Den økonomiske hverdagen, blir det bedre?

Started by Kato, April 08, 2014, 12:22:07

Previous topic - Next topic

Eriksen55 and 1 Guest are viewing this topic.

stian

Denne var verdt å hente frem igjen! God lesning om det som ser ut som veldig fornuftig klubbdrift.

Det som er litt interessant er å fortsette «current output of one high-value academy product every two years". Har vi virkelig dette? Jeg skjønner ikke helt hvem de regner med i dette regnestykket, men det må nesten inkludere de talentene som snappes av City &co i veldig ung alder. Dette kan klubben umulig være interessert i, da er åpenbart Gray-varianten å foretrekke.

Det mest lukrative må være å komme seg opp i næringskjeden som utviklingsarena for unge spillere. Da er det overgangen til A-laget som er nøkkelen, og det nåløyet har virket veldig trangt til nå. Det er ikke mange av unggutta som har fått prøvd seg i cupen engang under Farke. Håpet den siste generasjonen vi har stjålet fra City, Utd. Og Liverpool kan snu denne trenden. Og så kan vi drømme om å raide akademiet til Tottenham hvis de rykker ned.

Asbjørn

Eg er fortsatt i læringsmodus mht hva det nye SRC gjør med finansene våre.
På waccoe er det noen som forteller om konsekvensene, så er vel ikke alt som skrives fakta.
Men here goes:

.............

That's because PSR is a 3 year period with a £105m loss limit.

SCR is 1 year in isolation. So you have to either naturally grow your revenues or sell players with the net profit made against the amortised spend split across the next 3 years of accounts

In 2 years time we will have 1 new stand. In 4 years we will have 2 stands completed and 52 or 53k capacity in the premier league with state of the art corporate facilities and amenities to bleed everyone dry which will lock us into the top 10

.................

We're already in the top 10 - even our Championship commercial revenues would have us in 9th position on last season's Premier League accounts. The stadium will give us a chance of moving from 9th to 7th (depending on what Everton's stadium has done for them), but we'd need European football for that, so the benefit is probably more about extending the gap between us and those below us.

The issue with SCR seems to be that it slows the pace of squad churn - whether for us or Brentford/Bournemouth or Chelsea/Villa - because you can't massively inflate your immediate spending allowance with player sales and have to take a longer-term view of growth and squad building.

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Josch

Quote from: Asbjørn on May 27, 2026, 14:14:04In 2 years time we will have 1 new stand. In 4 years we will have 2 stands completed and 52 or 53k capacity in the premier league with state of the art corporate facilities and amenities to bleed everyone dry which will lock us into the top 10.

Nå må jeg si at jeg kan dette dårlig med dagens regler. Men en Arsenal-supporter sa at betaling for nytt stadion (Emirates) satte begrensninger for spillerkjøp de neste årene. Utbygging av stadion skal nemlig betales, og det er en kostnad i flere år (f.eks lån). Om det er regler for dette vedr spillerkjøp vet jeg ikke, men økte byggekostnader i noen år slipper man ikke unna selv om det blir lov i forhold til fair play å ha større spiller budsjett.

Billettinntekter er jo drift, men hva med betaling for utvidelse av stadion?

Asbjørn

Quote from: Josch on May 27, 2026, 17:50:43
Quote from: Asbjørn on May 27, 2026, 14:14:04In 2 years time we will have 1 new stand. In 4 years we will have 2 stands completed and 52 or 53k capacity in the premier league with state of the art corporate facilities and amenities to bleed everyone dry which will lock us into the top 10.

Nå må jeg si at jeg kan dette dårlig med dagens regler. Men en Arsenal-supporter sa at betaling for nytt stadion (Emirates) satte begrensninger for spillerkjøp de neste årene. Utbygging av stadion skal nemlig betales, og det er en kostnad i flere år (f.eks lån). Om det er regler for dette vedr spillerkjøp vet jeg ikke, men økte byggekostnader i noen år slipper man ikke unna selv om det blir lov i forhold til fair play å ha større spiller budsjett.

Billettinntekter er jo drift, men hva med betaling for utvidelse av stadion?
SCR står for Squad Cost Ratio og handler altså om hva spillerstallen koster. I PL kan en handle for 85% av SCR, i Europacup faktisk bare 70% av dette (men hvordan dette beregnes er ikke helt likt). Som du skriver, billettinntekter er drift, Leeds og lag med små stadioner stemte imot innføringen (det krevde 2/3 flertall så det var på nippet det ble innført - seks imot og 14 for). Leeds vil tjene på dette på sikt (i forhold til de gamle reglene) men det tar noen år før vi har stor stadion, derfor ville en ha noen presiseringer mht de første årene... Bournemouth, Brighton, Crystal Palace vil få begrensninger i hva de gjør).
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan