Skrevet av Emne: 40 år siden Super-Leeds forsvant  (Lest 6056 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Josch

40 år siden Super-Leeds forsvant
« på: April 16, 2016, 20:44:38 »
Det er nå ca 40 år siden "Super-Leeds" begynte å rakne og laget måtte inn i et generasjonsskifte.
Leeds ble vel nr 5 i serien våren 1976, etter finalen i Paris i 1975. Vi  som så laget på Ã…råsen (17. mai) eller mot Viking (18. mai) var faktisk blant de siste som så Super-Leeds  spille sammen!!

Jeg  tror  Norman Hunter forsvant sommeren 1976 og deretter Billy Bremner på høsten . " Bremner vil ikke mer" sto det i en  uvirkelig avisoverskrift, husker jeg (jeg husker ikke grunnen). Han gikk til Hull, som for meg var en liten novise i engelsk fotball. Terry Yorath forsvant også dette året, og sikkert flere.

Men at Bremner "sluttet"  i  Leeds var en stor nedtur. Deretter ble det spillere som McNiven, Currie, Peter Hampton  og Carl Harris  å forholde seg til!!  Ikke samme glansen i de navnene akkurat.


Et uvirkelig fotballkort! Billy Bremner i Hull!



Ã…råsen 1976: Slutten på Super-Leeds





« Siste redigering: Mai 20, 2016, 18:31:23 av Josch »

Lundewhites

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #1 på: April 16, 2016, 21:31:56 »
Hadde null problemer med å forholde meg til Tony Currie og syns det er rart du nevner han i samme åndedrag som de andre. Ellers var det ikke mange lyspunkt som kom de nærmeste åra...
For the sake of Leeds United he would break himself in two

nord

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #2 på: April 16, 2016, 22:15:41 »
Husk at intet varer evigt. Vi behøver heller ikke at være Super Leeds, men så længe der sker en jævn og støt positiv udvikling af holdet så er jeg tilfreds. Håper det sker snart.  ;D
 

Square Ball

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #3 på: April 17, 2016, 20:02:55 »
Hadde null problemer med å forholde meg til Tony Currie og syns det er rart du nevner han i samme åndedrag som de andre. Ellers var det ikke mange lyspunkt som kom de nærmeste åra...

Støttes 100%.Currie var en fantastisk playmaker.Husker en glimrende tippekamp fra 78/79
sesongen,hvor slo WBA(da et topplag)2-1 på Hawtorns etter to mål av Graham.Currie hadde en
finger med i alt vi gjorde.Ferdigdempede pasninger på 40 meter.Perfekt utfylt av bikkja
Brian Flynn på midtbanen.OIoioi det var tider

Josch

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #4 på: April 17, 2016, 20:24:39 »
Currie var god i  Leeds, men jeg hadde knapt hørt om ham da han kom i  1976, selv om han hadde landskamper. Derfor var han et  nytt navn å forholde seg til. McNiven hadde scoret på Ã…råsen og  i Stavanger, så han visste jeg om.

Currie:
 "In September 2014, as part of the club's 125th Anniversary celebrations, he was named Sheffield United's Greatest Ever Player.

In June 1976 he moved to Yorkshire rivals Leeds United for £250,000, making his Leeds debut in a 2–2 draw (mål av McNiven, Harris) with West Bromwich Albion. His skills made him a firm favourite at Leeds, where he played a total of 124 games, scoring 16 goals. " (Wikipedia).

Så vidt jeg husker så ville han til London  og ble solgt til QPR. Han var nok den beste spilleren i tiden da   Super-Leeds var på hell.   Spillere som spilte med  Currie i 1976/77: Madeley, Reaney, Lorimer, Clarke, Harvey, Jordan, McQueen, Cherry, Gray x 2.
« Siste redigering: April 18, 2016, 16:53:48 av Josch »

RoarG

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #5 på: April 18, 2016, 15:29:27 »
Currie var absolutt en meget habil midtbanespiller, men det kan jo ikke ha vært lett å være direkte arvtagere til Super-Leeds, med ikonet Billy Bremner som general.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Josch

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #6 på: April 18, 2016, 17:43:13 »
Nytt  scoringshåp i 1976: Ray Hankin. Dessverre ble det bare med EN god sesong, etter en skade i første sesong.



Ray Hankin til Leeds i 1976.

"... he became top scorer in 1977/78 with 20 goals..."

« Siste redigering: April 18, 2016, 17:47:24 av Josch »

Josch

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #7 på: April 27, 2016, 20:36:46 »

Trist syn: Hunter i noe annet enn Leeds-drakt

Bremner og Hunter startet oppløsningen av Super-Leeds i 1976

Josch

Sv: 40 år siden Super-Leeds .........
« Svar #8 på: Mai 16, 2016, 22:26:15 »
40 år siden Super-Leeds besøkte Ã…råsen 17 mai!!

Tar dette med i tråden om Super-Leeds som forsvant siden datoen er nå . Et uvirkelig syn for meg på  Ã…råsen som var stappfullt,  og  en god Tom Lund mot Leeds-spillere i feriemodus.  Leeds våknet da LSK ledet 3-2 og vant til slutt 4-3.  Se bilde av Per Berg og Billy Bremner over.

Jimmy Armfield sa noen år senere til Arne Scheie (1981) at han prøvde å kjøpe Tom Lund til Leeds. Mulig denne kampen gjorde sitt til akkurat det.

Se også bilder og info  i linken:

http://www.ozwhitelufc.net.au/leeds_friendlies/leeds_united_teamsheets/Lillestrom%2017-05-1976.php

« Siste redigering: Mai 16, 2016, 22:35:22 av Josch »

Cherry

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #9 på: Mai 16, 2016, 23:07:21 »
Hadde null problemer med å forholde meg til Tony Currie og syns det er rart du nevner han i samme åndedrag som de andre. Ellers var det ikke mange lyspunkt som kom de nærmeste åra...

Støttes 100%.Currie var en fantastisk playmaker.Husker en glimrende tippekamp fra 78/79
sesongen,hvor slo WBA(da et topplag)2-1 på Hawtorns etter to mål av Graham.Currie hadde en
finger med i alt vi gjorde.Ferdigdempede pasninger på 40 meter.Perfekt utfylt av bikkja
Brian Flynn på midtbanen.OIoioi det var tider


Ray Hankin kom sammen med Flynn. Vi hadde meget god midtbane og fortsatt spisser som scora på den tia'..
John Hawley.... Ã…sså mener jeg....så ut som en Harley Davidson fyr ;D
 

Hallgeir *

Sv: 40 år siden Super-Leeds...........
« Svar #10 på: Mai 16, 2016, 23:11:59 »
Ray Hankin var min favorittspiller på den tiden..  8)
Super Leeds since 1968

Cherry

Sv: 40 år siden Super-Leeds...........
« Svar #11 på: Mai 16, 2016, 23:23:27 »
Ray Hankin var min favorittspiller på den tiden..  8)

Meget god, og likanes' - smilte støtt!
Peter Barnes... Vi hadde jo han også... Var det like etter?
Uansett, når man ser på spillere INN på den tiden så slår det meg at vi må ha hatt meget god " scouting"..!
 

Hallgeir *

Sv: 40 år siden Super-Leeds...........
« Svar #12 på: Mai 16, 2016, 23:37:03 »
Ray Hankin var min favorittspiller på den tiden..  8)

Meget god, og likanes' - smilte støtt!
Peter Barnes... Vi hadde jo han også... Var det like etter?
Uansett, når man ser på spillere INN på den tiden så slår det meg at vi må ha hatt meget god " scouting"..!

Vi hadde vel et "sugerør" inn i klubben Burnley på den tiden. Hankin og Flynn i alle fall, pluss en manager.
« Siste redigering: Mai 17, 2016, 00:26:52 av Hallgeir * »
Super Leeds since 1968

Jon R

Sv: 40 år siden Super-Leeds...........
« Svar #13 på: Mai 17, 2016, 12:09:04 »
Ray Hankin var min favorittspiller på den tiden..  8)

Meget god, og likanes' - smilte støtt!
Peter Barnes... Vi hadde jo han også... Var det like etter?
Uansett, når man ser på spillere INN på den tiden så slår det meg at vi må ha hatt meget god " scouting"..!
Peter Barnes ble hentet inn av Allan Clarke sommeren før nedrykksesongen 81-82.  900 000 pund eller noe sånt, som var voldsomt mye penger på den tiden. En av tidenes største flopper i klubben vår, og det sier ikke rent lite.   :(
Jon R.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #14 på: Oktober 10, 2016, 21:29:43 »
Now, give us a wave! :)


LEEDS UTD MEMORIES ‏@MartinMarty1974  3h
3 hours ago
Leeds United and the great Admiral tracksuit 1974
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Børke

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #15 på: Oktober 10, 2016, 23:11:44 »
Det er litt andre kriterier i dag rundt dette å drive en klubb på en tilfredsstillende måte enn på midten av 70-tallet. I selve spillet ute på banen er det åpenbart langt flere markeringer enn før, og spillestiler har forandret seg enormt siden "fotballbildedagene" på 70-tallet. I nyere tid er økonomi og klubbdrift, herav forvaltning et mye større tema enn i gamle dager. Leeds United er dessverre en klubb som har vært vanskjøttet i aldri så lang tid, og forvaltningen av klubben fra eierforhold og ned til managerstol er så kritikkverdig at jeg ikke finner ord for hvordan jeg kan belyse det på en korrekt måte. Ridsdale, Bates, og Cellino er ikke godt likt av meg, men andre medlemmer av LUSCOS og Leeds supportere forøvrig får mene hva de vil om disse tre herrene. Jeg tviler sterkt på at Leeds United har gode nok spillere i øyeblikket til å hevde seg i teten av Championship, men en del av konkurrentene snubler litt også. Av den grunn er det lov til å håpe på en playoff plass. Leeds United har hatt bedre spillere før, men ledelsen har også vært eksperter på å kvitte seg med de antatt beste spillerne opp igjennom årene. Noen av overgangene har vært nødvendige pga høye lønninger og Leeds United sin økonomiske situasjon der og da. Det som er så synd er at erstattere ikke ble hentet inn i tilstrekkelig grad. Leeds United har nå vært i et skikkelig uføre i snart 15 år, og det er alt for lenge. Det er ikke altfor mange år siden at Bournemouth lå i bunnen av League Two med minus 17 poeng, de var skakkjørte. I dag er Bournemouth inne i sin andre sammenhengende sesong i Premier League.

Josch

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #16 på: Oktober 12, 2016, 23:54:51 »
1978 var Leeds på leting etter ny manager. Avisen skrev at Lawrie McMenemy hadde sagt nei til Leeds med årslønn £30.000. Det endte opp med Jock Stein (kort tid). Deretter ble det Jimmy Adamson som må sies å være en fiasko til 1980. Det var da veldig mange ex Burnley spillere i Leeds. Noe veldig galt skjedde i denne perioden. Bunnen ble nådd da Frank Gray ble solgt til Forest og vi kjøpte stort sett rask. Ingen gode spillere kom fra Leeds i denne tiden . De som ble kjøpt ble enda dårligere av å være i Leeds.
« Siste redigering: Oktober 13, 2016, 00:15:16 av Josch »

Sydhagen

Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #17 på: Oktober 13, 2016, 08:40:08 »
1978 var Leeds på leting etter ny manager. Avisen skrev at Lawrie McMenemy hadde sagt nei til Leeds med årslønn £30.000. Det endte opp med Jock Stein (kort tid). Deretter ble det Jimmy Adamson som må sies å være en fiasko til 1980. Det var da veldig mange ex Burnley spillere i Leeds. Noe veldig galt skjedde i denne perioden. Bunnen ble nådd da Frank Gray ble solgt til Forest og vi kjøpte stort sett rask. Ingen gode spillere kom fra Leeds i denne tiden . De som ble kjøpt ble enda dårligere av å være i Leeds.

Dette høres jo velkjent ut med tanke på Leeds siste 10 år.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28889
  • Total likes: 2635
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: 40 år siden Super-Leeds forsvant
« Svar #18 på: Oktober 13, 2016, 10:14:32 »
1978 var Leeds på leting etter ny manager. Avisen skrev at Lawrie McMenemy hadde sagt nei til Leeds med årslønn £30.000. Det endte opp med Jock Stein (kort tid). Deretter ble det Jimmy Adamson som må sies å være en fiasko til 1980. Det var da veldig mange ex Burnley spillere i Leeds. Noe veldig galt skjedde i denne perioden. Bunnen ble nådd da Frank Gray ble solgt til Forest og vi kjøpte stort sett rask. Ingen gode spillere kom fra Leeds i denne tiden . De som ble kjøpt ble enda dårligere av å være i Leeds.
I tend to agree.

I 1975 hadde Leeds ok økonomi. Manny Cussins og hans styre foretok i årene 75-83 en hel rekke dårlige valg som influerte på klubbøkonomien. Lorimer er bl.a. innom dette i biografien sin. Dyre manageransettelser/sparkinger kostet penger, kjøp av dyre spillere som ikke slo til og ble solgt billig, der Peter Barnes er prime eksempelet, hjalp heller ikke.

Da vi rykket ned i '82 måtte Eddie prøve å bygge opp noe nytt ved hjelp av unge spillere, uten å ha råd til de erfarne som kunne hjelpe hans unge. Det ble Eddies bane som manager :(  De unge forsvant en etter en (spesielt etter at Billy overtok), og de fikk suksess, en etter en, i sine nye klubber. :(
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan