Skrevet av Emne: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay  (Lest 9816 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

Kato

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #180 på: August 13, 2022, 22:28:35 »
Unødvendig å gi fra seg dette.

Jesse skryt for å endre kampbildet med bytter sist. I dag var det svakt. Burde tatt grep mye tidligere. Ihvertfall etter 1-2.

Rasmus er bygd som et kjøskap. Men usedvanlig veik i duellene. Skyld i 2 av 3 baklengs i år. Riktignok kan kan han dele det andre målet i dag med Harrison.Dytter bort som ei lita skolepike sist. I dag veik og ubesluttsom. Håper Ayling snart er tilbake, for det Rasmus har vist til nå holder ikke mål.

Harrison med ny assist. Bra. Jobber bra. Ser noen skryter av at han kan holde på ballen. Det er det liten tvil om. Håper han snart lærer seg når han kan holde på den og når han må/bør slippe den. Skylapper. Men totalsett bra fra Harrison i dag.

Koch bunnsolid selv med veik hb og ubesluttsom partner. Strujik gjør jobben sin. Kato sa han ble rundet på begge måla. Det er direkte feil. Han kunne ikke gjort mye annerledes på det første og Harrison ble rundet på det andre.

Med Kjeks 2 og 3 på topp ute. Forshaw kjeks 1. Nå må det handles en erstatter for Bamford. Kan ikke forholde seg til skadene hans lenger. Gelhardt må være skadet. Idioti av Jesse om han er vraket. Han tåler lite han også. Helt kritisk å få inn en spiss.

James gjør et par riktige ting, men det aller meste feil.

Rodrigo i målform. Svak første, bedre i andre til kampen snur. Etter det borte. Som de fleste andre. Da burde som sagt Jesse tatt grep!

Adams og Roca er en solid duo. Men har få om noen å slå ballene til. Da blir det mye brudd i mot. Aaronson helt borte i andre etter en god første omgang.

4 poeng på 2 kamper er ok. Ihvertfall med tanke på at vi har spilt 2 elendige andreomganger. Men absolutt ikke betrygget av spillet vi ser.

Ny spiss inn. Få igang Sinisterra, Cooper og Ayling. Det blir viktig.

Så står jeg fortsatt for at Harrison og James aldri bør spille samtidig. De to sammen er ikke fotballkloke nok og det offensive svekkes. Harrison soleklart bedre enn James.

Sa ingenting om at Struijk ble rundet, sa han var borte. For det var ingen venstreback der der skulle vært en venstreback.
 

Kato

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #181 på: August 13, 2022, 22:30:05 »
Kred til Mark Jackson og den jobben han gjør med offensive dødballer. I dag var vi farlige nesten hver gang, bortsett fra den siste dødballen i siste minutt (da de nødvendigvis måtte slå kort).
 

Hallgeir *

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #182 på: August 13, 2022, 22:34:06 »
Unødvendig å gi fra seg dette.

Jesse skryt for å endre kampbildet med bytter sist. I dag var det svakt. Burde tatt grep mye tidligere. Ihvertfall etter 1-2.

Rasmus er bygd som et kjøskap. Men usedvanlig veik i duellene. Skyld i 2 av 3 baklengs i år. Riktignok kan kan han dele det andre målet i dag med Harrison.Dytter bort som ei lita skolepike sist. I dag veik og ubesluttsom. Håper Ayling snart er tilbake, for det Rasmus har vist til nå holder ikke mål.

Harrison med ny assist. Bra. Jobber bra. Ser noen skryter av at han kan holde på ballen. Det er det liten tvil om. Håper han snart lærer seg når han kan holde på den og når han må/bør slippe den. Skylapper. Men totalsett bra fra Harrison i dag.

Koch bunnsolid selv med veik hb og ubesluttsom partner. Strujik gjør jobben sin. Kato sa han ble rundet på begge måla. Det er direkte feil. Han kunne ikke gjort mye annerledes på det første og Harrison ble rundet på det andre.

Med Kjeks 2 og 3 på topp ute. Forshaw kjeks 1. Nå må det handles en erstatter for Bamford. Kan ikke forholde seg til skadene hans lenger. Gelhardt må være skadet. Idioti av Jesse om han er vraket. Han tåler lite han også. Helt kritisk å få inn en spiss.

James gjør et par riktige ting, men det aller meste feil.

Rodrigo i målform. Svak første, bedre i andre til kampen snur. Etter det borte. Som de fleste andre. Da burde som sagt Jesse tatt grep!

Adams og Roca er en solid duo. Men har få om noen å slå ballene til. Da blir det mye brudd i mot. Aaronson helt borte i andre etter en god første omgang.

4 poeng på 2 kamper er ok. Ihvertfall med tanke på at vi har spilt 2 elendige andreomganger. Men absolutt ikke betrygget av spillet vi ser.

Ny spiss inn. Få igang Sinisterra, Cooper og Ayling. Det blir viktig.

Så står jeg fortsatt for at Harrison og James aldri bør spille samtidig. De to sammen er ikke fotballkloke nok og det offensive svekkes. Harrison soleklart bedre enn James.

Nei, vi burde reist hjem med full pott denne lørdagen. Full kontroll på 0-2. Jeg satt med følelsen av at vi ville kontre inn  mål nummer tre når Southampton begynte å presse for en redusering.
 
På stillingen 1-2 ventet jeg på bytter fra Marsch, men de kom alt for seint til å berge seieren, dessverre. James, som du er skeptisk til, hadde en bra mulighet foran mål pluss et kjempeløp bakover, der han avverget målsjanse imot og corner imot. Men, ja, jeg har sett han bedre enn i dagens kamp.

Med maks uttelling fra linja hadde vi hatt seks poeng etter to kamper.
Super Leeds since 1968

Eriksen55

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #183 på: August 13, 2022, 22:52:06 »
Unødvendig å gi fra seg dette.

Jesse skryt for å endre kampbildet med bytter sist. I dag var det svakt. Burde tatt grep mye tidligere. Ihvertfall etter 1-2.

Rasmus er bygd som et kjøskap. Men usedvanlig veik i duellene. Skyld i 2 av 3 baklengs i år. Riktignok kan kan han dele det andre målet i dag med Harrison.Dytter bort som ei lita skolepike sist. I dag veik og ubesluttsom. Håper Ayling snart er tilbake, for det Rasmus har vist til nå holder ikke mål.

Harrison med ny assist. Bra. Jobber bra. Ser noen skryter av at han kan holde på ballen. Det er det liten tvil om. Håper han snart lærer seg når han kan holde på den og når han må/bør slippe den. Skylapper. Men totalsett bra fra Harrison i dag.

Koch bunnsolid selv med veik hb og ubesluttsom partner. Strujik gjør jobben sin. Kato sa han ble rundet på begge måla. Det er direkte feil. Han kunne ikke gjort mye annerledes på det første og Harrison ble rundet på det andre.

Med Kjeks 2 og 3 på topp ute. Forshaw kjeks 1. Nå må det handles en erstatter for Bamford. Kan ikke forholde seg til skadene hans lenger. Gelhardt må være skadet. Idioti av Jesse om han er vraket. Han tåler lite han også. Helt kritisk å få inn en spiss.

James gjør et par riktige ting, men det aller meste feil.

Rodrigo i målform. Svak første, bedre i andre til kampen snur. Etter det borte. Som de fleste andre. Da burde som sagt Jesse tatt grep!

Adams og Roca er en solid duo. Men har få om noen å slå ballene til. Da blir det mye brudd i mot. Aaronson helt borte i andre etter en god første omgang.

4 poeng på 2 kamper er ok. Ihvertfall med tanke på at vi har spilt 2 elendige andreomganger. Men absolutt ikke betrygget av spillet vi ser.

Ny spiss inn. Få igang Sinisterra, Cooper og Ayling. Det blir viktig.

Så står jeg fortsatt for at Harrison og James aldri bør spille samtidig. De to sammen er ikke fotballkloke nok og det offensive svekkes. Harrison soleklart bedre enn James.

Sa ingenting om at Struijk ble rundet, sa han var borte. For det var ingen venstreback der der skulle vært en venstreback.

Han ble dratt vekk da.

Uansett. Han har ikke noe skyld i noen av målene.

HåvardK

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #184 på: August 13, 2022, 23:10:51 »
Unødvendig å gi fra seg dette.

Jesse skryt for å endre kampbildet med bytter sist. I dag var det svakt. Burde tatt grep mye tidligere. Ihvertfall etter 1-2.

Rasmus er bygd som et kjøskap. Men usedvanlig veik i duellene. Skyld i 2 av 3 baklengs i år. Riktignok kan kan han dele det andre målet i dag med Harrison.Dytter bort som ei lita skolepike sist. I dag veik og ubesluttsom. Håper Ayling snart er tilbake, for det Rasmus har vist til nå holder ikke mål.

Harrison med ny assist. Bra. Jobber bra. Ser noen skryter av at han kan holde på ballen. Det er det liten tvil om. Håper han snart lærer seg når han kan holde på den og når han må/bør slippe den. Skylapper. Men totalsett bra fra Harrison i dag.

Koch bunnsolid selv med veik hb og ubesluttsom partner. Strujik gjør jobben sin. Kato sa han ble rundet på begge måla. Det er direkte feil. Han kunne ikke gjort mye annerledes på det første og Harrison ble rundet på det andre.

Med Kjeks 2 og 3 på topp ute. Forshaw kjeks 1. Nå må det handles en erstatter for Bamford. Kan ikke forholde seg til skadene hans lenger. Gelhardt må være skadet. Idioti av Jesse om han er vraket. Han tåler lite han også. Helt kritisk å få inn en spiss.

James gjør et par riktige ting, men det aller meste feil.

Rodrigo i målform. Svak første, bedre i andre til kampen snur. Etter det borte. Som de fleste andre. Da burde som sagt Jesse tatt grep!

Adams og Roca er en solid duo. Men har få om noen å slå ballene til. Da blir det mye brudd i mot. Aaronson helt borte i andre etter en god første omgang.

4 poeng på 2 kamper er ok. Ihvertfall med tanke på at vi har spilt 2 elendige andreomganger. Men absolutt ikke betrygget av spillet vi ser.

Ny spiss inn. Få igang Sinisterra, Cooper og Ayling. Det blir viktig.

Så står jeg fortsatt for at Harrison og James aldri bør spille samtidig. De to sammen er ikke fotballkloke nok og det offensive svekkes. Harrison soleklart bedre enn James.

Sa ingenting om at Struijk ble rundet, sa han var borte. For det var ingen venstreback der der skulle vært en venstreback.
Bredde defensivt er vel en stor svakhet ved vårt system. I matchen for øvrig var det jo på vår høyre side det meste av farligheter oppstod (mot oss, that is).

Ellers er det mer og mer uforståelig at det ikke ble gjort bytter tidligere i denne kampen. Jeg fikk trua på Jesse sist ved at han ga våre unggutter sjansen. I dag så vi ingen av de. Hvor er logikken? Greenwood inn på 0-2 er jo så åpenbart at selv Per Joar Hansen hadde sett det. Og det å dra sammenligning med ham sier egentlig alt. Håper inderlig jeg tar feil når akkurat det skjer.

HåvardK

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #185 på: August 13, 2022, 23:26:48 »
Er vel ingen grunn til å gjenta at Jesse må ta skylden for å gi bort en trygg ledelse til et elendig lag. Gruer meg til å høre ordgyteriet som kommer på post match-presseren, men greier vel ikke å holde meg unna.
FOr j---lig at vi skal rote slik med en i utgangspunktet klart forsterket tropp. Frykter nok en sesong i sumpa etter dette.
Som forventet masse svada fra Jesse på pressern. We had quite a good game. Wonderful to see Luis on the pitch.
Ikke bare latterlig, men direkte provoserende å få servert noe slikt når vi gir fra oss to poeng mot et elendig lag pga handlingslammelse på sidelinja. Vi blir spist levende av Chelsea hvis det ikke tas grep inn mot neste match. Drameh inn for Rasmus kan være et tydelig signal, men det skjer selvsagt ikke.

Og ja, jeg er langt nede nå, og innrømmer glatt at innstillingen til Jesse er på berg- og dalbanenivå. Legger mye av skylda på det jeg oppfatter som babbel.

Kato

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #186 på: August 13, 2022, 23:28:19 »
Er vel ingen grunn til å gjenta at Jesse må ta skylden for å gi bort en trygg ledelse til et elendig lag. Gruer meg til å høre ordgyteriet som kommer på post match-presseren, men greier vel ikke å holde meg unna.
FOr j---lig at vi skal rote slik med en i utgangspunktet klart forsterket tropp. Frykter nok en sesong i sumpa etter dette.
Som forventet masse svada fra Jesse på pressern. We had quite a good game. Wonderful to see Luis on the pitch.
Ikke bare latterlig, men direkte provoserende å få servert noe slikt når vi gir fra oss to poeng mot et elendig lag pga handlingslammelse på sidelinja. Vi blir spist levende av Chelsea hvis det ikke tas grep inn mot neste match. Drameh inn for Rasmus kan være et tydelig signal, men det skjer selvsagt ikke.

Og ja, jeg er langt nede nå, og innrømmer glatt at innstillingen til Jesse er på berg- og dalbanenivå. Legger mye av skylda på det jeg oppfatter som babbel.

Ikke enig. Syns han fremsto ydmyk, og mente selv også at byttene burde kommet tidligere.

Gufrias

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #187 på: August 14, 2022, 06:42:10 »
Sa ingenting om at Struijk ble rundet, sa han var borte. For det var ingen venstreback der der skulle vært en venstreback.
I intervju med LUTV etter kampen sier Marsch at han endret formasjon til tre stoppere etter 1-2. Det betyr antakelig at Struijk ikke var den venstrebacken du etterlyser på 2-2.

https://video.leedsunited.com/video/dm9kJTdDMF93cmxoY2llNiU3QyUyRnBhZ2UlM0ZzbHVnJTNEaG9tZSU3Q2hvbWUlMkZsaXN0JTJGMCUyRmZlZWQ%3D
Hekta på Leeds siden 1974

TK20

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #188 på: August 14, 2022, 07:18:48 »
Forrige kamp hadde vi fortjent ett, fikk tre og hadde VAR mot oss. I denne kampen hadde vi fortjent tre, fikk ett og hadde VAR med oss.

You win some you lose (or draw) some. Veldig fornøyd med sesongstarten. God luke til man utd allerede.

Reaney

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #189 på: August 14, 2022, 09:44:36 »
På Rodrigo's 2-0 mål står Southampton spillerne som en skoleklasse med håndsopprekning nær sagt alle som en. I deres hoder er Rodrigo i offside. Hva er det som gjør at det blir godkjent mål og ikke som Southampton spillerne vil ha det til?

Gordon McUseless

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #190 på: August 14, 2022, 09:54:46 »

 Håper Ayling snart er tilbake, for det Rasmus har vist til nå holder ikke mål.



Han har ikke vert patent så langt. Må få litt slakk i begynnelsen, men at han må opp minst et par hakk, er hevet over tvil.
Men jeg håper virkelig ikke at han forblir så svak at vi må forholde oss til Ayling som førstevalg resten av sesongen. VI trenger å ta et steg videre i kvaliteten på begge backplassene. Så hvis Rasmus ikke holder mål, så må vi faktisk ut i markedet for enda en back og da hjelper det ikke med nok en som kan bli god om noen år.
Men jeg har ikke mistet troen på han enda.

HåvardK

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #191 på: August 14, 2022, 10:16:17 »
Er vel ingen grunn til å gjenta at Jesse må ta skylden for å gi bort en trygg ledelse til et elendig lag. Gruer meg til å høre ordgyteriet som kommer på post match-presseren, men greier vel ikke å holde meg unna.
FOr j---lig at vi skal rote slik med en i utgangspunktet klart forsterket tropp. Frykter nok en sesong i sumpa etter dette.
Som forventet masse svada fra Jesse på pressern. We had quite a good game. Wonderful to see Luis on the pitch.
Ikke bare latterlig, men direkte provoserende å få servert noe slikt når vi gir fra oss to poeng mot et elendig lag pga handlingslammelse på sidelinja. Vi blir spist levende av Chelsea hvis det ikke tas grep inn mot neste match. Drameh inn for Rasmus kan være et tydelig signal, men det skjer selvsagt ikke.

Og ja, jeg er langt nede nå, og innrømmer glatt at innstillingen til Jesse er på berg- og dalbanenivå. Legger mye av skylda på det jeg oppfatter som babbel.

Ikke enig. Syns han fremsto ydmyk, og mente selv også at byttene burde kommet tidligere.
Har fått kampen litt på avstand, og står ved mine ord - om enn ikke så bastant som jeg fremsa dem i går. Han sa vel at byttene burde ha kommet tidligere; noe annet skulle da ellers bare mangle. Vi slet på vår høyreside gjennom hele kampen, men justerte ikke før det var for sent. Og hva tilførte byttene oss?
Klich viste igjen glimtvis magi offensivt, det skal han ha. Hadde jo en strålende brassepasning til Rodrigo på slutten.
Sinistera så vi vel ingenting til i praksis, men det er jo håpløse arbeidsforhold for en finslepen tekniker med et slikt kampbilde som vi fikk i går.
Forshaw skulle balansere defensivt. Kom inn i det 87.minutt. Sier egentlig alt.

Jeg mener at vi ga bort to poeng pga elendig coaching, og forventer da at den som er ansvarlig legger seg langflat etter kampen. Syns han prøver å snakke seg unna med fraser som "Wonderful to see Luis on the pitch" og "Adam was brought in to balance the midfield". Så kommer det noen setninger av typen "vi ser at vi er i fremgang, men det er fortsatt mye å jobbe med" og "vi spilte egentlig en god kamp". Litt som Ingvar Stadheim på landslaget, for de som husker ham (her er vi i perioden før Drillo, altså).

Etter min mening var det en rotete første omgang, selv om vi hadde en brukbar periode som kanskje varte 5-7 minutter litt etter at Bamford gikk ut. Soton spilte uten selvtillit, og burde ha blitt straffet for det, men vi var igjen upresise i den siste fasen offensivt, og kom til få sjanser. Kristensen hadde et par tilløp fremover på banen i starten, men forsvant etter hvert og var shaky defensivt. På venstre er som vanlig Jack mye involvert, men får lite hjelp av Pascal, som dog vinner mye i lufta og spiller på det sikre.
Komboen Roca/Adams fungerer brukbart, men Adams har noen farlige ballmist som vi nok ikke slipper så billig unna mot bedre motstand. Glimtvis viser Roca sin gode pasningsfot, og dette håper jeg vi får se mer av fremover. Ellers blir det med sporadiske tilløp, hvor Aaronson er mest involvert. Defensivt har vi vel brukbar kontroll, men VAR-situasjonen viser vår sårbarhet når vi mister ball med laget høyt.

Andre omgang starter jo fantastisk. Rodrigo putter igjen, og får etter dette mye mer energi i en periode. Etter 0-2 har vi egentlig kontroll, men Jesse velger da å la alle fortsette i tropevarmen. Det er vanskelig å peke ut enkeltspillere som åpenbart burde ha vært byttet, men jeg syns Aaronson forsvant gradvis ut av kampen, samtidig som han var veldig opptatt av å klage på dommeren. En Greenwood med stor fysisk kapasitet og god ballkontroll kunne ha vært satt inn her. James er jo egentlig vår beste press-spiller, men lyktes ikke mye i går, og det var riktig å ta ut ham, selv om det var for sent.
For meg var det tydelig at vi slapp til Soton på vår høyreside. Kristensen ble utspilt flere ganger, og fikk heller ikke hjelp før det var for sent. Det kan faktisk se ut som om han sliter med tempoet i PL, samtidig som at timingen i dueller ikke er optimal. Håper virkelig at Drameh og etter hvert Ayling er reelle konkurrenter på hb, hvis ikke Rasmus tar opp hansken.

Fire poeng på to kamper er selvsagt deilig, og vil nok komme godt med utover. Kampen mot Chelski blir en reality check som nok vil gi oss en del svar.

HåvardK

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #192 på: August 14, 2022, 10:17:55 »
På Rodrigo's 2-0 mål står Southampton spillerne som en skoleklasse med håndsopprekning nær sagt alle som en. I deres hoder er Rodrigo i offside. Hva er det som gjør at det blir godkjent mål og ikke som Southampton spillerne vil ha det til?
Fryktet også offside med det samme, og regnet med VAR-sjekk. Men på reprisen så vi at Soton hadde en spiller innenfor fem-meteren på venstre side av målet, altså motsatt fra Rodrigo, som opphevet offsiden.

HåvardK

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #193 på: August 14, 2022, 10:22:11 »
Kred til Mark Jackson og den jobben han gjør med offensive dødballer. I dag var vi farlige nesten hver gang, bortsett fra den siste dødballen i siste minutt (da de nødvendigvis måtte slå kort).
Dette er et godt poeng. Kan bli avgjørende all den tid vi ikke skaper så mye i åpent spill.

ar9

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #194 på: August 14, 2022, 10:34:04 »
Som HåvardK nevner lenger opp her så får vi nok endel svar i neste kamp.
Kan godt være vi blir slaktet på hjemmebane.

Samtidig synes jeg vi burde gi trener og ikke minst spillerne litt tid. Mange nye relasjoner som skal sette seg. Spillere som skal tilpasse seg en ny liga etc.
Ser ikke så værst ut foreløpig men vi trenger nok fortsatt en spiss og en VB.


Sent from my iPhone using Tapatalk

Dennis

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #195 på: August 14, 2022, 10:47:15 »
Fryktelig skuffende utfall på denne kampen. To poeng tapt i en tidlig nøkkelkamp. Vi husker fra forrige sesong at poengene vi taper på høsten mot de antatte tabellnaboene er verdt like mye som de mot slutten av sesongen.

Trasig at Southampton etter hvert dominerer midtbanen mot to, så tre, så fire rutinerte Leeds-spillere. Vi vinner vel knapt en duell over hele banen de siste tjue. Minner om at en av disse, Lavia, kun har spilt juniorfotball inntil for en uke sida. Merkelig også hvordan JM gjør taktiske valg som fullstendig fjerner den offensive trusselen fra Leeds. At Bamford må ut er en naturlig grunn, men vi går også fra 0-0 til 0-2 etter vår angrepstalisman blir skadd. Presspillet var også kollektivt godt gjennomført i denne perioden, men noe fintspillende Leeds var det ikke. Noe vi neppe kan forvente fremover heller. Det er fortsatt å utnytte andres feil som er planen for mål og mot svakere motstand vil nok det fungere så lenge det gjøres godt nok. Går vi over til en-og-en-press, så blir det få mål fra denne gjengen.

Skjønner derimot ingenting av at Dan James ikke blir fortalt at han skal ligge på linja og jage bakrom. Når Soton står høyt og jager mål, er det faktisk så enkelt at å kælke ball i bakrom er en trussel. Det er en hel banehalvdel med plass for en hurtig spiller, som derfor minsker risikoen fra Southampton fremover på banen også. Rodrigo har absolutt ingen fart til det, og når han heller ikke har evnen Bamford har til å skjerme og få med medspillere, så må man endre igjen når det ikke fungerer. James burde (paradoksalt nok) ligget som spydspiss eller i det minste presset linja. Når spillerne går tomme i varmen og det ikke gjøres bytter tidligere heller, så blir resultatet ett kontra tre poeng. Fremstår litt for meg som at Marsch ønsker å være preventiv i etterkant av 0-2. Jeg skjønner derimot ikke helt hvorfor man gjør det så lenge Leeds er klart best. Det holdt på å gå virkelig galt mot Norwich og det gikk galt i går. Jeg skjønner logikken, men det ender med at vi faktisk inviterer Southampton inn i kampen. For Leeds er ikke bunnsolide defensivt, det blir derfor risikosport å la motstander ha dirigentstokken i lange perioder mens vi legger oss mer bakpå. Selv et så svakt lag som Saints. Når vi møter bedre motstandere, blir det selvmordsønske.

Målene kommer både som et følge av kollektive og individuelt svakt spill. Fire spillere blir spilt enkelt vekk av et veggspill på 1-2, hvor resten av midtbanen ikke følger folka sine inn i feltet. Ser ut som det er Roca som skal ha målscoreren, men han lunter flere meter bak. På 2-2 taper Kristensen duellen først, hvor Mara får lov å snu og vende inn og spille ballen på tvers. Struijk markerer svært godt, bortsett fra at han markerer Llorentes mann og Harrison er ikke tett nok oppi når han får WP "i fanget". Feil av Harrison, feil av Struijk og mangel på kommunikasjon fra Llorente.

Det positive fra denne kampen er at det kollektive presset så bra ut i første omgang. Vi vinner mange baller høyt i banen og ser farlige ut. Rodrigo scorer to, på tross av en svak kamp fra han ellers. Koch ser stadig bedre ut. Meslier er trygg og god, også med ball.

Så skal vi ikke bli blaserte å forvente at vi skal vinne alle kamper mot antatte potensielle nedrykkslag. Vi har vel alle håp om at Leeds er et sted mellom 10-15 plass til slutt, men det er langt fra sikkert at vi ikke involveres selv. Da er det godt at vi tross alt ikke tapte denne kampen. Fire poeng over to kamper er et høyt snitt (om man ikke kalkulerer inn motstander). Likevel bekymringsverdig at vi faktisk kjøres over fysisk i så store deler av begge kamper. Det er tross alt fysikk i form av både duellspill og løpskraft som blir Leeds' mest betrodde egenskap denne sesongen.

Skaden på Bamford er forhåpentligvis ikke langvarig, men den kan også være en blessing in disguise. Det kan være at dette er vekkeren Orta og Radrizzani behøvde, for fjorårets nestenkatastrofe er bare uker unna.

Marching on together!

Kato

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #196 på: August 14, 2022, 11:54:47 »
Håper vi endrer spillestil mot Chelsea, legger oss mye lavere. Det høye presset kommer til å bli spilt av umiddelbart, og vi kommer til å bli grusomt eksponert bakover. Ikke imponert så langt, men det ser ut til å være en 7-8 lag vi minst er på høyde med. Southampton, Bournemouth, Everton, Crystal Palace, Fulham, Nottingham, Aston Villa og Wolves er lag vi kan slå.
« Siste redigering: August 14, 2022, 12:06:56 av Kato »
 

Cannavaro

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #197 på: August 14, 2022, 12:32:52 »
Spissproblemet ; jeg lurer på hvorfor Gelhardt ikke var med igår, er han skadet ??  jeg antar vel det ?  Dersom Bamford har et lyskeproblem så er det fullt mulig at han vil slite med det i lang tid.  Det kan lett gjenoppstå.   Med Gelhardt og Bamford ute så har vi mye av samme problem som fjorårssesongen. James er ikke fullgodt alternativ i front, heller ikke Rodrigo som jeg mer anser som en variant av 10`er som er bevegelig og med god arbeidskapasitet. Aaronson mener jeg er det beste alternativet som 10èr.  Men, som alle jo vet så har vi et spissproblem, vi trenger en skikkelig måltyv, en god møtende spiss og som er rask, god med mann i rygg og gode kvaliteter med hode. Som jo alle peker på så er det rart at Orta og Rad ikke har fått på plass en ny spiss (som også fjorårssesongen ga alle signaler om at vi hadde behov for).  Når Charles de Ketelaere røk for oss så burde det være andre alternativer på plass dersom speidingen hadde vært bra nok.  Om vi får inn en annerledes spiss type enn Bamford så gir det også muligheter for litt differensiering i angrepsspillet vårt, og muligheter for å endre kampbilde, som Southampton lyktes mot oss igår.  Jeg har ihvertfall store forventninger til at det kommer inn en spiss før dette vinduet stenges 1.9.
MFLU - Miracles For Leeds United

Dennis

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #198 på: August 14, 2022, 12:55:10 »
Gelhardt var ute med "dead leg", så her er det nok bare snakk om kort tid. Marsch sa at han forventa begge skulle trene til uka. Syns det var tidlig å avgjøre på noe som ser ut som et lyskeproblem på Bamford, men vi får håpe det!

Angående Gelhardt så er det en lovende spiss, men på samme tid har han også til tider slitt med småskader gjennom hele fjorårssesongen. Det har i alle fall blitt sagt at selv om han som regel var på benken, var han flere ganger ikke fully fit. Så det kan være vi må forvente at begge disse går glipp av en del.

Dekning trenger man alltid, men spillere som Bamford, Firpo m.fl. har en relativt høy andel skadefravær karrieren sett over ett.
Marching on together!

leedslife

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #199 på: August 14, 2022, 19:42:43 »
Selv med 4 mål så synes jeg det var en kvalitetsmessig dårlig kamp av to middelmådige lag. Ser jo ut som det er noe fundamentalt galt med Southampton. Blir overrasket hvis han klarer å snu dette Hasselhuttl.
For vår del så synes jeg sentrallinja vår virker soft.
I tillegg har vi endel rollespillere rundt som sliter litt med å plukke opp tempoet og det fysiske i PL akkurat nå.
Grunnleggende ting som struktur og organisering må han klare å få orden på Marsch. Dette er noe som har ligget ved han og dette systemet siden i fjor og gjennom pre-season.
Ellers er presspillet når det sitter virkelig spennende. Kan jo også se at flere spillere har en mye større forståelse for det offensive aspektet ved systemet nå enn i våres.
Var vel kanskje sentrallinja med Cooper- Kalvin -Bamford  og 3-4 rollespillere (91 modellene) rundt som både presterte på banen og tok stor plass i garderoben som var fundamentet for suksessen under Bielsa.
På den andre siden viktig at disse nye får tid nå. Det samme trenger Marsch. Vi kan ikke kaste ut Rasmus etter to kamper eller legge om systemet på helg 3 av ny sesong.
4 poeng er bra det når gjennomføringene har vært som de har vært. Det er mot lag som er jevne med oss i kvalitet. Tror fortsatt vi kan ta poeng fra Chelsea på ER neste helg. Et topplag tidlig i sesongen er det absolutt muligheter mot.
Men vi må luke vekk endel store kollektive og individuelle feil. Sånn som VAR-situasjonen til Llorente. Det går ikke på dette nivået. Eller som vi drev på mot Wolves.
Du blir jo straffet på sikt, alltid, hvis du opptrer sånn. Er som et lilleputt lag.
Forhåpentligvis er skaden til Bamford ikke så alvorlig. Cooper er snart tilbake - det trenger vi. Også tror jeg vi vil få bruk for Forshaw IGJEN utover.
I tillegg vil jeg tro en kompetent gjeng på sport ser at vi kanskje trenger 1-2 spillere av kvalitet inn.
Kvaliteten er faktisk ikke mer enn det må være tar man spiller for spiller.
Ser jo at det påpekes ofte fra både supportere og ledelsen at vi har kommet godt ut av vinduet etter å solgt Ralph og Kalvin.
Dette var spillere med stor innflytelse på banen. Tar du vekk Rodrigo, så er det få spillere som har spilt med tilstedeværelse, pondus og innflytelse så langt. Det er for meg litt bekymringsfult. Vi skal opp noen knepp i kvalitet og nivå hos motstander nå neste 4 kamper.
Ser egentlig ikke så mørkt på det. Tror nok 1-2 spillere inn, samt Cooper tilbake i 11éren og etterhvert en Ayling i kamptropp, i tillegg til at de nye akklimatiseres vil gjøre at dette går greit.
Men som en annen påpekte. Det som skjer fra nyåret vil være den største testen. Da kommer man fra et sluttspill og kampene kommer tett som haggel. Både fysisk og mentalt vil det være en stor utfordring for et lag som oss.
Ellers rundt Gelhart. På min twitter så jeg Hay var ute før kampen og sa at Gelhart var ute pga skade så dette handler jo ikke noe om at Marsch vraket han.

« Siste redigering: August 14, 2022, 19:44:21 av leedslife »

Kato

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #200 på: August 15, 2022, 09:31:34 »
1. Vi har sett eksempler i de to første kampene på at det voldsomme press-spillet blir spilt av. Da har vi vært direkte i trøbbel. Jeg er svært spent på hvordan vi håndterer det mot enda bedre lag, som Chelsea.

2. Jeg er kjempeskeptisk til hvordan vi skal håndtere overtallet Chelsea kommer med på kantene, spesielt hvis vi står naivt høyt. Struijk og Kristensen og kantspillerne skal få nok å hanskes med. Jeg håper Marsch tar hensyn, og legger oss mye lavere med fokus på kontringsstyrke.

3. Masse kred til Rodrigo for 3 scoringer. Men han synder mye med unødvendige balltap. Det vil straffe seg hardt mot Chelsea.

4. Chelsea så enormt sterke ut i går, men jeg trøster meg med at hver kamp lever sitt eget liv. Mot Everton så de langt mer ordinære ut.
 

Russel_Doig

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #201 på: August 15, 2022, 13:04:44 »
1. Vi har sett eksempler i de to første kampene på at det voldsomme press-spillet blir spilt av. Da har vi vært direkte i trøbbel. Jeg er svært spent på hvordan vi håndterer det mot enda bedre lag, som Chelsea.

2. Jeg er kjempeskeptisk til hvordan vi skal håndtere overtallet Chelsea kommer med på kantene, spesielt hvis vi står naivt høyt. Struijk og Kristensen og kantspillerne skal få nok å hanskes med. Jeg håper Marsch tar hensyn, og legger oss mye lavere med fokus på kontringsstyrke.

3. Masse kred til Rodrigo for 3 scoringer. Men han synder mye med unødvendige balltap. Det vil straffe seg hardt mot Chelsea.

4. Chelsea så enormt sterke ut i går, men jeg trøster meg med at hver kamp lever sitt eget liv. Mot Everton så de langt mer ordinære ut.

4. Forskjell på hjemme og borte, så med et vilt publikum på ER kan det være mulig å spille jevnt. Så er vel Tuchel antagelig suspendert men det kan jo slå ut begge veier.

HåvardK

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #202 på: August 15, 2022, 14:05:49 »
1. Vi har sett eksempler i de to første kampene på at det voldsomme press-spillet blir spilt av. Da har vi vært direkte i trøbbel. Jeg er svært spent på hvordan vi håndterer det mot enda bedre lag, som Chelsea.

2. Jeg er kjempeskeptisk til hvordan vi skal håndtere overtallet Chelsea kommer med på kantene, spesielt hvis vi står naivt høyt. Struijk og Kristensen og kantspillerne skal få nok å hanskes med. Jeg håper Marsch tar hensyn, og legger oss mye lavere med fokus på kontringsstyrke.

3. Masse kred til Rodrigo for 3 scoringer. Men han synder mye med unødvendige balltap. Det vil straffe seg hardt mot Chelsea.

4. Chelsea så enormt sterke ut i går, men jeg trøster meg med at hver kamp lever sitt eget liv. Mot Everton så de langt mer ordinære ut.
1. Tror også vi sliter på dette punktet mot antatt bedre lag. Samtidig vet vi fra Bielsa-tiden (i hvert fall første sesong) at det faktisk stresset lag med mye ballinnehav.

2. Ingen tvil om at vi må ha en helt annen inngang til Chelsea for å unngå å bli straffet.

3. Enig. Hadde egentlig en svak første omgang, hvor innlegget til Bamford kanskje var eneste gode involvering. Men mål er viktig i fotball. Og han var ikke den eneste med balltap. Her må vi bli adskillig bedre til søndag.

4. Kanskje de er gode annenhver kamp?

Uansett: Tror vi får mange svar på søndag.

auren

Sv: Kamp vs Southampton @St. Mary's Stadium, 13.8.2022, Kl. 16, Viaplay
« Svar #203 på: August 15, 2022, 18:14:21 »
Vet ikke om noen har nevnt dette i matchtråden, men det positive med kampen på lørdag, var at vi ble slitne etter 60-65 minutter, mens mot Wolves var vi slitne fra og med kick off i andre omgang. Det kan tenkes at laget rister pre season mer og mer av seg og klarer å holde ut 15-20 minutter lengre kamp for kamp? Kanskje kommer "fatiguen" etter 75-80 minutter først mot Chelsea? Vi får bare håpe denne gangen at Marsch ser signalene med det samme og gjør byttene med en gang, i stedet for å vente for lenge. Egentlig ventet han vel for lenge mot Wolves også, kunne fort fått en i fleisen før byttene kom i andre omgang og snudde kampen for oss.

auren
"Guardiola said: 'You know more about Barcelona than I do!'"
Marcelo Bielsa, 16.01.19, etter Spygate-foredraget sitt.