Skrevet av Emne: Ex-Manager / Head coach: Marcelo Bielsa  (Lest 400481 ganger)

0 medlemmer og 4 gjester leser dette emnet.

Annesj

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #540 på: August 24, 2018, 08:21:09 »
Jeg er MEGET bekymret for no new defenders. MEGET!!! MEN Bielsa har fortjent å gjøre som han vil å så får bare stole på at vurderingen han gjør er riktig. Som han sier. Han kan gjøre feil han p. Time will show. Fortsatt bekymret for stopperplass.
Marching on together
We're gonna see you win (na, na, na, na, na, na)
We are so proud
We shout it out loud
We love you Leeds - Leeds - Leeds

Sterland

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #541 på: August 24, 2018, 09:36:37 »
Jeg er MEGET bekymret for no new defenders. MEGET!!! MEN Bielsa har fortjent å gjøre som han vil å så får bare stole på at vurderingen han gjør er riktig. Som han sier. Han kan gjøre feil han p. Time will show. Fortsatt bekymret for stopperplass.
Helt enig! Så lenge resultatene er bra, blir han geniforklart, men får vi 3-4 resultater under pari på rappen blir det nok et helvete.. Skulle gjerne sett vi hentet inn en klassestopper, og gjerne en ving som kunne utfordret Alioski/Hernadez/Harrison

stian

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #542 på: August 24, 2018, 10:32:54 »
Hvis Bielsa har tro på en skadefri Shaughnessy bør han i alle fall benytte alle muligheter til å la ham komme inn i de kommende kampene. Håper (men tviler) på at en matchfit Shaughnessy har det som skal til for å være den fjerde stopperen på A-laget.

Xern

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #543 på: August 24, 2018, 11:02:50 »
Hvis Bielsa har tro på en skadefri Shaughnessy bør han i alle fall benytte alle muligheter til å la ham komme inn i de kommende kampene. Håper (men tviler) på at en matchfit Shaughnessy har det som skal til for å være den fjerde stopperen på A-laget.
Han gjorde det jo ganske godt i de kampene han spilte som midtstopper ifjor, tviler på at Bielsa skulle gjort fyren noe dårligere enn Christiansen klarte å få til. Har troen på Shaughnessy jeg!
Noen mennesker tror at fotball gjelder liv eller død. Jeg liker ikke den innstillingen. Det er atskillig mer alvorlig enn som så. - Bill Shankly

Killa

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #544 på: August 24, 2018, 17:47:31 »
https://thisisfutbol.com/2018/08/blogs/mexico-want-leeds-manager-marcelo-bielsa/

Er dette bare BS eller noe vi bør være bekymret for?

ibster

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #545 på: August 24, 2018, 18:22:46 »
https://thisisfutbol.com/2018/08/blogs/mexico-want-leeds-manager-marcelo-bielsa/

Er dette bare BS eller noe vi bør være bekymret for?

Det er ikke BS men jeg mener å ha lest at det ikke skjer fordi Bielsa vil være i Leeds.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #546 på: August 24, 2018, 18:30:55 »
https://thisisfutbol.com/2018/08/blogs/mexico-want-leeds-manager-marcelo-bielsa/

Er dette bare BS eller noe vi bør være bekymret for?

Det er ikke BS men jeg mener å ha lest at det ikke skjer fordi Bielsa vil være i Leeds.
Da denne historien dukket opp i begynnelsen av denne uken var det også snakk om at Leeds hadde satt et skyhøyt beløp for at noen i det hele skulle kunne snakke med ham, så Mexico så på beløpet og trakk seg stille og forsiktig tilbake. :) 
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #547 på: August 25, 2018, 19:24:04 »
Adam Pope

Alioski says the work never stops. They were in training 12.30pm after Swansea & will be back again tomorrow. He says Bielsa is unique & talked of the respect & help he gives to all, wherever it be in his coaching or tidying up the dressing room. #lufc

 :D
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #548 på: August 26, 2018, 09:21:46 »
Bielsa Mind Games

Psyching out your opponents by being cool

Marcelo Bielsa’s comments about Crespo this week (which I still do not understand) got me thinking about the psychology of motivation.

Bielsa’s comment of not celebrating goals, or wins, out of respect for the other team’s coach twanged a string or two about what I’d previously learnt about motivation and control.

This essay uses a Time Magazine article as a backbone for some thoughts about why he might act as he does and why he may have a different side to come. http://time.com/82905/how-to-be-cool-5-research-backed-tips/

1/ Be Cool – do Less

Being Cool means don’t try too hard. Trying hard is very effective in life and especially in relationships so why NOT try hard?

By not trying, Cool people signal, “I’m so smooth, I don’t have to try to get what I want”.

Can you imagine James Bond fidgeting? He doesn’t tug at his clothing, bob his head, or twitch his shoulders. He doesn’t hem or haw before he speaks. Bond is the quintessential cool, calm, and collected character.
This kind of high-status, high-confidence body language is characterized by how few movements are made. Composed people exhibit a level of stillness, which is sometimes described as poise. They avoid extraneous, superfluous gestures such as fidgeting with their clothes, their hair, or their faces, incessantly nodding their heads, or saying “um” before sentences.

However, and this is a very big however, this only works if you are actually getting what you want. I’ve been taught that you should try extremely hard, much harder than your opposition, in preparation but as soon as the whistle blows and you have no real input you can then act Cool and appear to not try hard.

2/ Confidence

Combine “doing less” with supreme confidence and you have the essence of Cool.

Researchers led by Ilan Dar-Nimrod gave people a course in charisma and one of the factors that produced results was acting confidently.

This research shows that exhibiting self-esteem and confidence is sexy but appearing stressed is not. For men, modesty can actually be a negative linked to weakness.

3/ Break the rules

People who are Cool are NOT oblivious to proper behaviour, in fact, they are socially savvy, but they deliberately break the rules when it benefits them.

Rebelliousness was found to be a key component of Cool – breaking the rules makes you appear powerful.

4/ Body Language needed to appear Cool

Don’t let your hands fidget. Don’t I bite your lip. Don’t nod too much. Keep your speech slow enough. You get the idea!

By feeling Cool on the inside, your body language will reflect Cool.

5/ Warning: Being Cool isn’t always the best

Being cool may be a positive but don’t assume it’s the best attitude for all situations. There is no single perfect way to be.

Being distant creates intrigue but the power of showing interest in others has been scientifically validated over and over again.

Sometimes being an outright prat pays big dividends. Stories of Alex Ferguson and his histrionics in the dressing room are plentiful.

Ironically, so does vulnerability. Bielsa’s apology to Crespo comes to mind.

Conclusion

While seeming to be detached and calm has its benefits for powerful men, so does being very enthusiastic or a domineering prat or even a vulnerable friend.

The situation determines which should be used.

I suspect, and hope, that Bielsa has a side to him that we don’t need to see on the touchline and hope none of our players do either!

Mike Thornton 25/8/2018

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

RoarG

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #549 på: August 26, 2018, 14:54:44 »
Bielsa: "I'm very happy with the results". Det er vi også, Marcelo.  :) :) :)
https://www.leedsunited.com/news/team-news/23746/marcelo-bielsa-i-am-happy-about-the-results
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #550 på: August 26, 2018, 23:56:02 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Bromancer

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #551 på: August 27, 2018, 12:28:39 »
Noen som vet når det er pressekonferanse (Carabao cup)?

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #552 på: August 27, 2018, 18:46:24 »



Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #553 på: August 27, 2018, 18:57:04 »
Marcelo har skjønt det :)



RyanC
@RyanLUFC92
 2h2 hours ago
Ah Jesus my Heart!!
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #554 på: August 29, 2018, 22:51:44 »
M Bielsa

"Atacar mucho y luego recuperarla con la ilusión de volver a atacar".

"Attack mye og deretter gjenopprette det med illusjonen om å angripe igjen."

 8)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Hallgeir *

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #555 på: September 01, 2018, 15:51:58 »
I hjemmeprogrammet v. Preston, er det et foto av Bielsa, sittende på huk, og Pep Guardiola stående et stykke bak.

Kommentaren lyder:

"The best manager in the world and Pep Guardiola".  8)
Super Leeds since 1968

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #556 på: September 01, 2018, 16:08:24 »
I hjemmeprogrammet v. Preston, er det et foto av Bielsa, sittende på huk, og Pep Guardiola stående et stykke bak.

Kommentaren lyder:

"The best manager in the world and Pep Guardiola".  8)


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #557 på: September 04, 2018, 16:30:49 »
Pontus om Bielsa på forbollskanalen.se

Jansson om viktfixeringen i Leeds - har slutat dricka alkohol: "Ligger man inte rätt får man knappt träna"


Inför säsongen tog Marcelo Bielsa över som tränare i Leeds. Den argentinske tränaren, som har lett landslag som Argentina och Chile och klubblag som Lazio och Marseille, har på kort tid satt sin prägel på det engelska laget som efter sex omgångar leder The Championship.

Nu berättar Pontus Jansson om sin nye tränares metoder och vad han hittills har lärt sig.

- Det är otroligt mycket nytt och det är väldigt lärorikt. Man lär sig något nytt varje dag. Otroligt krävande. Långa dagar, intensiva träningar. Men det har gett resultat. Om du tittar på elvan som har spelat nu i början så är det exakt samma spelare som från förra året utan alla nyförvärv har i princip suttit på bänken och väntat i och med att alla kom in så sent, och samma med mig. Så att göra det här med spelarna som var där förra året och som i princip var ett lag på nedre halvan till att nu leda serien och spela bra fotboll, han ska såklart ha kredd, säger Jansson.

Hur är det med så långa dagar som han vill ha?
- Ja första veckan jag kom tillbaka så fick jag nästan en chock. Då var man där nio på morgonen och var hemma vid fem-sex på kvällen, och det är man inte van vid som fotbollsspelare. Det var en chock. Men nu har det lugnat sig eftersom vi har så mycket matcher.

- Sedan för min egen del fysiskt så är det en otrolig skillnad. Jag har gått ner fyra kilo och tappat väldigt mycket i kroppsfett vilket för honom i princip är starten för att få börja spela. Ligger man inte rätt viktmässigt så får man knappt träna. Det är invägning varje morgon, ligger du inte rätt där så får du höra det.

Tyckte han att du låg över när du kom tillbaka?
- Nej, men jag fick ju tillsägelse på semestern när jag satt med öl hemma i trädgården, att jag ska väga si och så när jag kommer tillbaka. Så jag fick en liten chock då. Men jag satte igång direkt och började träna med Malmö och kom tillbaka i bra skick.

Känner du dig lättare och starkare?
- Ja, mycket. Det är en otrolig skillnad. För att vara så stor som jag är och tappa de här kilona, det gör skillnad. Man kanska har varit lite lat innan, men jag tycker ändå att jag har varit noga under min karriär med mat och kost, men det man har lärt sig här nu att man kan tappa med ännu mer noggrannhet så är det stor skillnad.

Styrs det mycket av klubben och av Bielsa?
- Ja det är han och hans staff som sköter detta. Det är invägning varje morgon och invägning innan match och efter match. Man tummar inte på någonting.

Finns det ingen risk att det blir en viktfixering?
- Jo lite har det faktiskt blivit. Man tänker på allt. Vad du än äter och vad du än dricker så tänker man på det. För mig tror jag att alkoholen är det som har gjort att jag har tappat nu. Man brukar ta en öl efter match och njuta, men det har jag tagit bort här nu, så jag tror att det är det som har hjälp mest om jag ska vara ärlig.

- Men det är allt man gör, allt man äter, maten vi har på anläggningen är otroligt bra och klubben är noga med det. Man tummar inte på något och det har gett resultat. Det är glädjande.

Förra säsongen var Pontus Jansson given i laget, men med Bielsa som tränare har han inte varit lika given hittills utan det har blivit en start och två inhopp.

- För egen del har det varit väldigt hektiskt. Kom in tre dagar innan säsongen började och blev tillsagd att inte göra något efter VM utan att jag skulle komma tillbaka och ta det därifrån och köra igång. Men mycket nytt, mycket nytt folk, det kändes nästan som att jag hade skrivit på för en ny klubb när jag kom tillbaka, säger han.

- Men laget har fått en bra start och det är jag såklart glad för. Nu är det bara för mig att steppa in och börja spela och så ska det nog bli ännu bättre.

Spelmässigt då, har det varit en stor omställning med Bielsa?
- Det har också varit otroligt lärorikt. Nya saker varje dag. Det är otroligt krävande även som mittback. Som mittback i Championship springer du väl i snitt nio kilometer per match, nu senaste matcher hade jag sprungit elva och en halv kilometer. Så det är en otrolig skillnad i hur han vill spela, i hur han vill ha sina försvarare.

- Men det är saker som jag kommer att ta med mig under resten av min karriär, förhoppningsvis som tränare sedan i framtiden också. Det är bara en månad ungefär men jag har lärt mig otroligt mycket. Men sedan kanske han inte är den personen som man pratar med mest av alla. Det finns både för- och nackdelar.

Hur är han som person?
- Väldigt sluten. Jag tror inte att jag har pratat med honom än om jag ska vara ärlig. Jag har fått några utskällningar bara, det är allt. Annars vill han ha en distans till sina spelare, det får man köpa. Hade jag varit tränare så hade inte jag haft det så, men alla tränare har sin stil och det är bara att köpa det. Sedan har han andra i sin staff som sköter det här vardagliga snacket och så. Sedan är det ju också förståligt eftersom han inte kan flytande engelska.

Är det mentalt tufft med det ledarskapet?
- Jag har ju alltid gillat att ha en nära relation med min tränare och bolla idéer och så. Så för mig har det också varit en omställning. Men man lär sig hela tiden nya saker. Jag hade föredragit att ha en nära relation med tränaren men nu är det så här. Det finns för- och nackdelar med allt. Men det har varit mentalt även för mig, nu har jag inte spelat heller och det har såklart också varit jobbigt när man inte har fått en motivering. Jag fattar det själv i och med att jag kom tillbaka så sent, men du har inte fått höra det och då blir det extra jobbigt att sitta bredvid.

- Men sedan är man ju mer och mer glad för att laget går bra ju äldre man blir, och tänker kanske inte lika mycket på sig själv. Men det har varit krävande för egen del. Man blir lätt frustrerad när man inte är i centrum och spelar och skiner varje match. Men sådan är fotbollen, det gäller bara att vara stark och det vet jag att jag är, så det är bara att kriga på.

Hur märker ni av att det är Bielsa-feber, det kollas ju till och med på Championship i Chile och Argentina nu?
- Ja det är en otrolig hysteri kring honom. Folk reser till matcherna bara för att kolla på honom. Det säger en del. Jag är glad att jag får jobba med honom på ett så här nära håll som jag får göra och att jag får lära mig så otroligt mycket. Det finns mycket influenser som man kan ta med sig.

Vad har varit största omställningen för dig i sättet han vill spela på?
- Det är väldigt mycket man-man-inriktat, anpassa sig väldigt mycket till motståndare. Analyserar allt in i minsta lilla detalj. Så för min egen del är det att det blir mycket man-man, men det gör inget eftersom jag är van vid det från Italien. Så för mig har det inte varit så stor omställning men det har det nog varit för de andra.

- Jag har sett den här Manchester City-dokumenteren om hur Pep Guardiola jobbar och det här är otroligt likt hur Bielsa gör. Sedan vet jag inte vem som har snott av vem, nädå, men det är otroligt likt i influenser.

 :)
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #558 på: September 04, 2018, 16:44:42 »
Pontus om Bielsa på forbollskanalen.se

Jansson om viktfixeringen i Leeds - har slutat dricka alkohol: "Ligger man inte rätt får man knappt träna"


Inför säsongen tog Marcelo Bielsa över som tränare i Leeds. Den argentinske tränaren, som har lett landslag som Argentina och Chile och klubblag som Lazio och Marseille, har på kort tid satt sin prägel på det engelska laget som efter sex omgångar leder The Championship.

Nu berättar Pontus Jansson om sin nye tränares metoder och vad han hittills har lärt sig.

- Det är otroligt mycket nytt och det är väldigt lärorikt. Man lär sig något nytt varje dag. Otroligt krävande. Långa dagar, intensiva träningar. Men det har gett resultat. Om du tittar på elvan som har spelat nu i början så är det exakt samma spelare som från förra året utan alla nyförvärv har i princip suttit på bänken och väntat i och med att alla kom in så sent, och samma med mig. Så att göra det här med spelarna som var där förra året och som i princip var ett lag på nedre halvan till att nu leda serien och spela bra fotboll, han ska såklart ha kredd, säger Jansson.

Hur är det med så långa dagar som han vill ha?
- Ja första veckan jag kom tillbaka så fick jag nästan en chock. Då var man där nio på morgonen och var hemma vid fem-sex på kvällen, och det är man inte van vid som fotbollsspelare. Det var en chock. Men nu har det lugnat sig eftersom vi har så mycket matcher.

- Sedan för min egen del fysiskt så är det en otrolig skillnad. Jag har gått ner fyra kilo och tappat väldigt mycket i kroppsfett vilket för honom i princip är starten för att få börja spela. Ligger man inte rätt viktmässigt så får man knappt träna. Det är invägning varje morgon, ligger du inte rätt där så får du höra det.

Tyckte han att du låg över när du kom tillbaka?
- Nej, men jag fick ju tillsägelse på semestern när jag satt med öl hemma i trädgården, att jag ska väga si och så när jag kommer tillbaka. Så jag fick en liten chock då. Men jag satte igång direkt och började träna med Malmö och kom tillbaka i bra skick.

Känner du dig lättare och starkare?
- Ja, mycket. Det är en otrolig skillnad. För att vara så stor som jag är och tappa de här kilona, det gör skillnad. Man kanska har varit lite lat innan, men jag tycker ändå att jag har varit noga under min karriär med mat och kost, men det man har lärt sig här nu att man kan tappa med ännu mer noggrannhet så är det stor skillnad.

Styrs det mycket av klubben och av Bielsa?
- Ja det är han och hans staff som sköter detta. Det är invägning varje morgon och invägning innan match och efter match. Man tummar inte på någonting.

Finns det ingen risk att det blir en viktfixering?
- Jo lite har det faktiskt blivit. Man tänker på allt. Vad du än äter och vad du än dricker så tänker man på det. För mig tror jag att alkoholen är det som har gjort att jag har tappat nu. Man brukar ta en öl efter match och njuta, men det har jag tagit bort här nu, så jag tror att det är det som har hjälp mest om jag ska vara ärlig.

- Men det är allt man gör, allt man äter, maten vi har på anläggningen är otroligt bra och klubben är noga med det. Man tummar inte på något och det har gett resultat. Det är glädjande.

Förra säsongen var Pontus Jansson given i laget, men med Bielsa som tränare har han inte varit lika given hittills utan det har blivit en start och två inhopp.

- För egen del har det varit väldigt hektiskt. Kom in tre dagar innan säsongen började och blev tillsagd att inte göra något efter VM utan att jag skulle komma tillbaka och ta det därifrån och köra igång. Men mycket nytt, mycket nytt folk, det kändes nästan som att jag hade skrivit på för en ny klubb när jag kom tillbaka, säger han.

- Men laget har fått en bra start och det är jag såklart glad för. Nu är det bara för mig att steppa in och börja spela och så ska det nog bli ännu bättre.

Spelmässigt då, har det varit en stor omställning med Bielsa?
- Det har också varit otroligt lärorikt. Nya saker varje dag. Det är otroligt krävande även som mittback. Som mittback i Championship springer du väl i snitt nio kilometer per match, nu senaste matcher hade jag sprungit elva och en halv kilometer. Så det är en otrolig skillnad i hur han vill spela, i hur han vill ha sina försvarare.

- Men det är saker som jag kommer att ta med mig under resten av min karriär, förhoppningsvis som tränare sedan i framtiden också. Det är bara en månad ungefär men jag har lärt mig otroligt mycket. Men sedan kanske han inte är den personen som man pratar med mest av alla. Det finns både för- och nackdelar.

Hur är han som person?
- Väldigt sluten. Jag tror inte att jag har pratat med honom än om jag ska vara ärlig. Jag har fått några utskällningar bara, det är allt. Annars vill han ha en distans till sina spelare, det får man köpa. Hade jag varit tränare så hade inte jag haft det så, men alla tränare har sin stil och det är bara att köpa det. Sedan har han andra i sin staff som sköter det här vardagliga snacket och så. Sedan är det ju också förståligt eftersom han inte kan flytande engelska.

Är det mentalt tufft med det ledarskapet?
- Jag har ju alltid gillat att ha en nära relation med min tränare och bolla idéer och så. Så för mig har det också varit en omställning. Men man lär sig hela tiden nya saker. Jag hade föredragit att ha en nära relation med tränaren men nu är det så här. Det finns för- och nackdelar med allt. Men det har varit mentalt även för mig, nu har jag inte spelat heller och det har såklart också varit jobbigt när man inte har fått en motivering. Jag fattar det själv i och med att jag kom tillbaka så sent, men du har inte fått höra det och då blir det extra jobbigt att sitta bredvid.

- Men sedan är man ju mer och mer glad för att laget går bra ju äldre man blir, och tänker kanske inte lika mycket på sig själv. Men det har varit krävande för egen del. Man blir lätt frustrerad när man inte är i centrum och spelar och skiner varje match. Men sådan är fotbollen, det gäller bara att vara stark och det vet jag att jag är, så det är bara att kriga på.

Hur märker ni av att det är Bielsa-feber, det kollas ju till och med på Championship i Chile och Argentina nu?
- Ja det är en otrolig hysteri kring honom. Folk reser till matcherna bara för att kolla på honom. Det säger en del. Jag är glad att jag får jobba med honom på ett så här nära håll som jag får göra och att jag får lära mig så otroligt mycket. Det finns mycket influenser som man kan ta med sig.

Vad har varit största omställningen för dig i sättet han vill spela på?
- Det är väldigt mycket man-man-inriktat, anpassa sig väldigt mycket till motståndare. Analyserar allt in i minsta lilla detalj. Så för min egen del är det att det blir mycket man-man, men det gör inget eftersom jag är van vid det från Italien. Så för mig har det inte varit så stor omställning men det har det nog varit för de andra.

- Jag har sett den här Manchester City-dokumenteren om hur Pep Guardiola jobbar och det här är otroligt likt hur Bielsa gör. Sedan vet jag inte vem som har snott av vem, nädå, men det är otroligt likt i influenser.

 :)

Noe jeg digger med landslagspauser nå for tiden, er at vi får skikkelige intervjuer med Pontus.

Dette her var 'ekte vare' fra Pontus, slik jeg ser det. :)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #559 på: September 05, 2018, 12:38:20 »
Leeds United: The stats prove the effect Bielsa is having on United

Phil Hay
Published: 05:53 Wednesday 05 September 2018
Head coach Marcelo Bielsa is famed for his style of pressing and passing football and the figures from United’s first six games show how his transformation of Leeds is well underway. Phil Hay reports.


Expected goals is a fairly new addition to the ream of statistical data devoured by football clubs after every game.

 Leeds United head coach Marcelo Bielsa.
Leeds United head coach Marcelo Bielsa.
The algorithm, which rates the quality of chances created over the course of 90 minutes, is a measure of sustainability and a means of telling if a club’s results on paper match the standard of their performances.

Overall analysis goes deeper again and Marcelo Bielsa’s view of the first month of the season was never going to based on a Championship table showing Leeds United at the head of the field. The division after six games might make him the first Leeds boss in eight years, and only the second since the Football League was rebranded in 2004, to win the manager-of-the-month award but the numbers supporting United’s results are a better indicator of the impact his coaching has had.

After Friday’s goalless draw with Middlesbrough, a result which left Leeds unbeaten with 14 points and a goal difference of plus 10, Bielsa called the club’s start “satisfactory”. His players have come to learn quickly that he is hard to please – Pontus Jansson spoke last week of a one-and-a-half hour meeting on the back of a 2-2 draw at Swansea City in which the Argentinian “almost killed us” – but August played out as Bielsa intended: high on quality, low on errors and displaying all the traits associated with his fabled philosophy.

Over six matches Leeds have out-passed every club in the Championship, with a thousand more already than Middlesbrough. Their completion rate of 79 per cent is top of the pile and their dedication to short passing has been absolute: more accurate than all 23 rival teams and making up 83 per cent of the exchanges of possession between Bielsa’s players. Bielsa promised to produce a squad of “protagonists”, and squad who “take the game by the scruff of the neck and have time with possession on the ball rather than fighting to win it back”, and he has been as good as his word so far. At at average of 56 per cent, Leeds have dominated possession more thoroughly than anyone else in their division.

Pontus Jansson

Bielsa’s preferred tactics were wholly dependent on statistics like that. The open, ambitious football he visualised was at the mercy of his players’ ability to pass religiously and trust in that passing to cut the opposition apart. Twelve of United’s 14 league goals have come from open play, including all nine of those scored away from home. They have registered more goals from open play than 20 other Championship clubs have scored in total. An expected goals calculation of 1.2 per match vindicates Bielsa comment that Leeds have “things to improve” and they hit a wall against Middlesbrough, discovering that Tony Pulis’ defence were as disciplined as their record suggested. But the same idea was there: twice as many passes as Boro over the course of the fixture and an attitude contrasting with those of a team whose goalkeeper, Darren Randolph, sent all but one of his 28 clearances long. In what was a predictable clash of cultures, Pulis found a way of negating Leeds and keeping them at arm’s length.

There were moments, as Pulis said afterwards, when more precision or better decision-making – particularly from a tiring Mo Besic – would have caused Leeds trouble when pockets of space appeared but there is a balance to Bielsa’s strategy which contradicts his ‘El Loco’ nickname and the presumption of a carefree attitude. Bielsa’s side have been audacious without being reckless, piecing together attacks intelligently and avoiding the sort of wide-open displays that could cast Bielsa as Kevin Keegan. Only Pulis has a tighter defence than his and while Leeds tick so many boxes in an attacking sense – most assists in the league, fourth in the production of key passes – they are limiting opposition chances as well as any team bar Brentford and keeping the expected goals against tally to exactly one a game. To date, in the Championship, Bielsa’s side have conceded just twice from open play.

On a basic level there is little separating United’s league position from that held by Thomas Christiansen’s squad after six matches of last season. Both tables showed four wins, two draws, 14 points and a goal difference of 10. What resonates with Bielsa is the fact that his style – one he transmits openly and allows the watching world to dissect – has kicked in so impressively and in so little time. His in-depth analysis of United’s matches last season allowed him to make more than a standing start in June but even he must be quietly pleased with the way his team have developed: not merely recording wins and gathering points but doing so in the way he demanded.

It adds a strand to the debate over whether Leeds can sustain Bielsa’s tactics for 10 months; of whether August has teed up a fine year ahead or whether this time of year will be the flash in the pan it became under Christiansen. It is, as Bielsa said himself, a small window to draw conclusions in but the areas of performance where Leeds score highly, the aspects of their play that have yielded results and the way in which it all tallies with Bielsa’s long-held philosophy prove that the 63-year-old is not winging it. This is the football Bielsa sought, delivered by players he specifically chose to use. Some in the Championship are questioning if this heady start will last. Perhaps they should be asking how much better it could get.

Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #560 på: September 06, 2018, 23:59:07 »
Leeds under Bielsa i august:


Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

RoarG

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #561 på: September 07, 2018, 07:11:59 »
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Cherry

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #562 på: September 07, 2018, 08:42:01 »
Bielsa månedens manager for august. Selvsagt.
https://www.efl.com/news/2018/september2/manager-of-the-month-marcelo-bielsa/

....men ville ikke bli tatt bilde av med prisen :-)
 

Leedsfan

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #563 på: September 07, 2018, 09:10:39 »
Bielsa månedens manager for august. Selvsagt.
https://www.efl.com/news/2018/september2/manager-of-the-month-marcelo-bielsa/

....men ville ikke bli tatt bilde av med prisen :-)

For en herlig type....
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

ibster

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #564 på: September 07, 2018, 09:18:18 »
Sky Sports’ EFL pundit Don Goodman said: “What an impact Bielsa has made at Leeds United. After last year’s great start under Garry Monk, the fans won’t yet be getting carried away, but there is the sense that this team is different.

“

Herlige skussmål fra Goodman der. Litt underlig at han som profesjonell pøndit ikke fikk meg seg at Monk forlot skuta ved slutten av forrige sesong.  ::)

Killa

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #565 på: September 07, 2018, 10:34:50 »
Sky Sports’ EFL pundit Don Goodman said: “What an impact Bielsa has made at Leeds United. After last year’s great start under Garry Monk, the fans won’t yet be getting carried away, but there is the sense that this team is different.

“

Herlige skussmål fra Goodman der. Litt underlig at han som profesjonell pøndit ikke fikk meg seg at Monk forlot skuta ved slutten av forrige sesong.  ::)

Eventuelt den sesongen før der..... ;-)

ibster

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #566 på: September 07, 2018, 11:36:16 »
Sky Sports’ EFL pundit Don Goodman said: “What an impact Bielsa has made at Leeds United. After last year’s great start under Garry Monk, the fans won’t yet be getting carried away, but there is the sense that this team is different.

“

Herlige skussmål fra Goodman der. Litt underlig at han som profesjonell pøndit ikke fikk meg seg at Monk forlot skuta ved slutten av forrige sesong.  ::)

Eventuelt den sesongen før der..... ;-)

Hehehe. Foregående skulle det stått.

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #567 på: September 07, 2018, 14:57:21 »
Lufcdata

Marcelo Bielsa becomes the first Leeds manager to win the @SkybetChamp Manager of the Month award since Simon Grayson in December 2010.

The fact the he declined to take a photo with the trophy speaks volumes about his humble nature. The end goal is all that matters to him.





#sidebeforeself
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Jon R

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #568 på: September 07, 2018, 17:02:00 »
Sky Sports’ EFL pundit Don Goodman said: “What an impact Bielsa has made at Leeds United. After last year’s great start under Garry Monk, the fans won’t yet be getting carried away, but there is the sense that this team is different.

“

Herlige skussmål fra Goodman der. Litt underlig at han som profesjonell pøndit ikke fikk meg seg at Monk forlot skuta ved slutten av forrige sesong.  ::)
Goodman er et hatobjekt på WACCOE, kanskje dels på grunn av sin uvitenhet og ignoranse.
Jon R.

Promotion 2010

Sv: Manager / Head coach: Marcelo Bielsa
« Svar #569 på: September 09, 2018, 19:03:13 »
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973