Skrevet av Emne: Spiller: Illan Meslier  (Lest 37999 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

morten1966

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #150 på: April 16, 2023, 11:38:29 »
Yeah right, lets blame Illan Meslier.

Legger ikke all skyld på Meslier men at han er en oppskrytt keeper er det ingen som helst tvil om!

Bjosse77

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #151 på: April 17, 2023, 22:07:59 »
Yeah right, lets blame Illan Meslier.

Langt fra alt, men faktum er at om han hadde levert omtrent middels PL nivå hadde vi aldri vært nær nedrykk hverken i fjor eller i år.
Vi leverte defensivt omtrent som Wolves i fjor, men statistikken ti keeperne er ganske forskjellig. Se på antall baklengs hos oss og Wolves forrige sesong.

Kato

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #152 på: April 17, 2023, 22:16:46 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Fantasyland

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #153 på: April 17, 2023, 23:21:05 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer

Bjosse77

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #154 på: April 17, 2023, 23:26:41 »
Det har vært en del debatt rundt Meslier i det siste og det er vel høyst berettiget kan man si. Her er det en som har gått litt nøyere inn i statistikken og sett på faktiske tall:

https://twitter.com/harry_03012010/status/1645802153129431040?s=46&t=NCNHHvlAhm-n-7W5sUxDsg

Redid the table adjusting keepers' PsXG performance for total shots faced after
@Kris_Lufc7
pointed out I messed up the first one. Meslier is still bad, though. To put it into context, if we had Bernd Leno in goal, he'd have conceded roughly 15 less goals this season. FIFTEEN

The real story here though is the difference between Travers and Neto for Bournemouth. If they hadn't signed Neto, Travers would have conceded roughly fifteen more goals this season. If they stay up it'll be because they were ruthless in upgrading from a young keeper

All data from @fbref by the way.

Tanken har streifa meg, kanskje det er like greit å cashe inn i sommer når verdien hans er på peak…
En keeper er helt avhengig av et fungerende forsvar foran seg for å prestere topp. Det har vi bare unntaksvis hatt i lang tid. Blir feil. Henge alt ansvar for innslupne mål på Meslier.

Sent fra min LE2113 via Tapatalk

Du glemmer et element her. Bournemouth er omtrent likt defensivt som de var, men slipper likevel inn mye færre mål enn de gjorde. Wolves var, som jeg nevnte, like dårlig defensivt som oss i fjor, men hadde en keeper som leverte på et mye høyere nivå.

morten1966

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #155 på: April 18, 2023, 05:39:35 »
Har han hatt noen redninger siste to kamper?

Bjosse77

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #156 på: April 18, 2023, 08:17:48 »
Har han hatt noen redninger siste to kamper?

2 tellende mot Palace. Men begge var typen 2% sjanser. Han har en redningsprosent som nærmer seg 60, og har underprestert med over 10 mål så langt i sesongen, som er nestverst i PL. Becker er best og er på motsatt side.

Kato

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #157 på: April 18, 2023, 08:19:47 »
Syns han keeperen til Bournemouth så steinbra ut.

RoarG

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #158 på: April 22, 2023, 09:11:48 »
Meslier er en sterk kandidat til transferlisten etter sesongen. Skal man holde plassen i PL må man ha en erfaren keeper. Meslier, minst like utrygg som BPF. Vi får nok en bra pris. Verdien har visstnok tredoblet seg, og ManU skal være interessert. Kommer budet, ikke nøl: SELG.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

morten1966

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #159 på: April 22, 2023, 18:38:33 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer
Er det noen som vil betale for han?

Eriksen55

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #160 på: April 24, 2023, 11:11:56 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer
Er det noen som vil betale for han?

Mange klubber som har han på radaren.

Tror de  store klubbene evner å se hva Meslier har foran seg av spill og spillere. Tung sesong i år, men fortsatt ung med et enormt potensiale. Spørs om Leeds er rette klubben for han å ta videre steg i.. Tror heller det er problemstillingen heller enn at han er god nok for Leeds.

GeirO

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #161 på: April 24, 2023, 11:49:14 »
Egentlig ganske sannsynlig at Meslier spiller glimrende i PL neste sesong...i Leeds.
MOT

morten1966

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #162 på: April 24, 2023, 16:21:24 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer
Er det noen som vil betale for han?

Mange klubber som har han på radaren.

Tror de  store klubbene evner å se hva Meslier har foran seg av spill og spillere. Tung sesong i år, men fortsatt ung med et enormt potensiale. Spørs om Leeds er rette klubben for han å ta videre steg i.. Tror heller det er problemstillingen heller enn at han er god nok for Leeds.

Hallo...han redder jo nesten ikke et eneste skudd!! Som ung moderne keeper så er han ekstremt dårlig med beina å! 

Eriksen55

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #163 på: April 24, 2023, 19:17:36 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer
Er det noen som vil betale for han?

Mange klubber som har han på radaren.

Tror de  store klubbene evner å se hva Meslier har foran seg av spill og spillere. Tung sesong i år, men fortsatt ung med et enormt potensiale. Spørs om Leeds er rette klubben for han å ta videre steg i.. Tror heller det er problemstillingen heller enn at han er god nok for Leeds.

Hallo...han redder jo nesten ikke et eneste skudd!! Som ung moderne keeper så er han ekstremt dårlig med beina å!

Han har ikke plutselig blitt en elendig keeper. For et år siden var det få som klaget på han. Gjorde noen feil innimellom da også. I det siste har det blitt flere feil.

Selvfølgelig har det sammenheng med det som skjer foran han. En ung keeper som er usikker og har lav selvtillit er neppe lett.

Skal Meslier utvikle seg videre må han bort fra Leeds etter sesongen. Det er nok best for begge parter kanskje.

Blank_File

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #164 på: April 24, 2023, 19:42:40 »
Man er en smule mer tålmodig med en unggutt, men jeg er fremdeles fan. Samtidig så har vi ikke råd til å vente mer nå. Jeg syns det ble særlig tydelig når Sam Johnstone sto i andre enden. En keeper jeg alltid har tenkt som noe begrenset, oppførte seg som tidenes katt og jeg våger å påstå at hadde vi bytta keeper i den kampen så ville vi vunnet.

Så jeg vet ikke helt. Han hadde jo en god redning på frisparket på lørdag. Jeg tenker at vi aldri ser Ilian sånn lenger. Men jeg tror jeg begynner å bli påvirket av «alle andre».

Bjosse77

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #165 på: April 25, 2023, 23:28:04 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer
Er det noen som vil betale for han?

Mange klubber som har han på radaren.

Tror de  store klubbene evner å se hva Meslier har foran seg av spill og spillere. Tung sesong i år, men fortsatt ung med et enormt potensiale. Spørs om Leeds er rette klubben for han å ta videre steg i.. Tror heller det er problemstillingen heller enn at han er god nok for Leeds.

Hallo...han redder jo nesten ikke et eneste skudd!! Som ung moderne keeper så er han ekstremt dårlig med beina å!

Han har ikke plutselig blitt en elendig keeper. For et år siden var det få som klaget på han. Gjorde noen feil innimellom da også. I det siste har det blitt flere feil.

Selvfølgelig har det sammenheng med det som skjer foran han. En ung keeper som er usikker og har lav selvtillit er neppe lett.

Skal Meslier utvikle seg videre må han bort fra Leeds etter sesongen. Det er nok best for begge parter kanskje.

Han har ikke plutselig blitt dårligere, det er riktig. Prestasjonen hans har ligget på omtrent samme nivå over 2 sesonger. Problemet er at han ikke blir bedre på annet enn pasningene. Dårlige reflekser og en dårlig skuddstopper, bokser 5-7m, nesten ikke spenst. God en-mot-en fordi han er god på å time utløpene sine, men klareringene er håpløse. Se hvor mye det hjalp Bournemouth å bytte keeper. Resten av laget er det samme.

morten1966

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #166 på: April 26, 2023, 05:53:02 »
Bare å selge. Har en prislapp som er langt høyere enn kvalitetene på banen tilsier.

Uansett hvordan dette ender er jeg helt enig. Cash inn i sommer
Er det noen som vil betale for han?

Mange klubber som har han på radaren.

Tror de  store klubbene evner å se hva Meslier har foran seg av spill og spillere. Tung sesong i år, men fortsatt ung med et enormt potensiale. Spørs om Leeds er rette klubben for han å ta videre steg i.. Tror heller det er problemstillingen heller enn at han er god nok for Leeds.

Hallo...han redder jo nesten ikke et eneste skudd!! Som ung moderne keeper så er han ekstremt dårlig med beina å!

Han har ikke plutselig blitt en elendig keeper. For et år siden var det få som klaget på han. Gjorde noen feil innimellom da også. I det siste har det blitt flere feil.

Selvfølgelig har det sammenheng med det som skjer foran han. En ung keeper som er usikker og har lav selvtillit er neppe lett.

Skal Meslier utvikle seg videre må han bort fra Leeds etter sesongen. Det er nok best for begge parter kanskje.
Hadde vel faktisk noen redninger i går...men se på utspill og boksing i felt da! Håpløst!

morten1966

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #167 på: April 30, 2023, 18:47:55 »
Ny fantastisk kamp av den unge lovende keeperen vår...hodet er nok allerede i Manu eller en annen stor klubb..er jo så ettertraktet atte..

Kato

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #168 på: Juni 25, 2023, 21:51:19 »
Ikke førstevalg på Frankrike U-21. Ryktes at vi har gjort han åpen for transfer. 30 mill pund er visstnok hva vi forlanger. Hadde solgt han på minuttet for den prisen.
 

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #169 på: Juni 25, 2023, 22:39:01 »
Ikke førstevalg på Frankrike U-21. Ryktes at vi har gjort han åpen for transfer. 30 mill pund er visstnok hva vi forlanger. Hadde solgt han på minuttet for den prisen.
I dag så vi en god førstekeeper Klaesson, og en ubenyttet reserve i Meslier…
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Sydhagen

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #170 på: Juni 25, 2023, 23:11:59 »
Ikke førstevalg på Frankrike U-21. Ryktes at vi har gjort han åpen for transfer. 30 mill pund er visstnok hva vi forlanger. Hadde solgt han på minuttet for den prisen.
Kan aldri tenke meg at vi får 30 mill pund for Meslier.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Kato

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #171 på: August 19, 2023, 21:30:50 »
Kred til denne karen. Både for måten han har startet sesongen på, men også at han faktisk er her og spiller. Ikke alle som det gjør. Og ingen selvfølge hos oss.

Kickthemdown

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #172 på: August 20, 2023, 00:59:51 »
Kred til denne karen. Både for måten han har startet sesongen på, men også at han faktisk er her og spiller. Ikke alle som det gjør. Og ingen selvfølge hos oss.
Tipper han spiller nå i sesongstarten fordi vi prøver å selge han. Ett par imponerende redninger her og der så blir det straks en større kjøpesum. Tror ikke vi takker nei til bud på 10 millioner pund... Blir sjokkert om ikke Darlow spiller alt fra september av.

HåvardK

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #173 på: August 20, 2023, 10:55:06 »
Kred til denne karen. Både for måten han har startet sesongen på, men også at han faktisk er her og spiller. Ikke alle som det gjør. Og ingen selvfølge hos oss.
Tipper han spiller nå i sesongstarten fordi vi prøver å selge han. Ett par imponerende redninger her og der så blir det straks en større kjøpesum. Tror ikke vi takker nei til bud på 10 millioner pund... Blir sjokkert om ikke Darlow spiller alt fra september av.
Du tror has spiller godt og slår til med redninger kun for å bli solgt? Tror du må forberede deg på et sjokk. Jeg støtter Kato fullt ut. Meslier har fremstått med autoritet og trygghet i serieåpningen. Akkurat det vi trenger når alt annet er kaotisk.

Eriksen55

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #174 på: August 20, 2023, 11:25:49 »
Når Farke får satt et bedre defensivt spill og Meslier slipper å bli bombadert med overganger og få selvtilliten rasert annenhver kamp så skal vi nok få se at vi har en av CC beste spillere.


stian

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #175 på: August 20, 2023, 11:44:05 »
Vet ikke hvilken agent Meslier har, men man kan jo se for seg at det faktisk finnes agenter som også tenker på spillernes langsiktige utvikling. Jeg vil tro at det eneste gode rådet for en keeper på 23 år er at han må ta de valgene som gjør at han spiller kamper. Jeg håper også at han blir, og at unge Klaesson blir lånt ut.

Blank_File

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #176 på: August 20, 2023, 12:41:20 »
Vet ikke hvilken agent Meslier har, men man kan jo se for seg at det faktisk finnes agenter som også tenker på spillernes langsiktige utvikling. Jeg vil tro at det eneste gode rådet for en keeper på 23 år er at han må ta de valgene som gjør at han spiller kamper. Jeg håper også at han blir, og at unge Klaesson blir lånt ut.
Meslier har selv uttrykt (i vinter vinduet) at det Chelsea ikke var aktuelt fordi han ikke ønsker å sitte på benken. Så blir spennende og se om det var reelt. Lite ville gledet meg mer enn om han ble værende og vi fikk mer utvikling. Faren er at Darlow går sur.

Bjosse77

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #177 på: August 29, 2023, 23:36:31 »
Alle skylder på forsvaret vårt og ser fremdeles Meslier som en stooor keeper. Sannheten er at vi hadde et middels forsvar i store deler av de 2 foregående PL sesongene, men en rævva keeper. Heeelt i nedre sjikte i PL på nesten alle målbare parametre. Jeg har snakket mye om forventningene til keepere, men det virker som at hver gang en keeper har en redning så er han super og forsvaret dårlig. Sannheten er at en keeper som redder 2 av 3 skudd er ganske dårlig. Det er forskjell på skudd fra 20m og 2m,.men jeg snakker over en sesong eller 2. Meslier eier ikke reflekser, jeg blir fremdeles like overrasket over at det er mulig å ha 100 PL kamper og ennå ikke eie reflekser som en bedriftskeeper en gang.

Evt. må han sjekke synet sitt, kanskje øynene rett og slett ikke fanger opp hurtige bevegelser innenfor 7-8m. Utviklingen er heller ikke der, om noe så har den gått feil vei. Første året i PL var han da nær middels PL standard.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28908
  • Total likes: 2639
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #178 på: September 15, 2023, 19:14:25 »
Sterke ord fra keeperen vår. Respect!  (...antar da at det er fra hjertet og ikke fra pr-agenten hans...)

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Spiller: Illan Meslier
« Svar #179 på: Oktober 29, 2023, 13:58:24 »
Supplert til Meslier-innlegget i kamptråden mot Huddersfield:

Leeds er kun slått av Leicester når det gjelder antall mål som keeper er forventet å redde (PSxG). Akkurat hvordan dette skiller seg fra forventede mål imot (xGA) er jeg jaggu ikke sikker på, men på sistnevnte er vi nummer tre bak Leicester og - overraskende nok - Coventry.

I forhold til PSxG har Leeds -1,8 som betyr at Meslier totalt sett har sluppet inn i underkant av to mål mer enn han burde. Merk at enkle baklengs kan balanseres av gode redninger og omvendt. Altså, jeg antar at man her opererer med et snitt, slik at et skudd som går inn ikke er -1, men at det blir en vekting av forventet mål imot og forventet redning. Akkurat som mål på straffe for en utespiller er 0,24+ når det gjelder xG-statistikk (straffe er fast xG på 0,76).

Som nevnt over er det også viktig å påpeke at statistikk er tallmateriale og må tolkes. Man kan fullstendig dominere en kamp og ha enorme sjanser, uten å ha skudd på mål. Eksempelvis regnes ikke stangskudd som skudd på mål og baller som triller på tvers av åpne mål vil heller ikke regnes. Med det mener jeg at jeg vil anta at gårsdagens tabbe ikke vil slå altfor negativt inn på Mesliers statistikk rent tallmessig. Skuddet fra distanse skal han ta og han redder den faktisk, for så å slippe inn en ball fra en spiller som er alene med keeper. På papiret - ut fra tallene - ser man ikke at det er en stor tabbe.

Er det slik, vil tabben 'skjules' i statistikken og med andre ord: kartet er ikke nødvendigvis (helt) representativt for terrenget. Derfor vil ikke statistikk alltid være fasit for faktisk forløp.

Uansett, ut fra statistikk PSxG er Leeds blant 17 lag som har negativ statistikk. Altså, keeper slepper inn flere mål enn han er forventet å redde i henhold til nøkkeltallet. Meslier er på delt 14.plass der, med nevnte -1,8. Det er seks lag mellom -1 og -1,8. Norwich og Sunderland -2,8, Preston -3,2, Boro -3,4, Blackburn -4,2 og Southampton har hele -6,2. Er det da korrekt å lese ut fra dette at Bazunu er ligaens desidert svakeste keeper eller er bildet noe mer sammensatt? Det betyr i alle fall neppe at Saints-keeperen har overspilt i år, men man må i alle fall trekke inn statistikk som antall skudd fra mostander og da helst skudd på mål. De har eksempelvis 20 flere skudd på mål enn Leeds (som har nest færrest). Sannsynligvis vil man da ha en tendens til å slippe inn ett og annet skudd man burde tatt i større grad enn lag med tette forsvar. Det siste taler ikke for Meslier, ettersom Leeds slipper til nest færrest skudd på mål.

Franskmannen har en redningsprosent på 64, noe som er femte svakest i serien. Det er heller ikke til hans gunst, men her er man også nødt å tolke tallene. Hadde et lag hatt kun ti skudd på seg over de første 13 kampene og fem av disse kom fra scorede straffespark, ville redningsprosenten hans vært 50% og d

 lavest i ligaen. I tillegg skiller det fem prosentpoeng opp til Blackburn som er på en sjuende plass på den tabellen, så her er det ganske så tett. Utrolig imponerende er det derimot av Leicester, som har sluppet 45 skudd på mål (6 flere enn Leeds) og redda 37 av disse. 82% er høyest i ligaen, med en klaring på 7,5 prosentpoeng.

Så er det slik at dette igjen, forteller ikke hele bildet. 82% redningsprosent tilsier vel at de to keeperne Revene har brukt er de beste keeperne i serien? Vel, Ipswichs keeper har en redningsprosent på 74. Svært solid, men langt bak Leicester. Tar man derimot høyde for PSxG, altså mål i forhold til forventede redninger, har burvokter Hladky +5,3! Neste på den lista er Millwall, Leicester, Swansea og Cardiff med 1,8, 1,8, 1,7 og 1,5. Ipswich har med andre ord sluppet inn nesten fire mål færre enn de nærmeste, kontra hva som "burde" vært sluppet inn. Til sammenligning i Premier League pr nå, har Wolves +3,3, Spurs og West Ham +2,6 som best. I bunnen er Brentford og Brighton med -2,7 og -3,4.

Hladky den desidert beste keeperen i serien? Vel, det er ikke godt å si basert på tall alene, men han har virkelig overprestert så langt. Det betyr ikke at han ikke kan fortsette å ha en kanonsesong, men dette betyr at Ipswich sannsynligvis har unngått noen baklengs som normalt sett og ut over sesongen vil nok dette jevne seg ut. Særlig ettersom de er en så enorm "outlier" i statistikken. Asbjørn har vel påpekt et par svært heldige situasjoner i traktorguttenes to siste kamper? Det samme gjelder altså Southampton og Blackburn som nevnt over, bare med motsatt fortegn. Så er dette historikk og sier ingenting om veien framover. Meslier og Bazunu var også outliers i fjorsesongen, men da var også Leeds og Soton lag som ble skutt i senk. I år skal de være favoritter til topplasseringer og da sier kanskje statistikken noe mer. I så fall, er Bazunu rett og slett elendig eller gjør Southampton forsvaret det vanskelig for han? Jeg vet ikke.

Når det gjelder Meslier, kan redningsprosent, antall skudd imot og -1,8 i "forventede redninger" tyde på at han underpresterer litt, men samtidig er han i godt selskap av det klare flertallet i serien.

En annen ting Meslier har fått kritikk for, er at han ikke er et godt pasningsalternativ. Jeg kan være enig i at han med fordel kunne vært noe nærmere Rodon og Struijk når ballen trilles i fireren, men han er like fullt den keeperen i Championship som har fjerde flest pasninger. 10% høyere enn femtemann. Feltarbeidet er også ansett som en svakhet hos Illan. Leeds er det laget som har femte færrest innlegg mot seg og sammen med Blackburns keeper er Meslier på 7.plass over å %-vis ha stoppet flest innlegg med 7,4. Dette er bedre enn både Leicester og Ipswichs keepere, som statistikk sett er på 15 og 18 plass på samme tabell med henholdsvis 5,6 og 4,7 %. De to lagene slipper til innlegg i omtrent samme hyppighet som Leeds. Litt overraskende for meg, lå han på samme nivå i fjor i Premier League. Meslier lå på en delt femte plass i Premier League på å hente ned innlegg; De Gea og Pickford suverent svakest.

Best er John Ruddy hos Birmingham, som plukker ned innlegg 11% av gangene. Som sweeper (defensivt arbeid utenfor eget felt) er han også midt i haugen. Ipswich og Blackburn er der i en særklasse, noe som kan tyde på en skyhøy linje, trege stoppere eller svak offsidelinje - eller en kombo.

Kan man konkludere noe ut fra denne statistikken? Sikkert masse, men kan man påstå at Illan Meslier er blant de beste eller svakeste keeperne i Championship? Tilsynelatende ikke og det er vel også det som er oppfattelsen de fleste av oss sitter igjen med i "virkeligheten". Likevel kan det se ut som feltarbeidet hans ikke er spesielt svak relativt sett til hans kolleger. Det man derimot kan konkludere på, er at Leeds har et av ligaens mest solide forsvarsspill så langt. Det er ikke alltid slik. :) Og her vil ikke statistikken vise hvor stor del av dette som kan tilegnes Meslier i form av relasjoner, tillit og organisering. Han slår meg ikke som verken en spesielt stor autoritet i egen boks eller veldig dirigerende keeper (eks Schmeichelene), men han uttalte til Matt Lewis i offisielle podcasten at han er meget god venn med Pascal Struijk og at han er "veldig trygg" når Struijk spiller foran. Det trenger ikke bety noe som helst, men om den tilliten går begge veier kan det være en viktig (del-)faktor til godt forsvarsspill totalt sett. Jeg må understreke at jeg heller tror dette går på flere ting, som en svært god venstreback i Byram, en langt bedre defensiv midtbane enn i fjor og at Joe Rodon ser ut som en klassespiller på dette nivået. Pascal Struijk selv har også tatt store steg. Men... det kan være de foran føler seg trygge på Meslier også og at dette er en bit i det større bildet.

Tok en titt på statistikken til Karl Darlow fra våren 2023, da han spilte 12 kamper for middelhavsfarer Hull. Han hadde +1,3 i mål vs forventede redninger, en redningsprosent på 75 og plukket ned 6,9% av innlegg imot. Ikke det at to straffer imot er stort datamateriale, men han reddet ingen av de. For de som så Salford-straffekonken var vel ikke det noe sjokk ;)

Jeg må innrømme at jeg trodde Leeds henta en ny førstekeeper i sommer. Meslier og Leeds trodde jeg var et tilbakelagt kapittel etter fjoråret, hvor han både havnet ute av laget og visstnok var stille i sosial medier og slikt etter sesongen, for de som følger slikt. Da Meslier likevel var Farkes valg i det sesongen ble sparka igang, så han bedre ut enn i fjor. Jeg trodde nesten det skulle være "reklame" for salg før vinduet stengte og kanskje var det også meninga, men Meslier spilte seg ikke ut av laget. Det syns jeg heller ikke han har gjort siden, på tross av en stor tabbe i går.

Han har levert langt bedre enn Meslier de siste sesongene og inntrykket mitt er i alle fall at det er en keeper som har langt mer autoritet rundt egen boks. Så Meslier skal nok ikke være for trygg på plassen sin, men jeg har ingen tro på at han settes ut på bakgrunn av den tabben alene. Skulle de bli flere eller en skade, så kan det derimot være duket for Darlow mellom stengene. Da gjenstår det å se om han tar plassen.
« Siste redigering: Oktober 29, 2023, 20:23:19 av Dennis »
Marching on together!