Manager: Daniel Farke

Started by Gufrias, July 04, 2023, 19:18:44

Previous topic - Next topic

Reaney and 5 Guests are viewing this topic.

leedslife

Daniel Farke's Premier League managerial record:

Matches: 61
Won: 9
Drawn: 10
Lost: 42
Goals: 42
Conceded: 123
Points Won: 37
Win Rate: 14.8%
PPG: 0.61

Daniel Farke has the lowest points per game ratio of any Premier League manager to have taken charge of 50+ matches (0.61).

Hawley

Quote from: leedslife on November 24, 2025, 09:59:33Daniel Farke's Premier League managerial record:

Daniel Farke has the lowest points per game ratio of any Premier League manager to have taken charge of 50+ matches (0.61).
Har man et First-Price-lag som Norwich og Leeds, så kreves det jo mye av manageren. Tror ikke Farke "har det"
Greit nok at vi rykket opp og fikk 100 poeng i fjor, men med det laget og spillematerialet, så hadde vel de fleste managere rykket opp.

Josch

Det er kun et spørsmål om tid før Farke blir sparket. I min tid som Leeds supporter har vi ikke ligget på nedrykksplass på denne tiden av sesongen i øverste divisjon. Tidligere har vi sunket mer og mer mot bunnstriden utover våren. Tenker f.eks på 1981/82, 2003/2004, 2021/22 og 2022/23.

Det er heller ikke noe tegn til at Farke skal snu dette, uansett om har har direkte skyld eller ikke her. Ingen gode spillere er skadet eller store talenter fra U-laget banker på døren som et friskt pust. Vi vet også at januar vinduet er meget vanskelig.  Utsiktene var faktisk bedre for tre år siden da vi hadde slått både Chelsea og Liverpool før VM. Da hadde vi et potensiale på gode dager. Nå på lørdag hadde Leeds fullt lag uten skader, likevel ble vi utmanøvrert!

Det som kan være positivt er at skriften på veggen nå kommer såpass tidlig for eierne. Tidligere har Leeds ventet og ventet med å sparke treneren, mens andre klubber reagerer når det brenner på dass.  Eneste sjans til å redde dette er ny coach og nye lånespillere i januar.

leedslife

Quote from: Hawley on November 24, 2025, 11:01:19
Quote from: leedslife on November 24, 2025, 09:59:33Daniel Farke's Premier League managerial record:

Har man et First-Price-lag som Norwich og Leeds, så kreves det jo mye av manageren. Tror ikke Farke "har det"
Greit nok at vi rykket opp og fikk 100 poeng i fjor, men med det laget og spillematerialet, så hadde vel de fleste managere rykket opp.
Er enig i den.
Laget var utrolig og kvaliteten man besitter når James, Gnonto, Anthony bla kan komme fra benk på nivå 2 sier alt.
Men på den andre siden. Står han i divisjonen med denne Leeds stallen så er det en stor prestasjon.

Problemet er at han neppe har 100 poeng fra CC og tiden på sin side.
Er lite troverdig og snakke om xg tabellen, posession og dårlig betalt når man uke etter uke står med 0 poeng og statsen over viser det den viser.

Det verste for oss supportere er at historisk så traff klubben veldig godt på Farke signeringen den sommeren.
Tar man dagens stall, tabellposisjon og ikke minst handlingsrom på overgangsmarkedet inn i bildet så ser jo siste vinteren under Radrizanni og Orta lyse ut i forhold.
Og man finner vel knapt en klubb som var mer i villrede selv om man øste ut eventyrlige summer på Rutter, McKenna etc

Ville ikke hatt for høye forhåpninger om at de hadde klart og reversert 3 svake overgangsvinduer på et trenerskifte, i tillegg på øverste nivå.
Lukter lang, dyp reset lang vei.

Bellini

Det som er helt sikkert er at skal vi bytte manager bør det gjøres NÅ slik at ny mann kan bli kjent med spillergruppa og da hente de 2-3 forsterkningene som bør/må gjøre si januar.
Er vanvittig dårlig planlegging å sparke Farke tidlig januar og ny mann inn med dårlig elle ringen tid til å hente forsterkninger.

Var jo et stort tema før sesongen SKAL vi sparke og få en ny pga. Farkes dårlige track record!!! Han har oppfylt alle de punktene som var på borde før sesongen, ser ut til å mangle skills til å lykkes i PL og i tillegg ser det ikke ut til at spillerne har tro på prosjektet lengre heller.

Så jeg mener absolutt om det er mulig å få inn en ny manager med mer tyngde og erfaring å vise til i PL så bør vi gjøre det nå.

Hawley

Quote from: Bellini on November 24, 2025, 13:28:20Det som er helt sikkert er at skal vi bytte manager bør det gjøres NÅ slik at ny mann kan bli kjent med spillergruppa og da hente de 2-3 forsterkningene som bør/må gjøre si januar.
Er vanvittig dårlig planlegging å sparke Farke tidlig januar og ny mann inn med dårlig elle ringen tid til å hente forsterkninger.

Var jo et stort tema før sesongen SKAL vi sparke og få en ny pga. Farkes dårlige track record!!! Han har oppfylt alle de punktene som var på borde før sesongen, ser ut til å mangle skills til å lykkes i PL og i tillegg ser det ikke ut til at spillerne har tro på prosjektet lengre heller.

Så jeg mener absolutt om det er mulig å få inn en ny manager med mer tyngde og erfaring å vise til i PL så bør vi gjøre det nå.

Med de tre neste kampene som kommer, vil det overraske meg voldsomt at det ikke blir tre tap og da er vi vel skikkelig i nedrykkssumpa og da begynner det mentale å spille inn på prestasjonene også.
Spørsmålet er vel om det er noen alternative managere tilgjengelig?
Fryktelig synd at vi ikke kunne handle spillere på hylla over der vi handlet i sommer. 10-15 mill holder ikke. Må opp på 20-25, ser det ut til

Dylan

Tipper vi tar poeng mot både Chelsea og Liverpool. Ellers ser jeg Bielsa sin fremtid i Uruguay vurderes som litt usikker, kanskje en Yorkshire-retur hadde hjulpet på humøret til flere? Men da må han få være med både ned og opp igjen, jeg tror ikke det står på manageren om vi berger plassen eller ikke denne sesongen.

stian

Det begynner kanskje å brenne litt under føttene på Farke, men har vi vært sååå elendige denne sesongen? Vi var kasteballer mot Arsenal og veldig svake mot Brighton. Men ellers har vi vel stort sett hengt ganske godt sammen?

Det som kanskje er det største spørsmålstegnet ved Farke er den manglende evnen vi viser til å få noe ut av de kampene som står og vipper. Villa var kanskje det tydeligste eksempelet. Det var en typisk kamp vi kunne fått både ett og tre poeng ut av, men hvor vi blåser av veldig mye krutt på intensiteten i første omgang uten å gjøre noe med byttene før Villa har tatt over hele kampen. Dette blir hans bane hvis vi ikke ser noe utvikling.

Enn så lenge så fester jeg faktisk min lit til at Farke kan få til noe bedre hvis vi kan gjøre noe smart i januarvinduet. Vi må nok oppgradere offensivt hvis vi skal klare ost. Det gjelder både kant og offensiv midt, hvor det blir for spedt med Aaronson som nøkkelspiller i begge. Vi har to OK spisser å velge mellom, men ingen av dem har vært veldig giftige så langt og vi trenger nok et alternativ til.

Får vi til det, så har i alle fall Farke fått muligheten til å vise seg tilliten verdig.

leedslife

Fint balansert innlegg, Stian.

Plassert midt på xG tabellen (10 plass).

3 lag som fortsatt slipper inn fler mål enn oss - men bare 1 lag som scorer mindre.
Bare 2 lag som taper flere kamper enn oss så langt, så nøkkelen blir og vippe innbyrdes kampene i vår favør fremover.

Innenfor topp 10 over big chances created i ligaen så vi mangler kvalitet, kynisme og en porsjon flaks.
nr 7 over big chances missed. Skaper flere sjanser (9 plass) enn Brighton, som de aller fleste vil annse som et veldrillet og godt offensivt lag.
Interessant mtp at vi sammen med Sunderland, WH og Burnley er lagene som har færrest touch innenfor motstanderns boks.

Så kan man jo trekke frem frisparkene som går inn - i går mot Villa og mot Bmouth tidligere i sesongen. Samt noen uheldige involveringer fra vår gode svenske som nok har kostet oss noen poeng.

Men som du er inne på Stian, og som også er mitt inntrykk; bortsett fra Arsenal og Brighton så synes jeg vi har gitt samtlige lag kamp. Spesielt på hjemmebane.
Det fysiske spillet er heller ikke noe og utsette på ifht til statistikk.
Flere lag har blitt kjempet ut av Leeds, spesielt på ER, men det er jo åpenlyst at kvaliteten og valgene de fleste lag har fra benk er et helt annet kaliber enn oss.

Jeg tror ikke det dreier seg om en manager som fekter i blinde eller en prestasjonsgruppe som har gitt opp.
Men det er jo klart at man trenger poeng og noen gode opplevelser her. Det er jo skremmende at man etter bare 12 kamper kommer i en slik situasjon man har med Brenden og at erstatteren man ønsker inn var klubbens store hakkekylling sist vi var oppe.
Det er jo på ingen måte et godt klima og drive frem prestasjoner i og jeg tror det blir den utløsende faktoren for både Farke og dette prosjektet - og jeg føler meg ganske sikker på at det vil sende oss tilbake til der denne klubben har vist at de hører hjemme siste tiårene.

Så var dette ment som et innspill til ditt innlegg og ingen forsvarstale for Farke.
Det er klart at når man ikke tar nok poeng så ligger hovedansvaret hos han og teamet også vil jo alltid klubben og sportslig avdeling over ha den friheten at de kan gi seg selv mer tid med nye lovnader og utspill som kokes sammen for og få tilbake engasjementet hos alle de som bruker tid og penger på denne klubben.

Kunne gjerne sett noen lån i Januar. Vi trenger kvalitet, men også spillere med erfaringen, hodet og selvtilitten til og gå inn i den 11éren og ta tak fra dag 1.
Vi kan ikke rote ned i Bundesliga 1 og 2 lengre nå. Over 90 minutter så henger vi stort sett med, men vi sliter individuelt og kollektivt i de små matchavgjørende øyeblikkene når kampene skifter karakter og struktur. Individuell kvalitet er åpenlyst, men tror også den store mangelen på erfaring er toneangivende.

Den individuelle kvaliteten vi møter, til og med hos lag rett over oss, er skremmende god. Både i 11er og fra benk.

Så må vi jo legge til formen over siste 6 kamper.
Bare Wolves og Liverpool som er like ute og kjører som oss.
Så situasjonen er jo på alle måter prekær mtp kampprogrammet neste 6-7 ukene for våres del.

Liverpool   -7   3   
Leeds   -8   3   
Wolves   -11   1   

Så kan det jo godt være at gruppa får en ny giv og energi med et trenerbytte, men på den andre siden så kan dette bli fryktelig stygt hvis du ender med og ta livet av det som har virket som en veldig god spillergruppe opp til nå.

Jeg tror vi er lengre unna enn et formasjonsbytte eller 1-2 spillerbytter selv om statistikken så klart kan tegne et bildet av at man ikke får hentet ut fult potensial så langt.
Basert på de siste sesongene så er det få spillere med unntak av Ampadu som har vist og ha den kvaliteten og personligheten til og kunne trekke klubben opp med prestasjoner som leder ann.
Men for all del, man har jo sett utvikling hos Rodon og det kan jo smitte over på 1-2 til i 11éren som får selvilitt og momentum i det de driver med tross at kvaliteten hos de du møter på andre siden er vesentlig bedre.

Tom

Transfervinduet i sommer har dessverre vist seg å være en stor skandale. Om det er Farkes feil eller andre i klubben som har hovedansvaret skal ikke jeg være kategorisk på. Men man føler også med Farke som tydelig sa at hvis dette var de offensive forsterkningene han fikk ville det bli en knalltøff sesong. Paixao, Buonanotte m flere var «på vei» og man ender opp med to free transfers på topp som begge har vært svært skadeplaget de siste årene. Synes likevel det finnes litt fight i laget, mest takket være Rodon og Ampadu som nærmest bærer laget. Helt ufattelig at vi nok en gang er i en situasjon der Aaronson og Struijk spiller regelmessig for Leeds i PL. Det sier det meste om hvor feil rekrutteringen har vært. Med mindre vi gjør et enormt januarvindu kan jeg ikke se hvordan vi skal klare å holde oss oppe. Må da finnes noen desperate VM-spillere som trenger spilletid som det er mulig å få kloa i i januar? Enten på lån eller permanent.
Mainoo, John Stones, Archie Gray, Harvey Elliott, Trafford, Rico Lewis, Ben White etc. Vi trenger spillere som har erfaring fra PL og vi trenger ikke flere «smarte» signeringer fra Bundesliga eller ligue 1.

Kato

Kan ikke frikjenne en manager for dårlige signeringer. Han har selvsagt vært involvert i galskapen i sommer. Mer opptatt av stats etter kamper enn hvorfor det ikke funker. Prater seg bort om Aaronson og sosiale medier, når det han skulle svart på er hvorfor balansen mellom venstre og høyre side er totalt fraværende.

Ville kvitte meg med han etter forrige sesong, og sa han uansett aldri vil overleve ut november. Bombesikker på at det fremdeles stemmer.

leedslife

Spådde ikke du han ferdig sommeren 2024?
Altså før forrige sesong?

Cannavaro

Veldig enig Kato. Farke var i høyeste grad involvert i sommerens signeringer. Perri, Bijol, Bornauw, Justin, Longstaff, Stach, Nmecha, Okafor, Calvert Lewin - det er ingen her som hever/har hevet standarden særlig kontra forrige sesong.  Av disse har Farke valgt å stole på 5-6 av disse spillerne i sin startellever, t.o.m Harrison har også fått starte.
Det er dessverre mye feilkjøp. Kun Longstaff med PL erfaring, resten fra utenlandske klubber og svakere ligaer. I mitt hode har jeg lurt på noen ganger om ledelsen er klar over at vi spiller i verdens beste/tøffeste liga ? Hva skal da til for å overleve ? Vi må ihvertfall ha inn landslagsspillere fra gode fotball land...kvalitet.
Farke begynner å merke at han må forsvare seg mer under intervju seanser, og har stadfestet at han ikke tenker særlig på at han kan sitte usikkert i sjefsstolen på Elland Road. Det er åpenbart at det brenner under føttene hos Farke - og jeg gruer meg til de 3 neste kampene....
Det som også bekymrer meg er at sportslig ledelse i klubben sikkert ikke har tenkt plan B engang : hvem er på lista for å overta ??  Handling vil kreves her etterhvert !  Jeg har pr. nå svært liten tro på at Farke klarer å snu dette, han er stuck med sitt eget "mind set".....
MFLU - Miracles For Leeds United

Cherry

Det er mye bekymring blant oss supportere nå, og det med rette`.
Sommerens vindu har jo vist seg å være svært mislykket, og hva som ble klekket ut av argumenter
når man IKKE henter en 10èr og målfarlig spiss vites ikke - men derimot ender opp med vrakgods
og spillere med utgående kontrakter som skal være i 11`ver...er ganske utrolig.
Vi virker altså å ha handlet oss til en svakere presterende 11`ver enn i fjor. Det skal ikke være mulig!

Farke har vist seg som en glimrende Championship manager , både med Norwich og oss - men Premier League er ett hakk for høyt for ham etter mitt skjønn. Han er rett og slett taktisk svak i sine valg i kamper, både med uttak av 11`ver og bytter underveis....det viser han kamp etter kamp.

Det MÅ gjøres grep nå i Desember. Tenker med gru`på våre investorer - der ny stadion og fremtidsvisjoner for Elland Road og området har blitt presentert, hva tenker de om situasjonen og hva slags påvirkningskraft kan/bør dette ha ift å ta action "føre var" slik at ny manager kan få tid og muligheter til å stable på beina ett bærekraftig lag som kan klare årets målsetting...17.plass.

Just do it.

Hawley

Men hvilken manager kan erstatte han? Hvem er aktuelle, liksom?

leedslife

Jeg tror vi alle er enige med Kato i at vi ønsker og se et Leeds med intensitet, aggresivitet og et høyt underholdningsprodukt - en klubb som henter unge, sultne spillere som smelter inn med de up-and coming stjernene fra akademiet.

Jeg skulle gjerne sett et overgangsvindu der vi beholdt Cresswell og Gray og var i en posisjon til og hente Bellingham da han var i Sunderland, Anderson fra Forrest, Delap-type spillere - samt at vi beholdt våre to beste i Summerville og Rutter, men det er jo ingenting som tyder på at vi er i nærheten av og kunne tenke i de baner.

Vi virker mer som en klubb der eierne proF***erer både på navn og kontinentalt omdømme.
Det virker ikke som Red Bull blir noe katalysator for et bedre sportslig produkt.
At det må investeres i infrastruktur er jo åpenbart, men du skal jo ikke ha mange feilskjær i overgangsvinduene før det vil gå kraftig utover sportslig satsing.
Og det er vel egentlig der vi befinner oss?
Og man sitter jo egentlig med en offensiv konstellasjon der 4 av 6 egentlig ville vekk (James, Harrison, Brenden,  Gnonto). Betydelige investeringer som egentlig ikke har hatt noe utvikling mtp hvor vi var.

En klubb som må selge de beste for og holde hjulene i gang. Håpet er at man treffer på en eller to som har gått under radaren for første og andre ranka klubber i Europa som med Tanaka, Kamara, Ramazanni og andre - men det viser seg jo at i stedefor å vokse og sette sitt avtrykk ute på banen så krymper de og forsvinner etterhvert tilbake til nivåene de kom fra.

Det er jo veldig langt unna feks Bowyer som kom som en av balløyas mest lovende fotballspillere den gang og endte opp som engelsk landslagsspiller og på mange måter stod for det Kato og flere andre savner med dagens stall.

Så kan man jo såklart legge til Bielsa med sin personlighet og fotballfaglig tyngde som klarte og utvikle mediokre CCspillere til og spille jevnt med City, Liverpool, Spurs og Arsenal på sitt beste, men for meg virker det som heller et unntak i Leeds sin historie.

Vi trenger et eierskap som legger ned en visjon og en plan som samsvarer med det navnet Leeds har og den trekkraften vi har på kontinentet.
Det er her ambisjonene må ligge.

Jeg med de fleste andre her har fulgt denne klubben i flere tiår og det er svært få eiere,trenere og spillere som har vært i nærheten av og ha den blandingen av kvalitet, erfaring og personlighet til og kunne bygge noe bærekraftig.

Vi har sikkert hatt et sted mellom 25-30 trenere siden 2000 tallet. En håndfull hinsides eierskap, mens kunne satt opp en habil Premier League 11ér med de beste unge spillerne fra akademiet som har blitt solgt før fylte 20 - som egentlig har blitt gitt vekk for og holde skipet oppe.

Jeg tror de skal grave dypt skal de klare og snu denne situasjonen.
Historien siste tiårene forteller oss egentlig bare om at hyppigere trenersparkinger vil bare sette oss lengre tilbake. Mer maning om ro og omgivelsene vil bli mer utålmodige og det fantastiske engasjementet denne klubben har nytt godt av vil mest sannsynlig kuliminere i likegyldighet.

Det trengs flere kaniner opp av hatten. Det kan være en sportslig leder, en ambisiøs og innoativ modell eller en personlighet i form av trener eller spiller(e) som får klubben til og tro igjen, men da må det backes med handlingskraft og ikke bare artikler gjennom noen mediehus om at man skal ta ut fult potensial og bruke alt vi har av penger.

Det denne sommeren viste oss var mangelen på alt dette. Fullstendig akterutseilt i kampen om de nest beste og nest-beste unge spillerne.
Vi holdes egentlig bare oppe av en prestasjonsgruppe som gir alt de makter hver kamp i en david mot goliat variant.

Og det samsvarer jo overhodet ikke med og stå høyt, ta sjanser og by på seg selv.

Hver eneste spiller i hvitt utpå der forstår jo at da bærer det rett til slaktebenken.

Cherry

Veldig bra innlegg leedslife, du treffer spiker`n på hodet her....dessverre.

Å se på forvandlingen til Everton nå sist sesong, og hva de nå klarer igjen er ett eksempel til etterfølgelse. De gjorde endringen når det trengtes , ut med Dyche som virker å slite ut miljø/spillere rundt seg ila ett par sesonger - inn med en klippe som har erfaring og status i Moyes.  (lett å skrive etter seieren med 10 mann borte mot Manju i går også !).
Angus Kinnear så helt klart "noe" som fristet ham mer enn i Leeds , og nå sammen med ett sportslig apparat har de nå fått skuta på rett kjøl, og fristet spillere som Grealish, Alcaraz, Dewsbury-Hall m.fl....så kan man diskutere hvordan de får til dette økonomisk.

Det mest skremmende og betenkelige du skriver er dette :
" Det denne sommeren viste oss var mangelen på alt dette. Fullstendig akterutseilt i kampen om de nest beste og nest-beste unge spillerne.
Vi holdes egentlig bare oppe av en prestasjonsgruppe som gir alt de makter hver kamp i en david mot goliat variant".
Den prestasjonsgruppa er i tillegg syltynn` for/i Premier League, og rovdrift på lagets få gode spillere - ettersom Farke jo ikke liker å rullere vil gjøre at det vil bli skader og kort på disse.
Vi er i en nedadgående spiral, og det er vanskelig å se hva som kan endres til det bedre uten vesentlige innvesteringer i både Manager og spillere på både kort og lang sikt.
Føler på at klubben er vingeklippet ift PSR reglement, og ett sportslig apparat uten nok kompetanse for PL.

Hallgeir *

Siden vi ikke har noen ryktetråd for managere, poster jeg denne her. Ryktet har jeg lest om flere steder, og dette er en spennende kar.

https://www.tipsbladet.dk/nyhed/premier-league/bo-svensson-favorit-til-stort-job
Super Leeds since 1968

HåvardK

Gode innlegg av både Cherry og leedslife, bevares.
Men jeg er ikke enig i at vi ble fullstendig akterutseilt, hvis det er det du faktisk mener. Problemet er at pengene ble brukt på en slik måte at vi ble akterutseilt. Av innkjøpene som ble gjort er det vel faktisk bare Longstaff som kan sies å ha løftet laget. Perri er kanskje vår tredje beste keeper, Borniuiyew (gidder ikke lære meg stavemåten - han er snart historie uansett) er på tribunen, Bijoul har havnet på benken osv osv. Dette har vi vært gjennom mange ganger før. Okafor har tidvis levert bra offensivt, og er utvilsomt en spennende type, men har vel ikke akkurat tatt divisjonen med storm.
leedslife nevner Cresswell som et eksempel på en spiller vi var nødt til å selge. Det stemmer vel ikke? Var kaptein på England u–21, men fikk ikke minutter hos oss, og ønsket seg derfor bort, forståelig nok.

Så med fare for å gjenta meg selv: Syns det blir stadig tydeligere at nåværende eiere ikke har kompetanse nok til å sørge for at vi holder oss i divisjonen. Det impliserer også at vi som klubb ikke er særlig attraktiv for en ny manager som måtte ha det som trengs for å nå dette målet.

leedslife

Quote from: HåvardK on November 26, 2025, 09:43:10Gode innlegg av både Cherry og leedslife, bevares.
Men jeg er ikke enig i at vi ble fullstendig akterutseilt, hvis det er det du faktisk mener. Problemet er at pengene ble brukt på en slik måte at vi ble akterutseilt. Av innkjøpene som ble gjort er det vel faktisk bare Longstaff som kan sies å ha løftet laget. Perri er kanskje vår tredje beste keeper, Borniuiyew (gidder ikke lære meg stavemåten - han er snart historie uansett) er på tribunen, Bijoul har havnet på benken osv osv. Dette har vi vært gjennom mange ganger før. Okafor har tidvis levert bra offensivt, og er utvilsomt en spennende type, men har vel ikke akkurat tatt divisjonen med storm.
leedslife nevner Cresswell som et eksempel på en spiller vi var nødt til å selge. Det stemmer vel ikke? Var kaptein på England u–21, men fikk ikke minutter hos oss, og ønsket seg derfor bort, forståelig nok.

Så med fare for å gjenta meg selv: Syns det blir stadig tydeligere at nåværende eiere ikke har kompetanse nok til å sørge for at vi holder oss i divisjonen. Det impliserer også at vi som klubb ikke er særlig attraktiv for en ny manager som måtte ha det som trengs for å nå dette målet.

Med akterutseilt så mener jeg at vi har spilt oss selv sjakkmatt fra den overgangslogistikken som går flere sesonger tilbake.

Nå orker jeg ikke og lete opp korrekte tall for disse overgangene, men si Brenden, James og Harrison kostet oss ca 65 mill for 3-4 sesonger siden.
Det er jo absolutt nada sjanse for at klubben får igjen de pengene i rene transferutgifter. Jeg kan heller ikke se for meg at noen andre klubber er interessert i og ta over de lønningene.

Så kan du jo plusse på flere andre spillere inn i dette som vi har lånt ut de siste årene. Mest sannsynlig også tatt endel av det økonomiske ansvaret selv i håp om at en god prestasjon på utlån kan trigge et bud i nærheten av det vi gav.
Dette er min teori.

Jeg tror på ingen måte Farke eller Underwood for den sak skyld ser på Harrison, Brenden, James, Ramazani, Schmidt og genuint mener at dette er forsterkninger eller like for like spillere som Summerville, Rutter, Gray eller andre vi har tappet klubben for de siste sesongene.

Men står du i en posisjon der du knapt har handlingsrom så kan det jo være at du kommer i en posisjon der det blir umulig og beholde egenproduserte spillere fordi det økonomiske bildet ikke går opp uten et salg. Og kvaliteten man hadde i Rodon, Strujik (og Ampadu), samt en 18 åring holdt i CC. Jeg står fortsatt ved at valget vedr førstekeeper var lik. Jeg tror de så Meslier som 11érens svakeste punkt, men ut fra handlingsrom så blir andre posisjoner prioritert og det ser så klart helt fryktelig ut den dag idag. I tillegg så hadde jo Meslier mange kamper tross sin unge alder og man hadde kanskje et håp om at tilitt på nivå 2 kunne få han tilbake på det nivået vi så den første sesongen i PL. Han ble vel kalt mister Ice Man av someavdelingen..
Så er det jo så klart flere valg man kan diskutere her. Gelhart er jo i vinden og uttalelsene fra Bamford på pressekonferansen nylig tyder jo på at han rett og slett ikke ble satset på av Farke og teamet.
Det samme kan jo sies om Bamford selv.  Så har jo vi supportere det privelegiet at vi hele tiden kan ta slike valg i ettertid.

Også kan det være at du er helt avhengig av og ta James, Woeber, Harrison, Brenden inn igjen i varmen fordi det er ingen andre relle alternativer for dem der ute.
Og da må jo det gå på bekostning av noe og da blir vi mest sannsynlig priset ut av overganger som han brasilianeren hos Fulham. vingen fra Nederland eller han marrokaneren som var i Leicester.

Og nå står vi jo i en posisjon der vi knapt har noe arvesølv igjen.
Mulig du kan tyne ut noe av Gnonto som jeg vil tro er en god økonomisk case, men bortsett fra det så er det jo få spillere vi har under 25 som har beilere over oss i verdikjeden.

Jeg er med på tanken til klubben om og gjøre oss mer solide, få en bedre balansert tropp i form av alder og erfaring, men overgangene inn denne sommeren sjokkerte meg og sikkert de fleste andre.
Det var langt unna hva jeg hadde forventet meg, men objektivt sett så skulle man nok skjønt det når Schmidt, Ramazanni, Tanaka og et lån ersatter Summerville, Rutter og Gray. De to første er kanskje det beste jeg noengang har sett i CC og man må tilbake til Delph for og finne en tenåring med samme hodet og ferdigheter som Gray.

Det er jo også veldig spesielt at vi ikke klarer og gjøre en bedre låneavtale for Solomon - basert på Ben White 4 sesonger tidligere.

Så har man de ryktede avtalene til Wilson og han Brighton gutten som bare er låneavtaler.

Tiden vil vise, men det er jo noe her som ikke går opp. En klubb som har solgt for opp mot 120-130 mill de siste sesongene, men forsatt sitter igjen med spillere og kontrakter som andre klubber på kontinentet ikke rører med ildtang.

Så kan man jo ha en diskusjon på de pengene brukt i sommer når sesongen er over.
Jeg er jo enig med deg og flere andre at det er spesielt og ha et cover på benk i Justin for 10 mill pund når laget offensivt ser ut som under Neil Warnock.
Men man må jo også ta med at vi har en trener som kommuniserte ut akkurat dette. Det blir vanskelig nå sa han, men vi skal gi alt.
En relativt profesjonell og sindig mann som Daniel Farke. Når du kommuniserer ut noe i retning av det så har du ikke blitt backet godt opp av egen klubb.
Det er jo også skuffende at Bijol og Stach ikke har prestert bedre, men det kan jo heller ikke være enkelt når kvaliteten spiller for spiller i 11éren er så svak fra før.
Se på Gruev og Tanaka i CC. De sitter og dikterer spillet på et av de best presterende lagene som har vært i CC, men de ser jo ikke ut på Premier League nivå.
Det vi så på motsatt midtbanehalvdel forrige Søndag er hvordan en uniform midtbane skal se ut. Det var alt du ønsker i sittende midtbanespillere.
I tillegg flere hundre kamper med erfaring fra absolutt øverste nivå.
Dette er jo et av flere lag du kanskje må ta poeng mot hjemme - spesielt når du begynner og miste poeng innbyrdes mot de 4-5 nedre lagene på tabellen.

Og vedr det siste du skriver, så tror jeg du har helt rett.
Men jeg tror også vi var i den situasjonen med Farke.
Etter de to nedrykkene hadde han ikke et så hot navn i England lengre og han hadde opphold i Krasnodar og Gladbach som det ikke akkurat svingte av.
Han fikk nok den jobben for at han takket ja og kunne leve med flere ting andre og kanskje bedre trenere på den tiden mest sannsynlig takket nei til. (ref Brenden Rodgers)

Så jeg tror en ny trener på ingen måte vil gå inn i et stabbur spekket med spekemat.

leedslife

Jeg er generelt enig med flere vedr identitet, underholdning, valg av spillere/bytter.

Men jeg mener eierene slipper for enkelt unna her. Det som er levert resultatmessig de to foregående sesongene er utrolige i et historisk perspektiv - det kan ikke avkrediteres med at alle hadde klart det og alle vi møtte var elendige.
Spillergruppa og trenerteam har jo vært fantastiske, men når du skal mer enn et nivå opp så kan man ikke bare belage seg på en rolig knagg og ha i omgivelsene og en homogen gruppe. Du trenger kvalitet i hvert ledd - akkurat som CC har vist oss over flere tiår. Man trenger den individuelle kvaliteten.
Og alt av kvalitet har jo hoppet av skuta.

I tillegg har det skjedd endel omstrukturering i ledelse og sportslig avdeling. Kinnear er en ting, men han tok jo med seg nærmest halvparten av infrastrukturen og nettverket til Everton. Det påvirker jo også en klubb på et nivå med så små marginer.

Hvis det i fremtiden ligger og lurer i kulissene at man bruke Red Bull sitt nettverk fult ut på data og science og ansette Klopp med flere hundre millioner i kjøp så vil jo denne teorien min se fryktelig dum ut, men jeg tror det blir noen tunge perioder som Leeds supporter før vi kommer oss ut av dette edderkoppnettet.

Men hva vet jeg. Det er bare hvordan jeg klarer og sette sammen de ulike trådene og håpløsheten man nå opplever. En ting hadde det vært et stort potensiale og hentet ut i stallen, men det er jo lite som tyder på at dette er en 11ér og stall som underpresterer stort i PL. Mest sannsynlig ligger vi akkurat der lønnsbudsjett, overgangsbudsjett, spillerstall, trenerteam, sportslig team, eierskap og modell tilsier.
Så kan det godt være det er en modell og en plan som er konkurransedyktig og at det bare er de siste kampers prestasjoner som forkludrer inntrykket.
Forhåpentligvis, men i etterpåklokskapens navn synes jeg man så mye av det samme under forrige eierskap.
Vi kommer for kort på alle områder, men holdes oppe av en spillergruppe som fortsatt yter absolutt maksimalt ut fra forutsetninger de er gitt.
Når den ballongen sprekker så blir det ofte stygt med denne klubben og svært giftig.

Det blir litt som og spille på Wembley med en lirekasse, mens U2 har vært der kvelden før med 30 trailere med utstyr og hva alt det innbærer i logistikk og ressurser.

Men så er jo fotball også så vidunderlig og uforutsigbar noen ganger at lister man seg ut på tokt og tar med seg 3 poeng hjem fra Ethiad og gir overbetalte Chelseaspillere et Elland Road på sitt mest giftigste og høylytte så kan plutselig situasjonen være helt snudd på hodet og Farke og resten av teamet over han blir genierklært, ihvertfall i noen uker.
Vi skapte oss jo selv ihvertfall et lignende handlingsrom under J Marsch den høsten/vinteren.
Men Premier League sine krav og premisser er jo ikke nådige og det var jo blytungt når en Futsal trener i Skubala leder Leeds laget i rivaloppgjøret mot ManU.
Det er for meg som er så lidenskapelig opptatt av denne klubben virkelig tungt.

HåvardK

Quote from: leedslife on November 26, 2025, 10:25:41Det blir litt som og spille på Wembley med en lirekasse, mens U2 har vært der kvelden før med 30 trailere med utstyr og hva alt det innbærer i logistikk og ressurser.

Foretrekker lirekasse foran U2 sju dager i uka.

rd1

"Who needs Cantona??"

Sydhagen

Quote from: rd1 on November 26, 2025, 19:53:51Ryker Farke ikveld?

https://www.teamtalk.com/leeds-united/49ers-meet-discuss-daniel-farke-sack-cost-axing-manager-revealed

Brendan Rodgers inn?

Tror vi rykker ned uansett, stallen holder ikke mål.

Tviler. Det er meldt at han skal holde pre match pressekonferansen i morgen.
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

rd1

Byttet ut Tanaka i siste kamp, som ble byttet inn etter 25 min..

Så viser det seg at Longstaff spilte med skade!!!!??

https://www.leedsunited.news/news/how-many-games-sean-longstaff-will-miss-as-leeds-united-star-in-injury-disaster/
"Who needs Cantona??"

HåvardK

Quote from: rd1 on November 27, 2025, 19:26:38Byttet ut Tanaka i siste kamp, som ble byttet inn etter 25 min..

https://www.leedsunited.news/news/how-many-games-sean-longstaff-will-miss-as-leeds-united-star-in-injury-disaster/
Overrasket? Dette er jo regelen, og ikke unntaket.
Blir fort februar før han er tilbake. 4-6 uker etter rehabilitering før en spiller er klar for å starte.

rd1

Quote from: HåvardK on November 27, 2025, 21:41:57
Quote from: rd1 on November 27, 2025, 19:26:38Byttet ut Tanaka i siste kamp, som ble byttet inn etter 25 min..

Overrasket? Dette er jo regelen, og ikke unntaket.
Blir fort februar før han er tilbake. 4-6 uker etter rehabilitering før en spiller er klar for å starte.

Ikke overrasket, men veldig veldig skuffet😅
"Who needs Cantona??"

ingve1960

Vis det er en ting jeg er misfornøyd med farke er det at han etter nesten 200poeng på 2 sesonger i 4-2-3-1 velger 4-3-3.
Jeg mener at 4-2-3-1er både tryggere defensivt (2 tydeligere sittende midtbane)og bedre offensiv (en spiller mer offensiv lagdel)som gjør at vi kan få mer trykk i boks.
Ellers savner jeg dobling både utover og innover fra back på kantene dette har vert vårt beste våpen i cc med gode kanter og offensive backer..

Siden vi har 2 av de mest brykte def midtbane ute håper jeg på 4-2-3-1.
Perri
Bogle rodon struijk gudmundson
Ampadu tanaka
Okafor piroe gnonto
Dcl

MOT

Tom

Quote from: ingve1960 on November 28, 2025, 18:32:32Vis det er en ting jeg er misfornøyd med farke er det at han etter nesten 200poeng på 2 sesonger i 4-2-3-1 velger 4-3-3.
Jeg mener at 4-2-3-1er både tryggere defensivt (2 tydeligere sittende midtbane)og bedre offensiv (en spiller mer offensiv lagdel)som gjør at vi kan få mer trykk i boks.
Ellers savner jeg dobling både utover og innover fra back på kantene dette har vert vårt beste våpen i cc med gode kanter og offensive backer..

Perri
Ampadu tanaka
Okafor piroe gnonto
Dcl

MOT

Kan ikke tenke meg at vi går ut så offensivt borte mot City. Blir nok Gruev og Tanaka inn for Longstaff og Stach. Evt 5 bak med Rodon, Struijk og Bijol.

stian

Quote from: Tom on November 28, 2025, 19:30:50
Quote from: ingve1960 on November 28, 2025, 18:32:32Vis det er en ting jeg er misfornøyd med farke er det at han etter nesten 200poeng på 2 sesonger i 4-2-3-1 velger 4-3-3.

Perri
Ampadu tanaka
Okafor piroe gnonto
Dcl

MOT

Kan ikke tenke meg at vi går ut så offensivt borte mot City. Blir nok Gruev og Tanaka inn for Longstaff og Stach. Evt 5 bak med Rodon, Struijk og Bijol.

Nja, hvis du setter Tanaka i Piroe-rollen (men i en mer defensiv variant, mer som en flat treer med fri rolle) og Gruev inn på midten, så kan det være ganske balansert. Men så spørs det om dette er kampen å eksperimentere med uprøvde løsninger