Spillerstallen

Started by Asbjørn, May 09, 2019, 20:42:04

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

Asbjørn

Quote from: lowfields on March 18, 2020, 11:48:18
Quote from: Asbjørn on March 18, 2020, 11:45:27
Quote from: Lucas the Kop Cat on March 18, 2020, 11:44:42
Quote from: Asbjørn on March 18, 2020, 11:22:46
...men sistemann, øverste rekke, nr 2 fra venstre?
Er vel bare Leif og Jordan igjen, tipper førstnevnte.
Nope. En midtbanemann...
Gotts?
Qui :)

Da sku vi ha dem alle, eventually
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Quote from: Asbjørn on March 18, 2020, 10:09:10

Name the Leeds players!

Roberts, Gotts, Bogusz, Phillips

Klich, Alioski, Pablo, Shackleton

Berardi, Alfie, Harrison, Meslier

Douglas, Ayling, Bamford, Bielsa
Tell me  Tell me

Dylan

jaho

Quote from: Asbjørn on March 18, 2020, 11:50:58
Quote from: Asbjørn on March 18, 2020, 10:09:10

Name the Leeds players!

Roberts, Gotts, Bogusz, Phillips

Klich, Alioski, Pablo, Shackleton

Berardi, Alfie, Harrison, Meslier

Douglas, Ayling, Bamford, Bielsa

da var det i box !! Artig innslag!!  :D

Asbjørn

Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Hva blir så spillerstallen for 2020/21?

Bielsa ønsker jo å ha en 18-mannstropp som suppleres av 4 U23 (disse kan variere...)

Her er en kar som har en mening om hvem som blir med i troppen kommende seong.

I alle fall fint som utgangspunkt for en diskusjon...

1. Meslier

2. Casilla

3. Ayling

4. Dallas

5. Cooper

6. New CB (White)

7. Alioski

8. Douglas

9. Phillips

10. Klich

11. New Cm

12. Pablo

13. Costa

14. Harrison

15.  New winger/ 10 (Benrahma)

16. New striker (????)

17. Roberts

18. Bamford

Youth

1. Strujik

2. Drameh

3. Shackleton

4. Poveda

5. Gelhardt

6. Very-Good Davis

There's your 18 + youth supplementation.

Intentionally left out Forshaw, not convinced he'll even play this year.

Weaknesses:

- For me evidently light at cb, but think we'll just sign the one and rely on Strujik as 3rd choice.

- Light in cm with no cover Phillips or Klich. Even if we bring in 1 midfielder, they can't cover both positions as they're so different.

Strengths:
- Depth on wings/ attackers, providing we do sign the above mentioned.
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Det mest usikre her er vel om det kommer en ekstra spiss inn...
Ikke alle er like trygg på det.
I så fall håper eg på noe lignende mht White i fjor, at det viser seg Gelhardt er moden for rollen som understudy til Bamford og at Roberts ellers kan ta spissrollen.

Struijk, Shakleton og Poveda er nok også 'fast' blant de 22.
Tell me  Tell me

Dylan

RoarG

Shackleton ønsker visstnok å bli lånt ut til en Championship-klubb.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Eriksen55

Status pr nå + aktuelle u23. Tro/Ønske i parentes

Meslier/Kiko (Romero)/ Miazek/Caprile

Ayling/Dallas/Drameh
(White) / Casey
Cooper/ Strujik
Alioski/Douglas/Davis

Phillips/Forshaw/Mccalmont/Kenneh

(Wilson)Costa/ Poveda
Pablo/Bogusz
Klich/Shack/Gotts
Harrison/ (Mujica)/ Stevens

Bamford/ Roberts/Gelhardt/ (Grot)

Noen av unggutta vil bli sendt ut på lån. Davis, Mccalmont, Gotts og Stevens er mitt tips. Ryktes at Shack vil ut på lån. Men det bestemmer nok Bielsa!

I tilegg er det flere fra akademiet: Hosannah, Mcarron, Huggins, Mccinstry, Kamwa, Mcmillan, Spencer.

Usikkert med Kiko. Håper Romero inn om han drar.

En stopper kommer inn. Håper White.

Dallas er nok førstevslg på VB og andrevalg på HB. Blir nok ikke hentet noen backer. Tipper heller Davis utlån eller Douglas salg.

Strujik cover flere plasser. Tror han blir satset på. Mccalmont lånes ut og Kenneh rykker opp i hiarkiet. Forshaw fortsetter om hofta er leget.

Blir nok hentet inn en ving/10'er. Begge deler? Eller typ Wilson/Eze/Buendia som kan spille begge deler. Pablo på vingen igjen? Hadde trengt føttene til Wilson!

Tror faktisk spissplassene er spikret. Litt skeptisk i såfall

I bakhånd har vi Amour, Mujica og Grot. Dukker dem opp onsdag? Klarer Bielsa å få noe ut av Grot eller er han ferdig? Må jo være en plan med signering av Mujica og Amour forrige sommer. Spesielt Mujica har jeg litt tro på. Barca produkt som viste seg ok frem i pre season i fjor.

Kommer sikkert flere talenter og 1-2 ukjente spillere som Orta og Bielsa drar opp av hatten.

Kato

Tipper Douglas selges i sommer.

TK20

Quote from: Kato on August 11, 2020, 07:17:54

Gir ikke mening. Vår eneste faktiske venstreback. Var solid i våres.

Kato

Quote from: TK20 on August 11, 2020, 08:15:24

Ryktes venstrebacker inn både her og der. Føler ikke Douglas har hatt all verdens med tillit, kun skader som har gitt han startplass.

Eriksen55

Han var solid den ene kampen han spilte!

Spiller ingen rolle om han er en ren venstreback når 2 vinger er bedre enn han på backen.

Sett over 2 sesonger er det ikke stort han har bidratt med på banen. Om noen selges så er nok han en av de som ryker først tror jeg. Kanskje mulig å få igjen det vi ga.

auren

Quote from: Eriksen55 on August 11, 2020, 12:41:02

Spiller ingen rolle om han er en ren venstreback når 2 vinger er bedre enn han på backen.

Sett over 2 sesonger er det ikke stort han har bidratt med på banen. Om noen selges så er nok han en av de som ryker først tror jeg. Kanskje mulig å få igjen det vi ga.

Her tror jeg vi knapt får igjen halvparten. 1-1,5 milioner pund maks. Han har ikke akkurat økt verdien med spillet sitt. I tillegg er han to år eldre (fyller snart 31 år). Men hvis han går til en annen PL-klubb så kan det hende vi får litt mer enn dette for ham.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

HåvardK

Quote from: Eriksen55 on August 11, 2020, 12:41:02

Syns han tilførte laget noe de siste kampene, og håper han kan fortsette der han slapp. Siden vi ikke får igjen mye for ham, ser jeg ikke helt poenget med å selge. Han var i hvert fall svært delaktig i feiringen av opprykket og gullet!

Asbjørn

Gammal tråd, I know...

Men ja, spillerstallen:
✍ Dan James, Illan Meslier, Patrick Bamford, Alex Cairns and Karl Darlow will be into the final year of their #LUFC contracts this summer. Darko Gyabi and Sam Greenwood out on loan in a similar boat. How many are offered extensions, do we think?
https://x.com/JoeDonnohue/status/1902049864491401310
Tror James, og Cairns får fornyet uten videre.
Tenker man at Darlow er OK andrekeeper, vil evt Darlow til en klubb der han er førstevalg? Tenker også at Cairns er den perfekte tredjekeeper. Går som homegrown på statistikken, er en fin type i spillergruppa, viste i cupen mot Leeds forrige sesong at han kan være glimrende...

Bamford er det nok takk og farvel til.

Meslier, jeg tror vi trenger noe mer stabilt og stødig i Premier League...
Tell me  Tell me

Dylan

HåvardK

Quote from: Asbjørn on March 20, 2025, 08:30:12Gammal tråd, I know...

Men ja, spillerstallen:
✍ Dan James, Illan Meslier, Patrick Bamford, Alex Cairns and Karl Darlow will be into the final year of their #LUFC contracts this summer. Darko Gyabi and Sam Greenwood out on loan in a similar boat. How many are offered extensions, do we think?
https://x.com/JoeDonnohue/status/1902049864491401310
Tror James, og Cairns får fornyet uten videre.
Tenker man at Darlow er OK andrekeeper, vil evt Darlow til en klubb der han er førstevalg? Tenker også at Cairns er den perfekte tredjekeeper. Går som homegrown på statistikken, er en fin type i spillergruppa, viste i cupen mot Leeds forrige sesong at han kan være glimrende...

Bamford er det nok takk og farvel til.

Meslier, jeg tror vi trenger noe mer stabilt og stødig i Premier League...
Ikke overraskende at du er trygg på opprykk. Med det som utgangspunkt bør vi vel si takk til både Gyabi og Greenwood også. Darlow er IKKE god nok som andrekeeper, så her må det mer inn.
James må få nytt og godt kontraktstilbud.

Asbjørn

Quote from: HåvardK on March 20, 2025, 11:41:21Ikke overraskende at du er trygg på opprykk.

Hehe, det kan sikkert virke slik innimellom, men nei det er eg ikkje - ennå.

Men du har nok rett mht Greenwood/Gyabi...
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Quote from: Asbjørn on March 20, 2025, 11:48:42
Quote from: HåvardK on March 20, 2025, 11:41:21Ikke overraskende at du er trygg på opprykk.

Jeg er ikke trygg. Drømte i natt at vi tapte 1-0 borte mot Watford og at nå gikk alt til he****. Seier i den første kampen etter landslagspausen vil gjøre veldig godt for alle Leedsfans. Så får vi bare krysse fringrene for at minst én av våre arge rivaler taper poeng.

auren

Cerberos67

Quote from: auren on March 20, 2025, 12:44:00
Quote from: Asbjørn on March 20, 2025, 11:48:42

Jeg er ikke trygg. Drømte i natt at vi tapte 1-0 borte mot Watford og at nå gikk alt til he****. Seier i den første kampen etter landslagspausen vil gjøre veldig godt for alle Leedsfans. Så får vi bare krysse fringrene for at minst én av våre arge rivaler taper poeng.

auren

Watford er vi jo ferdige med. Jeg drømte derimot i natt at det gikk skeis mot Luton, og der er det fremdeles risiko for å være sanndrømt  ::)

Dennis

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 12:25:03[...]
Så det er vel sånn sett en større erkjennelse over meg selv at jeg har overvurdert klubbens posisjon ressurser og power pdd.

Kutter ned på innleggene deres for plass. Håper ikke noe kontekst forsvinner, men uansett er det akkurat denne tingen jeg ikke helt får "hodet rundt". Du spør en del spørsmål som strengt tatt er retoriske, men som vi likevel burde fått mer klarhet i fra klubbens side. Da snakker jeg ikke om å gå ut med strategien i rene ord eller hvilke spillere vi faktisk er etter, men det er noe som ser litt selvmotsigende ut oppe i det hele.

Det har blitt sagt at 49ers gav Farke muligheten til å forsterke på keeperplass i januar, men at han ville stå ved Meslier. Det har vist seg feil i etterkant - og mange ville nok sagt det var feil på tidspunktet også - men går man tilbake kan jeg sette meg inn i valget. Det jeg derimot trodde på tidspunktet, var at det skyldtes at penger ville brukes andre steder. En 10-er, en spiss (på lån) eller en back.

I stedet tok man nøyaktig den samme risikoen som i fjor. Men, det må påpekes at situasjonen ikke er den samme. Vi har en sterkere stall - spesielt sentralt på midten og cover på ving - og vi lå ikke tosifret antall poeng bak topp to. Så risikoen ved å ikke hente i januar i år, var lavere enn i fjor. Det syns jeg er åpenbart, men at man ikke "sikrer" (les: øker sjansene) for å befeste seg på toppen med en energiinnsprøytning og økt dekning i januar, det forstår jeg virkelig ikke. Vi så den måneden at Joshua G ikke er en starter og på tross av en god forsesong, er det for tidlig for Mateo Joseph. Med andre ord er det noen tynne lagdeler.

Penger kan være en issue, åpenbart. Likevel, Leeds jaktet en 10er etter man hentet Piroe for to somre siden (og Piroe/Rutter byttet på posisjonen) og vi var etter Hamer i sommer, selv om man litt "konspiratorisk" kan mene at det var skambud som helt klart ikke ville gå mellom. Det virker som Farke kun ønsket Buendia, selv om det aldre virket som en reell mulighet. Det jeg også stusser litt på, er hvordan Farke var så verbal om faren for å "disrupt the morale" i januar, når han lå langflat etter nettopp Buendia i sommer og januar. Han virker ikke å være den enkleste å arbeide med, men det har jo tyskeren gjort med hell før - så han regna kanskje med at det ville gått bra likevel.

Vi var vel også reelt sett ute etter Cameron Archer, som viste seg for dyr. Hvis man mente - med rette - at man ikke kan kaste for mye penger på en spiller som er god nok for CC, men ikke garantert har nivået i PL og likevel koster PL-pris, så forstår jeg det - men hvorfor da ikke låne? Adam Armstrong har ikke satt fyr på WBA med fasit i hånd, men tilbake i januar var dette en tilgjengelig spiss som de siste tre sesongene i Championship hadde 33, 32 og 22 målpoeng - de fleste av de scoringer. Lån er ikke gratis, men om det bidrar til å skyte klubben opp er han verdt sin vekt i gull.

Nå vet vi jo ikke hva som foregår av vurderinger bak dørene og det kan selvsagt være at det helt reelt sett har vært vurdert at stallen er god nok og det vil ikke hentes spillere, annet en om de rette objektene dukker opp. Hvis man helt tydelig har ment dette - og det har lenge sett sånn ut - så er det forsåvidt en veldig kalkulert risiko. Å bruke masse penger i januar er ingen garanti for opprykk og feil kjøp kan sette klubben tilbake, men man legger hodet veldig til hogg etter hva som skjedde i fjor. Sheff Utd 'grinder' ut seire og Burnley har faktisk begynt å score mål. De hentet offensive spillere i januar.

Hele strategien stemmer ikke helt med Padraags uttalelser om å være "klare til seriestart" fordi vi hadde "5-6 uker lengre tid" (enn 2022/23-sesongen), før Summerville og Rutter likevel forsvant godt ute på sommeren. Sistnevnte virket som en sjokk. At de sier Solomon-signeringen "viser at strategien med å være tålmodig fungerte" i den offisielle nyhetsartikkelen, tror jeg bare er en måte å redde ansikt. Kun min spekulasjon og Solomon har vært et strålende lån, men at han ble signert så sent utelukkende grunnet is i magen, det tror jeg ingenting på. Man satt nok på mange telefoner og Steinssons kobling til Spurs åpnet kanskje for denne sjansen. Bra det, men jeg tror det var en stor risk man tok.

Det jeg ikke forstår oppe i dette, er hvor sent man var i år igjen. Både i sommer og at man ikke gjorde noe i januar. Det hadde som sagt ikke vært noen garanti for opprykk, men det hadde nok økt sjansene noen %. Dessuten hadde det fjernet press fra fansen som vil dukke opp hver gang det snubles, jf. å beholde Meslier i mål (for lenge).
Marching on together!

leedslife

Det ble litt flytt og lim mellom innlegg og tråder her, Dennis.

Så du skrev her begge steder, så limte innlegget mitt fra kamptråd her.

Men fjerner man ikke bare ta et av symptomene ved å ta Farke?

Er ikke dette et massivt klubbproblem som har rokket ved oss i åresvis?
Hvorfor dukker disse "prestasjonene" stadig opp og nærmest alltid på samme tidspunkt.
Er det ikke på grunn av flere tiår med dårlige eierskap, svake sportsplaner og en økonomi som hele tiden svekkes nettopp på grunn av dette?
Det virker jo som en klubb totalt blottet for kontuinitet og kultur. Det er jo ikke under noen omstendigheter noe samhandling mellom eierskap og de som uttøver idretten på banen.
Til og med under Bielsa når man får lappet sammen noe på grunn av noe unikt og som står ut fra et historisk perspektiv så har man i bestefall 2-3 sesonger før det rakner fullstendig?

Er det ikke et voldsomt sprik fra hvor klubben står pdd til hva man i alt for små glimt har sett?

Jeg heller mer og mer mot at dette er et virkelig stort problem som belyst over enn noe post Bielsa syndrom. En heller subjektiv tilstand hos majoriteten av supportere og som det ble varslet om fra andre supportere som hadde vært connected med han.

Altså det ligger avtale i Gelhart for 70k pund i uka ved et opprykk.
Det er jo absurd på nivå med gullfiskene til Ridsdale?
Du har stort sett hatt en lik effekt med å kaste en sakkosekk inn på banen. Han har overhodet ikke vist noe i nærheten av at dette er en spiller som vil følge klubbens ambisjoner på kort tid (PL).
Ekstremt skadeutsatt. På ingen måte voldsomme fysiske ressurser som Loftus Cheek eller Solanke feks som man i større grad kanskje kan ta å satse på i et lengre utviklingsperspektiv. Altså - får du hentet mer av de så har de allerede fysiske forutsetninger og vel så det på absolutt øverste nivå.
Og hvis vi da klarer å karre oss over streken i Mai - da tjener han her altså like mye eller kanskje mer enn en spiller som Solomon?

Også vedr Meslier.

Det kan jo umulig være slik at klubbens ressurser ikke har sett risk/rewarden ved bruk som førstekeeper.
Med det mener jeg: Faresignalene har jo vært der. Ser man på forrige gang han ble henvist til benk så var det ganske likt som idag.
Det kan jo ikke være slik at klubben tror at på et nivå ned så vil dette forsvinne av seg selv.
Det må jo ligge en helhetlig faglig vurdering som gjør at andre posisjoner i laget tundt spillerlogistikk har værg vesetnlig viktigere?

Så skal man til klubbens forsvar ta med denne. Kanskje den beste nyheten for både laget og supportere vedr Gnonto forrige sommer som skriver under ny kontrakt.
En veldig god start, men etter det har det jo ikke vært i nærheten og på ingen måte stått opp til det nivået vi tidvis så under det fatale Marsch prosjektet.
Dette er vel den spilleren i dagens stall som har klart høyest verdi (og potensial), men akkurat her vi sitter idag (selv om det fort kan snu) så har jo det vært en avgjørelse man kan diskutere hvis man har såpass lite albuerom i et overgangsvindu? (Jeg tenker Hamer, Sara, Clarke som var headerene i Aug vinduet)
Her må vi vel erkjenne idag at vi aldri var i nærheten av disse casene. Dette var vel i bestefall drevet av agenter og oss som kiubb for å snakke om en hype.

Hva har vi her? Ser vi en fortsettelse på en klubbdrift som ikke er god nok?
Venter vi på en trigger ala Bielsa for at ulykke skal snu til (kortvarig) lykke? Som jeg føler akkurat nå folk venter på.
Eller er dette en barnesykdom i tidlig fase for et eierskap som har langt større kapasitet og ressurser enn vi tidligere har opplevd? Som jeg trodde, men som de siste uker har fått seg store skudd på baugen.

Og reaksjonen min på det utdraget Asbjørn kopierte i går vedr pressekonferansen: ( Farke on play-offs confidence, if needed)

Det virker som klubben har identifisert problemet (bla med ansettelsen av Farke), men det bekymrer meg sterkt at klubbens sportslige leder svarer slik han gjør. Han har sått utenfor som konkurrent. Nå står han som klubbens trener og bekrefter på mange måter at de ikke har klarer å handskes med de mekanismene og den utfordringen klubben har opparbeidet seg. (slik jeg tolker ordene hans på pressekonferansen).
Hvordan i alle dager skal du som klubb ha sjans til å kontinuerlig utvikle deg og ta nye steg da?
Du er jo bundet med begge hender fra før på grunn av ffp og det faktum at du er en klubb som har spilt på nivå 2 stort sett hele perioden med synlighet, penger og kommersielle krefter har trådd inn.

Så hele mitt innlegg og frykt kuliminerer i denne rekkefølgen i en billedlig forklaring.

Klubben har identifisert problemet. På grunn av kortvarig suksess under Bielsa og PL spill har det satt oss isolert sett i en delikat og komfortabel posisjon (fallskjermpenger) med tanke på konkurrenter, men det viser seg her vi står idag at det som har vært et stort hinder for sportslig utvikling fortsatt er det i 2025. Altså inn i det andre tiåret.
Og uten et opprykk denne sesongen så minsker det sjansene BETRAKTELIG å finne den/de ressursene som klarer å ta oss over linja de neste sesongene.
Og vil et hamsterhjul der vi fortsettter jakten på den nye Bielsa (inn i andre tiåret) gi oss noe sportslig suksess eller bare en vedvarende stagnasjon eller forringelse?

Også vedr lønnsverdi opp mot konkurrenter i divisjonen i historisk sammenheng. Synes jeg så topp 4 et sted for noen uker siden.
Er ikke det en stallverdi som er helt ekstremt overvurdert?

Jeg er enig i at Leeds har den beste stallen i divisjonen - uten tvil. Jeg mener også at dette laget bør gå direkte opp.
Men det er vel i like stor grad en konsekvens av flere faktorer. Stor eksport av unge spillere fra CC  til høyere nivå siste årene.
Endel "storklubber" som har falt i PL, mens flere nr2 klubber har etablert seg (Brentford, Brighton, Villa, Forrest etc). Så du får en CC som ser noe lett ut og kanskje ribbet for ressurser og muligheter?
Ikke vet jeg, men jeg synes uten tvil at det vi har i lønnsverdi og markedsverdi ikke er i villeste nærheten når det kommer ti kvalitet og potensial i et utviklingsperspektiv.

Men er det spissposisjon / 10er posisjon skoen trykker nå?
I mitt hodet ser vi fortsatt et lag som scorer mål. Vi ser et lag som mest sannsynlig vil ligge høyt oppe på antall scorede mål i divisjonen etter 46 kamper. Til og med godt inne på en all-time high.
Jeg synes vi ser et lag som sliter med å forsvare seg. Jeg har sagt det før - vi har mye spisskompetanse offensivt i laget, men defensiv soliditet mangler vi. Tar du vekk Strujik så er det et lag som ikke er veldig godt bygget for å forsvare seg mot press.
Se backene våre. Se våre offensive spillere. Se manglende defensivt vår sentrale midtbane har. I tillegg har du en keeper som er tatt ut på dødballer i snart 5 sesonger.
Og hva det virkelig har florert av siste ukene er store personlige feil når akkurat disse lagdelene blir satt under et fysisk OG mentalt press.

Dennis

Du har som vanlig veldig mange betraktninger jeg er enige i, Leedslife.

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46[...]

Absolutt. Daniel Farke har begrensninger som trener, men han har også - inntil nylig i det minste - vært nær en garantist for opprykk fra divisjonen. I fjor gikk det nesten og jeg mener helt oppriktig at hadde vi kommet over linja hadde det vært imponerende. Folk kan snakke om den beste stallen (i fjorsesongen altså), men det ble også snakket om potensiell nedrykkskamp noen kamper inn i året. Gitt sen takeover, desertører, uferdig stall ved sesongstark mv., ble det gjort mye bra ut fra utgangspunktet. I år har vi fortsatt alt i egne hender, selv om vi skjelver godt nå. Det er ofte snakk om marginer, men dessverre er det likevel så svart hvitt for DF (og Leeds) at går det ikke i år heller er det potensielt noe som setter Leeds flere år tilbake. Sånn har engelsk fotball dessverre blitt, vi kan ikke lenger 'go again' et tredje år - fordi økonomiske regler må innfris (unntatt for de rikeste klubbene).

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46Er ikke dette et massivt klubbproblem som har rokket ved oss i åresvis?
Hvorfor dukker disse "prestasjonene" stadig opp og nærmest alltid på samme tidspunkt.
Er det ikke på grunn av flere tiår med dårlige eierskap, svake sportsplaner og en økonomi som hele tiden svekkes nettopp på grunn av dette?
Det virker jo som en klubb totalt blottet for kontuinitet og kultur. Det er jo ikke under noen omstendigheter noe samhandling mellom eierskap og de som uttøver idretten på banen.
Til og med under Bielsa når man får lappet sammen noe på grunn av noe unikt og som står ut fra et historisk perspektiv så har man i bestefall 2-3 sesonger før det rakner fullstendig?

Er det ikke et voldsomt sprik fra hvor klubben står pdd til hva man i alt for små glimt har sett?

Jeg heller mer og mer mot at dette er et virkelig stort problem som belyst over enn noe post Bielsa syndrom. En heller subjektiv tilstand hos majoriteten av supportere og som det ble varslet om fra andre supportere som hadde vært connected med han.

Fjerner man Farke, så er det fortsatt problemer igjen. Helt klart. Min opprinnelige tanke rundt dette å skille lag med Farke selv ved opprykk, er basert på den stemningen som råder for tida. Selv da Leeds så relativt trygge ut, er det ganske mye som murrer rundt han. Man kan spørre seg hvor fortjent det var med topplassering og en målforskjell som var høyere enn 20 andre klubber hadde i scorede mål, men så kan man også si at det sier noe når ikke det engang har vært nok. Påpekte forskjellen mot Bielsa, som selv med 'enda et stortap' hadde bred støtte blant fansen, selv om de fleste selvsagt er enig i at slakt i målprotokollen ikke kunne fortsette.

Her tror jeg vi er i kjernen av problemet du fremstiller: Selv med en urokkelig naiv tilnærming - på (mest) godt og vondt - satte ikke flertallet Bielsa selv søkelyset. Når det slo sprekker og etterhvert raknet, virker det som de fleste mente - og som ettertiden beviste - at problemet lå over Bielsa og at han ikke lenger klarte å øse vann ut av ei lekk skute raskt nok. Det fungerte lenge og selv om det "kun" var et opprykk fra andre nivå og dit vi mener vi hører hjemme - på tross av at historien egentlig ikke tilsier det over tid - vil det laget stå igjen i historien med gullskrift.

Hvorfor vil Farke aldri få den statusen selv om Leeds skulle vunnet resten og gå opp med en poengsum høyere enn Bielsa maktet og på like mange forsøk som El Loco? Væremåte og spillestil har selvsagt mye å si, samtidig som man - i det minste etter en vanskelig start - må kunne argumentere for at Farke har et langt bedre sportslig utgangspunkt. Likevel, jeg tror Bielsa symboliserte noe helt spesielt. Som det ble sagt i en Square Ball-episode, fikk han oss til å få mye av den naive gleden vi hadde da vi var små. Han mislikte det aller meste utover det rent sportslige, gav blaffen i ting "karismatiske" Klopp sytet og klage om på ukentlig basis og mente direktører, journalister og trenere selv var de verste tingene med fotball.

Helt ærlig var det noe Leeds-relatert som ble ødelagt for min del da han fikk fyken, forsterket da vi solgte generasjonstalentet Archie Gray i fjor. Sistnevnte blir argumentert for med klausul i kontrakten eller for å "sikre den økonomiske fremtiden", men samme kan det være; vi solgte han og det er enda en påminnelse om at Leeds ikke er i nærheten av å ha den statusen vi skulle ønske vi hadde. Jeg er lei av å selge spillere til klubber som Tottenham Hotspur, som er enda verre enn Leeds når det gjelder å snuble på målstreken.

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46Altså det ligger avtale i Gelhart for 70k pund i uka ved et opprykk.
Det er jo absurd på nivå med gullfiskene til Ridsdale?

Bare for å spesifisere er dette hva Dan Moylan sa i TSB. Jeg vet ikke sannheten i det, men som nevnt tviler jeg på at han tar ting ut av løse lufta. Han er ikke typen til det. Hvis det stemmer, er det absurd. Noe annet jeg finner smårart, er hvordan Joffy Gelhardts utlån blir brukt så mye mot Farke i disse dager. Ser ikke at han ble hentet fram som svaret på noe (som helst egentlig) i forkant av utlånet. Ikke spiller han spiss for Hull heller og med tre mål på 15 kamper tviler jeg sterkt på at han ville vært svaret.

Jeg liker Gelhardt og han viste prov på en spennende spiller da han blant annet headet gjennom Raphinha og selv scoret mot Norwich i Marschs vårsesong, men det har gått gradvis nedover og selv for et topplag i divisjonen under har han blitt for lett. Uansett om det fortsatt er et uforløst talent der, vil - om det stemmer - £70k i uka (i PL) være et åpenbart tegn på feilslått strategi fra den sportslige administrasjonen.

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46Også vedr Meslier.

Det kan jo umulig være slik at klubbens ressurser ikke har sett risk/rewarden ved bruk som førstekeeper.
Med det mener jeg: Faresignalene har jo vært der. Ser man på forrige gang han ble henvist til benk så var det ganske likt som idag.
Det kan jo ikke være slik at klubben tror at på et nivå ned så vil dette forsvinne av seg selv.

Det må jo ligge en helhetlig faglig vurdering som gjør at andre posisjoner i laget tundt spillerlogistikk har værg vesetnlig viktigere?

Som du nevner i siste setning, må dette ha vært tilfelle. Det er jo folk som jobber kun med akkurat dette og denne avdelingen er bredere og sannsynligvis langt mer profesjonell enn under Victor Orta. Likevel er vi langt bak de flinkeste i klassen, som du har påpekt før. Da tenker jeg ikke på de rikeste lagene, men Brighton, Brentford og Bournemouth. Lag vi må sammenligne oss med, enn den tid vi ikke kan kaste penger på problemet uten å straffes (nok), som Man City, Chelsea og Nottingham Forest.

Når det gjelder Illan Meslier trodde jeg broene ble brent etter nedrykket. Dette tar jeg kun på hukommelsen, men jeg mener å huske at han ikke hadde noe 'takk for i år og leit med nedrykk'-post før han tok ferie. For all del, dette er bare floskler og jeg bryr meg ikke om spillernes sosiale medier, men det føltes likevel som at det var slutten for han og Leeds' forhold. Med fasit i hånd - og mange ville sagt det samme da også - burde nok det vært tilfelle den gangen. Jeg har tidligere argumentert, som jeg har bitt i meg siste uka, at Leeds er gode nok til å gå opp "på tross av" Mesliers svakheter. Kanskje har man tenkt noe lignende, når man allokerer ressurser til forsterkninger? Eller at man håper Meslier skal kunne spille seg opp til å bli et verdifullt salgsobjekt igjen, slik han engang var? Nå er dette fryktelig enkelt å si av meg, men Victor Johansson, som er en solid keeper på dette nivået, hadde altså en nedrykksklausul på £1 mill som Stoke benyttet seg av. Sist jeg sjekka, leda han keepernes xG (altså redninger ift forventede redninger) suverent i divisjonen og han gjorde det veldig godt der i Rotherham også.

Så kan man trekke dette lenger. Igjen, jeg sier dette med fasit i hånd, men Leeds kunne solgt Harrison for £30 mill en gang (Newcastle) og Meslier har vært spekulert i £15-20 mill. Hvor realistisk aner jeg ikke, men vi vet at Leicester kunne tenke seg å betale £20 mill for Harrison i det minste. Jeg syns fortsatt behandlingen av Harrison (og James) var elendig, men gode overgangsavdelinger ville sannsynligvis sett at £20+ mill for Harrison var meget godt betalt og cashet inn. Nå fisler det ut i sanden med begge to, som et symbol på hvor svakt Leeds har holdt på.

Det har derimot blitt bedring der under Steinsson og Hammond, det syns jeg det er liten tvil om. Treffsikkerheten er langt større og verdien ift kjøpspris kan ikke sammenlignes. Men de er så vidt jeg skjønner begge mindre involvert og på vei ut. Skal denne avdelingen bygges ut og løftes inn i 2020-tallet? Vi får håpe det, er det noe Red Bull gjør riktig, er det rekruttering. Det er ikke få spillere som er solgt for store penger i deres system.

Hva har vi her? Ser vi en fortsettelse på en klubbdrift som ikke er god nok?
Venter vi på en trigger ala Bielsa for at ulykke skal snu til (kortvarig) lykke? Som jeg føler akkurat nå folk venter på.
Eller er dette en barnesykdom i tidlig fase for et eierskap som har langt større kapasitet og ressurser enn vi tidligere har opplevd? Som jeg trodde, men som de siste uker har fått seg store skudd på baugen.

Vi får håpe det akkurat nå har vært det sportslige som ikke har strukket til, og ikke de samme sprekkene som etter hvert skjedde med Bielsa, uten å sammenligne lag og trenerne for øvrig. Jeg stoler ikke en tøddel på Marathe og syns mye av det han sier motbevises av hva som skjer, men hans oppgave er også å balansere det å gjøre klubben kommersielt langt mer fruktbar, samtidig som man spiller PL. Det er nødvendighet å løfte klubben økonomisk, men det er likevel så bortkastet å snakke om en stadionutvidelse til 53 000 og millard+ i kostnad, om man spiller mot Plymouth og Oxford neste sesong. Dessuten vil £10-20 millioner i spillere fullstendig blekne i forhold til investeringer både i PL-spillere, men også stadionkostnader og ikke minst de inntekter man skaffer seg i PL kontra CC.

Så spørsmålet er om de har vært villig til å risikere nok og jeg spør meg om den risken i realiteten er spesielt stor. Som jeg har sagt før; £5-10 mill i lån+lønn i januar vil ikke ha effekt til sommeren. Enten går vi opp og det er smårusk, eller vi blir nede og må selge "alt" på rot likevel. Lån er ikke gratis, men ville også ikke ha forpliktet klubben videre om man ikke ønsket å kjøpe spillerne. Jeg ser ikke problemet med å ta den "sjansen".

Så kan man si, som du påpeker, at dette kan ha vært en kvalifisert vurdering gjort av det sportslige i administrasjonen sammen med Daniel Farke, og da kan man egentlig ikke si så mye på avgjørelsen annet enn å vurdere om det var riktig eller feil i etterkant. Anskaffelser ville selvsagt heller ikke garantert opprykk, men med tanke på det som skjedde i fjor, legger man hodet uansett på hogg overfor fansen ved å ikke gjøre noe. Og om kritikk-øksa slippes, vil den ikke bomme.

Det virker som klubben har identifisert problemet (bla med ansettelsen av Farke), men det bekymrer meg sterkt at klubbens sportslige leder svarer slik han gjør. Han har sått utenfor som konkurrent. Nå står han som klubbens trener og bekrefter på mange måter at de ikke har klarer å handskes med de mekanismene og den utfordringen klubben har opparbeidet seg. (slik jeg tolker ordene hans på pressekonferansen).
Hvordan i alle dager skal du som klubb ha sjans til å kontinuerlig utvikle deg og ta nye steg da?
Du er jo bundet med begge hender fra før på grunn av ffp og det faktum at du er en klubb som har spilt på nivå 2 stort sett hele perioden med synlighet, penger og kommersielle krefter har trådd inn.

Så hele mitt innlegg og frykt kuliminerer i denne rekkefølgen i en billedlig forklaring.

Det er ikke godt å si hvorfor akkurat vi skal hemmes så mye, kontra de andre. I alle fall virker det sånn. Leeds har store kostnader grunnet størrelsen, men også langt større inntekts- og tiltrekningsmuligheter. Det er neppe andre klubber i CC som kunne fått Bielsa, kanskje ikke så mange flere enn 6-7 klubber i PL OM de hadde spilt CC. Han så nok på Leeds som en sovende gigant og et morsomt prosjekt, ikke en enkelt vei til målet.

For meg var Daniel Farke en helt naturlig ansettelse. Opprykk to ganger med en klubb som ikke veltet i ressurser og altså erfaring fra akkurat det klubben trengte. Så kan man selvsagt peke på svakheter etterpå.

Jeg mener at en strålende manager og en ok stall er bedre enn en ok manager og en strålende stall. Bielsa viste oss det og jeg syns Andrea Iraola på mange måter viser oss det, selv om den stallen ser god ut nå. Men ville den sett like god ut under Gary O'Neil eller Frank Lampard som under Iraola? Neppe. Akkurat som vi ble blendet av kvaliteten på spillerne i Leeds-laget, grunnet Bielsas treneregenskaper. Ingen i det laget - med unntak av Pablo Hernandez - har vist noe i nærheten av hva de fikk til under Bielsa, verken før eller etter. Ben White kan regnes inn, men jeg mener der at det var Bielsa som løftet han fra Newport til Premier League og en halv milliard norske i overgangssum.

Problemet er at over tid må det underliggende også være godt nok. Organisasjonen skal overleve spillere og trener og det har Leeds United i grunn aldri gjort. Ikke helt ulikt klubber som Brann og Vålerenga her hjemme, spriker det i alle retninger og man er sjelden i nærheten av den stabiliteten en stor klubb skulle tilsi. Hva problemet hos oss er, er ikke godt å si.

Er vi uheldige med eiere? Fra Ridsdale, som mente godt og gamblet med klubbens eksistens, til parasitten Ken Bates, til den halvgale playboyen Cellino. Så kom Andrea Radrizzani og ryddet opp i mye og endelig virket som en solid eier, om enn med begrensede midler. Fokuset Bielsa avslørte derimot hvor skjørt egoet var og kun uker etter sparkingen, virka det som alle spor etter Marcelo var forsøkt visket ut. Tanken om å pantsette Elland Road for å kjøpe Sampdoria viste hva den karen stod for og Josimar har laget en artikkel hvor hans koblinger til lugubre asiatiske gamlingselskap er avslørt. Har ikke lest den selv, men bare koblingen forteller alt.

Bare tida vil fortelle oss hvilken type 49ers (og Red Bull) er. Så må vi ikke glemme at de er her for å tjene penger for investorene over tid, men så lenge det betyr å bygge verdien på klubben (opprykk og suksess) så kan det samsvare med våre interesser.

Og uten et opprykk denne sesongen så minsker det sjansene BETRAKTELIG å finne den/de ressursene som klarer å ta oss over linja de neste sesongene.

Da er vi i trøbbel, utvilsomt.

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46Men er det spissposisjon / 10er posisjon skoen trykker nå?
I mitt hodet ser vi fortsatt et lag som scorer mål. Vi ser et lag som mest sannsynlig vil ligge høyt oppe på antall scorede mål i divisjonen etter 46 kamper. Til og med godt inne på en all-time high.
Jeg synes vi ser et lag som sliter med å forsvare seg.
[...]

Jeg er ikke uenig i at Leeds sliter med å forsvare seg og fraværet av Ampadu og den altfor tidligere returen synes å vise at vi mangler noen typer spillere i laget. Det er bekymringsverdig. Kanskje leser jeg for mye ut av den koblingen, men Farkes aversjon mot å "rokke ved lagmoralen" i januar også. Hvorfor skulle en supplering til en tynn lagdel skape trøbbel? Eller er det bare en dekning for at Leeds i virkeligheten ikke hadde tenkt eller hadde evne til å hente noen som helst?

Ikke uenig i at laget er skjørt defensivt for tida, men jeg mener likevel at en 10er av god kvalitet i denne divisjon og - der har jeg som nevnt snudd siste uka - en keeper med færre enorme feil i seg, så hadde Leeds vært oppe for lengst. Aaronson startet sesongen godt, men det blir mye hodeløs høns i lang tid nå. Mesliers svake feltarbeid og store feil som leder til baklengs har nok også bidratt til å gjøre forsvarsspillet dårlige som helhet. Så skal jeg ikke la folk som Rodon og Struijk, som burde vært mer erfarne enn mange andre, gå fri. De har også vært svake isolert sett og jeg er lei av å se Rodon syte.

Først og fremst får vi håpe at Ethan Ampadus retur og forhåpentligvis bedre form, bidrar til å gjøre forsvaret like tett som det var i første 2/3 av sesongen.

Så er det åpenbart, som du er inne på både her og i andre innlegg, at dersom Leeds skulle komme seg opp, er det fortsatt enormt mye arbeid som må gjøres for å stabilisere denne klubben som et PL-lag igjen.
Marching on together!

leedslife

Quote from: Dennis on April 05, 2025, 12:24:52Du har som vanlig veldig mange betraktninger jeg er enige i, Leedslife.

Absolutt. Daniel Farke har begrensninger som trener, men han har også - inntil nylig i det minste - vært nær en garantist for opprykk fra divisjonen. I fjor gikk det nesten og jeg mener helt oppriktig at hadde vi kommet over linja hadde det vært imponerende. Folk kan snakke om den beste stallen (i fjorsesongen altså), men det ble også snakket om potensiell nedrykkskamp noen kamper inn i året. Gitt sen takeover, desertører, uferdig stall ved sesongstark mv., ble det gjort mye bra ut fra utgangspunktet. I år har vi fortsatt alt i egne hender, selv om vi skjelver godt nå. Det er ofte snakk om marginer, men dessverre er det likevel så svart hvitt for DF (og Leeds) at går det ikke i år heller er det potensielt noe som setter Leeds flere år tilbake. Sånn har engelsk fotball dessverre blitt, vi kan ikke lenger 'go again' et tredje år - fordi økonomiske regler må innfris (unntatt for de rikeste klubbene).

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46Er ikke dette et massivt klubbproblem som har rokket ved oss i åresvis?

Fjerner man Farke, så er det fortsatt problemer igjen. Helt klart. Min opprinnelige tanke rundt dette å skille lag med Farke selv ved opprykk, er basert på den stemningen som råder for tida. Selv da Leeds så relativt trygge ut, er det ganske mye som murrer rundt han. Man kan spørre seg hvor fortjent det var med topplassering og en målforskjell som var høyere enn 20 andre klubber hadde i scorede mål, men så kan man også si at det sier noe når ikke det engang har vært nok. Påpekte forskjellen mot Bielsa, som selv med 'enda et stortap' hadde bred støtte blant fansen, selv om de fleste selvsagt er enig i at slakt i målprotokollen ikke kunne fortsette.

Her tror jeg vi er i kjernen av problemet du fremstiller: Selv med en urokkelig naiv tilnærming - på (mest) godt og vondt - satte ikke flertallet Bielsa selv søkelyset. Når det slo sprekker og etterhvert raknet, virker det som de fleste mente - og som ettertiden beviste - at problemet lå over Bielsa og at han ikke lenger klarte å øse vann ut av ei lekk skute raskt nok. Det fungerte lenge og selv om det "kun" var et opprykk fra andre nivå og dit vi mener vi hører hjemme - på tross av at historien egentlig ikke tilsier det over tid - vil det laget stå igjen i historien med gullskrift.

Hvorfor vil Farke aldri få den statusen selv om Leeds skulle vunnet resten og gå opp med en poengsum høyere enn Bielsa maktet og på like mange forsøk som El Loco? Væremåte og spillestil har selvsagt mye å si, samtidig som man - i det minste etter en vanskelig start - må kunne argumentere for at Farke har et langt bedre sportslig utgangspunkt. Likevel, jeg tror Bielsa symboliserte noe helt spesielt. Som det ble sagt i en Square Ball-episode, fikk han oss til å få mye av den naive gleden vi hadde da vi var små. Han mislikte det aller meste utover det rent sportslige, gav blaffen i ting "karismatiske" Klopp sytet og klage om på ukentlig basis og mente direktører, journalister og trenere selv var de verste tingene med fotball.

Helt ærlig var det noe Leeds-relatert som ble ødelagt for min del da han fikk fyken, forsterket da vi solgte generasjonstalentet Archie Gray i fjor. Sistnevnte blir argumentert for med klausul i kontrakten eller for å "sikre den økonomiske fremtiden", men samme kan det være; vi solgte han og det er enda en påminnelse om at Leeds ikke er i nærheten av å ha den statusen vi skulle ønske vi hadde. Jeg er lei av å
Da er vi i trøbbel, utvilsomt.

Quote from: leedslife on April 04, 2025, 15:39:46Men er det spissposisjon / 10er posisjon skoen trykker nå?
Jeg synes vi ser et lag som sliter med å forsvare seg.
[...]

Jeg er ikke uenig i at Leeds sliter med å forsvare seg og fraværet av Ampadu og den altfor tidligere returen synes å vise at vi mangler noen typer spillere i laget. Det er bekymringsverdig. Kanskje leser jeg for mye ut av den koblingen, men Farkes aversjon mot å "rokke ved lagmoralen" i januar også. Hvorfor skulle en supplering til en tynn lagdel skape trøbbel? Eller er det bare en dekning for at Leeds i virkeligheten ikke hadde tenkt eller hadde evne til å hente noen som helst?

Ikke uenig i at laget er skjørt defensivt for tida, men jeg mener likevel at en 10er av god kvalitet i denne divisjon og - der har jeg som nevnt snudd siste uka - en keeper med færre enorme feil i seg, så hadde Leeds vært oppe for lengst. Aaronson startet sesongen godt, men det blir mye hodeløs høns i lang tid nå. Mesliers svake feltarbeid og store feil som leder til baklengs har nok også bidratt til å gjøre forsvarsspillet dårlige som helhet. Så skal jeg ikke la folk som Rodon og Struijk, som burde vært mer erfarne enn mange andre, gå fri. De har også vært svake isolert sett og jeg er lei av å se Rodon syte.

Først og fremst får vi håpe at Ethan Ampadus retur og forhåpentligvis bedre form, bidrar til å gjøre forsvaret like tett som det var i første 2/3 av sesongen.

Så er det åpenbart, som du er inne på både her og i andre innlegg, at dersom Leeds skulle komme seg opp, er det fortsatt enormt mye arbeid som må gjøres for å stabilisere denne klubben som et PL-lag igjen.

Problemet for Leeds har jo alltid vært timingen.
Iraola hadde sikkert vært en fin videreføring fra Bielsa, men neppe vært noe garantist for å holde plassen hadde han tatt over roret fremfor Garcia som kom inn. Til det var problemene for store. PL hadde funnet ut av oss og vi ble tøyd i alle retninger.
Tror også det er en stor, stor mismatch i Leeds mellom oss supporteres forventning og realitet. Ser man det i et moderne perspektiv så mangler det referanser som jeg skriver nederst i innlegget. Byen er neppe så attraktiv i forhold til at man kjemper med flere London lag. Fasilitetene og infrastrukturen var imponerende da vi rykket ned på begynnelsen av 2000 tallet, men neppe idag.
Så har man det økonomiske aspektet. (Nå tenker jeg i konkurranse i divisjonen opp)

Vi kan jo potensielt være uker fra den første trenersparkingen til 49ers.
For meg har Farke agert langt mer som enn manager enn en coach. Det er nok på mange måter en fremstilling man får utenfra, strukturen innad er det nok langt mer moderne og målbart.
Men det er vel liten tvil om at han tok trenerjobben i Leeds med et premiss om å kunne være mer hands-on i større deler av sportslig avdeling.
Det er jo tydelig gjennom kontinentale overganger inn til klubben, samt rollespillere som er hentet inn i et typisk Farke system.
Såvidt meg bekjent er det vel åpnet gode kilder for scouting i områder Norwich utforsket for 5 år siden.
Ved en trenersparking, er vi da tilbake til null som har vært vanlig de siste to tiårene? Eller gjør vi et lite bytte og ansetter en sportsdirektør/team som tar en større tilstedeværelse over seniorlag, mens systemet og tankegodset fortsetter gjennom en ny trener?

Slik jeg ser det så er det problematisk for en klubb som Leeds at trenere som Bielsa og Farke tar såpass mye av støten når det er såpass tydelig at det som serves rundt dem på ingen måter er godt nok på nivået vi spiller.
Nå skal vi la sesongen spille seg ut vedr dagens eiere og sportslige modeller, men som du poengterer ved det forrige eierskapet, så var det jo flere alarmerende situasjoner over de 5 årene som gav gode grunner til bekymring. Og jeg blir jo på ingen måter overraskende over koblinger til lugubre asiatisk bettingselskap.
Det er jo vel bare akkurat 3 år siden vi ble solgt inn med at målet var spill i Europa og Leeds skulle ha det beste ungdomsakademiet i Europa.
Det tok vel akkurat 12 kalendermåneder så solgte vi det største generasjonstalentet fra det akademiet - mest sannsynlig for lommerusk. Så kan man jo velge om det er Archie Gray eller Finlay Gorman.

Og vedr 10er er jeg helt enig. Klart man kunne tenkt seg bedre kvalitet enn det man har. Jeg er nok veldig tålmodig vedr Brenden, men jeg så også idag at Gnonto/Piroe er en veldig tvilsom kombo. Jeg har troa på komplimentære ferdigheter i et slik oppsett. De er i stor grad komfortable med de samme tingene.
På den andre siden så meldte jeg i Januar at jeg gjerne hadde sett et Leeds som ikke gjorde noe i Januarvinduet og rykket opp. Argumentet var at jeg gjerne hadde likt å sett et eierskap og en sportsligenhet som hadde selvtilitten og troen på jobben og vinduene som allerede var gjort. Det ville i min bok vært et styrketegn - selv som jeg annerkjennes at det er en idrett og en liga som går ned til små marginer.
Men aller mest hadde jeg ønsket å sett et Leeds lag som kunne forsvar seg bedre og stått bedre under press og til tider spilt bedre på motstand og perioder.
Med moderne Leeds briller har jeg sett et Leeds lag som har spilt fantastisk kontrafotball siste 5 sesongene, men synes fortsatt vi opptrer som et lag man ikke kan stole på. Man har sett det glimtvis fremtil nå.
På den andre siden så tror jeg neppe Scott Parker hadde overlevd mer enn noen måneder på Elland Road.
Så sier vel mye om hvor komplekst det er når man legger sammen mulighetene i økonomi, fasiliteter, nedslagsfelt og ressurser.
Mens forventningene er like høye og det er et ufravikelig krav på hvordan vi skal spille fotball.
Jeg minner om at det bare er 2 måneder siden Scott Parker stod og forklarte til Simon Jordan på talksport at de fortsatt var i en utvklingsfase hva gjaldt sitt spill i posession. Det hadde neppe vært mulig i Leeds.

Ellers er det egentlig veldig vanskelig å finne solide nok referanser på Leeds.
Verken ledere, sportslig apparat eller spillere har i noen stor grad dratt videre til å prestere jevnt over på høyere nivå. Stort sett har de fadet helt ut eller så har de tilholdt rundt L1, CC nivå. Man følger jo litt med på Bielsa, Corberan bla samt noen spillere.
Det er vel først når man går 25-30 år tilbake at det er enkelt å finne holdepunkter til hva fungerte og hva fungerte ikke.

Så tross i en bekmørk måned så skal man heller aldri glemme dette.
Mars 2018 ble vi senket av Bamford da vi møtte Boro borte etter en horribel periode for klubben. 3-4 måneder senere kommer Bielsa inn.
Stang inn kan sende Leeds i PL om noen uker og situasjonen for klubben kan være langt mer delikat.

Dennis

Quote from: leedslife on April 05, 2025, 18:39:25Problemet for Leeds har jo alltid vært timingen.
Iraola hadde sikkert vært en fin videreføring fra Bielsa, men neppe vært noe garantist for å holde plassen hadde han tatt over roret fremfor Garcia som kom inn. Til det var problemene for store. PL hadde funnet ut av oss og vi ble tøyd i alle retninger.
Tror også det er en stor, stor mismatch i Leeds mellom oss supporteres forventning og realitet. Ser man det i et moderne perspektiv så mangler det referanser som jeg skriver nederst i innlegget. Byen er neppe så attraktiv i forhold til at man kjemper med flere London lag. Fasilitetene og infrastrukturen var imponerende da vi rykket ned på begynnelsen av 2000 tallet, men neppe idag.
Så har man det økonomiske aspektet. (Nå tenker jeg i konkurranse i divisjonen opp)
[...]

Ved en trenersparking, er vi da tilbake til null som har vært vanlig de siste to tiårene? Eller gjør vi et lite bytte og ansetter en sportsdirektør/team som tar en større tilstedeværelse over seniorlag, mens systemet og tankegodset fortsetter gjennom en ny trener?

Nei, timingen er svak. Iraola burde vært hentet sommeren etter Bielsa, fremfor å gå for Marsch. Både han og Slot ble vel kurtisert, men hvorfor i all verden skulle de valgt et Leeds på full fart ned. Arne Slot så også Spurs' svakheter og valgte til slutt riktig - for han.

Attraktiviteten til byen Leeds kontra London er en åpenbar faktor, men spiller man i Premier League har jeg tro på at Leeds' størrelse vil gjøre klubben attraktiv for mange. Det er spennende spillere som velger Brighton og Bournemouth. Ikke så langt unna London, men likevel ingen tradisjonsrike klubber. I relativ nærhet har man klubber som Liverpool og Man Utd, samt Man City som velges av ekstremt rike historier og masse penger, men man har også Newcastle. En stor klubb, som selv før Saudi-pengene var en klubb mange valgte grunnet masse fans - uten at pokalskapet før nylig er tørket for støv. God plass er det også.

En stor bakdel med Bielsa var jo nettopp det du sier; han tok så stor plass og etter at han ble sparket, var det  - i alle fall sett utenfra - et vakuum. Som sagt før, Radrizzani og Orta virket å gjøre sitt ypperste for å fjerne alle spor etter Bielsa. Jeg tror derimot det var førstnevntes ego som var for skjørt her; Orta har en lang, lang historikk med å idolisere Bielsa. Helt fra hans første Sevilla-tid. Så jeg lar tvilen komme Victor til gode her.

Uansett virker det helt tydelig at Leeds ikke har en organisasjonskultur og -ramme som overlever slike trenere. Bielsa kunne isolert sett vært en måte å dra klubben opp igjen, for deretter å bygge opp infrastrukturen og klargjøre Leeds for PL. I stedet ramlet det sammen og Radrizzani tok skiltene med "vær snill og etterlat plassen slik du fant den" for bokstavelig. Leeds var tilbake i CC, full av gjeld og uavklart eierskap. 49ers har nok hatt mye stri med å dra disse spøkelsene ut av skapet igjen og betale for Ortas Mastercard-regninger, men det er kritikkverdige ting hos de også.

Padraag Marathe høster ikke kun godord hos 49ers-fansen (NFL) og han lovte en stall som skulle være klar til sesongstart pga "5-6 uker bedre tid", men det skjedde ikke. Jeg mener faktisk at Farke har gjort en ganske god jobb - spesielt i den første sesongen - med å få laget til å spille som en utfordrer til opprykk. Jeg har tidligere skrytt av rekrutteringen inn - gitt låneklausuler, høye regninger til forfall og Rutter/Gray/Summerville ut - og jeg står fortsatt for det. Det MÅ ha vært en dyster stemning i dette laget både da vi tapte 1-0 borte mot et nitrist B'ham i en nitrist kamp med Jamie Shackleton på høyreving og etter at Rutter gikk i det som virket som et sjokk på laget.

Problemet for Farke og 49ers, er at det er kun opprykk som er godt nok - og da snakker vi ikke bare sportslige ambisjoner blant fansen. Vi har ikke råd til å forsøke et år til. Hadde vi snakket 15 plass i PL fremfor ambisjoner om ca 10, hadde det vært en ting. Problemet er at økonomien vil hindre oss stort til sommeren, om det ikke går. Det er jo også en sterk egeninteresse her, ettersom 49ers investering er verdt en brøkdel i CC av hva den ville vært i PL.

Derfor vil Farke måles kun måles på om vi går opp eller ikke. Så svart-hvitt er det og i en forlengelse av det kommer også eierne. De har hovedansvaret over tid og når man tilsynelatende ikke lært av fjorsesongen og ikke hentet en eller to for å forsterke opprykksmulighetene i januar, så må lyset virkelig peke på de - selv om det er Farke som har den umiddelbare jobben med å ta klubben opp. Det er med den forutsetningen om at jeg ikke er i tvil om at han - på tross av å være mer en manager enn coach - har hatt ønsker han ikke har fått innfridd. Han har latt det skinne igjennom et par ganger og gitt hans diplomatiske svar, syns jeg det "speaks volumes" som det heter.

For meg virker det som 49ers begynner litt i feil enda. Man tjaser og maser om utvidelse av ER til 53 000 for å generere inntekter på kampdag i størrelsesorden av det Anfield gjør. Greit og flott og fint det, men så lenge vi spiller i CC er det ingen poeng. Det skal Radrizzani ha; han vekket entusiasmen på ER igjen og Leeds fyller stadion uke inn og uke ut. Det til tross for dyre billetter. Vil det fortsette med en tredje sesong i CC? Poenget er selvsagt: burde man ikke heller investert i å komme seg opp først? Den kost/nytte-vurderingen er jo åpenbar, før man skal putte 100-vis av millioner, om ikke noen få mrd., på å utvide Elland Road?

Så kommer jo denne Rangers-koblingen også på et merkelig tidspunkt.

Quote from: leedslife on April 05, 2025, 18:39:25Slik jeg ser det så er det problematisk for en klubb som Leeds at trenere som Bielsa og Farke tar såpass mye av støten når det er såpass tydelig at det som serves rundt dem på ingen måter er godt nok på nivået vi spiller.
Nå skal vi la sesongen spille seg ut vedr dagens eiere og sportslige modeller, men som du poengterer ved det forrige eierskapet, så var det jo flere alarmerende situasjoner over de 5 årene som gav gode grunner til bekymring. Og jeg blir jo på ingen måter overraskende over koblinger til lugubre asiatisk bettingselskap.
Det er jo vel bare akkurat 3 år siden vi ble solgt inn med at målet var spill i Europa og Leeds skulle ha det beste ungdomsakademiet i Europa.
Det tok vel akkurat 12 kalendermåneder så solgte vi det største generasjonstalentet fra det akademiet - mest sannsynlig for lommerusk. Så kan man jo velge om det er Archie Gray eller Finlay Gorman.

Den uttalelsen der fra Radrizzani-administrasjonen var latterlig. Trodde de selv at vi ville tro på det? Leeds-akademiet skal plutselig være La Masia? Kun måneder etterpå er ikke bare Gray og Gorman borte, men hele u21 ble strippet. Det virker å ligge nesten helt brakk, så hvor lenge blir Harry Gray? Jeg skvetter ikke om det er en tribunal fee til brorsans klubb i sommer. Så skal han vel leies ut til Leeds, om vi blir i CC for kamptrening eller noe slikt.

Quote from: leedslife on April 05, 2025, 18:39:25Så tross i en bekmørk måned så skal man heller aldri glemme dette.
Mars 2018 ble vi senket av Bamford da vi møtte Boro borte etter en horribel periode for klubben. 3-4 måneder senere kommer Bielsa inn.
Stang inn kan sende Leeds i PL om noen uker og situasjonen for klubben kan være langt mer delikat.

Vi fikk en aldri så liten gavepakke fra Oxford på lørdag. Etter det resultatet, er det plutselig i våre hender igjen. Skulle man nå slått Boro er det plutselig press på Burnley og Sheff Utd, som har igjen å møte hverandre. Hadde Sheff Utd slått Oxford og vi tapt mot Bårrah, ville det i praksis kun vært teori. Selvfølgeligheter dette her, men det viser hvor fort ting kan snu som da Sunderland leda mot oss og var vel fire poeng bak og 110 minutter med fotball etterpå er vi tretten poeng foran.

Jeg har noen ting som gir meg håp i morra: Uventet tap for Sheff Utd kan tenne en gnist hos Leeds igjen. Et slags ut-av-fengsel-kort som potensielt kan sette laget mer i angrepsposisjon, enn om begge naborivalene hadde vunnet lørdag. Tap er fortsatt krise og presset er derfor stort likevel, men kanskje kan det være en mental inngang i mer positiv retning. Mange tar tidligkamper som garantert tap grunnet svak statistikk i årets sesong. Jeg håper ikke den samme overtrua bor i spillerne, men på den andre siden har vi en sterk statistikk på sene kamper under flomlyset og kan ta med oss det.

En annen ting er at Boros form KANSKJE er noe maskert. De har spilt mot svak motstand i flere runder nå. De har 5-1-1 siste sju, men det er altså mot B'burn, Oxford, Luton, QPR, Swansea, Derby og Stoke. Ikke den sterkeste rekka av lag, men akkurat det samme kan man påpeke at Leeds har møtt - med langt mindre hell. Boro har også forsøkt å spille fotball mot oss og selv om det var trusler på Elland Road, kan Leeds på sine beste dager ha fordel av å møte spillende lag som avgir mer rom. Kanskje kan vi la hjemmelaget ha ballen litt mer og kontre med James i bakrom? Piroe og Solomon er også dyktige i overgangsspillet.

For å gå tilbake til overtro: Hadde det ikke vært ekstremt typisk at det var Pat Bamford som hadde blitt matchvinner i morra, etter hat tricket mot oss i kampen du nevner? Han har det jo med å bli upopulær i sine gamle klubber og en sånn comeback-historie har vi sett mange av. Man kan i alle fall håpe...

Det skal dog sies at kampene mellom M'boro og Leeds har en evne til å leve sitt eget liv, som sannsynligvis teller mest i Leeds favør akkurat nå.
Marching on together!

Asbjørn

Leeds-Live teller opp spillerstallen vår slik den er as we speak.
Vi har mistet Solomon/Rothwell siden sesongslutt, og Guilavoguis kontrakt har vel gått ut. Og noen lånespillere har returnert tilbake.

Om noen uker vil spillerstallen vår være radikalt forandret.
Eg har gjort blå de eg forventer er i stallen vår ved seriestart...
Det ble bare 16 av disse 28 det.
Selv Dan James er det altså usikkerhet rundt grunnet kontraktssituasjonen. Men satser på at det løser seg.
De fleste av de yngste regner eg med utlån på (for spilletid). Så kan vi risikere at f.eks en spiller som Gnonto selges for proF***ens skyld (PSR).

Men ja, det legges opp til alvorlig mange inn, det gjør det!

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/leeds-united-squad-full-premier-31852598

Goalkeepers
Illan Meslier
Karl Darlow
Alex Cairns

Defenders
Jayden Bogle
Junior Firpo*
Sam Byram*
Joe Rodon
Pascal Struijk

Max Wober
Isaac Schmidt
James Debayo

Midfielders
Ethan Ampadu
Ao Tanaka
Ilia Gruev

Darko Gyabi
Charlie Crew

Forwards
Daniel James
Wilfried Gnonto
Largie Ramazani

Jack Harrison
Brenden Aaronson
Sam Greenwood
Sam Chambers

Strikers
Joel Piroe
Mateo Joseph
Patrick Bamford
Joe Gelhardt
Harry Gray

* Firpo and Byram are due to become free agents from July 1.
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Tenker både Cairns, Byram, Bamford og Gray i blått er usikre kort. Sistnevnte kan vel fort bli sendt på lån, får neppe noen PL-minutter. Men vi skal vel slite å få solgt Bamford på grunn av massiv lønn.

auren

Asbjørn

Quote from: auren on June 14, 2025, 09:00:14Tenker både Cairns, Byram, Bamford og Gray i blått er usikre kort. Sistnevnte kan vel fort bli sendt på lån, får neppe noen PL-minutter. Men vi skal vel slite å få solgt Bamford på grunn av massiv lønn.
Cairns er eg trygg på (home grown-kvoten, viktig sosialt visstnok, og god nok). Mht Byram mener jo noen er ute, mht Harry så har eg sett at utlån er for tidlig, han har fortsatt godt av U21-fotballsamt  trene med de store gutta, og noen innhopp i perioder.
Bamford høyst usikker ja.

Men vi kan da ikke bytte ut hele stallen i løpet av sommeren :o :o :o
Tell me  Tell me

Dylan

Russel_Doig

Quote from: Asbjørn on June 14, 2025, 08:49:12Leeds-Live teller opp spillerstallen vår slik den er as we speak.
Vi har mistet Solomon/Rothwell siden sesongslutt, og Guilavoguis kontrakt har vel gått ut. Og noen lånespillere har returnert tilbake.

Om noen uker vil spillerstallen vår være radikalt forandret.
Eg har gjort blå de eg forventer er i stallen vår ved seriestart...
Det ble bare 16 av disse 28 det.
Selv Dan James er det altså usikkerhet rundt grunnet kontraktssituasjonen. Men satser på at det løser seg.
De fleste av de yngste regner eg med utlån på (for spilletid). Så kan vi risikere at f.eks en spiller som Gnonto selges for proF***ens skyld (PSR).

Men ja, det legges opp til alvorlig mange inn, det gjør det!

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/leeds-united-squad-full-premier-31852598

Goalkeepers
Illan Meslier
Karl Darlow
Alex Cairns

Defenders
Jayden Bogle
Junior Firpo*
Sam Byram*
Joe Rodon
Pascal Struijk

Max Wober
Isaac Schmidt
James Debayo

Midfielders
Ethan Ampadu
Ao Tanaka
Ilia Gruev

Darko Gyabi
Charlie Crew

Forwards
Daniel James
Wilfried Gnonto
Largie Ramazani

Jack Harrison
Brenden Aaronson
Sam Greenwood
Sam Chambers

Strikers
Joel Piroe
Mateo Joseph
Patrick Bamford
Joe Gelhardt
Harry Gray

* Firpo and Byram are due to become free agents from July 1.

Tipper at Isaac Schmidt og Jack Harrison er blå.

Asbjørn

Quote from: Russel_Doig on June 14, 2025, 09:28:40Tipper at Isaac Schmidt og Jack Harrison er blå.

Jepp. Kunne like gjerne blået de også ut.

Men de er blant de usikre som kan gå either way..
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

Det har blitt en vesentlig endring av spillerstallen gjennom sommeren ja - se de forrige postene for hvordan vi forventet det ville bli. Vi bommet ikke veldig.

Vel, hvem er det så som havner blant de heldige 25 som blir registrert?
Spillere under 21 trenger ikke registreres selv om de kan brukes.

Her er en på waccoe som sjekket hva vi har å gå på nå (mht innkjøp), feil KAN forekomme:

I'm counting one less than you. Signing spertsyan or whoever would take us to 24?

Think we have 2 places free at the moment and likely that Schmidt and possibly ramazanni Will leave so think we are ok for up to 4 new signings without having to remove anyone unexpected.

Players needing registration:
Perri
Darlow
Cairns

Byram
Gudmundsson
Bogle
Schmidt / Justin
Rodon
Bijol
Bournauw
Schmidt

Tanaka
Ampadu
Longstaff
Stach
Gruev
Ramazanni / new
James
Harrison
Aaronson

Nmecha
DCL
Piroe

Extras:
Gnonto
Gray
Chambers

Edit: not sure about Gnonto cos he is 21 but think he might actually miss out on the cutoff by a couple of months.
Tell me  Tell me

Dylan