Skrevet av Emne: Spiller: Kristoffer Klaesson  (Lest 5098 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Spiller: Kristoffer Klaesson
« på: Juli 31, 2021, 10:09:06 »
Da er det offisielt - ny nordmann i  klubben.

Det er alltid kjekt. Så får vi se hvordan det går sportslig.

Lykke til, Kristoffer! :)

Kristoffer Klaesson completes Leeds United transfer and signs a four-year contract
Leeds United have completed the transfer of Valerenga goalkeeper Kristoffer Klaesson after the departure of Kiko Casilla


Youth is again the direction Leeds United have gone in for their latest goalkeeper with the acquisition of 20-year-old Kristoffer Klaesson.

The move for Klaesson has been mooted for weeks, if not years, with little in the way of denial from Valerenga about director of football Victor Orta’s interest.

The Norwegian has signed a four-year contract at Elland Road after spending this past week in the UK quarantining before his medical could conclude the transfer.

Valerenga agreed to sell their first-choice stopper to United for an undisclosed fee, though reports in Norway suggest it’s around £1.6m rising to £2m, and he arrives two years after Illan Meslier signed as a 19-year-old.

KLAESSON
Despite Klaesson’s young age and lack of senior international experience with Norway, the Whites have secured a work permit for him, even with the strict restrictions now in place on foreign moves.


Klaesson’s arrival comes a few weeks after veteran Spaniard Kiko Casilla agreed on a return to his homeland with Elche. It’s a loan Casilla does not expect to return to the UK from.

The signature of the Norway under-21 international on a multi-year contract also suggests there is no future for Casilla at Elland Road now.

Klaesson will wear the number 13 shirt at United and provide stiff competition for Meslier between the sticks.

https://www.leeds-live.co.uk/sport/leeds-united/kristoffer-klaesson-leeds-united-transfer-21192107
« Siste redigering: Mars 19, 2022, 10:49:45 av Hallgeir * »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #1 på: Juli 31, 2021, 10:28:08 »
VG er kjapt på ballen

KLAESSON GÅR FRA VÅLERENGA TIL LEEDS: − DET ER SINNSSYKT STORT
Vålerenga-keeper Kristoffer Klaesson (20) er klar for Premier League. Leeds United sikret seg keeperen de har fulgt i mange år.

MATS ARNTZEN
Publisert:
For mindre enn 10 minutter siden

Målvakten har signert en fireårskontrakt med klubben. I sommer møtte han Leeds’ sportsdirektør Victor Orta i Oslo, og 20-åringen ble raskt overbevist om at dette var riktig klubb for ham.

– De har fulgt meg i mange år og det er veldig betryggende at de har fulgt med så lenge. Jeg var litt nervøs. De kommer fra en stor klubb, men det første møtet gikk veldig bra, sier han.

I første omgang skal han ta opp kampen med den franske målvakten Ilian Meslier (20), som har kontrakt med Leeds til sommeren 2023.

Klaesson forteller at han ikke har fått noen garantier med tanke på spilletid, men at den engelske storklubben har planer for hvordan nordmannen skal ta ytterligere steg.

– Det er en gigantisk klubb og det er veldig mye historie. Trenerapparatet og spillerstallen og alt er helt sykt. Alt er megaprofesjonelt, sier han.

I England får han den myteomspunnede argentineren Marcelo Bielsa (66) – som går under kallenavnet «den gale» – som trener.

– Han er en trener som stiller knallharde krav. Det blir en ny hverdag. Det handler om å komme inn i det så fort som mulig.


Bielsa er kjent for en svært offensiv spillestil hvor laget ønsker å presse knallhardt og ha ballen veldig mye.

– De spiller på en spesiell måte og vil spille ball hele tiden. Det blir en overgang fra Vålerenga hvor det blir spilt mer på resultat. Det blir noe man må trene mye på at de ønsker å spille ball uansett.

Det er ikke mange unge keepere som får så mye tillit som Kristoffer Klaesson, men Dag Eilev Fagermo har sett potensialet til den unge målvakten og stått last og brast ved ham.

– Jeg må jo få takket Vålerenga og trenerne og administrasjonen som har hatt tillit til meg hele tiden og latt meg utvikle meg på en bra måte. De har lært meg å stå imot tøffe perioder. De turte å satse på meg selv om det kunne komme noen juniorfeil, sier Klaesson.

Han begynte å få sjanser allerede i 2019 og sto fast hele 2020-sesongen. Som keepere flest må man tåle å gjøre noen feil, noe som kan være tøft i ung alder. Den mentale styrken kan komme svært godt med når han skal prøve seg i Premier League.

– Jeg visste at Dag Eilev hadde hundre prosent tiltro til meg uansett. Som keeper kan man gjøre ti bra redninger i løpet av en kamp og så er man hudflettet fordi man bare gjør én feil. Det er ikke så langt mellom himmel og helvete. Det gjør en bare sterkere.

Gode prestasjoner i Vålerenga gjorde at Klaesson ble tatt ut på A-landslaget under Ståle Solbakken, men keeperen måtte melde forfall etter at det var coronasmitte i VIF-leiren.


Det er neppe siste gangen Klaesson er i landslagstroppen. Nå får han i tillegg muligheten til å utvikle seg på et høyt nivå.

– Å gå fra Eliteserien til Premier League er et stort steg. For meg virker det som riktig steg. Støtteapparatet her er sinnssykt. For min del så føles det veldig riktig. Det er sinnssykt stort. Det har ikke gått helt opp ennå, sier han.

– Nå begynner jeg å bli litt lei av å sitte i karantene på hotellet, jeg er egentlig bare kjempesulten på å begynne å trene, sier Klaesson, som har sittet i karantene siden søndag sammen med agenten Morten Wivestad, som representer spilleren sammen med Mike Kjølø i Keypass AS.

– Det er ekstremt sjelden at man ser spillere gå direkte fra Skandinavia til verdens største liga. Det er noe vi er veldig stolte over å kunne være med å bidra til. Vi har hatt en veldig god dialog med Leeds over lang tid. Vi må berømme både Leeds og Vålerenga for meget gode forhandlinger, sier Wivestad.

https://www.vg.no/sport/fotball/i/Ry73oW/klaesson-gaar-fra-vaalerenga-til-leeds-det-er-sinnssykt-stort
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #2 på: Juli 31, 2021, 10:28:42 »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Cannavaro

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #3 på: Juli 31, 2021, 10:34:18 »
Det er bare å gratulere Klaesson med kontrakt i Leeds og ønske ham lykke til på ferden !!
Jeg, med flere sikkert, er vel litt skeptiske til denne typen signering....men vi får håpe at Orta har en plan bak dette.  Jeg understøtter klubbens filosofi om å satse ungt, ha et godt, veldrevet akademi som kan fôre førstelaget med spillere som har potensial hele tiden.  At vi ikke er med på den hårreisende pengegaloppen i fotballen syns jeg er fint igrunn, kan vi velge en litt annen vei enn å "kjøpe oss til suksess" så er det absolutt det beste.  Da må vi treffe godt med innkjøpene våre.  Når det gjelder akkurat keeper plassen, så hadde jeg håpet på litt mer rutine.....men når det gjelder utvikling så har Kristoffer kommet til rett klubb ihvertfall, når Leeds signerer ham så blir han satset på, og han vil få sine sjanser.  Lykke til Kristoffer !
MFLU - Miracles For Leeds United

auren

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #4 på: Juli 31, 2021, 10:53:16 »
Kjekt med en ny nordmann i klubben. Håper Kristoffer gjør min skepsis til skam.

Velkommen til verdens beste klubb!

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

raggen

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #5 på: Juli 31, 2021, 11:21:18 »
Velkommen skal han være. kjenner lite til han men stoler på bielsa og co.
Men kjekt med nordmann i klubben igjen
Forever Leeds United!!!!!!!!

Josch

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #6 på: Juli 31, 2021, 11:34:33 »
At Klaesson fikk arbeidstillatelse betyr at Leeds kan gjøre flere slike kjøp av spillere under 21 år, selv om de kun har u-landskamper og klubbkamper for "svake" nasjoner.  Det ble jo gitt unntak for Klaesson, for han kvalifiserte egentlig ikke. Her har Orta beregnet dette tillfellet riktig. Sånn sett setter kjøpet en viktig standard for hva som kan komme til England. Leeds må bare få tak i de talentene de kan, samtidig som de styrker A-laget. Klaesson er selvsagt nå bare en back up keeper men en mulig stjerne i fremtiden
« Siste redigering: Juli 31, 2021, 14:26:27 av Josch »

Andersen

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #7 på: Juli 31, 2021, 13:10:31 »
Hadde håpet Leeds hadde kjøpt en mer erfaren keeper en Klaesson. Så får tiden vise om vår nye keeper klarer å ta opp kampen med vår franske toppkeeper. MOT.

RoarG

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #8 på: Juli 31, 2021, 14:05:50 »
Får bare ønske Klaesson lykke til i Leeds, selv om jeg i utgangspunktet var skeptisk til denne signeringen. Ex-lagkamerat Christian Borchgrevink har i alle fall troa på ham.
"Jeg tror ikke på Gud, men etter Bielsas ansettelse må jeg nok revurdere", Roar Gustavsen, januar 2020

Jostein.

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #9 på: Juli 31, 2021, 15:26:35 »
Virker som en type som kan gi Meslier konkurranse, samtidig som han kan utvikles. Til denne prisen så tror jeg dette kan bli en bra investering.

Virker som en stille å rolige type, 2 unge Keepere kan bli et veldig bra trenings miljø.
Leeds Carajo!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #10 på: Juli 31, 2021, 17:35:52 »
Virker som en stille å rolige type, 2 unge Keepere kan bli et veldig bra trenings miljø.

To? :D 
I alle fall de fire øverste her drilles sammen nær hver eneste dag.


LUFC Youth Academy
@leedsutdacademy

Gloves#LUFC’s Goalkeepers:
Flag of France Illan Meslier (21)
Flag of Norway Kristoffer Klaesson (20)
Flag of Italy Elia Caprile (19)
Flag of Netherlands Dani Van Den Heuvel (18)
Flag of England Harry Christy (17)
Flag of England Will Brook (17)
Flag of England Darryl Ombang (16)
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

PetterH

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #11 på: Juli 31, 2021, 19:14:15 »
Velkommen og lykke til Kristoffer.

Men som LSK supporter må jeg si at vi at vi kun har kjøpt den nest beste 20-årige keeper i Norge  ;D
« Siste redigering: Juli 31, 2021, 19:17:05 av PetterH »
 

Ove

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #12 på: Juli 31, 2021, 23:23:31 »
Enig
 

Hallgeir *

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #13 på: August 01, 2021, 00:09:43 »
Velkommen og lykke til Kristoffer.

Men som LSK supporter må jeg si at vi at vi kun har kjøpt den nest beste 20-årige keeper i Norge  ;D

Hvem er bedre?
Super Leeds since 1968

GeirO

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #14 på: August 01, 2021, 01:11:24 »
Velkommen og lykke til Kristoffer.

Men som LSK supporter må jeg si at vi at vi kun har kjøpt den nest beste 20-årige keeper i Norge  ;D

Hvem er bedre?
Vil tro høytflyvende kanarifans vil mene at Mads Christiansen er bedre...

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #15 på: August 03, 2021, 20:55:18 »
Paul Robinson har jo peiling på keepere - og merkelig nok sier han akkurat det samme som de fleste her inne:

Paul Robinson: Klaesson is going to be top goalkeeper at Leeds United
We’re delighted to welcome former England goalkeeper Paul Robinson as our exclusive columnist. Each week he’ll be giving his views on the biggest talking points at Leeds United…

Kristoffer Klaesson has the potential to be a “top goalkeeper” for Leeds United but he’s not ready for the Premier League just yet, according to Paul Robinson.



Leeds confirmed the 20-year-old’s arrival at Elland Road last week with the Norway Under-21 international swapping Valerenga for the ambitious Premier League club.

Klaesson joins up with Marcelo Bielsa’s squad as their new second-choice goalkeeper, replacing Kiko Casilla behind Illan Meslier in the pecking order at the Yorkshire club.

While Robinson has seen enough from Klaesson to suggest he has plenty of potential, he’s unsure of whether he can step in and start Premier League fixtures right away if Meslier is unavailable for whatever reason.

Speaking to MOT Leeds News, Robinson said: “It’s definitely a clever move for the future.

“He’s obviously a promising young goalkeeper. I’ve not seen a lot of him but from the research I’ve done on him, he looks like he’s going to be a top goalkeeper.

“He doesn’t look ready to start Premier League games yet but he’s certainly got the potential to follow Meslier’s footsteps as he develops.

“The Premier League is very different to every other league in the world, it’s difficult to adapt in and difficult for a goalkeeper compared to what he’s already been used to. As far as being Premier League-ready, I don’t think he is but as far as looking for the future, he’s got the potential to be a top goalkeeper.

“I think the sports scientists will work with him to get him stronger and I think he’ll get to know the league and the game.

“But I don’t think he’s Premier League-ready, he’s one for the future. His ability is unquestioned and from the little bit I’ve seen, I’ve been impressed with him.”

Klaesson has been called up to the Norway national team in the last year and has over 50 league appearances to his name at Valerenga.

Meslier is only one year older at the age of 21 but has a full season of Premier League football under his belt and impressed in the bulk of his appearances.

https://motleedsnews.com/exclusives/paul-robinson-klaesson-is-going-to-be-top-goalkeeper-at-leeds-united/
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

auren

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #16 på: August 03, 2021, 21:24:39 »
Hva skjer hvis Meslier blir ute i en måned eller to? Skal Klaesson da stå i mål når han tydeligvis ikke er klar for det og potensielt ødelegge selvtilliten totalt? Selvsagt litt hvis som dersom atte, men en andrekeeper i PL bør være rimelig klar for nivået når vi starter om kun 11 dager...

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #17 på: August 03, 2021, 21:27:27 »
Hva skjer hvis Meslier blir ute i en måned eller to? Skal Klaesson da stå i mål når han tydeligvis ikke er klar for det og potensielt ødelegge selvtilliten totalt? Selvsagt litt hvis som dersom atte, men en andrekeeper i PL bør være rimelig klar for nivået når vi starter om kun 11 dager...


Nødlån av keepere er vel fortsatt lov - vi har jo bare keepere under 21 :D
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Eriksen55

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #18 på: August 03, 2021, 23:31:18 »
Hva skjer hvis Meslier blir ute i en måned eller to? Skal Klaesson da stå i mål når han tydeligvis ikke er klar for det og potensielt ødelegge selvtilliten totalt? Selvsagt litt hvis som dersom atte, men en andrekeeper i PL bør være rimelig klar for nivået når vi starter om kun 11 dager...

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk

Samme ble sagt om Meslier.. hva hvis Kiko blir skadet, Meslier er bare 19 år! Gikk bra det!

Tipper ingen her inne visste noe særlig om han før han debuterte borte mot Arsenal.

Jeg jublet ikke for signeringen av Klaesson. Men tydelig at Leeds har trua. Gode spillere hever seg og tar neste nivå raskt. 20 år, da er det også muligheter for å utvikle seg..

Syntes han kan få muligheten til å bevise hva han står for før hsn  avskrives som for dårlig!

Personlig så liker jeg at Leeds går for en ung keeper trio. En gammel avdanket og stappmett keeper som vet han ikke får spille tror jeg ikke er lurt.  En sulten jævel som pusher Meslier på trening hver dag tror jeg er klokere.

Tipper Klaesson står mot Ajax u23 i morgen.

Russel_Doig

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #19 på: August 04, 2021, 08:43:17 »
Hva skjer hvis Meslier blir ute i en måned eller to? Skal Klaesson da stå i mål når han tydeligvis ikke er klar for det og potensielt ødelegge selvtilliten totalt? Selvsagt litt hvis som dersom atte, men en andrekeeper i PL bør være rimelig klar for nivået når vi starter om kun 11 dager...

auren


Sent from my iPhone using Tapatalk

Samme ble sagt om Meslier.. hva hvis Kiko blir skadet, Meslier er bare 19 år! Gikk bra det!

Tipper ingen her inne visste noe særlig om han før han debuterte borte mot Arsenal.

Jeg jublet ikke for signeringen av Klaesson. Men tydelig at Leeds har trua. Gode spillere hever seg og tar neste nivå raskt. 20 år, da er det også muligheter for å utvikle seg..

Syntes han kan få muligheten til å bevise hva han står for før hsn  avskrives som for dårlig!

Personlig så liker jeg at Leeds går for en ung keeper trio. En gammel avdanket og stappmett keeper som vet han ikke får spille tror jeg ikke er lurt.  En sulten jævel som pusher Meslier på trening hver dag tror jeg er klokere.

Tipper Klaesson står mot Ajax u23 i morgen.

Tja, nå har jo dei siste sesongs PL-vinnere satset på ringrever som Claudio Bravo, Adrian, Scott Carson og Mark Schwarzer. Neppe fordi det er en velkjent suksessfaktor å ha urutinerte keepere i backup.

Hallgi

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #20 på: September 03, 2021, 20:47:56 »
Seier for Klaessons U21 i dag, og imponerande mål;
Kan bli et bra landslag for oss og Leeds-keeperen med tida  ;D :D :D
ALAW (& I am the pirate amongst us)

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #21 på: September 12, 2021, 14:53:00 »
NRK også på banen!

Stortalentet har fått livet snudd på hovudet i Leeds
MARIENLYST (NRK): Noregs U21-landslagsmålvakt Kristoffer Klaesson (20) tok eit tøft val då han reiste frå trygge Vålerenga for benken i Premier League. Starten i England har vore brutal.

Football, UEFA Euro Under-21 Qualifier, Norway - Portugal
TIL ENGLAND: Kristoffer Klaesson vart Premier League-spelar etter overgangen til Leeds.



Egil Sande Journalist Publisert i dag kl. 12:30 Oppdatert for én time siden

2000-modellen Klaesson visste godt kva han gjorde då han reiste frå Vålerenga og skreiv under for Leeds i sommar:

Han blir andrekeeper.

Jevngamle Illan Meslier er førebels heva over tvil som førstevalet til klubben, og det skal mykje til for at det blir mange førstelagsminutt for den norske burvokteren med det første.

Både landslagssjef Ståle Solbakken og U21-sjef Leif Gunnar Smerud set spørsmålsteikn ved klubbvalet.

– Eg hadde håpa, det må eg ærleg innrømme, at han heldt fram i Vålerenga. At han heldt fram utviklinga si der litt til, før han tok steget. Men eg skjønner at det er freistande, sa Solbakken på ein pressekonferanse nyleg.

Også U21-sjef Smerud er spent på om historia vil vise at dette var rett val for ei ung og framstormande målvakt.

– Viss han får kampar og prøvd seg, er det fint, viss ikkje kan det vere uheldig, for han hadde ei veldig fin utvikling i Vålerenga, seier Smerud til NRK.

Klaesson er tidlegare teken ut i A-landslagstroppen under Solbakken, men vart denne gongen vist til U21.

Leif Gunnar Smerud er trenar på U21-landslaget, der Klaesson har vore fast.


Klaesson møter NRK etter ei U21-trening på Marienlyst. Der varta han, i løpet av den halvtimen NRK var der, opp med ei rekkje gode redningar.

– Kan meir om meg enn eg kan sjølv
Målvaktkjempa svarer slik om at landslagstrenarane ikkje er frå seg av begeistring for klubbvalet han nyleg tok.

– Hadde det vore ein annan klubb enn Leeds … Dei har vore opne om at dei har sett meg sidan 2017-2018, dei kan sikkert meir om meg enn eg kan om meg sjølv. Det er veldig tryggjande at dei har følgt meg så lenge og hatt så tru på meg så lenge. Det er litt av grunnen til at eg tok det valet. Både målvakttrenarane og det fysiske apparatet er topp-topp i verda, så det er veldig bra, seier han.

Smerud har stor forståing for at det sikkert er veldig vanskeleg å seie nei når eit lag som Leeds kjem på banen.

– Og dei har heilt sikkert ein plan for Kristoffer. Det blir ei avveging med treningsmiljø og moglegheita for å få nokre kampar på toppnivå med A-laget til Leeds, kontra å spele heime i Noreg. Det var nok eit vanskeleg val, men eg er ikkje bekymra, understrekar Smerud.

– Livet snudd på hovudet
No er det gått litt over ein månad sidan Klaesson pakka kofferten og reiste til England. Starten i Premier League-klubben har vore ein vekkjar.

– Det har vore tøft, ein ny kvardag med mykje trening, og det har snudd livet mitt på hovudet. Men eg trivst veldig godt og har vorte teke ekstremt godt imot av alle, seier 20-åringen.

– Du beskriv det som tøft, på kva måte?

– Kva skal ein seie … Det er mykje styrke, mykje fysisk, det er vel litt det som kjenneteiknar Leeds frå før, det er ein klubb som skal springe mest og vere i best fysisk form same kven vi møter. Det er sånn vi trenar og noko eg berre må bli vant til. Dei seier det tek ein månad eller to å bli van til det, og no har eg vore der ein månad og kjenner eg byrjar å komme godt inn i det, seier han.

– Er det mykje høgare kravet enn du hadde trudd?

– Det er Premier League, så kva kan ein forvente, liksom. Eg forventa at det skulle vere dei tøffaste krava i heile verda, svarer han.

– Bielsa er eit fotballgeni
Dei som følgjer Leeds tett vil neppe bli overraska over at det er høge fysiske krav i klubben. Leeds United-manager Marcelo Bielsa er kjend for ein spelestil som krev enormt mykje av heile laget.

Klaesson har førebels ikkje hatt veldig mykje å gjere med den svært profilerte manageren.

– Han er vel ikkje ein som snakkar mest med spelarane, men eg har sjølvsagt helst på han, og han er ekstremt aktiv på treningar. Han er eit fotballgeni rett og slett, det er så mykje fotballkunnskap i hovudet hans at det er fascinerande å sjå, humrar Klaesson.

– På kva måte?

– Måten han tenkjer fotball på. Han tenkjer sikkert på fotball når han søv òg, når han et, når han reiser … Eg trur det berre er fotball som betyr noko for han, då får ein resultat til slutt, seier han.

Redda straffe
Førebels har Klaesson stått kampar for U23-laget til klubben. Han stressar ikkje med å få speletid i Premier League denne sesongen.

– Først og fremst no handlar det om å komme seg inn i rytmen og bli vant til den treningsmengda som er der. Det er ganske ulikt frå kva ein er vant til. Så handlar det òg om at eg skal utvikle meg som speler og «pushe» Illan (Meslier) så godt eg kan, seier han.

Reint sportsleg meiner han den første tida har handla om ein tilvenningsperiode, men kjenner sjølv han byrjar å komme bra inn i det.

Nyleg varta han òg opp med ei strafferedning for U23-laget i ein siger mot Crystal Palace.

– Det var gøy. Det var ei vanleg straffe der det var litt krangling om kven som skulle skyte, og då såg eg at han vart usikker. Då var det ikkje så mykje anna å gjere enn å redde, seier Klaesson med eit smil.

https://www.nrk.no/sport/stortalentet-har-fatt-livet-snudd-pa-hovudet-i-leeds-1.15633828
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #22 på: Oktober 20, 2021, 17:05:05 »
Etter mandagens U23-kamp ble Mark Jackson spurt om Klaessons første måneder i klubben - en del vil vel kalle svarene typisk GPP-prat...

Kristoffer Klaesson's first few months at Leeds United assessed following summer move
Mark Jackson says Leeds United goalkeeper Kristoffer Klaesson is adapting well to life at Elland Road.

By Joe Urquhart Wednesday, 20th October 2021, 11:50 am


The 20-year-old Norwegian shot stopper arrived in West Yorkshire over the summer on a four-year deal to become Illan Meslier's backup under head coach Marcelo Bielsa in LS11.

Klaesson has been a regular for the Whites Under-23s outfit this term since making the switch from Eliteserien side Vålerenga.

Sporting director Victor Orta had been tracking the young goalkeeper for a number of years before eventually securing his services in the wake of Kiko Casilla's departure back to Spain on loan.

Klaesson has made nine appearances in total for Jackson's development side so far, though has only kept one clean sheet amid an early season leaky defence that has conceded 18 Premier League 2 goals.

The Whites were beaten 4-2 at Everton on Monday night with United's second choice in between the posts again gaining more valuable on-pitch minutes.

Klaesson made a fine double save in the first half in Southport - the second of which was a brilliant palmed stop onto the crossbar from close-range - having earlier provided a pinpoint pass forward for Amari Miller to open the scoring against the Toffees.

His adjustment, though, will take time and understanding to get fully up to speed as the club's number two.


"Like any new player there's a settling in period for them," Jackson told the YEP of Klaesson's first few months.

"There's an adaptation to the way we play, particularly for a goalkeeper coming into what could be new training methods. As with outfield players it's a new way of playing and it's the same with goalkeepers.

"He's a player who the staff are working really hard with to help him adapt as quickly as possible. There was a great double save from him [against Everton] and the ball forward for Amari's goal was a pass forward [not an aimless clearance].

"He saw it and we're pleased for him in that respect but he won't be happy conceding four goals and we're not as a team. In regards to him settling in, he is slowly getting used to it and he's coming along nicely."

https://www.yorkshireeveningpost.co.uk/sport/football/leeds-united/kristoffer-klaessons-first-few-months-at-leeds-united-assessed-following-summer-move-3424965
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #23 på: Mars 19, 2022, 10:30:54 »
Kristoffer fortjener også noen ord etter gårsdagens debut i Premier League.

Gradvis har hans opptredener for U23 vært i bedring, kanskje har det også hjulpet å ha et soneforsvar foran seg igjen...

Han leverte iallefall varene da han MÅTTE i Premier League-debuten.
Og ble trukket frem av Marsch da han så ham for første gang i tirsdagens U23-kamp.

Flott uke for Kristoffer dette.

Og nå skal han hjem på landslagsoppdrag og blir garantert intervjuet av norsk presse om denne debuten!

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

leedslife

Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #24 på: Mars 19, 2022, 10:37:15 »
Kristoffer fortjener også noen ord etter gårsdagens debut i Premier League.

Gradvis har hans opptredener for U23 vært i bedring, kanskje har det også hjulpet å ha et soneforsvar foran seg igjen...

Han leverte iallefall varene da han MÅTTE i Premier League-debuten.
Og ble trukket frem av Marsch da han så ham for første gang i tirsdagens U23-kamp.

Flott uke for Kristoffer dette.

Og nå skal han hjem på landslagsoppdrag og blir garantert intervjuet av norsk presse om denne debuten!
Synes han virket trygg jeg. Grei tilstedeværelse der.
Eneste var foten.
Klarer man seriøst ikke å slå ballen til midtstreken på utspill eller var det jeg som så feil?
Dere som har fulgt han i enga. Er det sånn Espen Johnsen ferdigheter fra livet og ned?

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ny spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #25 på: Mars 19, 2022, 10:48:40 »
stats på twitter:

and finally Kristofer Klaesson become our 852nd debutant last night and the first to keep a clean sheet in a Premier League game on debut for Leeds since Paul Robinson v Chelsea in October 1998.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28797
  • Total likes: 2607
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #26 på: Mars 29, 2022, 11:00:29 »
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

GeirO

Sv: Spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #27 på: April 30, 2023, 17:37:35 »
Etterlysning: Hvor er Mr. Klaesson? Over et år siden noen har skrvet om han....ikke står han U21-kamper heller.
MOT

samadhi

Sv: Spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #28 på: April 30, 2023, 18:21:53 »
Etterlysning: Hvor er Mr. Klaesson? Over et år siden noen har skrvet om han....ikke står han U21-kamper heller.

Har keepertrening med Chris Armas kanskje  :o
marching on together,
derudaf forever...

Bjosse77

Sv: Spiller: Kristoffer Klaesson
« Svar #29 på: April 30, 2023, 20:00:23 »
Han må leies ut. Dette er tøys. Han er ikke svakere enn Meslier.