Skrevet av Emne: Å VAR eller ikke VAR  (Lest 1333 ganger)

0 medlemmer og 1 gjest leser dette emnet.

flynn

Å VAR eller ikke VAR
« på: November 09, 2023, 12:30:07 »
Selv om VAR for tiden ikke brukes i den ligaen vi er mest opptatt av, raser diskusjonen videre overalt ellers. Tenkte det fortjente en egen tråd her også.
Selv kan jeg dokumentere å ha vært aktiv motstander av dette siden de første testene ble gjennomført, og for en gangs skyld påberoper jeg meg å ha forutsett et stort problem. Det som i gamle dager medførte irritasjon over en avgjørelse tatt i øyeblikket, av en dommer, ender nå opp som justismord fordi et kollektiv fatter beslutning om subjektive avgjørelser.
Dessuten tør jo ingen ta noe for gitt lengre, alle hendelser i en kamp kan bli reversert mange minutter senere. Det ødelegger for opplevelsen vår, som tilskuere.
The Athletic har etter mitt syn lansert et meget interessant forslag, nemlig å gi lag tre «objections» hver i løpet av en kamp. Det vil potensielt bedre dagens situasjon veldig tror jeg: https://theathletic.com/5044044/2023/11/09/var-referee-manager-challenges/?source=user_shared_article
 
kjør debatt,
flynn

Sydhagen

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #1 på: November 09, 2023, 13:07:00 »
Er fullstendig motstander av all bruk av VAR, bortsett fra mållinjeteknologi.
Dommerstanden blir svakere og svakere etterhvert som tiden med VAR går - kun fordi at de ikke er sjølvstendige dommere lenger som ikke tør å ta avgjørelser. De blir for avhengige av VAR.
Mener faktisk at dømmingen vi har opplevd så langt i Championship er myyyye bedre enn den man opplever i PL. Frustrasjonsnivået pga dømmingen er tilsvarende på et langt lavere nivå.

"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

Bjosse77

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #2 på: November 09, 2023, 14:17:27 »
Antall feil offsideavgjørelser før VAR er 3%. Personlig for mållinjeteknoologi og filming i feltet. Filming irriterer meg grenseløst og det beste med norsk fotball er at mengden filmtriks er mye lavere enn i store ligaene. Dette handler noe om at i Norge må du stå å svare for deg foran pressen etterpå mens de viser deg bildene. Dette burde blitt standard alle steder.

Ellers spør jeg meg om vi egentlig trenger VAR? Jeg tror ikke det. Ikke i så stor grad som i dag. Det har ikke utlignet forksjellene i dømming på små og store heller, snarere tvert i mot. Se våre kamper i PL, mot Tottenham alene har vi straffen de fikk mot Alioski, hanfsmålet til Kane og målet de fikk godkjent mens 2 spurs spillere dyttet Meslier inn i målet.

Sent fra min SM-S918B via Tapatalk


Dennis

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #3 på: November 09, 2023, 15:35:26 »
Gode poeng både i at kvaliteten på dommerne blir svakere og at det fortsatt er flust med feil i avgjørelsene.

Er fotballen tjent med fire minutter stopp i spillet for å sette en spiller 5 cm i offside, når man ikke engang har teknologi som er nøyaktig nok til å treffe 100% ift når ballen spilles og offsidelinja brytes? Om det er så er korrekt med disse 5 cm, er de fire minuttene med stopp ødeleggende for fotballen. Så selv når det er riktig, blir det feil i mine øyne.

Bjosse: Du kan slenge på Roberts' (eller var det Costa) offside mot Crystal Palace, hvor en tjukk, rød strek legges utenpå kneet til Leedsspilleren og på skrå ned for å komme "innafor" forsvareren. Eller Bamfords "armoffside" når han ligger en meter på riktig side. Eller hva med soleklar holding inn i feltet mot Brentford, uten at det ble tatt.

Et paradoks er at VAR skulle eliminere feilavgjørelser, men vi diskuterer dommeravgjørelser mer enn noensinne. Jeg kunne gått god for bruken, dersom det var å gå inn for å påpeke slag, hjelpe dommeren når det kryr av sutrete og kranglete spillere rundt han osv. Ikke å snu om på en straffeavgjørelse som dommer har sett og dømt ikke straffe, men som VAR-dommer ville dømt etter der han legger lista. Sånn jeg forstod det, var det hele poenget med VAR; clear and obvious mistake. Subjektive tolkninger blir brukt til å gjøre om hele tida og dommeren må alltid føye seg. Faktisk eneste gang jeg har sett at han står på sitt, er da Leeds ikke fikk annullert mål mot Wolves.
« Siste redigering: November 09, 2023, 15:40:58 av Dennis »
Marching on together!

Blank_File

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #4 på: November 09, 2023, 16:41:57 »
Jeg har vært tilhenger av VAR hele tiden. Helt til vi rykket ned igjen og kampene ikke har VAR. Det er rett og slett en mye bedre tilskueropplevelse nå.

Cannavaro

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #5 på: November 09, 2023, 22:19:03 »
Generelt har fotballdømming blitt svakere på flere områder med VAR.  Der vi tidligere levde godt med skjønn fra dommerens side blir det nå opphetede diskusjoner, rasende fans, og protesterende klubber.  Det er større usikkerhet om hands-regelen ifbm. straffesituasjoner, direkte rødt-kort situasjoner og hvilke kroppsdeler på en spiller som det kan dømmes offside på.  Det har gått fullstendig over styr.  Som sum syns jeg store deler av dommerstanden (spesielt i England) er blitt svakere, og man finner ikke gjennomgående klare regler eller definisjoner på gitte situasjoner. Dommerne dømmer ukonsekvent og det er fortvilende for spillere, managere og fans.  At man skulle slå hardt ned på bortsparking av ball er også et grelt eksempel på ukonsekvent dømming, for når det nå har gått litt av sesongen så blir dette ofte "glemt" av dommerne.  Jeg er fly forbanna på skuespill blant spillere, drøying av tid og trøyeholding/armholding/livtak ved dødballer.  For at man skal bli kvitt disse problemene i fotballen så må det klare retningslinjer til og det må slås hardt ned på. VAR kunne også bidratt med dette, men det skjer ikke.  Newcastle`s mål mot Arsenal i helgen var også et grelt eksempel ; det ble foretatt sjekk av 3 forseelser ; var ballen utenfor dødlinja ? var det frispark MOT Newcastle i hodeduell som førte til scoring, og var det offside ??   VAR kjørte grønt på alle tre forseelser, mens man som seer får inntrykk av at ballen er ute av spill og at det ihvertfall er ureglementert adferd i scorings øyeblikket.  "Clear and obvious" får jo en annen mening med dommerne som sitter med VAR spakene allikevel, selv om de ser alt på nært hold.  VAR kunne blitt brukt på en helt annen måte, og det må også gis tidsbegrensning på HVOR lenge en situasjon skal studeres av VAR.  Studeres det FOR lenge så kan man ikke dømme etter "clear and obvious".

Jeg tror teknologien er kommet for å bli, men den må forbedres kraftig, og det må settes klare regler for bruk, og hvor lenge det skal brukes i de situasjonene VAR skal vurdere en situasjon.  Eller også om man f. eks innfører bøter til spillere som utfører skuespill/trøyeholding/livtak etc.  Bøtene kan settes av VAR dommerne etter kamp.  De har god tid til å studere underveis i kampen og notere ned forseelser.  Bøtene går inn i et premiefond som deles ut ved sesongslutt til de 3 beste fair play lagene, basert på antall røde/gule kort samt  poengskala som gis på bøtene.

Det var litt sånn kjapt tenkt, rett fra hofta nå på kvelden....
MFLU - Miracles For Leeds United

Milou

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #6 på: November 10, 2023, 06:28:30 »
Den beste og mest nøyaktige uttalelsen eg har høyrt om VAR er Bielsa sitt svar i eit TV-intervju den første sesongen det var tatt i bruk, etter at Leeds etter alle solemerker tapte kampen pga ein feil VAR-avgjersle ( hugsar ikkje kva kampdet var, men kanskje handa til Bamford som var i offside?). Journalisten prøvde å fyre opp Bielsa ved å spørre kva han syns om VAR. Bielsa tok ikkje åtet, men svarte på sin vanleg tørrvittige måte at VAR er ein teknologi som hjelper dommarar til å ta betre avgjersler. Og det meiner eg han har rett i, men den er likevel ikkje utan negative sideeffekter.

For først å ta dei store fordelane med VAR:
1) Det er nesten fullstendig slutt på all filming og tjuvtriks.
2) Talet på alvorleg feilaktige dommaravgjersler har gått ned.

Den første reknar eg med er ganske ukontroversiell, og eg har faktisk inntrykk at det ikkje berre gjeld kampar der VAR er i bruk, men også når eg set Championship i år virkar dette å vere mindre alvorleg enn slik eg hugsar det før VAR blei tatt i bruk. Det kan nesten virke som at PL-kampane fungerer som eit forbilde for lågare divisjonar.

Den andre er det nok enkelte som vil vere einige i, men eg er villig til å sette ganske mykje pengar på at om ein hadde laga statistikk på det, så hadde dette blitt tydeleg bevist. Grunnen til at det kan virka som det ikkje er tilfelle er at det no er endå større fokus på dei avgjersler som er feil.

La oss så ta dei mest negative sidene ved VAR:
A) Det blir unødvendige stopp i spelet, som igjen legg ein dempar på spontaniteten i fotballopplevelsen
B) Det har - kanskje litt uventa - blitt eit endå større fokus på dommarar og dommaravgjersler.

Desse er det nok ikkje mange som er ueinige i og spesielt den første er nok blant den viktigaste grunnen til at mange vil ha slutt på VAR. For meg er det eit nødvendig onde med VAR, men det vil vere muleg å justere litt for å minimere effekten av dette ondet. Det kan ein gjere ved å legge meir vekt på "clear and obvious", og viss det ikkje er relativt enkelt å sjå at ein dommaravgjerd er feil, så lar ein den stå.

Grunnen til at det ikkje blir gjort er etter min meining mitt punkt B), nemleg at dommarane har komme endå meir i fokus og dermed kjenner eit endå større press for ikkje å gjere feil. Akkurat det trur eg ikkje er så mykje å gjere med. Det er først og fremst sensasjons-pressen som skaper dette fokuset, men dei er igjen motivert av at folk kjøper denne type dekning. Det måtte ein urealistisk haldningsendring til blant presse og publikum for å rette på dette.

Trass alt heller eg likevel til at fordelene med VAR er større enn ulempene og håpar at det med justeringar over tid kan bli endå betre. For eksempel meiner eg at offside burde bli målt ut frå kor føtene er, og ikkje andre kroppsdelar. I så fall vil eg tru at det kunne la seg relativt enkelt gjere å implementere teknologi, a la mållinjeteknologi, som automatisk kan ta seg av offsideavgjersler.

Eg må imidlertid også innrømme at eg ikkje har sakna VAR i år, men har ein mistanke om at det mest er pga at vi ikkje har tapt poeng på grunn av ein tydeleg feil frå dommar sin side. Om det skulle skje i innspurten at vi går glipp av opprykket pga ein dommarfeil, hadde dette fort endra på det.

Sent from my SM-S906U using Tapatalk


lowfields

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #7 på: November 10, 2023, 16:49:25 »
Det er ikke ofte jeg føler meg som et orakel og kan si "Hva var det jeg sa!", men;
1. Kan ikke juble for mål.
2. Nesten ingenting i fotball er svart/hvit!!!!
    De aller fleste situasjoner er gråsoner, enten det er hands, rødt kort eller straffespark. Det blir ikke mindre gråsone/subjektivt av å se det på video i
    etterkant. 2 "identiske" situasjoner er aldri identiske!
    En dommer på banen er alltid bestemann til å ta avgjørelser i slike situasjoner, da han har det fulle bildet med tempo, retningsforandringer,
    intensjoner, forløp til situasjoner etc - ikke noen som ser på stillbilder på en skjerm. Og tar han "feil" - ja - da lever vi med det!


Blir så lei....
"Welcome to, arguably, the noisiest ground in England"

Hallgeir *

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #8 på: Januar 02, 2024, 17:07:06 »
Er denne avgjørelsen om straffe noe VAR ikke kan gjøre om? Dette er "fellingen" som gir straffe og 4-2 til Liverpool mot Newcastle i går. Helt hinsides fornuft å blåse straffe her.

https://tv.vg.no/video/282081/anklages-for-filming
Super Leeds since 1968

Reaney

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #9 på: Januar 02, 2024, 17:35:47 »
Tydeligvis egne regler som gjelder for denne møkkaklubben. Med unntak av Tottenham kampen har de hatt så til de grader marginene med seg i kamp etter kamp. Uten disse marginene kunne de fort hatt minst 10 poeng mindre. En styrke selvsagt, men får håpe motgangen kommer snart.
« Siste redigering: Januar 02, 2024, 17:37:34 av Reaney »

viking

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #10 på: Januar 02, 2024, 17:37:19 »
Burde blitt gjordt om i etterkant,men skjer neppe.
Men Jota burde få x antall kamper på sidelinje...........en forbanna uting !!!!
 

Sterland

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #11 på: Januar 02, 2024, 19:43:28 »
Det er en befrielse å se Championship matcher uten VAR. Ser i tillegg endel PL matcher, og det er helt tragisk. Spontaniteten er borte, må vente for å få bekreftet mål. Det blåses de billigste straffer, fordi det visstnok har vært en touch eller en minimal hands. Filmingen tar aldri slutt.. overtatoverte, supertøffe badasser faller som fluer og ligger å vrir seg som om døden er nær. Alt selvsagt for å jukse til seg straffer, frispark og ikke minst kort på motstander. I 90% av tilfellene spretter de opp og er i full vigør, så snart avgjørelsen er tatt. Og de har fått obligatorisk pleie fra helsepersonellet.. For dette jukset er det i praksis INGEN nedside, kun mulig gevinst. Det tragiske er at selv ved den groveste filming vil VAR gå for straffe om det kan påvises en ØRLITEN kontakt, som aldri ville vært frispark ute på banen.. Her skulle VAR i stedet vært inne og utdelt langvarige karantener. Slik VAR benyttes nå er det etter min mening totalt sett en belastning for fotballen. Det er nesten så jeg ikke ønsker å at laget mitt ikke skal rykke opp.. men bare nesten

Sydhagen

Å VAR eller ikke VAR
« Svar #12 på: Januar 02, 2024, 21:16:26 »
Det er en befrielse å se Championship matcher uten VAR. Ser i tillegg endel PL matcher, og det er helt tragisk. Spontaniteten er borte, må vente for å få bekreftet mål. Det blåses de billigste straffer, fordi det visstnok har vært en touch eller en minimal hands. Filmingen tar aldri slutt.. overtatoverte, supertøffe badasser faller som fluer og ligger å vrir seg som om døden er nær. Alt selvsagt for å jukse til seg straffer, frispark og ikke minst kort på motstander. I 90% av tilfellene spretter de opp og er i full vigør, så snart avgjørelsen er tatt. Og de har fått obligatorisk pleie fra helsepersonellet.. For dette jukset er det i praksis INGEN nedside, kun mulig gevinst. Det tragiske er at selv ved den groveste filming vil VAR gå for straffe om det kan påvises en ØRLITEN kontakt, som aldri ville vært frispark ute på banen.. Her skulle VAR i stedet vært inne og utdelt langvarige karantener. Slik VAR benyttes nå er det etter min mening totalt sett en belastning for fotballen. Det er nesten så jeg ikke ønsker å at laget mitt ikke skal rykke opp.. men bare nesten


Fullstendig ødeleggende for fotballen.


Sent from my iPhone using Tapatalk Pro
« Siste redigering: Januar 02, 2024, 21:21:07 av Sydhagen »
"Paynter, a striker whose danger factor is akin to a blind sniper, who has no fingers, or a gun."

stian

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #13 på: Januar 02, 2024, 21:39:20 »
Burde blitt gjordt om i etterkant,men skjer neppe.
Men Jota burde få x antall kamper på sidelinje...........en forbanna uting !!!!

Dette synes jeg er et undervurdert poeng i diskusjonen om videodømming. Jeg er motstander av VAR brukt i kamper, men jeg tror det kunne vært noe å ente på en «post-match review» gjort av dommere, som kunne ta helt åpenbar filming, slag etc. Da er ikke formålet å avdekke dommerfeil, men mer å ta de verste usportslighetene fra spillere. Da får man litt i pose og sekk - spontaniteten i kampen bevares, men man kan fjerne noen unoter fra spillet.

Joe Jordan

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #14 på: Januar 03, 2024, 14:18:05 »
Det mest positive med å spille i Championship er å kunne se normale fotballkamper igjen. VAR er noe av det verste som har skjedd fotballen.
'If they hadn't scored, we would've won.' - Howard Wilkinson

Kato

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #15 på: Januar 03, 2024, 14:30:40 »
Det er så godt å se dommeren peke mot midten ved scoring, og vite at den er godkjent.

flynn

Sv: Å VAR eller ikke VAR
« Svar #16 på: Januar 03, 2024, 14:59:49 »
Det er så godt å se dommeren peke mot midten ved scoring, og vite at den er godkjent.

Samme har jeg kjent på i år, hele 45 ganger. Men så har jeg ved 25 andre tilfeller håpt litt på at dommeren skulle tegne TV-skjerm med henda sine...

flynn