I wouldn’t be able to get suppliers to even talk to me let alone provide products or services. But then football’s a funny business.”

GFH was approached for comment but did not respond. United were last week served with a winding-up petition by Andrew Flowers, the managing director of Enterprise Insurance which loaned £1.5m to Leeds in 2012 and is now seeking to recover the money.

In response, an angry GFH statement read: “The winding up petition issued by Enterprise Insurance, a sponsor whose managing director, Andrew Flowers, claims to support the club, is misconceived and an abuse of legal process.

“It is being vigorously contested by the club’s lawyers and there are no valid grounds to issue the petition. Under the ownership of GFH Capital, Leeds United has always met its financial obligations, and it will continue to do so.”

GFH has considered no fewer than three takeover offers in the past three months, and Cellino remains the most likely buyer of Leeds after a number of other proposals collapsed.

Sport Capital â€" a consortium including Flowers and club managing director David Haigh â€" abandoned one bid last week and Flowers then failed with a separate attempt to match Cellino’s £25m offer.

Together Leeds, a group lead by former Manchester United international Mike Farnan, appear to be the only rival party to Cellino but they admitted in a statement on Wednesday night that they were struggling to draw GFH into productive negotiations.
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Quote from: DenHviteYeboah on February 07, 2014, 08:48:22
Quote from: sportcarl1 on February 06, 2014, 00:12:46
Quote from: Jon R on February 05, 2014, 23:55:13
Quote from: Leedsfan on February 05, 2014, 23:44:35
Quote from: Jon R on February 05, 2014, 23:39:11
Nei.

Please elaborate Skotte.. Vi skal jo snart på tur..:)

Common sense.... :)

Med så mange som krangler om å få kjøpe klubben, ville det være rart om ikke noen legger inn et akseptabelt bud før namsmannen står på døren. Ã... overta en league one klubb ( eller lavere) som er strippet for verdier på billigsalg, er mindre attraktiv enn å overta en Championship klubb til under markedspris. Kan ikke forstå annet enn at GHF selger med tap, fremfor å risikere å tape alt....
det hr jag sagt och påpekat år ut och år in att driva en fotbollsklubb är inte det lättaste sättet att tjäna pengar utan snarare tvärtom
sant! akkurat som jeg og andre på forumet har sagt i årevis at det er umulig å rykke opp uten å bruke penger....

Det der er jo en uttalelse så rund at det er nærmest umulig å ta feil!   :D
Jon R.

Promotion 2010

Nei.

FEMTE FEBRUAR SKREV DU DETTE. HAR DU ENDRET OPPFATNING?

;D

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

DenHviteYeboah

Quote from: Jon R on February 07, 2014, 11:31:40
Nei.

Med så mange som krangler om å få kjøpe klubben, ville det være rart om ikke noen legger inn et akseptabelt bud før namsmannen står på døren. Ã... overta en league one klubb ( eller lavere) som er strippet for verdier på billigsalg, er mindre attraktiv enn å overta en Championship klubb til under markedspris. Kan ikke forstå annet enn at GHF selger med tap, fremfor å risikere å tape alt....
det hr jag sagt och påpekat år ut och år in att driva en fotbollsklubb är inte det lättaste sättet att tjäna pengar utan snarare tvärtom
sant! akkurat som jeg og andre på forumet har sagt i årevis at det er umulig å rykke opp uten å bruke penger....

ok, vi rykker ikke opp uten å bruke HAUGEVIS av penger! Bare å gå tilbake i trådene ;)

fmtj

Nærmer seg vel et trekk i poeng for oss igjen nå da...... ::)
Yeboahs vitne

Xern

Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

Jon R

Quote from: DenHviteYeboah on February 07, 2014, 12:09:46
Quote from: Jon R on February 07, 2014, 11:31:40
Nei.

ok, vi rykker ikke opp uten å bruke HAUGEVIS av penger! Bare å gå tilbake i trådene ;)

Du sa det samme i 2009 og du tar beviselig FEIL hvis du ser på klubbene som har rykket opp siste 10 åra.   ;)

Men klart, hauger av penger øker naturligvis sjansen betraktelig, spesielt hvis alternativet er økonomisk ruin og administrasjon.   8)
Jon R.

Jon R

Quote from: Promotion 2010 on February 07, 2014, 12:00:45
Nei.

;D

Nei. Vi har en rekke interessenter som "sikkerhet". Alt tyder på at Cellino får godkjenning og andre parter står klar med bud hvis FL skulle sette foten ned.  :)

Konklusjon: Vi er ikke på konkursens rand!  :D

(For ytterligere begrunnelse skroll deg ned til mitt innlegg fra 5 januar ca kl 23.55)
Jon R.

Kato

Vi har hatt mange haier svømmende rundt vår klubb i mange år. Faktum er at Bates og Cellino er de eneste som har gjort annet enn å prate.

Les hva GFH tilsynelatende har gjort siste året, så skjønner du det fremdeles er Titanic.

Når det går så langt at Bates må låne penger til GFH, sannsynligvis for å berge egne penger, ja da har det vært bra skralt.

Jeg er sikker på administrasjon om italieneren forsvinner. Hvem tar tak i dette med 1 mill pund i minus i måneden?

Uten å eie verken stadion eller treningsanlegg.

"Interessenter" er et livsfarlig ord. Det gir deg ingenting

DenHviteYeboah

Quote from: Kato on February 09, 2014, 10:10:01
Vi har hatt mange haier svømmende rundt vår klubb i mange år. Faktum er at Bates og Cellino er de eneste som har gjort annet enn å prate.

Les hva GFH tilsynelatende har gjort siste året, så skjønner du det fremdeles er Titanic.

Når det går så langt at Bates må låne penger til GFH, sannsynligvis for å berge egne penger, ja da har det vært bra skralt.

Jeg er sikker på administrasjon om italieneren forsvinner. Hvem tar tak i dette med 1 mill pund i minus i måneden?

Uten å eie verken stadion eller treningsanlegg.

"Interessenter" er et livsfarlig ord. Det gir deg ingenting
Veldig enig!

Leedsfan

Quote from: Jon R on February 07, 2014, 19:46:09
Nei.

;D

Nei. Vi har en rekke interessenter som "sikkerhet". Alt tyder på at Cellino får godkjenning og andre parter står klar med bud hvis FL skulle sette foten ned.  :)

(For ytterligere begrunnelse skroll deg ned til mitt innlegg fra 5 januar ca kl 23.55)

Jeg TROR du bommer her Jon R. Vi er virkelig ute å kjøre hvis Cellino ikke kommer inne. Utålmodigheten hans har vel gjort at han ikke har gjort en grundig "Due Diligence", derfor kanskje betalt overpris? Hvis han har visst hvor ille det er så får jeg mer tro på han, fordi da vet han selv hva som skal og må skje; PL!

Håper salget går i orden før flere slike artikler som vi leser nå om dagen dukker opp!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

sportcarl1

det sista året har varit en katastrof, vi blev lovade guld och gröna skogar, verkligheten är att gfh och haigh inte har pengarna som krävs, vi går med förlust ca 1 milj per månad, köper spelare för lånta fjädrar  som vi nuinte har råd att betala och som cellino nu får gå in och stötta så vi inte blir satta i likvid, ER och TA har det pratats om sedan de tog över att det skall gå tbx i LU ägo men det har bara varit prat och lite verkstad, hoppas cellino inte är likadan, gillar hans tydlighet med ER att på torsdag skall det vara i LU ägo om han får köpa klubben, då får vi svart påvitt om han är likadan som GFH eller om han levererar, detta året med gfh har varit ett förlorat år, ett år till med gfh jag vill inte ens tänka tanken, vårt enda hopp är cellino

Jon R

Quote from: Leedsfan on February 09, 2014, 14:49:08
Quote from: Jon R on February 07, 2014, 19:46:09
Nei.

;D

Jeg TROR du bommer her Jon R. Vi er virkelig ute å kjøre hvis Cellino ikke kommer inne. Utålmodigheten hans har vel gjort at han ikke har gjort en grundig "Due Diligence", derfor kanskje betalt overpris? Hvis han har visst hvor ille det er så får jeg mer tro på han, fordi da vet han selv hva som skal og må skje; PL!

Håper salget går i orden før flere slike artikler som vi leser nå om dagen dukker opp!

Jeg legger til grunn at jeg tror Cellino kommer!  :)

Hvis Cellino dealen allikevel ikke skulle gå i orden mener jeg det er langt mer sannsynlig enn usannsynlig at GHF selger til Farnan & co ( evt andre parter som kommer til i 12 time) til redusert pris. For GHF gutta kan da umulig være så tjukke i hodene sine at de vil risikere å tape alt ( ved administrasjon og konkurs) fremfor å selge med tap?  ???
Jon R.

p0ndus

Til den dette måtte angå!

Har følgende spørsmål:

1. Hva er status angående klubbens gjeldssituasjon.?

2.Og hva konkret er avtalene for ER. TA.?

Dersom klubben har en fornuftig avtale angående disposisjonsrett/eierskap av ER /TA så bør fokus være og få kontroll over økonomien. Les betale renter og avdrag som man skal få kontroll / få oversikt over over kostnadene i klubben. Deretter kan man se på evt kjøp av spiller/evt salg av spillere.

Dersom ingen har konkrete og bekreftede opplysninger om pkt 1 så bør denne tråden slettes av administrator for da blir det bare nok en gang bare synsing og p... tenkning i negativ retning.

lojosang

Quote from: sportcarl1 on February 09, 2014, 14:51:06
det sista året har varit en katastrof, vi blev lovade guld och gröna skogar, verkligheten är att gfh och haigh inte har pengarna som krävs, vi går med förlust ca 1 milj per månad, köper spelare för lånta fjädrar  som vi nuinte har råd att betala och som cellino nu får gå in och stötta så vi inte blir satta i likvid, ER och TA har det pratats om sedan de tog över att det skall gå tbx i LU ägo men det har bara varit prat och lite verkstad, hoppas cellino inte är likadan, gillar hans tydlighet med ER att på torsdag skall det vara i LU ägo om han får köpa klubben, då får vi svart påvitt om han är likadan som GFH eller om han levererar, detta året med gfh har varit ett förlorat år, ett år till med gfh jag vill inte ens tänka tanken, vårt enda hopp är cellino

Jeg kan ikke huske å ha blitt lovet verken gull elle skoger. Jeg husker en nøktern målsetning om opprykk i løpet av 2-3 sesonger.
- Leif Olav

HåvardK

Quote from: lojosang on February 09, 2014, 18:37:30
det sista året har varit en katastrof, vi blev lovade guld och gröna skogar, verkligheten är att gfh och haigh inte har pengarna som krävs, vi går med förlust ca 1 milj per månad, köper spelare för lånta fjädrar  som vi nuinte har råd att betala och som cellino nu får gå in och stötta så vi inte blir satta i likvid, ER och TA har det pratats om sedan de tog över att det skall gå tbx i LU ägo men det har bara varit prat och lite verkstad, hoppas cellino inte är likadan, gillar hans tydlighet med ER att på torsdag skall det vara i LU ägo om han får köpa klubben, då får vi svart påvitt om han är likadan som GFH eller om han levererar, detta året med gfh har varit ett förlorat år, ett år till med gfh jag vill inte ens tänka tanken, vårt enda hopp är cellino

Jeg kan ikke huske å ha blitt lovet verken gull elle skoger. Jeg husker en nøktern målsetning om opprykk i løpet av 2-3 sesonger.
Lojo, da. Vi ble i hvert fall lovet to møter med Nottingham-skogen denne sesongen. Minst. Men det greide de kanskje å holde?

Jon R

Quote from: p0ndus on February 09, 2014, 17:52:54

Har følgende spørsmål:

Dersom klubben har en fornuftig avtale angående disposisjonsrett/eierskap av ER /TA så bør fokus være og få kontroll over økonomien. Les betale renter og avdrag som man skal få kontroll / få oversikt over over kostnadene i klubben. Deretter kan man se på evt kjøp av spiller/evt salg av spillere.

Dersom ingen har konkrete og bekreftede opplysninger om pkt 1 så bør denne tråden slettes av administrator for da blir det bare nok en gang bare synsing og p... tenkning i negativ retning.

Skulle ønske jeg kunne gi deg rett men trådstarter har stilt et helt legitimt spørsmål, basert på stadig mer troverdige kilder internt i klubben. Selv om det pr idag ikke finnes sikker dokumentasjon på den faktiske sitasjonen, foreligger det klare indikasjoner på en alvorlig økonomisk situasjon.

Det skal uansett svært gode grunner til å slette en tråd. For mer informasjon om forumsregler kan du følge denne linken:
http://forum.leedsunited.no/index.php/topic,4732.0.html
Jon R.

lojosang

Quote from: HåvardK on February 09, 2014, 18:45:20
Quote from: lojosang on February 09, 2014, 18:37:30

Lojo, da. Vi ble i hvert fall lovet to møter med Nottingham-skogen denne sesongen. Minst. Men det greide de kanskje å holde?

Det har de vel ennå tilgode å fikse, ja. Nei da så. Off with their heads!
- Leif Olav

Kato

Har følgende spørsmål:

Du skjønner kanskje at du ryster forumets eksistensgrunnlag i grunnvollene når du kommer med slike råd.

Hvis vi bare skal diskutere de faktiske forhold her inne, så spår jeg forumets umiddelbare død.

p0ndus

Quote from: Kato on February 09, 2014, 21:47:03

Har følgende spørsmål:

Du skjønner kanskje at du ryster forumets eksistensgrunnlag i grunnvollene når du kommer med slike råd.

Hvis vi bare skal diskutere de faktiske forhold her inne, så spår jeg forumets umiddelbare død.

Huff det var ikke meningen. Trist at fakta står i veien for nyanserte synsingen.
;)

Kato

http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/phil-hay-united-owner-gfh-has-put-all-its-eggs-in-one-basket-with-cellino-1-6470692

Når man leser ovennevnte sak, så er jeg ikke i tvil om at h.b. sitt skrekkscenario om administrasjon, league two, og ragnarokk er svært sannsynlig uten Cellino.

1. Virker på YEP som vi er skyldig penger overalt, "countless suppliers have outstanding invoices at Elland Road"

2. YEP anslår at vi allerede har lånt 5 millioner pund fra Cellino, ikke småtterier.

3. GFH virker å gi blaffen i alt i forhold til lånet fra Enterprice Insurance. Ser jo nesten ut som en landevei mot styrt konkurs.

4. GFH låner til pipa. Kan jo være en strategi for å lettere slippe Cellino gjennom Football League.

Konklusjon: Leeds United er et konkursbo, avhengig av at Cellino tar over styringa. Vi er på kanten av stupet. GFH må helt ut av denne klubben.

DenHviteYeboah

Quote from: Kato on March 01, 2014, 08:18:34
http://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/leeds-united/latest-whites-news/phil-hay-united-owner-gfh-has-put-all-its-eggs-in-one-basket-with-cellino-1-6470692

Når man leser ovennevnte sak, så er jeg ikke i tvil om at h.b. sitt skrekkscenario om administrasjon, league two, og ragnarokk er svært sannsynlig uten Cellino.

1. Virker på YEP som vi er skyldig penger overalt, "countless suppliers have outstanding invoices at Elland Road"

2. YEP anslår at vi allerede har lånt 5 millioner pund fra Cellino, ikke småtterier.

3. GFH virker å gi blaffen i alt i forhold til lånet fra Enterprice Insurance. Ser jo nesten ut som en landevei mot styrt konkurs.

4. GFH låner til pipa. Kan jo være en strategi for å lettere slippe Cellino gjennom Football League.

Konklusjon: Leeds United er et konkursbo, avhengig av at Cellino tar over styringa. Vi er på kanten av stupet. GFH må helt ut av denne klubben.
Jeg synes de her på forumet som har latterligjort hb og andre fordi de hevdet tidlig ifjor at GHF var amatører uten styring burde skamme seg. Det viser seg nå at de er totalt ubrukelige hele gjengen!Jeg håper GHF selger sine siste aksjer. For min del kan Noroddin, Patel og David Haigh kjeppjages fra Elland Road. Forbanna sleipinger >:(

Sydhagen

Viss FL går imot denne handelen bør de saksøkes. For da gjør de ikke det som er best for klubben. Og det er vel det som er hensikten med denne prosessen deres..?
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

DenHviteYeboah

Quote from: Sydhagen on March 01, 2014, 09:17:31
Viss FL går imot denne handelen bør de saksøkes. For da gjør de ikke det som er best for klubben. Og det er vel det som er hensikten med denne prosessen deres..?
Helt enig!
Min tillit til FL og deres objektivitet, er på linje med min tiltro til GHF....det at Harvey ikke har meldt seg inhabil i behandling av Leeds United er fullstendig latterlig! >:(

Eriksen55

Hvorfor så sikker ang Harvey?? Du vet jo ingenting  ang det her... Kan jo heller være at han som eneste person i FL jobber for at dette går i orden, at uten han er vi ferdige..nettopp fordi han føler noe for klubben han tross alt har jobbet i!

Eller sitter du på noe info som få andre vet?

DenHviteYeboah

Quote from: LukeVarney on March 01, 2014, 09:27:34
Hvorfor så sikker ang Harvey?? Du vet jo ingenting  ang det her... Kan jo heller være at han som eneste person i FL jobber for at dette går i orden, at uten han er vi ferdige..nettopp fordi han føler noe for klubben han tross alt har jobbet i!

Eller sitter du på noe info som få andre vet?

Poenget er at han ikke skal behandle en sak som angår en klubb han har vært ansatt i!Han er like fordømt inhabil etter min mening om han påvirker styret i positiv retning. Fatter ikke hvilke regler de har i FL?
Som jeg har sagt før: det blir det samme som at man er meddommer i  en sak som gjelder ens tidligere arbeidsgiver, det går ikke her i landet....
Eller for å ta det til norske forhold: er Kjetil Siem habil til å behandle saker om Vålerenga i Norges fotballforbund? merkelig praksis hvis dette blir sett på som uproblematisk, synes jeg da ;)

sportcarl1

Harvey i LU såg jag bara som en anställd dock i väldig hög befattning, är väl likadant för honom i FL, vad han än varit har han väl skött sig bra efter förutsättningarna,

Jon R

Quote from: DenHviteYeboah on March 01, 2014, 09:10:12
Quote from: Kato on March 01, 2014, 08:18:34

Jeg synes de her på forumet som har latterligjort hb og andre fordi de hevdet tidlig ifjor at GHF var amatører uten styring burde skamme seg. Det viser seg nå at de er totalt ubrukelige hele gjengen!Jeg håper GHF selger sine siste aksjer. For min del kan Noroddin, Patel og David Haigh kjeppjages fra Elland Road. Forbanna sleipinger >:(

Her er det ingenting å skamme seg over , ut fra hva vi faktisk visste så sent som i desember.  Det ble gang på gang etterspurt fakta når dere påsto at de var blakke amatører, utem at dere klarte å legge noe fakta på bordet. Patetisk da å komme i ettertid å si at man "visste". Faktum er at så sent som i desember pekte svært mange markør positiv retning, med mindre man tilhørte klubbens indre sirkler selvfølgelig.

Forøvrig fulkstendig enig i at slik GHF driver nå er meget bekymringsfullt. Situasjonen ser langt verre ut nå enn for 4 uker siden, med åpen pengekran fra  Cellino før TO faktisk er i boks...
Jon R.

Kato

Dags for nytt møte hos FL. Cellino har sagt stopp. Det fylles ikke mer i hulltanna. Man kan jo bare gjette hvordan likviditeten ser ut.

Får man kreditt hos leverandørene til Elland Road? Månedslønn til spillerne?

Ser ikke for meg at nåværende eiere, GFH, putter inn ei eneste krone. Noe dem vel ikke har gjort på lenge.

Vi driver vel på kreditors regning nå.

Tør FL kjøre hardt mot oss lengre? Backer Cellino ut om nok et møte gjennomføres uten godkjenning. Blir det noen dom der han er tiltalt? Kommer det nye potensielle kjøpere på banen, som har litt for mye å rutte med?

En ny dag uten avklaringer, blir en ny dag nærmere kanten.

En evig pinsle etter at man den gangen for så lenge siden var så (u)heldig å få den gule Leeds-bagen, men aldri kjedelig.

auren

"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.