Skrevet av Emne: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.  (Lest 7665 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

erik4england

Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« på: Desember 04, 2016, 11:40:14 »
Jeg pleide å få helgene 'ødelagt' med et Leedstap. Jeg ble sur og alt føltes som det gikk i motbakke. Vant vi så var ingenting umulig, verken på jobb eller privat - livet var en berg-og-dalbane hvor Leeds var selve konstruksjonen. Allikevel, jeg har nok fornuft til å innse at av alle de uviktige tingene i livet er fotball, Dvs Leeds, det viktigste.

Jeg er født i 1963 - Leeds supporter siden 1969. Hvorfor Leeds? Ingen annen mulig forklaring enn at jeg ble født Leedssupporter. INGEN i familien, i klassen, på hele skolen var det. Faren min kjøpte en flott Chelsea gymbag til meg, en stor ting på den tiden, som de fleste 6-7 åringer ville akseptert. Jeg kunne ikke bytte, så jeg limte mine egne Leeds tegninger og navn utenpå så lenge bagen holdt. Jeg VAR Lorimer som skjøt keeper gjennom nettet, jeg VAR Bremner som vant midtbanen. Jeg VAR Leeds.

Jeg studerte i på universitet i England mellom 1995-1997 med sesongbillett på Elland Road. Det ene året bodde jeg i Newcastle som for øvrig var det året Keegan nesten tok dem til topps. Jeg opplevde hva dette gjorde med et helt samfunn som sårt trengte en oppmuntring: hele byen var elektrisk da Newcastle vant. Jeg satt/lå i kø fra 03.00 til billettkontoret åpnet kl 0900 en onsdag morgen for så vidt å få 1 av 900 billetter som ikke var sesongbilletter. Det var magiske tilstander, og alle kunne kjenne det...

Jeg kjente det samme hver gang jeg gikk av toget i LEEDS og begynte min rituelle spasertur opp mot Elland Road, en John Smith Extra Smooth i sjela og Jelly Babies i lomma. Hver gang like magisk. Jeg opplevde 0-4 mot Man Utd hvor Cantona misset straffen og Wilko fikk sparken dagen derpå. Gerorge Graham og en ung David O'Leary... Alan Smith and all the rest. Og resten, ja, det kjenner alle her inne like SMERTELIG godt som meg. Allikevel, vi er fortsatt her  og vi har vært her hele tiden.

I disse tunge årene har vi alle valgt våre egne, og ofte felles, overlevelsesstrategier. Vi har alltid vært her, Proud to be LEEDS, og vi har hold sammen og delt galgenhumor og lurt på hvor mye vi klarer kan ta, at nok må da være nok. Noen her inne sammenlignet for en tid tilbake match day med Lottotrekningen. Denne helgen tar vi dem, og da er det bare x antall poeng opp til kvalik, eller oftere: trygge poeng til sikker grunn under beina og derfra er alt mulig... Allikevel sitter man ALLTID etter disse årene ytterst på stolen, dvs om man sitter i det hele tatt, på hver dødball, sikker på nok en personlig feil, eller med 2-0 i lomma i det 86. min mer eller mindre sikker på at katastrofen lurer rundt hjørnet denne gangen også. Man slapper ALDRI av. Så når nederlaget er et faktum nok en gang prøver man å finne 'positives' eller syndebukker som gir det hele en forklaring, det var tross alt som ventet, men vi er underveis, og når er neste kamp? Nest lørdag, DA: samme greia...

MEN IKKE NÃ… LENGER! Jeg husker jeg sa til min sønn: "Ta det med ro William. Innen du begynner på skolen så er vi tilbake i Premier League, ja der Chelsea og de andre spiller, og da vet alle hvem LEEDS er." Nå går William i 9. klasse...og for første gang føler jeg at følelsen fra O'Leary tiden er på vei tilbake. Uforklarlig som det er, men jeg er ikke lenger urolig på alle dødballer, jeg vet at vi kommer til å score, jeg ser at vi har team spirit og kvaliteter som det er leeenge siden vi har hatt. Jeg ser en manager som har en plan, en filosofi, en væremåte som bringer en sammensatt men ung tropp opp og frem. "Det er OK å gjøre feil, men vi må lære av dem - we can't afford to do the same mistake again - og i motsetning til tidligere evner vi å gjøre nettopp det. Forventningene føles mer realistiske, håpet er forankret i virkeligheten, nervøsiteten er kun den vanlige adrenalinpumpenen som gjør hver kamp til noe enestående, motstanderne kommer til Elland Road med respekt og ikke en forventing om å 'silence the crowed/add to the misery. Hørte dere Elland Road under post match interview med Phillips og Roofe?! Troen er tilbake?

Kampene mot Norwich, fullt hus mot Newcastle og lesson learnt, rammen rundt og gjennomføringen av kampen på Anfield og nå sist måten vi tar Villa på i andre omgang: Alt er bensin på bålet, glørne vekkes til live. Så det var SLIK det føltes igjen? Dette vil alle som jeg har nevnt ovenfor ha mer av - hver uke! Denne følelsen skaper selvtillit, hunger, determination: a real feeling that it is happening. Eierskapet har jeg bevisst latt være å kommentere. Vi kommer ikke utenom at penger spiller en avgjørende rolle i moderne fotball, men uavhengig av hvem som styrer: jeg er sikker på at de også føler og sanser det samme både på et personlig og forretningsmessig nivå. Det er dette som ER Leeds United.

Jeg merket det mot Norwich, mot Newcastle, mot Liverpool og nå i går mot Villa. Byen, supporterne, her inne, spillerne, støtteapparatet, og ikke mist pundits på utsiden: Noe nytt er på gang med Leeds.

Utrolig da at jeg etter alle disse åren i skyggen av de store har en sønn på 14 som er ekte Leedssupporter. I det siste er det han som har dratt meg opp, gitt meg et spark bak: "Denne tar vi pappa, Yeah!" Nå er det han som ER Wood når han skyter keeper inn i målet, han som ER Phillips når han vinner midtbanen. SÃ… KJÆRE LEEDSFAMILE: WE ARE LEEDS. WE ARE PROUD. SOMETHING IS CHANGING. CAN YOU FEEL IT TOO?

BEM
 

JacobScreek

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 1821
  • Total likes: 18
  • *** LEEDS UTD - the greatest team in the world***
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #1 på: Desember 04, 2016, 11:47:02 »
❤️❤️❤️ MOT ❤️❤️❤️
There's only ONE United - LEEDS UNITED!
MOT...

Tom S

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #2 på: Desember 04, 2016, 11:48:21 »
Herlig!
WE ARE LEEDS
COME ON LEEDS !!

B_Ød

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #3 på: Desember 04, 2016, 11:56:41 »
rørende vakkert!
Ups & Ups!!

Nørgaard

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #4 på: Desember 04, 2016, 12:06:04 »
Smukt skrevet  :) MOT!

In Monk we trust!!

Allanclarke

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #5 på: Desember 04, 2016, 12:19:40 »
Fantastisk skrevet! ❤❤❤

Hallgeir *

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #6 på: Desember 04, 2016, 12:38:20 »
Jeg kjenner meg absolutt igjen i mye av det som skrives her.

Nå er det vel snart 40 år siden jeg følte at helga var spolert etter et tap. Man blir fort ganske tykkhudet etter utallige nedturer.

Det er utvilsomt lettere å være fan slik som ståa er per dags dato.
Super Leeds since 1968

Blank_File

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #7 på: Desember 04, 2016, 12:53:09 »
We are back!

Andersen

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #8 på: Desember 04, 2016, 13:06:46 »
Flott skrevet ! Er vel sånn de fleste av oss har kjent det i mange år nå ! fortvilelse ved tap , høyt oppe ved seier , passe fornøyd å få med seg en pinne på tabellen ved uavgjort ! 4. plass på tabellen pr . dags dato er jo bare en drøm ! Måtte sesongen bare vedvare med fremgang , og at spekulasjonene om at et salg av klubben så og si er i boks ! AT vi kanskje får en ny italiensk eier , gjør ikke noe, den nye mulige eier virker som en fornuftig kar !     MOT !

Cannavaro

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #9 på: Desember 04, 2016, 13:48:12 »
Herlig skrevet og beskrevet.  Har vært Leeds siden ca 1972 selv, og det var Lorimer som også fyrte opp min interesse for klubben, og Bremner såklart.  Alltid kjent på hvordan helgen blir med eller uten seier for Leeds. Mye nedturer, og skal innrømme at det har vært lenge siden siste besøk på ER. Håper det blir igjen til våren, og at vi da kjemper om opprykk eller P/O.  Jeg er også enig i at dette laget har noe spesielt i seg, og det kan bli et lag for historien i Leeds, ikke umulig.  Det er en kvalitet og en vinnerkultur der som vi ikke har sett på lange tider.  Liker også at Monk er så sindig, snakker fornuftig og hausser ikke opp, men snakker om stadig utvikling, og vi har ennå ikke spilt vår beste kamp....Akkurat nå, idag så er det ikke så verst å være Leeds-fan, det går fremover, det er en positivitet der, en glød og entusiasme. Vi må bare nyte akkurat nuet og se frem til fortsettelsen.  Fremtiden ser bra ut, men vi vet ikke hvordan det ser ut - kom mai 2017.  Kanskje derfor Cellino ikke kan eie oss i 2017 (17 er jo ikke akkurat lykketallet hans.... ;D)....

M O T    Foreva Leeds
MFLU - Miracles For Leeds United

RoarG

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #10 på: Desember 04, 2016, 14:30:57 »
Herlig skrevet og beskrevet.  Har vært Leeds siden ca 1972 selv, og det var Lorimer som også fyrte opp min interesse for klubben, og Bremner såklart.  Alltid kjent på hvordan helgen blir med eller uten seier for Leeds. Mye nedturer, og skal innrømme at det har vært lenge siden siste besøk på ER. Håper det blir igjen til våren, og at vi da kjemper om opprykk eller P/O.  Jeg er også enig i at dette laget har noe spesielt i seg, og det kan bli et lag for historien i Leeds, ikke umulig.  Det er en kvalitet og en vinnerkultur der som vi ikke har sett på lange tider.  Liker også at Monk er så sindig, snakker fornuftig og hausser ikke opp, men snakker om stadig utvikling, og vi har ennå ikke spilt vår beste kamp....Akkurat nå, idag så er det ikke så verst å være Leeds-fan, det går fremover, det er en positivitet der, en glød og entusiasme. Vi må bare nyte akkurat nuet og se frem til fortsettelsen.  Fremtiden ser bra ut, men vi vet ikke hvordan det ser ut - kom mai 2017.  Kanskje derfor Cellino ikke kan eie oss i 2017 (17 er jo ikke akkurat lykketallet hans.... ;D)....

M O T    Foreva Leeds
Så det er derfor han er keen på å selge?
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

J-R

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #11 på: Desember 04, 2016, 14:54:51 »
MOT!

Budda

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #12 på: Desember 04, 2016, 15:10:31 »
MOT!


Sent from my iPhone using Tapatalk
Endre

Pettersen97

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #13 på: Desember 04, 2016, 16:27:24 »
MOT!! ;D
The Mighty Whites

GeirO

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #14 på: Desember 04, 2016, 20:29:57 »
MOT (til å rykke opp)
Fint innlegg, Erik. Du har vært supporter ett år mer enn meg, men kjenner meg igjen i det meste....
MOT

DenHviteYeboah

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #15 på: Desember 04, 2016, 21:32:53 »
Flott skrevet!
jeg må faktisk innrømme at jeg for første gang på 10 år føler en optimisme og tro på opprykk :)
Deilig og farlig samtidig....

Josch

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #16 på: Desember 04, 2016, 22:09:30 »
Ja. å ligge  4. plass er litt uvirkelig (vi har fantasert om 6. plassen i flere år nå,  ganske urealistisk) . Leeds SKAL opp i en av de kommende sesongene. Leeds er en gigant i England og hører til i toppserien!! Det er naturlig at vi ser Leeds spille i Premier League!

Det blir faktisk spennende å se hvor Leeds går når de har rykket opp. De fleste lag satser bare på å bli værende i toppdivisjonen pga pengene. Bare 6-7 lag tar sikte på europacup/CL spill. Hva med Leeds? Hvor ligger lista? Gape høyt eller legge stein på stein?

Cherry

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #17 på: Desember 04, 2016, 23:01:14 »
Dette innlegget satt midt i BrØstet :) takk for ett resyme' som også beskriver både barneskoletiden, lørdager med " Kurer`" - radio på øret, og slamring med dører hvis tap - men blid" som en lærke ved seier-lørdager :)
Glimrende skrevet.
Fan' siden 72' .... var Sniffer, Lorimer eller Mick Jones i friminuttet... Harvey når jeg sto i mål.
Det er ett sus 'av noe stort på gang, men som du skriver- vi tør ikke helt tro på dette... Det har noe med " hvor mange ganger man har blitt slått i bakken"....
Ved siden av kronikkene til Arve Fuglum så er dette det beste som er blitt skrevet på lang tid ;)
MOT
« Siste redigering: Desember 06, 2016, 10:24:18 av Cherry »
 

Cary

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #18 på: Desember 04, 2016, 23:55:59 »
Spanderer mitt 2. innlegg på erik4england! Strålende oppsummert! Jeg tror vi er mange som matcher deg på alder og opplevelser gjennom årtier med Super Leeds! Hemmeligheten ligger i at (de få) oppturene i sum skal oppleves sterkere enn de (mange) nedturene! Gleden ved denne sesongstarten må føles for å forstå hvorfor vi holder ut....... Fantastisk å se hvordan laget jobbet etter 1-0 ledelsen i helgen. Tidligere ble vi overkjørt når vi ledet 1-0, nå lot vi ikke Villa få låne ballen uten at vi hadde minst to spillere som presset og taklet ballfører! MOT FOR LIFE

FredRaw

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #19 på: Desember 05, 2016, 08:20:20 »
Godt skrevet! Føler det slik selv, gleden og ikke minst rusen over å se et Leeds som spiller underholdende fotball er bare HELT fantastisk! Kan ikke settes ord på denne følelsen egentlig.... MOT!!!!!!!
Voluptas nobilissima gaudium intellegendi est.

- Leonardo Da Vinci -

TallyHo

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #20 på: Desember 05, 2016, 12:43:36 »
Hear hear !
Min jomfrukamp: 18.05.76
Viking- Leeds United  0-1    Tilsk. 9.429. 
Mc. Niven 22 min. Banens beste; Billy Bremner.   
Etter at Leeds United hadde fått sitt honorar satt Viking igjen med kr. 50 i overskudd til tross for 9.429 på tribunen.

sveifors

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #21 på: Desember 05, 2016, 13:10:05 »

Glory Glory Leeds United, MOT
Sveifors

Always look on the LEEDS side of life

eros

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #22 på: Desember 05, 2016, 16:20:59 »
Godt skrevet! Er selv fan siden fatter kom hjem med drakt og bag i 76". Har vært Bremner og Lorimer i barndommen, og har nå en sønn på 23 som er Leeds fan.  Eldstedatteren min er også på glid, og samboeren sitter og ser ofte på kamp ved siden av meg i sofaen eller på turer til ER.

MOT


Sent from my iPhone using Tapatalk

Therese

  • På juniorlaget
  • ***
  • Innlegg: 724
  • Total likes: 0
  • Jeg husker den dagen da Leeds slo Manu, jeg.
    • MSN Messenger - leggernikkeut@hotmail.com
    • Vis profil
    • http://terratveit.blogspot.com/
Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #23 på: Desember 05, 2016, 21:30:28 »
 :D som relativt ung fan, så er detta moro! vært noen røffe år...
Years after the Chernobyl accident and am I the only one that’s disappointed? Still no superheroes.

erik4england

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #24 på: Desember 06, 2016, 10:07:25 »
TUSEN TAKK til dere som har tatt dere tid til å gi så hyggelige tilbakemeldinger :)

Jeg skrev dette en søndag formiddag da jeg egentlig skulle gjort helt andre ting. Det var bare en følelse av noe nytt, som om noen hadde blåst i glørne, og jeg fysisk kjente at "var det sånn det egentlig føltes?" Det sier jo noe om hva vi alle har vært igjennom som Leedssupportere i disse årene, allikevel er det jo ikke noe vi heller vil være enn nettopp det: LEEDS. Jeg så rundt meg, og overalt observerte jeg tegn på at mange måtte føle det samme som meg.

Det var DETTE jeg ville dele med noen som jeg visste ville forstå. Takk for at dere hørte på. Det gjør meg bare enda stoltere av å være Leeds, fordi, igjen, det er det vi er. Om vi sier at vi 'heier' på Leeds så må det være årets understatement. Vi 'heier' ikke. Vi ER Leeds, enten vi bor her eller der, ung eller gammel. Vi mener det og vi er stolte av det, OG resten av fotballverden respekterer oss for dette; de liker oss ikke, men de respekterer oss. WE ARE LEEDS! Now isn't that a good feeling, after all?

MOT, and take care
erik4England
 

B_Ød

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #25 på: Desember 06, 2016, 11:22:00 »
TUSEN TAKK til dere som har tatt dere tid til å gi så hyggelige tilbakemeldinger :)

Jeg skrev dette en søndag formiddag da jeg egentlig skulle gjort helt andre ting. Det var bare en følelse av noe nytt, som om noen hadde blåst i glørne, og jeg fysisk kjente at "var det sånn det egentlig føltes?" Det sier jo noe om hva vi alle har vært igjennom som Leedssupportere i disse årene, allikevel er det jo ikke noe vi heller vil være enn nettopp det: LEEDS. Jeg så rundt meg, og overalt observerte jeg tegn på at mange måtte føle det samme som meg.

Det var DETTE jeg ville dele med noen som jeg visste ville forstå. Takk for at dere hørte på. Det gjør meg bare enda stoltere av å være Leeds, fordi, igjen, det er det vi er. Om vi sier at vi 'heier' på Leeds så må det være årets understatement. Vi 'heier' ikke. Vi ER Leeds, enten vi bor her eller der, ung eller gammel. Vi mener det og vi er stolte av det, OG resten av fotballverden respekterer oss for dette; de liker oss ikke, men de respekterer oss. WE ARE LEEDS! Now isn't that a good feeling, after all?

MOT, and take care
erik4England

yeah....what he said!! ;)
Ups & Ups!!

Johnoen

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #26 på: Desember 06, 2016, 11:30:15 »
Shit - jeg fikk nesten tårer i øynene jeg - en herlig artikkel. Har vært fan like lenge som deg - og det har vært mange nedturer . Men nå er det noe på gang. MOT.

clarke

Sv: Flere som kjenner det samme? MÃ… dele dette.
« Svar #27 på: Desember 07, 2016, 18:43:31 »
Veldig bra Erik!!! Vi er mange som har det sånn. Godt å få tårer i øynene av og til - av glede!!!! Kjente det godt utover i kampen mot Liverpool - selv om det ble tap var jeg veldig stolt av å være LEEDS! Guttungen på 16 sier han holder med Barca...innerst inne er han nok Leeds han også selv om han knapt har turt å si dette høyt i oppveksten. Detta blir bra!!!
SuperLeeds