Spiller: Illan Meslier

Started by auren, August 08, 2019, 10:38:53

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Hawley

Statistikk ljuger sjelden, jfr Bjosse sine innlegg. Meslier er jo totalt Titten Tei i feltet også! Jfr alle set-piecemål i mot

stian

Det blir alltid noen tabber på keepere gjennom en sesong, og Mesliers blemme mot Hull er enorm. Han tenker vel at han skal «ta ned» ballen og la den sprette før han holder den. I og for seg viktig å unngå en corner på det tidspunktet, men han må være veldig dårlig orientert om hvor han har spissen for å ta den beslutningen.

Det er der han er svakest, mener jeg - han tar for ofte dårlige valg på når han skal ut og når han skal stå, og han «eier» liksom ikke 16-meteren slik de beste keeperne gjør. Dette vil jo utvikle seg med årene, men som flere sier så har han 200 kamper for Leeds.

Sånn som vi spiller så trenger vi ikke en keeper som er virtuos med beina. De vellykkede pasningene i statistikken er i stor grad upressede 5-meters pasninger til stopper og det klarer alle keepere i dag. Det oppstår ofte muligheter for å sette raskt i gang og utnytte farten vi har i laget. Det tror jeg knapt jeg har sett Meslier prøve på, og langt mindre lyktes med.

Når vi i tillegg over tid har sluppet inn for mange og for billige mål på dødball og tilfeldigheter, så begynner det å nærme seg et eget punkt på utviklingsplanen til klubben. Hvis det kommer et godt bud så er det bare å selge.

Asbjørn

Beren Cross viser umiddelbart hva han er cut of i dagens artikkel om Meslier og situasjonen hans. Han har snakket med Marcos Abad, som inntil nylig var keepertrener i Leeds. Han har snakket med Andy Lonergan som (i likhet med Cairns) var til stede under Rachubkas 'kamp' den gangen.

Abad: "When you are watching the training with Illan, you don't have any doubt he is the No 1," he said. "His potential is super. The team-mates know the level he put on the pitch.

Abad nevner en periode Wiedwald spilte, gjorde det godt. Så kom en tabbe-kamp og han ble kritisert av manageren...

We kept winning. Then we went to Millwall away, got beat 1-0, first defeat, and the manager was really critical of him.

"I was friends with Felix, I got on really well with him, but I felt he wasn't cut out for that league. That was my opinion. The manager was really digging him out and I'm thinking, after one loss and going seven unbeaten, 'Wow, it's a bit harsh'.

"After that, Felix sort of doubted himself."

Cross konkluderer ganske tidlig i artikkelen:
Farke's decision to stick with Meslier virtually ends the Darlow narrative building.

https://www.nytimes.com/athletic/6059162/2025/01/14/illan-meslier-leeds-united-goalkeeper-analysis-mistakes/

PS! Tar med noe statistikk også:
According to FBref, Meslier conceded 16.2 more goals than he should have based on expected goals. Norwich City's Tim Krul was second, with 11.7.

In 2022-23, the season that ended in relegation, the same database said there were 12.4 goals Meslier should have saved. Only Southampton's Gavin Bazunu performed worse. This is not a statistic driven by the team's wider performances. Shots were being let in that a goalkeeper is expected to save.

The stats improved for Meslier last season, though the data still said he conceded 3.1 more goals than he should have.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

morten1966

Vi kommer nok til å måtte slite med han ut denne sesongen men ved et eventuelt opprykk MÅ vi hente en ny keeper og en drøss med andre spillere å.... 

ingve1960

Får klaesson i viking, Salvesen fra viking til derby

stian

Det blir alltid diskusjon om keepere etter tap/tabber, men det er kanskje på tide å vurdere Meslier også når vi ikke er «in the heat of the moment». Er han god nok til at vi skal satse på ham på lang sikt?

Han er ung og kan selvfølgelig utvikle seg voldsomt i mange år. Men hva er det som kjennetegner en god keeper i dagens fotball?

- god på strek og én mot én
- tar gode og raske beslutninger
- kommuniserer tydelig med backrekka
- «eier» feltet i dueller nært mål
- pasningsfot til å distribuere ball
- utvikler seg på sine svake sider

Jeg vil ikke starte noe hylekor her, men jeg begynner å bli i tvil om hbor god Meslier kan bli. Han er meget bra på strek og én mot én. Ellers har han klare mangler på ting som er litt basisferdigheter for en keeper. Det er ikke det at han skal være verdens beste på alle parametere, men har han for lavt bunnivå på for mange av disse?

Mot Sheff.Wed holder vi nullen og Meslier gjør ingen store brølere. Men han er flere ganger på halvdistanse i feltet - forlater strek, men kommer aldri inn i duellen han har bestemt seg for å gå i. Han slår en livsfarlig pasning flatt midt ut i banen når Sheff.Wed har mye folk oppe i banen. I en kamp hvor det er jevnt på 1-0, er det sånne feil vi må bli kvitt.

Kanskje kommer vi oss ut av Championship med dette nivået på keeperplass, men for å holde seg i PL tror jeg ikke det holder. Enten må vi se en klar utvikling hos Meslier eller så må vi se etter et langsiktig alternativ. Uansett krever det at vi gjør ett eller annet (ny keepertrener? Nye treningsmetoder? Mental trening?) for å ta steg.

leedslife

Quote from: stian on January 19, 2025, 15:16:17Det blir alltid diskusjon om keepere etter tap/tabber, men det er kanskje på tide å vurdere Meslier også når vi ikke er «in the heat of the moment». Er han god nok til at vi skal satse på ham på lang sikt?

Han er ung og kan selvfølgelig utvikle seg voldsomt i mange år. Men hva er det som kjennetegner en god keeper i dagens fotball?

- god på strek og én mot én
- tar gode og raske beslutninger
- kommuniserer tydelig med backrekka
- «eier» feltet i dueller nært mål
- pasningsfot til å distribuere ball
- utvikler seg på sine svake sider

Jeg vil ikke starte noe hylekor her, men jeg begynner å bli i tvil om hbor god Meslier kan bli. Han er meget bra på strek og én mot én. Ellers har han klare mangler på ting som er litt basisferdigheter for en keeper. Det er ikke det at han skal være verdens beste på alle parametere, men har han for lavt bunnivå på for mange av disse?

Mot Sheff.Wed holder vi nullen og Meslier gjør ingen store brølere. Men han er flere ganger på halvdistanse i feltet - forlater strek, men kommer aldri inn i duellen han har bestemt seg for å gå i. Han slår en livsfarlig pasning flatt midt ut i banen når Sheff.Wed har mye folk oppe i banen. I en kamp hvor det er jevnt på 1-0, er det sånne feil vi må bli kvitt.

Kanskje kommer vi oss ut av Championship med dette nivået på keeperplass, men for å holde seg i PL tror jeg ikke det holder. Enten må vi se en klar utvikling hos Meslier eller så må vi se etter et langsiktig alternativ. Uansett krever det at vi gjør ett eller annet (ny keepertrener? Nye treningsmetoder? Mental trening?) for å ta steg.

For å si det enkelt.
Jeg synes vi møter motstandere der keeperen dems ser bedre ut enn vår eller på samme nivå.
Jeg ser ikke bedre spillere hos motstanderen enn Rodon, Ampadu, Tanaka, Solomon, James feks.
Så hvis man skal ta dette et steg videre så tenker jeg at man kanskje bør forsterke hvis Leeds er i PL neste sesong.
Når det er sagt så tror jeg Meslier kanskje kan ha godt av et nytt miljø. Er jo utvilsomt et stort potensiale der. Du spiller jo ikke over x antall kamper for Leeds United i PL og CC i midten av 20 årene som keeper hvis man ikke er veldig god.
For meg personlig vil manglende ferdigheter med ball og i posession være største årsaken til at jeg tviler han vil kunne spille på øvre halvdel i PL.
Ser også minst muligheter for  utvikling på dette området når man er i midten av 20 årene.

Gufrias

I dag var det motstanderens keeper som ga bort et mål og bommet med flest pasninger.
Hekta på Leeds siden 1974

morten1966

Quote from: Gufrias on January 19, 2025, 17:38:14I dag var det motstanderens keeper som ga bort et mål og bommet med flest pasninger.

Det forsvarer ikke Meslier sine tvilsomme at inngripener at Sheffield sin keeper er dårlig.

Dylan

Quote from: morten1966 on January 20, 2025, 16:40:51
Quote from: Gufrias on January 19, 2025, 17:38:14I dag var det motstanderens keeper som ga bort et mål og bommet med flest pasninger.

Det forsvarer ikke Meslier sine tvilsomme at inngripener at Sheffield sin keeper er dårlig.
Har vært snakket mye om dårlige utspill etc, men jeg tenker at den største utfordringen når det gjelder Meslier pr nå er feltarbeidet. Arbeidsfordelingen i løpet av en kamp når det gjelder å gå ut å plukke cornere/innlegg vs en-mot-en og gode skudd på mål er viktig å ta i betraktning synes jeg. En keeper må ta de skuddene en keeper normalt bør ta, og så vil godt feltarbeid gjøre at en unngår en del sjanser imot.

Hallgeir *

Stort sett prikkfritt spill mot Norwich. God i feltet også.
Super Leeds since 1968

raggen

ingenting å utsette på meslier idag nei
Forever Leeds United!!!!!!!!

Asbjørn

Ikke noe å henge seg opp i i dag. Men det skal mer/lenger tid til å gjenopprette et renomè
Tell me  Tell me

Dylan

stian

I dag må vi skryte av Meslier, ja. Han hadde ikke den mest stressende kampen, men han gjorde det han skulle også i feltet.

Kanskje får han et etterlengtet oppsving som varer? Jeg tviler, for vi har sett variasjonene før. Men jeg skal med glede bite i meg all tidligere kritikk hvis han stabiliserer seg som en pålitelig sisteskanse.

morten1966

Ærlig talt... Norwich hadde ikke ett eneste skudd på mål så ikke en gang Meslier klarte å kødde det til. Boksa og holdt en i feltet noe som alle keepere faktisk gjør og skal gjøre. Jeg er livredd på hver eneste corner eller innlegg.

Hawley

Enig! Bør vel ikke roses opp i skyene hver gang han gjør en normal og grei inngripen. Men får håpe det gir litt selvtillit for gutten. Uansett, vi må ha ny keeper. Alle har hjertet i halsen på hver dødball i mot. Tror lagkameratene føler det slik også.

Asbjørn

Eg synes denne er litt vanskelig. For, jo vi har en keeper som fremstår usikker og slett ikke scorer bra på mange keeper-parameter (slik har eg i alle fall forstått det). Samtidig er dette en keeper som på trening viser at han lett kvalifiserer til å være førstekeeper i de fleste klubber. Altså, et utvilsomt potensiale, rekkevidde m.m.

Greien er altså at vi trenger noe tryggere og bedre mellom stengene. Men da vil vi fort måtte leve med at vi har gitt vekk en keeper som greit kan bli Frankrikes sisteskanse i årevis fremover - gitt at han får ut potensialet.

Og da vet vi jo hvordan vi får høre David Seaman-leksa om igjen og om igjen.

Men har vi i mellomtiden en John Lukic/Nigel Martyn/Neil Sullivan klarer vi jo oss godt likevel. :)

Men nå må vi nok rykke opp med Meslier mellom stengene, så får vi håpe vi investerer i noe bedre til sommeren, om ikke Meslier plutselig får det ut da...

Tell me  Tell me

Dylan

Kato

Sommerens dårligst bevarte hemmelighet at Meslier forsvinner. Destinasjon Fenerbache ser ut til å være avtalt.

Tok aldri stegene i feltet og med beina. Svakhetene ble ikke demmet opp, og tabbene forsvant ikke. Helt riktig at han selges, den dagen Darlow ble valgt var Meslier ferdig i Leeds.

Fantasyland

Quote from: Kato on June 24, 2025, 09:59:48den dagen Darlow ble valgt var Meslier ferdig i Leeds.

Det tror jeg de aller fleste forstod. Er godt mulig han får en slags redemption i en annen klubb enn Leeds, men vil tro presset er ganske heftig i Fenerbache også. Fansen der er relativt følelsesladet så kan bli interessant.

Uansett, au revoir Meslier! Endelig :)

Hawley

Vi hadde rykket opp i fjor med en annen keeper. Akkurat i denne saken gjorde Farke en stor feil! Men lykke til Meslier - tror dessverre ikke på den store suksessen, men...

Dennis

Et ubestridt talent i sine yngre dager, men kurven har vært dalende i flere sesonger. De siste årene har keeperplassen vært en stort problem, inntil Karl Darlow bidro med sårt savnet trygghet i eget felt.

Tok tilsynelatende vrakingen på en veldig profesjonell måte og i blant kan et sceneskifte være akkurat det som trengs for å løfte selvtilliten og få karrieren tilbake på rett kjøl.

Dog er ikke trykket mindre i Tyrkia enn i England, selv om det totalt sett er færre øyne retta mot spillerne. På tribunen er det derimot enkeltkamper hvor spetakkelet overgår det meste. Blir spennende å se hvordan han takler det, om det nå blir Mourinhos lag han ender opp hos.
Marching on together!

TK20

Quote from: Kato on June 24, 2025, 09:59:48Svakhetene ble ikke demmet opp, og tabbene forsvant ikke.

Jeg ville formulert det: svakhetene ble ikke demmet opp, og tabber ble introdusert.

Kan egentlig ikke huske noen særlige tabber fra Meslier før denne sesongen. Feltarbeidet har alltid vært svakt, og når han plutselig gjør tre generasjonstabber samme sesong er det åpenbart at vi må endre. For alle parter.

TK20

Quote from: Hawley on June 24, 2025, 11:16:54Vi hadde rykket opp i fjor med en annen keeper.

Hmm. Litt usikker på det. Var ikke Meslier ganske OK i fjor? Det var vel arven fra Orta og den svake starten som ble brukt som primær forklaring på at det ikke gikk i fjor?

Hawley

Quote from: TK20 on June 24, 2025, 16:44:00
Quote from: Hawley on June 24, 2025, 11:16:54Vi hadde rykket opp i fjor med en annen keeper.

Hmm. Litt usikker på det. Var ikke Meslier ganske OK i fjor? Det var vel arven fra Orta og den svake starten som ble brukt som primær forklaring på at det ikke gikk i fjor?

Tror det var Bjosse som skrev et langt og veldokumentert innlegg her om hvor middelmådig Meslier egentlig har vært for oss. Er vel enkeltkamper og enkelthendelser man kan huske....men gud hjelpe meg blemmene også

leedslife

Det er vel et greit skifte både for klubb og spiller.
Godt mulig det er dette han trenger for å ta det neste steget.

Man må jo uansett berømme han for profesjonaliteten og innsatsen i og spille klubben opp igjen.
Hjemme mot WBA i August 2023 da halve laget streiket kommer slike egenskaper godt med.
Spørsmålet er vel heller om vi hadde rykket opp uten spillere som Meslier og James som vel har flest minutter for klubben de to sesongene.

Asbjørn

..man skal ikke tro alt man leser osv.

Men om denne på waccoe virkelig har litt nærhet til noen rundt spilleren (Knaresborough) så viser det litt av utfordringene for en klubb når en spiller er under kontrakt, ikke alltid like lett å selge:

I can tell you Meslier is a very humble guy, is well liked around the training ground and settled nicely in Knaresborough, his other half like it here and doesn't want to leave, they are neighbours with Luke at long and his missus and are constantly out together so happy wife happy life.

On the training pitch he's always smiling and others like him.

Rodon did / does seem to have a problem with him but I think that's solely professional as he doesn't think he's good enough and i know Rodon is always with the Welsh contingent meaning he makes it difficult for Meslier as he wants darlow in goal.

Given the opportunity I BELIEVE (my opinion not a fact) 100% Meslier would want to stay and want to be successful
Tell me  Tell me

Dylan