Skrevet av Emne: Ex Head coach - Jesse Marsch  (Lest 49852 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Dennis

Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #510 på: Mai 15, 2024, 08:28:44 »
Marsch joined Leeds United in England’s Premier League in February 2022, and he guided them to safety from relegation in the 2022/23 season with a final-day win at Brentford. This victory saw Leeds become the only club to escape relegation when entering the final day of the season in the league’s bottom three teams. He then oversaw the club’s summer 2022 transfer window, where club record transfer sales were achieved. ​ His departure came at a time when the club sat in 12th in the Premier League for non-penalty expected goals, and the club led the league in disruption of opposition passes by a large margin.

 ;D ;D ;D



https://canada-soccer-pressroom.prezly.com/canada-soccer-announces-jesse-marsch-as-mens-national-team-head-coach
Marching on together!

Andersen

Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #511 på: Mai 15, 2024, 13:41:43 »
En får håpe March har mer suksess med det kanadiske landslaget en han hadde med Leeds United.

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28975
  • Total likes: 2659
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #512 på: Mai 15, 2024, 14:43:16 »
Mye dissing av Jesse nå.

Vil bare minne om at vi reddet plassen i 21/22 selv om det ikke så spesielt lyst ut mens Bielsa fortsatt ledet oss og vi stort sett slapp inn fem mål pr kamp.

Så ble det så som så etter hvert. Jesse må selvfølgelig ta sin del av skylden her men vi satset nok altfor ungt, sånn i sum. Selv året etter snakker Farke om at troppen er for uerfaren...

Så det kan nyanseres om Marsch også. Utan at dette er et forsvarsskript.
Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #513 på: Mai 15, 2024, 15:17:21 »
Mye dissing av Jesse nå.

Vil bare minne om at vi reddet plassen i 21/22 selv om det ikke så spesielt lyst ut mens Bielsa fortsatt ledet oss og vi stort sett slapp inn fem mål pr kamp.

Så ble det så som så etter hvert. Jesse må selvfølgelig ta sin del av skylden her men vi satset nok altfor ungt, sånn i sum. Selv året etter snakker Farke om at troppen er for uerfaren...

Så det kan nyanseres om Marsch også. Utan at dette er et forsvarsskript.

Dissing? Kanskje det, men jeg henviste til artikkelen som skriver så alternativt de kan for å sette han i best mulig lys. Hva i all verden har "ikke-straffe forventede mål" og "brutte pasninger"-tabellen å si, når klubben hadde nedrykksspøkelse oppetter ørene? Dette må være fra Marsch selv gitt hans podcast-opptredener i etterkant. Jeg er lei av at han prater om Leeds overalt hvor han er og snakker om at Aaronson må finne en klubb som passer og respekterer han osv. Eller hvor god Weston McKennie er - egentlig.

"Bidro til salgsrekord den sommeren". Hva slags kriterie er det å vurdere på? For det første hadde neppe Marsch noe å si for salgene av Kalvin og Raphinha, men hva med kvaliteten etter salg? Hva med spillerne han ønsket inn? Hvor er de nå? Å skryte av å selge Kalvin Phillips blir for dumt når erstatteren het Marc Roca. Hvorfor orket ikke spillerne å spille mer enn 45 minutter et helt år etter han tok over, ref Luke Ayling etter bortekampen mot West Ham?

Podcasten med Simon Jordan var flau lytting. Jordan er en kontroversiell type, men jeg syns han har helt rett når han stopper Marsch i sine "in other metrics we were trending" og sier sorry, men det er bullshit. Noen ganger får en spade være en spade. Hans mantra om å 'play without stress' er omtrent det eneste han kommer med. "Let's go, baby!" i presentasjonen med Canada klinger også veldig dårlig, men det er en amerikansk greie. Der er inntrykket at det ofte prates langt mer enn det leveres. 

Han reddet klubben fra nedrykk den sesongen mot et lag som var på stranda. Det var bra det og en herlig dag som startet med relativt lite håp, men han skulle aldri vært ansatt som trener i Leeds. Så er det selvsagt ikke hans skyld at han ble tilbudt jobben og ble ansett som Bielsas "naturlige arvtaker" (Orta) basert på "pressing stats" (Kinnear). Helt sikkert en fin type og i riktige situasjoner en god motivator, men PL var altfor høyt nivå for han. I det minste foreløpig.

For å overdrive litt mer. Dave Hockaday er sikkert en fin fyr han, men han skulle aldri vært Leeds United-manager likevel.

Kinnear har senere uttalt at Unai Emery var et mål, men at det ble for dyrt å hente han. Jeg lurer på om det etter nedrykk og en bråte med feilkjøp fortsatt blir ansett for dyrt å ansette riktig manager? Snu på det; Bielsa var tidenes dyreste manager i Championship og han rykket opp med en syltynn stall full av spillere som hadde levert midt på tabellen i flere år + Pablo Hernandez.

Det er ikke personlig, Asbjørn. :) Så har du selvsagt rett i at det ofte blir unyansert. Det er jo diskusjonen rundt Daniel Farke den siste halvannen måneden et klart tegn på. Eller hvordan enkeltspillere som regel får skylda. Det kan alltid bli mer nyansert.
Marching on together!

Asbjørn

  • Forum Admin
  • Moderatorer
  • Lorimer
  • *****
  • Innlegg: 28975
  • Total likes: 2659
  • LEEDS UNITED - the Pride of Yorkshire
    • Vis profil
    • E-post
Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #514 på: Mai 15, 2024, 15:24:30 »


Det er ikke personlig, Asbjørn. :) Så har du selvsagt rett i at det ofte blir unyansert. Det er jo diskusjonen rundt Daniel Farke den siste halvannen måneden et klart tegn på. Eller hvordan enkeltspillere som regel får skylda. Det kan alltid bli mer nyansert.

Det var kanskje feil å sitere ditt innlegg i kommentaren min. Det var tilfeldig, poenget var at 'alle' snakker ned Jesse og skriver hvor talentløs mannen var/er. Selvfølgelig har han et stort ansvar for hvordan 22/23 ble - men den får han dele med Radrizzani/Orta samt en ubalansert tropp også. OG konkurrerende klubber som slett ikke holdt seg innenfor FFP-reglene. ALT skyltes ikke Jesse...

Tell me - I've got to know
Tell me - Tell me before I go
Does that flame still burn, does that fire still glow
Or has it died out and melted like the snow
Tell me  Tell me

Dylan

Dennis

Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #515 på: Mai 15, 2024, 15:56:13 »


Det er ikke personlig, Asbjørn. :) Så har du selvsagt rett i at det ofte blir unyansert. Det er jo diskusjonen rundt Daniel Farke den siste halvannen måneden et klart tegn på. Eller hvordan enkeltspillere som regel får skylda. Det kan alltid bli mer nyansert.

Det var kanskje feil å sitere ditt innlegg i kommentaren min. Det var tilfeldig, poenget var at 'alle' snakker ned Jesse og skriver hvor talentløs mannen var/er. Selvfølgelig har han et stort ansvar for hvordan 22/23 ble - men den får han dele med Radrizzani/Orta samt en ubalansert tropp også. OG konkurrerende klubber som slett ikke holdt seg innenfor FFP-reglene. ALT skyltes ikke Jesse...

Helt i orden om du trekker inn meg, jeg er blant hans kritikere. Du har helt rett i at langt fra alt skyldes Jesse Marsch. Ansvaret må deles på alt fra Radrizzani, til Orta, Marsch og spillerne selv. Vi vet at Marsch blant annet ikke fikk en ønsket trener før han fikk sparken, som da ble ansatt og lønnet uten engang å ha vært en del på sidelinja vel? Så vidt jeg husker var trenerstaben hans satt sammen for det meste av folk han ikke hadde erfaring med.

I tillegg ble det hentet altfor dårlige spillere. Folk som kanskje hadde levert tålelig godt for Østerrikes versjon av PSG, men som ikke hadde nivået til Premier League inne. Det kan ha vært kulturkrasj, samt å komme til et meget svakt lag i en dårlig periode, men summa summarum ble helheten helt feil. Så er det mange små og større faktorer som spiller inn i det.

Utfordringen til folk som Jesse Marsch, Neil Warnock og John Arne Riise for den sakens skyld, er at de ikke akkurat gjør seg selv noen tjenester. De liker å prate og ofte på en måte som er veldig enkel å arrestere. Hets kan ikke rettferdiggjøres og i blant er det direkte mobbing og det er fryktelig dumt. Folk som fraskriver seg ansvar vil derimot alltid provosere fotballfans og folk som Warnock blir jo tatt opp nesten hver episode i TSB hvordan han "la alt til rette for neste trener" i klubber som Huddersfield og Aberdeen. Det er aldri hans feil. Marsch har vært opptatt av Leeds i etterkant og han prater seg selv veldig opp - i det minste i de sammenhenger jeg har hørt på han. Jeg savner at han står mer for at han selv også var delaktig i nedrykket DERSOM han skal snakke om Leeds, ikke bare at vi lå høyt på tabellen i en eller annen "metric" han cherry picker for at han selv (eller laget) skal maskere at de lå i bunnen og spilte grusom fotball. Aller beste for hans egen del er jo rett og slett ikke å dra dette opp så ofte. Det fungerte ikke, av mange forskjellige grunner, men å snakke om disrupted passes for å se bedre ut? Hvem kommer til å overbevises av det?

Så er jeg selvsagt helt enig i at Marsch på langt nær skal bære alt eller i det hele tatt hele hovedansvaret for hvordan vi endte opp tilbake i C. Det er ikke rettferdig. Akkurat som Farke ikke er udugelig som trener om Leeds taper i morra eller neste helg og ikke går opp. Eller at Meslier visstnok kun kan være den klart dårligste keeperen eller så mener man visstnok at han er årets keeper.

Savner nyanser i mye jeg også, selv om jeg absolutt er skyldig i å ikke tillegge verken Jesse Marsch eller Victor Orta altfor mye goodwill for den siste perioden.
Marching on together!

stian

Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #516 på: Mai 15, 2024, 17:17:43 »
Det bor sikkert en god head coach eller landslagssjef i Jesse Marsch, og han tok nok over en klubb som knaket kraftig i sammenføyningene. Spillemessige piler som pekte nedover, en organisasjon som begynte å avsløre svakheter og et økende press fra omgivelsene - alle faktorer som gjør det vanskelig å levere varene for en head coach.

Men noen trenere får utrolig mye ut av utrolig lite. Bielsa skapte i sine stormaktsdager resultater på øvre halvdel av Premier league med et lag som besto av spillere som til da hørte hjemme i nedre halvdel av championship. Marsch fikk lite ut av de spillerne han tok over, og enda mindre av de som kom inn.

Noen trenere står støtt og blir samlende ledere når det stormer. Farke, for eksempel, sto som en påla i kontraktssagaen før sesongen. Han fikk ro i rekkene og spillerne og fansen bak seg på enormt kort tid. Marsch falt igjennom i kommunikasjonen utad i alle fall, og det virket ikke som spillerne hadde spesielt tro på prosjektet.

Trenere kan bedømmes av toppnivå og bunnivå. Bunnivået under Bielsa var definitivt lavt, mens toppnivået var hinsides høyt. Man kan si mye av det samme om Farke. Felles for begge var at det var mulig å kjenne igjen en plan og en struktur. Marschs Leeds hadde også lavt bunnivå, men hvor lå toppnivået? For meg var det enten ekstremt vanskelig å se hva de prøvde på, eller å forstå hvorfor de prøvde på akkurat det (hvorfor skulle det være så genialt å samle alt av spill inn på 5 kvadratmeter sentralt i banen??).

For meg blir Marsch en ubetydelig, men irriterende parentes i klubbhistorien. Det var sikkert ikke hans feil alene at vi rykket ned, men han oppnådde heller ingenting av verdi for klubben. Jeg ville heller rykket ned med Bielsa enn å tatt mellomspillet med Marsch. Farke er også et par divisjoner over Marsch på alle områder jeg kan komme på.
« Siste redigering: Mai 15, 2024, 17:37:21 av stian »

Reaney

Sv: Ex Head coach - Jesse Marsch
« Svar #517 på: Mai 15, 2024, 17:59:50 »
Takk til Marsh for seieren på Anfield og for seieren mot Brentford som sikret oss fornyet kontrakt. To kamper som går inn i historien. To kamper som skapte noe av den største gleden jeg har opplevd som Leeds supporter. Ville aldri i verden vært foruten disse store opplevelsene.