Skrevet av Emne: Bielsas disponering av unggutta  (Lest 790 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

HåvardK

Bielsas disponering av unggutta
« på: Desember 18, 2021, 20:33:03 »
Flere hyller Bielsa for at han gir unggutta sjansen. Vel, i dag hadde han ikke mye valg. Allikevel sender han etter mitt skjønn kraftige signaler:
Gelhardt - den eneste spissen vi har pt - var på vei ut da han skaffet straffe og ga oss et visst håp. Så kvitterer Bielsa med å ta ut en som ble byttet inn pga skade, altså Summerville. Hva han hadde gjort galt vet da fåglarna. Tvert i mot var han positiv både offensivt og defensivt, og tilførte en dimensjon Harrison ikke har i seg. Det så ut som om det var for å bevise noe. Tyler, derimot, fikk fullføre kampen, og vi så jo hvordan det endte.
Å bli byttet ut når du har kommet inn er et så sterkt signal at det fort kan knekke selvtilliten til en spiller. Så langt har U-23-gutta kun fått sjansen når andre har blitt skadet eller suspendert - uavhengig av om spillere som Klich, Harrison, Roberts m fl har prestert. Signalet en da sender ut er "du er egentlig ikke god nok, men when push comes to shove vil vi benytte deg". Samtidig investeres det stort i U-23.
Bielsa har skapt underverker med Leeds etter sin ankomst, men nå er hans stahet og prinsippfasthet blitt vår verste fiende. Det virker som om resultat er underordnet hans prinsipper, og når du kjemper for livet om plassen i PL, må du faktisk prøve å skaffe deg poeng, på den ene eller andre måten.

Eriksen55

Sv: Bielsas disponering av unggutta
« Svar #1 på: Desember 18, 2021, 22:12:16 »
Helt enig i alt!

Har kommentert dette mange ganger selv. Unggutta blir kun brukt når han må, ikke når han kan.

Den metoden tror jeg ødelegger mer enn den utvikler. Trygghet, gode opplevelser og selvtillit er nøkkelen for at talenter skal blomstre...å bli kastet inn på 0-5, spille når alle etablerte er i kne eller ingenting fungerer og kun når sjefen ikke har noen andre alternativer... Jeg tror ikke det er bra.

Ser flere mente Summerville ikke bidro i dag. Han bidro ikke voldsomt. Men han var bedre enn det Harrison har vært i år. Og han taklet og kriget. Det så man ikke fra Roberts.
Vi kan forvente at Harrison, Klich, Roberts og de etablerte tar tak. Men når hele laget sliter så er det ikke Gelhardt  Drameh og Summerville som skal stå frem og bane vei. Riktignok gjorde Gelhardt og Summerville  det mot Wolves og var med å skaffe poeng.
Summerville har masse å by på. Men tror nok det er lettere å vise hvis han komme inn når ting flyter eller spille fra start en kamp. Han har til gode å spille når laget har flyt!

Jeg kan hylle Bielsa for mye. Men ikke behandlingen av talentene.




TK20

Sv: Bielsas disponering av unggutta
« Svar #2 på: Desember 19, 2021, 06:56:08 »
Med unntak av Gelhardt synes jeg ikke de som har fått sjansen har vist særlig. Har inntrykk av at Bielsa gjør det veldig klokt med de unge spillerne.

Kato

Sv: Bielsas disponering av unggutta
« Svar #3 på: Desember 19, 2021, 09:43:16 »
Med unntak av Gelhardt synes jeg ikke de som har fått sjansen har vist særlig. Har inntrykk av at Bielsa gjør det veldig klokt med de unge spillerne.

Helt enig. Det siste steget opp til PL-nov er enormt. Det er litt eventyr å tro at det bare er å komme inn og levere. Samtidig har Bielsa selv satt seg i denne situasjonen med for mye avhengighet av disse gutta ved skader.

HåvardK

Sv: Bielsas disponering av unggutta
« Svar #4 på: Desember 19, 2021, 10:52:52 »
Med unntak av Gelhardt synes jeg ikke de som har fått sjansen har vist særlig. Har inntrykk av at Bielsa gjør det veldig klokt med de unge spillerne.

Helt enig. Det siste steget opp til PL-nov er enormt. Det er litt eventyr å tro at det bare er å komme inn og levere. Samtidig har Bielsa selv satt seg i denne situasjonen med for mye avhengighet av disse gutta ved skader.
Jeg er uenig med dere. Unggutta har ikke tatt oss med storm, men prestert bedre enn Harrison, Klich og Roberts når de har fått sjansen. Dette til tross for at Bielsas disponering av dem er mer nedbrytende enn oppbyggende.
Ser noen skriver at Bielsa selv har satt seg i denne situasjonen ved å satse på en tynn stall (slik han alltid har gjort). En viktig nyanse her er at han satser på de samme spillerne, selv om prestasjonene er dårlige over tid - og altså IKKE gradvis gir sjansene til unge talenter for å skape en viss konkurranse om plassene.