Skrevet av Emne: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?  (Lest 12976 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kato

Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« på: Desember 28, 2018, 08:55:41 »
10 poeng ned til 4. plass, 6 poeng til play-off, og 7 strake seire på rad. De aller fleste piler peker rett til Premier League. Men er det kanskje tid for litt kritisk vurdering rundt den fantastiske tabellsituasjonen?

1. Flytsone

Vi er i en eventyrlig flytsone for tiden. 4 poeng ekstra hentet dypt inne i overtiden bare de to siste kampene. Vi dominerer ofte spillemessig, skaper sjanser, men 6 av de siste 7 kampene har vi vunnet med ett mål. Det betyr at marginene er små. Den flytsonen tror jeg ikke varer evig. Eksempelvis overtidsmålene føler jeg har en evne til å jevne seg ut over tid.

2. Bruk av stallen

Jeg kjøper argumentasjonen med at spillerne blir bedre og bedre trent for hver kamp. Men det er STOR belastning på mange. Stallen virker tynn, og skadene kommer og går. Brown og Bamford er store usikkerhetsmomenter. Det er grenser for hvor mye vi kan hente fra U-23 uten at det påvirker oss sportslig. 22 kamper igjen, og et av svært få spørsmålstegn ved Bielsa er håndteringen av den lange sesongen i championship. Han er ikke spesielt glad i rotasjon, må vi betale noe for det utover våren? I så måte har vel FA-cupen aldri vært mindre interessant enn akkurat denne sesongen.

3. For avhengige av Roofe på topp?

Patrick Bamford blir som en topp nysignering når han er ordentlig tilbake. Men det er spørsmålstegn rundt kneet der. Uten han er det svært tynt bak Roofe på topp. Tyler Roberts tror jeg ikke fyller de skoene over tid. Jeg hadde vært tryggere om vi bruker transfermarkedet i januar til å forsterke på topp (Llorente?). Vi trenger mange sjanser for å score mål.

4. Transfers i januar?

Angus Kinnear løftet ikke forventningene i forrige hjemmeprogram: "Any new face will need to add significant and immediate capability to the first team, fit within our reasonable wage structure and not destabilise the squad that has serves us so well. Identifying and securing this type of player will be challenging and we are conscious that the majority of January purchases fail to deliver against expectations. However, our scouting and analytics capability give us a better chance to beat the odds.”

Klart vi må vurdere hvor mye vi bør "forstyrre" dagens tropp. Men i den situasjonen vi står i på toppen av tabellen, er det enorme muligheter der fremme. Vi bør forsterke med 2 gode spillere. En keeper, en tier og en spiss er vel de mest aktuelle posisjonene. Kinnear tar vel ned forventningene med det han sier. Taktisk? Kanskje.

5. Motspillet

Noe av det beste med våre prestasjoner i høst har vært det dominerende banespillet. Vi har stort sett skapt langt flere sjanser enn motstanderne. Men vi har ikke vært spesielt effektive. Baklengsmålene har kommet på langt færre sjanser enn målene fremover. Og da er det kontringsspill vi blir tatt på. Flere og flere lag legger seg nok bakpå, og satser rent på overganger. Vi har noe tempotrøbbel i fireren bak, og det er vel først og fremst på overganger med mye rom defensivt (og på dødballer) vi kan forvente trøbbel i vårsesongen.

Konklusjon

Mye ser veldig bra ut, men marginene er små i championship. Vi må fremdeles ha 39 poeng på 22 kamper. Og det kommer ikke av seg selv. Skader vil komme, marginer kan forsvinne. I euforien etter Aston Villa og Blackburn må vi ikke glemme at det ennå er et stykke igjen. Allerede i morgen får vi flere svar. Vi møter et Hull som har vært et av divisjonens beste lag de siste 6-7 kampene.
« Siste redigering: Desember 28, 2018, 08:59:48 av Kato »
 

Leif Egil

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #1 på: Desember 28, 2018, 10:31:02 »
Som vanlig et veldig godt innlegg når det er signert Kato! Et poeng som er positivt og som ikke er sagt noe om her er det faktum at 7 seire på rad er kommet til tross for at flere sentrale spillere har vært og fortsatt er ute med skade. Når disse etterhvert kommer tilbake er mulighetene for rotasjon i laget bedre og og belastningen blir dermed mer fordelt.
 

Kato

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #2 på: Desember 28, 2018, 10:37:11 »
Som vanlig et veldig godt innlegg når det er signert Kato! Et poeng som er positivt og som ikke er sagt noe om her er det faktum at 7 seire på rad er kommet til tross for at flere sentrale spillere har vært og fortsatt er ute med skade. Når disse etterhvert kommer tilbake er mulighetene for rotasjon i laget bedre og og belastningen blir dermed mer fordelt.

Du har helt rett i det, vi har levert kolossalt bra selv med spillere ute. Men tipper den mengden fravær, eller i nærheten av det, også vil fortsette. Kanskje blir det bedre fordelt over hele banen.
 

Stut og Fjærkre

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #3 på: Desember 28, 2018, 10:59:59 »
Det er all grunn til å anta at vi får minst like mange skader i 2. halvdel av sesongen, så bekymringene for størrelsen på stallen vil være der hele tiden. Siden jeg er tilbøyelig til å akseptere det meste av det Bielsa har brakt inn i klubben, så godtar jeg at han mener at han oppnår best resultat med å jobbe med en liten samspilt spillergruppe der alle har en fair sjanse for å få mye spilletid. Det er ikke hans modell å ha triple staller. Samtidig er jeg veldig imponert over at alle som kommer fra akademiet er så drillet i formasjonene våre, har et inntrykk av at a-lags trenerene har veldig god oversikt over hva som foregår der.

Derimot er jeg bekymret over at vi ofte skaper veldig lite målsjanser i forhold til ballinnehavet, særlig mot de svakere lagene. Spillestilen vår fører også fortsatt til mange balltap som gir unødvendige baklengs, som 2. målet til Villa.

Straffen i forrige kamp, der Luke Ayling sparket ned en fyr lenge etter at han hadde spilt fra seg ballen, gav meg veldig negative flashback til fjorårets disiplinproblem.

Bortsett fra det, er jeg optimist og tror på direkte opprykk. Når Eddie Gray har sagt at vi går opp direkte på LUTV, vil det skje.

RoarG

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #4 på: Desember 28, 2018, 12:35:36 »
Ah, endelig en tråd etter mitt hjerte. Ikke akkurat noen fanboy-type, jeg da. Leeds ligger bra til pr. nå. 1. plass og 51 poeng, skal man ikke kimse av. Det kunne fort ha vært annerledes i de 7 foregående kampene. De kunne alle ha endt uavgjort. Ja, det skulle bare en hendelse i hver av disse kampene, så ville uavgjort ha vært realiteten. I stedet for 7 strake seire hadde vi hatt 7 strake uavgjorte. I stedet for 51 poeng og 1. plass ville vi ha hatt 37 poeng og 7. plass. Flaks der, altså.

Stallens bredde har vært nevnt som et ankepunkt mot opprykk. Vi ligger først nå, men det er ingen garanti for at vi ligger først i mai. Historiske hendelser er kun det: historiske hendelser. Ingenting blir raskere historie enn en fotballkamp. Historien kan ikke brukes som prediksjon for fremtiden. Leeds kan fort tape de 7 neste kampene. Og ingen kan komme og si at det ville være en overraskelse en gang. Dessverre. I sesongens andre halvdel kan enda flere spillere bli skadd. Til nå har jo hele forsvarsrekka vært det. Eller spillerne blir slitne når vi kommer ut i mars med 12 kamper igjen å spille, og de orker bare 80-85% av nåværende innsats. Det er jo ikke noe bra. Bakfra kommer minst like sultne lag med større staller, og mindre slitne spillere (WBA, Derby, Stoke). Og Leeds siger nedover på tabellen bare for å ende som nr. 7.

En del har gitt seg ende over av ungguttenes Clarkes og Shackletons innsats. Men ingen av disse er etablerte førstelags-spillere, kun innbyttere. Det har vært hevdet at Clarke må få starte på bekostning av Harrison (som noen mener skal avslutte sitt lån ASAP). Unguttenes form må ikke ifaresettes med slike eksperimenter! Og Harrisons/Bakers lån må ikke avsluttes, med mindre Leeds får inn 2 nye spillere i deres posisjoner i januar. Stallen er da jammen meg nok tynn nok som den er, om ikke spillere skal sendes bort. Får håpe at Leeds beholder Coyle og Wilks etter at deres låneopphold straks er slutt.

Saiz' avgang var meget ubetimelig. Det er selvsagt bra at han gikk lenge før januar, slik at en erstatter kan hentes. Og nei, jeg anser ikke Shackleton som noe reelt alternativ i 10er-rollen denne sesongen. En ny 10er må anskaffes, eller en ny ving. Dermed kan Hernandez spille i 10er-rollen. Faktisk bør vi ha ny spiss også. Det skal bare en formsvikt til for Roofe, så vil poeng fly ut døra fortere enn svint. Brown? Vel, fyren har enda ikke spilt et sekund for Leeds, og opprykket kan ikke henge på "dersom atte, hvis atte".

Opprykk krever kvalitet. Leeds har pr. nå ikke killerinstinkt nok til å være en soleklar enerkandidat. Et lag som Blackburn burde ha vært slått klart 3-0, og kampen burde ha vært drept midtveis i 2. omgang. I stedet måtte det iverksettes desperate redningsaksjoner på overtid. Så hyggelig for oss at Leeds klarte det, og i 2 kamper på rad også! Lucky Leeds. Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert. Hah, sette er overhodet ikke godt nok for en tittelutfordrer! Det er katastrofe. Leeds har bare ikke fått føle på katastrofen ennå. Men den kommer. Roofe kan ikke berge poengene for oss på denne måten støtt.

Så, nyt de 51 poengene. I det minste er plassen berget med den poengsummen. Opprykket er det ikke.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

stian

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #5 på: Desember 28, 2018, 12:38:20 »
Et pluss som ikke har vært nevnt er at vi gjennom skadesituasjonen har fått en bredere stamme rundt førstelaget, etter hvert som flere og flere unggutter viser at de er til å stole på i tøffe kamper. Clarke, Shackleton, Halme og Davis er spillere som har fått noen erfaringer som gjør at de kan spille kamper uten at det skaper for mye usikkerhet.

Samtidig er vi ekstremt sårbare for skader offensivt. Hvis Pablo, Klich eller Roofe blir skadet er vi syltynt besatt. Som flere andre, ønsker også jeg forsterkninger i januar. Keeper (helst lån), kreativ offensiv midt, innleggssterk ving og en fysisk sterk spiss ville økt opprykkssjansene betydelig.

Håper Bielsa ser på lista over spillere han kjenner fra før. Vi trenger noen som kjenner spillestilen, og med en personlighet som ikke ødelegger stabiliteten i spillergruppa.

HåvardK

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #6 på: Desember 28, 2018, 13:10:16 »
Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert.
Vet ikke helt hva du vil oppnå med denne kommentaren, men vi var mange som hoppet opp og ned i begeistring ved kampslutt de to siste kampene UTEN at vi fortjener å bli sammenlignet med fjortisjenter, våger jeg å påstå. Hvordan forholdt du deg, da? Var du sur fordi vi vant ufortjent?

B_Ød

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #7 på: Desember 28, 2018, 13:16:57 »
Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert.
Vet ikke helt hva du vil oppnå med denne kommentaren, men vi var mange som hoppet opp og ned i begeistring ved kampslutt de to siste kampene UTEN at vi fortjener å bli sammenlignet med fjortisjenter, våger jeg å påstå. Hvordan forholdt du deg, da? Var du sur fordi vi vant ufortjent?

Må stille meg bak denne.
Ups & Ups!!

Leedsfan

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #8 på: Desember 28, 2018, 13:33:44 »
Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert.
Vet ikke helt hva du vil oppnå med denne kommentaren, men vi var mange som hoppet opp og ned i begeistring ved kampslutt de to siste kampene UTEN at vi fortjener å bli sammenlignet med fjortisjenter, våger jeg å påstå. Hvordan forholdt du deg, da? Var du sur fordi vi vant ufortjent?

Du kunne tatt med mer: "Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert. Hah, sette er overhodet ikke godt nok for en tittelutfordrer! Det er katastrofe. Leeds har bare ikke fått føle på katastrofen ennå. Men den kommer."

Det vi presterer er ikke godt nok for en tittelutfordrer og det blir skrevet etter at vi har vunnet 7 kamper på rad???

Vi dominerer alt som skjer på banen mot de fleste lag og så er ikke det godt nok?? Skulle ønske vi kunne drept noen kamper tidlig i 1. omgang og bare "hvilt" oss inn i 2. omgang, men slik er det ikke per dags dato og det lever jeg fint med så lenge vi er best. Det som skjer nå er ikke det samme som skjedde i desember i fjor, da vant vi også mange kamper, men på flaks. Vi har ikke vunnet en kamp på flaks ennå!
I scored 24 goals helping my side win promotion back to the Premier League aged just 22. Then in my first season in the top flight I had bagged an impressive 15 goals by the end of January. My form earned me an England call-up. Am I a £35m striker? No. I am Michael Ricketts, February 2002.

Jon R

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #9 på: Desember 28, 2018, 13:50:58 »
Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert.
Vet ikke helt hva du vil oppnå med denne kommentaren, men vi var mange som hoppet opp og ned i begeistring ved kampslutt de to siste kampene UTEN at vi fortjener å bli sammenlignet med fjortisjenter, våger jeg å påstå. Hvordan forholdt du deg, da? Var du sur fordi vi vant ufortjent?

Må stille meg bak denne.
Tipper Roar kjeder seg. Da er det gøy tidtrøyte å legge ut små men målrettede  romjulsprovokasjoner til en gjeng euforiske middelaldrende menn.  :D
Jon R.

Johnnyj

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #10 på: Desember 28, 2018, 14:34:03 »
Svar på trådtittelen fra meg: Nei. Det et unødvendig å rette kritikk mot Bielsa nå.

Når det gjelder faktumet at vi scorer på slutten av kampene så er jeg naiv nok til å tro at det har mye med spillestilen å gjøre. Ved at vi har mye ballbesittelse og sørger for at motstanderne blir mer slitne enn oss gir oss en enorm fordel når det gjenstår 15 min og utover. Da ser man ofte at motstanderne ikke lengre er like fokuserte i forsvarsspillet og det er enklere for oss å finne veien til mål. Dette har på mange måter vært en gjenganger denne sesongen. Og en av grunnene til at jeg har sluttet å bite negler på slutten av kampene.

Angående forslaget om å hente Llorente fra Tottenham så er jeg så uenig som det er mulig å få bli. Ja, han er en god hodespiller men samtidig er han svært stasjonær. En slik spiller går det an å sette inn i kamper vi ligger under og trenger et mål. Men Roofe er også en fantastisk hodespiller. God nok til at Llorente ikke greier å tillføre dette laget så mye mer enn det vi allerede har. Det å dytte ned Roberts til FJERDEVALG er også tullete. Han er i mine øyne mer enn god nok til å være tredje/andrevalg for oss. Var det 4 mål på 7 kamper han scoret for oss da Roofe var ute med skade?  ??? Han gjør jobben og kommer bare til å bli bedre.

Skal vi bruke penger nå i januar må vi bruke det på posisjoner som det er prekært. Finne en som kan utfylle Saiz sin rolle. Kanskje en som både kan spille som fremskutt midtbanespiller og ving?
En keeper er også nødvendig selv om jeg gjerne vil fortsette med BPF i kassa. Jeg er ikke alltfor redd for midtstopperplassen. Når berardi straks kommer tilbake har vi et meget godt alternativ i den posisjonen, og da ser jrh for meg sveitseren som et godt andrevalg for både Ayling og Cooper.

Jon R

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #11 på: Desember 28, 2018, 15:02:08 »
Jeg føler ikke noe behov for å dra oss ned i bekymringenes dal. Vi VET jo at nedturer vil komme før eller siden. Inntil det skjer vil jeg suge på karamellen lengst mulig.

Som flere andre har nevnt: Når det gjelder alle skadene vi har hatt kan det vise seg å bli en velsignelse utover våren. Uten dem ville Bielsa rotert mindre med større risiko for «utbrente» spillere i mars, samtidig som vi ville hatt færre spillere fra u 23 med erfaring fra førstelaget. 3-4 kampers skadefravær på feks Phillips i januar ville med andre ord svekket oss noe på kort sikt men kanskje gavnet oss i det lange løp.

Når det gjelder bekymringene for at stallen er for tynn, har Bielsa vist oss at det allerede finnes erstattere i stallen som holder nivået, uansett posisjon. Dette også fordi vi har mange spillere i 18 mannstroppen som kan bekle flere posisjoner. Det er derfor ikke påkrevet med nye fjes inn i januar, slik jeg ser det.
« Siste redigering: Desember 28, 2018, 15:07:49 av Jon R »
Jon R.

Josch

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #12 på: Desember 28, 2018, 15:13:30 »
Enig med sistnevnte her. Vi har jo blitt rammet hardt med skader og Bielsa/stallen har tålt det. Flere kommer nå tilbake og evt 1-2 nye spillere inn i januar.

Det er ingen grunn til at dette ikke skal forsette. Våre konkurrenter snubler mer enn oss mot middels gode  lag. 7 strake seire i nov/des (en tung del av sesongen) er meget sterkt. Blant dem har vi møtt Villa og Sheff U (god motstand).


Promotion 2010

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #13 på: Desember 28, 2018, 15:16:30 »
Så tenker jeg at det sitter en headcoach som har langt mer kontroll på dette enn oss ved roret!

Vi eri trygge hender!


De som har vært eller er ute er mange:

Cooper
Berardi
Ayling
Dallas
Forshaw
Bamford
Roofe
Douglas
Pontus
Hernandez
Roberts
Pearce

Det er 12 stykk som kunne spilt fast på et topplag i Championship!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Kato

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #14 på: Desember 28, 2018, 15:24:26 »
Svar på trådtittelen fra meg: Nei. Det et unødvendig å rette kritikk mot Bielsa nå.

Når det gjelder faktumet at vi scorer på slutten av kampene så er jeg naiv nok til å tro at det har mye med spillestilen å gjøre. Ved at vi har mye ballbesittelse og sørger for at motstanderne blir mer slitne enn oss gir oss en enorm fordel når det gjenstår 15 min og utover. Da ser man ofte at motstanderne ikke lengre er like fokuserte i forsvarsspillet og det er enklere for oss å finne veien til mål. Dette har på mange måter vært en gjenganger denne sesongen. Og en av grunnene til at jeg har sluttet å bite negler på slutten av kampene.

Angående forslaget om å hente Llorente fra Tottenham så er jeg så uenig som det er mulig å få bli. Ja, han er en god hodespiller men samtidig er han svært stasjonær. En slik spiller går det an å sette inn i kamper vi ligger under og trenger et mål. Men Roofe er også en fantastisk hodespiller. God nok til at Llorente ikke greier å tillføre dette laget så mye mer enn det vi allerede har. Det å dytte ned Roberts til FJERDEVALG er også tullete. Han er i mine øyne mer enn god nok til å være tredje/andrevalg for oss. Var det 4 mål på 7 kamper han scoret for oss da Roofe var ute med skade?  ??? Han gjør jobben og kommer bare til å bli bedre.

Skal vi bruke penger nå i januar må vi bruke det på posisjoner som det er prekært. Finne en som kan utfylle Saiz sin rolle. Kanskje en som både kan spille som fremskutt midtbanespiller og ving?
En keeper er også nødvendig selv om jeg gjerne vil fortsette med BPF i kassa. Jeg er ikke alltfor redd for midtstopperplassen. Når berardi straks kommer tilbake har vi et meget godt alternativ i den posisjonen, og da ser jrh for meg sveitseren som et godt andrevalg for både Ayling og Cooper.

Det er vel ingen som retter kritikk mot Bielsa her, ser ikke helt hvor jeg skriver det. Syns han gjør en fantastisk jobb. Så kan vi jo diskutere enkeltspillere i det evige. Jeg håper vi er så godt forspent fremover i banen at Tyler Roberts spiller minimalt. Etter mitt syn ikke i nærheten av å forsvare plass på topp eller kant.
 

jackbauer68

  • Gjest
Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #15 på: Desember 28, 2018, 15:57:36 »
10 poeng ned til 4. plass, 6 poeng til play-off, og 7 strake seire på rad. De aller fleste piler peker rett til Premier League. Men er det kanskje tid for litt kritisk vurdering rundt den fantastiske tabellsituasjonen?

1. Flytsone

Vi er i en eventyrlig flytsone for tiden. 4 poeng ekstra hentet dypt inne i overtiden bare de to siste kampene. Vi dominerer ofte spillemessig, skaper sjanser, men 6 av de siste 7 kampene har vi vunnet med ett mål. Det betyr at marginene er små. Den flytsonen tror jeg ikke varer evig. Eksempelvis overtidsmålene føler jeg har en evne til å jevne seg ut over tid.

2. Bruk av stallen

Jeg kjøper argumentasjonen med at spillerne blir bedre og bedre trent for hver kamp. Men det er STOR belastning på mange. Stallen virker tynn, og skadene kommer og går. Brown og Bamford er store usikkerhetsmomenter. Det er grenser for hvor mye vi kan hente fra U-23 uten at det påvirker oss sportslig. 22 kamper igjen, og et av svært få spørsmålstegn ved Bielsa er håndteringen av den lange sesongen i championship. Han er ikke spesielt glad i rotasjon, må vi betale noe for det utover våren? I så måte har vel FA-cupen aldri vært mindre interessant enn akkurat denne sesongen.

3. For avhengige av Roofe på topp?

Patrick Bamford blir som en topp nysignering når han er ordentlig tilbake. Men det er spørsmålstegn rundt kneet der. Uten han er det svært tynt bak Roofe på topp. Tyler Roberts tror jeg ikke fyller de skoene over tid. Jeg hadde vært tryggere om vi bruker transfermarkedet i januar til å forsterke på topp (Llorente?). Vi trenger mange sjanser for å score mål.

4. Transfers i januar?

Angus Kinnear løftet ikke forventningene i forrige hjemmeprogram: "Any new face will need to add significant and immediate capability to the first team, fit within our reasonable wage structure and not destabilise the squad that has serves us so well. Identifying and securing this type of player will be challenging and we are conscious that the majority of January purchases fail to deliver against expectations. However, our scouting and analytics capability give us a better chance to beat the odds.”

Klart vi må vurdere hvor mye vi bør "forstyrre" dagens tropp. Men i den situasjonen vi står i på toppen av tabellen, er det enorme muligheter der fremme. Vi bør forsterke med 2 gode spillere. En keeper, en tier og en spiss er vel de mest aktuelle posisjonene. Kinnear tar vel ned forventningene med det han sier. Taktisk? Kanskje.

5. Motspillet

Noe av det beste med våre prestasjoner i høst har vært det dominerende banespillet. Vi har stort sett skapt langt flere sjanser enn motstanderne. Men vi har ikke vært spesielt effektive. Baklengsmålene har kommet på langt færre sjanser enn målene fremover. Og da er det kontringsspill vi blir tatt på. Flere og flere lag legger seg nok bakpå, og satser rent på overganger. Vi har noe tempotrøbbel i fireren bak, og det er vel først og fremst på overganger med mye rom defensivt (og på dødballer) vi kan forvente trøbbel i vårsesongen.

Konklusjon

Mye ser veldig bra ut, men marginene er små i championship. Vi må fremdeles ha 39 poeng på 22 kamper. Og det kommer ikke av seg selv. Skader vil komme, marginer kan forsvinne. I euforien etter Aston Villa og Blackburn må vi ikke glemme at det ennå er et stykke igjen. Allerede i morgen får vi flere svar. Vi møter et Hull som har vært et av divisjonens beste lag de siste 6-7 kampene.

Kritisk blikk er bra, alt for mange som tror at vi ikkje kan bli bedre på noe. Men det vi sliter mest med er jo en litt for dårlig keeper. Det tror eg Bielsa veit, og at det kommer en ny kjapt. Utfordringen blir å finne en som er god nok med beina til å gå rett inn på laget.

jaho

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #16 på: Desember 28, 2018, 17:54:26 »
Så tenker jeg at det sitter en headcoach som har langt mer kontroll på dette enn oss ved roret!

Vi eri trygge hender!


De som har vært eller er ute er mange:

Cooper
Berardi
Ayling
Dallas
Forshaw
Bamford
Roofe
Douglas
Pontus
Hernandez
Roberts
Pearce

Det er 12 stykk som kunne spilt fast på et topplag i Championship!

+ Harrison noen kamper og Peacock en kamp..  I tillegg Blackman som ikke er her lenger..Altså kun Alioski, Klich og Phillips
som har vært tilgjengelige hver kamp av seniorspillerne...+ muligens Baker...mulig han også sleit med småskade en kort periode..litt usikker her..

Buddy

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #17 på: Desember 28, 2018, 19:32:04 »

1. Flytsone

Vi er i en eventyrlig flytsone for tiden. 4 poeng ekstra hentet dypt inne i overtiden bare de to siste kampene. Vi dominerer ofte spillemessig, skaper sjanser, men 6 av de siste 7 kampene har vi vunnet med ett mål. Det betyr at marginene er små. Den flytsonen tror jeg ikke varer evig. Eksempelvis overtidsmålene føler jeg har en evne til å jevne seg ut over tid.

5. Motspillet

Noe av det beste med våre prestasjoner i høst har vært det dominerende banespillet. Vi har stort sett skapt langt flere sjanser enn motstanderne. Men vi har ikke vært spesielt effektive. Baklengsmålene har kommet på langt færre sjanser enn målene fremover. Og da er det kontringsspill vi blir tatt på. Flere og flere lag legger seg nok bakpå, og satser rent på overganger. Vi har noe tempotrøbbel i fireren bak, og det er vel først og fremst på overganger med mye rom defensivt (og på dødballer) vi kan forvente trøbbel i vårsesongen.


Noe av dette kan leses på flere måter. Det sies at vi har hatt marginene på vår side fordi vi hanker i land en rekke knappe seire, nå også på overtid. Men samtidig dominerer vi banespillet og har normalt et klart overtak i sjanser og skudd både utafor og på mål. Ei heller har vi dommernes gunst, det er vel et eller annet straffespark vi opplever har blitt oversett.

Så kanskje vi har klart oss ganske så greit uten at marginene har vært på vår side. Kan hende ballen kan trille litt lettere inn i mål igjen (på 2.målet mot Blackburn måtte vi ha 3 gigasjanser for å få den over linja - så vidt det gikk) og dommerne litt mer oppmerksomme på trøyeholdning, hands m.m. Da er vi tilbake til seierssifre som vi begynte med.

He-he, bare et forsøk på å være optimistisk og positiv.

ibster

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #18 på: Desember 29, 2018, 13:31:36 »
Vi hadde flyt flaks mot Sheffield United. Ellers har vi fortjent hvert eneste poeng denne sesongen. Du kan jo si at vi har flyt i den forstand at vi faktisk stort sett har vunnet kampene hvor vi har vært best. Vi har også hatt grei flyt med resultatene til lagene rundt oss. De siste to kampene + Reading kampen var i overkant Hollywoodaktig men det er ingen tvil at vi fortjente 9 poeng i de kampene.

På tide med litt flyt for klubben vår. Uflyt har vi hatt nok av og det er på tide å smake oppsiden av variansen. Jeg håper på et par tilskudd til troppen i januar og jeg håper at vi har en bra luke når beina blir trøtte på vårparten.

HåvardK

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #19 på: Desember 29, 2018, 13:44:40 »
Vi hadde flyt flaks mot Sheffield United. Ellers har vi fortjent hvert eneste poeng denne sesongen. Du kan jo si at vi har flyt i den forstand at vi faktisk stort sett har vunnet kampene hvor vi har vært best. Vi har også hatt grei flyt med resultatene til lagene rundt oss. De siste to kampene + Reading kampen var i overkant Hollywoodaktig men det er ingen tvil at vi fortjente 9 poeng i de kampene.

På tide med litt flyt for klubben vår. Uflyt har vi hatt nok av og det er på tide å smake oppsiden av variansen. Jeg håper på et par tilskudd til troppen i januar og jeg håper at vi har en bra luke når beina blir trøtte på vårparten.
Så sant, så sant.

DenHviteYeboah

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #20 på: Desember 29, 2018, 13:50:00 »
Dette ser meget bra ut! Kan ikke sammenlignes med foregående sesonger. Selvfølgelig vil vi møte veggen, den kan komme mot Hull idag, men vi produserer sjanser og har stort sett overveldende ballinnehav i alle kamper. Nå ser vi verdien av å ha en trener i verdensklasse! Bielsa is magic ;)

leedslife

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #21 på: Desember 29, 2018, 15:38:23 »
Vi hadde flyt flaks mot Sheffield United. Ellers har vi fortjent hvert eneste poeng denne sesongen. Du kan jo si at vi har flyt i den forstand at vi faktisk stort sett har vunnet kampene hvor vi har vært best. Vi har også hatt grei flyt med resultatene til lagene rundt oss. De siste to kampene + Reading kampen var i overkant Hollywoodaktig men det er ingen tvil at vi fortjente 9 poeng i de kampene.

På tide med litt flyt for klubben vår. Uflyt har vi hatt nok av og det er på tide å smake oppsiden av variansen. Jeg håper på et par tilskudd til troppen i januar og jeg håper at vi har en bra luke når beina blir trøtte på vårparten.

1+

Ã… lede tabellen med alle de skadene vi har hatt er helt enormt sterkt. Det er ikke bare flyt som gjør at vi leder serien.
Vi får igjen mange viktige spillere ila neste ukene. I tillegg har vi Januarvinduet.
Jeg vil sette penger på at vi blir vel så sterke som vi har opptrådt nå ut sesongen.
Mao opprykk!

Mentaliteten er en helt annen enn tidligere sesonger. 1 backup keeper og en erstatter for Saiz synes jeg holder i Januar.
Bør ikke tukle for mye med moralen i troppen og Momentumet vi har nå.
Opp skal vi! gleder meg til mai 8)

Kato

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #22 på: Desember 29, 2018, 18:06:51 »
I dag fikk vi vel se to av momentene jeg frykter resten av sesongen. Belastning og kontringer mot.
 

Promotion 2010

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #23 på: Desember 29, 2018, 18:26:24 »
I dag fikk vi vel se to av momentene jeg frykter resten av sesongen. Belastning og kontringer mot.


Vi har 22-9 i skudd og 12-3 i sjanser skapt. Vi har ballen i 72% av kampen!

Men vi er noe ubesluttsomme i dag! Det tyder på litt slitasje i troppen! Jeg synes vi presset bra i begge omganger, men dessverre manglet det siste!

Vi må ha inn noe godt og nytt i januar! Uten Saiz i dag så blir det lite kreativitet. Den kraften, eventuelt på benken, MÃ… vi ha inn!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

Kato

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #24 på: Desember 29, 2018, 18:30:33 »
I dag fikk vi vel se to av momentene jeg frykter resten av sesongen. Belastning og kontringer mot.


Vi har 22-9 i skudd og 12-3 i sjanser skapt. Vi har ballen i 72% av kampen!

Men vi er noe ubesluttsomme i dag! Det tyder på litt slitasje i troppen! Jeg synes vi presset bra i begge omganger, men dessverre manglet det siste!

Vi må ha inn noe godt og nytt i januar! Uten Saiz i dag så blir det lite kreativitet. Den kraften, eventuelt på benken, MÃ… vi ha inn!!!

Synes ikke ballen går fort nok i de to bakerste leddene i dag. Douglas og Ayling ser daue ut. Stopperne heller ikke all verden i å dra tempo i ballen. Forshaw kommer ikke til sin rett når det blir en slik kamp, og Klich så ut til å spille med blylodd. Hernandez prøver og prøver, men vi mangler den siste kreative brikken rundt han. Clarke var lyspunktet.

At Hull parkerer bussen kan vi bare skylde oss selv for. To enkle baklengs på to sjanser. Det er nok.
 

Andersen

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #25 på: Desember 29, 2018, 18:39:06 »
Norwich har vel fått 2 strake tap rett i tryne nå !? Vi fikk et tap i tryne i kveld etter 7 strake seire ! V leder ligaen med 3 poeng på Norwich og noe færre innslupne mål , krise er det ikke , og noen nye skader har vi ikke . Utrolig med den stallen vi har at vi ligger på toppen  :D

Promotion 2010

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #26 på: Desember 29, 2018, 18:58:19 »
Norwich har vel fått 2 strake tap rett i tryne nå !? Vi fikk et tap i tryne i kveld etter 7 strake seire ! V leder ligaen med 3 poeng på Norwich og noe færre innslupne mål , krise er det ikke , og noen nye skader har vi ikke . Utrolig med den stallen vi har at vi ligger på toppen  :D

Er vel 3-3 mot forest etter å ha ligget under 0-3!

Og 3-4 mot Derby etter å ha ledet 2-0 og 3-2!

Begge hjemme!!!
Min første Leeds-kamp:
Strømsgodset vs Leeds, 19.september 1973

auren

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #27 på: Desember 29, 2018, 19:08:18 »
Takk skal du faen meg ha for denne jinxen Kato

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

RoarG

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #28 på: Desember 29, 2018, 19:23:56 »
Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert.
Vet ikke helt hva du vil oppnå med denne kommentaren, men vi var mange som hoppet opp og ned i begeistring ved kampslutt de to siste kampene UTEN at vi fortjener å bli sammenlignet med fjortisjenter, våger jeg å påstå. Hvordan forholdt du deg, da? Var du sur fordi vi vant ufortjent?
Ikke mye lov til å komme med kritiske tanker her. Som vanlig. Leeds United er et middelmådig lag spedd på med unge talenter. Holder ikke til topp 2 i Championship. Topp 6 er et optimistisk anslag. Bielsa kan ikke trylle dette laget opp i PL. Det kan heller ikke kommentarer fulle av nesegrus, ukritisk beundring. Fanboy-syndromet lenge leve.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Bromancer

Sv: Trenger vi et litt kritisk blikk etter sju strake?
« Svar #29 på: Desember 29, 2018, 19:33:36 »
Og fansen kan hoppe opp og ned i begeistring, som fjortisjenter på en Bieber-konsert.
Vet ikke helt hva du vil oppnå med denne kommentaren, men vi var mange som hoppet opp og ned i begeistring ved kampslutt de to siste kampene UTEN at vi fortjener å bli sammenlignet med fjortisjenter, våger jeg å påstå. Hvordan forholdt du deg, da? Var du sur fordi vi vant ufortjent?
Ikke mye lov til å komme med kritiske tanker her. Som vanlig. Leeds United er et middelmådig lag spedd på med unge talenter. Holder ikke til topp 2 i Championship. Topp 6 er et optimistisk anslag. Bielsa kan ikke trylle dette laget opp i PL. Det kan heller ikke kommentarer fulle av nesegrus, ukritisk beundring. Fanboy-syndromet lenge leve.

Vi er så gode/sesongen har vært så bra som tabellen viser. Se på tabellen og trekk dine egne konklusjoner. Den viser at vi er det beste laget etter 25 kamper. Det betyr likevel ikke at vi er det beste laget hver eneste dag.